روز بیست و هشتم.mp3
1.95M
💠 شرح دعای روز بیست و هشتم
🔸مرحوم #مجتهدی تهرانی
#شرح دعای روز بیست وهشتم ماه مبارک رمضاناز منظر مکارم شیرازی
دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان
«اللهُمَّ وَفِّرْ حَظّى فيهِ مِنَ النَّوافِلِ، وَاكْرِمْنى فيهِ بِاحْضارِ الْمَسآئِلِ، وَقَرِّبْ فيهِ وَسيلَتى الَيْكَ مِنْ بَيْنِ الْوَسآئِلِ، يا مَنْ لا يَشْغَلُهُ الْحاحُ الْمُلِحّينَ؛ خدايا در اين ماه بهرهام را از نافلهها فراوان گردان و با برآوردن خواستههايم گراميم دار، و از ميان وسائل، وسيله تقرّبم به درگاهت را به من نزديك گردان ای کسی که سرگرمش نكند اصرار و سماجت اصراركنندگان.»[1]
اهمیت انجام مستحبات در ارتقای عبودیت و بندگی و لزوم تقدم مصالح فرائض دینی بر نوافل، ضرورت هماهنگی دعا و عمل و راهکارهای رسیدن به قرب الهی از جمله مهمترین آموزه های دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان به شمار می آید.
#توفیق بهرهمندی از نوافل
باید عبادت را به طور كامل انجام داد به گونه اى كه نه كمبودى از نظر واجبات داشته باشد و نه مستحبات، مبادا وجود گرفتارىهاى زياد سبب شود كه انسان خود را از عبادات مستحب و نوافل معاف بداند كه اين اشتباه بزرگى است.[2]
البته انسان نبايد در عبادات مستحب به خود فشار آورد مبادا از آن دلزده شود، بلكه بايد در اوقات فراغت و حالت نشاط به سراغ آن برود تا هميشه آتش عشق و علاقه به عبادات مستحب در او فروزان باشد.[3]
#مستحبات بی ارزش
بسيارند كسانى كه به پارهاى از مستحبات آنچنان اهميت مىدهند كه واجبات را فداى آن مىكنند و اين برخلاف دستور شرع اسلام است.[4]
اين در واقع همان چيزى است كه در علم اصول فقه به عنوان تعارض اهم و مهم عنوان مىشود كه اگر دو عمل، يكى مستحب و ديگرى واجب و يا دو عمل واجب كه يكى از ديگرى مهمتر است با هم تعارض كنند، حكم عقل و شرع هر دو بر اين است كه أهم را مقدم دارند و مهم را رها كنند.[5]
به تعبیر دیگر فرائض و واجبات، مصالحى دارد كه اگر ترك شود به انسان لطمه جدّى مىزند در حالى كه مستحبّات چنين نيست و به اين مىماند كه كسى داروى اصلى درد خود را رها كرده و به داروهاى اضافى و غير ضرورى بپردازد.[6]
کرامت الهی، تلاش عمومی، سعادتِ انسانی
يكى از بزرگترين مواهب خدا است كه به انسان كرامت فرموده و او را شايسته «تكليف و مسئوليت» قرار داده است.[7]
این مهم از طريق تلاش و كوشش حاصل می شود؛[8] البته آنچه از توان ما بيرون است به لطف خدا می سپاريم، و با دعا حلّ مشكل را از او می خواهيم.[9]
در حقیقت «دعا» انسان را به تلاش، جهت بر طرف ساختن موانع استجابت وا مىدارد كه سادهترين آنها پاك و حلال بودن مأكول و ملبوس و پرهيز از اموال حرام و سعى و كوشش براى اداى حقوق ديگران و ترك گناهانى همچون غيبت و تهمت و شراب و قطع رحم است كه از موانع مهمّ اجابت دعا شمرده شده است.[10]
نزدیک ترین وسیله #«تقرب الی الله»
«وسيله»،( الْوَسآئِلِ) در دعای فوق معنى بسيار وسيعى دارد و هر كار و هر چيزى را كه باعث نزديك شدن به پيشگاه مقدس پروردگار شود را در بر می گیرد كه مهم ترين آنها ايمان به خدا و پيامبر اكرم (ص) و جهاد و عبادات همچون نماز و زكات و روزه و زيارت خانه خدا و همچنين صله رحم و انفاق در راه خدا اعم از انفاق هاى پنهانى و آشكار و همچنين هر كار نيك و خير مىباشد.[11]
#سخن آخر:( خدا از شنیدن دعای بنده خسته نمی شود)
فراز پایانی دعا «يا مَنْ لا يَشْغَلُهُ الْحاحُ الْمُلِحّينَ؛ ای کسی که سرگرمش نكند اصرار و سماجت اصراركنندگان.»[12] با عبارت صریح، اين حقيقت را بر ملا مىسازد كه تكرار سؤال و درخواست و الحاح و اصرار در گسترش عطا و سخاى او اثرى ندارد؛ در حالى كه انسان ها هر قدر سخىّ و بخشنده باشند، در مقابل تمام اين امور آسيب پذيرند و دليل آن يك چيز است و آن اينكه امكانات و عطاياى همه محدود است و عطا و نعمتهاى خدا همچون ذات پاك او نامحدود.[13]
پی نوشتها:
[1]كليات مفاتيح نوين ؛ ص817.
[2] همان ؛ ج11 ؛ ص85.
[3] همان ؛ ص356.
[4] همان ؛ ج14 ؛ ص333.
[5] همان؛ ج14، ص 334.
[6] همان ؛ ج12 ؛ ص265
[7] لغات در تفسير نمونه ؛ ص577.
[8] كليات مفاتيح نوين ؛ ص1100.
[9] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج2 ؛ ص519.
[10] همان ؛ ج3 ؛ ص264.
[11]نهج البلاغه؛ خطبه 110.
[12] كليات مفاتيح نوين ؛ ص817.
[13] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج4 ؛ ص31.
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)⚡️
ذلِكَ أَنْ لَمْ يَكُنْ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرى بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها غافِلُونَ «انعام آیه131»
اين (اتمام حجّت و هشدار) براى آن است كه پروردگارت هرگز از روى ستم، آبادىهايى را كه اهلش (از شناخت حقّ) غافلند نابود نمىكند.
(خداوند ابتدا مردم را از غفلت و جهل بيرون مىآورد و با پيامبرانش به آنان هشدار مىدهد و سپس اگر قبول نكردند هلاكشان مىكند).
نکته ها
سنّت خداوند آن است كه راه حقّ را با فرستادن انبيا و هشدارهاى مختلف به مردم نشان مىدهد و حقايق را بيان كرده، اتمام حجّت مىكند. در آن صورت اگر بىاعتنايى كردند، كيفر مىدهد. اين قانون و سنّت كلّى در آيات متعدّدى مطرح شده است، از جمله: «وَ ما أَهْلَكْنا مِنْ قَرْيَةٍ إِلَّا لَها مُنْذِرُونَ» «1» ما هيچ قريهاى را هلاك نكرديم مگر آنكه مردم آنجا
«1». شعراء، 208.
جلد 2 - صفحه 557
بيمدهندگانى داشتند. «وَ ما كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا» «1» ما تا پيامبرى نفرستيم، عذاب نمىكنيم.
پیام ها
1- كيفردادن گناهكار، از شئون ربوبيّت خداوند است. «رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرى بِظُلْمٍ»
2- عقاب بدون بيان وهشدار، ظلم و قبيح است. «مُهْلِكَ الْقُرى بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها غافِلُونَ»
«1». اسراء، 15.
کار خدا را با بنده قیاس نکن!.mp3
960.5K
▫️ کار خدا را با بنده قیاس نکن!
👤 مرحوم استاد فاطمینیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓🎥❓🎥❓
💢 #کلیپ_تصویری
#پرسش_کلید_دانایی
#احکام
⭕️پرسش: اینکه در مصرف زکات فطره ، بیان میشود باید به فقیر شرعی پرداخت گردد ، منظور از فقیر شرعی چیست؟
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
🔵ارسال سوالات در سامانه پاسخگو
mmps.ir/app
mmps.ir/my.pasokhgoo
🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 mmps.ir/splus
💠 مصرف كفّاره روزه
1- کفاره تاخير و عذر، به ازاء هر روز يک مد طعام(معادل 750 گرم گندم، برنج و مانند آن) و يا اطعام يک فقير که بايد به مصرف نان يا طعامي برسد که يک انسان را سير کند.
2-پرداخت پول بجاي کفاره کافي نيست مگر اينکه يقين داشته باشد که فقير، آن را صرف نان مي کند.
3-كفّاره روزه را نمی توان به واجب النفقه داد؛ ولی پرداخت آن به خويشاوندان فقير اشكال ندارد.
4-به جای نان میتوان ماکارونی که از جنس نان است به عنوان کفّاره به مستمندان داد.
5- غير سيد، می تواند كفّاره روزه را به سيد بدهد؛ ولی بهتر است، به سيد ندهد.
------
🔺پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری - leader.ir
احکام استاد صالحی
🔴 نماز شب بیست و نهم رمضان برای بالا بردن نامه اعمال
🔵 از امام علی علیه السلام روایت شده است:
🌕 هر کس در شب بیست و نهم ماه رمضان دو رکعت نماز بخواند در هر رکعت سوره حمد یک بار و سوره توحید را بیست مرتبه بخواند، از مرحومین حساب شده و نامه ی عمل او را به اعلی علّییّن می برند.
📚 منبع: کتاب وسائل الشیعه
🟢 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
#امام_زمان
لحظه های آخر و احساسِ غربت میکنیم
ای خدا داریم کم کم رفع زحمت میکنیم
درگذر از ما اگر بزم تو را بر هم زدیم
پیش ِ تو از حال و روزِ خود شکایت میکنیم
معصیت کردیم و رفت از یادمان مهمانی ات
میزبانی کردی! احساس ِ خجالت میکنیم
یا غیاثَ المُستغیثین گفته و با التماس
با همین دستان ِ خالی عرض حاجت میکنیم
یا رفیقَ، سَیدي، مَن لا رفیقَ غیرِ تو
سودِ بسیاری از این نوع ِ رفاقت میکنیم
ما به ماهِ تو؛ به إعجازِ سحر دل بسته ایم
بیشتر از قبل وقتی کسبِ رحمت میکنیم
سفرهٔ افطارهای آخرین است و مدام
با تو داریم از قبولِ توبه صحبت میکنیم
راستی بخشیدی آخر یا نه؟! ما را ای کریم
درگذر حالا که مستأصل صدایت میکنیم
ما به شبهایِ مناجات ِ تو عادت کرده ایم
بعد از این با گریه هر شب با تو خلوت میکنیم
عهد می بندیم با تو زیرِ ایوان نجف
بعد از این؛ جانِ علی(ع) بهتر عبادت میکنیم
جانِ آقایی که میگفتند رو به زینبش(س)
از حسینت(ع) هر چه میخواهیم غارت میکنیم
سر به روی نیزه، انگشتر به دستِ ساربان
در دل از این داغ؛ احساس ِ حرارت میکنیم!
#أستغفرالله_ربي_و_أتوب_إلیه
#بعلی_ع_الهی_العفو
#بالحسین_ع_إلهي_العفو
#الوداع_ای_ماه_نور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کلیپ تصویری: «آداب وداع با ماه رمضان»
🔸 حجةالإسلام رفیعی
(تحدیر)تندخوانی جزء۲۹ قرآنکریم - <unknown>.mp3
4M
💠 تلاوت تحدیر (تندخوانی) 💠
⚜ #جزء_29 #قرآن_کریم ⚜
📥توسط استاد معتز آقایی
⏲ «در ۳۰ دقیقه یک جزء تلاوت کنید»
📩 به دوستان خود هدیه دهید.
🕋 هر روز ماه مبارک رمضان در کانال
روز بیست و نهم.mp3
1.89M
💠شرح دعای روز بیست و نهم
🔸مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
#شرح دعای روز بيست و نهم ماه مبارک رمضان از منظر معظم له
دعای روز بيست و نهم ماه مبارک رمضان/ بارش رحمت الهی در نسیم رمضان/رحمت فراگیر/توفیق چیست؟/از خدا خواهیم توفیق عمل/توفیق ترک گناه/گناه قلب انسان را سیاه می کند/ رحیمیت خداوند
دعای روز بيست و نهم ماه مبارک رمضان
«اللهُمَّ غَشِّنى فيهِ بِالرَّحْمَةِ، وَارْزُقْنى فيهِ التَّوْفيقَ وَالْعِصْمَةَ، وَطَهِّرْ قَلْبى مِنْ غَياهِبِ التُّهَمَةِ، يا رَحيماً بِعِبادِهِ الْمُؤْمِنينَ؛ خدايا در اين ماه مرا به لطف و رحمتت داخل كن و توفيق عمل و دورى از گناه را روزيم گردان، و دلم را از سياهىهاى تهمت پاك گردان، اى مهربان بر بندگان با ايمان».[1]
بازشناسی رحمت بیکران خداوند به ویژه در ماه مبارک رمضان، نقش توکل و توفیق الهی در هدایت و سعادتمندی انسان، آثار گناه بر قلب انسان و معنا شناسی رحیمیت خداوند از جمله مهمترین فرازهای است که در دعای روز بيست و نهم ماه مبارک رمضان به آن اشاره شده است.
#بارش رحمت الهی در نسیم رمضان
ماه رمضان ماه رحمت است،[2] ماهى که اعمال عادى انسان، همچون خواب و تنفّس، ثواب عبادت را دارد تا چه رسد به عبادات و طاعات و نيكىهاى او.[3]
اینچنین است که به تعبیر حضرت علی علیه السلام، اميد به رحمت خدا مومنان را به تشنگى روزه روزهاى گرم واداشته است.[4]
رحمت بيكران خدا ايجاب مىكند كه بندگان را به حال خود رها نكند، و برنامه و راهنما براى آنها بفرستد، تا در مسير پرپيچ و خم تكامل و سير الى اللَّه آنها را رهنمون گرداند، اصولا تمام عالم هستى از رحمت بىدريغش سرچشمه[5]گرفته است، و انسان ها بيش از همه مشمول اين رحمتند،[6]
رحمت فراگیر
فيض و رحمت الهى عام و گسترده است، ولى به تناسب شايستگىها و لياقتها در ميان مردم تقسيم مىشود.[7]
خداوند هم به خواهشكننده و هم به غير آن بخشش مىكند. علاوه بر آن، كسى را كه در تمام عمرش خدا را نشناخته، مشمول رحمت گسترده خود مىگردانَد. او خداوندى است كه رحمتش فراگير است و هيچ درخواستكنندهاى را محروم نمىكند و به غير درخواستكنندگان هم به مقتضاى حال مىبخشد.[8]
#توفیق چیست؟
اين كه دعا مىكنيم[9] خدايا! ما را براى كارهاى خير توفيق عنايت كن؛ يعنى وسايل آن را اعم از روحانى و جسمانى فراهم نما. به يقين آنچه در اختيار ماست بايد خودمان فراهم سازيم و آنها را كه از اختيار ما بيرون است بايد از خدا بخواهيم.[10]
از خدا خواهیم توفیق #عمل
اگر فضل الهى در دنيا شامل حالمان نباشد هرگز نمی توانیم حسنات را بجا آوریم، زیرا توفيق هدايت و عمل در گرو قدرت پرودگار است.[11]
اگر به اين مقدّمات فكر كنيم، حسّ شكرگزارى ما تحريك مىشود و در مقام شكر برمىآييم و توفيق را از خدا مىخواهيم ولى بايد توجّه نمود كه مقدّمات توفيق به دست ماست.[12]
#
توفیقترک گناه منظور از توفيق در اينجا فراهم كردن اسباب اطاعت و ترك معصيت است، زيرا خداوند به ما عقل و هوش داده، وجدان بيدار مرحمت كرده، پيامبران الهى را فرستاده و كتب آسمانى را نازل كرده كه تمام اينها ما را به طاعتش نزديك و از معصيتش دور گرداند و اگر اين اسباب وجود نداشت در گرداب گناه و ترك طاعت غوطهور مىشديم، بنابراين سزاوار است همواره خدا را بر اين نعمت هاى بزرگ سپاس گوييم.[13] #گناه قلب انسان را سیاه می کند ارتکاب هرگناه، نقطه سياهى است که اگر گناه ادامه پيدا كند اين نقطه وسيع مىشود، تمام قلب را مىپوشاند كه به تعبیر قرآن«وَأَحاطَتْ بِهِ خَطيئَتُهُ؛ و آثار گناه، سراسر وجودشان را بپوشاند».[14] در نتيجه سياهى قلب ، كار را به جايى مىرساند كه اثر سوءِ اعمال خلاف او را دلسرد كرده و از سير و سلوك بازمىدارد و در اين وقت است كه حال طلب هم از او سلب شده و ديگر رغبتى در او براى انجام دادن اعمال خير و ثواب نيست.[15] #سخن آخر:( رحیمیت خداوند) «رحيم» اشاره به «رحمت خاص» پروردگار است كه ويژه مؤمنان است و تنها در اختيار نيكان و پاكان قرار مىگيرد،[16] زيرا آنها به حكم ايمان و عمل صالح، شايستگى اين را يافتهاند كه از رحمت و بخشش و احسان خاصى كه آلودگان و تبهكاران از آن سهمى ندارند، بهرهمند گردند.[17]