eitaa logo
نقد فرقه های صوفیه
270 دنبال‌کننده
151 عکس
12 ویدیو
4 فایل
ارسال سوال،پیشنهاد،انتقاد از طریق آیدی زیر: 👇👇👇 @Ertebat_soofiyeh
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔺نخستین کسى که علنا در دولت با درافتاد و عقاید خرافى آنها را به باد انتقاد گرفت، عالم عظیم الشّأن ملّا استاد اجازه بود که شیخ‌الاسلام قم بوده، و از محدّثین نامور بشمار مى‌آمده. 🔺اصلا شیرازى ولى در قم سکونت داشته چنان که خود می‌گوید نخست بى‌علاقه به صوفیه نبوده، ولى بعدها که پى به فساد مشرب آنها می‌برد، سرسختانه به مبارزه با آنان قیام می‌کند، آن‌هم در دولت صفویه که صوفیان به یاد آن شارب می‌جوند! 🔺ملّا محمدطاهر کتاب‌هایى چند در ردّ صوفیه نوشته که از جمله «ملاذ الاخیار» بعربى، و «تحفة الاخیار» بفارسى سلیس و پر مغز است. 📚 دوانی علی، مهدى موعود (ترجمه جلد سیزدهم بحارالانوار)، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1378، چاپ 28، ص 127 @n_tasavof
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔺عموم محققان معاصر معتقدند که متأثر از تعالیم بوده و در مباحث خداى ناشناختنى (غیب الغیوب)، و مراد، ولایت و انسان کامل و گرایش‌هاى گنوسى از آنان بهره برده است. دکتر زرین‌کوب مى‌گوید: 🔺«درست است که عقاید و مذاهب غیراسلامى، اندک اندک و در طى قرن‌هاى دراز در تصوف اسلامى بیش و کم تأثیر بخشیده است، لیکن قسمت عمده‌اى از نفوذ این عقاید را باید تأثیر غیرمستقیم آنها و در واقع فقط نتیجه ارتباط مستقیم و مستمرّ صوفیه با فرقه‌هاى مختلف چون غلات، معتزله، قرامطه، باطنیه و امثال آنها دانست که مکرّر پیروانشان در طى قرون به تصوف مى پیوسته‌اند. یا با متصوفه ارتباط و معاشرت داشته‌اند» 📚 زرین‌کوب عبدالحسین، تصوف ایرانی در منظر تاریخی آن، ترجمه کیوانی مجدالدین، تهران، سخن، 1383، صص 76 @n_tasavof
🌺نقدفرقه‌های صوفیه🌺 🔺 دیدگاه در مورد پیامبر اکرم(ص) 🔺 معروف به در مورد پیامبر اکرم(ص) می‌گوید: «البته(پیامبر) مربی داشت که او را از نقص به کمال رسانید و مربی آن حضرت باید کامل باشد لهذا از پستان شیر خورد و در تربیت ابی‌طالب بود و سال‌ها خدمت ابی‌طالب نمود که وقت بود»!!! 💢 اقطاب فاسد صوفیه، پیامبر اسلام را دارای نقص میدانند که نیاز به تربیت مربی در قالب مراد و مریدی بوده است! @n_tasavof 📚گنابادی، ملاعلی، صالحیه، ص 201
🍀نقد فرقه‌های صوفیه🍀 🔶 مخالف و موافق سماع از بین بزرگان مسلک؛ ✅ ، صوفی شهیر در مخالفت با می‌نویسد؛ «ای نفس! به جهت این اعمال از خدا حیا نمی‌کنی؟ تو در طول شب و در حال سماع در تسخیر و قبضه بودی و بازیچه دست او! با این‌همه، تو ذوق می‌کردی و لذت می‌بردی... از همه بدتر و از هر مصیبتی بزرگ‌تر و از هر فاجعه‌ای سنگین‌تر و از هر دردی جانکاه‌تر این‌که در این حال ادعا می‌کردی که من باخدا و در خدا بودم و به خدا برخاستم و در خدا شطحیات بر زبان راندم.» 📚 ابن عربی، محی‌الدین، رساله روح‌القدس فی محاسبه النفس ذیل بحث سماع، ص 36 ✅ اما کسی که باید او را ستاره سماع معرفی کرد این سد را شکست و به خاطر افراط شدیدش در سماع آن را به هر جای ممکن کشاند و مجلس سماع خود را در کوچه و بازار و خانه امیران برپا می‌کرد! 📚 افلاکی، شمس‌الدین احمد، مناقب العارفین، ص 99 @n_tasavof
📚ابراهیم ادهم از بزرگان صوفیه است که در بین علمای اهل سنت جایگاه ویژه‌ای دارد. جامی درباره ابراهیم ادهم می‌گوید: ابراهیم با سفیان ثوری و فضیل بن عیاض هم‌صحبت بوده است‌.[1] عطار نیز او را از اصحاب ابوحنیفه می‌داند.[2] هجویری نیز درباره ابراهیم می‌گوید: «ابراهیم با امام اعظم ابوحنیفه نیز اختلاط داشت و علم از وی آموخته بود، حدیث هم از وی روایت کرده است و این‌همه نشان می‌دهد که وی در مذهب اهل سنت بوده است». @n_tasavof 🗞پی‌نوشت: [1]. سلمی، ابو عبدالرحمن، طبقات الصوفیه، ج 1، ص 27 [2]. عطار نیشابوری، فریدالدین، تذکره الاولیاء، ص 88 [3]. هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان، کشف‌المحجوب، ص 128
◾️"أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ، وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ(ع)"◾️ ⚫️نورعلی تابنده، لعن و سلام را در زمان حال را بدون اجر می‌داند:😳 ⚫️وی می‌گوید؛ 🔻«اگر ميان شيعيان رسم بود كه هروقت آب مى‌خوردند، بگويند: سلام بر لب تشنه حسين! براى اين بوده كه از نوشيدن آب، امام حسين و يارانشان را محروم كردند. @n_tasavof 🔻 اثر اين كار در دوران بنى اميّه بسيار مشهود بود؛ چرا كه به ياد شيعه مى‌آورد كه حاكمان جور با اولياى دين چه كردند. 🔻 امّا آيا اكنون كه ما از روى عادت و تقليدِ صرفْ مثلاً هنگام نوشيدن يک ليوان آب خنک يا شربت در تابستان چنين مى‌گوييم، همين اثر را دارد؟ 🔻در صدر تاريخ شيعه، اينقدر محيط، خفقان‌آور بود كه شيعيان مى‌ترسيدند بلند بگويند: «سلام‌اللّه على الحسين»، امّا حالا كه گفتن «سلام اللّه على الحسين» و ذكر «لعنه اللّه على قاتل الحسين» آنقدر عادى شده كه حتّى براى برخى محلّ درآمد شده و به كار و پيشه‌ی آنان تبديل شده، ديگر اين كار اجرى ندارد.»!😱 📚 آزمايش، مصطفی، عرفان ایران، تهران، انتشارات حقيقت، 1380، شماره‌ی37 🔴 طبق گزارشات تاریخی، 🔺اولاً جو حاکم بر جامعه در زمان امام صادق (ع)، به خاطر انقراض دولت بنی‌امیه و ابتدای شکل گیری دولت بنی‌عباس، خیلی خفقان نبوده و بر عکس زمان خوبی بود تا حضرت به‌راحتی، سخنان و فرمایشات خود را به مردم رسانده وحتی کلاس درس دایر کرده و شاگردان بی‌شماری را پرورش کنند، که اگر این چنین نبود حتما از برپایی مجالس حضرت جلوگیری می‌کردند. 🔺 ثانیاً مصیبت شهادت امام حسین (ع) آنقدر عظیم است که بنا بر فرموده امام رضا (ع) این اندوه و گریه، تا روز جزاء، میراث عاشقان است و محدود به زمان خاصی نیست. @n_tasavof 🔺 ثالثاً مجالس عزاداری امام حسین (ع) به نحو مرسوم، از زمان ائمه طاهرین (ع) تا امروز که همیشه با اندوه و اشک و بیان مصائب، همراه بوده، به نحوی که احساسات و عواطف انسان ها را برانگیزد، بهترین شیوه برای زنده نگه داشتن این مجالس است. 🔺 رابعاً این وعده‌ی بهشت برای گریه کردن و اشک ریختن در سوگ امام حسين (ع) و اجرهای فراوان دیگر، از قبیل بخشش گناهان، محبوب ترين قطرات اشك در پيشگاه خدا و... که در روایات آمده، مزد و اجر خون امام حسین (ع) است نه مزد اشک عزادار، که برای بعضی افراد قابل هضم نبوده و این شبهات و اشکالات را مطرح می‌کنند. 📚 ابن بابويه(شیخ صدوق)، محمد بن على، أمالی، تهران، نشر کتابچی، 1376ش، ص128
.…نقد فرقه‌های صوفیه.… 🔵 سران تصوف همواره خود را انسان‌هایی باطن گرا و علما و فقها را ظاهرگرا و قشری معرفی می‌کنند کما اینکه صوفیه شرع را نزد فقها و حقیقت را نزد خود می‌دانند. ⚫️ اما صوفیه امر ولایت را نیز به‌ظاهر و باطن تقسیم کردند و با تقسیم ولایت حضرت علی (علیه‌السلام) به ولایت ظاهری و باطنی، ادامه‌دهنده تفکر بنی‌امیه در این امر بوده‌اند. @n_tasavof 🔘 چراکه با این تقسیم، درواقع راه را برای خود هموارتر کردند و خود را در عصر غیبت امام، عهده‌دار امر باطن ولایت معرفی کردند. 🔴 چنانکه ملاعلی گنابادی (قطب دوم) می‌گوید: «دعوت باطنی و علم لدنی با علی بوده و دعوت ظاهری سلطنت و جهاد با خلفای ثلاثه بوده است.»😳 📚 (حجت بلاغی، مقامات العرفا، ص157) 
◾️"أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ، وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ(ع)"◾️ ▪️ امام صادق (علیه‌السلام) فرمود:▪️ «مَن بَکی أَو أَبکی أَو تَباکی فی مُصیبةِ الحُسَین حُرِّمَت جَسَدَهُ علیَ النَّار و وَجَبَت لَهُ الجَنَّه. هرکس در مصیبت امام حسین (ع) بگرید یا بگریاند و یا خود را به حالت گریه بزند، جسدش بر آتش حرام شده و بهشت بر او واجب می‌گردد.» 📚 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار، بيروت، دار إحياء التراث العربی،1403 ق، ج44، ص 308 ⚫️ نگاه پست صوفیان مدعی تشیّع به عزاداری! 🔴 تابنده؛ گریه کردن زشت است!😳 🔻 مجذوب علیشاه قطب گنابادیه می‌گوید؛ 🔻 گریه کردن برای حضرت سیدالشهدا (ع) در زمان حال را، جلوه‌ای زشت برای شیعه و دور از شأن ائمّه‌اطهار می‌داند: @n_tasavof 🔻 «اگر به اقتضاى زمان و مكان، و در ايّامى كه شيعه مظلوم و گمنام بود، گريه كردن به تكلّف يا تظاهر به آن، يكى از شعائر بود، اكنون كه به اقتضاى زمان جديد، نه شيعه مظلوم است و نه گمنام، اين شعار كه متأسّفانه صورت زشتى به خود گرفته ــ به‌نحوى كه موجب وَهن شيعه و تحقير آن خصوصاً از جانب برخى اهل سنّت، شده ــ بايد اصلاح گردد. 🔻 بايد آنچه را كه موافق حيثيّت و شأن ائمّه اطهار (ع) است انجام داد و خلاف آن را ترک كرد.» 📚 آزمايش، مصطفی، عرفان ایران، تهران، انتشارات حقيقت، 1380، شماره‌ی37
.…نقد فرقه‌های صوفیه.… ✅ وهذا یومٌ تبرکَت بهِ بنو اُمیّه... ⭕️ ابن عربی، روزه‌ گرفتن در روز عاشورا پرفضیلت است!😡 @n_tasavof
✅ محمدعلی کرمانشاهی دریافت معارف و اسرار توسط شاهدبازی را از انحرافاتی می‌داند که توسط ابوعبدالله کرام، قطب فرقه کرامیه، رایج شد. @n_tasavof نامبرده قائل به اباحه‌گری در تمام اعمال بود و می‌گفت: ❌ «تمام گناهان از زنا، لواط، استمنا، شهادت به دروغ و بازی با پسران، خواه آشکار و خواه پنهان بر شما رواست، الا شرب خمر چه علانیه و پنهان، زیرا آبروی مردم را می‌ریزد، پس جمله کبائر را بر شما حلال کردم.» 📚 خیراتیه، ج 1، ص 27 💢 بدین‌سبب زیبارویان زیادی به این فرقه روی آوردند، به گمان اینکه بدون عبادت و تنها با شاهدبازی، واصل‌شده و صاحب معارف و اسرار می‌شوند! 
🍁.…نقد فرقه‌های صوفیه.…🍁 ⭕️ چرا حلول که بطلانش از کسی پوشیده نیست، از ارکان تصوف قرار داده شده است؟ حلول عبارت است از اختصاص چیزی به چیزی، آن‌گونه که اشاره به یکی از آن دو عین اشاره به دیگری باشد و آنچه حلول کند را "حالّ" و آنچه در آن حلول کنند را "محلّ" نامند. ❌ گروهی از صوفیه گمان می‌کنند که خدای متعال در آدمی حلول می‌کند و معتقدند که حق‌تعالی در پیامبران و امامان حلول کرده است.😳 📚 هاشم معروف الحسنی، تصوف و تشیع، مترجم محمدصادق عارف، صص 330 تا 333 @n_tasavof 👈 بر همین اساس بزرگان صوفیه مانند منصور حلاج، بایزید و دیگران ادعای "انا الحق" و "انا الله" نموده‌اند.☹️ 📚 عطار نیشابوری فریدالدین، تذکره الاولیاء، ج 1، ص 160 عطار نیشابوری بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای گفته است: منم الله در عین کمالم منم الله در عین وصالم منم الله خود در خود بدیدم به خود گفتم کلام حق شنیدم
.…نقد فرقه‌های صوفیه.… ✅صوفیان نخستین تا قرن چهارم توجهی به مساله کرامت نداشتند و کرامات را فقط بعنوان گواهی برای یقین قلبی در سیر و سلوک تلقی می‌کردند. @n_tasavof 💢اما وقتی که صوفیه به شخص محوری روی آورد و توجه به اولیاء در میان صوفیه به مساله‌ای اساسی مطرح شد، انحرافات مبنایی ایشان کلید خورد و توجه ویژه به کرامات اولیاء از جمله انحرافات اساسی صوفیه شمرده شد. 📚عارف و صوفی چه می گویند؟، ص 122 @Ertebat_soofiyeh راه ارتباطی؛
✅ رهبر انقلاب: ✍ فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها مثل یک مادر، مثل یک مشاور، مثل یک پرستار برای پیامبر بوده است. آن‌جا بوده که گفتند فاطمه «امّ ابیها» -مادر پدرش- است. ♨️ @n_tasavof 👈 🔷 @andisheyehbartar 👈
🔺تداوم اغشاشگری #دراويش_گنابادی در ندامتگاه 🔻وقتی تعصب و افراط با ماهيت افراد ‌عجين گردد، طبيعتاً مجالی برای خودسازی و اصلاح باقی نمی‌ماند؛ چنانچه در اغتشاشگران فاجعه #گلستان_هفتم می‌بينيم ♨️ @n_tasavof 👈 🔷 @andisheyehbartar 👈
🔺 سوال شده است: 🔸«در این دوره که مساله تقریبت مذاهب یکی از مسائل روز هست، چرا باید صوفیه رو نقد کرد؟» 🔺 در پاسخ باید گفت: 🔸 ، مذهب نیست که بخواهیم همانند مذاهب فقهی به آن نگاه کنیم. بلکه در اصل، با نقد کردن به وحدت امت اسلامی کمک می‌کنیم. 🔸زیرا صوفیه بعنوان انحرافی در دین و در مقابل ائمه معصومین (ع) پدید آمد. 🔸متاسفانه اصل برخورد تصوف با اسلام در پس قشنگی‌های اینگونه موضوعات که قصه‌ای بیش نیست، پنهان نگاه داشته شده است، که موجب می‌شود کمتر به علت و انگیزه چنین ساخته‌هایی که نتیجه‌اش تضعیف اسلام و القاء سستی در مسلمانی است، توجه گردد. 📚 رویشگاه تصوف، صص 92 و 93 🔺برای نمونه: نقل کرده‌اند که را دیدند: 🔸«چوبی در دست داشت که هر دو سر آن آتش گرفته بود. گفتند چه خواهی کرد؟ گفت میروم تا با یک سر این دوزخ را بسوزانم و به یک سر بهشت را تا خلق از خدا بترسند.» 📚 تذکره الاولیاء، ص 539 ♨️ @n_tasavof 👈 🔷 @andisheyehbartar 👈 آدرس پیج اینستاگرام👇👇👇 https://instagram.com/sufie121?utm_source=ig_profile_share&igshid=10x9ryxin3h8j
🔺اختلافات درون‌فرقه‌ای و انتساب آن به عناصر خارجی؛ سياست هميشگی فرار از واقعيت ✍قد علم كردن عناصر افشاگر و آلترناتيو در فرقه گنابادی،‌ اين‌روزها به يكی از چالش‌های جدی جريان مزبور تبديل شده و به جای بررسی ريشه‌ها و پيامدها، ساده‌ترين راه، يعنی فرار را برگزيده و با برنتابيدن انتقادات، هجمه‌ها را متوجه دشمن فرضی -ادعايی- بيرونی می‌نمايند ❓اما اين سياست تا كجا می‌تواند پاسخگو باشد؟ افزايش شمار منتقدان درونی و حمايت دراويش از ايشان،‌چه معنايی می‌تواند داشته باشد؟ آيا بايد منتظر چالش‌هايی تازه در ميان دراويش گنابادی باشيم؟ ♨️ @n_tasavof 👈 🔷 @andisheyehbartar 👈
❌ نمونه‌ای دیگر از تفسیر به رأی صوفیانه😕 ⛔️ در تفسیر «غرائب القرآن» صوفی معروف «نظام الدین نیشابوری» که معاصر با ابن حجر عسقلانی متعصب نیز بوده است، بعد از ذکر تفسیر هر قسمت از آیات، بحثی تحت عنوان «تأویل» می‌بینیم که روشن‌ترین مصداق تفسیر به رأی است!😳 ⭕️ مثلا در ذیل آیات مربوط به مبارزه موسی با ساحران می‌گوید:🤔 @n_tasavof «منظور از اژدها (ثعبان) در این داستان همان اژدهای نفس است، زیرا هر چیز را به خود اضافه کنی و محل حاجات خویش قرار دهی اژدهاست همان طور که موسی عصا را به خود اضافه کرد و گفت: «هی عصای؛ این عصای من است» و لذا به او گفته شد، «القاها یا موسی؛ این عصای نفس را بیفکن».😨😬 📚 تفسیر غرائب القرآن که در حاشیه تفسیر طبری آمده است، جلد 9، صفحه 42 و ♨️ @n_tasavof 👈 🔷 @andisheyehbartar 👈52
🔺نخستین کسى که علنا در دولت با درافتاد و عقاید خرافى آنها را به باد انتقاد گرفت، عالم عظیم الشّأن ملّا استاد اجازه بود که شیخ‌الاسلام قم بوده، و از محدّثین نامور بشمار مى‌آمده. 🔺اصلا شیرازى ولى در قم سکونت داشته چنان که خود می‌گوید نخست بى‌علاقه به صوفیه نبوده، ولى بعدها که پى به فساد مشرب آنها می‌برد، سرسختانه به مبارزه با آنان قیام می‌کند، آن‌هم در دولت صفویه که صوفیان به یاد آن شارب می‌جوند! 🔺ملّا محمدطاهر کتاب‌هایى چند در ردّ صوفیه نوشته که از جمله «ملاذ الاخیار» بعربى، و «تحفة الاخیار» بفارسى سلیس و پر مغز است. 📚 دوانی علی، مهدى موعود (ترجمه جلد سیزدهم بحارالانوار)، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1378، چاپ 28، ص 127 ♨️ @n_tasavof 👈 🔷 @andisheyehbartar 👈52
⭕️ دردسرهاي در ندامتگاه؛ تلاش براي شورشي دوباره در زندان 🔘عناصر اغتشاشگر كه در حال گذران دوران محكوميت در ندامتگاه فشافويه هستند، بار ديگر اقدام به انجام حركتي تازه براي ايجاد تشنج در فضاي زندان كرده‌اند. 🔙پيش تر نيز عناصر مزبور با تحصن در ندامتگاه مورداشاره، موجبات بي‌نظمي و در فضاي زندان را فراهم ساختنه بودند. 👈🏻به نظر مي‌رسد با نزديك شدن به سالروز فاجعه اسفند 1396، شماري از اغتشاشگران نه‌‌فقط بر تعصبات افراطي خويش اصرار مي‌ورزند، بلكه درصدد انتقام ‌گيري و عيان ساختن كينه‌هاي دروني خويش هستند. بهانه اين‌بار اين افراد نيز چون گذشته، فاقد توجيه بوده و صرف‌نظر از علت، چونان هميشه از مجرايي نادرست ، مطالبات و زياده‌خواهي‌هاي خود را دنبال مي‌نمايند. ♨️ @n_tasavof 👈 🔷 @andisheyehbartar 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقد و بررسی فعالیت های آموزش و پرورش توسط اساتید، نخبگان، معلمان،فرهیختگان و اولیاء دانش آموزان پیام رسان ایتا https://eitaa.com/naghd1 ارسال نقدهای کتب آموزش و پرورش و گزارشات: https://eitaa.com/Modirnaghd (ایتا)
✅ #پذیرش سراسری حوزه‌های علمیه برادران سال تحصیلی 98- 99 آغاز شد. ✍ با یاری خداوند متعال و در ظّل توجهات حضرت ولی عصر(عج) مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از برادران واجد شرایط برای تحصیل در حوزه‌های علمیه ثبت نام می‌نماید. 📝دفترچه راهنما: yon.ir/iEqsG 🗓 زمان آزمون: 98/1/30 🔗لینک ثبت‌نام: HOWZEH-QOM.IR 🌺 #اطلاع_رسانی_کنید 🌺 آدرس کانال پذیرش مرکز مدیریت حوزه های علمیه👇 https://eitaa.com/pazireshhowzeh
✅ #پذیرش سراسری حوزه‌های علمیه برادران سال تحصیلی 98- 99 آغاز شد. ✍ با یاری خداوند متعال و در ظّل توجهات حضرت ولی عصر(عج) مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از برادران واجد شرایط برای تحصیل در حوزه‌های علمیه ثبت نام می‌نماید. 📝دفترچه راهنما: yon.ir/iEqsG 🗓 زمان آزمون: 98/1/30 🔗لینک ثبت‌نام: HOWZEH-QOM.IR 🌺 #اطلاع_رسانی_کنید 🌺 آدرس کانال پذیرش مرکز مدیریت حوزه های علمیه👇 https://eitaa.com/pazireshhowzeh
✅ برخورد امام هادی(ع) با عامل تبعیدشان ✍ لحظه لحظه زندگی ائمه(ع) درس‌آموز است. یکی از آن لحظات پر پند، ماجرای تهدید و تبعید امام هادی(ع ) به عراق توسط بریحه عباسی است که امام وی را می‌بخشند. 📖 اثبات الوصية، ص۲۳۳ منبع و جزئیات بیشتر: yon.ir/JOeAr ▪️ شهادت امام هادی(ع) تسلیت باد. 🏴 ♨️ @n_tasavof 👈 🔷 @andisheyehbartar 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥تیزر پذیرش حوزه های علمیه 📌📢لطفا اطلاع رسانی کنید 🌎کانال رسمی مرکز مدیریت حوزه های علمیه 💯 http://eitaa.com/joinchat/329121809Cc8e3511428 👈