eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
453 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره آل عمران - آیه ۱۴۶ «رِبّیّون» جمع «رِبّى» بر وزن «ملّى» به کسى گفته مى ‏شود که ارتباط و پیوند او با خدا محکم و در دین، دانشمند و مقاوم و با اخلاص باشد. پیام ها ۱- تاریخ انبیا همراه با مبارزه است. «وکایّن...» ۲- هنگام احساس ضعف، از زندگى رادمردان تاریخ و مقاومت آنان درس بگیرید. «و کایّن من نبىّ» ۳- جنگ و جهادى حقّ است که زیر نظر رهبر الهى باشد. «قاتل معه» ۴- تعداد مجاهدان عالم و عارف در تاریخ بسیار است. «کایّن...ربیّون کثیر» ۵ - گرچه همه‏ مجاهدان عزیزند، ولى رزمندگان عارف و عالم حساب دیگرى دارند. «ربّیّون» ۶- ایمان به خدا، سرچشمه مقاومت است. «ربّیّون... فما وهنوا» ۷- مشکلات نباید عامل سستى و ضعف شود، بلکه باید عامل حرکت و تلاش جدیدى گردد. «فما وهنوا لما اصابهم» ۸ - آنچه به انسان روحیّه می دهد و تحمّل مشکلات را آسان می ‏کند، در راه خدا بودن آنهاست. «فى سبیل اللّه» ۹- فشارها، مردان خدا را وادار به تسلیم نمى ‏کند. «وما استکانوا» ۱۰- هر چند در بدر پیروز شدید، ولى راه آینده‏ شما مسلمانان، راه جهاد و مبارزه است، پس باید صبور و مقاوم باشید. (با توجّه به آیات قبل و بعد) ۱۱- رزمندگانِ بصیر، نه از درون روحیّه خود را مى ‏بازند؛ «فما وهنوا» و نه توان رزمى خود را از دست مى‏ دهند؛ «و ما ضعفوا» و نه در اثر فشارها تسلیم مى‏ شوند. «و ما استکانوا» ۱۲- انجام وظیفه و پایدارى بر حقّ مهم است، پیروز بشویم یا نشویم. آیه مى ‏فرماید: «واللّه یحبّ الصابرین» و نفرمود: «یحبّ الفاتحین» در دعاى ماه رمضان مى‏ خوانیم: «اللّهم ارزقنا قتلاً فى سبیلک تحت رایة نبیّک مع اولیائک» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011🌹💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سادات دقیقا چه کسانی هستند سوال تاریخی ✳️پرسش :سادات به چه کسانی می‌گویند؟ ✍️پاسخ: سیادت عنوانی است برای مردان و زنانی كه در طول نسب خویش به حضرت هاشم بن عبد مناف (جدّ رسول اللَّه) می‏رسند. هر كس سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف یا فرزندان او برسد، سید محسوب می‏شود.- اصطلاحاً به فرزندان هاشم، بنی هاشم می‏گویند. 🔹برخی از اینان به عموهای پیامبر مثل ابوطالب و ابولهب، عباس و حمزه می‏رسند. بنابراین فرزندان عباس عموی پیامبر كه اصطلاحاً به آنان بنی عباس می‏گویند، سید محسوب می‏شوند. فرزندان ابوطالب به نام‏ های طالب و عقیل و جعفر طیار و علی(علیه السلام) و نسل آنان (تا كنون هر چه هستند) سیدند. 🔹پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) از جهت پسرانش (طیب و طاهر و قاسم و ابراهیم) چون در كودكی از دنیا رفتند، نسلی ندارد و فقط از طریق حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) نسلش ادامه پیدا كرد كه فرزندان حضرت زهرا(سلام الله علیها) به نام‏ های حسن و حسین و زینب و ام كلثوم از طریق پدرشان علی(علیه السلام) سید بودند. تمامی ائمه معصومین و فرزندانشان از طریق علی(علیه السلام) به هاشم می‏رسند و سید هستند. 🔹بنابراین سیادت تنها انتساب به پیامبر نیست، بلكه از جهت انتساب به طالب و علی و عقیل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه (عموهای پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیز سیادت حاصل شده و حضرت علی(علیه السلام) سید بوده است و فرزندان او نیز سید هستند. سید به معنای آقا و اطاعت شده (مطاع)، رئیس و بزرگ آمده است. سیادت عنوانی است اعتباری، نه تكوینی و احكامی برای سادات در فقه آمده است، مثلاً گرفتن زكات از غیر سید بر آنان حرام است. 🌐مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی 📡پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
‼️ما غالبا از خدا شکایت داریم 🌹رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : مَن نَظرَ إلى ما في أيْدي النّاسِ طالَ حُزنُهُ ، و دامَ أسَفُهُ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه چشمش به دست مردم باشد، اندوهش دراز و افسوسش پايدار شود . ♻️ (ره) حدیثی دارد که اگر میخواهی بفهمی که خدا از شما راضی است یا نه ، به خودت نگاه کن . ببین تو از خدا راضی هستی یا باز هم گوشه ی دلت گله و شکایت داری و میگویی : چرا فلانی دارد اما من ندارم ؟ چرا باجناقم خانه ۲۰۰۰ متری دارد و من ندارم ؟ اگر اینطوری و ناراضی هستی ، بدان که خدا هم از تو ناراضی است . یکی از مواعظی که باید مردم بشنوند این است که : ما غالبا از خدا شکایت داریم که چرا خدا به ما نداده ، اما به فلانی داده این بد است. 💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ 💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ ♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰🔰🔰🔰 حکایت شاهین و چنگیز خان مغول🔰🔰🔰 یک روز صبح، چنگیزخان مغول و درباریانش برای شکار بیرون رفتند. همراهانش تیرو کمانشان را برداشتند و چنگیزخان شاهین محبوبش را روی ساعدش نشاند. شاهین از هر پیکانی دقیق‌تر و بهتر بود، چرا که می‌توانست در آسمان بالا برود و آنچه را ببیند که انسان نمی‌دید. اما با وجود تمام شور و هیجان گروه، شکاری نکردند. چنگیزخان مایوس به اردو برگشت، اما برای آنکه ناکامی‌اش باعث تضعیف روحیه همراهانش نشود، از گروه جدا شد و تصمیم گرفت تنها قدم بزند. بیشتر از حد در جنگل مانده بودند و نزدیک بود از خستگی و تشنگی از پا در بیاید. گرمای تابستان تمام جویبارها را خشکانده بود و آبی پیدا نمی‌کرد، تا این که رگه آبی دید که از روی سنگی جلویش جاری بود. خان شاهین را از روی بازویش بر زمین گذاشت و جام نقره کوچکش را که همیشه همراهش بود، برداشت. پر شدن جام مدت زیادی طول کشید، اما وقتی می‌خواست آن را به لبش نزدیک کند، شاهین بال زد و جام را از دست او بیرون انداخت. چنگیز خان خشمگین شد، اما شاهین حیوان محبوبش بود، شاید او هم تشنه‌اش بود. جام را برداشت، خاک را از آن زدود و دوباره پرش کرد. اما جام تا نیمه پر نشده بود که شاهین دو باره آن را پرت کرد و آبش را بیرون ریخت. چنگیزخان حیوانش را دوست داشت، اما می‌دانست نباید بگذارد کسی به هیچ شکلی به او بی‌احترامی کند، چرا که اگر کسی از دور این صحنه را می‌دید، بعد به سربازانش می‌گفت که فاتح کبیر نمی‌تواند یک پرنده ساده را مهار کند. این بار شمشیر از غلاف بیرون کشید، جام را برداشت و شروع کرد به پر کردن آن. یک چشمش را به آب دوخته بود و دیگری را به شاهین. همین که جام پر شد و می‌خواست آن را بنوشد، شاهین دوباره بال زد و به طرف او حمله آورد. چنگیزخان با یک ضربه دقیق سینه شاهین را شکافت. جریان آب خشک شده بود. چنگیزخان که مصمم بود به هر شکلی آب را بنوشد، از صخره بالا رفت تا سرچشمه را پیدا کند. اما در کمال تعجب متوجه شد که آن بالا برکه آب کوچکی است و وسط آن، یکی از سمی‌ترین مارهای منطقه مرده است. اگر از آب خورده بود، دیگر در میان زندگان نبود. خان شاهین مرده‌اش را در آغوش گرفت و به اردوگاه برگشت. دستور داد مجسمه زرینی از این پرنده بسازند و روی یکی از بال‌هایش حک کنند: یک دوست، حتی وقتی کاری می‌کند که دوست ندارید، هنوز دوست شماست. و بر بال دیگرش نوشتند: هر عمل از روی خشم، محکوم به شکست است. @n20011🔰
سـ🍁ـلام روزتون پراز خیر و برکت 💐 امروز دوشنبه ☀️ ٢٢ آذر ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ٨ جمادی الاول ١۴۴٣ ه.ق 🌲 ١٣ دسامبر ٢٠٢١ ميلادى
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره آل عمران - آیه ۱۴۷ وَمَا کَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّآ أَنْ قَالُواْ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِى أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَومِ الْکَافِرِینَ‏ ترجمه و کلام آنها (رزمندگان مخلص و آگاه) جز این نبود که گفتند: «پروردگارا گناهانمان و زیاده‏ روى‏ هایمان را در کارمان ببخش و گام هاى ما را استوار بدار و ما را بر گروه کافران یارى ده. ۱- یکى از عوامل شکست در جنگ، گناه و اسراف است. رزمندگان مخلص، با استغفار این موانع پیروزى را از بین مى‏ برند. «اغفر لنا ذنوبنا و اسرافنا» ۲- شکستِ خود را به قضا و قدر و یا دیگران نسبت ندهید، به قصورها و تقصیرهاى خود نیز توجّه داشته باشید. «ذنوبنا و اسرافنا» ۳- اوّل استغفار، بعد استنصار. ابتدا طلب آمرزش کنید، سپس از خداوند پیروزى بخواهید. «اغفر لنا... وانصرنا» ۴- به جاى تسلیم در برابر دشمن، در پیشگاه خداوند اظهار ذلّت نمایید. «و ما استکانوا...ربنّا اغفرلنا...» ۵ - صحنه‏ هاى جهاد و جنگ، انسان را به سوى دعا و استغفار مى ‏کشاند. «و ما کان قولهم الا ان قالوا ربّنا اغفر لنا» ۶- مردان خدا، نصرت و یارى خدا را براى نابودى کفر مى ‏خواهند، نه براى کسب افتخار خود. «وانصرنا على القوم الکافرین» ۷- بر لطف خداوند تکیه کنید، نه بر نفرات خود. «ربّیون کثیر... ربّنا... انصرنا» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011🌹💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 🔰حکم استفاده از درخت میوه در خانه ی اجاره ای ❓پرسش:👇👇👇👇 🔻خانه ای را اجاره کرده ایم که حیاط آن دارای درخت میوه است، آیا میوه های این درخت برای صاحب خانه است یا برای ماست ؟ ❗️ پاسخ:👇👇👇👇 🔺اگر خانه را در بست اجاره کرده اید و صاحب خانه شرط نکرده است که میوه درخت مال خودش باشد و عرف اجاره هم چنین باشد که خانه ای که در بست اجاره می شود مستاجر از میوه درخت داخل خانه استفاده می کند، میوه درخت مال مستاجر است. ❌ ولی اگر صاحب خانه شرط کرده باشد که میوه درخت مال خودش باشد، در این صورت میوه درخت مال صاحب خانه می باشد. 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام ـــــــــــــــــ🍃🌺🌸🌺🍃ـــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ره) 🌺 قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : يَا عِبَادَ اَللَّهِ أَنْتُمْ كَالْمَرْضَى وَ رَبُّ اَلْعَالَمِينَ كَالطَّبِيبِ فَصَلاَحُ اَلْمَرْضَى فِيمَا يَعْمَلُهُ اَلطَّبِيبُ وَ يُدَبِّرُهُ لاَ فِيمَا يَشْتَهِيهِ وَ يَقْتَرِحُهُ أَلاَ فَسَلِّمُوا اَللَّهَ أُمُورَكُمْ تَكُونُوا مِنَ اَلْفَائِزِينَ حضرت رسول صلّى اللّٰه عليه و اله فرمود:اى بندگان خدا شما مانند بيمارانيد و پروردگار عالمين مثل دكتر است پس صلاح مريض در دست طبيب است كه هر چه در باره‌ى بيمار پيش بينى كند در آنچه كه ميل مريض نميكشد آگاه باشيد امر خدا را بخدا واگذاريد تا بهره‌مند شويد. ♻️ ساعت ۱۰ صبح، دکتر همراه مامور آشپز خانه وارد اتاق بیمارستان میشود و دستور غذا میدهد . گاهی در یک اتاق ۷ یا ۸ مریض خواب هستند . دکتر یکی یکی به مریض ها اشاره میکند و میگوید به این آقاامروز چلو کباب بدید با کره ی گوسفندی ، به آن آقاامروز غذا ندهید ، به آن آقا سوپ بدهید ، به آن آقا شیر برنج بدهید ، به آن آقا کته ی بی نمک بدهید ، به آن آقا برنج و خورشت بدهید . 🌺 مامور آشپزخانه هم همه را مینویسد . حالا آن مریضی که دکتر به او گفته به او غذا ندهید ، اکر یک کشیده به دکتر بزند و بگوید : فلان فلان شده ، چرا به او چلو کباب بدهند و به من ندهند؟ دکتر میفهمد که او دیوانه است ، میگوید : ماشین بیارید این را ببرید امین آباد ! اما اگر همین مریض بفهمد که امروز عمل دارد ، باید غذا نخورد ، همین طور به دکتر نگاه میکند و لبخند میزند . 🌺 ما هم باید پیش خدا این طور باشیم . اگر به باجناقم داده و به من نداده ، صلاح من در این بوده ، اما مردم نوعا این طور نیستند و از خدا گلگی دارند . این حدیث را یادتان باشد که همان طور که دکتر هر چه به صلاح مریض است به او میگوید ، خداوند تبارک و تعالی هم هرچه به صلاح ما باشد ، داده ، به یکی بیشتر به یکی کمتر ، اگر چنین روحیه ای پیدا کردید ، آن وقت خدا از ما راضی میشود . اما تا در دل شکایت داریم که خدا چرا به ما نداده ، چرا به باجناقم خانه ی ۲۰۰۰ متری داده ، به من خانه ی ۷۰ متری با کلی قرض و وام ؟ خدا از ما راضی نیست . 💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ 💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ ♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ ‌┈••✾•🌿🌺🌿•✾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چنگیز خان( همسایه داری) 🔰 چنگيزخان مغول ، قوانيني چند وضع كرد كه مردم به آن عمل كنند ، يكي آن بود كه كسي گوسفند و يا حيوان ديگري را بخواهد بكشند بايد گلوي آنرا بگيرد و خفه كند ، ذبح با كارد ممنوع است كسي اين كار را كند سرش از تن جدا كنند . يكي از مسلمانان در همسايگي شخص مغول خانه داشت و آن مغول با او بد بود . روزي ديد همسايه مسلمان گوسفند خريده ، پيش خود گفت حتما با كارد آنرا ذبح خواهد كرد . رفت دو نفر از دوستان خود را براي شهادت پشت بام برد و آن مسلمان گوسفند را ذبح كرد؛ آن مغول و دوستانش وارد خانه مسلمان شدند؛ با گوسفند ذبح شده او را گرفتند به حضور چنگيزخان بردند . چنگيز از آن سو ال نمود كه مسلمان در كوچه اين كار را كرده يا توي خانه ؟ گفت : درون خانه ، گفت شما كجا ديديد ؟ گفت : از بالاي پشت بام ديديم . چنگيز گفت : حكم ما در ميان كوچه و بازار انجام نشد ، امور پنهاني زياد و خداوند عالم است ، و همه خلافهاي پنهاني را مي پوشاند؛ بعد به جلاد گفت : سر از بدن اين مغول جدا كنيد تا ديگر كسي به خانه همسايه نگاه نكند. منبع: خزينه الجواهر 642 @n20011🔰
سـ🍁ـلام روزتون پراز خیر و برکت 💐 امروز سه شنبه ☀️ ٢٣ آذر ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ٩ جمادی الاول ١۴۴٣ ه.ق 🌲 ١۴ دسامبر ٢٠٢١ ميلادى