eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
441 دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
5.6هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
امام هشتم (ع) و ماجرای تشییع جنازه موسي بن سيار كه از ياران حضرت رضا عليه السلام است ،‌مي‌گويد : « ‌روزي همراه ايشان بودم همين كه نزديك ديوارهاي طوس رسيديم صداي ناله و گريه‌اي را شنيدم . من به جست و جوي آن رفتم . ناگاه ديدم جنازه‌اي را مي آورند در اين حال حضرت از مركب پياده شده و به طرف جنازه آمدند و آنرا بلند كردند و چنان به آن جنازه چسبيدند، همچون بچه‌اي كه به مادرش مي‌چسبد آنگاه رو به من نموده فرمودند : « هر كس جنازه‌اي از دوستان ما را تشييع كند، مثل روزي كه از مادر متولد شده، گناهانش پاك مي‌شود » وقتي جنازه كنار قبر گذاشته شد، حضرت كنار ميت نشسته و دست مبارك خود را روي سينه‌ي او گذاشتند و فرمودند :« فلاني ! تو را بشارت مي‌دهم كه بعد از اين ديگر ناراحتي نخواهي ديد .» (1) عرض كردم : فدايت شوم، مگر اين مرد را مي‌شناسيد، در حاليكه اينجا سرزميني است كه تا كنون در آن گام ننهاده‌ايد امام عليه السلام فرمود: موسي ! مگر نمي داني كه اعمال شيعيان ما هر صبح و شام بر ما عرضه مي‌شود. اين چنين است كه امامان عليهم السلام از احوال ما آگاهند و لذا هر حاجتمندي كه رو به سوي آنان مي‌كند، مورد توجه قرار مي‌گيرد و حاجتش به نحو شايسته‌اي برآورده مي‌گردد. پی نوشتها : (1) بحارالانوار 49/98. @n20011🌹
سـ🌸ـلام به تابستان خوش آمدید🌸 میلاد باسعادت امام رضا(ع) مبارک 💐 امروز سه شنبه ☀️ ١ تیر ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ١١ ذیعقده ١۴۴٢ ه.ق 🌲 ٢٢ ژوئن ٢٠٢١ ميلادى
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ ۲۵۸ أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ ۖ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ آیا ندیدی که پادشاه زمان ابراهیم (علیه السّلام) به دلیل حکومتی که خدا به او داده بود درباره (یکتایی) خدا با ابراهیم به جدل برخاست؟ چون ابراهیم گفت: خدای من آن است که زنده گرداند و بمیراند، او گفت: من نیز زنده می‌کنم و می‌میرانم. ابراهیم گفت که خداوند خورشید را از طرف مشرق برآورد، تو اگر توانی از مغرب بیرون آر؛ آن نادان کافر در جواب عاجز ماند؛ و خدا راهنمای ستمکاران نخواهد بود. در آیه‏ قبل خواندیم که خداوند ولىّ مؤمنان است و آنان را از ظلمات خارج و به سوى نور مى‏ برد، این آیه و آیات بعد نمونه‏ هایى از ولایت خداوند و بیرون آوردن از ظلمات به نور را مطرح مى ‏کند. در روایاتِ تاریخى آمده است که نمرود از پادشاهان بابل بود و حکومت مقتدران ه‏اى داشت او با حضرت ابراهیم (ع) درباره‏ خداوند مباحثه و مجادله کرد. وقتى حضرت ابراهیم (ع) گفت: پروردگار من آن است که زنده مى‏ کند و مى‏ میراند، او گفت: من نیز زنده مى‏ کنم و مى ‏میرانم. سپس دستور داد دو زندانى را حاضر کردند، یکى را آزاد نمود و دیگرى را دستور داد بکشند. وقتى حضرت ابراهیم (ع) این سفسطه و مغالطه را مشاهده کرد که این شخص چه برداشتى از زنده کردن و میراندن دارد و چگونه مى‏ خواهد افکار دیگران را منحرف کند، فرمود: خداوند طلوع خورشید را از مشرق قرار داده است، اگر تو ادّعا دارى که بر جهانِ هستى حکومت دارى و همه چیز در اختیار و تحت قدرت توست، خورشید را از مغرب بیرون بیاور!. آن موقع بود که نمرود مبهوت ماند و پاسخى جز سکوت نداشت. پیام ها ۱- هرکس هرچه دارد از اوست. کافران نیز در دنیا از نعمت‏ هاى او بهره ‏مند مى‏ شوند، ولى از آن سوء استفاده مى‏ کنند. «اتاه اللّه» ۲- قدرت و حکومت مى‏ تواند عامل استکبار و غرور گردد. «اتاه اللّه الملک... أنا اُحى و امیت...» ۳- توجّه به افکار عمومى و قضاوت مردم لازم است. گرچه پدیده‏ ى حیات یکى از راه هاى خداشناسى است و جواب نمرود صحیح نبود، ولى آن بحث‏ها و مجادله‏ ها، افکار عمومى را پاسخ نمى ‏گفت. «ربّى الذى یحیى و یمیت» ۴- مغالطه و سفسطه، ترفند اهل باطل است. «انا اُحى و اُمیت» ۵ - حقّ، اگر منطقى و مستدل ارائه شود، بر باطل پیروز و حاکم است. «فأت بها من المغرب فبهت الذى کفر» ۶- در مباحثه‏ ها از استدلال‏ هاى فطرى، عقلى و عمومى استفاده کنید، تا مخالفِ لجوج نیز مقهور و مبهوت شود. «فبهت الذى کفر» ۷- کافر ظالم است، زیرا به خود و مقام انسانیّت ظلم کرده است. «لا یهدى القوم الظالمین» منبع: درس هایی از قرآن @n20011🌹✨💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام🔰 امام (ع) هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا (ص) و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام (ص) است. بنابر نظر مشهور مورّخان وی در یازدهم ذی قعده سال ۱۴۸ هـ. ق، در مدینه منوّره متولد شد. نام مبارکش، علی، کنیه آن حضرت، ابوالحسن و دارای القاب متعددی از جمله؛ رضا، صادق، ‏صابر، فاضل، قرة ‏اعین المؤمنین و... هستند، اما مشهورترین لقب ایشان، «رضا» به معنای «خشنودی» است. پدر بزرگوار امام رضا، امام موسی کاظم (ع) پیشوای هفتم شیعیان بودند که در سال ۱۸۳ ﻫ.ق، به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند، و مادر گرامیشان نجمه (تکتم) نام داشت. امام رضا (ع) در مدینه، پس از شهادت پدر، امامت بر مردم را بر عهده گرفت، و به رسیدگى امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خودش جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق (ع) مشغول شد و در این راستا گام هاى بزرگ و استوارى برداشت. مدت امامت حضرت رضا(ع)، حدود ۲۰ سال طول کشید، که ۱۷ سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت. در مورد تعداد فرزندان آن حضرت اختلاف وجود دارد، برخی امام جواد(ع) را تنها فرزند ایشان دانسته و گروهی نیز فرزندان دیگری را برای حضرتشان بر­می­شمارند. امام رضا (ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیله مأمون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت. آن حضرت پس از قبول اجباری ولایت عهدی مأمون و گذشت سه سال، در ۵۵ سالگی به دست این خلیفۀ عباسی به شهادت رسید. @n20011🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سـ🌸ـلام روزتون پراز خیر و برکت 🌸 امروز چهارشنبه ☀️ ٢ تیر ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ١٢ ذیعقده ١۴۴٢ ه.ق 🌲 ٢٣ ژوئن ٢٠٢١ ميلادى
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ ۲۵۹ أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَىٰ قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَىٰ عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّىٰ يُحْيِي هَٰذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا ۖ فَأَمَاتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ ۖ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ ۖ قَالَ لَبِثْتُ يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ ۖ قَالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عَامٍ فَانْظُرْ إِلَىٰ طَعَامِكَ وَشَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ ۖ وَانْظُرْ إِلَىٰ حِمَارِكَ وَلِنَجْعَلَكَ آيَةً لِلنَّاسِ ۖ وَانْظُرْ إِلَى الْعِظَامِ كَيْفَ نُنْشِزُهَا ثُمَّ نَكْسُوهَا لَحْمًا ۚ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ یا به مانند آن کس (عزیر) که به دهکده‌ای گذر کرد که خراب و ویران شده بود، گفت: (به حیرتم که) خدا چگونه باز این مردگان را زنده خواهد کرد! پس خداوند او را صد سال میراند سپس زنده کرد و برانگیخت و بدو فرمود که چند مدّت درنگ نمودی؟ جواب داد: یک روز یا پاره‌ای از یک روز درنگ نمودم، خداوند فرمود (نه چنین است) بلکه صد سال است که به خواب مرگ افتاده‌ای، نظر در طعام و شراب خود بنما که هنوز تغییر ننموده، و الاغ خود را بنگر (که اکنون زنده‌اش کنیم تا احوال بر تو معلوم شود) و تا تو را حجت و نشانه‌ای برای خلق قرار دهیم (که امر بعثت را انکار نکنند) و بنگر در استخوانهای آن که چگونه درهمش پیوسته و گوشت بر آن پوشانیم. چون این کار بر او روشن گردید، گفت: به یقین می‌دانم که خدا بر هر چیز قادر است. آیه‏ قبل گفتگوى حضرت ابراهیم (ع) با نمرود را بازگو کرد که پیرامون توحید گفتگو مى‏ کردند و هدایت از طریق استدلال بود و ابراهیم با استدلال پیروز شد. نمونه‏ دوّم خروج از ظلمات به نور، در این آیه است که پیرامون معاد گفتگو مى‏ شود و هدایت از طریق نمایش و به صورت محسوس و عملى صورت مى‏ گیرد. در تفاسیر و برخى روایات آمده است که نام این شخص «عُزیر» بوده است. در تفسیر المیزان مى‏ خوانیم که این شخص باید پیامبر باشد، زیرا خداوند با او سخن گفته است. پیام ها ۱- به تمدن‏ هاى ویران شده گذشته، باید به دیده عبرت نگریست و درس هاى تازه گرفت. «مرّ على قریة» ۲- هرچند مى‏ دانید، امّا باز هم علم خود را با تجربه و پرسیدن بالا ببرید. «انّى‏ یحى هذه اللّه» ۳- صد سال مردن، براى یک نکته فهمیدن بجاست. «فاماته اللّه مأة عام» ۴- گذشت زمان طولانى، خللى در قدرت خداوند وارد نمى ‏آورد. «فاماته اللّه مأة عام ثم بعثه» ۵ - رجعت و زنده شدن مردگان در همین دنیا و قبل از قیامت قابل قبول است. «أماته... بعثه» ۶- نمایش، از بهترین راه هاى بیان معارف دینى است. «اُنظر الى طعامک و شرابک... و انظر الى... و انظر الى العظام...» ۷- با اراده الهى استخوان محکم، متلاشى مى‏ شود، ولى غذایى که زود فاسد مى‏ شود، صد سال سالم باقى مى‏ ماند. «لم یتسنّه» ۸ - نمایش قدرت پروردگار براى ارشاد و هدایت مردم است، نه براى سرگرمى و یا حتّى قدرت‏نمایى. «ولنجعلک آیة للناس» ۹- خداوند صحن ه‏اى از قیامت را در دنیا آورده است. «فاماته... ثم بعثه... وانظر الى العظام کیف ننشزها» ۱۰- معاد، جسمانى است. زیرا اگر معاد روحانى بود، سخن از استخوان به میان نمى ‏آمد. «وانظر الى العظام» ۱۱- مشت نمونه‏ خروار است. خداوند گوشه‏ هایى از قدرت خود در قیامت را در دنیا به نمایش گذارده است. «فلمّا تبیّن له قال أعلم انّ‏اللّه على کلّ شى‏ء قدیر» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011🌹💧
💠 خمس مواد مصرفی قرضی 🔰سؤال: آیا به خریداری شده قبل از به صورت که قصد تجارت با آن را نداریم، مانند برنج به صورت قبل از سال خمسی در صورتی که تا سال خمسی بدهی آن پرداخت نشده باشد، تعلق می گیرد یا خیر؟ آیت الله خامنه ای ✅جواب: خمس تعلق نمی گیرد. 📣ما را در نشر احکام الهی یاری کنید. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🌹آیت الله یعقوبی قائنی(حفظه الله): 🔻ذکر ‌يا رَؤُوفُ يا رَحيم از امام رضا (عليه السلام) وارد شده و براي حل مشکلات و ناراحتي ها به خصوص گرفتاري هاي مادي مفيد است و اگر کسي با حال توجه به امام هشتم (عليه السلام) آن را «وِرد» خود قرار دهد، خود آن حضرت از او دستگيري مي فرمايند. 🔻گفتن اين ذکر براي افراد خشن نافع است. 🔻چنانچه اين ذکر 1001 مرتبه در يک جلسه گفته شود زندگي انسان سامان می يابد. 🔻و نيز گفتن آن، 545 مرتبه براي وسعت رزق و برآورده شدن حاجت و نجات از شرّ اشرار و شدائد مفيد است. 🌹علامه طباطبایی(رحمه الله علیه): 🔻«همه امامان علیهم‌السلام لطف دارند، اما لطف حضرت رضا علیه‎السلام محسوس است. 🔻همه امامان معصوم علیهم‌السلام رئوف هستند، اما رأفت حضرت امام رضا علیه‌السلام ظاهر است.