eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
446 دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
5.4هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره آل عمران - آیه ۳۰ یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُّحْضَراً وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهَا وَبَیْنَهُ أَمَداً بَعِیداً وَیُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ ترجمه روزى که هر کس، هر کار نیکى انجام داده حاضر بیابد و هرچه بدى کرده، آرزو مى ‏کند اى کاش بین آن عمل و او فاصله‏اى دور مى‏ بود. و خداوند شما را از (مخالفت امرش) بر حذر مى ‏دارد و (در عین حال) خداوند به بندگان مهربان است. در آیه‏ قبل، سخن از علم و قدرت خداوند بود، این آیه نمونه‏ اى از علم و قدرت الهى را بیان مى‏ کند. این آیه شبیه آیه ۴۹ سوره کهف است که مى‏ فرماید: در روز قیامت مردم تمام اعمال خود را در برابر خویش حاضر مى‏ یابند. در تفسیر برهان آمده است که امام سجّاد (ع) در هر جمعه در مسجد النبى هنگام موعظه، این آیه را براى مردم تلاوت مى‏ فرمود. پیام ها ۱- اعمال انسان محو نمى‏ شود و در قیامت در برابر او حاضر مى ‏گردد. «محضرا» ۲- اعتقاد به حضور عمل در قیامت، مانع گناه است. «محضرا» ۳- گنهکاران، در قیامت از اعمال خود شرمنده ‏اند، امّا چه سود؟ «تودّ لو انّ بینها» ۴- بسیارى از اعمالى که در دنیا مورد علاقه انسان است، در قیامت مورد تنفّر او قرار خواهد گرفت. «تودّ لو انّ بینها و بینه أمداً بعیداً» ۵ - در روز قیامت، پشیمانى سودى ندارد و آرزوها نشدنى است. کلمه (لو) در مورد آرزوهاى نشدنى بکار مى‏ رود. «لو انّ بینها و بینه أمداً بعیداً» ۶- خدا پروایى، مانع گناه است. «یحذّرکم اللّه» ۷- سرچشمه‏ هشدارهاى الهى، محبّت و رأفت اوست. «یحذّرکم اللّه نفسه واللّه رؤف بالعباد» ۸ - بیم و امید در کنار هم نقش تربیتى دارند. امید، به تنهایى سبب غرور، و بیم از تنهایى، سبب یأس مى ‏شود. «یحذّرکم اللّه نفسه... واللّه رؤف بالعباد» ۹- لطف و رأفت خداوند شامل حال همه‏ بندگان است. «رؤف بالعباد» منبع: پایگاه درس های از قرآن @n20011💧🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇 💢چرا به ابوالفضل لقب کاشف الکرب عن وجه الحسین داده شده است؟ 🔰 امام حسین(ع) بعد از شهادت برادرش عباس(ع) به شدت اندوهناک و غمگین شد؛ پس چرا در یکی از دعاها از ایشان با لقب «کاشف الکرب عن وجه الحسین(برطرف کننده غم از صورت حسین)» یاد می‌شود؟ ✍️پاسخ: ✅حضرت ابوالفضل[۱] در کربلا برای دفاع از امام حسین(ع) رشادت‌های زیادی انجام داده و غم و اندوه زیادی را از امام حسین(ع) دور نمود.[۲] 👈به عنوان نمونه امام(ع) در غروب تاسوعا از ایشان خواست تا به سمت سپاه دشمن برود و از آنها برای عبادت در شب عاشورا مهلت بگیرد.[۳] 👈 لذا می‌توان گفت که ایشان تا زمانی که زنده بود و توان داشت، غم و اندوه را از صورت برادرش دور می‌کرد و همین مقدار کافی است تا بگوییم ایشان «کاشف الکرب عن وجه الحسین(ع)» بود. اما سفارش به گفتن ۳۱۳ مرتبه ذکر «یا کاشف الکرب عن وجه الحسین(ع)، اکشف کربی بحق اخیک الحسین(ع)» که در برخی از منابع متأخر و سایت‌ها بیان شده است، در منابع معتبر دیده نشده است. با این وجود خواندن این ذکر برای توسل به آن‌حضرت(ع) و بدون قصد ورود اشکالی ندارد.[۴] 📚پی نوشت: [۱]. «زندگی‌نامه حضرت عباس(ع)»، ۴۹۰۰۴؛ «رجزهای حضرت عباس(ع) و چگونگی شهادتش در روز عاشورا»، ۷۰۹۵؛ [۲]. «منصب سقایی برای حضرت عباس(ع)»، ۱۰۸۳۶۶؛ «مشخصات ظاهری حضرت عباس(ع)»، ۹۸۶۶۵؛ «سخنان امام حسین(ع) در شب عاشورا خطاب به یاران»، ۱۱۶۴۵. [۳]. سید بن طاوس، اللهوف فی قتلی الطفوف، ص ۸۹، تهران، نشر جهان، چاپ اول، ۱۳۴۸ش. [۴]. «شرایط سفره ابوالفضل(ع)»، ۱۰۲۵۲۶؛ «چگونگی الگو قرار گرفتن حضرت عباس بن علی(ع)»، ۷۴۲۷۴. 🏴 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
حضرت ابالفضل العباس (علیه السلام)- حجة الاسلام واضحی ” السّلام علیک ایها العبدُالصّالح، السّلام علیک یاابالفضلِ العباسَ ابنَ امیرِالمومنین، السلام علیک یابن سیدالوصیین بیاازخاک برداروبه دامانت سرم بگذار به پیش چشم دشمن پای برچشم ترم بگذار پیامبر اکرم رو کرد به مردم، فرمود: ای مردم، من شهرعلمم اما این شهر دری دارد که علی بن ابی طالب است. «انا مدینه العلمِ وعلیّ بابها» هرکس بخواهد درب خانه پیغمبرخدا برود، باید اول درب خانه ی علی را بزند. مرحوم آیه الله قاضی هم فرمود: درعالم مکاشفه بر من ثابت شد که آقا اباعبدالله الحسین (ع) مظهر دریای رحمت الهی هستند اما این دریا درب ورودی دارد که آن وجود نازنین قمر منیر بنی هاشم آقا اباالفضل العباس است. ازهمینجا کاروان دلها را ببریم کنارضریح مطهر آقا قمر بنی هاشم بیا ازخاک بردار و به دامانت سرم بگذار به پیش چشم دشمن پای بر چشم ترم بگذار اگر چشمم پر از خون است و جائی بهرپایت نیست بیا چشم انتظارم پابه چشم دیگرم بگذار سجودعشق طولانی ست من سر بر نمی دارم اگر خواهی سرافرازم بیا پا برسرم بگذار عَلَم افتاده سوئی، مشک سوئی، دستها سوئی ز هم پاشیده شد، شیرازه ای بر دفترم بگذار دستانش را قطع کردند، مشک رابه دندان گرفت. دید تیرهاست که به طرف او پرتاب می شود. نکند تیر به مشک آب بخورد. نکند مشک پاره شود. گویاعرضه می دارد خدایا هرچه تیراست به بدن من اصابت کند اما به مشک آب نخورد. انگار صدای العطش بچه ها را می شنود فَسَمِعَ الاطفالَ یَتَصارَخونَ مِنَ العَطش(2) انگارصدای سکینه می آید. به بچه ها می گوید: بچه ها ناراحت نباشید. اینقدرناله نکنید.عمویم برای همه تان آب می آورد.عمویم شجاع است.عمویم قدرتش زیادست. عباس عرضه می دارد: ای خدا هرچه زودتر مرا به خیمه برسان، اما امان از آن لحظه که یک تیر به مشک آب خورد. آبها روی زمین ریخت.عباس دیگر نا امید شد. با دست خالی کجا بروم؟ همان آقائیکه تا چند لحظه قبل گویا صدا می زد ای خدا مرا به خیمه برسان حالا دیگر صدا می زند: خدایا کارعباس را همینجا تمام کن. دیگر روی رفتن به خیمه ندارم. اینجا بود که یک ملعون چنان با عمود آهنین به فرق مبارکش زد. آیا بگویم چه شد؟ فسُقِطَ علی الارضِ یُنادِی علیک مِنِّی السّلام اباعبدِالله، ازروی اسب به زمین افتاد صدازد،حسین جان منم رفتم خداحافظ، تا صدای عباس بلند شد ابی عبدالله باعجله کناربدن برادر آمد. ای برادرها قدر برادری را بدانید. وقتی حسین چشمش به بدن قطعه قطعه ی برادر افتاد چه حالی به او دست داد. حالت چهره حسین را مرحوم اصفهانی در یک بیت ترسیم کرده است و بَانَ الاِنکسارُ فی جَبِینِه فَاندَکَّتِ الجبالُ مِن حنینه اینقدر چهره حسین شکسته شد که جا داشت کوه ها از ناله او متلاشی شوند همه صدا بزنیم یا حسین وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون منابع مرثیه و اشعار: 1. دل سنگ آب شد ص 290 شعر 2. مفاتیح ص 784 زیارت حضرت ابالفضل علیه السلام 3. مقتل مقرم ص 269 به نقل از مناقب ج 2ص222 4. ریاض المصائب ص 315 5. منتخب طریحی ص 312 @n20011🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
daman-keshan-rafti.m4a
1.19M
🎼 دامن کشان رفتی 😭 دلم زیر و رو شد 😭 🎤 محمود کریمی
امشب شب عاشورا آخرین شب حیات امام حسین علیه السلام ویاران با وفایش میباشد دلت را راهی کربلا حرم مطهر و با صفای امام حسین علیه السلام کن و به امام حسین علیه السلام و شهدای دیگر کربلا سلام کن توجه داشته باش که امام حسین علیه السلام پاسخی بهتر خواهد داد @n20011🖐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 تغییر نذر به جهت ویروس کرونا ⁉️ سوال: با توجه به شیوع و جلوگیری از تجمعات، اگر کسی در ایام در هیئات و تکایا، غذا کرده باشد، آیا تغییر این نذر امکان پذیر است؟ ✅ پاسخ رهبر انقلاب : اگر را به نحو صحیح بر زبان جاری نکرده است تغییر آن مانع ندارد. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾
ســـلام فرا رسیدن عاشورای حسینی تسلیت🏴 امروز پنجشنبه ☀️ ٢٨ مرداد ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ١٠ محرم ١۴۴٣ ه.ق 🌲 ١٩ آگوست ٢٠٢١ میلادی
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره آل عمران - آیه ۳۱ قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِى یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ‏ ترجمه (اى پیامبر!) بگو: اگر خداوند را دوست می ‏دارید، پس مرا پیروى کنید، تا خدا نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بر شما ببخشد و خداوند بسیار بخشنده و مهربان است. درباره جایگاه پیامبر و لزوم اطاعت از او، در قرآن مى‏ خوانیم: «مَن یطع الرّسول فقد اطاع اللّه» هرکس از پیامبر پیروى کند، قطعاً از خدا پیروى کرده است. و در جاى دیگر: «انّ الّذین یبایعونک انّما یبایعون اللّه» بیعت با تو بیعت با خداست. شخصى به امام صادق‏ (ع) عرض کرد: جانم فدایت، ما فرزندان خود را به نام‏ هاى شما و پدرانتان مى‏ نامیم، آیا براى ما مفید است؟ حضرت فرمودند: مگر دین غیر از محبّت است، خداوند فرموده: «ان کنتم تحبّون اللّه فاتّبعونى» پیام ها ۱- هر ادّعایى با عمل ثابت مى‏ شود. «ان کنتم تحبّون اللّه فاتّبعونى» ۲- لازمه‏ ایمان به خدا، پیروى از اولیاى خداست. «فاتّبعونى» (آرى، اسلام منهاى روحانیّت واقعى، محکوم است.) ۳- هر کس در عمل سست است، در حقیقت پایه‏ محبّت او سست است. «تحبّون... فاتّبعونى» ۴- در راه اصلاح جامعه، از عواطف کمک بگیریم. «ان کنتم تحبّون اللّه» ۵ - عمل، سخن و سکوت رسول خدا، حجّت و قابل پیروى است. «فاتبعونى» ۶- پیامبر معصوم است، زیرا فرمان پیروى عام و بی ‏چون و چرا براى غیر معصوم، حکیمانه نیست. «قل... فاتبعونى» ۷- اگر مى‏ خواهید خداوند شما را دوست بدارد، باید از سنّت رسول اللّه پیروى کنید. «فاتّبعونى یحببکم اللّه» ۸ - انسان مى‏ تواند به جایى برسد که رضاى او، رضاى خدا و پیروى از او، پیروى از خدا باشد. «فاتّبعونى یحببکم اللّه» ۹- امتیاز دین الهى بر قوانین بشرى، وجود عنصر محبّت، الگوى عملى و صلاحیّتِ قانون‏گزار است. «تحبّون... فاتبعونى یحببکم اللّه» ۱۰- بهترین پاداش‏ ها، پاداشِ معنوى است. محبوبیّت نزد خدا و دریافت مغفرت، بهترین پاداش براى مؤمنان است. «یحببکم اللّه» ۱۱- نشانه‏ دوستى، سرپوش گذاردن روى بدى‏ ها و برخورد با عفو و رحمت است. «یحببکم... یغفر لکم» ۱۲- کارهاى نیک، مایه‏ آمرزش گناهان است. «فاتبعونى... یغفرلکم ذنوبکم» ۱۳- اطاعت و پیروى از پیامبر، موجب دریافت عفو الهى است. «فاتّبعونى... یغفر لکم» ۳۷) کار با سعى است نى با ادّع الیس للانسان الاّ ما سعى منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011🌹💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇 💢ماجرای تشنگی در کربلا 🔰 شیعه به دروغ می‌گوید امام حسین(علیه‌السلام) در روز عاشورا تشنه بوده، در حالی‌که در کتب معتبر شیعه مانند لهوف آمده صبح روز عاشورا امام حسین(علیه‌السلام) و اصحابش غسل کردند. ✍️پاسخ: ✅وجود عطش و تشنگی در روز عاشورا در میان سپاه حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) از مسلمات تاریخی و از وقایع قطعی کربلا است که در همه کتب تاریخی و روایی و مقاتل مختلف به آن اشاره شده است. 👈طبق نقل‌های تاریخی ابن زیاد دستور داد تا حر، سپاه امام حسین(علیه‌السلام) را در جایی بی‌آب و علف و به دور از آب فرود آورد و او نیز این دستور را اجرا کرد و حضرت را در کربلا که بیابانی بدون آب و علف بود فرود آورد و اجازه نقل مکان به آن‌ها نداد. 👈هم‌چنین نقل شده ابن زیاد دستور داد پانصد سوار را در کنار رودخانه مستقر کند و از رسیدن سپاه امام به آب، ممانعت کند. لذا از ۷ محرم آب را بر سپاه امام بستند و راه رسیدن به آب را سد کردند. 👈اما در این میان بارها اصحاب امام با دشمن در گیر شده و آب را به خیمه ها آوردند، لذا اصحاب در نهم محرم به شریعه فرات رفته و آب زیادی آوردند، و شب عاشورا آب داشته‌اند و گفته شده غسل هم کرده‌اند. 👈البته غسل آنان مانند زمان ما نبوده که آب زیادی مصرف کنند، اصحاب با آب بسیار کمی غسل کرده‌اند. 📚منبع:سایت اندیشه برتر قم 🏴 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ @n20011🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا