💠 اصلاح يک تعبیر نادرست
🔹 آقای حاج آقـا رضـا صـدر میفرمود: برای نـام بـردن پیامبر خاتم حضرت محمّد (صلّی الله علیه و آله) از تعبيـر رایـج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان میدانند.
🔸 بهتر است ما از تعابیری نظیر «خاتم الأنبياء» یا «پیامبر خاتم» یا «رسـول خدا» یا «رسـول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است.¹
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
1⃣ مرحوم علّامه حاج سیّد محمّد علی روضاتی نیز در لزوم اصلاح این تعبیر ناصواب چنین نگاشته است: «اجازه فرماييـد ايـن مـطـلـب عقیدتی مهم را عرض کنم که در این روزها بسیار میخوانیم و میشنویم که از حضرت ختمی مرتبت (صلّی الله علیه و آله) تعبیر به «پیغمبر اسلام» ، «پیغمبر گرامی اسلام» ، «رسول گرامی اسلام» میشود، در صورتی که این تعبیر درستی نیست و آنچه در قرآن کریم یاد شده «محمد رسول الله» ، «ولكن رسول الله و خاتم النبيين» است و در اذان میگوییم «اشهد أن محمداً رسول الله».
در حقیقت حضرتش «شارع مقدس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفار، ابداع و اختراع کرده و به دست مستشرقانشان و به زبان گویندگانشان به کار میبرند و رواج میدهند، چه آنها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد، اما «پیامبر اسلام» و «رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچگونه منافاتی ندارد.
اگر ما مسلمانان هم که آن حضرت را رسـول الله و فرستاده خدا میدانیم از روی غفلت و عدم تأمل حضرت رسالت پناه را «رسول اسلام» و «پیامبر اسلام» بنامیم، دشمنان را تأیید و شاد کردهایم.
و نیز باید بگویم که رواج این تعبیر خطا از همین نیم قرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریه اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عرب زبان هم از آن اثری دیده نمیشود.
پس باید با این پدیده ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. حضرت ختمی مرتبت (صلى الله عليه و آله) را اسماء و القاب خاصه توقیفی است که در کتب سیره و حدیث یاد شده است، از جمله در کتاب شریف «كشف الغمة» محدث اربلی و کتب علامه مجلسی و محدث قمی (رضوان الله عليهم)، مع الأسف آنها همه فراموش گردیده و امروزه بیشتر از آن لفظ اختراعی موذیانه دشمنان دین استفاده و به کار برده میشود.
سالها قبل، مرحوم ادیب فاضل محقق آقا سید کریم امیری فیروزکوهی مقالتی در همین زمینه به تفصیل نوشت و در مشهد مقدس منتشر فرمود، اما غفلت اذهان مانع اثر قاطع گردید. (در پرتو روضات، صص ۳۲۴ - ۳۲۵)
📚 جرعهای از دریا [آیةالله شبیری زنجانی] ؛ ج ۴ ص ۶۴۵
34.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چرا یهود در زمانه پیامبر (ص) در شهر مدینه سکونت داشتند؟
👤 مرحوم علّامه سیّد مرتضی عسکری
🤲 نماز شب بیست و هشتم ماه رجب 🌙
✍ در کتاب شریف و ارزشمند اقبال الاعمال مرحوم سید ابن طاوس به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلّم آمده است :
هركس در شب بيست و هشتم رجب دوازده ركعت نماز بخواند(شش نماز دو رکعتی)
در هر ركعت :
1⃣ حمد، 🔟 سوره الاعلی و 🔟 سوره قدر بخواند و هنگامى كه نماز تمام شد :
💯 صد بار صلوات بفرستد و
💯 صد بار به درگاه خداوند متعال استغفار كند(استغفر الله ربی و اتوب الیه)
در اين صورت خداوند سبحان و متعال ثواب عبادت فرشتگان را براى او مىنويسد
❇️اگر کسی نتوانست این۱۲رکعت را بخواند به هر اندازه که بخواند ثواب خاص خودش را دارد
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الأعْلَى ﴿١﴾ الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى ﴿٢﴾ وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى ﴿٣﴾ وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى ﴿٤﴾ فَجَعَلَهُ غُثَاءً أَحْوَى ﴿٥﴾ سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسَى ﴿٦﴾ إِلا مَا شَاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى ﴿٧﴾ وَنُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرَى ﴿٨﴾ فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْرَى ﴿٩﴾ سَیَذَّکَّرُ مَنْ یَخْشَى ﴿١٠﴾ وَیَتَجَنَّبُهَا الأشْقَى ﴿١١﴾ الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرَى ﴿١٢﴾ ثُمَّ لا یَمُوتُ فِیهَا وَلا یَحْیَا ﴿١٣﴾ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى ﴿١٤﴾ وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى ﴿١٥﴾ بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا ﴿١٦﴾ وَالآخِرَةُ خَیْرٌ وَأَبْقَى ﴿١٧﴾ إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الأولَى ﴿١٨﴾ صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى ﴿١٩﴾
┄═🌼💠🌷💠🦋
#تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
وَ أَنْ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ اتَّقُوهُ وَ هُوَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (انعام آیه ۷۲)
ترجمه
و او است كسى كه آفريد آسمانها و زمين را براستى و درستى و روز كه ميگويد باش پس مىباشد.
تفسير
خداوند آسمانها و زمين و تمام مخلوقات آنها را بر وفق حكمت و مصلحت با نظام اتمّ اكمل خلق فرموده است پس حق است و باطل و عبث نيست و چون اراده تكوينى او بخلق چيزى تعلّق گيرد فورا موجود ميشود و مراد از روز مطلق وقت است نه زمان خاص بلكه ميتوان گفت فوق زمان است كه دهر يا سرمد باشد.
جلد 2 صفحه 337
@n20011💧🌷
برخورد_امام_حسین_علیه_السلام_با_یک_سیاه_پوست.mp3
2.58M
▫️ برخورد امام حسین (ع) با یک مرد سیاه پوست
👤 حجةالإسلام عالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رهن کامل رباست؟
🔸 احکامی که باید بدانیم
#آموزش_احکام
#مکان_نمازگزار
#امکان_دولتی
🌺✍️نماز خواندن در اماکن دولتی مانند ادارات و شركتها و مدارس و پاركها و غيره اشكال ندارد و به صرف احتمال غصب توجهى نمىشود.
🌼✍️نماز خواندن در امکان دولتی که از صاحبان آنها بدون رضايت گرفته شده است، در صورتیکه تصرف و تملک آن با مجوز قانونی و شرعی بوده، اشكال ندارد.
🤔❓شخصی در یک خانه دولتی زندگی می کند که مدت سکونت وی در آن به پایان رسیده و حکم تخلیه نیز به او ابلاغ شده است. نماز و روزه های وی بعد از انقضای موعد مقرر تخلیه، چه حکمی دارد؟
🌸✍️ اگر از طرف مسئولین مربوطه مجاز به استفاده از آن خانه بعد از مهلت مقرر نباشد، تصرّفات او از جمله نماز خواندن در آنجا، حکم غصب را دارد.
📚 آقا، رساله آموزشی ج 1 درس 30 و اجوبه س 370 تا 385؛ سیستانی، استفتائات ج 1 س 42؛ مکارم جامع المسائل و استفتائات ج 1 س 141
#احکام_نموداری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ازدواج آسان بُود گر ما مسلمانی کنیم
گر برای زندگی ما فکر قرآنی کنیم
تا به کی ما عاشقی را با رسوم اشتباه...
پای این رسم غلط هر لحظه قربانی کنیم؟
عشق را فریاد کن این لطف از سوی خداست
ما نباید عشق را در خویش زندانی کنیم
ساده باشد زندگی در دین ولی ما با رسوم...
زندگی ها را پر از افکار شیطانی کنیم
از تجمل دور بودن شیوه پیغمبری است
سادگی را پیشه کن تا کار عرفانی کنیم
در جوانی ازدواج دارد هزاران فایده...
اقتدا خوب است بر بانوی لبنانی کنیم
خانواده دولت و مجلس به پا باشید تا...
فکر نابی ما برای زوج ایرانی کنیم
ازدواج زود و فرزند زیاد باشد مهم...
با جوانان وطن باید که طوفانی کنیم
"عاصی"
🍃🌹❤️🇮🇷❤️🌹🍃
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#لبیک_یا_خامنه_ای
#حجاب
👈توضیح کلیپ؛
✴️ ازدواج خانم لبنانی با پسر ایرانی در پیاده روی اربعین
برای #ازدواج_آسان در ایران
فوق العاده زیبا و درس آموز 👌👌👌
حتما ببینید
و نشر بدید 😌
🔴 نمــاز شــب بیسـت و نهم مـاه رجـب برای پاداش عبادت فرشتگان
🔵 پیامبر اکـرم ﷺ فرمودند:
🟡 هر کس در شب بيست و نهم ماه رجب دوازده ركعت نماز بخواند در هر ركعت «فاتحة الكتاب» یک بار و سورهى «سَبِّحِ اِسْمَ رَبِّكَ اَلْأَعْلَى» را ده بار و سورهى «إِنَّا أَنْزَلْنَاه» را ده بار بخواند ، و پس از آنكه نماز را به پايان برد صد مرتبه بر پيامبر ﷺ صلوات بفرستد و صد بار به درگاه خدا استغفار كند، خداوند سبحان پاداش عبادت فرشتگان را براى او مىنويسد.
📚 اقبال الاعمال ص ۶۶۸
🟣 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
#امام_زمان
#ماه_رجب
💠#ملاقات با امام زمان(عج )💫
وقتي كه ما در قم مشغول تحصيل بوديم اين قضيه در بين فضلا و اهل علم و اهل حال معروف بود و من از طريق ديگري هم تاءييد آن را دريافت كرده ام و در كتاب پرواز روح به جهتي تاءييدش را اشاره نموده ام و آن قضيه اين است:سابقا راه قم به مسجد جمكران از طرف مرقد حضرت علي بن جعفر (عليه السلام) بود، در خارج شهر از اين راه آسيابي بود كه اطرافش چند درخت وجود داشت و جاي نسبتا با صفايي بود، آنجا ميعادگاه عشاق حضرت بقيه الله (عليه السلام) بود، صبح پنجشنبه هر هفته جمعي از دوستان مرحوم حاج ملا آقاجان در آنجا جمع مي شدند، تا به اتفاق به مسجد جمكران بروند، يك روز صبح پنجشنبه، اول كسي كه به ميعادگاه مي رسد، مرحوم حجه الاسلام والمسلمين آقاي حاج ميرزا تقي زرگري تبريزي بود در آنجا مي بيند كه حال توجه خوبي دارد با خود مي گويد:اگر بمانم تا رفقا برسند شايد نتوانم حال توجهم را حفظ كنم، لذا تنها به طرف مسجد جمكران حركت مي كند و آن قدر توجه و حالش خوب بوده كه جمعي از طلاب پس از زيارت مسجد جمكران كه به قم برمي گشتند، با او برخورد مي كنند ولي او متوجه آنها نمي شود.رفقاي ايشان كه بعدا سر آسياب مي آيند، گمان مي كنند كه آقاي ميرزا تقي نيامده، از طلابي كه تدريجا از مسجد جمكران مراجعت مي كنند، مي پرسند:شما آقاي ميرزا تقي را نديديد؟ همه مي گويند:چرا او با يك سيد بزرگواري به طرف مسجد جمكران مي رفت و آنها آنچنان گرم صحبت بودند كه به ما توجه نكردند.رفقاي ايشان به طرف مسجد جمكران مي روند، وقتي وارد مسجد مي شوند، مي بينند او در مقابل محراب افتاده و بيهوش است او را به هوش؟ مي آورند و از او سو ال مي كنند:چرا بيهوش افتاده بودي؟ آن سيدي كه همراهت بود چه شد؟ مي گويد:من وقتي به آسياب رسيدم، ديدم حال خوشي دارم، تنها به طرف مسجد جمكران حركت كردم. كسي همراهم نبود ولي با حضرت بقيه الله (ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء) صحبت مي كردم، با آن حضرت مناجات مي نمودم، تا رسيدم به مقابل محراب، اين اشعار را مي خواندم و اشك مي ريختم:با خداجويان بي حاصل، مها تا كي نشينم؟-----باش يك ساعت خدا را، تا خدا را با تو بينم تا تو را ديدم مها، ني كافرستم، ني مسلمان -----زلف رويت، كرده فارغ، از خيال آن و اينم اي بهشتي روي! اندر دوزخ هجرت بسوزم -----بي تو گر خاطر كشد، بر جانب خلد برينم آسمان شبها، به ماه خويش نازد، او نداند-----تا سحرگه، خفته با يك آسمان مه، در زمينم در يمين و در يسارم، مطرب و ساقي نشسته -----زين سبب افتان ز مستي، بر يسار و بر يمينم زير لب گويد، به هنگام نگه كردن به عاشق -----عشوه ها بايد خريد، از نرگس سحر آفرينم آن كمان ابرو غزال، اندر كمند كس نيفتد-----من بدين انديشه، اي صياد عمري در كمينم گاه گاهي، با نگاهي، گر نوازي جور نبود-----مستحقم، زانكه صاحب خرمني،من خوشه چينم اي نسيم كوي جانان، بر سر خاكم گذر كن -----آب چشم اشكبارم، بين و آه آتشينم ناگهان صدايي از طرف محراب بلند شد و پاسخ مرا داد من طاقت نياوردم و از هوش رفتم.معلوم شد كه تمام راه را در خدمت حضرت بقيه الله (عليه السلام) بوده ولي كسي كه صداي آن حضرت را مي شنود از هوش مي رود چگونه طاقت دارد كه خود آن حضرت را ببيند، لذا مردم كه آقا را نمي شناختند حضرت را مي ديدند.ولي خود او تنها از لذت مناجات با حضرت حجه بن الحسن (عليه السلام) برخوردار بود.
منبع.کتاب ملاقات با امام زمان (عج)
📚📏📚📏📚
💢 #حدیثی
✅پرسش: چرا احمد لقب حضرت محمد (ص)شد ؟
✍️پاسخ: طبق برخی روایات نام حضرت پیامبر اسلام (ص) در آسمان ها احمد و در زمین محمد می باشد.
🔸در باب نامهای مبارك پیامبر از جنبههای مختلف سخن گفته شده است. برخی ، چهارصد اسم برای پیامبر- با توجه به آیات - شمردهاند.كه از آن میان دو اسم مبارك احمد و محمد(ص) است. اسم احمد در قرآن یك بار ذكر شده است، آن جا كه سخن حضرت عیسي(ع) را خطاب به بنی اسرائیل میخوانیم :
«و مبشّراً برسولٍ مِن بعدی اسمه أحمد؛به فرستادهای كه پس از من میآید و نام او احمد است بشارتگرم».
🔹احمد بر وزن افعل و الف آن برای تفضیل است كه دلالت بر فضیلت حضرت بر سایر انبیا میكند.
🔸 محمد بر وزن مفعّل و تشدید آن برای مبالغه است كه دلالت میكند بر این كه حضرت از سایر انبیا ستوده تر بوده است. اما به لحاظ روایی، در حدیثی نقل شده كه وقتی از رسول خدا(ص) سبب نامگذاری او را پرسیدند، حضرت در پاسخ فرمود: «أمّا محمّد فإنّی محمود فی الأرض و أمّا أحمد فإنّی محمود فی السماء».
🔹از امام باقر(ع) نقل شده است : به جهت كردار پسندیده پیامبر، خداوند از او در كتابهای انبیای پیشین به احمد یاد كرده است. به جهت آن كه خدا و فرشتگان و تمام انبیا و فرستادگان و همة امتهای انبیا حضرت را ستایش میكنند و بر او درود میفرستند، خداوند او را محمد نامیده است».
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
┈•گروه پاسخگویی فضای مجازی•┈
مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی
پاسخگو|وب|روبیکا|سروش|گپ|بله|ایتا