eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
457 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
سـ🌸ـلام سالگرد ازدواج ملکوتی حضرت محمد(ص) و خدیجه کبری(س) خجسته و فرخنده باد💐 امروز یکشنبه ☀️ ٢۵ مهر ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ١٠ ربیع الاول ١۴۴٣ ه.ق 🌲 ١٧ اکتبر ٢٠٢١ ميلادى
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره آل عمران - آیه ۹۰ إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ بَعْدَ إِیماَنِهِمْ ثُمَّ ازْدَادُواْ کُفْراً لَّنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَ أُولئِکَ هُمُ الْضَّآلُّونَ‏ ترجمه البتّه کسانى که پس از ایمان آوردن، کافر شدند و سپس بر کفر خود افزودند، هرگز توبه‏ آنها پذیرفته نخواهد شد و آنها همان گمراهانند. مرتدّین و از دین برگشتگان دو نوعند: الف: مرتدّ ملّى، که پدر و مادر او هنگام انعقاد نطفه او کافر باشند، بعد از بلوغ اظهار کفر کند و سپس اسلام بیاورد و پس از آن مجدداً از اسلام دست بردارد. چون این شخص مسلمان زاده نیست، مجازاتش خفیف و سبک است. ب: مرتدّ فطرى، که هنگام انعقاد نطفه او پدر یا مادرش مسلمان باشند، بعد از بلوغ اظهار اسلام کند و سپس از دین و آیین خویش دست بردارد و به اسلام پشت کند. این چنین شخصى مجازات سنگینى همانند اعدام را در پیش رو دارد. گرچه راه توبه بر احدى بسته نیست، امّا نباید گروهى از این توبه‏ مقدّس سوءاستفاده کنند. کسانى که از ایمان خود دست برداشته و دائماً بر کفر و لجاجت خود مى ‏افزایند و جز لحظه‏ مرگ یا غلبه‏ مسلمین، حاضر به توبه نیستند، توبه این گونه افراد قابل قبول نخواهد بود، زیرا توبه آداب و شرایط و شیوه ‏اى دارد که شامل حال اینها نمى‏ شود. پیام ها ۱- ایمانى ارزش دارد که تا پایان عمر تداوم داشته باشد. ایمانى که با کفر پایان پذیرد، کارساز نیست. «کفروا بعد ایمانهم» ۲- انسان مختار است، مى‏ تواند ایمان آورد و یا کفر ورزد. مى ‏تواند بر ایمان خود پایدار و یا در کفر خود پافشارى کند. مى‏ تواند توبه کند یا بر گناه اصرار بورزد. «کفروا بعد ایمانهم» ۳- هر یک از کمالات و یا انحرافات، قابل افزایش ویا کاهش است. ازدیاد علم مانند: «زدنى علما» افزایش هدایت: «زادهم هدى» افزایش گمراهى: «ازدادوا کفراً» ۴- خداوند توبه پذیر است، ولى گروهى زمینه‏ ها را از دست داده‏ اند. جرّاح هر چقدر هم لایق باشد، تا زمینه‏ پیوند در مریض نباشد کارى پیش نمی ‏برد. «لن تُقبَل توبتهم» ۵ - اصرار و تداوم کفر، سبب محرومیّت از پذیرفته شدن توبه است. «ازدادوا کفراً لن تُقبَل توبتهم» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011💧💦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 💐شعف و شادیت مبارک 💐دامادیت مبارک 💐عالم ز خوشحالی تو غرق سرور است 💐روبند روی زوجه ات از جنس نور است 🎤 🌷دهم ربیع الاول سالروز ازدواج حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (س) مبارک باد.
📚 نماز و روزه در محل سکونت موقت 💠 سؤال: به دلیل عمل قلب و شرایط خاص تنفسی بعد از آن، به مدت یک سال به شهری خوش آب و هوا، انتقالی موقت گرفتم و در صورت بهبود شرایط قصد دارم که به وطن برگردم، آیا در حال حاضر، نماز من و همسرم در محل کامل است یا شکسته؟ ✅ جواب: هر چند آنجا حکم را ندارد اما اگر حداقل یک سال، قصد سکونت داشته باشید، مسافر محسوب نمی شوید و ـ حتی بدون قصد اقامت ده روزه نیزـ نماز، تمام بوده و روزه صحیح است. احکام استاد صالحی💎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کبری سلام الله علیها حضرت خدیجه سلام الله علیها قبل از ولادت، در کتاب انجیل به عنوان بانوی مبارکه و همدم مریم در بـهشت مـعرفی گـردیده است، در این کتاب حضرت مسیح علیه السلام در وصف رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) آمده است: «نـسل او از مـبارکه می باشد که همدم مادرت مریم است.»(۴) در دوران سیاه جاهلیت که یافتن زنهای پاک دامن بسیار سخت بود، حـضرت خدیجه علیها السلام بـه دلیل پاکی و خلق و خوی پسندیده به طاهره معروف گردید.(۵) در همان عصر شـخصیت او چـنان مـورد تکریم خاص و عام قرار داشت که او را سیّده نسوان (سرور بانوان) لقب دادند و با چـنین عـنوانی مـورد خطاب واقع می گردید و مورد مدح و تجلیل واقع می شد.(۶) این بانو آن چنان کمالات و مقام های والا و ارجـمندی را بـه خود اختصاص داد که رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) پس از ازدواج با وی او را خدیجۀ کبری خطاب کرد.(۷) در دعای نـدبه کـه از نـاحیۀ مقدّسه امام عصر علیه السلام روایت گردیده، از خدیجه به عنوان «غرّا»؛ یعنی روشنی و درخشنده یاد شـده اسـت، بر اساس برخی روایات جناب ابوطالب در خطبه ازدواج حضرت خدیجه علیها السلام ایشان را کریمه و دارای مقام شـامخ و بـرخوردار از شـأنی ارجمند معرفی کرد.(۸) با آنکه حضرت خدیجه علیها السلام بانوی بانوان قریش و ملکه حجاز است و آن چـنان نـفوذ اجتماعی دارد که اشراف و اعیان مکه سر بر آستانش فرو می بستند و در خانه مجلل و قـصر سـبزش افـراد صاحب نفوذ در حال رفت و آمد بودند؛ اما نسبت به محرومان و یتیمان و سرپرستی و دستگیری از این اقشار تـوجهی ویـژه و اهـتمامی فوق العاده دارد و به همین دلیل از لقب امّ الایتام بهره می برد و خود ایـن عـنوان را بر سایر القاب ترجیح می دهد.(۹) وقتی حضرت به عقد ازدواج رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) درآمد، به امّ المـؤمنین (مـادر اهل ایمان) معروف گردید، «امّ هـند، «ام الزهراء» نیز دیگر کنیه های او مـی باشند.(۱۰) منابع؛ ۱- سیرۀ ابن هـشام، ج اول، ص ۲۰۱؛ مـنتخب التـواریخ، محمد هاشم خراسانی، ص ۸۲ ۲- الکامل فی التاریخ، عز‌ الدین‌ ابن‌ اثـیر، ج اول، ص ۵۹۳ ۳- تذکره الخواص، سبط ابن جوزی، ص ۱۷۰ ۴- بحار الانوار، علامه مجلسی، ج ۲۱، ص ۳۵۲؛ کحل البصر، محدث قمی‌، ص ۷۰ ۵- خدیجه بـنت خـویلد، سید جعفر‌ حایری‌، ص ۱۱۹ ۶- ریاحین الشریعه، شیخ‌ ذبـیح‌ الله مـحلاتی، ج ۲، ص ۲۰۷ ۷- خـیرات‌ حسان‌، محمد حسن خان اعتماد السلطنه، چ اول، ص ۱۱۱؛ لغـت نـامه دهخدا، ج ۷، ص ۹۶۰۹ ۸- بحار الانوار، ج ۱۶، ص ۷۹ ۹- مادر نمونه اسلام، غلامعلی رحیمیان، ص‌ ۵ و ۶ ۱۰- خـدیجه بنت خویلد، ص ۵۶ و ۱۱۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت زهرا (س): نذر حضرت خديجه (س) هنگامى كه خديجه (سلام الله عليها) به فاطمه (سلام الله عليها) باردار شد، مانند ((حنه )) مادر حضرت مريم (سلام الله عليها) چنين نذر كرد: ((خدايا! من از مادر مريم بهترم و محمد(صلى الله عليه و آله و سلم ) شوهر من از عمران شوهر مادر مريم برتر مى باشد، اين كودكى را كه در رحم دارم براى تو محرر كردم )) (يعنى : خالص و آزاد نمودم كه پس از رشد و بلوغ تا آخر عمر در خدمت مسجد و دين باشد و از زاهدان و عبادت كنندگان مسجد شود). جبرئيل از طرف خدا نزد پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم ) آمد و عرض ‍ كرد: به خديجه (سلام الله عليها) بفرماييد، خداوند مى فرمايد: لا اعتاق قبل الملك ، خلى بينى و بين صفيتى ، فانى املكها و هى ام الائمه و عتيقى من النار؛ آزاد كردن قبل از ملكيت روا نيست ، اين فرزند برگزيده ام را به من واگذار، او (فاطمه ) مملوكه من و مادر امامان (عليه السلام) است و من او را از آتش آزاد كرده ام (1))). (1)رياحين الشريعه ، ج 2،ص 255 و 256. منبع:۳۶۰ داستان از فضايل مصائب و كرامات فاطمه زهرا (س)،عباس عزيزى @n20011
سـ🍁ــلام روزتون پراز خیر و برکت 💐 امروز دوشنبه ☀️ ٢٦ مهر ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ١١ ربیع الاول ١۴۴٣ ه.ق 🌲 ١٨ اکتبر ٢٠٢١ ميلادى
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره آل عمران - آیه ۹۱ إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ وَمَاتُواْ وَهُمْ کُفَّارٌ فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِمْ مِّلْ‏ءُ الْأَرْضِ ذَهَباً وَلَوِ افْتَدَى‏ بِهِ أُولئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ وَمَا لَهُمْ مِّن نَّاصِرِینَ‏ ترجمه همانا کسانى که کفر ورزیدند و در حال کفر (بدون توبه) مردند، اگر چه زمین را پر از طلا کرده و به عنوان فدیه و باز خرید (از عذاب) بدهند، هرگز از هیچ یک از آنان پذیرفته نمى‏ شود. آنان را عذابى دردناک است و برایشان هیچ یاورى نیست. دنیا و آخرت تفاوت ‏هایى دارند، از جمله: ۱- غم و اندوه در دنیا از انسان به دیگران سرایت مى ‏کند، ولى در آخرت چنین نیست. ۲- در دنیا، انسان مى‏ تواند با عذر یا کفّاره یا دروغ یا حیله یا توبه یا ناله مشکلش را حل کند، امّا در آخرت چنین نیست. ۳- تلخى‏ هاى دنیا قابل تخفیف است و اگر انسان با آن انس گرفت، از تلخى آن کاسته مى ‏شود، ولى در آخرت چنین نیست. پیام ها ۱- کافر مردن، بزرگ‏ترین خطر است. «ماتوا و هم کفّار» و مسلمان مردن، آرزوى پیامبران است. «توفّنى مسلماً» ۲- در قیامت، مال دنیا بى‏ ارزش است و ذرّه ‏اى کارآیى ندارد. گرچه از جنس طلا و مقدار آن به اندازه ظرفیّت زمین باشد، باز هم پشیزى ارزش ندارد. «مل‏ء الارض ذهباً» ۳- ایمان، ارزشى فراتر از تمام مادّیات دارد. در قیامت تنها ایمان است که مى ‏تواند انسان را نجات دهد. «مل‏ء الارض ذهباً» ۴- مرگ در حال کفر، زمینه‏ شفاعت را از بین مى‏ برد. «مالهم من ناصرین» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗞🔹🔹🗞 💢سوال: 🔰آیا شیعیان برای به امامت رسیدن امامی، جشن می گرفته اند؟ ✍️پاسخ: ✅دو نوع شادمانی برای به امامت رسیدن امام داریم. یک نوع وقتی است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت علی علیه السلام را به عنوان امام معرفی می کند. برای این امر، مراسم داشتیم و امامان هم بر آن و بزرگداشت آن تأکید کرده اند؛ البته جشنی متناسب با عرف زمانة خودش؛ یعنی وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت علی علیه السلام را به عنوان امام در غدیر مطرح می کنند که یک حالت عمومی دارد، این همراه خودش، جشن دارد؛ تا چند روز افراد به امیرالمؤمنین علیه السلام تبریک می گفتند؛ حتی بعد از این واقعه هم، وقتی کسی خبردار می شد به آن حضرت تبریک می گفت؛ چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده بودند که حاضران به غایبان بگویند. حاجیانی که به مناطق خودشان برمی گشتند و این خبر مهم را به منطقة خودشان می رساندند، عده ای که تازه خبردار می شدند باز هم به امیرالمؤمنین علیه السلام تبریک می گفتند. 🔸جشن گرفتن در این روز در سیرة علما هم بود است. با اینکه عید قربان و عید فطر از عیدهای اسلامی است؛ اما علاوه بر این دو عید، عید غدیر را بسیار گرامی می داشتند. 🔹اما نوع دوم، آغاز امامت، بعد از شهادت امام قبلی است. سیرة اهل بیت علیهم السلام در این مورد چگونه بوده است؟ اول اینکه طبیعی است که ایشان به مناسبت شهادت امام قبلی، محزون بوده اند. شیعیان نزد امام جدید می آمدند و ابتدا شهادت امام قبلی را تسلیت می گفتند و سپس با امام جدید بیعت می کردند. امام علیه السلام با تعابیر مختلف به اینها می گفتند خوشحال باشید که با ما هستید و شیعیان هم خوشحال بودند که گمراه نشده اند و امام بعدی را شناخته اند . 🔸البته اهل بیت علیهم السلام در یک فضای حزنی زندگی می کردند و می فرمودند بنی امیه برای ما عید نگذاشتند؛ بنابراین سیرة آنها بیشتر به تسلیت و حزن متمایل بوده است. 🔹در تقویم های ایران قدیم، این روز به نام تاجگذاری امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مطرح بوده است؛ ولی پس از انقلاب اسلامی، تعبیر تاجگذاری تغییر کرد. این سخن صحیح نیست که کسی بگوید ما در بین علما، کسی را نداشتیم که به نهم ربیع اهتمام بورزد! 📎 🌐منبع: کانال مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 🔰حکم معاوضه طلا با طلا ❓سوال: 👇👇👇👇 🔻آیا خرید و فروش طلا به صورتی که امروزه در بازار رایج است، از نظر شرعی صحیح است؟ (یعنی مشتری طلای دست دوم را داده و در مقابل طلای نو می‌خرد.) ❗️پاسخ:👇👇👇👇 🔻اگر طلای دست دوم را به قیمت معیّنی به او بفروشید، و بعد طلای نو را به قیمت معیّن بخرید، اشکال ندارد. ✅تبصره: 💠💠💠💠 🔻 اگر معامله جداگانه‌ای برای طلای دست دوّم و معامله دیگری برای طلای نو صورت می‌گیرد، صحیح است. ولی اگر طلای دست دوّم در مقابل طلای نو معاوضه بشود، گرفتن طلا یا پول اضافی جایز نیست. مثلاً معاوضه ۵ گرم طلای کهنه در مقابل ۴ گرم طلای نو صحیح نیست، و همچنین معامله ۵ گرم طلای کهنه و پرداخت مقداری پول در مقابل ۵ گرم طلای نو جایز نیست و ربا می‌شود. 📕منبع: 👇👇👇👇 🔰سایت خبرگزاری «حوزه»، پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ـــــــــــــــــ🍃🌺🌸🌺🍃ـــ