💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ إِذا لَمْ تَأْتِهِمْ بِآيَةٍ قالُوا لَوْ لا اجْتَبَيْتَها قُلْ إِنَّما أَتَّبِعُ ما يُوحى إِلَيَّ مِنْ رَبِّي هذا بَصائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ «اعراف آیه203»
و هرگاه آيهاى براى آنان نياورى (و چند روزى تلاوت وحى قطع شود)، مىگويند:
چرا آيهاى برنگزيدى؟ بگو: من فقط چيزى را پيروى مىكنم كه از سوى پروردگارم بر من وحى مىشود. اين (قرآن) بصيرتهايى از سوى پروردگارتان است و براى كسانى كه ايمان آورند، مايهى هدايت و رحمت است.
نکته ها
«اجتباء» از «جبايت»، به معناى جمع كردن آب در حوض است. به حوض نيز «جابيه» مىگويند. جمعآورى خراج و ماليات را هم «جبايت» مىگويند، سپس به جمعآورى چيزهاى گزيده شده، «اجتباء» گفته شده است.
و شايد معناى آيه اين باشد؛ چرا معجزهاى را كه از تو درخواست كرديم، برنگزيدى و معجزهى ديگرى آوردى و طبق سليقهى ما عمل نكردى؟!
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «اذا أردتُم عيش السعداء و موت الشهداء و النّجاة يوم الحشرة و
جلد 3 - صفحه 255
الظلّ يوم الحرور و الهدى يوم الضّلالة فادرسوا القرآن فانّه كلام الرّحمن و حرز من الشيطان و رجحان فى الميزان»، «1» اگر خواهان زندگى سعادتمند و مرگ شهادتگونه و نجات و رهايى از روز گرم و سوزان قيامت مىباشيد، قرآن بياموزيد، زيرا قرآن، كلام خداوند رحمان است و مايهى ايمنى از شيطان و سنگينى ميزان در قيامت. در روايت ديگرى فرمودند: قرآن، كمال دين شماست، هركس از قرآن رويگردان شود، جايگاهش آتش است. «فيه كمال دينكم ما عَدل احدٌ عن القرآن الّا الى النّار». «2»
پیام ها
1- آيات قرآن، معجزه و نشانهى حقّانيّت رسالت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله است. «لَمْ تَأْتِهِمْ بِآيَةٍ»
2- آيات قرآن، گاهى با فاصلهى زمانى طولانى نازل مىشد. «وَ إِذا لَمْ تَأْتِهِمْ بِآيَةٍ»
3- لازم نيست مُبلّغ، هر روز سخن جديدى ارائه كند، شايد گاهى سكوت لازم باشد. «لَمْ تَأْتِهِمْ بِآيَةٍ»
4- كفّار، آيات قرآن را مطالب برگزيدهى پيامبر مىپنداشتند كه از اين سو و آن سو جمعآورى كرده وبه مردم ارائه مىدهد، نه آنكه وحىالهى باشد. «لَوْ لا اجْتَبَيْتَها»
5- كفّار بهانهجو، پيامبر را به خاطر فاصله افتادن در نزول وحى شماتت مىكردند. «قالُوا لَوْ لا اجْتَبَيْتَها»
6- رهبر آسمانى نبايد تحت تأثير بهانهگيرىها و تقاضاهاى نابجا قرار گيرد، بلكه بايد پاسخ بهانهها را صريح و قاطع بيان كند. قُلْ إِنَّما أَتَّبِعُ ...
7- پيامبر، تنها از وحى فرمان مىگيرد، نه آنكه مطالبى را از پيش خود برگزيند و ارائه دهد. «إِنَّما أَتَّبِعُ ما يُوحى إِلَيَّ»
8- وحى، وسيلهى تربيت پيامبر و امّت است و لازمهى ربوبيّت. «رَبِّي، رَبِّكُمْ»
9- هدايتهاى قرآن، ناب است و ذرّهاى با انحراف مخلوط نيست. (بكار بردن
«1». بحار، ج 89، ص 17.
«2». كافى، ج 2، ص 600.
جلد 3 - صفحه 256
كلمهى «هُدىً» به جاى «هاد»، نشانهى آن است كه قرآن يكپارچه هدايت است)
10- ارشاد و هدايت بايد براساس بصيرت باشد. «بَصائِرُ، هُدىً»
11- قرآن، هم كتاب شناخت و بصيرت فكرى است، «بَصائِرُ» هم راهنماى ارشاد و حركت عملى. «هُدىً» و نتيجهى پيروى از آن، رحمت و بركت در دو جهان است. «وَ رَحْمَةٌ»
12- گرچه قرآن كتاب هدايت براى عموم است، امّا تنها صاحبان ايمان از اين هدايت بهره مىبرند و كوردلان كه از بصيرت و هدايت الهى دورند، خود را از اين رحمت محروم مىكنند. «هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»
@n20011🌷💧
سه عامل بیبرکتی زندگی.mp3
651.9K
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻
|⇦• سه عامل بیبرکتی زندگی
👤 شیخ احمد کافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 #زمزم_احکام
❓ حکم حضور گربه در مغازهی خیاطی و آلوده شدن لباسها به موی گربه چیست؟
✔️حجتالاسلام طباطبایی نماینده #آیت_الله_خامنه_ای پاسخ میدهند.
#احکام_نماز
#زمزم_احکام
🔸 هدیه تمام اموال به یکی از فرزندان
⁉️ آیا جایز است شخصی همه اموال خود را به یکی از فرزندانش هبه کند و بقیه را از آن محروم نماید؟
✅ اگر این کار موجب برانگیخته شدن فتنه و اختلاف در بین فرزندان شود، جایز نیست.
#احکام
احکام استاد صالحی💎
•┈┈••
✨برتو ای ام البنیـن
🖤مادر روضه صلوات
✨بر مادر با وفـای
🖤ســـــقا صلوات
✨رخسارِ مه و
🖤ستاره ها را صلوات
✨آن چهـار شهید
🖤و مـادر پاک سرشت
✨بر گلشــــن
🖤و باغبـانِ والا صلوات
✨الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّد
ٍوَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ✨
❄️
💠#مختصری درباره حضرت #ام البنین مادر حضرت ابالفضل علیه السلام 💫
نامش فاطمه و دختر حزام بن خالد و همسر حضرت علي ( عليه السلام ) است . حضرت علي ( عليه السلام ) به برادرش عقيل كه تمام خانواده هاي عرب را مي شناخت فرمود : زني براي من بجوي كه از بزرگ مردان و دلاوران عرب ، به وجود آمده باشد . مي خواهم از او صاحب فرزندي رشيد و شجاع بشوم .
عقيل گفت : فاطمه بنت حزام ، چطور است ؟ در ميان عرب ، از پدر و نياكان او شجاع تر كسي را نمي شناسم . ليبد شاهر بزرگ عرب ، درباره ايشان به نعمان بن منذر پادشاه حيره ، گفت . ما فرزندان مادر چهار فرزند رشيد هستيم كه در ميدانهاي جنگ رقيبان را از پاي در مي آوردند . و مهمانان را مورد نوازش قرار مي دادند ما از قبيله عابربن صعصعه برتريم . بهر صورت ، وي هم از جانب پدر و هم از جانب مادر ( تمامه دختر سهيل بن عامر داراي اصالت و نجابت و عظمت خانوادگي است . او پس از وفات فاطمه زهرا ( س ) به همسري حضرت علي
( عليه السلام ) درآمد . در آن وقت حضرت علي ( عليه السلام ) با امامه ، دخترزاده رسول خدا ازدواج كرده بود . ام البنين ، به غير از حضرت علي ( عليه السلام ) شوهر ديگري اختيار نكرد . زني عالم و فاضل و عارف به عظمت اهل بيت ( عليهم السلام ) و در دوستي ايشان داراي اخلاص بود . هنگامي كه به خانه حضرت علي ( عليه السلام ) آمد امام حسن و امام حسين ( عليه السلام ) بيمار بودند . او مثل مادري مهربان ، آنها را پرستاري مي كرد و شبها بر كنار بسترشان بيدار مي نشست .
او مادر چهار فرزند است :
حضرت ابوالفضل العباس ( عليه السلام ) كه قمر بني هاشم خوانده مي شد ، عبداللّه ، جعفر و عثمان ، اين عثمان همان عثمان بن مظعون كه يكي از اصحاب فداكار پيامبر گرامي اسلام است بود . به خاطر همين چهار پسر بود كه مادرشان را ام البنين يعني مادر پسران مي ناميدند .
در قدرت ايمان و استقامت وي همين بس است كه پس از شهادت چهار فرزندش در كربلا هر كس خبر مرگ فرزندانش را به او مي داد مي پرسيد : يعني چه ؟ اول مرا از حال امام حسين ( عليه السلام ) مطلع كنيد !
وقتي كه خبر شهادت آنها را به وي مي دادند ، به ترتيب نام آن ها را بردند تا به حضرت عباس ( عليه السلام ) رسيدند ، به گوينده اين خبر گفت ، رگهاي قلبم را پاره كردي ، در زير آسمان نيلگون ، چهار فرزند ناكام داشتم و همه را فداي امام حسين ( عليه السلام ) كردم .
دوست مي داشت امام حسين ( عليه السلام ) سالم مانده بود و فرزندانش در راه امام حسين ( عليه السلام ) قرباني مي شدند ، اين علاقه قلبي او به امام حسين ( عليه السلام ) گواه خلوص ايمان و عقيده اوست .
پس از اين فاجعه مولم ، مجلس سوگواري برپا كرد و همه زنان بني هاشم در آن مجلس شركت جستند و به ياد شهداي كربلا اشك ريختند . ام سلمه مي گريست و مي گفت : خدا قبرشان را پر از آتش كند ، چه جنايتي كردند !
او در مرثيه جوانان از دست رفته اش اشعار جانسوزي دارد . عبيدالله را كه يادگار حضرت عبّاس ( عليه السلام ) بود بدوش مي كشيد و همه روزه به قبرستان بقيع مي رفت و شور و غوغايي به پا مي كرد . مردم مدينه ، اطراف او گرد مي آمدند و با او هم ناله مي شدند . مروان بن حكم نيز در ميان ايشان بود و مي گفت :
اي كسي كه عباس را ديده اي كه بر سپاهيان انبوه دشمن حمله ور مي شد و فرزندان حيدر ، همچون شيران دلاور ، پشت سر او بودند ! شنيده ام كه ضربتي بر سر فرزندم وارد و دستهايش قطع شد . ولي بر من ! شير ( فرزندم ) بواسطه آن ضربت ، سرنگون گشت ! اگر شمشير به كف داشتي كسي را قدرت آن نبود كه به تو نزديك شود .
و مي گفت : مرا ام البنين مي خوانيد : زيرا مرا به ياد شيرهاي دلاور مي اندازد ، مرا فرزنداني بود كه بنام آنها خوانده مي شدم . ليكن امروز آنها را از دست داده ام .
چهار فرزندي كه همچون باز شكاري بودند و به تيغ ستم از پاي درآمدند .
با سلاحهاي دشمن ، اندام آنها پاره پاره شد و در خاك و خون غلطيدند .
كاش مي دانستم ! آيا چنانكه مي گويند عباس من با قطع شاهرگ ، از پاي درآمد ؟
و اين است يك نمونه آموزنده ، فداكار و با اخلاص ، در ميان زنان بافضيلت !
منبع:موسسه در راه حق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری ویژه وفات حضرت ام البنین مادر حضرت عباس علیه السلام
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)🌷
وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ «اعراف آیه204»
و هرگاه قرآن خوانده شود، به آن گوش دهيد و ساكت شويد (تا بشنويد)، باشد كه مورد رحمت قرار گيريد.
نکته ها
كلمهى «انصات»، به معناى ساكت شدن، براى گوش دادن است.
اين آيه مىگويد: هنگام تلاوت قرآن، از روى ادب سكوت كرده و آيات آن را گوش دهيد.
البتّه سكوتِ واجب، تنها در زمانى است كه امامجماعت مشغول خواندن حمد و سوره نماز باشد كه بايد مأمومين ساكت باشند و در بقيّه موارد مستحب و نشانهى ادب است. اگر فرمان سكوت هم نبود، خرد و ادب اقتضا مىكرد كه در برابر كلام خالق، سكوت كنيم.
حضرت على عليه السلام مشغول نماز خواندن بود كه فرد منافقى چندين بار بلندبلند قرآن خواند، در هر بار حضرت سكوت مىكردند و سپس نماز را ادامه مىدادند. «1»
امام باقر عليه السلام فرمودند: قاريان قرآن سه گروه هستند: گروهى قرآن را وسيلهى كسب و كار و معاش خود دانسته، خود را بر مردم تحميل مىكنند، گروهى تنها قرآن را به زبان دارند و در
«1». تفسير نمونه.
جلد 3 - صفحه 257
عمل، احكامش را رعايت نمىكنند و گروهى كه قرآن را تلاوت كرده و دواى درد خود مىدانند و همواره با آن مأنوسند، خداوند به واسطهى اين افراد عذاب را دفع كرده و به خاطر آنان باران نازل مىكند و اينان افرادى نادر هستند. «اعزّ من الكبريت الاحمر». «1»
پیام ها
1- از سوى هركس كه قرآن تلاوت شود، بايد سكوت كرده، به آن گوش بسپاريم.
«وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ» ( «قُرِئَ» مجهول آمده است)
2- سكوت و گوش كردن به قرآن، زمينهى برخوردارى از رحمت الهى است.
«لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»
@n20011🌷💧