سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع #تفسیر سوره آل عمران - آیه ۱۷۲
أَلَّذِینَ اسْتَجَابُواْ لِلَّهِ وَالْرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَآ أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِینَ أَحْسَنُواْ مِنْهُمْ وَاتَّقَوْاْ أَجْرٌ عَظِیمٌ
ترجمه
آنان که دعوت خدا و رسول را (براى شرکتِ دوباره در جهاد علیه کفّار) پذیرفتند، با آنکه جراحاتى به آنان رسیده بود، براى نیکوکاران و پرهیزکارانِ آنها، پاداش بزرگى است.
کفّار قریش، پس از پیروزى در احد به سوى مکّه بازگشتند. در بین راه به این فکر افتادند که چه بهتر است به مدینه بازگردیم و باقیمانده مسلمانان را نیز از بین ببریم، تا کار اسلام یکسره شود. این خبر به پیامبر رسید. آن حضرت فرمان بسیج داد و فرمود: شرکت کنندگان در احد حرکت کنند. مسلمانان آماده شدند. ابوسفیان وقتى از بسیج عمومى مسلمانان آگاه شد، گمان کرد که لشکر تازه نفسى مهیّا شده است تا شیرینى پیروزى احد را بر کام آنان تلخ کند، لذا از حمله مجدّد منصرف شد و به سرعت به طرف مکّه حرکت نمود.
در تاریخ مى خوانیم که در جنگ احد حضرت على (ع) بیش از شصت زخم و جراحت برداشت، ولى لحظه اى دست از یارى پیامبر برنداشت. در تفسیر کنزالدقائق آمده است که این آیه دربارهى حضرت على (ع) و نه نفر دیگر نازل شده است.
پیام ها
۱- مؤمنان واقعى، در سختترین شرایط نیز دست از یارى اسلام برنمى دارند. «استجابوا... من بعد ما اصابهم القرح»
۲- شرکت مجروحان در جبهه، مایه تشویق و تقویت روحیّه افراد سالم است. «استجابوا... من بعد ما اصابهم القرح»
۳- اطاعت از رسول خدا، همچون اطاعت از خداست. «استجابوا للَّه و الرّسول»
۴- شرکت مجروحان در جبهه، نشانه وفادارى و عشق و معرفت کامل آنان به مکتب و رهبر و هدف است. «من بعد ما اصابهم القرح»
۵ - گاهى شرایط جنگ به گونه اى است که حتّى مجروحان نیز باید حاضر شوند. «استجابوا... من بعد ما اصابهم القرح»
۶- هرچه عمل دشوارتر باشد، قابل ستایش بیشترى است. «استجابوا... من بعد ما اصابهم القرح»
۷- حضور در جبهه و مجروح شدن، اگر همراه با تقوى نباشد بى ارزش است. «للذین احسنوا منهم واتّقوا»
۸ - برخى از اصحاب پیامبر که در جبهه هم شرکت کرده اند، از سلامت فکر و تقوى دور شدند. «للذین احسنوا منهم واتّقوا»
۹- رزمنده اى قابل ستایش است که:
الف: از جنگ خسته نشود. «استجابوا... من بعد ما اصابهم القرح»
ب: اهل کار نیک باشد. «للذین احسنوا منهم»
ج: از فرمان خدا و رسول تخلّف نکند. «واتّقوا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
@n20011🌷💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | موشن گرافیک داستان مرحوم آیت الله حسن زاده آملی
🌸🍃🌸🍃
#حکایت🔰
مى نويسند سلطانى بر سر سفره خود نشسته غذا مى خورد، مرغى از هوا آمد و ميان سفره نشست و آن مرغ بريان كرده كه جلو سلطان گذارده بودند برداشت و رفت، سلطان متحير شد، با اركان و لشكرش سوار شدند كه آن مرغ را صيد و شكار كنند. دنبال مرغ رفتند تا ميان صحرا رسيدند، يك مرتبه ديدند آن مرغ پشت كوهى رفت، سلطان با وزراء و لشكرش بالاى كوه رفتند و ديدند پشت كوه مردى را به چهار ميخ كشيده اند و آن مرغ بر سر آن مرد نشسته و گوشت ها را با منقار و چنگال خود پاره مى كند و به دهان آن مرد مى گذارد تا وقتى كه سير شد، پس برخواست و رفت و منقارش را پر از آب كرد و آورد و در دهان آن مرد ريخت و پرواز كرد و رفت.
سلطان با همراهانش بالاى سر آن مرد آمدند و دست و پايش را گشودند و از حال او پرسيدند؟
گفت: من مرد تاجرى بودم، جمعى از دزدان بر سر من ريختند و مال التجاره و اموال مرا بردند و مرا به اين حالت اينجا بستند، اين مرغ روزى دو مرتبه به همين حالت مى آيد، چيزى براى من مى آورد و مرا سير مى كند و مى رود، پادشاه متنبه شد و ترك سلطنت كرد و رفت در گوشه اى مشغول عبادت شد.
نام كتاب: قصص الله يا داستان هايى از خدا
نام مؤلف: شهيد احمد ميرخلف زاده و قاسم ميرخلف زاده
🔴#احکام_وضو
🔰حکم لاک زدن انگشتان پا
❓پرسش: 👇👇👇👇👇
🔻 آيا بانوان مى توانند همه انگشتان پاى خود را لاك بزنند و در هنگام وضو تنها يك انگشت كوچك پا را براى مسح بدون لاك ، نگه دارند؟
❗️ پاسخ: 👇👇👇👇
❇️همه مراجع بجز( آيت الله مكارم شيرازی) :
🔺آرى، مقدار واجب مسح، تنها از سر يكى از انگشتان پا (هرچند انگشت كوچک پا) است1⃣
❇️آيت الله مكارم شيرازی :
🔺 در انگشتان پا اگر يك انگشت (جز #انگشت_كوچك) خالى از لاك باشد و بر روى آن مسح بكشند، صحیح است2⃣
✅ تذکر: 👇👇
❌اين جواب مربوط به قسمت وضو است. در غسل نبايد بر هيچ یک از اعضا مانعی وجود داشته باشد.
📚 منابع: 👇👇👇
1⃣توضيح المسائل مراجع، م ۲۵۲؛ آیت الله وحيد، توضيح المسائل، م ۲۵۸؛ آیت الله نورى، توضيح المسائل، م ۲۵۳ و آیت الله خامنه اى، س ۱۱۱.
2⃣احکام ویژه ( ۶۰۰ مسئله كثير الابتلاء- رساله آيت الله مكارم شيرازی)
#سوالاتی که "حضرت زهرا علیهاالسلام" مستقیم به آنها پاسخ دادند🔰
درمنابع روایی شیعیان به سوالاتی کلیدی و اساسی به ویژه در موضوع عفاف و حجاب اشاره شده است که حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام به صورت مستقیم به آن سوالات پاسخ دادهاند.
حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدران گرامیش از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل فرمود که:
روزی شخص نابینایی اجازه ورود به خانه حضرت زهرا(س) خواست؛ فاطمه علیهاسلام برخاست و چادر به سر کرد.
رسول خدا فرمود: «چرا از او رو میگیری، او که تو را نمیبیند؟»
فاطمه عرض کرد: «او مرا نمیبیند اما من که او را میبینم. و او اگر چه مرا نمیبیند ولی بوی مرا که حس میکند.»
رسول خدا فرمود: «شهادت میدهم که تو پاره تن منی.»
روزی رسول خدا از اصحاب خود پرسید: «نزدیکترین حالات زن به پروردگارش کدام است؟» اصحاب نتوانستند جواب بدهند. این سؤال به گوش فاطمه علیهاالسلام رسید. فاطمه فرمود: «نزدیکترین حالات زن به پروردگارش وقتی است که در خانهاش بنشیند (و خود را در کوچه و بازار، جلو چشم نا محرمان قرار ندهد.)»
وقتی رسول خدا این سخن را شنید، فرمود: «فاطمه پاره تن من است.»
امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید: روزی رسول خدا از ما پرسید: «بهترین کار برای زنان چیست؟»
فاطمه علیهاالسلام پاسخ داد: «بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند»
رسول خدا فرمود:« فاطمه پاره تن من است »
رسول خدا بعد از ازدواج فاطمه علیهاالسلام کارها را بین او و علی علیه السلام تقسیم کرد و فرمود کارهای منزل با فاطمه و کارهای خارج از منزل با علی.
فاطمه علیها السلام میفرماید: «هیچ کس نمیداند من چقدر خوشحال شدم که رسول خدا مرا از ظاهر شدن در پیش چشم مردان معاف کرد.»
روزی فاطمه زهرا سلام الله علیها به اسماء فرمود:« چه بد است این تختههایی که بدن مرده را برای تشییع جنازه روی آن میگذارند! زیرا وقتی زنی را روی آن قرار می دهند و پارچه ای بر بدنش می کشند، حجم بدن او معلوم است.»
اسماء گفت:« من که در حبشه بودم، میدیدم مردم آنجا تابوتی از چوب درست میکردند و مرده را داخل آن میگذاشتند.»
سپس اسماء با چوب خرما تابوتی لبهدار درست کرد و به فاطمه علیهاسلام نشان داد. حضرت فاطمه بسیار خوشحال شد و فرمود: «این خیلی خوب است. وقتی مرده را داخل آن قرار دهند و پارچهای روی آن بکشند، دیگر معلوم نمیشود مرده مرد است یا زن.» و فرمود: «پس از مرگم، مرا در همین تابوت بگذارید.»
منابع:
- بحارالانوار، ج 43، صفحات 91 و 93 و 54 و 81 و 189.
- بحار/92/43 اول صفحه
- بحار/189/43
- بحار1/81/43
- بحار/54/43
@n20011🔰
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع #تفسیر سوره آل عمران - آیه ۱۷۳
أَلَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیماَناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ
ترجمه
مؤمنان کسانى هستند که (چون) مردم (منافق) به ایشان گفتند: بى شک مردم (کافر مکّه) بر ضد شما گرد آمده (و بسیج شده)اند، پس از آنان بترسید، (آنها به جاى ترس) بر ایمانشان بیافزود و گفتند: خداوند ما را کفایت مى کند و او چه خوب نگهبان و یاورى است.
عوامل تبلیغاتى دشمن و برخى از مردمان ساده اندیش و ترسو، به رزمندگان و مجاهدان تلقین و نصیحت مى کنند که دشمن قوى است و کسى نمى تواند حریف آنان بشود، پس بهتر است درگیر جنگ نشوید. امّا مسلمانان واقعى، بدون هیچ ترس و هراسى، با آرامش خاطر و با توکّل به خداوند، به آنان پاسخ مى گویند.
امام صادق (ع) فرمودند: تعجّب مى کنم از کسى که مى ترسد، چرا به گفته خداوند «حسبنا الّله و نعم الوکیل» پناه نمى برد.
پیام ها
۱- در برابر تبلیغاتِ توخالى دشمن نهراسید. «فاخشوهم فزادهم ایمانا»
۲- در جبهه ها، مواظب افراد نفوذى دشمن باشید. «فاخشوهم»
۳- قویترین اهرم در برابر تهدیدات دشمن، ایمان و توکّل به خداست. «حسبنا اللّه و نعم الوکیل»
۴- مؤمن وقتى در گرداب بلا قرار مى گیرد، توکّل و اتصال خود را با خدا بیشتر مى کند. «زادهم ایماناً»
۵ - هم حرکت و تلاش لازم است، هم ایمان و توکّل. «استجابوا... حسبنا اللَّه ونعم الوکیل»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
@n20011🌷💧
کشف حجاب توسط رضا خان
✳️پرسش : در مورد کشف حجاب رضا خان مطالبی بیان کنید؟
✍️پاسخ: واقعه کشف حجاب سلسله وقایعی است که به دنبال تصویب قانونی در ۱۷ دی ۱۳۱۴ش در ایران رخ داد و به موجب آن، زنان و دختران ایرانی از استفاده چادر، روبنده و روسری منع شدند. این قانون اوج سیاستهای رضاخان در زمینه تغییر لباس بود که از سال ۱۳۰۷ آغاز شده بود. این سیاستها واکنشهایی از جمله قیام مسجد گوهرشاد را در پی داشت. با درخواست علما، این قانون در سال ۱۳۲۳ در دوره حکومت محمدرضا پهلوی لغو شد.
🔹به باور تاریخنگاران، سفر رضاشاه به ترکیه در ۱۳۱۳ شمسی، بر نگرش او درباره میزان عقبماندگی ایرانیان نسبت به ترکها اثرگذار بود و او را نسبت به اجرای کشف حجاب مصمم کرد. وی پس از سفر، به مستشارالدوله صادق، سفیر کبیر ایران در ترکیه گفت: «هنوز عقب هستیم و فوراً باید با تمام قوا به پیشرفت سریع مردم خصوصاً زنان اقدام کنیم». صدرالاشراف نیز در خاطرات خود از تأثیر سفر ترکیه بر رضاشاه یاد کرده و نوشته است: «رضاشاه پس از مسافرت به ترکیه در اغلب اوقات ضمن اشاره به پیشرفت سریع ترکیه، از رفع حجاب زنها و آزادی آنان صحبت و تشویق میکرد»
🔸مأموران انتظامی مجاز بودند زنان محجبه را تعقیب نموده و به منزل آنها وارد شوند، صندوقهای لباس آنها را تفتیش کرده و اگر چادر بیابند به غنیمت برده یا آن را پاره کنند.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📡پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴
🥀
🏴
🥀
پرســـ❓ــش
⁉️شیعیان باور دارند، تنها دری که به مسجدالنبی باز میشده، درِ خانهی علی (علیهالسلام) بوده است. پس اگر طبق ادعای شما درِ خانهی حضرت زهرا را آتش زده باشند، حتما باید مسجدالنبی نیز آتش میگرفته درحالیکه هیچ گزارشی از آتش گرفتن مسجد به ما نرسیده است؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه
1⃣خانه دو در داشته است
🚪یک در همان دری بود که به مسجد باز میشد و امام صادق (علیهالسلام) دربارهی بسته شدن درهای متصل به مسجد، چنین آمده است: «... دستور بده تا همه درهایی که به مسجد باز میشود بسته شود، مگر خانه علی(ع) و مسکن فاطمه(س)...»
📚کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی،ج5،ص 340
🚪درِ دیگر، که معروف به درِ خانهی فاطمه (سلاماللهعلیها) بود و در نقلها از آن سخن به میان آمده به مسجد النبی(ص) باز نمیشد، بلکه در سمتِ کوچه قرار داشتهاست. ابوهریره گزارش میکند: «هنگام ظهر بود که با پیامبر(ص) به بازار قینقاع رفتیم ... پیامبر در فناء خانهی فاطمه نشست...»
📚بخاری، محمدبناسماعیل، صحیحالبخاری، ج2، ص581
🔆بنابراین میتوان نتیجه گرفت که این «در» و این «فضای بزرگ پیرامون آن»، درون مسجد قرار نداشتهاست وگرنه ابوهریره باید اینگونه گزارش میکرد که پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) به درون مسجد رفته و در داخل مسجد و مقابل درب خانه فاطمه(سلاماللهعلیها) میایستاد. حلبي در کتاب سيره به اين مطلب اشاره کرده است: «وجعل لبيت علي كرم الله وجهه باب من الخارج»
📚السيرة الحلبية،ج3،ص461
2⃣ حضرت علی علیهالسلام دو خانه داشتند
پس از ازدواج امام علی(علیهالسلام) با حضرت زهرا(سلاماللهعلیها)، پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) از دامادشان خواستند تا برای خود و همسرش خانهای تهیه کنند. خانهای که امیرالمومنین تهیه کرده بودند، مقداری با خانه پیامبر فاصله داشت. پیامبر دوست داشتند که خانه دخترشان به ایشان نزدیکتر باشد. حضرت زهرا خانهی حارثهبننعمان را پیشنهاد کردند، حارثه وقتی از این پیشنهاد آگاه شد، به پیامبر عرض کرد: من و اموالم در اختیار خدا و پیامبرش هستیم، سپس خانهاش را در اختیار علی(علیهالسلام) و فاطمه(سلاماللهعلیها) قرار داد.
📚ابن سعد، طبقات الكبري، ج 8، ص 18-19
♻️نتیجهاینکه:
يا اینکه اتفاقات در خانه دوم رخدادهاست و يا اينکه خانه، دو در داشته و درِ خارج از مسجد را، آتش زدهاند.
#شبهات_فاطمیه
#جوادحیدری