سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی ۲۴۶
أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسَىٰ إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقَاتِلُوا ۖ قَالُوا وَمَا لَنَا أَلَّا نُقَاتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِنْ دِيَارِنَا وَأَبْنَائِنَا ۖ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْا إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ
آیا ندیدی آن گروه بنی اسرائیل را که پس از وفات موسی از پیغمبر وقت خود تقاضا کردند که پادشاهی برای ما برانگیز تا (به سرکردگی او) در راه خدا جهاد کنیم؛ پیغمبر آنها گفت: اگر جهاد فرض شود مبادا به جنگ قیام نکرده، نافرمانی کنید! گفتند: چگونه شود که ما به جنگ نرویم در صورتی که (دشمنان ما) ما و فرزندان ما را (به ستم) از دیارمان بیرون کردند؟! پس چون (با درخواست آنها) جهاد مقرّر گردید به جز اندکی همه روی گردانیدند، و خدا از کردار ستمکاران آگاه است.
«مَلأ» به بزرگان و اشرافى گفته مى شود که هیبت آنها چشم و سینه ها را پر مى کند.
بنى اسرائیل بعد از حضرت موسى (ع) ، به خاطر قانون شکنى و رفاه طلبى، مجدّداً تحت سلطه و فشار طاغوت قرار گرفته، آزادى و سرزمین خود را از دست دادند. آنها براى نجات از آوارگى و خارج شدن از زیر یوغ طاغوت، تصمیم به مبارزه گرفتند و از پیامبر خویش اشموئیل خواستند براى آنها فرمانده و امیرى را انتخاب کند تا به رهبرى او با طاغوت مبارزه کنند، ولى با همه این ادعاها وقتى دستور صادر شد، همه آنها جز اندکى به میدان نبرد پشت کرده و از آن دستور سرپیچى نمودند.
پیام ها
۱- مسلمانان باید با دقّت تاریخ بنى اسرائیل را بنگرند و پند بگیرند. «ألم تَر»
۲- وجود رهبر الهى، مانع پراکندگى، آوارگى و ستم پذیرى است. «من بعد موسى»
۳- بعضى از انبیا، تنها براى گروهى از مردم رسالت داشتند، نه همه مردم. «اذ قالوا لنبىّ لهم»
۴- فرمانده نظامى باید از سوى رهبر آسمانى انتخاب و نصب شود. «ابعث لنا» پس دین از سیاست جدا نیست.
۵ - جنگ موفق، فرمانده لایق مى خواهد. «ابعث لنا ملکا»
۶- براى نجات از طاغوتها باید به انبیاى الهى پناه برد. «قالوالنبى لهم»
۷- تعهّد گرفتن از کسانى که پیشنهادات اصلاحى دارند لازم است. «هل عسیتم»
۸ - رهبر باید آینده نگر باشد و احتمال پیمان شکنى و فرار از مسئولیّت را از سوى مردم بدهد. «هل عسیتم»
۹- جهاد براى رفع ظلم و دفاع از وطن، جهاد در راه خداست. «ومالنا الاّ نقاتل فى سبیل اللّه و قد اخرجنا من دیارنا وابنائنا»
۱۰- پیدایش مشکلات، سبب بیدارى وحرکت براى رهایى است. «اخرجنا»
۱۱- میدان مبارزه، عامل ارزیابى افراد پر ادّعا است. «توّلوا»
خوش بود گرمحک تجربه آید به میان / تا سیه روى شود هر که در او غش باشد
۱۲- پیمان شکنان و شعار دهندگان بى عمل، ظالمند. «علیم بالظالمین»
۱۳- خداوند آگاه است، پس این همه تظاهر براى چه؟! «واللّه علیمٌ»
اگر مى فرمود: «نبیّهم» اشاره کمترى داشت که پیامبر خاصّى است و همین که فرمود: «لنبىّ لهم» این اشاره تشدید مى شود.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
@n20011💧💧🌹🌹
⁉️ متن شبهه :👇👇👇
چرا اصلا رأی بدهیم وقتی نظام خودش از قبل رئیسجمهور انتخاب میکند!!
✅ پاسخ شبهه:👇👇👇
1️⃣ اگر نظام خودش انتخاب میکرد، آیا منطقی بود عالیترین مقامها خودشان را چند بار در معرض رأی مردم قرار دهند و با وجود رأی نیاوردن در یک انتخابات، در انتخابات بعدی نیز ثبت نام کنند؟؟!
2️⃣ در 76 میگفتند نظام، ناطق نوری را از صندوق در میآورد اما در نهایت خاتمی رئیسجمهور شد.
3️⃣ در سال 92 میگفتند نظام، جلیلی یا قالیباف را از صندوق در میآورد اما در نهایت روحانی رئیسجمهور شد. این در حالی بود که روحانی تنها 0/71 《کمتراز یک درصد》(260 هزار) درصد بیشتر از حد نصاب رأی آورد و اگر خدای نکرده نظام اهل چنین کاری بود و یا اصولاً چنین کاری امکان داشت، باطل کردن 0/71 درصد《کمتر از یک درصد》 (260هزار) آرا عدد بسیار کمی رأی را شامل میشد.
4️⃣ سال 96 هم شایعه پراکنان ادعا میکردند: رئیسی انتخاب شده استُ پس دیگر رای برای چه؟ ، اما روحانی انتخاب شد.
5️⃣ پس میزان رای ملت است
#رأی_میدهم
#انتخابات_1400
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز پنجشنبه است یادی کنیم از اموات ودرگذشتگان خاک پدران و مادران و همسران و فرزندان و دیگر عزیزان آسمانی با خواندن فاتحه و صلوات و دادن خیرات به نیابت از آنان
@n20011🌹♣️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در آستانه شب و روز جمعه شب زیارتی ابا عبدالله الحسین علیه السلام قرار داریم دلت را راهی کربلا حرم مطهر و با صفای امام حسین علیه السلام کن و با توجه و خلوص نیت بگو السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام
@n20011😄
#حکایت
#خربزه قاتل👈
آقا محمدخان قاجار سرسلسله پادشاهان قجری است که زندگیاش با حوادث عجیب و جالبی گره خورده است، او که با بر انداختن سلسله زندیه به قدرت رسید، سرانجام در جریان لشگر کشی بیرون راندن سپاه روس ها از ایران کشته شد.عبدالله مستوفی در کتاب شرح زندگانی من که یکی از منابع مهم در مطالعه دوران قاجاریه محسوب میشود، دلیل به قتل رسدن او را اینگونه شرح میدهد:« در ایام محاصره شوشا، مقداری خربزه برای شاه آورده بودند که تحویل آبدار خود نموده و امر داده بود که هر وعده مثلا نصف یک دانه از آنها را که یک ظرف میشود در سفره غذای او بگذارند. خربزهها زودتر از حسابی که شاه داشته است تمام میشود. شاه تاریخ روز آوردن خربزهها و اینکه چند دانه آن به مصرف رسیده و چند دانه آن باید باقی باشد دقیقا تعیین میکند و از آبدار باقیمانده را مطالبه مینماید. آبدار هم نجات را در حقیقتگویی میپندارد و اعتراف میکند که با دو نفر از پیشخدمتها آنها را خوردهاند. شاه برای همین جرم، امر به کشتن هر سه نفر میدهد. بعد از آن که به خاطر او میآورند که شب جمعه است، اعدام آنها را به صبح شنبه محول مینماید و چون محکومین به تجربه میدانستند که حکم شاه استینافپذیر نیست، شب شنبه سه نفری وارد اتاق خواب او شده کارش را میسازند و جواهرهای سلطنتی را برداشته فرار میکنند.»
@n20011🔰
2627503.mp3
34.01M
#دعای_کمیل
🎙حجت الاسلام میرزا محمدی
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی ۲۴۷
وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا ۚ قَالُوا أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ ۚ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ ۖ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
پیغمبرشان به آنها گفت: خداوند طالوت را به پادشاهی شما برانگیخت. گفتند که از کجا او را بر ما بزرگی و شاهی رواست در صورتی که ما به پادشاهی شایستهتر از اوییم و او را مال فراوان نیست. رسول گفت: خداوند او را برگزیده و در دانش و توانایی و قوت جسم فزونی بخشیده، و خدا ملک خود را به هر که خواهد بخشد، که خدا به حقیقت توانگر و داناست.
کلمه «واسع» یعنى خداوند بىنیازى است که از هیچگونه بخششى عاجز نیست.
گرچه بنى اسرائیل از پیامبرشان فرمانده نظامى براى رهبرى جنگ خواستند؛ «مَلکاً نقاتل فى سبیل اللّه» ولى از آنجا که آنان بهانه گرفته و گفتند: طالوت را به سلطنت چه کار؟ معلوم مى شود که او علاوه بر فرمانده نظامى، سلطان آنان نیز قرار گرفت. این گروه ستمدیده بنى اسرائیل با آنکه براى رهایى از چنگال ظالمان، از پیامبرشان درخواست تعیین فرمانده کرده بودند، ولى وقتى پیامبرشان طالوت را که جوانى چوپان و فقیر و گمنام بود، به فرماندهى و زمامدارى آنان تعیین نمود، گفتند: چگونه او مى تواند فرمانده ما باشد در حالى که شهرت و ثروتى ندارد؟ و ما به جهت ثروت و دارایى که داریم، از او لایقتریم!
پیامبر وقتى بهانه گیرى آنها را به خاطر فقر و ندارى طالوت شنید، فرمود: بى گمان خدا او را بر شما برگزیده است و او توانایى علمى و قدرت بدنى و نیروى لازم براى فرماندهى جنگ را دارد. خداوند هرکس را که بخواهد بخاطر لیاقت و استعدادهاى نهفته اش فرماندهى مى بخشد.
آرى، اگر نظر او به سنگى تعلق گیرد، جواهر مى شود و اگر به خارى افتد، گل و اگر به فقیرى نظر کند فرمانده مى شود.
آیا چوپانى که گوسفندانش گم مى شوند، لیاقت فرماندهى دارد؟ در روایات آمده است: طالوت چوپانى بود که در پى گوسفندان گمشده اش از اطراف به سوى شهر آمده بود و به خدمت پیامبر رسید و خداوند به پیامبر وحى کرد که همین چوپان لیاقت فرماندهى دارد و او را به مردم معرفى کن.
شاید مراد از جمله بسطة فىالعلم» جامعیّت علوم باشد. یعنى او در بسیارى از علوم، اطلاعات گسترده اى داشت.
پیام ها
۱- پیامبران بر اساس وحى، جانشین خود را انتخاب می کنند. «ان اللّه قد بعث»
۲- رهبرى که خداوند تعیین کند، به نفع مردم است. «بعث لکم»
۳- اگر مى خواهید به آزادى و نجات برسید، باید رهبر الهى را بپذیرید. «انّ اللّه قد بعث لکم طالوت ملکا»
۴- دین از سیاست جدا نیست. انبیا مستقیماً در مسائل نظامى دخالت و فرمانده نظامى عزل و نصب مى کردند. «انّ اللّه قد بعث لکم»
۵ - از استعدادهاى نهفته در افراد گمنام و فقیر، غافل نباشید. «قد بعث لکم»
۶- نشانه ایمان واقعى، تسلیم خدا و رسول بودن است و بنی اسرائیل به خاطر پندار غلط تسلیم نبودند. «انّى یکون له الملک علینا»
۷- یکى از امتحانات الهى، نحوه برخورد ما با رهبر الهى است. «قالوا انّى یکون...»
۸ - خودبرتربینى، محکوم است. «نحن احقّ بالملک منه»
۹- نام و مقام و شهرنشینى، نشانه برترى نیست. در این آیه از کسانى که ملاک برترى را مال و مقام دانسته اند، انتقاد شده است. «لم یؤت سعة من المال»
۱۰- انتخاب الهى، بر اساس لیاقت است، نه گزاف و بیهوده.«ان اللّه اصطفاه علیکم وزاده بسطة فى العلم والجسم»
۱۱- قدرت علمى و توانایى جسمى، دو شرط لازم براى فرماندهى لشکر است. «بسطة فى العلم و الجسم»
۱۲- توانایى علمى، مهمتر از توانایى جسمى است. «زاده بسطة فى العلم و الجسم» ابتدا کلمه ى «علم» آمد، سپس «جسم».
۱۳- اعلم بودن، در گزینش یک اصل است. «بسطة فى العلم»
۱۴- رهبر و مدیر باید زیر دستان خود را توجیه کند و دلیل کار و انتخاب خود را بازگو کرده و ابهامات را برطرف کند و نگوید این حقّ من است که هر کارى بخواهم انجام دهم. پیامبر دلیل انتخاب طالوت را توانایى علمى وجسمى او بیان کرد. «زاده بسطة فى العلم و الجسم»
۱۵- نه فقر و گمنامى، مانع لطف الهى است و نه ثروت و شهرت، باعث آن. «واللّه واسعٌ علیم»
۱۶- سرچشمه ى اکثر اعتراضات مردم، کوته نظرى و کوته فکرى است، ولى علم خداوند بى نهایت و نامحدود است. «واسع علیم»
چنانکه شیطان گفت: انا خیرٌ منه
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
@n20011🌹💧
سلام به دوستان عزیزم
از روز شنبه ۲۲خرداد(اول ماه ذی القعده)تا چهارشنبه ۳۰ تیر(دهم ذی الحجه)روز عید قربان که 40 روز متوالیه بهترین زمان برای گرفتن حاجاته و بهش چله ی ذوالقعده گفته میشه که به اصطلاح علما بهار حاجت هاست! یعنی اگه کسی چله ذوالقعده داشته باشه و تو این چهل روز دعا کنه محاله دست خالی برگرده.
تو هم مثل من این روز را به دوستات یادآوری کن؛ به این امید که از باغ دعاشون، یه گل استجابت هدیه بگیرى!!!
👈بهترین پیشنهادها یکی از اذکار و سوره های زیره(یکیش که به دلتون می افته):
❤️ چهل روز روزی یکبار سوره های فجر
❤️چهل روز ذکر لااله الاالله
❤️صلوات روزی ۳۵۰ مرتبه
❤️چهل روز ذکر یابصیر ۳۰۳ مرتبه
❤️ چهل روز زیارت عاشورا
❤️چهل روز سوره یاسین
❤️چهل روز حدیث کسا
❤️چهل روز زیارت وارث
❤️چهل روز آیه رب ادخلنی مدخلأ صدق واخرجنی مخرج صدق وجعلنی من لندک سلطانأ نصیرأ روزی۱۰۰ مرتبه
خیلی ها گرفتارن و خیلی ها مشکلات کوچیک و بزرگ دارن. لطفا به همه یادآوری کنید وفرستنده این متن را از دعای خیرتون بی نصیب نفرمایید
الهی تک تک اعضای این گروه حاجت روا شن به حق پنج تن و به حق خود خدا 🙏🏻
زمان چله ی ذی القعده از:
شنبه ۲۲ خرداد (اول ذی القعده) تا چهارشنبه ۳۰ تیر(۱۰ ذی الحجه )
التماس دعا🙏
🇮🇷✨🇮🇷✨🇮🇷
💢 #انتخابات
✅ پرسش:ملاک تشخیص بین انتقاد صحیح و عیب جویی,غیبت یا استهزاء خصوصا در مباحثات سیاسی چیست؟
🌺پاسخ: از آن جا که شخصیتهای اجتماعی و سیاسی مانند مسئولان و مدیران در قبال مردم و جامعه باید پاسخگو باشند، انتقاد از آنان اشکالى ندارد؛ اما غیبت ذکر معایب شخصی انسانها است که ربطى به شخصیت حقوقى یا عملکرد کارى آنها ندارد بنابراین صحبت در رابطه با مسائل شخصى آنان جایز نیست و این عمل غیبت و از گناهان کبیره است؛ اما بررسى و سنجش کارکرد اجتماعى آنان و نقد دقیق آن، بدون تکیهبر ظنیّات و افراطوتفریطها و باهدف اصلاح امور جامعه اشکالى ندارد زیرا اموری که مربوط به شخصیت حقوقی افراد است چون جنبه اجتماعی دارد و ازجمله امور پنهان محسوب نمیشود، اصطلاحاً به آن غیبت گفته نمیشود.
#نقد_مسئولین #غیبت #افتراء #نهی_از_منکر #نصیحت #اخلاق #انتخابات
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110