eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
444 دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
5.5هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای روز ششم ماه رمضان شیرازی اللهُمَّ لا تَخْذُلْنی فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیتِک، وَلاتَضْرِبْنی بِسِیاطِ نَقِمَتِک، وَزَحْزِحْنی فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِک، بِمَنِّک وَایادیک، یا مُنْتَهی رَغْبَةِ الرَّاغِبین؛ خدایا در این ماه مرا به خاطر نافرمانیت خوار مکن،و با تازیانه انتقامت عذاب مکن، و از موجبات خشمت دور کن، به حقّ نعمت های ظاهری و باطنیت، ای نهایت میل مشتاقان».[1] تبیین راه های کسب عزت، بیان آثار و کارکردهای دعا در رفع عذاب الهی و نیز تشریح علائم خشم خدا و راه های مصونیت از غضب الهی و نقش معرفت الهی در تحقق شکرگزاری واقعی از نعمت های خداوند؛ مهمترین نکات مطروحه در دعای روز ششم ماه مبارک رمضان است. عزت پیروی از رذائل نفسانی علاوه بر ایجاد مفاسد عظیم، موجبات ذلّت و استخفاف را فراهم خواهد کرد؛[2]چرا که خدا دست از یاری چنین کسی بر می دارد همانگونه که خذلان در فراز ابتدایی دعا، نیز به معنی ترک نصرت و یاری است.[3] حال اگر انسان عاقل و هوشیار باشد اطاعت خدا را غنیمت می شمرد که هم سبب آبرومندی و عزت در دنیاست و هم موجب نجات در آخرت. زیرا هیچ کس بر اثر طاعت، کوچک نشده و هیچ کس بر اثر معصیت بزرگ نشده است.[4] لذا باید از طریق توبه و استغفار، زمینه بازگشت به سوی خدا و ترک عصیان و گناه و فساد را فراهم کرد تا مهر ذلت از پیشانی فرد گنه کار پاک شود.[5] دعا در رفع عذاب الهی هنگامی که انسان مرتکب گناه می شود از سه حال بیرون نیست، یا خودش متوجه می شود و باز می گردد.[6] و یا وقتی گناه و آلودگی همچون بیماری خوره به جان انسان افتاد، و روح ایمان را از بین برد، در این حالت جز تازیانه عذاب دردناک الهی راهی باقی نمی ماند! لذا خداوند تازیانه «بلا و عذاب» بر او می نوازد تا بیدار شود.[7] یا اینکه فرد گنهکار شایستگی هیچ یک از این دو را ندارد، بلکه خدا به جای بلا، نعمت به او می بخشد و این همان «عذاب استدراج» است.[8] بر این اساس باید به دفعات دعا کرد تا طوفان بلاها فرونشیند و عذاب بر طرف شود.[9] چگونه می توان از غضب الهی در امان ماند بی شک باید از هر آنچه موجب خشم خداوند می شود اجتناب نمود؛[10] به عنوان نمونه دنیا گرایی موجب خشم خدا و ناخشنودی او می شود.[11] هم چنین خشم و غضب، آتش خشم خدا را در دنیا و آخرت می افروزد،[12]همانگونه که خلف وعده نیز، موجب خشم خدا و خلق است.[13] به عکس، حلم و بردباری موجب رضای خدا است.[14]و نیز به تعبیر روایات: «انفاق نهانی خشم خدا را فرو می نشاند»[15] و یا به تعبیر نورانی حضرت علی علیه السلام فرمود: « گریه از ترس خدا، دریاهایی از خشم خدا را خاموش می کند».[16]،[17] بنا بر این باید از گناهانی که انسان را در ورطه هلاکت می افکند و از عیب هایی که باعث خشم خدا می شود برحذر بود.[18] سخن آخر:(بهترین راه شکرگزاری از نعمت های خداوند) فراز پایانی دعا از تقویت روح شکرگزاری در انسان حکایت می کند چرا که معرفت به نعمت ها خود از جمله بهترین راه شکرگذاری واقعی به در گاه الهی است، هم چنین می توان دریافت در طریق معرفة اللّه و شناخت ذات و صفات پروردگار، باید تلاش زاید الوصفی از سوی مشتاقان و عاشقان صورت پذیرد.[19] پی نوشت ها [1] کلیات مفاتیح نوین؛ ص813. [2] اخلاق اسلامی در نهج البلاغه (خطبه متقین)؛ ج 2؛ ص225. [3] اخلاق در قرآن؛ ج 3؛ ص133. [4] گفتار معصومین(ع)؛ ج 2؛ ص36. [5] پیام قرآن؛ ج 8؛ ص335. [6] برگزیده تفسیر نمونه؛ ج 3؛ ص524. [7] همان. [8] همان؛ ج 5؛ ص254. [9] تفسیر نمونه؛ ج 21؛ ص81. [10] پیام امام امیر المومنین علیه السلام؛ ج 13؛ ص532. [11] همان؛ ج 6؛ ص277. [12] اخلاق در قرآن؛ ج 3؛ ص393. [13] پیام امام امیر المومنین علیه السلام؛ ج 11؛ ص133. [14] همان. [15] اسلام و کمکهای مردمی؛ ص91. [16] ارشاد القلوب، ج 1، ص 96. [17] انوار هدایت، مجموعه مباحث اخلاقی؛ ص48. [18] نهج البلاغه با ترجمه فارسی روان؛ ترجمه؛ ص159. [19] پیام امام امیر المومنین علیه السلام؛ ج 4؛ ص47.
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمانِهِمْ لَئِنْ جاءَتْهُمْ آيَةٌ لَيُؤْمِنُنَّ بِها قُلْ إِنَّمَا الْآياتُ عِنْدَ اللَّهِ وَ ما يُشْعِرُكُمْ أَنَّها إِذا جاءَتْ لا يُؤْمِنُونَ «انعام آیه 109» و با سخت‌ترين سوگندهايشان به خدا قسم ياد كردند كه اگر معجزه و نشانه‌اى برايشان بيايد، قطعاً به آن ايمان خواهند آورد. بگو: معجزات، تنها نزد خداست (و به دست اوست) و چه مى‌دانيد (بلكه ما مى‌دانيم) كه اگر معجزه‌اى هم بيايد، (باز هم) آنان ايمان نخواهند آورد. نکته ها گروهى از كفّار قريش، نزد پيامبر آمده، گفتند: تو هم مانند موسى و عيسى معجزاتى بياور تا به تو ايمان آوريم، حضرت پرسيد: چه كنم؟ گفتند: كوه صفا را تبديل به طلا كن، مردگان ما را زنده كن، خدا و فرشتگان را نشانمان بده و آنگاه سوگند ياد كردند كه در اين صورت‌ جلد 2 - صفحه 530 ايمان خواهند آورد. آيه نازل شد كه معجزه دست خداوند است و طبق حكمت انجام مى‌گيرد، نه هوس‌هاى مردم. «1» معجزه به مقدار اتمام حجّت لازم است، نه به مقدار ارضاى تمايلات هر فرد. بگذريم كه برخى پيشنهادها مثل ديدن خدا خلاف عقل است و چنان نيست كه نظام هستى بازيچه‌ى هوس‌هاى مشركان باشد. پیام ها 1- مشركان مكّه، «اللّه» را قبول داشتند وبه آن سوگند ياد مى‌كردند. «أَقْسَمُوا بِاللَّهِ» 2- فريب سوگندهاى دروغين مخالفان را نخوريد. «وَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمانِهِمْ» 3- برهان‌خواهى آرى، تسليم شدن در برابر هوسها هرگز. «إِنَّمَا الْآياتُ عِنْدَ اللَّهِ» 4- معجزات پيامبران، به دست خداست. «إِنَّمَا الْآياتُ عِنْدَ اللَّهِ» 5- لجاجت، درد بى درمانى است كه صاحبان آن، با ديدن هر نوع معجزه، باز هم ايمان نمى‌آورند. «لا يُؤْمِنُونَ» «1». تفاسير مجمع‌البيان و نمونه. @n20011🌷💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خودت طبیب خودت باش.mp3
6.46M
▫️ خودت طبیب خودت باش 👤 مرحوم آیةالله میرزا علی فلسفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قابل توجه مسافرین ماه مبارک رمضان 💬 افرادی که در ماه مبارک رمضان به سفر می روند و قصد ده روز می کنند،به چه نکاتی باید توجه داشته باشند؟ 💠 استاد وحیدپور 📎 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 افطار روزه به تصور ضرر 💠 سؤال: در ابتدای تکلیف به توصیه پدر و مادرم و با تصور این که بنیه ضعیفی دارم و روزه برایم ضرر دارد، روزه ها را افطار کردم و تا ماه رمضان سال بعد هم قضا نکردم، آیا علاوه بر قضا کفاره هم بر عهده من می باشد؟ ✅ جواب: اگر مطمئن بودید یا حداقل می ترسیدید که روزه برای شما ضرر داشته باشد، کفارۀ عمد واجب نیست ولی باید قضای روزه ها را بگیرید و برای هر روز، کفارۀ تأخیر بپردازید (به ازای هر روز ۷۵۰ گرم گندم، آرد، نان، برنج یا سایر موادّ غذایی به فقیر بدهید). استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲😭 خدایا ببخش ... 😭 عبد گنهکارت دلش بی قراره ... 😭 بنده‌ات به غیر از تو کسی رو نداره ... 😭 خدایا از بس که مهربونی تو 🌷 😭 دلیل این اشکامو میدونی تو 💠 😭 عمر داره میشه تباه خدایا ببخش ! 😭 خستم از بار گناه، خدایا ببخش … 😭 هر بار صدات کردم؛ به دادم رسیدی 😭 حاجت روام کردی، بدیمو ندیدی 😭 به این عبد بی‌ مقدار و ناقابل 😭 نظر کن جان آقام ابوفاضل 😭 از همه تشنه ترم خدایا ببخش 😭 جان سقای حرم خدایا ببخش 😭 دامن کشان رفتی، دلم زیر و رو شد 😭 چشم حرامی، با حرم رو به رو شد 😭 بیا برگرد خیمه ای کس و کارم 😭 منو تنها نگذار ای علمدارم 😭 آب به خیمه نرسید؛ فدای سرت 🎞 حاج محمود کریمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نماز شب هفتم‌ ماه رمضان برای در امان ماندن تا ماه رمضان سال آینده 🔵 امام علی علیه السلام فرمودند: 🟡 هر کس در شب هفتم ماه رمضان چهار رکعت نماز بخواند در هر رکعت سوره حمد یک بار و سوره قدر را سیزده مرتبه بخواند ، خداوند برای او در بهشت عدن قصری از طلا بنا می کند و تا ماه رمضان آینده در امان خداوند تعالی خواهد بود. 📚 وسائل الشیعه ج ۵ ص ۱۸۷ 🟢 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سـ🌸ـلام روزتون پراز خیر و برکت💐 🗓 امروز  چهارشنبه ☀️  ٩   فروردین   ١۴٠٢   ه. ش   🌙 ٧   رمضان    ١۴۴۴  ه.ق 🌲   ٢٩    مارس   ٢٠٢٣    ميلادی
142675_364-1.mp3
4.3M
💠 تلاوت تحدیر (تندخوانی) 💠 ⚜ ⚜ 📥توسط استاد معتز آقایی ⏲ «در ۳۰ دقیقه یک جزء تلاوت کنید» 📩 به دوستان خود هدیه دهید.
روز هفتم.Mp3
7.61M
💠 شرح دعای روز هفتم ماه 🔸 مرحوم استاد تهرانی
دعای روز هفتم ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان «اللهُمَّ اعِنّى فیهِ عَلى صِیامِهِ وَقِیامِهِ، وَجَنِّبْنى فیهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ، وَارْزُقْنى فیهِ ذِکْرَکَ بِدَوامِهِ، بِتَوْفیقِکَ یا هادِىَ الْمُضِلّینَ؛ خدایا در این ماه مرا بر روزه و شب زنده دارى یارى کن ، و از لغزش ها و گناهان دور بدار، و دوام یاد و ذکرت را روزیم کن، به توفیقت اى هدایت کننده گمراهان».[کلیات مفاتیح نوین؛ ص813] تبیین آثار کسب توفیق الهی در مناسک دینی وبازشناسی نقش ماه رمضان در خودسازی و تبیین مفهوم «ذکر» و راهکارهای استمرار آن و بیان نسبت هدایت با توفیقات الهی، از جمله مهم ترین نکات اصلی دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان را در بر می گیرد. قیام و صیام واقعی در گرو کسب توفیقات الهی بی تردید انجام واجبات الهى؛ مانند نماز و روزه جز با توفیق الهى به طور کامل انجام نمى گیرد.[پیام امام امیر المومنین علیه السلام؛ ج 7؛ ص296] حال اگر بینش انسان در مورد ایمان و اطاعت خدا چنین باشد نه تنها خود را«طلبکار» نمى داند، بلکه همیشه «مدیون» خدا و پیامبر(صلی الله علیه و آله) و غرق احسان او مى شمرد.[تفسیر نمونه؛ ج 22؛ ص218] لذا عبادات را عاشقانه انجام مى دهد، و در راه اطاعت او نه با پا که با سر مى دود؛[تفسیر نمونه؛ ج 22؛ ص218] چرا که هدایت او لطف است، و دعوت پیامبرش(صلی الله علیه و آله) لطفى دیگر، و توفیق اطاعت و فرمانبردارى لطفى مضاعف، و پاداش لطفى است ما فوق لطف![تفسیر نمونه؛ ج 22؛ ص218] لذا در صورت عدم نشاط در عبادت باید به خود بنگریم شاید مرتکب گناهانى شده ایم و روح و جانمان را آلوده به معاصى و محرّماتى کرده ایم و با آب توبه آن را شستشو نداده ایم، و بدین جهت خداوند از ما سلب توفیق کرده است.[داستان یاران: مجموعه بحث هاى تفسیرى حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى (مدظله)؛ ص46] رمضان؛ فرصت طلایی برای خودسازی و دوری از ماه رمضان و برنامه تربیتى روزه به گونه ای است که جسم و جان آدمى را از آلودگى گناه شستشو دهد.[برگزیده تفسیر نمونه؛ ج 1؛ ص164] در واقع روزه ماه رمضان سپرى است در برابر گناه و کیفرهاى الهى.[برگزیده تفسیر نمونه؛ ج 1؛ ص513] ز این رو قرآن کریم پس از تشریع روزه ماه مبارک رمضان مى گوید: «لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»؛ تا شاید شما تقوا پیشه کنید»[سوره بقره، آیه 179]؛ به این ترتیب فلسفه آن را پرهیز از گناه ذکر مى کند که در پرتو این ریاضت مخصوص اسلامى، تسلّط بر نفس و هوس هاى سرکش حاصل مى گردد.[پاسخ به پرسشهاى مذهبى؛ ص268] «ذکر» «ذکر خدا» تنها این نیست که نام خدا را بر زبان بیاوریم و مکرّر تسبیح و تحمید و تهلیل و تکبیر گوئیم؛ بلکه منظور آن است که با تمام قلب، متوجّه او و عظمتش باشیم، و او را همه جا حاضر و ناظر بدانیم. بى شک چنین ذکرى سرچشمه حرکت به سوى نیکی ها و خوبی ها است.[اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص360] تحقق این مهم، عامل مؤثرى براى جلب توجه الهى به خود است و ما را از خطرات و لغزشگاه ها مصون می دارد.[اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین)؛ ج 2؛ ص241] و مى تواند میان انسان و گناه و رذائل اخلاقى سدّ محکمى ایجاد کند.[اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص360] راه استمرار و دوام ذکر بی تردید ذکرى نافع است که مداومت بر آن باشد،[اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین)؛ ج 2؛ ص241] و این مهم حاصل نمی شود مگر با انس و محبت، و این مهم نیز به دست نمى آید، مگر با مداوت بر سختى ها.[اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین)؛ ج 2؛ ص 242] اینگونه است که استمرار و دوام ذکر الهی؛ دل را بیدار مى کند، روح را صفا مى بخشد و چشم بصیرت را بینا مى سازد و در پرتوى آن، انسان، حق را حق مى بیند و باطل را باطل و قادر به تشخیص دوست و دشمن سعادت خود مى شود.[اخلاق در قرآن؛ ج 2؛ ص346] آخر: (نسبت هدایت و کسب توفیق الهی) رهایى از لغزش ها و دام هاى شیطانى، بدون توفیق و هدایت الهى ممکن نیست، چرا که دام شیطان بسیار سخت است، مگر یار شود لطف خدا، لذا «آن کس را که خدا هدایت کند و توفیق را رفیق راهش سازد، هدایت یافته واقعى او است؛ مَنْ یَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِی».[سورۀ اعراف؛ آیۀ178]،[تفسیر نمونه؛ ج 7؛ ص17] از این جهت در فراز پایانی دعا هدایت را به خدا نسبت مى دهیم، چرا که اگر توفیق و امداد الهى نباشد کسى با نیروى خود نمى تواند به سر منزل مقصود برسد، ولى ضلالت به انسان ها بر می گردد چرا که اثر اعمال خودشان بوده است.[پیام قرآن؛ ج 3؛ ص329]