eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
440 دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
5.6هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۲۰۷ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ و از مردم كسى است كه براى كسب خشنودى خدا، جان خود را مى‌فروشد و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. ابن ‏ابى‏ الحدید که از علماى قرن هفتم اهل ‏سنّت است، در شرح نهج‏ البلاغه خود آورده است: تمام مفسّران گفته‏ اند این آیه درباره على‏ بن‏ ابى‏طالب (ع) نازل شده است که در لیلةالمبیت در بستر رسول خدا خوابید. و این موضوع در حدى از تواتر است که جز کافر یا دیوانه آن را انکار نمى ‏کند. مشرکانِ مکّه، قرار گذاشتند از هر قبیله‏ اى یک نفر را براى کشتن پیامبر انتخاب کنند و آن حضرت را دسته جمعى از بین ببرند تا بنى‏ هاشم به خونخواهى او قیام نکنند و با این عمل از دعوت پیامبر راحت شوند. پیامبر از نقشه‏ ى آنان با خبر شد و حضرت على (ع) براى اینکه پیامبر به سلامت از مکّه خارج شود، در بستر ایشان خوابید و این آیه در شأن آن حضرت نازل گردید. همین که امام على (ع) در آن شب خطرناک به جاى پیامبر خوابید،خداوند به دو فرشته‏ ى خود، جبرئیل و میکائیل فرمود: کدامیک از شما حاضرید فداى دیگرى شوید؟! هیچکدام از آنها حاضر نشدند. خداوند فرمود: اینک مشاهده کنید که چگونه على‏ بن‏ ابى‏طالب (ع) حاضر است جان خود را فداى رسول خدا کند. گاهى باید براى احیاى یک معروف و یا محو یک منکر، جان را تسلیم کرد. حضرت على (ع) فرمودند: کسى که در راه امر به معروف و نهى از منکر کشته شود، یکى از مصادیق این آیه است. بسیارى از علماى اهل سنّت، به این فضیلت حضرت على (ع) اقرار کرده‏ اند که علاّمه امینى »ره« در الغدیر آنان را نام برده است، پیام ها ۱- نااهل، حرفش زیباست وانسان را به تعجّب وامى ‏دارد، ولى مؤمن، عملش دنیا را متعجّب مى ‏کند. «من‏النّاس مَن یعجبک قوله»، «من‏النّاس مَن یشرى نفسه» ۲- یاد ایثارگران را زنده بداریم. «من الناس من یشرى» ۳- پیش مرگِ اولیاى خدا شدن، یک ارزش است. «من الناس من یشرى» ۴- بزرگ‏ترین سود آن است که انسان بهترین متاع را که جان اوست به خالق خود بفروشد، آن هم نه براى بهشت و یا نجات از دوزخ، بلکه فقط براى کسب رضاى او. «ابتغاء مرضات اللّه» ۵ - در راه خدا، استقبال از خطر و آمادگى براى جانفشانى همچون دریافت خطر است. با توجّه به شأن نزول آیه، ستایش از کسى است که جان خود را در معرض خطر قرار داد، هرچند حادثه‏ اى اتفاق نیفتاد. «من یشرى نفسه...» ۶- رأفت خداوند، بهترین پاداش است. خداوند براى هرکارى پاداشى قرار داده است، امّا در این آیه مى ‏فرماید: خداوند رئوف است. «اللّه رئوف بالعباد» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011🌹💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
test(1).mp3
8.04M
چه غریبونه‌ اومد از خونه بروی شونه‌ وای تابوتِ علی..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سـحـري✨✨✨✨✨✨✨✨ 1.وعده سحري، معادل ناهاري است كه در روزهاي عادي مي‌‌خورديد؛ يعني انواع غذاهاي برنجي را مي‌توانيد در اين وعده بگنجانيد. 2.مي‌توانيد 10 تا 12 قاشق غذاخوري برنج پخته (البته كمي ‌چرب‌شده با روغن زيتون يا روغن كانولا) را همراه انواع خورش‌هاي سنتي در اين وعده ميل كنيد. 3.خوردن سالاد در اين وعده، بخشي از آب مورد نياز بدنتان را تامين خواهد كرد و البته بهتر است که چاشني آن، آبليموي تازه يا سركه بالزاميك و روغن زيتون باشد. 4.اگر جزو آنهايي هستيد كه در اين وعده اشتهاي كمي دارند، بهتر است حجم مختصري از غذاهاي پركالري و البته مغذي را براي اين وعده انتخاب كنيد؛ مانند حليمي ‌كه با كمي ‌كره و دارچين طعم‌دار شده است. 5.خوردن مخلوط ميوه‌هاي فصل با لبنياتي مانند شير و ماست يکي از گزينه‌هاي مناسب براي شروع اين وعده است تا اشتهايتان براي خوردن سحري بيشتر شود. 6.مصرف نوشابه‌هاي گازدار و غذاهاي شور و پرادويه‌اي مانند انواع فست‌فودها را در اين وعده به کلي فراموش کنيد تا در طول روز دچار تشنگي نشويد 7.بهترين نوشيدني براي جلوگيري از تشنگي در طول روز‌هاي روزه‌داري، آب است که البته مي‌توانيد آن را با كمي ‌آبليموي تازه طعم‌دار كنيد. 8.از مصرف سير، پياز و حتي سبزي خوردن در اين وعده بپرهيزيد تا بوي دهانتان براي اطرافيان، آزاردهنده نباشد. @n20011💧
🎁 برندگان هشتمین مسابقه بهار قرآن، بهار دلها 🇮🇷 معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌸 مسابقه بهار قرآن، بهار دلها 🌀 شماره ۹ 🔹شرکت در مسابقه: dte.bz/1442 🇮🇷 معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
سلام روزتون پراز خیر و برکت 🌸 امروز چهارشنبه ☀️ ١۵ اردیبهشت ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ٢٢ رمضان ١۴۴٢ ه.ق 🌲 ۵ می ٢٠٢١ ميلادى
تحدیر(تندخوانی)جزء۲۲ قرآن‌کریم - <unknown>.mp3
4.06M
💠 تلاوت تحدیر (تندخوانی) 💠 ⚜ ⚜ 📥توسط استاد معتز آقایی ⏲ «در ۳۰ دقیقه یک جزء تلاوت کنید» 📩 به دوستان خود هدیه دهید. 🕋 هر روز ماه مبارک رمضان در کانال @n20011🌹
دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان✨✨✨✨✨ آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اَللّهمَّ افتَح لی فیه ابوابَ فَضلکَ» می‌گوید: خدایا، درب‌های فضل خودت را به روی من باز کن. خدا به فضل خودش معامله می‌کند و اگر بخواهد به عدل خودش معامله کند، کار ما خراب می‌شود. برخی در دعای قنوت می‌خوانند «اللهم عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک» کسی گفت که خدایا، من این همه دعا و نماز می‌خوانم؛ تازه منت سرم می‌گذاری، با من به عدلت معامله کن. تا اینکه محکوم به اعدام شد. از طرف پیامبر زمان به او گفتند که خودت گفتی خدا به عدلش با تو معامله کن. روزی یک مگس را اعدام کردی و خدا به عدل خودش معامله کرد؛ تو مگسی را معدوم کردی و خدا تو را اعدام می‌کند. وی ادامه می‌دهد: در قرآن آیه‌ای است که هر پیش‌آمدی که برای شما اتفاق می‌افتد، محصول اعمال زشت خودتان است. با این حال خداوند خیلی از اعمال بندگان را ندید می‌گیرد. ندید گرفتن خیلی از کارهای ما توسط خدا، فضل است و اگر بخواهد همه کارهای ما را حساب کند، عدل است. یادتان باشد اگر خدا بخواهد به عدل با ما معامله کند، کار ما زار می‌شود. آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «وَ اَنزل عَلَیّ فیه بَرَکاتکَ» اظهار می‌کند: اینجا می‌خوانیم که خدایا برکات خودت را نیز بر ما نازل کن. برکات چیست؟ برخی عمر با برکت دارند، چه اهل علم چه غیر اهل علم. دستگیری و انجام کار خیر را برکت می‌نامند. معنی این فراز این است که عمر با برکت داشته باشیم. اگر پولداریم، کار خیر انجام دهیم و اگر عالمیم شاگرد تربیت کنیم و کتاب دینی بنویسیم. این استاد اخلاق ادامه می‌دهد: هر عالمی و آخوندی باید کار و تدریسی داشته باشد و نگوید که پیش‌ نمازی مسجد، کار و شغل من است. عالم اگر تدریس، تألیف و تربیت شاگرد داشت، عمرش با برکت است. این استاد برجسته اخلاق در ادامه بیان می‌کند: علامه مجلسی از جمله کسانی بود که عمر با برکت کرد و کتاب ارزشمند «بحار» ایشان ۱۱۰ جلد است. از آنهایی که تازه به حوزه‌های علمیه می‌آیند تا تحصیل کنند، می‌خواهم که فقط پیش‌ نماز نشوند و با کار و تلاش خودشان را به درجه حضرات جوادی آملی و حسن‌زاده آملی برسد. آیت‌الله مجتهدی تهرانی همچنین در خصوص فراز «وَوَفّقنی فیه لموجبات مَرضاتک» تشریح می‌کند: خدایا، در کارهایی که سبب رضایت توست، من را موفق گردان. یادتان باشد که کارهای نیک، موجبات رضایت پروردگار را فراهم می‌کند. اگر بتوانیم به مستحقان کمک کنیم، برای دختران دم بخت بی‌بضاعت جهیزیه تهیه کنیم، مسبب رضایتمندی خداوند می‌شوم. وی تاکید می‌کند: اگر من این دعا را بخوانم ولی کاری نکنم که خدا از من راضی شود، فایده ندارد. این استاد اخلاق در شرح «واسکنّی فیه بحبوحات جَنّاتکَ» می‌گوید:‌ خدایا من را واسط بهشت ساکن کن. فلسفه وسط بهشت را نمی‌دانم و شاید اولیاء و انبیاء در آنجا ساکن هستند. به هر حال بهترین جای بهشت در وسط آن است که در دعای روز بیست‌ودوم ماه رمضان از خدا می‌خواهیم آن را نصیب ما گرداند. وی در توضیح بخش پایانی دعا می‌گوید: در پایان دعا می‌خوانیم «یا مجیبَ دَعوَه المضطَرّینَ» یعنی ای خدایی که دعای بیچاره‌ها را اجابت می‌کند، این چند دعا را درباره من استجابت کن. @n20011🌹
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۲۰۸ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ‌ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! همگى در صلح و آشتى درآئيد (و تسليم مطلق خداوند شويد) و گامهاى شيطان را پيروى نكنيد كه او دشمن آشكار شماست. قرآن، ایجاد رابطه ‏ى مسالمت‏ آمیز با گروه‏هاى زیر را مطرح کرده است: ۱- با مشرکانِ بی ‏آزار. «لم یقاتلوکم فى الدین ولم یخرجوکم من دیارکم ان تبرّوا و تقسطوا الیهم» با کسانى که سوال درجنگ با شما ندارند و مزاحم وطن شما نیستند، خوشرفتارى کنید. ۲- با اهل کتاب. «قل تعالَوا اِلى کلمة سواء بیننا وبینکم اَلاّ نعبد الاّ اللَّه» به اهل کتاب بگو: بیایید تا در آنچه ما و شما هم عقیده هستیم، متّحد باشیم. ۳- با دیگر مسلمانان. «یا ایّها الّذین آمنوا ادخلوا فى السِّلم کافّة» در چند آیه قبل درباره اجتماع بزرگ سیاسى عبادى حج فرمود: در آنجا فسق و جدال نباشد. پس می‏توان جامعه‏ اى بدون فسق وجدال تشکیل داد و چه بهتر که همیشه چنین باشیم و از گام‏ هاى شیطانى که عامل تفرقه است دورى نمائیم. روایات متعدّد، دخول در سِلم را ورود در تحت رهبرى معصوم دانسته ‏اند. چنانکه در روایات آمده است: «ولایة على بن ابی‏طالب حصنى» و ناگفته پیداست که دخول در حِصن و دژ، دخول در سِلم و سلامتى و آرامش است و چه آرامشى بالاتر از اینکه انسان احساس کند رهبرش الهى، معصوم، آگاه، دلسوز و پیشگام‏ ترین افراد در همه ارزش ها و کمالات مى ‏باشد. پیام ها ۱- ورود در فضاى سِلم و سلام و تسلیم امکان ندارد، مگر در سایه ‏ى ایمان. «یاایّها الّذین آمنوا» ۲- سلیقه ‏ها را کنار گذاشته، تنها تسلیم قانون خدا باشیم. «ادخلوا فى السّلم کافّة» ۳- ایجاد صلح، وظیفه‏ ى همه مسلمانان است. «کافّة» ۴- وسوسه‏ هاى شیطان، انسان را مجبور به گناه نمى‏ کند، بلکه انسان قدرت مقابله با شیطان را دارد و به همین دلیل از اطاعت او نهى شده است. «لا تتّبعوا» ۵ - شیطان، گام به گام انسان را منحرف مى‏کند. «خطوات» ۶- راه هاى منحرف کردن شیطان، بسیار است. «خطوات» ۷- شیطان، دشمن صلح و وحدت است و همه ‏ى نداهاى تفرقه‏ انگیز، بلندگوهاى شیطانى هستند. «ادخلوا فى السّلم کافّة و لا تتّبعوا خطوات الشیطان» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011🌹💧