eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
453 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚پیروزی مردی از تبار پیامبر(ص) مبارکباد🎊🎉🍰🍰🌹🌹👏👏 به نهضت آمرین بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/1655439360C3ac9fe7eda این پیام را منتشر کنید...
سـ🌸ـلام روزتون پراز خیر و برکت 🌸 امروز یکشنبه ☀️ ٣٠ خرداد ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ٩ ذیعقده ١۴۴٢ ه.ق 🌲 ٢٠ ژوئن ٢٠٢١ ميلادى
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ ۲۵۶ لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ ۚ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انْفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ در دين هيچ اجبارى نيست. و راه از بيراهه بخوبى آشكار شده است. پس هر كس به طاغوت كفر ورزد، و به خدا ايمان آورد، به يقين، به دستاويزى استوار، كه آن را گسستن نيست، چنگ زده است. و خداوند شنواى داناست. ایمان قلبى با اجبار حاصل نمى‏ شود، بلکه با برهان، اخلاق و موعظه مى‏ توان در دل ها نفوذ کرد، ولى این به آن معنا نیست که هر کس در عمل بتواند هر منکرى را انجام دهد و بگوید من آزادم و کسى حقّ ندارد مرا از راهى که انتخاب کرده ‏ام بازدارد. قوانین جزایى اسلام همچون تعزیرات، حدود، دیات و قصاص و واجباتى همچون نهى از منکر و جهاد، نشانه آن است که حتّى اگر کسى قلباً اعتقادى ندارد، ولى حقّ ندارد براى جامعه یک فرد موذى باشد. اسلامى که به کفّار مى‏ گوید: «هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین» اگر در ادّعاى خود صادقید، برهان و دلیل ارائه کنید. چگونه ممکن است مردم را در پذیرش اسلام، اجبار نماید؟ جهاد در اسلام یا براى مبارزه با طاغوت‏ ها و شکستن نظام هاى جبّارى است که اجازه تفکّر را به ملّت‏ ها نمى‏ دهند و یا براى محو شرک و خرافه‏ پرستى است که در حقیقت یک بیمارى است و سکوت در برابر آن، ظلم به انسانیّت است. مطابق روایات، یکى از مصادیق تمسک به «عروة الوثقى» و ریسمان محکم الهى، اتصال با اولیاى خدا و اهل‏بیت علیهم السلام است. رسول اکرم (ص) به حضرت على (ع) فرمودند: «انت العروة الوثقى». پیام ها ۱- دینى که برهان و منطق دارد، نیازى به اکراه و اجبار ندارد. «لااکراه فى الدین» ۲- تأثیر زور در اعمال و حرکات است، نه در افکار و عقاید. «لااکراه فى الدین» ۳- راه حقّ از باطل جدا شده، تا حجّت بر مردم تمام باشد. روشن شدن راه حقّ، با عقل، وحى و معجزات است. «قد تبیّن الرشد من الغى» اسلام دین رشد است. ۴- دین، مایه‏ رشد انسانیّت است. «قد تبیّن الرشد من الغى» ۵ - اسلام با استکبار سازش ندارد. «یکفر بالطاغوت» ۶- تا طاغوت‏ ها محو نشوند، توحید جلوه نمى ‏کند. اوّل کفر به طاغوت، بعد ایمان به خدا. «فمن یکفر بالطاغوت ویؤمن باللّه» ۷- کفر به طاغوت و ایمان به خدا باید دائمى باشد. «یکفر، یؤمن» فعل مضارع نشانه‏ى تداوم است. ۸- محکم بودن ریسمان الهى کافى نیست، محکم گرفتن هم شرط است. «فقد استمسک بالعروة...» ۹- تکیه به طاغوت‏ ها و هر آنچه غیر خدایى است، گسستنى و از بین رفتنى است. تنها رشته‏ اى که گسسته نمى‏ گردد، ایمان به خداست. «لا انفصام لها» ۱۰- ایمان به خدا و رابطه با اولیاى خدا ابدى است. «لاانفصام لها» ولى طاغوت‏ ها در قیامت از پیروان خود تبّرى خواهند جست. ۱۱- ایمان به خدا و کفر به طاغوت باید واقعى باشد، نه منافقانه. زیرا خداوند مى ‏داند و مى‏ شنود. «واللّه سمیع علیم» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011🌹💧
⁉️سؤال سلام بر شما؛ اگه برای کاری نذر کرده باشیم، صیغه نذر خونده و گفته باشیم مثلاً اگه تا فلان زمان حاجتم روا شد، نذر رو ادا می‌کنم؛ ولی وقتش سر رسید و حاجت روا نشد، آیا باید نذر رو ادا کرد؟ مرجع تقلید: رهبری. ✅ پاسخ 🌸با سلام و تشکر از ارتباط شما 🌸 درصورتی‌که تا اون به حاجتتون نرسین، عمل به نذر . ❄️أللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمًَدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم
🔰 جوانی با چاقو وارد مسجد شد و گفت: بین شما کسی هست که مسلمان باشد؟ همه با ترس و تعجب به هم نگاه کردند و سکوت در مسجد حکم‌فرما شد. بالاخره پیرمردی با ریش سفید از جا برخاست و گفت: آری من مسلمانم. جوان به پیرمرد نگاهی کرد و گفت: با من بیا. پیرمرد به دنبال جوان به راه افتاد و با هم چند قدمی از مسجد دور شدند. جوان با اشاره به گله گوسفندان به پیرمرد گفت: می‌خواهم تمام آنها را قربانی کنم و بین فقرا پخش کنم و به کمک احتیاج دارم. پیرمرد و جوان مشغول قربانی کردن گوسفندان شدند و پس از مدتی پیرمرد خسته شد و به جوان گفت که به مسجد باز گردد و شخص دیگری را برای کمک با خود بیاورد. جوان با چاقوی خون آلود به مسجد بازگشت و باز پرسید: آیا مسلمان دیگری در بین شما هست؟ افراد حاضر در مسجد که گمان کردند جوان پیرمرد را به قتل رسانده نگاهشان را به پیش‌نماز مسجد دوختند. پیش‌نماز رو به جمعیت کرد و گفت: چرا نگاه می‌کنید؟ به عیسی مسیح قسم که با چند رکعت نماز خواندن کسی مسلمان نمی‌شود. @n20011🔰
سـ🌸ـلام روزتون پراز خیر و برکت 🌸 امروز دوشنبه ☀️ ٣١ خرداد ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ١٠ ذیعقده ١۴۴٢ ه.ق 🌲 ٢١ ژوئن ٢٠٢١ ميلادى
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۲۵۷ اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ خدا یار اهل ایمان است که آنان را از تاریکیهای جهل بیرون آرد و به عالم نور برد، و آنان که راه کفر گزیدند یار ایشان شیاطین و دیوهایند که آنها را از عالم نور به تاریکیهای گمراهی در افکنند، این گروه اهل دوزخند و در آن همیشه خواهند بود. در آیه قبل خواندیم که او مالک همه چیز است؛ «له مافی ‏السموات‏و...» و در این آیه مى‏ خوانیم: نسبت او به مؤمنان، نسبت خاصّ و ولایى است. «ولی ّ‏الذین آمنوا» گوشه ‏اى از سیماى کسانى که ولایت خدا را پذیرفته ‏اند * آنکه ولایت خدا را پذیرفت، کارهایش رنگ خدایى پیدا مى‏ کند. «صبغة اللّه» * براى خود رهبرى الهى برمى ‏گزیند. «ان‏اللّه قد بعث لکم طالوت ملکاً» * راهش روشن، آینده ‏اش معلوم و به کارهایش دلگرم است. «یهدیم ربّهم بایمانهم»، «انّا الیه راجعون»، «لانضیع اجرالمحسنین» * در جنگ‏ ها و سختى‏ ها به یارى خدا چشم دوخته و از قدرت ‏هاى غیر خدایى نمى ‏هراسد. «فزادهم ایماناً» * از مرگ نمى‏ ترسد و کشته شدن در تحت ولایت الهى را سعادت مى‏ داند. امام حسین (ع) فرمود: «انّى لا ارى الموت الاّ السعادة». * تنهایى در زندگى براى او تلخ و ناگوار نیست، چون مى‏ داند او زیر نظر خداوند است. «ان اللّه معنا» * از انفاق و خرج کردن مال نگران نیست، چون مال خود را به ولى خود مى‏ سپارد. «یقرض اللّه قرضاً حسناً» * تبلیغات منفى در او بى اثر است، چون دل به وعده‏ هاى حتمى الهى داده است: «والعاقبة للمتّقین» * غیر از خدا همه چیز در نظر او کوچک است. امام على (ع) فرمود: «عظم الخالق فى أنفسهم فصغر مادونه فى أعینهم...». * از قوانین و دستورات متعدّد متحیّر نمى شود، چون او تنها قانون خدا را پذیرفته و فقط به آن مى‏ اندیشد. و اگر صدها راه درآمد برایش باز شود تنها با معیار الهى آن راهى را انتخاب مى‏ کند که خداوند معیّن کرده است. «ومن لم یحکم بماانزل‏اللّه» پیام ها ۱- مؤمنان، یک سرپرست دارند که خداست و کافران سرپرستان متعدّد دارند که طاغوت‏ ها باشند و پذیرش یک سرپرست آسان‏تر است. درباره مؤمنان مى ‏فرماید: «اللّه ولىّ» امّا درباره ‏ى کفّار مى‏ فرماید: «اولیائهم الطاغوت» ۲- آیه قبل فرمود: «قد تبیّن الرّشد من الغى» این آیه نمونه‏ اى از رشد و غىّ را بیان مى‏ کند که ولایت خداوند، رشد و ولایت طاغوت انحراف است. «اللّه ولىّ... اولیائهم الطاغوت» ۳- راه حقّ یکى است، ولى راه هاى انحرافى متعدّد. قرآن درباره راه حقّ کلمه‏ ى نور را به کار مى‏برد، ولى از راه هاى انحرافى و کج، به ظلمات و تاریکى ‏ها تعبیر مى‏ کند. «النور، الظلمات» ۴- راه حقّ، نور است و در نور امکان حرکت، رشد، امید و آرامش وجود دارد. «النور» ۵ - مؤمن در بن بست قرار نمى‏ گیرد. «یخرجهم من الظلمات» ۶- طاغوت‏ها در فضاى کفر و شرک قدرت مانور دارند. «الذین کفروا اولیائهم الطاغوت» ۷- هر کس تحت ولایت خداوند قرار نگیرد، خواه ناخواه طاغوت‏ ها بر او ولایت مى‏ یابند. «اللّه ولىّ... اولیائهم الطاغوت» ۸ - هر ولایتى غیر از ولایت الهى، ولایت طاغوتى است. «اللّه ولىّ... اولیائهم الطاغوت» ۹- توجّه به عاقبت طاغوت پذیرى، انسان را به حقّ پذیرى سوق مى‏ دهد. «اولئک اصحاب النّار» حضرت یوسف (ع) نیز در دعوت کفّار به همین معنا استدلال کرد: »ءأربابٌ متفرّقون خیرٌ أم اللّه الواحد القهّار« آیا صاحبان متعدّد و پراکنده بهترند یا خداى یگانه و قدرتمند؟! سوره یوسف @n20011
شرم و حیا در احکام شرعی برخی از مردم فکر می کنند شرم و حیا می تواند عذر شرعی باشد، در حالی که در مسائل دینی حیا عذر شرعی محسوب نمی شود. پرسش: شخصی احتیاج به غسل پیدا کرده و به علت خجالت، تیمم می کند. آیا صحیح است؟ پاسخ: در مسائل شرعی خجالت و عذر، مجوز تیمم نیست، ولی اگر وقت تنگ باشد واجب است تیمم کند و نماز خود را بخواند و نماز صحیح است و قضا ندارد. جامع المسائل فاضل ج2 ص106 س171
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام هشتم (ع) و ماجرای تشییع جنازه موسي بن سيار كه از ياران حضرت رضا عليه السلام است ،‌مي‌گويد : « ‌روزي همراه ايشان بودم همين كه نزديك ديوارهاي طوس رسيديم صداي ناله و گريه‌اي را شنيدم . من به جست و جوي آن رفتم . ناگاه ديدم جنازه‌اي را مي آورند در اين حال حضرت از مركب پياده شده و به طرف جنازه آمدند و آنرا بلند كردند و چنان به آن جنازه چسبيدند، همچون بچه‌اي كه به مادرش مي‌چسبد آنگاه رو به من نموده فرمودند : « هر كس جنازه‌اي از دوستان ما را تشييع كند، مثل روزي كه از مادر متولد شده، گناهانش پاك مي‌شود » وقتي جنازه كنار قبر گذاشته شد، حضرت كنار ميت نشسته و دست مبارك خود را روي سينه‌ي او گذاشتند و فرمودند :« فلاني ! تو را بشارت مي‌دهم كه بعد از اين ديگر ناراحتي نخواهي ديد .» (1) عرض كردم : فدايت شوم، مگر اين مرد را مي‌شناسيد، در حاليكه اينجا سرزميني است كه تا كنون در آن گام ننهاده‌ايد امام عليه السلام فرمود: موسي ! مگر نمي داني كه اعمال شيعيان ما هر صبح و شام بر ما عرضه مي‌شود. اين چنين است كه امامان عليهم السلام از احوال ما آگاهند و لذا هر حاجتمندي كه رو به سوي آنان مي‌كند، مورد توجه قرار مي‌گيرد و حاجتش به نحو شايسته‌اي برآورده مي‌گردد. پی نوشتها : (1) بحارالانوار 49/98. @n20011🌹
سـ🌸ـلام به تابستان خوش آمدید🌸 میلاد باسعادت امام رضا(ع) مبارک 💐 امروز سه شنبه ☀️ ١ تیر ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ١١ ذیعقده ١۴۴٢ ه.ق 🌲 ٢٢ ژوئن ٢٠٢١ ميلادى