💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ قالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَ قالَتِ النَّصارى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ ذلِكَ قَوْلُهُمْ بِأَفْواهِهِمْ يُضاهِؤُنَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ «توبه آیه30»
و يهوديان مىگفتند: عُزير، پسر خداست و مسيحيان مىگفتند: مسيح، پسر خداست. اين سخنى است (باطل) كه به زبانشان مىآورند وبه گفتار كسانى كه پيش از اين كافر شدهاند، شباهت دارد (كه مىگفتند: فرشتگان دختران خدا هستند.) خدا آنان را بكُشد، چگونه (از حقّ) رويگردان مىشوند.
نکته ها
«عُزَيْرٌ»، عربى شدهى «عَزراء» است، مثل «عِيسَى» كه عربىِ «يَسوع» و «يحيى» كه معرّبِ «يوحَنّا» است.
عُزير يكى از علماى بزرگ يهود بود كه لقب «مُنجىِ يهود» يافت. زيرا پس از واقعهى قتل عام مردم به دست بختالنصر و خرابى معبدها و سوزاندن تورات و اسارت زنان و فتح بابل توسّط كورش، عُزير نزد كورش آمد و از او خواست كه به يهوديان سروسامانى بخشد.
اين آيه، به گونهاى توضيح و دليل آيهى قبل است كه فرمود: اهل كتاب به خدا و قيامت ايمان ندارند.
محقّقان معتقدند بسيارى از معارف تورات و انجيل، با خرافات بودائيان و برهمائيان و يونانيان آميخته شده است، حتّى بسيارى از داستانهاى انجيل، عيناً در مذهب بودا و برهمايى ديده مىشود.
البتّه يهوديان امروز، عُزير را فرزند خدا نمىدانند، ولى در زمان پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله، چنين عقيدهاى داشته و در مقابل سؤال پيامبر كه «با اينكه مقام موسى بالاتر است، چرا او را فرزند خدا نمىدانيد؟» جوابى نداشتند. «1»
«1». تفسير نمونه.
جلد 3 - صفحه 407
پیام ها
1- با آنكه فقط گروهى از يهود، عُزير را فرزند خدا مىدانستند، ولى چون ديگران نيز سكوت كردند، نسبتِ انحراف به همه داده است. «قالَتِ الْيَهُودُ»
2- دربارهى شخصيّتهاى دينى والهى نبايد غلّو كرد. عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ ... الْمَسِيحُ ...
3- عقايد يهود و نصارى، آميخته به خرافات است. «ذلِكَ قَوْلُهُمْ بِأَفْواهِهِمْ»
4- مشركان، بتها را شريك خدا و فرشتگان را دختران خدا مىدانستند، يهود و نصارى، عُزير و عيسى را پسر خدا، از اين جهت كلامشان به كلام كفّار شباهت داشت. «يُضاهِؤُنَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا»
5- ريشهى خرافات در مذهب يهود و نصارى، در عقايد كفّار پيشين است. «يُضاهِؤُنَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ»
@n20011🌷💧
اخر الزمان.mp3
1.48M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻
|⇦• نجات از امتحان غیبت کبری از زبان امام حسن عسکری (علیهالسلام)
👤 حجةالإسلام #رفیعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 #زمزم_احکام
❓رفت و آمد با نزدیکانی که اهل رشوهاند چه حکمی دارد ؟
✔️ حجتالاسلام جواهری نماینده #آیت_الله_شبیری_زنجانی پاسخ میدهند.
#احکام_شرعی
#زمزم_احکام
ـ🍂🌼🍂🌼🍂
ـ🌼🍂🌼🍂
ـ🍂🌼🍂﷽
ـ🌼🍂
ـ🍂 #روزه_های_قضا_شده
❓دوستم چند سال روزه نگرفته و حالا توبه کرده؛ اما نه توان جسمی لازم رو داره که شصت روز روزه برای هر روز بگیره، نه توان مالی که پول سیرکردن شصت فقیر رو بده. چیکار کنه؟
📚آیات عظام خامنهای، وحید، مکارم، سیستانی و نوری:
👈 در این شرایط، هر تعدادی که میتونه، فقیر سیر کنه (خامنهای و وحید: به احتیاط واجب، همراهش استغفار هم بکنه).
💠 اگه توان مالی سیرکردن هیچ فقیری رو نداره چی:
🔸آیات عظام خامنهای، وحید، سیستانی و نوری: در این حالت، فقط استغفار کنه.
🔸آیتالله مکارم:
در این شرایط، هجده روز روزه بگیره. اگه هجده روز روزه رو نمیتونه، هر مقدار که میتونه، روزه بگیره. اگه اینا هم نمیشه، فقط استغفار کنه.
⭕️ نکته: چنین کسی اگه در آینده توانایی پیدا کرد، طبق نظر اکثر مراجع، بازم باید کفاره رو پرداخت کنه.
(توضیح در کپشن)
⭕️ نکته مهم: اینا که گفتیم، برای جریمه و کفاره روزه بود؛ اما قضای اصل روزهها در هر صورت لازمه. اگه کسی توان قضا هم نداره، باید وصیت کنه که بعد از مرگش براش انجام بدن.
🔺توضیحالمسائل ۱۶مرجع، م۱۶۶۰؛ عروةالوثقی، ج۲، کتابالصوم، کفارةالصوم، م۱۹؛ منهاجالصالحین، ج۱، م۱۰۰۸؛ وسیلةالنجاة، ج۱، م۱۱۲۸؛ خامنهای، استفتائات، احکام روزه؛ هدایةالعباد، ج۱، م۱۳۳۲.
⬅️ احکام به زبان خیلی ساده
💢 آیت الله بهجت (ره) می فرمود :
✍ آیت الله غروی اصفهانی همیشه سفارش می کردن به اهتمام ورزیدن اذکار روزانه و خواندن نوافل و بخصوص خواندن هر روز زیارت عاشورا ،
🌿 اما ذکری همیشه بر لب داشتند با سؤال و دقت در اعمال ایشان در اواخر عمرشان متوجه شدم سوره مبارکه "إنا أنزلناه" را دائما بر لب دارن .
📖 فریادگر توحید ، صفحه های ۸۶ و ۸۷ .
32.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 چطور میتوان فرزندان را برای داغ از دست دادن یکی از والدین آماده کرد؟
🔻 توضیحات حجتالاسلام دکتر مجید همتی
#تربیت_فرزندان
#پرسمان_تربیتی
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلهاً واحِداً لا إِلهَ إِلَّا هُوَ سُبْحانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ «توبه آیه31»
(اهل كتاب،) دانشمندان و راهبانِ خود و مسيح فرزند مريم را به جاى خداوند به خدائى گرفتند، در حالى كه دستور نداشتند جز خداى يكتا را كه معبودى جز او نيست بپرستند. خداوند از هر چه براى او شريك مىپندارند، منزّه است.
نکته ها
«احبار»، جمع «حِبر»، به معناى دانشمند و «رهبان»، جمع «راهب»، به معناى تاركِ دنيا و دِيرنشين است. آنان با همهى قداستشان بندهى خدايند، نه معبود.
اطاعت بىقيد و شرط از احبار و راهبان، نوعى پرستش آنان است و امام صادق عليه السلام فرمود: «مَن اطاعَ رجلًا فى معصية اللَّهِ فقد عَبَدَه» هر كس در راه معصيت خدا، از ديگرى پيروى كند،
جلد 3 - صفحه 408
او را پرستش نموده است. «1»
امام صادق عليه السلام فرمود: اهل كتاب براى علماى خود، نماز و روزه انجام نمىدادند، بلكه علماى آنان حرامهايى را حلال و حلالهايى را حرام كرده بودند و مردم از آنان پيروى مىكردند. «2»
در قيامت، مشركان از اينكه خدا را با شركاى ديگر برابر پنداشتهاند، حسرت مىخورند و مىگويند: «تَاللَّهِ إِنْ كُنَّا لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ إِذْ نُسَوِّيكُمْ بِرَبِّ الْعالَمِينَ» «3»
پیام ها
1- اطاعت بىقيد و شرط از غير خدا، نوعى عبادت غير خداست. «ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلهاً واحِداً»
2- انسانپرستى به هر شكل، شرك است. هيچ شخصيّتى نبايد بت شود. «اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ»
3- پيامبرِ معصوم كه همهى فكر و هدفش خداست، حسابى جدا از علما دارد، لذا نام مسيح جداگانه مطرح شده است. أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ ... وَ الْمَسِيحَ
4- عشقها، دوستىها و اطاعتها بايد حدّ و مرز داشته باشد. هر نوع نظام، قطب، مراد، مرشد، اطاعت تشكيلاتى و حزبى و ...، اگر سرچشمهاش وحى و امر خدا نباشد، شرك است. اتَّخَذُوا ... أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ
5- خطر انحراف از توحيد به شرك، هميشه و همه جا بوده است. اتَّخَذُوا ... أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ
6- تنها خداوند حقّ قانونگذارى دارد. آنان كه قانون غيرخدا را مىپذيرند، ازمدار اسلام، خارجند. «اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ»
7- غلوّ و زيادهروى دربارهى انبيا، پرستش انبيا و يا آنان را فرزند خدا دانستن، شرك است. «سُبْحانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ»
«1». تفسير نورالثقلين.
«2». بحار، ج 2، ص 98.
«3». شعراء، 98.
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 409
@n20011💧🌷
عاقبت کسی که به درخواست برادر دینیاش اعتنا نمیکند.mp3
3.6M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻
|⇦• عاقبت کسی که به درخواست برادر دینیاش اعتنا نمیکند
👤 رهبر معظّم انقلاب