eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
457 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
نور (محسن قرائتی) وَ لِيَعْلَمَ الَّذِينَ نافَقُوا وَ قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا قالُوا لَوْ نَعْلَمُ قِتالًا لَاتَّبَعْناكُمْ هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإِيمانِ يَقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يَكْتُمُونَ‌ و چهره‌ى منافقان معلوم شود، (كسانى كه چون) به آنها گفته شد: بياييد شما (هم مثل ديگران) در راه خدا بجنگيد و يا (لااقل از حريم خود) دفاع كنيد، گفتند: اگر (فنون) جنگى را مى‌دانستيم، حتماً از شما پيروى مى‌كرديم. آنها در آن روز، به كفر نزديك‌تر بودند تا به ايمان. با دهانشان چيزى مى‌گويند كه در دلشان نيست و خداوند به آنچه كتمان مى‌كنند، آگاه‌تر است.( آل عمران آیه ۱۶۷) نکته ها براى جمله‌ى‌ «لَوْ نَعْلَمُ قِتالًا» سه معنا شده است: الف: حركت شما به سوى احد براى جنگ در خارج از شهر، جنگ برابر نيست، بلكه يك نوع خودكشى است و لذا ما اين را جنگ نمى‌دانيم و شركت نمى‌كنيم. ب: ما اگر فنون نظامى مى‌دانستيم شركت مى‌كرديم. ج: ما يقين داريم كه جنگى رخ نخواهد داد ولذا شركت در جبهه ضرورتى ندارد. پیام ها 1- جبهه‌ى جنگ، چهره منافقان را افشا مى‌كند. «وَ لِيَعْلَمَ الَّذِينَ نافَقُوا» 2- رهبر بايد مردم را براى مقابله با دشمن بسيج كند. «تَعالَوْا قاتِلُوا» 3- جهاد، گاهى ابتدايى و براى برداشتن طاغوت‌هاست و گاهى دفاعى و براى حفظ جان و مال مسلمانان است. «قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا» 4- انگيزه‌ها و درجات و ارزش آنها متفاوت است. «قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا» جلد 1 - صفحه 646 5- دفاع از وطن و جان خود و ديگران، يك ارزش است. «أَوِ ادْفَعُوا» 6- منافقان، موضع‌گيرى‌هاى خودشان را توجيه مى‌كنند. «لَوْ نَعْلَمُ قِتالًا لَاتَّبَعْناكُمْ» 7- سر باز زدن از جبهه، نشانه‌ى كفر است. «هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإِيمانِ» 8- ايمان انسان در شرايط و زمان‌هاى مختلف فرق مى‌كند. «هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإِيمانِ» 9- همه‌ى اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله عادل نبودند. «هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإِيمانِ» 10- خداوند در باره‌ى منافقان، هم تهديد مى‌كند و هم افشاگرى. «هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ ... يَقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ» 11- آنچه در احد براى همه كشف شد، گوشه‌اى از نفاق بود، بخش بيشترش را خدا مى‌داند. «وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يَكْتُمُونَ» @n20011🌷💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 یاد انگشتر تو شده داغ ما... 🔻روضه خانگی منزل سردار سلیمانی 💡 روضه‌های کوتاهِ کاملِ خانگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر عمداً قنوت نخواند قضا ندارد] مسأله : اگر عمداً قنوت نخواند قضا ندارد و اگر فراموش کند و پیش از آن که به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید، مستحب است بایستد و بخواند و اگر در رکوع یادش بیاید، مستحب است بعد از رکوع قضا کند و اگر در سجده یادش بیاید، مستحب است بعد از سلام نماز، قضا نماید. (بهجت:) و احتمال دارد، هر جای نماز که یادش آمد بتواند قنوت را به جا آورد. توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(سلام الله علیها) از نگاه امام موسى کاظم(علیه السلام) 🔰🔰🔰 امام کاظم(علیه السلام) مى فرماید: «همانا فاطمه، صدیقه و شهیده است».(۱) سلیمان جعفر مى گوید از امام کاظم(علیه السلام) شنیدم که فرمودند: «در خانه اى که اسم محمد یا على، حسن، حسین، جعفر و عبدالله، و از زنان فاطمه باشد؛ فقر و تنگدستى وارد نخواهد شد».(۲) (۱). مرآة العقول، ج 5، ص 315. (۲). سفینه البحار، ج4، ص 295. @n20011🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👌👌👌 اول اینکه چرا حضرت صدیقه سلام الله علیها انقد زود ازدواج کردند؟ البته سن ازدواج حضرت مورد اختلاف است ولی ما کمترین سنی که نقل شده است را در نظر میگیریم. (9سالگی) در اینجا باید به چند نکته توجه داشت: 1. در زمانی که حضرت زهرا سلام الله علیها با حضرت علی علیه السلام ازدواج کردند، سن ازدواج در عرف جامعۀ عرب همین بوده و غیر از حضرت زهرا سلام الله علیها بقیۀ زنان عرب نیز در همین سن و یا 1 الی 2 سال بیشتر ازدواج میکردند. 2. حضرت صدیقۀ طاهره سلام الله علیها، برای ازدواج و پذیرش این مسوولیت کاملا آماده بودند و به بلوغ جسمی و فکری و اجتماعی مورد نیاز رسیده بودند و از لحاظ شرعی هیچ ایرادی بر ایشان وارد نیست. علاوه بر اینها داشتن پدری نمونه همچون سول خدا صلی الله علیه و آله بر فضیلت های ایشان افزوده و باعث میشد تا ایشان با تمام بانوان جهان متفاوت باشند و ازدواج ایشان نیز متفاوت با بقیه باشد. 3. قال النبي صلوات الله عليه :إِنَّ الْأَبْكَارَ بِمَنْزِلَةِ الثَّمَرِ عَلَى الشَّجَرِ إِذَا أَدْرَكَ ثِمَارُهَا فَلَمْ تُجْتَنَ أَفْسَدَتْهُ الشَّمْسُ وَ نَثَرَتْهُ الرِّيَاح.(1) دوشيزگان مانند ميوه بر درخت هستند زماني که برسند بايد آنان را چيد وگرنه حرارت خورشيد و وزش بادها تباهشان مي کند. امثال روایت بالا بسیار داریم که دلالت بر ازدواج زود هنگام پسران و دختران میکنند و دقیقا طبق همین سنت حضرت زهرا سلام الله علیها در سنین پایین ازدواج کردند. سوال دوم این است که، در علم پزشکی ثابت شده است، سن پایین ازدواج و بارداری های پی در پی احتمال مرگ مادر و جنین را بالا میبرد، حال با توجه به این نکته آیا میتوان مرگ حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت محسن رو به این دلیل نسبت داد؟ خدا در قرآن می‌فرماید: « الله نور السّماوات و الارض، مثل نوره کمشکوة فیها مصباح، المصباح فی زجاجة، الزجاجة کانّها کوکب درّی...»(2) ؛ خدا نور آسمان‌ها و زمین است. وصف نور خداوند همانند چراغدانی است که در آن چراغی پرفروغ باشد. آن چراغ در حبابی قرار گیرد، حبابی شفّاف و درخشنده، همچون اختری فروزان ... . «حافظ ابن مغازلی شافعی» در کتاب مناقب از «علی بن جعفر» آورده است که گفت: من از حضرت کاظم علیه السلام در مورد تفسیر آیه شریفه پرسیدم که؛ «کمشکوة فیها مصباح» چه پیام و مفهومی دارد؟ آن حضرت فرمود: منظور از واژه «مشکوة» دخت پیامبر، «فاطمه» است و واژه «مصباح» دو نور دیده‌اش حسن و حسین هستند. آنگاه از «کانّها کوکب دریّ» پرسیدم که فرمود: فاطمه در میان زنان گیتی بسان اختری نورافشان است. سپس از «یکاد زیتها یضیء» پرسیدم که فرمود: او در دانش و بینش چنان است که چیزی نمانده است که همه علوم و دانش‌ها، از او سرچشمه بگیرد. و نیز از پیامبر آورده‌اند که فرمود: «... و نور ابنتی فاطمة من نور الله...» ؛ نور دخت گرانمایه‌ام فاطمه از نور خداست.(3) از روایت بالا میتوان به عظمت حضرت زهرا سلام الله علیه پی برد و فهمید که ایشان ما فوق بشر بوده و قوانینی که برای آدمهای عادی است برای آن حضرت صدق نمیکند. دختری کم سن و سال که همۀ علوم از او سرچشمه میگیرد نمیتواند همانند مابقی انسانها باشد. فلذا نظریه ای که بیان شد لزوما برای ایشان نیست. از طرفی تاریخ نیز علت شهادت ایشان را گواهی میدهد. هم در منابع اهل تسنن و هم در منابع شیعه میتوان به این ماجرا پی برد. مسعودی در قسمتی از کتاب خود آورده است: «فَوَجهُوا اِلی مَنْزلِهِ فَهَجَمُوا عَلَیْهِ وَ اَحْرَقُوا بابَهُ... وَ ضَغَطُوا سَیدَةَ النساءِ بِالْبابِ حَتی اَسْقَطَتْ مُحْسِنا ؛ پس (عمر و همراهان) به خانه علی علیه السلام رو کرده و هجوم بردند، خانه آن حضرت را به آتش کشیدند؛ با در به پهلوی سیده زنان عالم زدند؛ چنان که محسن را سقط نمود . »(4) صفدی یکی دیگر از علمای اهل سنت می‏گوید: «اِن عُمَرَ ضَرَبَ بَطْنَ فاطِمَةَ یَوْمَ الْبَیْعَةِ حَتی اَلْقَتْ اَلْمُحْسِنَ مِنْ بَطْنِها ، به راستی عمر آن چنان فاطمه علیهاالسلام را در روز بیعت زد که محسن را سقط نمود . »(5) به این ترتیب بسیار واضح و مبرهن است که علت شهادت حضرت صدیقۀ طاره سلام الله علیها چه بوده است. منبع: 1_ وسائل الشیعة ج ‏20 باب استحباب تعجیل تزویج البنت عند بلوغها و تحصینها بالزوج ص 61 2_ سورۀ نور، آیۀ 35 3_ بحارالانوار، ج 15، ص10 4_ اثبات الوصیة، مسعودی، (چاپ بیروت) ص153 و در برخی چاپها ص 23 ـ 24 5_ الوافی بالوفیات، صفدی، ج5، ص347 ر.ک: سفینة البحار، شیخ عباس قمی، ج2، ص292 @n20011🌱
سـ❄️ـلام روزتون پراز خیر و برکت 💐 امروز دوشنبه ☀️ ١٣ دی ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ٢٩ جمادی الاول ١۴۴٣ ه.ق 🌲 ٣ ژانویه ٢٠٢٢ ميلادى 🌺🍃
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه ۱۶۸ الَّذِینَ قَالُواْ لإِخْوَنِهِمْ وَقَعَدُواْ لَوْ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُواْ قُلْ فَادْرَءُواْ عَنْ أَنْفُسِکُمُ الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ‏ ترجمه منافقان کسانى هستند که (بعد از پایان جنگ اُحد، دست به تبلیغات یأس آور زده و در حالى که خود از جنگ سر باز زده و در خانه ‏هاى) خود نشسته ‏اند و در حقّ برادران خود گفتند: اگر از ما پیروى مى‏کردند کشته نمی ‏شدند. به آنان بگو: اگر راست می ‏گویید، مرگ را از خودتان باز دارید. ۱- منافقان به هنگام حرکت مردم به جبهه‏ ها، در خانه‏ ها مى‏ نشینند. «و قعدوا» ۲- منافقان، روحیه‏ خانواده‏ هاى شهدا را تضعیف مى‏ کنند. «لو اطاعونا ما قتلوا» ۳- منافقان، خود را رهبر فکرى دیگران مى‏ دانند. «لو اطاعونا» ۴- در جهان‏‌ بینى منافقان، اصالت با زندگى مادّى و رفاه است. «و قعدوا لو اطاعونا ما قتلوا» ۵ - ایمان به مقدّر بودن مرگ، سبب شجاعت و پذیرش رفتن به جبهه است و در بینش منافقان، شهادت و سعادت اُخروى جایگاه ندارد. «لو اطاعونا ما قتلوا» ۶- باید با تبلیغات سوء منافقان برخورد کرد. «قل فادرؤا عن انفسکم الموت» ۷- انسان نمى ‏تواند مرگ را از خود دفع کند. «فادرؤا عن انفسکم الموت» ۸ - مرگ به دست خداست، جبهه یا خانه در مرگ نقش اصلى را ندارند. «فادرؤا عن انفسکم الموت و ان کنتم صادقین» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011💧🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 حق طلاق 💠 سؤال: آيا دختر مى‏ تواند ضمن عقد ازدواج شرط کند كه در صورت ازدواج مجدد شوهر، حقّ طلاق داشته باشد؟ ✅ جواب: شرط حق طلاق برای زن، باطل است، مگر شرط شود كه زن، وكيل شوهر در طلاق دادن باشد كه اگر او مجددا ازدواج كرد، زن بتواند از طرف شوهر خود را طلاق دهد؛ در این صورت شرط، صحيح است. احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 🍃چه فاطمیه ای شد امسال 🍃امید و دلبرم برگشته 🎤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(سلام الله علیها) از نگاه امام رضا(علیه السلام) 🔰🔰🔰 امام رضا(علیه السلام) از اجداد گرامیش نقل مى کند که پیامبر(ص) به على(علیه السلام) فرمودند: سه فضیلت به تو داده شد که به من داده نشده است. على(علیه السلام) عرض کرد: آن سه چیز چیست؟ پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: « تو پدر زنى چون من دارى که من چنین پدر زنى ندارم، همسرى چون فاطمه(س) به تو داده شده که به من داده نشده است، حسن و حسین(علیه السلام) به تو داده شده که به من داده نشده است».(1) همچنین امام رضا(علیه السلام) از پدران بزرگوار خود از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نقل مى کند که پس از ازدواج على و فاطمه(علیهما السلام) خداوند عزوجل فرمودند: «اگر على(علیه السلام) را نمى آفریدم براى دخترت فاطمه(سلام الله علیها) همتا و همسرى در روى زمین یافت نمى شد».(۲) (۱). مسندالرضا، ج 1، ص 119. (۲). همان، ج1، ص 141. @n20011🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فاطمه سلام الله علیها مصحف حضرت فاطمه(س) از مسلمات در نزد شیعه است و در کتب حدیث از آن سخن به میان آمده است و همین طور در کتب اعتقادی و غیر آن هم بحث می شود. اما بحث در مورد سند آن در ضمن مطالب ذیل روشن می شود: الف- ما عقیده داریم که طبق قاعدة و حدیث، سلسلة الذهب(سلسله طلایی) هر کدام از ائمه علیهم السلام از ائمه پیشین خود نقل می کنند تا این سند به امیرالمؤمنین و از او به پیامبر(ص) و از پیامبر(ص) به جبرئیل و از جبرئیل به حضرت حق جل و اعلی می رسد. و با این حساب هر امامی به پیامبر(ص) و خدا وصل است، کأنه خود خداوند یا پیامبر اکرم(ص) آن حدیث را نقل کرده است. ب – بسیاری از کتب روایی ما این حدیث را به طریق قطعی از اصحاب ائمه علیهم السلام برای ما نقل کرده اند مثل کتاب کافی مرحوم کلینی و غیر آن. ج – وقتی روایتی صحیح در این کتب مشاهده کردی معنایش آن است که تمام رجال این سند، امامیه و موصوف به وثاقت هستند. د – حال این سؤال را طرح می کنیم که آیا روایت صحیح و درستی یافت می شود که این مصحف فاطمه(س) را بیان کرده و تأیید کرده باشد؟ جواب ما این است که آری روایت صحیح که به صحیحة ابن عبیده الحدء معروف است و از امام صادق(ع) نقل کرده است. [1] واین روایت برای تأیید مصحف حضرت فاطمه زهرا(س) کافی است این در حالی است که اخبار دیگری این روایت را تأیید می کنند. مثلاً حماد بن عثمان از امام صادق(ع) این را نقل کرده است [2] و همین طور ابی حمزه از امام صادق(ع) نقل کرده است [3] و عفیة بن مصعب از امام صادق(ع) نقل کرده است [4] و روایات دیگر، که کم هم نیستند. [1] کافی، ج 1 ص 241. [2] کافی، ج 1 ص 240. [3] بصائر الدرجات، ص 150. [4] بحارالأنوار، ج 26ص38 @n20011🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا