سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی ۲۱۶
كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ
جهاد بر شما مقرّر شد، در حالى كه براى شما ناخوشايند است و چه بسا چيزى را ناخوش داريد، در حالى كه خير شما در آن است و چه بسا چيزى را دوست داريد، در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند (صلاح شما را) مىداند و شما نمىدانيد.
کلمه «کُره» به مشقّتى گفته مى شود که انسان از درون خود احساس کند، مانند ترس از جنگ. و «کَره» به مشقتى گویند که از خارج به انسان تحمیل شود، مانند حکم اجبارى در آیه ى «اتینا طَوعاً او کَرهاً قالَتا اَتینا طائعین» به آسمان ها و زمین گفتیم: یا با رغبت بیایید یا با اکراه، گفتند: ما با رغبت مى آییم.
آیه قبل مربوط به مال دادن بود واین آیه مربوط به جان دادن است.
اکراه از جنگ، یا به خاطر روحیّه ى رفاه طلبى است ویا به جهت انسان دوستى و رحم به دیگران و یا بخاطر عدم توازن قوا و برترى دشمن است. قرآن مى فرماید: شما آثار و نتایج جهاد را نمى دانید و فقط به زیان هاى مادّى و ظاهرى آن توجّه مى کنید، در حالى که خداوند از اسرار و آثار امروز و فرداى کارها در ابعاد مختلفش آگاه است.
جنگ با همه ى سختى هایى که دارد، آثار مثبت و فوایدى نیز دارد. از جمله:
الف: توان رزمى بالا مى رود.
ب: دشمن جسور نمى شود.
ج: روح تعهّد و ایثار در افراد جامعه بوجود مى آید.
د: قدرت و عزت اسلام و مسلمین در دنیا مطرح مى شود.
ه: امدادهاى غیبى سرازیر مى گردد.
و: روحیّهى استمداد از خدا پیدا مى شود.
ز: اجر و پاداش الهى بدست مىآید.
ح: روحیّهى ابداع و اختراع و ابتکار بوجود مى آید.
جهاد در ادیان دیگر برخلاف تبلیغاتى که دنیا براى صلح و علیه خشونت دارد، مسئله جهاد در راه دین، در تمام ادیان آسمانى بوده و یک ضرورت حتمى است.
در تورات مى خوانیم:
* ساکنان شهر را بدم شمشیر بکش و اموالشان را جمع نماى.
* همگى ایشان را هلاک ساز و ترحّم منما.
* چون براى مقاتله بیرون روى و دشمن را زیاد بینى، نترس.
* برادر و دوست و همسایه خود را بکشد تا کفّاره گوساله پرستى باشد.
* موسى جمعیّتى را به سوى جنگ حرکت داد و مقاتله مهمّى صورت گرفت.
در انجیل متى آمده است:
* گمان مبرید که آمده ام تا سلامتى بر زمین بگذارم، نیامده ام تا سلامتى بگذارم، بلکه شمشیر را.
* هرکه جان خود را دریابد (و به جنگ نیاید) آنرا هلاک سازد و هرکه جان خود را به خاطر من هلاک کرد آنرا خواهد یافت.
در انجیل لوقا مى خوانیم:
* دشمنان را که نخواستند من بر ایشان حکمرانى کنم، در اینجا حاضر ساخته، پیش من به قتل رسانید.
* هرکس شمشیر ندارد، جامه خود را فروخته آنرا بخرد.
در قرآن نیز در سوره هاى آل عمران، مائده و بقره از وجود جنگ و جهاد در ادیان گذشته، سخن به میان آمده است.
@n20011🌹💧
👌 توصیه ای مهم برای ایام پایانی ماه رمضان
🌷 استاد فاطمي نيا :
✍ از اولياء الهي ، سينه به سينه ، يك يادگاري دارم كه عمل به آن بركات فراواني دارد.
☘ ماه مبارك رمضان ، اين ضيافت الهي را با يك زيارت جامعه ي كبيره به اخر برسانيد.
☘ در اثر اين عمل اين ضيافت چنان رنگين خواهد شد كه اثارش از عقول ما خارج است و روزي به كار خواهد آمد كه آن روز هيچ چيز ديگري به كار نخواهد آمد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺احکام زکات فطره 🔸 کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی #مهمان_شب_عید_فطر
#شبکه_اصفهان
Voice 001.m4a
2.5M
دعای وداع .pdf
477.4K
دعای وداع با ماه مبارک رمضان
(با ترجمه فارسی)
‼️خمس وسائل خانه
🔷س 5386: در دوران عقد هستم و طبق رسم ما برای شروع زندگی باید یک سری وسایل مثل تلویزیون، مبل و ... را مرد تهیه کند، آیا در زمان سررسید سال خمسی باید خمس این وسایل را که با درآمدم تهیه کرده ام بدهم؟
✅ج: اگر تهیه این وسائل، عرفا جزو هزینه های جاری مورد نیاز شما محسوب می شود، خمس ندارد، هرچند تا سر سال خمسی استفاده نشده باشد.
📕منبع: leader.ir
تندخوانی جزء29 استاد آقایی.mp3
4M
📖 تندخوانی قرآن کریم ( تحدیر )
🔖 جزء بیست و نهم
🎙 با صوت استاد معتز آقایی
جزء ۳۰.mp3
4.12M
📖 تندخوانی قرآن کریم ( تحدیر )
🔖 جزء سی ام
🎙 با صوت استاد معتز آقایی
#شرح دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان✨✨✨✨✨✨✨
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ» میگوید: ای خدا، من را به رحمت خودت بپوشان. «غش» یعنی پوشاندن. اگر کسی به طرف معامله، گندم نشان دهد و جو بفروشد، در معامله «غش» کرده و آن معامله باطل است. در تاریکی این نوع معامله انجام میشود و به همین دلیل میگویند که معامله در تاریکی کراهت دارد.
وی ادامه داد: کسی که عیب جنس را بپوشاند، در معامله غش کرده است و حدیث داریم کسی که آب به شیر ببندد، مسلمان نیست. آنها که در معامله غش میکنند خیر نخواهند دید.
این استاد اخلاق در ادامه بیان میکند: حال در این دعا میگوییم که خدایا، همانطور که او در معامله عیب را میپوشاند تو هم به رحمت خودت عیب من را بپوشان.
این استاد اخلاق ادامه میدهد: از سالها پیش روز بیست و نهم رمضان در میان خانمها به روز «غشنی» معروف است و آنها در مساجد حضور مییافتند. اما فکر میکنند که این غشنی به معنای ضعف کردن است و با لحن ضعیف به خدا میگویند که خدایا من غش کردم، در حالی که این طور نیست و معنای پوشاندن میدهد.
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح فراز بعدی دعای روز بیست و نهم میگوید: در این بخش از دعا از خدا میخواهیم که به ما توفیق اعطا کند تا موفق به نماز شب و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی شویم. توفیق رفیقی است که به هر کس ندهندش.
وی در ادامه به حدیثی از امام جواد (ع) اشاره میکند و میگوید، امام جواد (ع) میفرماید: «مومن ۳ خصلت دارد. اولین آنها این است که توفیق داشته باشد. » زیارت، کمک به مستحق، نماز شب، حضور در جشنهای نیکوکاری، فعالیت در مدرسهسازی کمک به حوزههای علمیه و ... از توفیقاتی است که نصیب مومن میشود.
وی با ابراز ناراحتی از کسانی که بخشی از مال خود را در راه خدا انفاق نمیکنند تصریح میکند: این افراد توفیق ندارند و حتی توفیق زیارت حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) را هم پیدا نمیکنند.
آیتالله مجتهدی تهرانی در بخشی از سخنان خود با بیان ویژگیهای برجسته حضرت عبدالعظیم حسنی میگوید: حضرت عبدالعظیم (ع) از علما و محدثین و وکیل امام هادی بود. برخی قائلند که دشمنان، حضرت را زنده دفن کردند و وی را به شهادت رساندند.
وی ادامه میدهد: روزی دیدم آیتالله وحید خراسانی از قم برای زیارت به شهر ری آمدند. تقاضا کردم تشریف بیاورید در منزل و مسجد میهمان ما با باشند که گفت تنها برای زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) آمدهاند. این را باید به تمام امامان جماعت بیان کنیم تا هم خودشان مشرف شوند و هم مریدان خود و مسجدیها را به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) تشویق کنند.
وی در بیان ادامه حدیث میگوید: طبق حدیث امام جواد (ع) دومین خصلت مومن این است که گاهی خودش را موعظه کند و سومین خصلت این است که هر کس او را نصیحت کند قبول کند.
این عالم ربانی در ادامه شرح دعای روز بیست و نهم میگوید: در ادامه دعا از خدا میخواهیم که ما را ازگناهان حفظ کند و قلبمان را از آلودگیهای شک برطرف کند و قلب ما گرفتار شک نباشد.
وی ادامه میدهد: آنها که قلبشان گرفتار شک است، ذکر «لاحول ولاقوة إلا بالله العلی العظیم» را زیاد تکرار کنند. این ذکر برای رهایی از وسوسههای شیطان بسیار موثر است.
آیتالله مجتهدی تهرانی ادامه میدهد: ابوذر میگوید که رسول خدا (ص) فرموده: «ابوذر این ذکر را زیاد بگو که از گنجهای بهشت است. » بعد از نمازهای مغرب و صبح، هفت بار این ذکر را بیان کنید که جزو تعقیبات است ولی قبل از بیان هر یک از آنها باید یک بار «بسم الله الرحمن الرحیم» بگویید.
وی ادامه میدهد: دعای روز بیست و نهم را اینگونه به پایان میرسانیم. ای خدایی که به بندگان مومنت رحم میکنی، این دعاها را درباره ما اجابت کن. خدا بسیار مهربان است. خدا نعمتهایی به ما میدهد که اصلاً ما از او نخواستهایم و تقاضا نکردهایم. به قدری ما را دوست دارد که هر چه در دلمان است را ولو اگر نخواهیم به ما میدهد.
@n20011🌹
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی ۲۱۷
يَسْئَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فِيهِ قُلْ قِتالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَ صَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ كُفْرٌ بِهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ إِخْراجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ وَ الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا وَ مَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ
فَيَمُتْ وَ هُوَ كافِرٌ فَأُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ
(اى پيامبر!) از تو دربارهى جنگ در ماه حرام سؤال مىكنند، بگو: جنگ در آن ماهها (ذىالقعدة، ذىالحجة، محرم و رجب، گناهى) بزرگ است، ولى بازداشتن (مردم) از راه خدا وكفر ورزيدن به او و (بازداشتن مردم از) مسجدالحرام و اخراج ساكنانش از آنجا، (گناهش) نزد خداوند بزرگتر است. (زيرا ايجاد) فتنه، از قتل بالاتر است. (مشركان) پيوسته با شما مىجنگند، تا اگر بتوانند شما را از دينتان برگردانند، و هر كس از شما كه از دينش برگردد و در حال كفر بميرد، اعمال آنان در دنيا و آخرت تباه مىشود و آنان اهل دوزخند و هميشه در آن خواهند بود.
مراد از کلمه «فتنة» در آیه، شرک، شکنجه، امتحان وبلوى است.
در تفاسیر شیعه و سُنّى آمده است: رسول اکرم (ص) شخصى را به نام عبداللّه بن جحش به همراه هشت نفر با نامهاى براى کسب اطلاعات از کفّار و مشرکین فرستاد،امّا بعد از ملاقات، درگیرى پیش آمد و در این بین رئیس گروه مقابل کشته شد و دو نفر از آنان به اسارت درآمده و اموالشان مصادره گردید.
این حادثه در اوّل ماه رجب که از ماههاى حرام است واقع شده بود، در حالى که این گروه گمان کرده بودند که آخر جمادىالثانى است، نه اوّل رجب. به هر حال این قتال اشتباهاً در اوّل رجب صورت گرفت و کفّار این موضوع را دستاویز قرار داده و شایع کردند که مسلمانان احترام ماههاى حرام را نگه نمیدارند.
در برابر این تبلیغات دشمنان، قرآن جواب مىدهد که گرچه جنگ در ماه حرام واقع شده، ولى این قتال به اشتباه از سوى مسلمانان صورت گرفته است، در حالى که شما مشرکان به عمد مرتکب گناهانى شده اید که مجازات آنها به مراتب از قتال در ماه حرام بیشتر است. بنابراین شما با داشتن سابقه ى آن همه جنایت و رسوایى وارتکاب گناهان بزرگ، نباید این عمل اشتباه را دستاویز قرار دهید.
حبط عمل مرتد در دنیا، به این است که از فوائد اسلام محروم مى شود. زیرا کیفر او، جدایى از همسر مسلمان، محرومیّت از ارث، قطع رابطه با مسلمانان، خروج از حمایت اسلام و در نهایت قتل است.
و حبط عمل او در آخرت، محو تمام کارهاى خیر اوست. «حبطت اعمالهم فى الدنیا والاخرة»
از سنّت هاى ابراهیمى رایج در میان عرب قبل از اسلام، احترام گذاشتن به چهار ماه رجب، ذى القعده، ذى الحجّه و محرم بود که در این ماه ها، به هیچ جنگ و قتالى نمى پرداختند. اسلام نیز این سنّت را امضا کرد و قتال و درگیرى در این ماه ها را تحریم نمود.
پیام ها
۱- به شبهات، پاسخ مناسب بدهید. «یسئلونک... قل»
۲- مسجد الحرام واهل آن، احترام ویژه دارند. «المسجد الحرام واخراج اهله منه اکبر»
۳- تعیین اهمیّت گناهان، بدست خداوند است. «اخراج اهله منه اکبر، الفتنة اکبر...»
۴- سلب امنیّت، مهمّتر از قتل است. «والفتنة اکبر من القتل»
۵ - لازم است آرزوها، هدف ها و تلاش هاى دشمن خود را بشناسیم. «ولایزالون یقاتلونکم حتّى یردّوکم عن دینکم»
۶- هجوم دشمن، توجیه کننده ى کفر و ارتداد شما نیست. «ولایزالون یقاتلونکم... ومن یرتدد منکم...»
۷- دشمنان، همواره در کمین هستند وارتداد و کفر و پشت کردن به دینتان را مى خواهند وبه غیر آن راضى نمى شوند. آنها دنبال پیروزى موقت نیستند، بلکه مى خواهند فرهنگ و مکتب شما را از بین ببرند. «حتى یردّوکم عن دینکم»
۸ - حسن عاقبت، ملاک ارزش است. چه بسا مسلمانانى که کافر مرده اند. «فیمت و هو کافر»
۹- ارتداد، داراى آثار دنیوى و اخروى است. «مَن یرتدد منکم... حبطت اعمالهم فىالدنیا و الاخرة»
۱۰- ارتداد، مایه ى حبط کارهاى نیک است. «من یرتدد... حبطت اعمالهم»
۱۱- ارزش ایمان و عقیده تا جایى است که اگر ایمان رفت، اعمال صالح نیز حبط مى شود. «مَن یرتدد منکم... حبطت اعمالهم
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
@n20011🌹💧