eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
453 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰🔰🔰🔰 حکایت شاهین و چنگیز خان مغول🔰🔰🔰 یک روز صبح، چنگیزخان مغول و درباریانش برای شکار بیرون رفتند. همراهانش تیرو کمانشان را برداشتند و چنگیزخان شاهین محبوبش را روی ساعدش نشاند. شاهین از هر پیکانی دقیق‌تر و بهتر بود، چرا که می‌توانست در آسمان بالا برود و آنچه را ببیند که انسان نمی‌دید. اما با وجود تمام شور و هیجان گروه، شکاری نکردند. چنگیزخان مایوس به اردو برگشت، اما برای آنکه ناکامی‌اش باعث تضعیف روحیه همراهانش نشود، از گروه جدا شد و تصمیم گرفت تنها قدم بزند. بیشتر از حد در جنگل مانده بودند و نزدیک بود از خستگی و تشنگی از پا در بیاید. گرمای تابستان تمام جویبارها را خشکانده بود و آبی پیدا نمی‌کرد، تا این که رگه آبی دید که از روی سنگی جلویش جاری بود. خان شاهین را از روی بازویش بر زمین گذاشت و جام نقره کوچکش را که همیشه همراهش بود، برداشت. پر شدن جام مدت زیادی طول کشید، اما وقتی می‌خواست آن را به لبش نزدیک کند، شاهین بال زد و جام را از دست او بیرون انداخت. چنگیز خان خشمگین شد، اما شاهین حیوان محبوبش بود، شاید او هم تشنه‌اش بود. جام را برداشت، خاک را از آن زدود و دوباره پرش کرد. اما جام تا نیمه پر نشده بود که شاهین دو باره آن را پرت کرد و آبش را بیرون ریخت. چنگیزخان حیوانش را دوست داشت، اما می‌دانست نباید بگذارد کسی به هیچ شکلی به او بی‌احترامی کند، چرا که اگر کسی از دور این صحنه را می‌دید، بعد به سربازانش می‌گفت که فاتح کبیر نمی‌تواند یک پرنده ساده را مهار کند. این بار شمشیر از غلاف بیرون کشید، جام را برداشت و شروع کرد به پر کردن آن. یک چشمش را به آب دوخته بود و دیگری را به شاهین. همین که جام پر شد و می‌خواست آن را بنوشد، شاهین دوباره بال زد و به طرف او حمله آورد. چنگیزخان با یک ضربه دقیق سینه شاهین را شکافت. جریان آب خشک شده بود. چنگیزخان که مصمم بود به هر شکلی آب را بنوشد، از صخره بالا رفت تا سرچشمه را پیدا کند. اما در کمال تعجب متوجه شد که آن بالا برکه آب کوچکی است و وسط آن، یکی از سمی‌ترین مارهای منطقه مرده است. اگر از آب خورده بود، دیگر در میان زندگان نبود. خان شاهین مرده‌اش را در آغوش گرفت و به اردوگاه برگشت. دستور داد مجسمه زرینی از این پرنده بسازند و روی یکی از بال‌هایش حک کنند: یک دوست، حتی وقتی کاری می‌کند که دوست ندارید، هنوز دوست شماست. و بر بال دیگرش نوشتند: هر عمل از روی خشم، محکوم به شکست است. @n20011🔰
سـ🍁ـلام روزتون پراز خیر و برکت 💐 امروز دوشنبه ☀️ ٢٢ آذر ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ٨ جمادی الاول ١۴۴٣ ه.ق 🌲 ١٣ دسامبر ٢٠٢١ ميلادى
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره آل عمران - آیه ۱۴۷ وَمَا کَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّآ أَنْ قَالُواْ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِى أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَومِ الْکَافِرِینَ‏ ترجمه و کلام آنها (رزمندگان مخلص و آگاه) جز این نبود که گفتند: «پروردگارا گناهانمان و زیاده‏ روى‏ هایمان را در کارمان ببخش و گام هاى ما را استوار بدار و ما را بر گروه کافران یارى ده. ۱- یکى از عوامل شکست در جنگ، گناه و اسراف است. رزمندگان مخلص، با استغفار این موانع پیروزى را از بین مى‏ برند. «اغفر لنا ذنوبنا و اسرافنا» ۲- شکستِ خود را به قضا و قدر و یا دیگران نسبت ندهید، به قصورها و تقصیرهاى خود نیز توجّه داشته باشید. «ذنوبنا و اسرافنا» ۳- اوّل استغفار، بعد استنصار. ابتدا طلب آمرزش کنید، سپس از خداوند پیروزى بخواهید. «اغفر لنا... وانصرنا» ۴- به جاى تسلیم در برابر دشمن، در پیشگاه خداوند اظهار ذلّت نمایید. «و ما استکانوا...ربنّا اغفرلنا...» ۵ - صحنه‏ هاى جهاد و جنگ، انسان را به سوى دعا و استغفار مى ‏کشاند. «و ما کان قولهم الا ان قالوا ربّنا اغفر لنا» ۶- مردان خدا، نصرت و یارى خدا را براى نابودى کفر مى ‏خواهند، نه براى کسب افتخار خود. «وانصرنا على القوم الکافرین» ۷- بر لطف خداوند تکیه کنید، نه بر نفرات خود. «ربّیون کثیر... ربّنا... انصرنا» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011🌹💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 🔰حکم استفاده از درخت میوه در خانه ی اجاره ای ❓پرسش:👇👇👇👇 🔻خانه ای را اجاره کرده ایم که حیاط آن دارای درخت میوه است، آیا میوه های این درخت برای صاحب خانه است یا برای ماست ؟ ❗️ پاسخ:👇👇👇👇 🔺اگر خانه را در بست اجاره کرده اید و صاحب خانه شرط نکرده است که میوه درخت مال خودش باشد و عرف اجاره هم چنین باشد که خانه ای که در بست اجاره می شود مستاجر از میوه درخت داخل خانه استفاده می کند، میوه درخت مال مستاجر است. ❌ ولی اگر صاحب خانه شرط کرده باشد که میوه درخت مال خودش باشد، در این صورت میوه درخت مال صاحب خانه می باشد. 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام ـــــــــــــــــ🍃🌺🌸🌺🍃ـــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ره) 🌺 قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : يَا عِبَادَ اَللَّهِ أَنْتُمْ كَالْمَرْضَى وَ رَبُّ اَلْعَالَمِينَ كَالطَّبِيبِ فَصَلاَحُ اَلْمَرْضَى فِيمَا يَعْمَلُهُ اَلطَّبِيبُ وَ يُدَبِّرُهُ لاَ فِيمَا يَشْتَهِيهِ وَ يَقْتَرِحُهُ أَلاَ فَسَلِّمُوا اَللَّهَ أُمُورَكُمْ تَكُونُوا مِنَ اَلْفَائِزِينَ حضرت رسول صلّى اللّٰه عليه و اله فرمود:اى بندگان خدا شما مانند بيمارانيد و پروردگار عالمين مثل دكتر است پس صلاح مريض در دست طبيب است كه هر چه در باره‌ى بيمار پيش بينى كند در آنچه كه ميل مريض نميكشد آگاه باشيد امر خدا را بخدا واگذاريد تا بهره‌مند شويد. ♻️ ساعت ۱۰ صبح، دکتر همراه مامور آشپز خانه وارد اتاق بیمارستان میشود و دستور غذا میدهد . گاهی در یک اتاق ۷ یا ۸ مریض خواب هستند . دکتر یکی یکی به مریض ها اشاره میکند و میگوید به این آقاامروز چلو کباب بدید با کره ی گوسفندی ، به آن آقاامروز غذا ندهید ، به آن آقا سوپ بدهید ، به آن آقا شیر برنج بدهید ، به آن آقا کته ی بی نمک بدهید ، به آن آقا برنج و خورشت بدهید . 🌺 مامور آشپزخانه هم همه را مینویسد . حالا آن مریضی که دکتر به او گفته به او غذا ندهید ، اکر یک کشیده به دکتر بزند و بگوید : فلان فلان شده ، چرا به او چلو کباب بدهند و به من ندهند؟ دکتر میفهمد که او دیوانه است ، میگوید : ماشین بیارید این را ببرید امین آباد ! اما اگر همین مریض بفهمد که امروز عمل دارد ، باید غذا نخورد ، همین طور به دکتر نگاه میکند و لبخند میزند . 🌺 ما هم باید پیش خدا این طور باشیم . اگر به باجناقم داده و به من نداده ، صلاح من در این بوده ، اما مردم نوعا این طور نیستند و از خدا گلگی دارند . این حدیث را یادتان باشد که همان طور که دکتر هر چه به صلاح مریض است به او میگوید ، خداوند تبارک و تعالی هم هرچه به صلاح ما باشد ، داده ، به یکی بیشتر به یکی کمتر ، اگر چنین روحیه ای پیدا کردید ، آن وقت خدا از ما راضی میشود . اما تا در دل شکایت داریم که خدا چرا به ما نداده ، چرا به باجناقم خانه ی ۲۰۰۰ متری داده ، به من خانه ی ۷۰ متری با کلی قرض و وام ؟ خدا از ما راضی نیست . 💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ 💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ ♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ ‌┈••✾•🌿🌺🌿•✾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چنگیز خان( همسایه داری) 🔰 چنگيزخان مغول ، قوانيني چند وضع كرد كه مردم به آن عمل كنند ، يكي آن بود كه كسي گوسفند و يا حيوان ديگري را بخواهد بكشند بايد گلوي آنرا بگيرد و خفه كند ، ذبح با كارد ممنوع است كسي اين كار را كند سرش از تن جدا كنند . يكي از مسلمانان در همسايگي شخص مغول خانه داشت و آن مغول با او بد بود . روزي ديد همسايه مسلمان گوسفند خريده ، پيش خود گفت حتما با كارد آنرا ذبح خواهد كرد . رفت دو نفر از دوستان خود را براي شهادت پشت بام برد و آن مسلمان گوسفند را ذبح كرد؛ آن مغول و دوستانش وارد خانه مسلمان شدند؛ با گوسفند ذبح شده او را گرفتند به حضور چنگيزخان بردند . چنگيز از آن سو ال نمود كه مسلمان در كوچه اين كار را كرده يا توي خانه ؟ گفت : درون خانه ، گفت شما كجا ديديد ؟ گفت : از بالاي پشت بام ديديم . چنگيز گفت : حكم ما در ميان كوچه و بازار انجام نشد ، امور پنهاني زياد و خداوند عالم است ، و همه خلافهاي پنهاني را مي پوشاند؛ بعد به جلاد گفت : سر از بدن اين مغول جدا كنيد تا ديگر كسي به خانه همسايه نگاه نكند. منبع: خزينه الجواهر 642 @n20011🔰
سـ🍁ـلام روزتون پراز خیر و برکت 💐 امروز سه شنبه ☀️ ٢٣ آذر ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ٩ جمادی الاول ١۴۴٣ ه.ق 🌲 ١۴ دسامبر ٢٠٢١ ميلادى
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره آل عمران - آیه ۱۴۸ فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الْآخِرَةِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ازاین‌رو خداوند پاداش این جهان، و پاداش نیک آن جهان را به آنها داد؛ و خداوند نیکوکاران را دوست می‌دارد. ممکن است مراد از پاداش دنیوىِ رزمندگان، ثابت قدمى و پیروزى، و مراد از ثواب آخروى آنان، مغفرتِ گناهان باشد. پیام ها ۱- میان پاداش ‏هاى دنیوى و اخروى تفاوت فراوان است. «و حسن ثواب الاخرة» در بهره‏ هاى دنیوى، تلخی‏هایى نیز وجود دارد، ولى ثواب آخرت، به تمامى نیکى وخیر است. ۲- دعا، جهاد، صبر، استغفار، ایمان و توکّل به خداوند که در آیات قبل آمده بود، از عوامل محبوبیّت نزد خداوند است. «واللّه یحب المحسنین» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011🌹💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛀حکم غسل جنابت قبل از وقت و نماز با غسل جنابت احتیاطی🛀 ⁉️سوال : آیا می شود غسل جنابت را قبل از داخل شدن وقت نماز انجام داد؟ ✅پاسخ: مانعی ندارد. [1] ------------------------------- ⁉️سوال : آیا با غسل جنابت احتیاطی می شود نماز خواند؟ پاسخ: 👈🏽خیر با غسل جنابت احتیاطی نمی شود نماز خواند از این رو بعد از غسل باید وضو هم گرفت. [2] توجه🔰 غسل جنابت، تنها برای نماز و کارهایی که در آن طهارت شرط است، واجب می شود و فردی که جنب شده، لازم نیست فورا غسل کند؛ هر چند انجام غسل جنابت به خودی خود مستحب است و بهتر است فردی که جنب شده، به این حالت باقی نماند. [3] پی نوشت: [1]. امام، تحریرالوسیله، ج1، ص 65، م 149؛ بهجت، استفتائات، ج1، س 738 و 773؛ خامنه ای، استفتا؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، با استفاده از م 167؛ صافی، جامع الاحکام، ‌ص 37، س 107؛ مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فی کیفیه الغسل. [2]. بهجت، استفتائات، ج1، س 761؛ صافی: استفتا. [3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 357؛ العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الغسل. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1. استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ ✅پرسش: میخواستم بدونم چطور باید جواب بچه هایی رو که در مورد وجود خدا و چگونگی بوجود اومدنش میپرسن بدیم تا اولا قانع بشن و دوما وارد حریم تفکر در ذات خدا نشیم؟ ✍️پاسخ: چند تذکر عمومی در آموزش مفاهیم دینی به کودکان داده می شود: 1️⃣مفاهیم دینی را با زبان کودکان برای آنان بیان کنید. استفاده از قالب داستان و شعر در این باره بسیار مفید است. 2️⃣ برای آشنایی او با خدا، از بیان صفات الهی کمک بگیرید؛ مثلا خدای مهربان، خدای روزی دهنده، خدای به وجود آورنده طبیعت و زیبایی ها. از این طریق، ذهن او را از توجه به ذات الهی دور کنید. 3️⃣ متناسب با رده سنّی کودک و توانایی ذهنی او در ادراک مفاهیم انتزاعی سخن بگویید. کودکان زیر شش سال توانایی درک امور انتزاعی را ندارند، همچنین تا اواخر دوره نوجوانی تفکر انتزاعی در حال کامل شدن است. 🔸بنابراین بهترین جوابی که می توان به کودک داد، این است که در آن از تشبیه به محسوسات کمک گرفته شود. درباره سوال از چگونگی به وجود آمدن خدا می توان گفت: رطوبت هر چیز از آب است. رطوبت آب از چیست و از کجاست؟ چربی همه غذاها از روغن است. چربی روغن از چه و از کجاست؟ شوری همه چیز از نمک است. شوری نمک از کجاست؟ پاسخ این است که رطوبت برای آب و شوری برای نمک و چربی برای روغن ذاتی آنهاست. 🔹همچنین درباره سؤال از وجود و هستی هر موجودی از خدا و اینکه هستی خدا از کیست؟ پاسخ می دهیم: هستی خدا ذاتی او و از خود او است و از جای دیگر نیست. 🌐مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی 📡پایگاه اطلاع رسانی بلاغ