eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
446 دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
5.4هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
Jamia-Kabira-Samavati.mp3
27.63M
زیارت جامعه کبیره با نوایی حاج مهدی سماواتی👆👆 🔹توصیه ای مهم برای ایام پایانی ماه مبارک رمضان🔹 📢استاد فاطمي نيا : از اولياء الهي ، سينه به سينه ، يك يادگاري دارم كه عمل به آن بركات فراواني دارد ماه مبارك رمضان ، اين ضيافت الهي را با يك زيارت جامعه ي كبيره به اخر برسانيد . در اثر اين عمل اين ضيافت چنان رنگين خواهد شد كه اثارش از عقول ما خارج است و روزي به كار خواهد آمد كه آن روز هيچ چيز ديگري به كار نخواهد آمد. ‌
سـ🌸ـلام عیـد سعیـد فطر مبـارک🌸 امروز پنجشنبه ☀️ ٢٣ اردیبهشت ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ١ شوال ١۴۴٢ ه.ق 🌲 ١٣ می ٢٠٢١ ميلادى
جزء ۳۰.mp3
4.12M
📖 تندخوانی قرآن کریم ( تحدیر ) 🔖 جزء سی ام 🎙 با صوت استاد معتز آقایی
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۲۱۸ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌ همانا كسانى كه ايمان آورده‌اند و كسانى كه مهاجرت نموده و در راه خدا جهاد كرده‌اند، آنها به رحمت پروردگار اميداوار هستند و خدا آمرزنده و مهربان است. در شأن نزول این آیه که در ادامه آیه پیش است، مى‏ خوانیم: مؤمنانى که هجرت و جهاد کردند، ولى هلال ماه رجب را با ماه جمادى‏ الاخرى اشتباه گرفتند و دست به قتال زدند، ناراحت نباشند. زیرا اشتباهشان مورد عفو است و آنان قصد انجام گناه نداشته ‏اند. امید بدون عمل، آرزویى بیش نیست. چنانکه در آخرین آیه سوره‏ ى کهف مى‏ خوانیم: «من کان یرجوا لقاء ربّه فلیعمل عملاً صالحاً و لایُشرک بعبادة ربّه احداً» هرکس امید به لقاى پروردگار و رسیدن به مقام قرب را دارد، پس باید عمل خالصانه انجام دهد. آرى، «رجاء»، آن امیدى است که انسان مقدّمات رسیدن به آنرا فراهم کند. براى امیدوار بودن به الطاف الهى، اسلام زمینه ‏هایى را فراهم کرده است: ۱- یأس و ناامیدى از گناهان کبیره است. ۲- خداوند مى‏ فرماید: من نزد گمان بنده‏ ى مؤمن هستم، اگر گمان خوب به من ببرد به او خوبى مى‏ رسانم. ۳- انبیا و فرشتگان، به مؤمنین دعا و براى آنان استغفار مى‏ کنند. ۴- پاداش الهى چندین برابر است. ۵ - راه توبه باز است. ۶- گرفتارى‏ هاى مؤمن، کفّاره ‏ى گناهان او محسوب مى‏ شود. ۷- خداوند توبه را قبول کرده و سیّئات را به حسنات مبّدل مى‏ سازد. پیام ها ۱- رتبه ‏ى ایمان، مقدّم بر عمل است. «آمنوا... هاجروا وجاهدوا» ۲- امید به لطف پروردگار، مشروط به ایمان، هجرت و جهاد است. «آمنوا... هاجروا وجاهدوا... اولئک یرجون» ۳- اصول افکار و اعمال اگر صحیح باشد، اشتباهات جزئى قابل عفو است. «آمنوا... هاجروا... یرجون» ۴- به لطف خداوند امیدوار باشیم، نه به کارهاى نیک خود. زیرا خطر سوءعاقبت و حبط عمل و عدم قبول اطاعت، تا پایان عمر در کمین است. «یرجون رحمت اللّه» ۵ - چون بنده امیدوار به رحمت خداوند است، خداوند نیز اعلام مى ‏کند: آمرزنده و مهربان است. «یرجون رحمت اللّه و اللّه غفور رحیم» ۶- ارزش هجرت و جهاد آن است که در راه خدا و براى او باشد. «فى سبیل اللّه» ۷- مؤمنان و مهاجران مخلص نیز به رحمت و مغفرت او نیاز دارند. «آمنوا، هاجروا... یرجون رحمت اللّه» ۸ - از خطاى مهاجران و مجاهدان در راه خدا، باید گذشت. «واللّه غفور رحیم» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011💧🌹
AUD-20210511-WA0042.mp3
5.26M
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 💠 وداع با ماه مبارک رمضان، شهید آیت الله دستغیب 💎 شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب شیرازی (۱۲۹۲-۱۳۶۰ش) مجتهد شیعه، شهید محراب، امام جمعه شیراز . شهرت او بیشتر به سبب درس اخلاق و کتاب‌های فراوان اخلاقی او است. گناهان کبیره، قلب سلیم، داستان‌های شگفت از جمله آثار سید عبدالحسین دستغیب است. ایشان در مبارزات انقلاب اسلامی نقش فعالی داشت و پس از انقلاب به امامت جمعه شیراز منصوب شد. در آذر ۱۳۶۰ش، پس از اقامه نماز جمعه در یک حمله تروریستی انتحاری توسط یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق مشهور به منافقین به شهادت رسید وسومین شهید محراب نام گرفت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز پنجشنبه است یادی کنیم از اموات و درگذشتگان خاک پدران و مادران و همسران و دیگر عزیزان آسمانی با خواندن فاتحه و صلوات ودادن خیرات به نیابت از آنان @n20011♣️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در آستانه شب و روز جمعه شب زیارتی ابا عبدالله الحسین علیه السلام قرار داریم دلت را راهی کربلا حرم مطهر و با صفای امام حسین علیه السلام کن و با توجه وخلوص نیت بگو السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام @n20011🖐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سـ🌸ـلام عیـد سعیـد فطر مبـارک🌸 امروز جمعه ☀️ ٢۴ اردیبهشت ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ٢ شوال ١۴۴٢ ه.ق 🌲 ١۴ می ٢٠٢١ ميلادى
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۲۱۹ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما وَ يَسْئَلُونَكَ ما ذا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُون کلمه «اثم» به گفته ‏ى راغب در مفردات، به کارى گویند که انسان را در انجام کارهاى خیر کُند و سست کند. سؤال اوّلِ مردم درباره ‏ى حکم خمر و میسر است. کلمه «خمر» به معناى پوشش است و لذا به پارچه‏ اى که زنان سرِ خود را با آن پوشانده و مراعات حجاب مى ‏کنند، «خمار» مى‏ گویند. از آنجا که شراب، قدرت تشخیص را از عقل گرفته و در واقع آن را مى‏ پوشاند، به آن «خمر» مى ‏گویند. همچنین کلمه‏ ى «مَیسر» از «یسر» به معناى آسان است. گویا در قمار، طرفین مى‏ خواهند مال همدیگر را به آسانى بربایند. این آیه در پاسخ پرسش آنها مى‏ فرماید: شرابخوارى و قماربازى، گناهان بزرگى هستند، گرچه ممکن است منافعى داشته باشند. چنانکه عده‏ اى از راه کشت انگور یا شراب فروشى و گروه‏هایى با دایر کردن قمارخانه، ثروتى بدست مى‏ آورند. در کتاب‏ هاى علمى و تربیتى، آثار و عوارض منفى شراب و قمار به تفصیل بازگو شده است. در اینجا فهرستى از آنچه در تفسیر نمونه در باب زیان‏ هاى شراب وقمار آمده است، مى ‏آوریم: ۱- کوتاه شدن عمر. ۲- عوارض منفى در کودکان. مخصوصاً اگر آمیزشى در حال مستى صورت گیرد. ۳- گسترش فساد اخلاقى و بالا رفتن آمار جنایات از قبیل: سرقت، ضرب و جرح، جرائم جنسى و افزایش خطرات و حوادث رانندگى. از یکى از دانشمندان نقل شده است که اگر دولت‏ ها نیمى از شراب فروشى‏ ها را ببندند، ما نیمى از بیمارستان‏ ها و تیمارستان‏ ها را مى‏ بندیم. قمار نیز از جمله عوامل هیجان، بیمارى‏ هاى عصبى، سکته‏ هاى مغزى و قلبى، بالا رفتن ضربان قلب، بى اشتهایى، و رنگ پریدگى و ... است. همچنان که بررسى کنندگان، سى درصد آمار جنایات را مرتبط با قمار دانسته ‏اند. در ضمن قمار، در شکوفایى اقتصادى نقش تخریبى داشته و نشاط کار مفید را از بین مى‏برد. در بعضى از کشورهاى غیر اسلامى نیز در سال‏ هایى قمار را ممنوع و غیر قانونى اعلام کرده ‏اند. مثلاً انگلستان در سال ۱۸۵۳، شوروى در سال ۱۸۵۴ و آلمان در سال ۱۸۷۳ قمار را ممنوع اعلام کردند. سؤال دوّمِ مردم درباره‏ ى انفاق است که می ‏پرسند چه چیزى را انفاق کنند؟ آیه در جواب مى ‏فرماید: «عفو» را! عفو در لغت علاوه بر گذشت و آمرزش به معناى حدّ وسط، مقدار اضافى، و بهترین قسمت مال آمده است و هر یک از این معانى نیز با آیه سازگار است و ممکن است مراد از عفو، همه ‏ى این معانى باشد. یعنى اگر خواستید انفاق کنید، هم مراعات اعتدال را نموده و همه‏ ى اموالتان را یکجا انفاق نکنید تا خود نیازمند نشوید و هم در موقع انفاق، از بهترین اموال خود بدهید. چنانکه قرآن در جاى دیگر مى‏فرماید: «لن تنالوا البرّ حتّى تنفقوا ممّا تحبّون» به نیکى نم ى‏رسید مگر از آنچه دوست دارید انفاق کنید. در تفاسیر آمده است که تحریم شراب به صورت تدریجى بوده است. زیرا اعراب، گرفتار شراب بودند و لذا آیات، به تدریج آنها را آماده پذیرش تحریم نمود. ابتدا این آیه نازل شد: «تتّخذون منه سکراً و رزقاً حسناً» از انگور، هم نوشابه ‏ى مست کننده و هم رزق نیکو بدست مى‏ آید. یعنى شراب، رزق حسن نیست. بعد این آیه نازل شد: «فیهما اِثم کبیر و منافع للناس و اِثمهما اکبر» ضرر شراب و قمار براى مردم، بیشتر از منفعت آنهاست. و سپس این آیه نازل شد: «لاتقربوا الصلوة و انتم سُکارى» به هنگام نماز نباید مست باشید. و در خاتمه حرمت دائمى و علنى بیان شد؛ «انّما الخمر و المیسر... رجس من عمل الشیطان» شراب و قمار... نجس و از اعمال شیطان هستند. پیام ها ۱- شراب و قمار، هر دو عامل فساد جسم و روح و مایه‏ ى غفلت هستند. لذا در قرآن در کنار هم مطرح شده‏ اند. «الخمر والمیسر» ۲- از اندیشه و امنیّت، پاسدارى کنید. با تحریم شراب، از عقل و فکر، و با تحریم قمار، از آرامش و سلامتى روحى و اقتصادى پاسدارى شده است. «فیهما اثم کبیر... و اثمهما اکبر» ۳- در برخوردها، انصاف داشته باشید. بدى‏ هاى دیگران را در کنار خوبی‏هاى آنها ببینید. آیه از منافع شراب وقمار چشم نمى‏ پوشد و موضوع را به نحوى مطرح مى ‏کند که قدرت تعقّل و تفکّر در انسان زنده شود. «فیهما اثم کبیر ومنافع للناس واثمهما اکبر» ۴- در محرّمات گاهى ممکن است منافعى باشد. «منافع للناس» ۵ - در جعل قوانین باید به مسئله اهمّ ومهمّ توجّه کرد. «منافع للناس و اثمهما اکبر» ۶- احکام الهى بر اساس مصالح و مفاسد است. «اثمهما اکبر» ۷- آشنایى با فلسفه احکام، گامى به سوى پذیرش آن است. «اثمهما اکبر» ۸ - گناهان، کبیره و صغیره دارند. «اثمهما اکبر» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011🌹💧