🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔸سوالی ذهن برخی از مخاطبین را درباره سران تصوف و مشاهیر ایشان مشغول کرده که: «در کتابهای دوران تحصیلی به اشخاصی بر میخوردیم که آنها را شاعر و عارف معرفی میکردند، اما شما میگویید آنها صوفی هستند، واقعا نظر درست کدام است؟»
🔺«قسمت اول»
🔹باید به این نکته دقت داشته که تا قرن هشتم، دو واژه صوفی و عارف از هم تفکیک نشده بودند و هر دو به یک معنا به کار میرفتند.
🔹علت آنکه این دو واژه بصورت یکسان به کار میرفتند آن بود که صوفیه هنوز به حوزه تشیع وارد نشده و همچنان صوفیان، سنی مذهب بودند.
📚صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست، ص 516
@n_tasavof
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🌹نقد فرقههای صوفیه🌹
💢 صوفی شمردن ائمه(ع) توسط سید حیدر آملی!
🔺بعد از آنکه سید حیدر آملی در کتاب خود با نام "جامع الاسرار و منبع الانوار" صوفیه را شیعه حقیقی میخواند، پا را فراتر نهاده و ائمه معصومین (علیهم السلام) را از جمله صوفیان شمرده و ایشان را دارای معرفت کشفی و خرقه صوفیانه به حساب آورده و این صفت را شامل یکیک آنان تا حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) دانسته و بدینگونه حجت حاضر شیعیان، در عین حال قطب صوفیه نیز هست.
@n_tasavof
📚الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، صص 105 و 106
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباط
🍁.…نقد فرقههاے صوفیه.…🍁
✅ فرازے از دعاے عرفه؛
خدايا چنانم كن كه از تو بترسم گويا كه تو را میبينم،
و با پرهيزگارى مرا خوشبخت گردان،
و به نافرمانى ات بدبختم مكن،
و خير در قضايت را برايم اختيار كن،
و به من در تقديرت بركت ده،
تا تعجيل آنچه را تو به تأخير انداختى نخواهم،
و تأخير آنچه را تو پيش انداختى ميل نكنم!
@n_tasavof
🔆 محتواے والاے دعاے پرفیض عرفه ڪه بر لب مبارک سیدالشهدا(ع) جارے شده، درس عرفان و ملاک شناخت عارف واقعے از مدعیان ڪاذب عرفان و صوفے مسلڪان است.
💢 در حضور بایزید بسطامے این آیه تلاوت شد ڪه «إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ/۱۲ _ بروج / عقاب پروردگارت شدید است.»
بایزید صدا زد، گفت، عِقاب من از عِقاب او (خدا) سخت تر است!
📚 شرح شطحیات، روزبهان بقلی شیرازی
@n_tasavof
✳️ این عدم معرفت، تنها نتیجهے دورے از معدن علوم الهے است ڪه در انحصار پیامبر(صلیالله علیه وآله) و اهلبیت پاک اوست.
🍁.…نقد فرقههای صوفیه.…🍁
✅ سیدالشهدا(ع) فرزند پیامبر اسلام؛
👈 وَاَسْئَلُکَ اَللّهُمَّ حاجَتِىَ الَّتى اِنْ اَعْطَیْتَنیها لَمْ یَضُرَّنى ما مَنَعْتَنى وَاِنْ مَنَعْتَنیها لَمْ یَنْفَعْنى ما اَعْطَیْتَنى اَسْئَلُکَ فَکاکَ رَقَبَتى مِنَ النّارِ.
✔️ ترجمه؛
خدایا،
از تو درخواست میكنم حاجتم را كه اگر آن را به من عطا كنى،
بیشك هرچه را از من دريغ ورزى به من ضررى نرساند،
و اگر قضاى حاجتم را از من دريغ نمايى،
آنچه را عطايم كنى سودى نبخشد،
رهایی از آتش(دوزخ) را از تو درخواست میكنم!
📚 فراز پایانی دعای عرفه
@n_tasavof
❌ بایزید بسطامی از سران تصوف؛
👈 مىگفت: دلم مىخواهد زودتر قیامت برپا شود تا خیمه خود را برطرف دوزخ زنم که چون دوزخ مرا بیند پست شود و به این وسیله راحتى مردم را فراهم کرده باشم!
📚عطار نیشابوری، تذکرة الاُولیا
🔆 قضاوت با وجدانهای بیدار!🙏😔
🍁.…نقد فرقههای صوفیه.…🍁
✅ انتقاد علمای اهل سنت به صوفیان...
ابنجوزی از علماء بزرگ اهلسنت در کتاب خود با نقل داستانهای عجیبی از کتاب غزالی افکار و عقاید صوفیانه سخیف غزالی را که با شرع مقدس اسلام منافات دارد را مورد بررسی قرار داده و بارها اظهار شگفتی خود را از سخنان غزالی بیان داشته است!🤔
@n_tasavof
💢 وی مینویسد؛
«در شگفتم که چگونه مردم را به این اعمال مخالف دستور شرع، ترغیب میکند؟
آیا جایز است که انسان شب را تا به صبح روی سر بایستد تا خون به صورتش بازگردد و تولید بیماریهای شدید کند؟!
درواقع ابو حامد غزالی فقه را به تصوف خیلی ارزان فروخته است!»😐😑
📚 مکارم شیرازی، ناصر، جلوه حق، نشر مدرسه علی بن ابیطالب، قم، 1381، ص 158
🍀….…🍁نقد فرقههای صوفیه🍁.……🍀
@n_tasavof
های و هوی شیطانی!👿
⛔️ نویسنده کتاب جواهر غیبی در رابطه با تعداد و نحوهی ذِکر گویی صوفیان مینویسد:😏
« در ذکر جبروتی، سر را به کتف راست بند کرده بر پستان چپ، الله گویان چنان ضرب کند که پهلوی چپ خم شود.
ذکر (آورد و برد) این است که مربع نشیند و رو به کتف راست آورده "ها" گوید و به کتف چپ رو آورده "هو" گوید و سر، نگون کرده (یعنی سر را پایین آورده) و در خود "هی" گویان ضرب کند و این معمول اکثر مشایخ است.»😅
@n_tasavof
📚(جواهر غیبی، ص111)
✅ بنابر آنچه نقل شد، صوفیان با انجام حرکاتی عجیب و ساختگی در گفتن ذکر، این توهم به آنان دست داده که با این روش به خدا نزدیکتر شده و به فنای الهی میرسند، در حالی که این عمل آنان، بدعتی آشکار در اسلام است!🙂
🍀………🍁نقد فرقههای صوفیه🍁………🍀
❌ نمونهای دیگر از تفسیر به رأی صوفیانه😕
⛔️ در تفسیر «غرائب القرآن» صوفی معروف «نظام الدین نیشابوری» که معاصر با ابن حجر عسقلانی متعصب نیز بوده است،
بعد از ذکر تفسیر هر قسمت از آیات، بحثی تحت عنوان «تأویل» میبینیم که روشنترین مصداق تفسیر به رأی است!😳
⭕️ مثلا در ذیل آیات مربوط به مبارزه موسی با ساحران میگوید:🤔
@n_tasavof
«منظور از اژدها (ثعبان) در این داستان همان اژدهای نفس است،
زیرا هر چیز را به خود اضافه کنی و محل حاجات خویش قرار دهی اژدهاست همان طور که موسی عصا را به خود اضافه کرد و گفت: «هی عصای؛ این عصای من است» و لذا به او گفته شد، «القاها یا موسی؛ این عصای نفس را بیفکن».😨😬
📚 تفسیر غرائب القرآن که در حاشیه تفسیر طبری آمده است، جلد 9، صفحه 42 و 52
@Farsna
1.92M
🎙 #صوت | یکی از قشنگترین شبای ساله ...
🔹مولودیخوانی زیبا در وصف شب میلاد امام هادی(علیهالسلام)
@n_tasavof
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁نقد فرقههای صوفیه🍁
✅ امام هادی(ع): همهی صوفیان از مخالفان ما(اهل بیت) هستند.
@n_tasavof
💢 پ ن:
توجه به این نکته ضروری است که امام(ع) هیچ طایفه و سلسلهای اعم از شیعه و سنی را استثنا نکردهاند...
☘نقد فرقههای صوفیه☘
✅ صوفیان به بزرگ خود #قطب میگویند.
🔺آنها قطب را صاحب کرامت و برترین اولیاء دانسته و معتقدند او انسان کامل است. اما برخی تعاریف دیگری از قطب ارائه کرده و گفتهاند:
🔺«اولیاء به گمنامی زندگی میکنند و گمنام میمیرند و به گفته #هجویری از ایشان چهار هزار هستند که "مکتومانند" و یکدیگر را نمیشناسند و در همه حال خود را از خلق خدا پنهان هستند.
🔺به عقیده صوفیه، نظام دنیا بر اولیاء استوار است و بزرگترین اولیاء "قطب" یا "غوث" نامیده میشود. قطب بزرگترین #صوفی وقت و حاکم بر اولیاء است و هر وقت اراده کند، در فاصله یک چشم بر هم زدن، همه اولیاء از اطراف و اکناف دنیا گرد او جمع میشوند.»
📚 تاریخ تصوف در اسلام، ص 219
🔸بنا بر تعریفی که برخی از صوفیه از قطب کردهاند، آیا این تعریف بر قطب فرقههای مختلف صوفیه حمل میشود و کدامیک از ایشان مصداق چنین تعریفی هستند؟
@n_tasavof
🌺🌺🌺پست ویژه🌺🌺🌺
⭕️ چهل پیشنهاد برای اینکه همه در تبلیغ #غدیر شریک باشیم
🔸1- یک خانواده می تواند با دیدار از اقوام و سادات مبلّغ غدیر باشد.
🔸2- یک کاسب می تواند با تخفیف ویژه در ایام غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸3- یک راننده تاکسی می تواند با پذیرایی شکلات در ماشینش مبلّغ غدیر باشد.
🔸4- یک مادر بزرگ می تواند با گفتن قصه های غدیری برای نوه هایش مبلّغ غدیر باشد.
🔸5- یک امام جماعت مسجد می تواند با صحبت پیرامون غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸6- یک نمازگزار مسجد می تواند با پذیرایی از نمازگزاران مبلّغ غدیر باشد.
🔸7- یک مادر می تواند با آماده کردن بهترین لباس های فرزندانش در غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸8- یک مادر می تواند با پختن غذای مورد علاقه فرزندانش در غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸9- یک مادر می تواند با پخش سرودهای شاد در ایام غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸10- یک مادر می تواند با گذشتن از خطاهای فرزندش به مناسبت غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸11- یک پدر می تواند با تهیه هدیه برای فرزندانش مبلّغ غدیر باشد.
🔸12- یک پدر بزرگ می تواند با ارسال پیام برای نوه هایش مبلّغ غدیر باشد.
🔸13- یک مادربزرگ می تواند با دادن نذری در ایام غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸14- یک دانش آموز می تواند با تزئین کلاس مدرسه اش مبلّغ غدیر باشد.
🔸15- یک دانشجو می تواند با هدیه کتاب و سی دی مرتبط با غدیر به اساتید و دوستان و نزدیکانش مبلّغ غدیر باشد.
🔸16- یک معلم می تواند با برگزاری مسابقات مرتبط با غدیر در کلاسش مبلّغ غدیر باشد.
🔸17- یک مدیرِ مدرسه می تواند با مسابقه تزئینات بین کلاس ها مبلّغ غدیر باشد.
🔸18- یک پدر می تواند با تهیه هدیه برای فرزندانش در روز غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸19- یک دانش آموز می تواند با تهیه روزنامه دیواری با موضوع غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸20- یک دانش آموزمی تواند با آماده کردن دکلمه و قرائت در مجالس مبلّغ غدیر باشد.
🔸21- یک استادِ دانشگاه می تواند با اختصاص دادن بخشی از کلاسش به غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸22- یک هیأت می تواند با برگزاری مراسم جشن با شکوه مبلّغ غدیر باشد.
🔸23- یک هیأت می تواند با دیدار از سالمندان و اهداء هدیه مبلّغ غدیر باشد.
🔸24- یک هیأت می تواند با ایجاد ایستگاه صلواتی مبلّغ غدیر باشد.
🔸25- یک دانش آموز می تواند با توزیع یک پاکت شکلات مبلّغ غدیر باشد.
🔸26- یک پدر می تواند با خرید لباسِ نو برای خانواده اش مبلّغ غدیر باشد.
🔸27- یک دانش آموز می تواند با اجرای مصاحبه با موضوع غدیر مبلّغ غدیر باشد.
@n_tasavof
🔸28- یک فرد می تواند با عیدی روز غدیر به رفتگر محله اش مبلّغ غدیر باشد.
🔸29- یک فرد می تواند با دادن هدیه به همسایگان محله اش مبلّغ غدیر باشد.
🔸30- یک فرد می تواند با پخش یک جعبه شیرینی میان همسایه ها مبلغ غدیر باشد.
🔸31- یک فرد می تواند با تزئین ماشینِ خود در ایام غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸32- یک فرد می تواند با تزئین درب منزل یا آپارتمان خود مبلّغ غدیر باشد.
🔸33- یک فرد می تواند با دیدار از بیماران در بیمارستان در روز غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸34- یک فرد می تواند با ترویج آداب غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸35- یک فرد می تواند تهیه و گردآوری جدول با موضوع غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸36- یک فرد می تواند با طراحی کارت پستال با موضوع غدیر و پیام آن مبلّغ غدیر باشد.
🔸37- یک فرد می تواند با ترویج فرهنگ عیدی دادن میان اقوام مبلّغ غدیر باشد.
🔸38- یک مادر می تواند با پخش سرودهای غدیری در منزل مبلّغ غدیر باشد.
🔸39- یک فرد می تواند با یک لبخند و شادباش غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸40- یک فرد می تواند با خواندن خطبه برادری میان دوستانش مبلّغ غدیر باشد.
... و کارهای فراوان دیگر .
#غدیر
✍️ حمایت صوفیه از مخالفین غدیر تا به امروز!
⭕️ در حالی سران صوفیه، از صوفیان طبقات نخستین به عنوان شاگردان و ملازمان ائمه اطهار (علیهمالسلام) نام میبرند که نه تنها پیرو مذهب تشیع نبودهاند، بلکه از پیروان مکتب بنیامیه و مخالفین غدیر به شمار میرفتهاند.
↩️ تا اینکه در قرن هشتم تصوف، وارد حوزه تشیع شد. اما بازهم صوفیان شیعه نیز بهمانند بزرگان سنی مذهب خود، دست ارادت از مخالفین غدیر نکشیدند. کما اینکه صفی علیشاه با اینکه از خلافت ابوبکر ایراد گرفته است، اما در کتاب خود مینویسد: «ما انکار فضیلت ابوبکر (رضیاللهعنه) را نداریم.»
📚 (صفی علیشاه، اسرارالمعارف و میزان المعرفه، ص 56)
🔶 درواقع در بسیاری از اشعار و سخنان دیگر اقطاب صوفیه نیز اینچنین سخنانی بهوفور مشاهده میشود. چنانچه سلطانعلی گنابادی میگوید: «دعوت باطنی و علم لدنی با علی بوده و دعوت ظاهری سلطنت و جهاد با خلفای ثلاثه بوده.»
📚(حجت بلاغی، مقامات العرفا، ص 157)
🔵 این چنین صوفیه نشان دادهاند که قائل به مرزبندی مشخصی با مخالفین غدیر نبودهاند و برای آنان شأن و منزلت و جایگاهی نیز قائل شدهاند.
📚پینوشت:
▪️اصفهانی، محمدحسن (صفی علیشاه)، اسرار المعارف و میزان المعرفه، نشر اقبال، تهران، 1360
▪️بلاغی، حجت علی (حجت علی شاه)، مقامات العرفا، انتشارات مظاهری، تهران، 1371
💢 کانال نقد تصوف 💢
🆔 @n_tasavof
🍁.…نقد فرقههای صوفیه.…🍁
💐🌹عید غدیر، عیدالله الأکبر بر همهی روشنضمیران و پاکسرشتان جهان مبارکباد.🌹💐
✅ اعتراف #نورعلی_تابنده به مخالفت صریح خلفا بر علیه شیعه!
◀️ قطب گنابادی بر خلاف عقیدهی #صلح_کل، خلفای اهل سنت را مخالف تفکر شیعهگری معرفی کرد.
⏪ وی میگوید؛
همیشه در طی تاریخ بین دو تفکر شیعی و سنی مخالفتهای فراوانی بوده است و همواره خلفا به طرق مختلف درصدد از بین بردن فکر شیعی بودهاند و طرفداران این فکر را آزار میدادند.
بدین طریق عدهای از شیعیان برای آنکه شناخته نشوند و برای آنکه بتوانند به افکار و عقاید خودشان سر و صورتی بدهند و دیگران را نیز ارشاد کنند، مجبور به گوشهگیری و زهد شدند که به زهاد شهرت یافتند و سپس نام دیگری در تاریخ اسلام یافتند که آن نام صوفی بود و کم کم کلمه تصوف رایج شد!
@n_tasavof
📚 تابنده نورعلی، آشنایی با عرفان و تصوف، حقیقت، تهران، 1383، صص 7 و 8
✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️
لازم بذکر است تابنده سعی کرده از آب گلآلود، به نفع صوفیه ماهی بگیرد، وإلا تحلیل غلط وی بر خلاف شکلگیری تاریخ تصوف در اسلام بوده، که از قرن دوم و از بین اهل سنت آغاز شده است.
📚 کیوان قزوینی عباسعلی، استوارنامه، به اهتمام محمود عباسی، راه نیکان، 1387، ص22
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁.…نقد فرقههای صوفیه.…🍁
💐🌹عید غدیر، عیدالله الأکبر بر همهی روشن ضمیران و پاک سرشتان جهان مبارکباد.🌹💐
⭕️ کانال نقد فرقههای صوفیه
@n_tasavof
🌺نقد فرقههای صوفیه🌺
پدر شهید حدادیان در جشن «دکترسلام»:
🔹پسرم متولد سال ۱۳۷۴ بود و ایشان زمانی که می خواستند به دنیا بیایند سه قلو بودند دو قولش فوت کرد و ایشان ماندند.
🔹شب حادثه فرزندم را به اندازه یک ربع اسیر گرفتند.
🔹روی صحبتم با مسئولین فرهنگی است فکر کنند با توجه به حادثه ای که ۴ شهید داد در رابطه با این شهدا چه کرده اند؟
@n_tasavof
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔺 یکی از سران طریقت #سلطان_علیشاهی در جهت القاء مرتبه #ولایت و طریق ایمان بودن #قطب اینگونه آورده است که «هر کس این بیعت را (نزد قطب ) کرده باشد امامت امام دوازدهم را قبول کرده است، آن وقت مذهبش دارای حقیقت است، اگر نکرده باشد البته همین برحسب صورت اولیه مسلمان است، احکام اسلامی بر او جاری است».
📚 جذبی، هبه الله، رساله جذبیه، انتشارات رضوی، ص72
🔺 این بدان معناست که برای احدی معرفت به امام عصر (عج) حاصل نمیشود مگر اینکه به قطب زمان خودش ایمان و تشرف پیدا کرده باشد! که یقینا این مفهوم در هیچ یک از روایات و آیات قرآن قابل اثبات نیست و بدعتی است آشکار!
@n_tasavof
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔺نخستین کسى که علنا در دولت #صفویه با #صوفیه درافتاد و عقاید خرافى آنها را به باد انتقاد گرفت، عالم عظیم الشّأن ملّا #محمد_طاهر_قمى استاد اجازه #علّامه_مجلسى بود که شیخالاسلام قم بوده، و از محدّثین نامور بشمار مىآمده.
🔺اصلا شیرازى ولى در قم سکونت داشته چنان که خود میگوید نخست بىعلاقه به صوفیه نبوده، ولى بعدها که پى به فساد مشرب آنها میبرد، سرسختانه به مبارزه با آنان قیام میکند، آنهم در دولت صفویه که صوفیان به یاد آن شارب میجوند!
🔺ملّا محمدطاهر کتابهایى چند در ردّ صوفیه نوشته که از جمله «ملاذ الاخیار» بعربى، و «تحفة الاخیار» بفارسى سلیس و پر مغز است.
📚 دوانی علی، مهدى موعود (ترجمه جلد سیزدهم بحارالانوار)، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1378، چاپ 28، ص 127
@n_tasavof
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔺عموم محققان معاصر معتقدند که #تصوف متأثر از تعالیم #اسماعیلیه بوده و در مباحث خداى ناشناختنى (غیب الغیوب)، #قطب و مراد، ولایت و انسان کامل و گرایشهاى گنوسى از آنان بهره برده است. دکتر زرینکوب مىگوید:
🔺«درست است که عقاید و مذاهب غیراسلامى، اندک اندک و در طى قرنهاى دراز در تصوف اسلامى بیش و کم تأثیر بخشیده است، لیکن قسمت عمدهاى از نفوذ این عقاید را باید تأثیر غیرمستقیم آنها و در واقع فقط نتیجه ارتباط مستقیم و مستمرّ صوفیه با فرقههاى مختلف چون غلات، معتزله، قرامطه، باطنیه و امثال آنها دانست که مکرّر پیروانشان در طى قرون به تصوف مى پیوستهاند. یا با متصوفه ارتباط و معاشرت داشتهاند»
📚 زرینکوب عبدالحسین، تصوف ایرانی در منظر تاریخی آن، ترجمه کیوانی مجدالدین، تهران، سخن، 1383، صص 76
@n_tasavof
🌺نقدفرقههای صوفیه🌺
🔺 دیدگاه #اقطاب_صوفیه در مورد پیامبر اکرم(ص)
🔺 #ملا_علی_گنابادی معروف به #نور_علیشاه_ثانی در مورد پیامبر اکرم(ص) میگوید:
«البته(پیامبر) مربی داشت که او را از نقص به کمال رسانید و مربی آن حضرت باید کامل باشد لهذا از پستان #ابی_طالب شیر خورد و در تربیت ابیطالب بود و سالها خدمت ابیطالب نمود که #قطب وقت بود»!!!
💢 اقطاب فاسد صوفیه، پیامبر اسلام را دارای نقص میدانند که نیاز به تربیت مربی در قالب مراد و مریدی بوده است!
@n_tasavof
📚گنابادی، ملاعلی، صالحیه، ص 201
🍀نقد فرقههای صوفیه🍀
🔶 مخالف و موافق سماع از بین بزرگان #صوفی مسلک؛
✅ #ابن_عربی، صوفی شهیر در مخالفت با #سماع مینویسد؛
«ای نفس! به جهت این اعمال از خدا حیا نمیکنی؟ تو در طول شب و در حال سماع در تسخیر و قبضه #شیطان بودی و بازیچه دست او!
با اینهمه، تو ذوق میکردی و لذت میبردی... از همه بدتر و از هر مصیبتی بزرگتر و از هر فاجعهای سنگینتر و از هر دردی جانکاهتر اینکه در این حال ادعا میکردی که من باخدا و در خدا بودم و به خدا برخاستم و در خدا شطحیات بر زبان راندم.»
📚 ابن عربی، محیالدین، رساله روحالقدس فی محاسبه النفس ذیل بحث سماع، ص 36
✅ اما #مولوی کسی که باید او را ستاره سماع معرفی کرد این سد را شکست و به خاطر افراط شدیدش در سماع آن را به هر جای ممکن کشاند و مجلس سماع خود را در کوچه و بازار و خانه امیران برپا میکرد!
📚 افلاکی، شمسالدین احمد، مناقب العارفین، ص 99
@n_tasavof
📚ابراهیم ادهم از بزرگان صوفیه است که در بین علمای اهل سنت جایگاه ویژهای دارد.
جامی درباره ابراهیم ادهم میگوید: ابراهیم با سفیان ثوری و فضیل بن عیاض همصحبت بوده است.[1]
عطار نیز او را از اصحاب ابوحنیفه میداند.[2]
هجویری نیز درباره ابراهیم میگوید: «ابراهیم با امام اعظم ابوحنیفه نیز اختلاط داشت و علم از وی آموخته بود، حدیث هم از وی روایت کرده است و اینهمه نشان میدهد که وی در مذهب اهل سنت بوده است».
@n_tasavof
🗞پینوشت:
[1]. سلمی، ابو عبدالرحمن، طبقات الصوفیه، ج 1، ص 27
[2]. عطار نیشابوری، فریدالدین، تذکره الاولیاء، ص 88
[3]. هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان، کشفالمحجوب، ص 128
◾️"أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ، وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ(ع)"◾️
⚫️نورعلی تابنده، لعن و سلام را در زمان حال را بدون اجر میداند:😳
⚫️وی میگوید؛
🔻«اگر ميان شيعيان رسم بود كه هروقت آب مىخوردند، بگويند: سلام بر لب تشنه حسين! براى اين بوده كه از نوشيدن آب، امام حسين و يارانشان را محروم كردند.
@n_tasavof
🔻 اثر اين كار در دوران بنى اميّه بسيار مشهود بود؛ چرا كه به ياد شيعه مىآورد كه حاكمان جور با اولياى دين چه كردند.
🔻 امّا آيا اكنون كه ما از روى عادت و تقليدِ صرفْ مثلاً هنگام نوشيدن يک ليوان آب خنک يا شربت در تابستان چنين مىگوييم، همين اثر را دارد؟
🔻در صدر تاريخ شيعه، اينقدر محيط، خفقانآور بود كه شيعيان مىترسيدند بلند بگويند: «سلاماللّه على الحسين»، امّا حالا كه گفتن «سلام اللّه على الحسين» و ذكر «لعنه اللّه على قاتل الحسين» آنقدر عادى شده كه حتّى براى برخى محلّ درآمد شده و به كار و پيشهی آنان تبديل شده، ديگر اين كار اجرى ندارد.»!😱
📚 آزمايش، مصطفی، عرفان ایران، تهران، انتشارات حقيقت، 1380، شمارهی37
🔴 طبق گزارشات تاریخی،
🔺اولاً جو حاکم بر جامعه در زمان امام صادق (ع)، به خاطر انقراض دولت بنیامیه و ابتدای شکل گیری دولت بنیعباس، خیلی خفقان نبوده و بر عکس زمان خوبی بود تا حضرت بهراحتی، سخنان و فرمایشات خود را به مردم رسانده وحتی کلاس درس دایر کرده و شاگردان بیشماری را پرورش کنند، که اگر این چنین نبود حتما از برپایی مجالس حضرت جلوگیری میکردند.
🔺 ثانیاً مصیبت شهادت امام حسین (ع) آنقدر عظیم است که بنا بر فرموده امام رضا (ع) این اندوه و گریه، تا روز جزاء، میراث عاشقان است و محدود به زمان خاصی نیست.
@n_tasavof
🔺 ثالثاً مجالس عزاداری امام حسین (ع) به نحو مرسوم، از زمان ائمه طاهرین (ع) تا امروز که همیشه با اندوه و اشک و بیان مصائب، همراه بوده، به نحوی که احساسات و عواطف انسان ها را برانگیزد، بهترین شیوه برای زنده نگه داشتن این مجالس است.
🔺 رابعاً این وعدهی بهشت برای گریه کردن و اشک ریختن در سوگ امام حسين (ع) و اجرهای فراوان دیگر، از قبیل بخشش گناهان، محبوب ترين قطرات اشك در پيشگاه خدا و... که در روایات آمده، مزد و اجر خون امام حسین (ع) است نه مزد اشک عزادار، که برای بعضی افراد قابل هضم نبوده و این شبهات و اشکالات را مطرح میکنند.
📚 ابن بابويه(شیخ صدوق)، محمد بن على، أمالی، تهران، نشر کتابچی، 1376ش، ص128