eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
458 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
5هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام فردی که در آمد و همه زندگیش از مال حرامه وقتی فوت شد ارثی که به فرزند میرسه فرزند چه قبالی در برابر این ارث داره؟؟ مرجع حضرت آقا پاسخ :سلام علیکم اگر یقین دارند مال حرام را به صاحبان ان برگردانند و اگر اصلا دسترسی ندارند، با اجازه دفتر مرجع به فقیر رد مظالم دهند ✅ 🍃@ahkam_khz🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❣دل دل نکن ای دل 💓💗💖💘💝 👤 حاج محمود 🔅 ویژه
ربیع الاول سالروز ازدواج حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم وحضرت خدیجه سلام الله علیها☘ روز دهم ربیع‌الاول زمانی که بیست‌ و پنج بهار از عمر پر برکت رسول خدا (ص) می‌گذشت با بانوی پاکدامن حجاز حضرت خدیجه (س) پیمان زندگی مشترک را امضا می‌کند. حضرت خدیجه (س)، به خانه‌ای می‌آید که زینتی جز حضور همیشگی ملائک ندارد؛ خانه‌ای که جز صدای محمد (ص)، هیچ موسیقی دیگری را نمی‌شناسد، خانه‌ای که افق‌های روشن آسمان، چشم به آستان بی‌آلایش آن دوخته‌اند. پیامبر (ص) ۱۵ سال قبل از هجرت با حضرت خدیجه کبری (س) ازدواج کردند. در احادیث منابع شیعه و اهل سنت آمده است که حضرت خدیجه(س) بنت خویلد بن اسد، در دانش و اطلاع به کتب زمان خود معروف بوده است. او از زنان قریش بوده و علاوه بر کثرت اموال و املاک، به عقل و کیاست نیز بر دیگرن برتری داشت و در آن زمان او را «طاهره»، «مبارکه»، «سیده نسوان» و «ملکه بطحاء» می‌نامیدند. او از کسانی بود که انتظار قدوم پیامبر (ص) را می‌کشید و همیشه از علمای آن زمان نبوت آن حضرت را جویا می‌شدند. برخی و سال حضرت خدیجه(س)، آن بانوی هوشمند و پاک را ۲۶ و ۲۸ سال نوشته‌اند، اما مشهورترین دیدگاه، همان است که ایشان به هنگام ازدواج با پیامبر ۴۰ بهار از عمرش می‌گذشت. برخی برآنند که « حضرت خدیجه(س) » پیش از پیمان زندگی مشترگ با پیامبر دوبار ازدواج کرده و همسرانش از دنیا رفته بودند و برخی نیز بر این اندیشه‌اند که او تا زمان ازدواج با پیامبر(ص) ازدواج نکرده بود. مهر و علاقه خدیجه (س) به پیامبر(ص) و مقام معنوی ایشان سبب این ازدواج بود؛ مهری که بر محور ارزش‌های پاک انسانی استوار بود، به طوری‌که در زمان خواستگاری از مهر نبوت سؤال کرد که نشان دهنده علم و محبت ایشان نسبت به آل محمد(ص) است. تجربه موفقی که پیامبر(ص) در تجارت از خود نشان داد، همچنین اعتبار و درستی او، باعث شد توجه خدیجه(س) به او جلب شود. خدیجه (س) زن نیکوکار، ثروتمند و زیبایی بود که خانواده‌اش به بازرگانی مشغول بودند. او محمد(ص) را استخدام کرد تا کالاهایش را در کشور سوریه به فروش برساند. حضرت در اولین سفر خود، به خوبی به وظیفه‌اش عمل کرد. ایشان هنگامی که از سفر بازگشت، آن‌قدر سود کرده بود که حتی خود خدیجه(س) هم تا آن موقع چنین سودی نکرده بود. خدمتکار خدیجه(س) که در این سفر، حضرت را همراهی می‌کرد، پس از بازگشت، گزارش مفصلی به خدیجه(س) داد و از توانایی‌های فوق‌العاده محمد (ص) در کار تجارت، تعریف و تمجید کرد. ازدواج : خداوند دو پسر به نام‌های قاسم و عبدالله که به آنها طیب و طاهر هم می‌گفتند، و چهار دختر به نام‌های ام کلثوم و زینب و رقیه و فاطمه (س) به آن بزرگوار عطا فرمود. حضرت خدیجه (س) بیست و چهار سال و یک ماه با پیامبر (ص) زندگی کرد، و تا آن حضرت زنده بود، پیامبر (ص) همسر دیگری اختیار نکرد. همچنین حضرت خدیجه (س) جمیع اموال خود را به پیامبر (ص) واگذار کرد. شمه‌ای از حضرت خدیجه (س) از احادیث مشهور میان شیعه و اهل سنت این حدیث است که پیغمبر(ص) فرمود: از مردان گروه زیادی به کمال رسیدند ولی از میان زنان فقط چهار زن به کمال رسیدند:آسیه دختر مزاحم، زن فرعون، مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد و فاطمه دختر محمد. و در حدیث دیگری فرمودند:خدای عز و جل از زنان عالم چهار زن را برگزید:مریم، آسیه، خدیجه و فاطمه. و در تفسیر عیاشی از امام باقر(ع) از رسول خدا(ص) روایت شده که فرمودند: در شب معراج چون بازگشتم از جبرئیل پرسیدم:ای جبرئیل آیا حاجتی داری؟ گفت:حاجت من آن است که خدیجه را از طرف خدای تعالی و از جانب من سلام برسانی. و در کشف الغمة از علی(ع) روایت کرده که روزی رسول خدا(ص) در پیش زنان خود بود و در این هنگام نام خدیجه برده شد آن حضرت گریست، عایشه گفت:این چه گریه است که برای پیرزنی از بنی اسد می‏کنی؟ حضرت با ناراحتی فرمودند:او هنگامی مرا تصدیق کرد که شما تکذیبم کردید، و به من ایمان آورد وقتی که شما به من کافر بودید و برای من فرزند زایید که شما عقیم ماندید. عایشه گوید :از آن پس هرگاه می‏خواستم به نزد رسول خدا(ص) تقرب جویم به وسیله نام خدیجه تقرب می‏جستم. و ابن هشام در کتاب سیره از عبد الله بن جعفر بن ابیطالب روایت کرده که رسول خدا(ص) فرمود :من مأمور شدم تا خدیجه را به خانه ‏ای از در و لؤلؤ در بهشت بشارت دهم. منابع: برگرفته از کتاب محمد (ص)، نوشته ثانی اثنین، ترجمه امیرصالحی طالقانی، انتشارات کتاب‌های بنفشه، چاپ اول، ۱۳۸۴. عباس، قمی، سفینه‌البحار، ج ۱، ص ۳۷۹. زندگانی حضرت محمد (ص) :سید هاشم رسولی محلاتی @n20011👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سنتی:کدو در طب سنتی چین، معتقدند که یکی از خواص کدو حلوایی، خاصیت خنک‌ کنندگی آن است و برای درمان اسهال، اگزما و احتباس آب در بدن از آن استفاده می‌ شود. همچنین به نظر می‌ آید که کدو به تنظیم سطح قند خون کمک می‌ کند و عمل پانکراس را نیز تحریک می‌ نماید. به همین دلیل، مصرف منظم کدو حلوایی در رژیم غذایی افراد دیابتی که دارای مشکلات هیپوگلیسمیک (افت سطح قند خون) هستند، توصیه می‌ شود. کدو حلوایی و دانه‌ های کدو می‌ توانند کرم‌ های روده را از بین ببرند و ضمنا خلط اضافی را از ریه ها و قسمت فوقانی مجرای تنفسی (گلو) خارج کنند. گفته می‌ شود که کدو‌های آبدار تابستانی، دارای خاصیت خنک‌ کنندگی هستند و ضمنا مانند دیورتیک‌ ها (مواد ادرار آور) عمل می‌ کنند و از این‌ رو به درمان احتباس آب در بدن کمک می‌ کنند. اثر بخشی این کدو‌ها هنگامی که با پوست خورده می‌ شوند، بیشتر است. همچنین در طب چینی از آب کدو مستقیما بر روی پوستی که دچار سوختگی شده، استفاده می‌ کنند و ضمنا معتقدند که یکی دیگر از خواص کدو تنبل، خاصیت ملینی است و مکمل موثری در فرآیند سم زدایی طبیعی بدن است. جایگزین قند در افراد دیابتی فواید خاص سرطان پروستات مصرف منظم سبزیجات زرد و سبز، می‌ تواند خطر بروز سرطان پروستات را در مردان بالای ۶۰ سال کاهش دهد. آلفا و بتا کاروتن موجود در کدو حلویی، می‌ توانند عوامل ایجاد کننده سرطان پروستات که به طور طبیعی در بدن وجود دارند و یا در اثر آلودگی‌ های محیطی وارد بدن می‌ شوند را از سلول‌ های بدن خارج نمایند. مروارید: خطر بروز مشکلات بینایی نظیر آب مروارید و تخریب لکه زرد شبکیه در سالمندانی که سطح آنتی‌ اکسیدان بتا کاروتن خونشان پایین است در مقایسه با افرادی که دارای سطح بالاتری از این آنتی اکسیدان هستند، بیشتر است. با افزودن کدو حلوایی به سوپ و خورشت، می‌ توان به افزایش دریافت بتا کاروتن در سالمندان کمک نمود. خوردگی و آنفلوانزا: به هنگام سرما خوردگی و آنفلوانزا، سطح آنتی‌ اکسیدان‌ هایی چون ویتامین C ،E، بتا کاروتن و آلفا کاروتن در بدن کاهش می‌ یابد. کدو حلوایی و کدو مسمایی از منابع این آنتی‌ اکسیدان‌ ها هستند و می‌ توانند افراد را در مقابل سرما خوردگی‌ های شایع و آنفلوانزا محافظت نمایند. قلبی: تصور می‌ شود که رنگدانه لیکوپن، ویتامین C، ویتامین A و بتاکاروتن موجود در کدو حلوایی و کدو تنبل، خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی را کاهش می‌ دهند. این مواد به جلوگیری از تخریب و انسداد دیواره رگ‌ ها توسط کلسترول LDL، کمک می‌ کنند. خواص کدو در انواع آن ها کدو زرد: این کدو چربی‌ اندکی دارد و انرژی زایی آن نیز کم است. کدو سبز: مصرف ۱۰۰ گرم از این نوع کدو هنگامی که به آرامی پخته شده باشد، می‌ تواند نیمی از ویتامین C مورد نیاز بالغین را تامین نماید. کدو مسمایی: طعم و بافت انواع کوچک‌ تر این کدو بهتر از انواع بزرگتر است. @n20011👈
سـ🌸ـلام سالگرد ازدواج ملکوتی حضرت محمد(ص) و خدیجه کبری(س) خجسته و فرخنده باد💐 امروز یکشنبه ☀️ ٢۵ مهر ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ١٠ ربیع الاول ١۴۴٣ ه.ق 🌲 ١٧ اکتبر ٢٠٢١ ميلادى
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره آل عمران - آیه ۹۰ إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ بَعْدَ إِیماَنِهِمْ ثُمَّ ازْدَادُواْ کُفْراً لَّنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَ أُولئِکَ هُمُ الْضَّآلُّونَ‏ ترجمه البتّه کسانى که پس از ایمان آوردن، کافر شدند و سپس بر کفر خود افزودند، هرگز توبه‏ آنها پذیرفته نخواهد شد و آنها همان گمراهانند. مرتدّین و از دین برگشتگان دو نوعند: الف: مرتدّ ملّى، که پدر و مادر او هنگام انعقاد نطفه او کافر باشند، بعد از بلوغ اظهار کفر کند و سپس اسلام بیاورد و پس از آن مجدداً از اسلام دست بردارد. چون این شخص مسلمان زاده نیست، مجازاتش خفیف و سبک است. ب: مرتدّ فطرى، که هنگام انعقاد نطفه او پدر یا مادرش مسلمان باشند، بعد از بلوغ اظهار اسلام کند و سپس از دین و آیین خویش دست بردارد و به اسلام پشت کند. این چنین شخصى مجازات سنگینى همانند اعدام را در پیش رو دارد. گرچه راه توبه بر احدى بسته نیست، امّا نباید گروهى از این توبه‏ مقدّس سوءاستفاده کنند. کسانى که از ایمان خود دست برداشته و دائماً بر کفر و لجاجت خود مى ‏افزایند و جز لحظه‏ مرگ یا غلبه‏ مسلمین، حاضر به توبه نیستند، توبه این گونه افراد قابل قبول نخواهد بود، زیرا توبه آداب و شرایط و شیوه ‏اى دارد که شامل حال اینها نمى‏ شود. پیام ها ۱- ایمانى ارزش دارد که تا پایان عمر تداوم داشته باشد. ایمانى که با کفر پایان پذیرد، کارساز نیست. «کفروا بعد ایمانهم» ۲- انسان مختار است، مى‏ تواند ایمان آورد و یا کفر ورزد. مى ‏تواند بر ایمان خود پایدار و یا در کفر خود پافشارى کند. مى‏ تواند توبه کند یا بر گناه اصرار بورزد. «کفروا بعد ایمانهم» ۳- هر یک از کمالات و یا انحرافات، قابل افزایش ویا کاهش است. ازدیاد علم مانند: «زدنى علما» افزایش هدایت: «زادهم هدى» افزایش گمراهى: «ازدادوا کفراً» ۴- خداوند توبه پذیر است، ولى گروهى زمینه‏ ها را از دست داده‏ اند. جرّاح هر چقدر هم لایق باشد، تا زمینه‏ پیوند در مریض نباشد کارى پیش نمی ‏برد. «لن تُقبَل توبتهم» ۵ - اصرار و تداوم کفر، سبب محرومیّت از پذیرفته شدن توبه است. «ازدادوا کفراً لن تُقبَل توبتهم» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011💧💦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 💐شعف و شادیت مبارک 💐دامادیت مبارک 💐عالم ز خوشحالی تو غرق سرور است 💐روبند روی زوجه ات از جنس نور است 🎤 🌷دهم ربیع الاول سالروز ازدواج حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (س) مبارک باد.
📚 نماز و روزه در محل سکونت موقت 💠 سؤال: به دلیل عمل قلب و شرایط خاص تنفسی بعد از آن، به مدت یک سال به شهری خوش آب و هوا، انتقالی موقت گرفتم و در صورت بهبود شرایط قصد دارم که به وطن برگردم، آیا در حال حاضر، نماز من و همسرم در محل کامل است یا شکسته؟ ✅ جواب: هر چند آنجا حکم را ندارد اما اگر حداقل یک سال، قصد سکونت داشته باشید، مسافر محسوب نمی شوید و ـ حتی بدون قصد اقامت ده روزه نیزـ نماز، تمام بوده و روزه صحیح است. احکام استاد صالحی💎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کبری سلام الله علیها حضرت خدیجه سلام الله علیها قبل از ولادت، در کتاب انجیل به عنوان بانوی مبارکه و همدم مریم در بـهشت مـعرفی گـردیده است، در این کتاب حضرت مسیح علیه السلام در وصف رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) آمده است: «نـسل او از مـبارکه می باشد که همدم مادرت مریم است.»(۴) در دوران سیاه جاهلیت که یافتن زنهای پاک دامن بسیار سخت بود، حـضرت خدیجه علیها السلام بـه دلیل پاکی و خلق و خوی پسندیده به طاهره معروف گردید.(۵) در همان عصر شـخصیت او چـنان مـورد تکریم خاص و عام قرار داشت که او را سیّده نسوان (سرور بانوان) لقب دادند و با چـنین عـنوانی مـورد خطاب واقع می گردید و مورد مدح و تجلیل واقع می شد.(۶) این بانو آن چنان کمالات و مقام های والا و ارجـمندی را بـه خود اختصاص داد که رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) پس از ازدواج با وی او را خدیجۀ کبری خطاب کرد.(۷) در دعای نـدبه کـه از نـاحیۀ مقدّسه امام عصر علیه السلام روایت گردیده، از خدیجه به عنوان «غرّا»؛ یعنی روشنی و درخشنده یاد شـده اسـت، بر اساس برخی روایات جناب ابوطالب در خطبه ازدواج حضرت خدیجه علیها السلام ایشان را کریمه و دارای مقام شـامخ و بـرخوردار از شـأنی ارجمند معرفی کرد.(۸) با آنکه حضرت خدیجه علیها السلام بانوی بانوان قریش و ملکه حجاز است و آن چـنان نـفوذ اجتماعی دارد که اشراف و اعیان مکه سر بر آستانش فرو می بستند و در خانه مجلل و قـصر سـبزش افـراد صاحب نفوذ در حال رفت و آمد بودند؛ اما نسبت به محرومان و یتیمان و سرپرستی و دستگیری از این اقشار تـوجهی ویـژه و اهـتمامی فوق العاده دارد و به همین دلیل از لقب امّ الایتام بهره می برد و خود ایـن عـنوان را بر سایر القاب ترجیح می دهد.(۹) وقتی حضرت به عقد ازدواج رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) درآمد، به امّ المـؤمنین (مـادر اهل ایمان) معروف گردید، «امّ هـند، «ام الزهراء» نیز دیگر کنیه های او مـی باشند.(۱۰) منابع؛ ۱- سیرۀ ابن هـشام، ج اول، ص ۲۰۱؛ مـنتخب التـواریخ، محمد هاشم خراسانی، ص ۸۲ ۲- الکامل فی التاریخ، عز‌ الدین‌ ابن‌ اثـیر، ج اول، ص ۵۹۳ ۳- تذکره الخواص، سبط ابن جوزی، ص ۱۷۰ ۴- بحار الانوار، علامه مجلسی، ج ۲۱، ص ۳۵۲؛ کحل البصر، محدث قمی‌، ص ۷۰ ۵- خدیجه بـنت خـویلد، سید جعفر‌ حایری‌، ص ۱۱۹ ۶- ریاحین الشریعه، شیخ‌ ذبـیح‌ الله مـحلاتی، ج ۲، ص ۲۰۷ ۷- خـیرات‌ حسان‌، محمد حسن خان اعتماد السلطنه، چ اول، ص ۱۱۱؛ لغـت نـامه دهخدا، ج ۷، ص ۹۶۰۹ ۸- بحار الانوار، ج ۱۶، ص ۷۹ ۹- مادر نمونه اسلام، غلامعلی رحیمیان، ص‌ ۵ و ۶ ۱۰- خـدیجه بنت خویلد، ص ۵۶ و ۱۱۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت زهرا (س): نذر حضرت خديجه (س) هنگامى كه خديجه (سلام الله عليها) به فاطمه (سلام الله عليها) باردار شد، مانند ((حنه )) مادر حضرت مريم (سلام الله عليها) چنين نذر كرد: ((خدايا! من از مادر مريم بهترم و محمد(صلى الله عليه و آله و سلم ) شوهر من از عمران شوهر مادر مريم برتر مى باشد، اين كودكى را كه در رحم دارم براى تو محرر كردم )) (يعنى : خالص و آزاد نمودم كه پس از رشد و بلوغ تا آخر عمر در خدمت مسجد و دين باشد و از زاهدان و عبادت كنندگان مسجد شود). جبرئيل از طرف خدا نزد پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم ) آمد و عرض ‍ كرد: به خديجه (سلام الله عليها) بفرماييد، خداوند مى فرمايد: لا اعتاق قبل الملك ، خلى بينى و بين صفيتى ، فانى املكها و هى ام الائمه و عتيقى من النار؛ آزاد كردن قبل از ملكيت روا نيست ، اين فرزند برگزيده ام را به من واگذار، او (فاطمه ) مملوكه من و مادر امامان (عليه السلام) است و من او را از آتش آزاد كرده ام (1))). (1)رياحين الشريعه ، ج 2،ص 255 و 256. منبع:۳۶۰ داستان از فضايل مصائب و كرامات فاطمه زهرا (س)،عباس عزيزى @n20011