💢 انحراف از قبله
⁉️ سؤال:
اگر جهت قبله مشخص باشد، آیا انحراف عمدی از جهت قبله جایز است؟
✍️ پاسخ:
🔹آیت الله خامنه ای: با اطمینان به جهت قبله، انحراف از قبله جایز نیست، ولی اگر انحراف از قبله کم باشد به گونه ای که عرفاً رو به قبله محسوب شود، نماز صحیح است.
🔸آیت الله مکارم شیرازی: باید رو به قبله نماز خواند اما تا پنج الی شش درجه انحراف عمدی اشکالی ندارد ولی بیش از آن جایز نیست.
🔹 آیت الله سیستانی: در صورتی که تحقیق نموده و مطّلع شود قبلۀ حقیقی چند درجه ای به سمت راست یا چپ انحراف دارد، مثلاً بداند که قبلۀ حقیقی پانزده درجه به راست انحراف دارد، جایز نیست با این حال رو به جهت مستقیم نماز بخواند، هرچند در عرف، ایستادن مستقیم را رو به قبله به حساب آورند.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی آیات عظام خامنه ای، مکارم شیرازی و سیستانی
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/280104
📎 #احکام_قبله
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
💻
🤲 #دست_توسل
💠 نمــاز شــب چهارم مـاه شعبان معادل ثواب یک ميليون شهيد
❇️ حضرت پیامبر اکـرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:
⬅️ هركس در شب چهارم شعبان چهل ركعت نماز بخواند در هر ركعت «سوره حمد» یک بار و سورهى «قُلْ هُوَ اَللّهُ أَحَدٌ» را بیست و پنج مرتبه بخواند، خداوند در برابر هر ركعت ثواب يك ميليون سال را براى او مىنويسد و در برابر هر سوره، يك ميليون شهر براى او بنيان مىنهد و ثواب يك ميليون شهيد را به او عطا مىكند.
📚 اقبال الاعمال ص ۶۸۸
✅ چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
#امام_زمان
#انتظار
#جمکران
#ماه_شعبان
🔶ذكرى در ماه شعبان كه داراى ثواب عظيمى است
«سيّد بن طاووس» در كتاب «اقبال» روايت كرده از حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كه:
هر کس در ماه شعبان هزار بار بگوید:
لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ لا نَعْبُدُ إِلا إِيَّاهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ
معبودى جز خدا نيست،و نپرستيم جز او را درحالىكه عبادت را براى او خالص مىكنيم،گرچه مشركان را خوش نيايد.
حقّتعالى براى او عبادت هزار سال را بنویسد و گناه هزار سال را از او محو كند، و روز قيامت با روی درخشان مانند ماه شب چهارده از قبرش بیرون بیاید و در زمره صدیقین قرار گیرد.
منبع: اقبال الاعمال ص ۶٨۵.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مجموعه #استوری ولادت حضرت اباالفضل (ع)
آیت الله مظاهری:
کفر، سه نوع است؛ یک نوع، کفر اعتقادی است، يعني از نظر قلبي کافر و منکر اصول اعتقادي است؛ نوع دوّم، کفر زباني است، يعني ممکن است اعتقاد قلبي داشته باشد، امّا از نظر زبان، منکر است؛ نوع سوّم، کفر عملي است، يعني اعتقاد قلبي دارد، با زبان و شعار نيز اعتقادش را اظهار ميکند، امّا در عمل نارسايي دارد و کوتاهي ميکند.
منظور از کفر، در آياتي از قرآن کريم، همين نوع سوّم، يعني کفر عملی است. مثلاً ميفرمايد:
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، أَ رَأَيْتَ الَّذي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ، فَذلِكَ الَّذي يَدُعُ الْيَتيمَ، وَ لا يَحُضُّ عَلى طَعامِ الْمِسْكينِ، فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ، الَّذينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ، الَّذينَ هُمْ يُراؤُنَ، وَ يَمْنَعُونَ الْماعُونَ»[7]
ميفرمايد: میخواهی یک نفر را معرفی کنم که دین ندارد و آن را تکذیب میکند؟ کسي که يتيم را از خود ميراند و نسبت به فقيران و نيازمندان، بیتفاوت است. سپس با تندي اضافه ميکند: وای به آن نمازگزاراني که در وقت نماز غافل از نمازند، افراد متظاهر و ریاکاری که از کمک و دستگيري ديگران دريغ ميکنند.
سورۀ ماعون مجمل نیست، بهصورت واضح و رسا بيان ميدارد که بعضي مسلمانها کافر عملي هستند. غیر مسلمان که نماز نمیخواند، پس وقتي ميگويد: آنها نمازگزارند، راجع به مسلمانها صحبت ميکند، امّا آن دسته از مسلمين که دين را تکذيب ميکنند.
بر اين اساس، امکان دارد محبّت اهلبیت«سلاماللهعلیهم» در دل کسي رسوخ کرده باشد، به طوری که عمق جانش بگوید: «علی»، از نظر زبان و شعار نيز اظهار مطلوبي از تشيّع داشته باشد، امّا از نظر عمل لنگ باشد و رفتار او مطابق موازين اسلام و تشيّع نباشد. به چنين شخصي کافر عملی ميگويند.
✍️پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مظاهری
💠#مختصری از زندگینامه ابا الفضل العباس💫
آن حضرت،قامتى رشید،چهره اى زیبا و شجاعتى كم نظیر داشت و به خاطر سیماى جذابش او را«قمر بنى هاشم»مى گفتند.
ابا الفضل فرزند امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام)، برادر سیدالشهدا (علیه السلام)،فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین علیه السلام در روز عاشورا
عباس در لغت، به معناى شیر بیشه،شیرى كه شیران از او بگریزند است.(1)مادرش«فاطمه كلابیه»بود كه بعدها با كنیه«ام البنین» شهرت یافت. امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام پس از شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) با ام البنین(سلام الله علیها) ازدواج كرد. عباس،ثمره این ازدواج بود.ولادتش(2) را در شعبان سال 26 هجرى در مدینه نوشته اند و بزرگترین فرزند ام البنین بود و این چهار فرزند رشید، همه در كربلا در ركاب امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند.وقتى امیرالمؤمنین(علیه السلام) شهید شد، عباس چهارده ساله بود و در كربلا 34 سال داشت.كنیه اش «ابوالفضل» و «ابو فاضل» بود و از معروف ترین لقب هایش، قمر بنى هاشم،سقاء، صاحب لواء الحسین،علمدار، ابوالقربه، عبد صالح، باب الحوایج و... است.
عباس با لبابه، دختر عبیدالله بن عباس(پسر عموى پدرش) ازدواج كرد و از این ازدواج، دو پسر به نام هاى عبیدالله و فضل یافت.بعضى دو پسر دیگر براى او به نام هاى محمد و قاسم ذكر كرده اند.
آن حضرت،قامتى رشید،چهره اى زیبا و شجاعتى كم نظیر داشت و به خاطر سیماى جذابش او را«قمر بنى هاشم»مى گفتند.در حادثه كربلا،سمت پرچمدارى سپاه امام حسین«علیه السلام» و سقایى خیمه هاى اطفال و اهل بیت امام را داشت و در ركاب برادر، غیر از تهیه آب،نگهبانى خیمه ها و امور مربوط به آسایش و امنیت خاندان حسین«علیه السلام»نیر بر عهده او بود و تا زنده بود،دودمان امامت،آسایش و امنیت داشتند(3).
روز عاشورا،سه برادر دیگر عباس پیش از او به شهادت رسیدند.وقتى علمدار كربلا از امام حسین علیه السلام اذن میدان طلبید حضرت از او خواست كه براى كودكان تشنه و خیمه هاى بى آب،آب تهیه كند. حضرت ابوالفضل علیه السلام به فرات رفت و مشك آب را پر كرد و در بازگشت به خیمه ها با سپاه دشمن كه فرات را در محاصره داشتند درگیر شد و دستهایش قطع گردید و به شهادت رسید.البته پیش از آن نیز چندین نوبت هم ركاب با سیدالشهدا به میدان رفته و با سپاه یزید جنگیده بود .عباس،مظهر ایثار و وفادارى و گذشت بود.وقتى وارد فرات شد، با آنكه تشنه بود،اما بخاطر تشنگى برادرش امام حسین علیه السلام آب نخورد و خطاب به خویش چنین گفت:
یا نفس من بعد الحسین هونى
و بعده لا كنت ان تكونى
هذا الحسین وارد المنون
و تشربین بارد المعین
تالله ما هذا فعال دینى
و سوگند یاد كرد كه آب ننوشد.(4) وقتى دست راستش قطع شد،این رجز را مى خواند :
و الله ان قطعتموا یمینى
انى احامى ابدا عن دینى
و عن امام صادق الیقین
نجل النبى الطاهر الأمین
و چون دست چپش قطع شد،چنین گفت:
یا نفس لا تخشى من الكفار
و ابشرى برحمة الجبار
مع النبى السید المختار
قد قطعوا ببغیهم یسارى
فاصلهم یا رب حر النار
شهادت حضرت عباس(علیه السلام)،براى امام حسین (علیه السلام) بسیار ناگوار و شكننده بود.جمله پر سوز امام،وقتى كه به بالین حضرت عباس(علیه السلام) رسید،این بود:«الآن انكسر ظهرى و قلت حیلتى و شمت بى عدوى».(5) و پیكرش،كنار«نهر علقمه»ماند و سیدالشهدا(علیه السلام) به سوى خیمه آمد و شهادت او را به اهل بیت خبر داد.هنگام دفن شهداى كربلا نیز،در همان محل دفن شد.از این رو امروز حرم اباالفضل(علیه السلام) با حرم سید الشهدا(علیه السلام) فاصله دارد.
مقام والاى عباس بن على(علیهما السلام)بسیار است.تعابیر بلندى كه در زیارتنامه اوست، گویاى آن است.
پى نوشتها :
1ـ لغت نامه دهخدا.
2ـ الیوم نامت اعین بك لم تنم و تسهدت اخرى فعز منامها
3ـ بحار الانوار،ج 45،ص .41
4ـ معالى السبطین،ج 1،ص 446.مقتل خوارزمى،ج 2،ص .30
5ـ مفاتیح الجنان،ص .435
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آذینبندی و گل آرایی حرم مطهر حضرت اباالفضل علیه السلام در آستانه فرارسیدن اعیاد ماه مبارک شعبان🌱
┅┄ ┏━━━━━°❀•°:🎀 - 🎀:°•❀
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بَطَراً وَ رِئاءَ النَّاسِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ اللَّهُ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ «انفال آیه47»
و مثل كسانى نباشيد كه از روى سرمستى و خودنمايى و غرور و ريا در برابر مردم، از خانههاى خود (به سوى جبهه) خارج شدند و مردم را از راه خدا بازمىداشتند وحال آنكه خداوند، به آنچه انجام مىدهند احاطه دارد.
نکته ها
چون كاروان تجارتى ابوسفيان- از دست مسلمانان- سالم به مكّه رسيد، ابوسفيان به ابوجهل پيغام داد كه ما به سلامت به مكّه رسيديم، شما كه براى يارى ما رفتهايد، برگرديد.
ابوجهل مغرورانه گفت: تا مسلمانان را سركوب نكنيم و به افتخار پيروزى شراب ننوشيم و قدرت خود را نشان ندهيم، برنمىگرديم. امّا سرانجام شكست خوردند و ابوجهل در آن جنگ، جام مرگ را نوشيد.
در اين آيه و دو آيهى قبل، عوامل موفقيّت چنين بيان شده است: ثبات قدم، ياد خدا، اطاعت از رهبرى، پرهيز از اختلاف، صبر، پرهيز از غرور، ريا و دنياطلبى.
پیام ها
1- غرور و ريا، از آفات قدرت در جبههى جنگ است. «خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بَطَراً وَ رِئاءَ النَّاسِ»
2- تفاوت اصولى جنگهاى اسلامى و غير اسلامى در هدف است. هدف مسلمانان از جنگ، رفع فتنه است (آيهى 39 اين سوره)، امّا هدف ديگران، سلطهجويى و قدرتنمايى است. «بَطَراً وَ رِئاءَ النَّاسِ»
3- هنگام عزيمت به جبهه، نيّت خود را خالص سازيد و به فكر خودنمايى نباشيد. «رِئاءَ النَّاسِ» (گرچه سياق آيات، به جنگ بدر مربوط مىشود، امّا شامل منافقان كه رياكارانه و براى خودنمايى و ياشايعهپراكنى و تضعيف روحيه به جبهه مىروند نيز مىشود.)
جلد 3 - صفحه 332
4- جبههى باطل براى بستن راه حقّ و جلوگيرى از حركت معنوى و الهى جامعه، تلاش مىكند. «وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ»
5- دشمنان بدانند با همه تلاشى كه در برابر خدا مىكنند، امّا هرگز از تحت قدرت الهى خارج نمىشوند. «وَ اللَّهُ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ»
@n20011🌷💧
عبدِ صالح.mp3
1.63M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻
|⇦• فضائل حضرت عبّاس (سلاماللهعلیه) در کلام اهل بیت (علیهمالسلام)
👤 حجةالإسلام #رفیعی