eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
441 دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
5.6هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد معتز آقایی - جز 20 - @quran_farna.mp3
4.66M
💠 تلاوت تحدیر (تندخوانی) 💠 ⚜ ⚜ 📥توسط استاد معتز آقایی ⏲ «در ۳۰ دقیقه یک جزء تلاوت کنید» 📩 به دوستان خود هدیه دهید. 🕋 هر روز ماه مبارک رمضان در کانال : @n20011🎤
دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان✨✨✨✨✨✨✨ مرحوم آیت الله مجتهدی در شرح دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان درباره ابواب بهشت می‌گوید: در اینجا منظور از اینکه می‌گوییم خدایا درهای بهشت را بر روی من بگشای این است که خداوند ما را از گناهانی که در طول عمر خویش انجام داده‌ایم پاک سازد و حسنات و کارهای نیک ما را افزون سازد؛ چرا که تا انسان گنهکار باشد و از خیرات و حسنات به دور باشد، بهشت بر او حرام خواهد بود و تنها هنگامی درب‌های بهشت روی او گشوده می‌گردد که هیچ گناهی بر او نباشد و اینکه می‌گوییم درهای بهشت را بر روی ما بگشای، به این خاطر است که خداوند به ما عنایت فرماید تا طوری در دنیا زندگی کنیم که بتوانیم در آخرت از هر دری که خواستیم وارد بهشت شویم. وی در شرح فراز دوم این دعا تأکید می‌کند: برای آنکه بفهمیم منظور از «اغلق عنی فیه ابواب النیران» و «در این روز درهای آتش دوزخ را بر من ببند» ‌ چه می‌باشد؟ اشاره می‌نماییم به فرموده خداوند عزوجل در قرآن کریم: الم یعلموا انه من یحاد الله و رسولا فان له نارجهنم خالدا فیها”(توبه / آیه ۶۴). یعنی آیا نمی‌دانند که هرکس با خداوند و رسولش دشمنی نماید آتش جهنم برای اوست که در آن جاودان خواهد ماند و با توجه به این آیه شریفه در می‌یابیم ما در این روز در اصل با این دعا از خداوند می‌خواهیم ما را جزء کسانی قرار دهد که از دستورات ذات اقدسش و رسول گرامی‌اش پیروی می‌کنیم؛ چرا که پیروی از خداوند و رسولش برابر با رستگاری در دنیا و آخرت و دوری از آتش دوزخ است. @n20011🌹
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۲۰۶ وَ إِذا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ و هنگامى كه به او گفته شود از خداى پروا كن، عزت وغرورى كه در سايه‌ى گناه بدست‌آورده او را بگيرد. پس آتش دوزخ براى او كافى است و چه بد جايگاهى است. در آیات قبل، نحوه ‏ى پرداخت مهریه به زنان طلاق داده شده، قبل از آمیزش و بعد از آن بیان شد. این آیه یا در مورد کسانى است که در ضمن عقد، مهریه آنان مشخّص نشده و قبل از آمیزش طلاق داده می‏شوند، و یا یک سفارش عاطفى و اخلاقى براى تمام موارد طلاق است که علاوه بر پرداخت تمام یا نصف مهریه، هدیه ‏اى جداگانه براى جبران ناراحتی‏ها و دل‏شکستگیهاى زن، از سوى شوهر به او پرداخت شود. البته این یک دستور اخلاقى و استحبابى است که سزاوار است متّقین و پرهیزگاران آن را مراعات نمایند. به هر حال از جمله‏ ى «حقّاً على المحسنین» در آیه ۲۳۶ و «حقّاً على المتّقین» در اینجا و «لا تنسوا الفضل بینکم» آیه ۲۳۷، مى‏ توان توجّه مخصوصِ اسلام را درباره‏ ى حفظ حقوق وعواطف زنان مطلّقه بدست آورد. پیام ها ۱- در برخورد با زنان مطلقه، تقوا لازم است. «وللمطلّقات... حقّاً على المتّقین» ۲- هدیه دادن که نقش کدورت زدایى و دلجویى دارد، نشانه‏ ى پرهیزکاران است. «متاعاً بالمعروف حقّاً على المتّقین» ۳- در احکام و دستورات الهى، باید اندیشه نمود تا به مصالح آن پى‏ برد. «یبیّن اللّه لکم آیاته لعلکم تعقلون» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011🌹💞💧
💠پرسش: ⁉️آیا حقیقت دارد؛ شیاطین در ماه رمضان، به زنجیر کشیده می‌شوند؟ اگر این‌چنین است، چرا افراد گناه می‌کنند؟ ......................................................................... ✍️پاسخ: 1️⃣نکته اول: در روایات متعدد، تصریح‌شده است که: شیاطین با آغاز ماه رمضان، به زنجیر کشیده می‌شوند. امام باقر علیه‌السلام به نقل از رسول مهربانی‌ها، می‌فرماید: «...إِذَا طَلَعَ هِلَالُ شَهْرِ رَمَضَانَ غُلَّتْ مَرَدَةُ الشَّیَاطِینِ...»؛ « آن هنگام که هلال ماه رمضان سر برآورد، شیطان‌هایرانده‌شده به زنجیر کشیده می‌شوند». (1) 2️⃣نکته دوم: توجه داشته باشیم : ✅ الف ) : عامل گناه در انسان فقط شیاطین نمی‌باشند بلکه «نفس» انسان اگر تربیت‌نشده باشد، عامل تشویق‌کننده به گناه هست. ✅ب ) : هرچند شیاطین در ماه رمضان در غل و زنجیر هستند؛ اما اعمال و رفتار افراد، سبب آزادی آن‌هاشده و به همین سبب می¬تواند اثرگذار باشند. پیامبر خدا فرمود: «...وَ الشَّيَاطِينَ مَغْلُولَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُسَلِّطَهَا عَلَيْكُم‏...»؛ «و شیاطین را بسته‌اند، از پروردگارتان تقاضا کنید که آن‌ها را بر شما مسلط نگرداند». (2) پ📚ی‌نوشت ها: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏4، ص: 67 2.الأمالي( للص دوق)، النص، ص: 95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Voice 003.m4a
1.95M
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم از فرزندان آخر الزمان فرزندان به پدر و مادر در روز قیامت @n20011🎤
💠 اعمال شب‌های قدر 🔻 اعمال مشترک ▫️ غسل ▫️ دو رکعت نماز، در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحید و بعد از اتمام نماز هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیهِ . ▫️ احیا داشتن (بیدار ماندن و عبادت کردن) . ▫️ صد رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) ▫️ خواندن دعای «اَللهمَّ اِنّی اَمسیتُ لَکَ عَبداً...» ▫️ قرائت دعای جوشن کبیر ▫️ زیارت امام حسین(ع) ▫️ قرآن به سر گرفتن و خدا را به چهارده معصوم سوگند دادن 💢 شب نوزدهم ▫️ صد بار ذکر «اَستَغفِرُاللهَ رَبّی و اَتوبُ اِلیهِ» ▫️ صد بار ذکر «اَلّلهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرِالمُؤمِنینَ» ▫️ دعای: «اَللّهُمَّ اْجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ مِنَ الاَْمْرِ الْمَحْتُومِ...» 💢 شب بیست و یکم ▫️ خواندن دعاهایی که مربوط به دهه آخر ماه رمضان است. ▫️ دعای: یا مُولِجَ اللَّیلِ فِی النَّهارِ... 💢 شب بیست و سوم ▫️ خواندن دعاهایی که مربوط به دهه آخر ماه رمضان است. ▫️ خواندن سوره‌های عنکبوت، روم و دُخان ▫️ هزار مرتبه خواندن سوره قدر ▫️ خواندن دعاهای جوشن کبیر، مکارم الاخلاق و افتتاح ▫️ غسلی در ابتدای شب و غسلی در انتهای آن ▫️ دعای: اَللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمُرِی وَ أَوْسِعْ لِی فِی رِزْقِی... ▫️ دعای: اَللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ فِیمَا تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ... ▫️ دعای: یا بَاطِنا فِی ظُهُورِهِ وَ یا ظَاهِرا فِی بُطُونِهِ ... ▫️ خواندن دعای سلامتی امام زمان(عج).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20210501-WA0062.mp3
4.78M
یا اباصالح التماس دعا 🤲 یا ابانا استغفر لنا @n20011🎤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام شهادت حضرت علی(ع)تسلیت🏴 امروز سه شنبه ☀️ 14 اردیبهشت 1400 ه. ش 🌙 21 رمضان 1442 ه.ق 🌲 4 می 2021 ميلادى
Tahdir-(www.DaneshjooIran.ir) joze21.mp3
4.04M
📖 تندخوانی قرآن کریم ( تحدیر ) 🔖 جزء بیست و یکم 🎙 با صوت استاد معتز آقایی
دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الی مَرْضاتِکَ دلیلاً» می‌گوید: ‌خدایا کاری کن، راهی برایم پیدا شود تا تو از من راضی شوی. باید توفیقاتی از ما سر بزند تا دلیل و راهنمایی باشد، برای اینکه خدا از ما راضی باشد. وی می‌افزاید: حدیث داریم که اگر می‌خواهید بدانید خدا از تو راضی هست یا نه؛ به خودت نگاه کن، ببین تو از خدا راضی هستی یا گوشه دلت می‌گویی چرا فلانی دارد و من ندارم. اینکه گله می‌کنی که خدا چرا به من نداده و فلان کس داده نشان دهنده این است که از خدا راضی نیستی و خدا هم از تو رضایت ندارد. این استاد اخلاق در ادامه اظهار می‌کند: شما مثل بیمار هستید و خدا مثل دکتر است. ساعت ۱۰ صبح دکتر به اتاق بیمارستان می‌آید و دستور غذا را به مسئول آشپزخانه می‌دهد. در یک اتاق گاهی ۸ بیمار می‌خوابند و دکتر می‌گوید به این بیمار چلوکباب دهید و به آن آقا غذا ندهید و به آن بیمار دیگر هم سوپ دهید. حالا آن بیماری که دکتر از غذا منعش کرده با دکتر نزاع نمی‌کند، چون می‌داند عمل جراحی خواهد شد و نباید غذا بخورد. نگاه تمام بیمارها به دکتر یکسان است و ما هم پیش خدا باید این‌جور باشیم. این استاد اخلاق ادامه می‌دهد: همان‌طور که دکتر صلاح مریض را هر چه باشد، می‌داند، خدای تبارک و تعالی هم هر چه صلاح ما باشد را می‌دهد. به یکی کمتر و به یکی بیشتر می‌دهد و ما نباید اعتراضی کنیم. آیت‌الله مجتهدی تهرانی تاکید می‌کند: اگر این روحیه را پیدا کردیم که هر چه خدا به ما دهد به همان راضی باشیم، خدا هم از ما راضی می‌شود؛ اما اگر در دلمان شکایت داشته باشیم که خدا به ما کم داده، به این معنی است که خدا هم از ما راضی نیست. وی با بیان اینکه منشأ غیبت «حسد» است، می‌گوید: باید ریشه حسادت را بزنیم تا غیبت نکنیم. ما نوعاً گرفتار حسد و اخلاق رذیله هستیم و دچار غیبتیم، حالا در ایام رمضان نیت کنیم که اعضا و جوارحمان نیز روزه باشند تا اسیر غیبت و دیگر گناهان نشویم. وی در ادامه می‌گوید: حدیث داریم که هر وقت روزه می‌گیرید کاری کنید تا گوشتان هم روزه باشد. غیبت و آواز حرام گوش ندهید، زبانتان غیبت نکند و زنان پوست صورت و موی خود را به نامحرم نشان ندهند. ولی متاسفانه ما روزه عام می‌گیریم و آخر ماه همان آدم اول ماه هستیم. آیت‌الله مجتهد تهرانی می‌گوید: حدیث داریم کسانی که جاهلند و روزه حقیقی نمی‌گیرند و عبادت خالص انجام نمی‌دهند مثل حیوان آسیابان هستند. یعنی از صبح تا شب راه می‌روند؛ اما پیش نمی‌روند و غروب همان جایی هستند که صبح بودند. وی درخصوص شرح فراز «وَلا تَجْعَل للشّیطان فیهِ علی سَبیلاً» می‌گوید: در این بخش می‌خوانیم که خدایا کاری کن تا شیطان در ماه رمضان و ایام بعد از آن بر من راه پیدا نکند. حال چه کار کنیم تا شیطان بر ما راه پیدا نکند؟ حدیث داریم که شیطان با ۳ طایفه کاری ندارد. آنهایی که یاد خدا می‌کنند، آنهایی که هنگام سحر بلند می‌شوند و استغفار می‌کنند و آنهایی که از ترس خدا هنگام سحر گریه و نابه می‌کنند. آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً» می‌گوید: خدایا بهشت‌ را منزل من قرار بده. منزل بازگشت و آسایشگاه ما را بهشت قرار بده. کسانی که شیعه علی (ع) و اهل بیت (ع) هستند، ان‌شاءالله جهنم نمی‌روند. امام صادق (ع) می‌فرماید: «ایمانتان را با خودتان بیاورید ما شفاعتتان می‌کنیم. » وی تاکید می‌کند: آیاتی که درباره شفاعت آمده برای کسانی است که با ایمان از دنیا می‌روند. آیات قرآن که در آن شفاعت نیست برای کافران و مردودی‌هاست. ما تجدید می‌شویم و یکی دو نمره کم می‌آوریم؛ اما چون شیعه هستیم، شفاعت اهل بیت (ع) شامل حال ما می‌شود. این استاد بزرگ اخلاق در شرح فراز پایانی می‌گوید: در پایان دعا می‌خوانیم «یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین» یعنی ای خدایی که حوائج طالبین را برآورده می‌کنی، یعنی هر کسی هر کاری که دارد به سراغ تو می‌آید و طلب می‌کند و تو حاجتش را می‌دهی، این دعاها را در حق ما اجابت کن. @n20011🌹