eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
451 دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
5.1هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلى‌ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ «انعام آیه 108» و به (معبود) كسانى كه غير خدا را مى‌خوانند ناسزا نگوييد كه آنان نيز از روى جهل و دشمنى به خداوند ناسزا مى‌گويند. ما اين گونه عمل هر امّتى را برايشان جلوه داديم. سپس بازگشت آنان به‌سوى پروردگارشان است، پس خداوند آنان را به آنچه مى‌كردند خبر مى‌دهد. نکته ها خداوند، انسان را چنان آفريده كه چه كارهاى خوب و چه كارهاى بد، كم‌كم در روح او تأثير مى‌گذارد و به آن عادت مى‌كند. از اين رو، زينت‌دادن كارها گاهى به خدا نسبت داده شده، جلد 2 - صفحه 528 «زَيَّنَّا»، كه خالق اين تأثير است، و گاهى به شيطان نسبت داده شده كه از طريق وسوسه و وعده، زشت‌ها را زيبا جلوه مى‌دهد. «زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ» «1» حضرت على عليه السلام در جنگ صفّين به سربازان خود توصيه مى‌كرد: «به پيروان معاويه دشنام و ناسزا نگويند، بلكه سيماى آنان را مطرح كنند كه بهتر از دشنام است». «2» اميرالمؤمنين على عليه السلام فرمودند: «از مصاديقِ دشنام به خدا، دشنام به ولىّ خداست». «3» حساب لعن و نفرين و برائت، از حساب دشنام و ناسزا جداست. لعن و برائت كه در آيات ديگر قرآن از سوى خداوند اعلام شده، در واقع بيانگر اظهار موضعِ ما در برابر ستمگران و مشركان است كه بيزارى خود را از راه آنان اعلام مى‌كنيم. «لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ» «4»، بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ‌ ... «5» پیام ها 1- احساسات خود را نسبت به مخالفان كنترل كنيم و از هرگونه بد دهنى و ناسزا بپرهيزيم. «لا تَسُبُّوا» 2- به بازتاب برخوردهاى خود توجّه كنيم. لا تَسُبُّوا ... فَيَسُبُّوا اللَّهَ‌ 3- با فحش و ناسزا، نمى‌توان مردم را از مسير غلط باز داشت. «لا تَسُبُّوا» 4- ناسزاگويى، عامل بروز دشمنى و كينه و ناسزا شنيدن است. لا تَسُبُّوا ... فَيَسُبُّوا ... عَدْواً 5- دشنام، نشانه‌ى نداشتن يا منطق است، يا ادب و يا صبر. (مسلمان با پرهيز از ناسزا، بايد نشان دهد كه صبر و منطق و ادب دارد.) «لا تَسُبُّوا» 6- هر كارى كه سبب توهين به مقدّسات شود، حرام است. «فَيَسُبُّوا اللَّهَ» 7- استفاده از حربه‌ى دشنام وناسزا، در نهى از منكر و تبليغات ومناظرات ممنوع‌ «1». انعام، 43. «2». نهج‌البلاغه، كلام 206. «3». تفسير الميزان. «4». هود، 18. «5». توبه، 1. جلد 2 - صفحه 529 است. «لا تَسُبُّوا» 8- كارى كه سبب كشيده‌شدن ديگران به گناه وحرام مى‌شود، حرام است. «1» لا تَسُبُّوا ... فَيَسُبُّوا 9- گاهى انسان ناخودآگاه در گناه ديگران شريك مى‌شود، آنجا كه مقدّمات گناه ديگران را فراهم كند. «فَيَسُبُّوا اللَّهَ» 10- از سنّت‌هاى الهى، زيبا جلوه كردن اعمال امّت‌ها در نظر آنان است. «زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ» (هر امّتى اعمال خود را هرچند ناحقّ باشد، زيبا مى‌پندارد) 11- جلوه‌نمايى و زيباديدن، نشانه‌ى حقانيّت نيست. «زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ» 12- آگاه كردن مردم از كرده‌هاى خويش در قيامت، از شئون ربوبيّت الهى است. إِلى‌ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ‌ ... «1». تفسير مجمع‌البيان. @n20011🌷💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ روزه، سبب تقوا 👤 مرحوم آیةالله میرزا علی فلسفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا منع کردن بیمار توسط پزشک برای نگرفتن روزه حجت است و می توان روزه نگرفت؟🤨 🔻در چه صورت حکم پزشک برای منع روزه‌داری اعتبار دارد؟ 🤔 💠 استاد محمدی 📎 📎 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬 آیا می توان سه وطن شرعی داشت؟! ✅ پاسخ: طبق نظر آیت الله خامنه ای داشتن دو یا سه وطن بالفعل اشکال ندارد؛ به این صورت که در هر یک خانه و زندگی دارد و در طول سال چند ماه در آن مکانها زندگی می کند. 💠 نکته: بطور کلی کسی که قصد دارد برای همیشه یا سالیان متمادی سالی سه چهار ماه (مانند تابستان و ایام تعطیل) در مکانی زندگی کند، چنانچه وسائل زندگی مانند خانه و امثال آن را فراهم کند، آنجا از نظر عرف وطن دوم او محسوب می شود، اما اگر صرفا برای ییلاق و مانند آن، بدون قصد توطن و بدون فراهم آوردن لوازم زندگی آنجا برود، تحقق وطن بعید است. 🔺 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای/ شماره استفتاء: ym9z27p استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نماز شب ششم‌ ماه رمضان معادل با ثواب شب قدر 🔵 امام علی علیه السلام فرمودند: 🟡 هر کس در شب ششم ماه رمضان، چهار رکعت نماز بخواند در هر رکعت سوره حمد و سوره ملک را قرائت کند، پس گویی که مصادف با شب قدر شده است. 📚 وسائل الشیعه ج ۵ ص ۱۸۷ 🟢 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: ما شیطان داریم یا شیاطین و تفاوت آن با ابلیس چیست؟ ✍️پاسخ: بنا بر نظر برخی از صاحب نظران، «ابلیس» و «شیطان» اسم خاص نیست بلکه وصف است، یعنی موجود شروری است که از رحمت الهی مأیوس و از خیر به دور است. 🔸در «قاموس قرآن» آمده: مراد از «إِبلِیس‌» در قرآن، موجودی است زنده، با شعور، مکلّف، نامرئی، فریبکار و... که از امر خداوند سر پیچید و به آدم سجده نکرد، در نتیجه رانده شد و مستحق عذاب و لعن گردید. او در قرآن اکثرا به نام شیطان خوانده شده و فقط در یازده محلّ ابلیس به کار رفته است. 🔹در این که آیا این کلمه عَلَم شخص است و نام مخصوص اوست و یا صفت است و به واسطه یأس از رحمت خدا، به او ابلیس گفته شده، باید گفت اگر ثابت شود که اسم اصلی او «عزازیل» و کلمه «ابلیس» عربی است، صفت بودن آن بهتر به نظر می‌رسد. 🔸مؤید این نظر، روایتی است که از حضرت رضا (علیه‌السلام) نقل شده که می‌فرمایند: «نام او حارث بوده، ابلیس نامیده شد زیرا که از رحمت خدا مأیوس گردید.» «شیطان» وصف است نه اسم خاص آن روح شریر، و به مناسبت دوری از خیر و از رحمت حق تعالی، وصف شیطان بر او اطلاق شده است. 🔹بنابراین؛ به هر موجود شروری که مأیوس از رحمت خدا و دور از خیر باشد، اعم از این که از جنس انسان باشد یا جن، می‌توان به او «ابلیس» یا «شیطان» اطلاق کرد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ┈•گروه پاسخگویی فضای مجازی•┈ مرکز ملّی پاسخگویی ‌به سؤالات دینی پاسخگو|وب‌|روبیکا|سروش|گپ|بله|ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 سرود "هم قدم" 🍃 با نوای کاروان، می‌ریم به سوی نور ✨ از سنگر مسجد، تا جبهه‌ی ایران
سـ🌸ـلام روزتون پراز خیر و برکت💐 🗓 امروز  سه شنبه ☀️  ٨   فروردین   ١۴٠٢   ه. ش   🌙 ٦   رمضان    ١۴۴۴  ه.ق 🌲   ٢٨    مارس   ٢٠٢٣    ميلادی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⑥ تندخوانی جزء ششم قرآن 🎙 استاد معتز آقایی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شرح دعای روز ششم ماه 🔸 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
دعای روز ششم ماه رمضان شیرازی اللهُمَّ لا تَخْذُلْنی فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیتِک، وَلاتَضْرِبْنی بِسِیاطِ نَقِمَتِک، وَزَحْزِحْنی فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِک، بِمَنِّک وَایادیک، یا مُنْتَهی رَغْبَةِ الرَّاغِبین؛ خدایا در این ماه مرا به خاطر نافرمانیت خوار مکن،و با تازیانه انتقامت عذاب مکن، و از موجبات خشمت دور کن، به حقّ نعمت های ظاهری و باطنیت، ای نهایت میل مشتاقان».[1] تبیین راه های کسب عزت، بیان آثار و کارکردهای دعا در رفع عذاب الهی و نیز تشریح علائم خشم خدا و راه های مصونیت از غضب الهی و نقش معرفت الهی در تحقق شکرگزاری واقعی از نعمت های خداوند؛ مهمترین نکات مطروحه در دعای روز ششم ماه مبارک رمضان است. عزت پیروی از رذائل نفسانی علاوه بر ایجاد مفاسد عظیم، موجبات ذلّت و استخفاف را فراهم خواهد کرد؛[2]چرا که خدا دست از یاری چنین کسی بر می دارد همانگونه که خذلان در فراز ابتدایی دعا، نیز به معنی ترک نصرت و یاری است.[3] حال اگر انسان عاقل و هوشیار باشد اطاعت خدا را غنیمت می شمرد که هم سبب آبرومندی و عزت در دنیاست و هم موجب نجات در آخرت. زیرا هیچ کس بر اثر طاعت، کوچک نشده و هیچ کس بر اثر معصیت بزرگ نشده است.[4] لذا باید از طریق توبه و استغفار، زمینه بازگشت به سوی خدا و ترک عصیان و گناه و فساد را فراهم کرد تا مهر ذلت از پیشانی فرد گنه کار پاک شود.[5] دعا در رفع عذاب الهی هنگامی که انسان مرتکب گناه می شود از سه حال بیرون نیست، یا خودش متوجه می شود و باز می گردد.[6] و یا وقتی گناه و آلودگی همچون بیماری خوره به جان انسان افتاد، و روح ایمان را از بین برد، در این حالت جز تازیانه عذاب دردناک الهی راهی باقی نمی ماند! لذا خداوند تازیانه «بلا و عذاب» بر او می نوازد تا بیدار شود.[7] یا اینکه فرد گنهکار شایستگی هیچ یک از این دو را ندارد، بلکه خدا به جای بلا، نعمت به او می بخشد و این همان «عذاب استدراج» است.[8] بر این اساس باید به دفعات دعا کرد تا طوفان بلاها فرونشیند و عذاب بر طرف شود.[9] چگونه می توان از غضب الهی در امان ماند بی شک باید از هر آنچه موجب خشم خداوند می شود اجتناب نمود؛[10] به عنوان نمونه دنیا گرایی موجب خشم خدا و ناخشنودی او می شود.[11] هم چنین خشم و غضب، آتش خشم خدا را در دنیا و آخرت می افروزد،[12]همانگونه که خلف وعده نیز، موجب خشم خدا و خلق است.[13] به عکس، حلم و بردباری موجب رضای خدا است.[14]و نیز به تعبیر روایات: «انفاق نهانی خشم خدا را فرو می نشاند»[15] و یا به تعبیر نورانی حضرت علی علیه السلام فرمود: « گریه از ترس خدا، دریاهایی از خشم خدا را خاموش می کند».[16]،[17] بنا بر این باید از گناهانی که انسان را در ورطه هلاکت می افکند و از عیب هایی که باعث خشم خدا می شود برحذر بود.[18] سخن آخر:(بهترین راه شکرگزاری از نعمت های خداوند) فراز پایانی دعا از تقویت روح شکرگزاری در انسان حکایت می کند چرا که معرفت به نعمت ها خود از جمله بهترین راه شکرگذاری واقعی به در گاه الهی است، هم چنین می توان دریافت در طریق معرفة اللّه و شناخت ذات و صفات پروردگار، باید تلاش زاید الوصفی از سوی مشتاقان و عاشقان صورت پذیرد.[19] پی نوشت ها [1] کلیات مفاتیح نوین؛ ص813. [2] اخلاق اسلامی در نهج البلاغه (خطبه متقین)؛ ج 2؛ ص225. [3] اخلاق در قرآن؛ ج 3؛ ص133. [4] گفتار معصومین(ع)؛ ج 2؛ ص36. [5] پیام قرآن؛ ج 8؛ ص335. [6] برگزیده تفسیر نمونه؛ ج 3؛ ص524. [7] همان. [8] همان؛ ج 5؛ ص254. [9] تفسیر نمونه؛ ج 21؛ ص81. [10] پیام امام امیر المومنین علیه السلام؛ ج 13؛ ص532. [11] همان؛ ج 6؛ ص277. [12] اخلاق در قرآن؛ ج 3؛ ص393. [13] پیام امام امیر المومنین علیه السلام؛ ج 11؛ ص133. [14] همان. [15] اسلام و کمکهای مردمی؛ ص91. [16] ارشاد القلوب، ج 1، ص 96. [17] انوار هدایت، مجموعه مباحث اخلاقی؛ ص48. [18] نهج البلاغه با ترجمه فارسی روان؛ ترجمه؛ ص159. [19] پیام امام امیر المومنین علیه السلام؛ ج 4؛ ص47.