eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
457 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شرح دعای روز هفتم ماه 🔸 مرحوم استاد تهرانی
دعای روز هفتم ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان «اللهُمَّ اعِنّى فیهِ عَلى صِیامِهِ وَقِیامِهِ، وَجَنِّبْنى فیهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ، وَارْزُقْنى فیهِ ذِکْرَکَ بِدَوامِهِ، بِتَوْفیقِکَ یا هادِىَ الْمُضِلّینَ؛ خدایا در این ماه مرا بر روزه و شب زنده دارى یارى کن ، و از لغزش ها و گناهان دور بدار، و دوام یاد و ذکرت را روزیم کن، به توفیقت اى هدایت کننده گمراهان».[کلیات مفاتیح نوین؛ ص813] تبیین آثار کسب توفیق الهی در مناسک دینی وبازشناسی نقش ماه رمضان در خودسازی و تبیین مفهوم «ذکر» و راهکارهای استمرار آن و بیان نسبت هدایت با توفیقات الهی، از جمله مهم ترین نکات اصلی دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان را در بر می گیرد. قیام و صیام واقعی در گرو کسب توفیقات الهی بی تردید انجام واجبات الهى؛ مانند نماز و روزه جز با توفیق الهى به طور کامل انجام نمى گیرد.[پیام امام امیر المومنین علیه السلام؛ ج 7؛ ص296] حال اگر بینش انسان در مورد ایمان و اطاعت خدا چنین باشد نه تنها خود را«طلبکار» نمى داند، بلکه همیشه «مدیون» خدا و پیامبر(صلی الله علیه و آله) و غرق احسان او مى شمرد.[تفسیر نمونه؛ ج 22؛ ص218] لذا عبادات را عاشقانه انجام مى دهد، و در راه اطاعت او نه با پا که با سر مى دود؛[تفسیر نمونه؛ ج 22؛ ص218] چرا که هدایت او لطف است، و دعوت پیامبرش(صلی الله علیه و آله) لطفى دیگر، و توفیق اطاعت و فرمانبردارى لطفى مضاعف، و پاداش لطفى است ما فوق لطف![تفسیر نمونه؛ ج 22؛ ص218] لذا در صورت عدم نشاط در عبادت باید به خود بنگریم شاید مرتکب گناهانى شده ایم و روح و جانمان را آلوده به معاصى و محرّماتى کرده ایم و با آب توبه آن را شستشو نداده ایم، و بدین جهت خداوند از ما سلب توفیق کرده است.[داستان یاران: مجموعه بحث هاى تفسیرى حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى (مدظله)؛ ص46] رمضان؛ فرصت طلایی برای خودسازی و دوری از ماه رمضان و برنامه تربیتى روزه به گونه ای است که جسم و جان آدمى را از آلودگى گناه شستشو دهد.[برگزیده تفسیر نمونه؛ ج 1؛ ص164] در واقع روزه ماه رمضان سپرى است در برابر گناه و کیفرهاى الهى.[برگزیده تفسیر نمونه؛ ج 1؛ ص513] ز این رو قرآن کریم پس از تشریع روزه ماه مبارک رمضان مى گوید: «لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»؛ تا شاید شما تقوا پیشه کنید»[سوره بقره، آیه 179]؛ به این ترتیب فلسفه آن را پرهیز از گناه ذکر مى کند که در پرتو این ریاضت مخصوص اسلامى، تسلّط بر نفس و هوس هاى سرکش حاصل مى گردد.[پاسخ به پرسشهاى مذهبى؛ ص268] «ذکر» «ذکر خدا» تنها این نیست که نام خدا را بر زبان بیاوریم و مکرّر تسبیح و تحمید و تهلیل و تکبیر گوئیم؛ بلکه منظور آن است که با تمام قلب، متوجّه او و عظمتش باشیم، و او را همه جا حاضر و ناظر بدانیم. بى شک چنین ذکرى سرچشمه حرکت به سوى نیکی ها و خوبی ها است.[اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص360] تحقق این مهم، عامل مؤثرى براى جلب توجه الهى به خود است و ما را از خطرات و لغزشگاه ها مصون می دارد.[اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین)؛ ج 2؛ ص241] و مى تواند میان انسان و گناه و رذائل اخلاقى سدّ محکمى ایجاد کند.[اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص360] راه استمرار و دوام ذکر بی تردید ذکرى نافع است که مداومت بر آن باشد،[اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین)؛ ج 2؛ ص241] و این مهم حاصل نمی شود مگر با انس و محبت، و این مهم نیز به دست نمى آید، مگر با مداوت بر سختى ها.[اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین)؛ ج 2؛ ص 242] اینگونه است که استمرار و دوام ذکر الهی؛ دل را بیدار مى کند، روح را صفا مى بخشد و چشم بصیرت را بینا مى سازد و در پرتوى آن، انسان، حق را حق مى بیند و باطل را باطل و قادر به تشخیص دوست و دشمن سعادت خود مى شود.[اخلاق در قرآن؛ ج 2؛ ص346] آخر: (نسبت هدایت و کسب توفیق الهی) رهایى از لغزش ها و دام هاى شیطانى، بدون توفیق و هدایت الهى ممکن نیست، چرا که دام شیطان بسیار سخت است، مگر یار شود لطف خدا، لذا «آن کس را که خدا هدایت کند و توفیق را رفیق راهش سازد، هدایت یافته واقعى او است؛ مَنْ یَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِی».[سورۀ اعراف؛ آیۀ178]،[تفسیر نمونه؛ ج 7؛ ص17] از این جهت در فراز پایانی دعا هدایت را به خدا نسبت مى دهیم، چرا که اگر توفیق و امداد الهى نباشد کسى با نیروى خود نمى تواند به سر منزل مقصود برسد، ولى ضلالت به انسان ها بر می گردد چرا که اثر اعمال خودشان بوده است.[پیام قرآن؛ ج 3؛ ص329]
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَ أَبْصارَهُمْ كَما لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ نَذَرُهُمْ فِي طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ «انعام 110» همان‌گونه كه در آغاز ايمان نياوردند، اين بار نيز دلها و چشم‌هايشان را دگرگون و واژگون مى‌كنيم و آنان را در طغيانشان رها مى‌سازيم تا سرگردان بمانند. پیام ها 1- وارونه شدن دل افراد لجوج، سنّت خداوند است. «وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ» 2- ايمان به خدا و رسالت نياز به قلب سالم دارد. «وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ» جلد 2 - صفحه 531 3- گناه و لجاجت، ديد و بينش انسان را دگرگون مى‌سازد. «وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ» 4- كسى كه با ديدن معجزات اوليه ايمان نياورده، نبايد تقاضاى معجزات ديگرى كند. «لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ» 5- گرچه خداوند «مقلّب القلوب» است، ولى اين انسان است كه با انتخاب ايمان يا كفر زمينه‌ى دگرگونى را فراهم مى‌كند. نُقَلِّبُ‌ ... كَما لَمْ يُؤْمِنُوا 6- طغيان، ريشه‌ى كفر است. لَمْ يُؤْمِنُوا ... طُغْيانِهِمْ‌ 7- كسى را كه خداوند رها كند، سرگردان مى‌شود. نَذَرُهُمْ‌ ... يَعْمَهُونَ‌ جلد 2 - صفحه 532 @n20011🌷💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ یکی از راه‌های کمال، «محاسبه» است 👤 مرحوم آیةالله میرزا علی فلسفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 و آشامیدن جويدن آدامس همراه با ذوب شدن تدريجى اجزاى آن جايز نيست و مبطل روزه است. (1) 💬پرسش: آيا فرو بردن خلط گلو و سينه، روزه را باطل مى‏كند؟ ✅ پاسخ: فرو بردن خلط گلو و سينه، چنانچه به فضاى دهان نيامده باشد، اشكال ندارد؛ ولى اگر به فضاى دهان برسد، احتياط واجب آن است كه فرو نبرد. (2) 🔹 آية الله بهجت: فرو بردن خلط سينه اگر در حال غير روزه امر عادى باشد و به فضاى دهان نيز نيامده باشد، اشكال ندارد؛ ولى اگر به فضاى دهان برسد، احتياط واجب آن است كه فرو نبرد. (3) 🔹 آيةالله سيستانى: فرو بردن خلط- چنانچه به فضاى دهان نيامده باشد- اشكال ندارد؛ ولى اگر به فضاى دهان برسد، احتياط مستحب آن است كه فرو نبرد. (4) --------------- 📚 منبع: 1. وسيلة النجاة، ج 1، ص 308؛ منهاج الصالحين، ج 1، ص 325، م 1003. 2. توضيح المسائل مراجع، م 1580؛ توضيح المسائل وحيد، م 1588. 3. توضيح المسائل مراجع، م 1580. 4. همان. استاد صالحی💎
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖌 داستان تکان دهنده ❓تو دنیا میخوای یا ‼️ عاقبت دل سوزاندن و آبرو بردن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نماز شب هشتم‌ ماه رمضان برای باز شدن تمام درب های بهشت 🔵 امام علی علیه السلام فرمودند: 🟡 هر کس در شب هشتم ماه رمضان دو رکعت نماز بخواند در هر رکعت سوره حمد یک بار و توحید را ده مرتبه بخواند و بعد از اتمام نماز، هزار مرتبه تسبیح خدا را بگوید (سُبحانَ الله)، هشت در از درهای بهشت برای او باز می شود و داخل می شود از هر دری که بخواهد. 📚 وسائل الشیعه ج ۵ ص ۱۸۷ 🟢 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اعتراض حجت الاسلام رفیعی به وضعیت حجاب در جامعه : 🔹قانونی ، شرعی و عرفی مخالف ارزش‌های ماست ... 🔹 چرا نظام به این سادگی با این موضوع کنار اومده؟ 🔹 با همین وضعیت کار جلو برود کنترل از دست حاکمیت خارج می شود.
سـ🌸ـلام روزتون پراز خیر و برکت💐 🗓 امروز  پنجشنبه ☀️  ١٠   فروردین   ١۴٠٢   ه. ش   🌙 ٨   رمضان    ١۴۴۴  ه.ق 🌲   ٣٠    مارس   ٢٠٢٣    ميلادی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⑧ تندخوانی جزء هشتم قرآن 🎙 استاد معتز آقایی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شرح دعای روز هشتم ماه 🔸 مرحوم استاد تهرانی
دعای روز هشتم ماه رمضان مکارم شیرازی «اللهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ رَحْمَةَ الْأَیتامِ، وَاطْعامَ الطَّعامِ، وَافْشآءَ السَّلامِ، وَصُحْبَةَ الْکرامِ، بِطَوْلِک یا مَلْجَا الْأمِلینَ؛ خدایا در این ماه مهربانی بر یتیمان و خوراندن طعام، سلام گفتن گسترده، همنشینی بزرگان را روزیم کن، به قدرتت ای پناه آرزومندان». [1] بیان اهمیت و فضیلت یتیم نوازی، ترسیم بهترین روش یتیم نوازی، بیان فضیلت اکرام و اطعام، مفهوم شناسی سلام و تبیین کارکردهای آن، لزوم دقت در انتخاب دوست و همنشین و توصیف قدرت و نعمت های خداوند از جمله مهمترین نکات دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان به شمار می آید. اهمیت نوازی در قرآن و روایات قرآن مجید به یتیمان اهمیت فوق العاده ای داده است و در بیش از 20 آیه، موضوعاتی هم چون «احتیاط و دقّت در اموال یتیمان[2]، تشبیه خوردن مال یتیم به خوردن آتش! [3]، تأکید بر جنبه های عاطفی و معنوی برخورد با یتیمان در قالب اکرام یتیمان،[4] مورد توجه قرار گرفته است.[5] هم چنین در روایات اسلامی نیز سرشار از سفارشات مختلف نسبت به یتیمان و کودکان بی سرپرست است، از جمله پیامبر گرامی اسلام حضرت محمّد صلی الله علیه و آله فرمودند: ««مَنْ کفَّلَ یتیماً وَکفَّلَ نَفَقَتَهُ کنْتُ انَا وَهُوَ فِی الْجَنَّةِ کهاتَین؛ من و کسی که سرپرستی یتیمی را بر عهده بگیرد و مخارجش را تأمین نماید، در بهشت همچون دو انگشت سبابه و اشاره در کنار هم هستیم».[6] توجه عاطفی به یتیمان بی تردید نیازمندی کودک یتیم، منحصر به خوراک و پوشاک نیست، بلکه پاسخ گفتن به عواطف و احساسات قلبی او مهمتر است و در ساختمان آینده او فوق العاده مؤثر است،[7] چرا که بیشترین رنج یتیم از دست دادن کانون عاطفه و غذای روح است، و تغذیه جسمی در مرحله بعد قرار دارد.[8] نیازمندان؛ جایگاه ابرار و نیکان فراز «وَاطْعامَ الطَّعامِ؛ خوراندن طعام»، در این دعای شریف نشان می دهد در ماه مبارک رمضان لزوم توجه به نیازمندان، ایتام و اطعام فقرا از جمله دستورات مورد تاکید اسلام است.[9] تا آنجا که اطعام آنها یکی از کارهای برجسته «ابرار» شمرده شده است.[10] سلام سلام تحیت بزرگ اسلامی است[11] که و در اصل به معنی سلام اللَّه علیکم است، یعنی خداوند تو را به سلامت دارد، و در امن و امان باشی به همین جهت سلام کردن یک نوع اعلام دوستی و صلح و ترک مخاصمه و جنگ محسوب می شود.[12] سلام؛ آداب زیبای اسلامی در روابط اجتماعی در احادیث وارد شده که سواره بر پیاده، و آنها که مرکب گران قیمت تری دارند به کسانی که مرکب ارزانتر دارند، سلام کنند، و گویا این دستور یک نوع مبارزه با تکبر ناشی از ثروت و موقعیت های خاص مادی است.[13] همنشین تو از تو بِه باید در فرازی از دعا می خوانیم: «وَصُحْبَةَ الْکرامِ؛ همنشینی بزرگان»[14] که نشان می دهد هر شخصی که برای خود دوست و همنشینی می طلبد باید همنشینش کسی باشد که موجب افزایش خوبی شود. به تعبیر شاعر:[15] همنشین تو از تو بِه باید تا تو را عقل و دین بیفزاید آخر: ( اقرار به عبودیت) در خاتمه عرضه می داریم: «بِطَوْلِک یا مَلْجَا الْأمِلینَ؛ به قدرتت ای پناه آرزومندان»،[16] «طول » به معنای نعمت است که امتداد چیزی را بیان می کند چرا که نعمت ها، امتداد وجودی بخشنده نعمت است.[17] هم چنین فراز «یا مَلْجَا الْأمِلینَ؛ ای پناه آرزومندان» مویّد تعبیر قرآنی است: «قل إنی لن یجیرنی من الله أحد و لن أجد من دونه ملتحدا؛ [18] بگو اگر من نیز بر خلاف فرمان حق رفتار کنم هیچکس مرا در برابر او پناه نمی دهد، و ملجا و پناهگاهی جز او نمی یابم»؛ به این ترتیب نه کسی می تواند به من پناه دهد نه چیزی می تواند پناهگاه واقع شود این سخنان اعتراف به عبودیت کامل در پیشگاه خداوند است. [19] پی نوشت ها [1] کلیات مفاتیح نوین؛ ص814- [2] سوره انعام؛ آیۀ152- [3] سوره نساء؛ آیه 10- [4] سورۀ فجر؛ آیه 17 و 18- [5] از تو سوال می کنند(مجموعه سوالات قرآنی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله)؛ ص118- [6] سفینةالبحار، ج 8، ص 740. [7] تفسیر نمونه؛ ج 3؛ ص278- [8] همان؛ ج 27؛ ص359- [9] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در رسانۀ ملی؛ 1395/03/29- [10] برگزیده تفسیر نمونه؛ ج 5؛ ص356- [11] تفسیر نمونه؛ ج 4؛ ص43- [12] همان. [13] همان؛ ج 4؛ ص45- [14] کلیات مفاتیح نوین؛ ص814 [15] انوار هدایت، مجموعه مباحث اخلاقی؛ ص426- [16] کلیات مفاتیح نوین؛ ص814- [17] پیام امام امیر المومنین علیه السلام؛ ج 3؛ ص334 [18] سورۀ جن؛ آیۀ22- [19] تفسیر نمونه؛ ج 25؛ ص131