eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
457 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
5هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۲۴۵ مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً ۚ وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ کیست که خدا را قرض الحسنه دهد تا خدا بر او به چندین برابر بیفزاید؟ و خداست که می‌گیرد و می‌دهد، و همه به سوی او باز گردانده می‌شوید. در تفاسیر مختلف آمده است که این آیه به دنیال آیه قبل که مردم را به جهاد تشویق مى ‏کرد، مؤمنان را به انفاق و وام ترغیب مى‏ نماید. زیرا همان گونه که براى امنیّت و صیانت جامعه، نیاز به جهاد و تلاش مخلصانه است، همچنین براى تأمین محرومان و تهیه وسایل جهاد، نیاز به کمک‏ هاى مادّى مى ‏باشد. موضوع وام دادن به خدا، هفت بار در قرآن آمده است. تفسیر مجمع‏ البیان شرایطى را براى قرض‏ الحسنه بیان کرده است. از آن جمله: ۱- از مال حلال باشد. ۲- از مال سالم باشد. ۳- براى مصرف ضرورى باشد. ۴- بى‏ منّت باشد. ۵ - بى‏ ریا باشد. ۶- مخفیانه باشد. ۷- با عشق وایثار پرداخت شود. ۸ - سریع پرداخت شود. ۹- قرض دهنده خداوند را بر این توفیق شکرگزار باشد. ۱۰- آبروى گیرنده وام حفظ شود. «قرض»، در زبان عربى به معناى بریدن است و اینکه به وام، قرض مى‏ گویند به خاطر آن است که بخشى از مال بریده وبه دیگران داده مى‏ شود تا دوباره باز پس گرفته شود. کلمه «بسط» به معناى گشایش و وسعت است و «بساط» به اجناسى گفته مى‏ شود که در زمین پهن شده باشد. جهاد، گاهى با جان است که در آیه قبل مطرح شد وگاهى با مال است که در این آیه مطرح شده است. کلمه «کثیر» در کنار کلمه «اضعاف»، نشانه‏ پاداش بسیار زیاد است. و جمله «یضاعفه» بجاى «یضعفه» رمز مبالغه و ازدیاد است. تعبیرِ قرض به خداوند، نشان دهنده آن است که پاداش قرض الحسنة بر عهده خداوند است. به جاى فرمان به قرض دادن، سؤال مى‏ کند که کیست که به خداوند قرض دهد، تا مردم احساس اکراه و اجبار در خود نکنند، بلکه با میل و رغبت و تشویق به دیگران قرض دهند. از آنجا که انسان غریزه منفعت طلبى دارد، لذا خداوند براى تحریک انسان، از این غریزه استفاده کرده و مى ‏فرماید: «فیضاعفه اضعافاً» به جاى «قرض به مردم» فرمود: «به خداوند قرض دهید»، تا فقرا احساس کنند خداوند خودش را به جاى آنان گذاشته و احساس ضعف و ذلّت نکنند. با اینکه وجود ما و هرچه داریم از خداوند است، امّا خداوند گاهى خود را مشترى و گاهى قرض گیرنده معرفى مى‏ کند تا ما را به این کار تشویق نماید. حضرت على (ع) فرمودند: جنود آسمان‏ ها و زمین از آن خداست، پس آیه قرض براى آزمایش شماست. امام کاظم (ع) فرمود: از مصادیق قرض به خداوند، کمک مالى به امام معصوم است. گر چه در آیه، قبض و بسط به خداوند نسبت داده شده است، ولى در روایات مى‏ خوانیم: هر که با مردم گشاده دست باشد، خداوند به او بسط مى ‏دهد و هر کس با مردم بخل ورزد، خداوند نسبت به او تنگ مى‏ گیرد. در روایات، پاداش قرض الحسنه هیجده برابر، ولى پاداش صدقه ده‏ برابر آمده است. و دلیل این تفاوت چنین بیان شده است که قرض را افراد محتاج مى‏ گیرند، ولى هدیه و بخشش گاهى به غیر محتاج نیز داده مى‏ شود. به فرموده‏ روایات: هرکس بتواند قرض بدهد و ندهد، خداوند بوى بهشت را بر او حرام مى‏ کند. هنگامى که این آیه نازل شد: «من جاء بالحسنة فله خیر منها» هر کس کار خوبى آورد، بهتر از آن را پاداش مى‏ گیرد. پیامبر (ص) از خداوند تقاضاى ازدیاد کرد، آیه نازل شد: «فله عشر امثالها» ده برابر داده مى‏ شود. باز درخواست نمود، آیه قرض الحسنه با جمله‏ ى «اضعافاً کثیرة» نازل شد. پیامبر متوجّه شد که کثیرى که خداوند مقدّر کند، قابل شماره نیست. پاداش خدا به قرض دهندگان، هم در دنیا و هم در آخرت است. زیرا در کنار «اضعافاً کثیرة» مى‏ فرماید: «والیه یرجعون» گویا حساب قیامت، جدا از پاداش‏ هاى دنیوى است. جلوى بدآموزى و سوء برداشت باید گرفته شود. اگر در اوّل آیه خداوند با لحنى عاطفى از مردم قرض مى‏ خواهد، به دنبال آن مى ‏فرماید: «واللّه یقبض و یبسط» تا مبادا گروهى همچون یهود خیال کنند که خداوند فقیر است و بگویند: «انّ اللّه فقیر و نحن اغنیاء» و همچنین بدانند که قرض گرفتن خدا، براى رشد انسان است، نه به خاطر نیاز او. منافقان مى ‏گفتند: به مسلمانان انفاق نکنید تا از دور رسول خدا پراکنده شوند. قرآن در جواب آنها فرمود: آنها در چه باورى هستند، مگر نمى‏ دانند خزائن آسمان‏ ها و زمین در دست خداوند است. پیام ها ۱- کمک به خلق خدا، کمک به خداست. «یقرض اللّه» بجاى «یقرض الناس» ۲- براى ترغیب مردم به کارهاى خیر، تشویق لازم است. «فیضاعفه اضعافاً کثیرة» ۳- اگر ما گشایش و تنگ دستى را بدست خدا بدانیم، راحت انفاق مى‏ کنیم. «واللّه یقبض و یبسط» ۴- اگر بدانیم که ما به سوى او باز مى‏ گردیم و هرچه داده‏ ایم پس مى‏ گیریم، راحت انفاق خواهیم کرد. «الیه ترجعون» @n20011💧
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰راه خلاصي از چشم شوري چيست بعضي مواقع خودم را هم چشم ميزنم ✍️پاسخ: ✅در روايات وارد شده که پيامبر براي امام حسن و امام حسين (ع) از »رقيه« گرفت و اين دعا را خواند: 🔹«أعيذ کما بکلمات التامة و أسماء اللَّه الحسني کلّها عامة، مِن شر السامة و الْهامة، و مِن شرِّ کل عينٍ لامة، و مِن شر حاسدٍ إذا حسد؛ 🗞شما را به کلمات تامه و اسماي حسناي خداوند از شر مرگ و حيوانات موذي و هر چشم بد و حسود آن گاه که حسد ورزد ميسپارم«. (1) 👈حضرت امام صادق (ع) فرمود: «هرگاه بخواهيد با هيأتي آراسته و چشمگير از خانه بيرون رويد، معوذتين (قل اعوذ برب الفلق... و قل اعوذ بربّ النّاس...) را بخوانيد تا چشمي در شما اثر نکند». (2) 🔰و در حاشيه کتاب مفاتيح الجنان، ادعيه چندي ذکر شده است. 💠گرچه بيشتر راه هاي مقابله با چشم زخم دعاهاي وارده است. ولي صدقه هم چون دفع بلا مي کند حتما موثر است 👈روايت داريم: 🗞امام باقر عليه السلام فرمودند : 🔷« إِنَّ الصَّدَقَةَ لَتَدْفَعُ سَبْعِينَ عِلَّةً مِنْ بَلَايَا الدُّنْيَا مَعَ مِيتَةِ السَّوْءِ إِنَّ صَاحِبَهَا لَا يَمُوتُ مِيتَةَ سَوْءٍ أَبَدا؛ (3) 🔹 صدقه 70بلا از بلاهاي دنيا و مرگ بد را برطرف مي کند به درستي صاحب صدقه هرگز به مرگ بد نمي ميرد». 🌷موفق باشيد. 📚پي‌نوشتها: 1. عروسى حويزى عبد على بن جمعه، تفسير نور الثقلين، انتشارات اسماعيليان - قم، چاپ چهارم، 1415 ق، ج 5، ص 400. 2. علامه مجلسى، بحار الأنوار، 110 جلد، مؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 هجرى قمرى، ج92 ، ص 133. 3. همان، ج 93، ص 135 . 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴
🖼 💠 همه در انتخابات شرکت کنند 🔸 هر کس کشورش را دوست دارد باید در انتخابات شرکت کند.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
توسل به امام زمان(عج) بیان حکایتی از " تشرف سید ابوالحسن اصفهانی به محضر امام زمان(عج) " توسط حجت الاسلام کافی @n20011🎤
سـ🌸ـلام روزتون پراز خیر و برکت 🌸 امروز پنجشنبه ☀️ ٢٠ خرداد ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ٢٩ شوال ١۴۴٢ ه.ق 🌲 ١٠ ژوئن ٢٠٢١ ميلادى
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۲۴۶ أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسَىٰ إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقَاتِلُوا ۖ قَالُوا وَمَا لَنَا أَلَّا نُقَاتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِنْ دِيَارِنَا وَأَبْنَائِنَا ۖ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْا إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ آیا ندیدی آن گروه بنی اسرائیل را که پس از وفات موسی از پیغمبر وقت خود تقاضا کردند که پادشاهی برای ما برانگیز تا (به سرکردگی او) در راه خدا جهاد کنیم؛ پیغمبر آنها گفت: اگر جهاد فرض شود مبادا به جنگ قیام نکرده، نافرمانی کنید! گفتند: چگونه شود که ما به جنگ نرویم در صورتی که (دشمنان ما) ما و فرزندان ما را (به ستم) از دیارمان بیرون کردند؟! پس چون (با درخواست آنها) جهاد مقرّر گردید به جز اندکی همه روی گردانیدند، و خدا از کردار ستمکاران آگاه است. «مَلأ» به بزرگان و اشرافى گفته مى ‏شود که هیبت آنها چشم و سینه‏ ها را پر مى‏ کند. بنى‏ اسرائیل بعد از حضرت موسى (ع) ، به خاطر قانون شکنى و رفاه طلبى، مجدّداً تحت سلطه و فشار طاغوت قرار گرفته، آزادى و سرزمین خود را از دست دادند. آنها براى نجات از آوارگى و خارج شدن از زیر یوغ طاغوت، تصمیم به مبارزه گرفتند و از پیامبر خویش اشموئیل خواستند براى آنها فرمانده و امیرى را انتخاب کند تا به رهبرى او با طاغوت مبارزه کنند، ولى با همه این ادعاها وقتى دستور صادر شد، همه آنها جز اندکى به میدان نبرد پشت کرده و از آن دستور سرپیچى نمودند. پیام ها ۱- مسلمانان باید با دقّت تاریخ بنى ‏اسرائیل را بنگرند و پند بگیرند. «ألم تَر» ۲- وجود رهبر الهى، مانع پراکندگى، آوارگى و ستم پذیرى است. «من بعد موسى» ۳- بعضى از انبیا، تنها براى گروهى از مردم رسالت داشتند، نه همه‏ مردم. «اذ قالوا لنبىّ لهم» ۴- فرمانده نظامى باید از سوى رهبر آسمانى انتخاب و نصب شود. «ابعث لنا» پس دین از سیاست جدا نیست. ۵ - جنگ موفق، فرمانده لایق مى‏ خواهد. «ابعث لنا ملکا» ۶- براى نجات از طاغوت‏ها باید به انبیاى الهى پناه برد. «قالوالنبى لهم» ۷- تعهّد گرفتن از کسانى که پیشنهادات اصلاحى دارند لازم است. «هل عسیتم» ۸ - رهبر باید آینده ‏نگر باشد و احتمال پیمان شکنى و فرار از مسئولیّت را از سوى مردم بدهد. «هل عسیتم» ۹- جهاد براى رفع ظلم و دفاع از وطن، جهاد در راه خداست. «ومالنا الاّ نقاتل فى سبیل اللّه و قد اخرجنا من دیارنا وابنائنا» ۱۰- پیدایش مشکلات، سبب بیدارى وحرکت براى رهایى است. «اخرجنا» ۱۱- میدان مبارزه، عامل ارزیابى افراد پر ادّعا است. «توّلوا» خوش بود گرمحک تجربه آید به میان / تا سیه روى شود هر که در او غش باشد ۱۲- پیمان شکنان و شعار دهندگان بى‏ عمل، ظالمند. «علیم بالظالمین» ۱۳- خداوند آگاه است، پس این همه تظاهر براى چه؟! «واللّه علیمٌ» اگر مى ‏فرمود: «نبیّهم» اشاره کمترى داشت که پیامبر خاصّى است و همین که فرمود: «لنبىّ لهم» این اشاره تشدید مى‏ شود. منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011💧💧🌹🌹
⁉️ متن شبهه :👇👇👇 چرا اصلا رأی بدهیم وقتی نظام خودش از قبل رئیس‌جمهور انتخاب می‌کند!! ✅ پاسخ شبهه:👇👇👇 1️⃣ اگر نظام خودش انتخاب می‌کرد، آیا منطقی بود عالی‌ترین مقام‌ها خودشان را چند بار در معرض رأی مردم قرار دهند و با وجود رأی نیاوردن در یک انتخابات، در انتخابات بعدی نیز ثبت نام کنند؟؟! 2️⃣ در 76 می‌گفتند نظام، ناطق نوری را از صندوق در می‌آورد اما در نهایت خاتمی رئیس‌جمهور شد. 3️⃣ در سال 92 می‌گفتند نظام، جلیلی یا قالیباف را از صندوق در می‌آورد اما در نهایت روحانی رئیس‌جمهور شد. این در حالی بود که روحانی تنها 0/71 《کمتراز یک درصد》(260 هزار) درصد بیشتر از حد نصاب رأی آورد و اگر خدای نکرده نظام اهل چنین کاری بود و یا اصولاً چنین کاری امکان داشت، باطل کردن 0/71 درصد《کمتر از یک درصد》 (260هزار) آرا عدد بسیار کمی رأی را شامل می‌شد. 4️⃣ سال 96 هم شایعه پراکنان ادعا میکردند: رئیسی انتخاب شده استُ پس دیگر رای برای چه؟ ، اما روحانی انتخاب شد. 5️⃣ پس میزان رای ملت است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز پنجشنبه است یادی کنیم از اموات ودرگذشتگان خاک پدران و مادران و همسران و فرزندان و دیگر عزیزان آسمانی با خواندن فاتحه و صلوات و دادن خیرات به نیابت از آنان @n20011🌹♣️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در آستانه شب و روز جمعه شب زیارتی ابا عبدالله الحسین علیه السلام قرار داریم دلت را راهی کربلا حرم مطهر و با صفای امام حسین علیه السلام کن و با توجه و خلوص نیت بگو السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام @n20011😄
قاتل👈 آقا محمدخان قاجار سرسلسله پادشاهان قجری است که زندگی‌اش با حوادث عجیب و جالبی گره خورده است، او که با بر انداختن سلسله زندیه به قدرت رسید، سرانجام در جریان لشگر کشی بیرون راندن سپاه روس ها از ایران کشته شد.عبدالله مستوفی در کتاب شرح زندگانی من که یکی از منابع مهم در مطالعه دوران قاجاریه محسوب می‌شود، دلیل به قتل رسدن او را این‌گونه شرح می‌دهد:« در ایام محاصره شوشا، مقداری خربزه برای شاه آورده بودند که تحویل آبدار خود نموده و امر داده بود که هر وعده مثلا نصف یک دانه از آن‌ها را که یک ظرف می‌شود در سفره غذای او بگذارند. خربزه‌ها زودتر از حسابی که شاه داشته است تمام می‌شود. شاه تاریخ روز آوردن خربزه‌ها و این‌که چند دانه آن به مصرف رسیده و چند دانه آن باید باقی باشد دقیقا تعیین می‌کند و از آبدار باقیمانده را مطالبه می‌نماید. آبدار هم نجات را در حقیقت‌گویی می‌پندارد و اعتراف می‌کند که با دو نفر از پیشخدمت‌ها آن‌ها را خورده‌اند. شاه برای همین جرم، امر به کشتن هر سه نفر می‌دهد. بعد از آن که به خاطر او می‌آورند که شب جمعه است، اعدام آن‌ها را به صبح شنبه محول می‌نماید و چون محکومین به تجربه می‌دانستند که حکم شاه استیناف‌پذیر نیست، شب شنبه سه نفری وارد اتاق خواب او شده کارش را می‌سازند و جواهرهای سلطنتی را برداشته فرار می‌کنند.» @n20011🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙حجت الاسلام میرزا محمدی
سـ🌸ـلام روزتون پراز خیر و برکت 🌸 امروز جمعه ☀️ ٢١ خرداد ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ٣٠ شوال ١۴۴٢ ه.ق 🌲 ١١ ژوئن ٢٠٢١ ميلادى