eitaa logo
ابوالفضل نبوی نجم‌آبادی
168 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
1.1هزار ویدیو
42 فایل
. اگر آدمی بن‌بست هایش را بشناسد وبفهمد که چگونه از آنها بیرون آید،راه‌های بزرگ او هم شاهراه می شود #جهاد_تبیین_علمی_تربیتی_اجتماعی_سیاسی_فرهنگی @Abolfazl_Nabavi
مشاهده در ایتا
دانلود
8⃣ فداكردن دنيا براي دين از نوع انتخابی که انسان بر سر دو راهي ها انجام می دهد، ميزان اهتمام او به امور به دست مي آيد. بعضي ها براي تأمين دنيا، از دين مايه مي گذارند و دين را خرج دنيايشان مي كنند. بعضي هم حاضر نيستند براي رسيدن به دنيا، ذرّه اي به دينشان آسیب بزنند. پس، فداکردن دنیا برای دین، يكي دیگر از شاخصه هاي دين داري است. امام در نامه اي به يكي از كارگزاران حكومتي، از سوء استفاده هاي مالي او در خصوص بيت المال انتقاد كرده، مي فرمايد: لَا تُصْلِحْ دُنْيَاكَ بِمَحْقِ دِينِكَ فَتَكُونَ مِنَ الْأخْسَرِينَ أعْمَالًا؛[۲۶] با نابودكردن دينت، دنياي خودت را آباد مكن كه از زيان كارترين افراد خواهي بود. بدتر از اين، جايي است كه كسي دين خود را فداي دنياي ديگران كند؛ مثل عمروعاص كه به نفع معاويه دين فروشي مي كرد. حضرت در نامه اي خطاب به او مي نويسد: فَإِنَّكَ قَدْ جَعَلْتَ دِينَكَ تَبَعاً لِدُنْيَا امْرِئٍ ظَاهِرٍ غَيُّهُ...؛[۲۷] دين خودت را تابع دنياي كسي كرده اي كه گمراهي اش آشكار، بي پرده و بي آبروست... (يعني معاويه). در پاسخ به درخواست هاي ناحق برادرش عقيل از بيت المال، در خطبه اي فرمود: برادرم پنداشته كه دينم را به او مي فروشم و تسليم خواسته اش مي شوم و از روش عادلانه ام عدول مي كنم؛ فَظَنَ أنِّي أبِيعُهُ دِينِي وَأتَّبِعُ قِيَادَهُ مُفَارِقاً طَرِيقَتِي. [۲۸] سپس حضرت آهن گداخته را به دست عقيل نزدیک می کند و بیان می دارد که اگر اقاليم هفت گانه را به من بدهند تا برگي را از دهان ملخي بگيرم، چنين نخواهم كرد. همچنین در نامه اي در اعتراض به خيانت مالي يكي از واليان، نوشته است: تَعْمُرُ دُنْيَاكَ بِخَرَابِ آخِرَتِكَ وَتَصِلُ عَشِيرَتَكَ بِقَطِيعَةِ دِينِكَ؛[۲۹] دنياي خود را به بهاي خراب كردن آخرتت، آباد مي كني و با بريدن از دينت، به بستگانت مي رسي. سخنان حضرت در اين مورد، بسيار است؛ چرا كه گرفتار كساني بود كه براي رسيدن به دنيا، دين خود را حراج مي كردند.[۳۰] __________________________________ [۲۶]. نهج البلاغه، نامه ۴۳. [۲۷]. همان، نامه ۳۹. [۲۸]. همان، خطبه ۲۲۴. [۲۹]. مجلسي، بحارالأنوار، ج۳۳، ص ۵۰۶. [۳۰]. نهج البلاغه، حكمت ۲۲۸.
9⃣ ضابطه هاي مكتبي در روابط اگر با كساني رابطه دوستي داريم يا قطع رابطه مي كنيم، بر چه اساسي است❓ معيارهاي ما در دوستي ها و دشمني ها، رابطه ها و قطع رابطه ها، پول دادن ها و ندادن ها، حمايت كردن يا موضع گرفتن ها چيست❓ شاخصه دين داري آن است كه همه اينها براي خدا و با انگيزه هاي مكتبي باشد؛ نه بر اساس تعصب هاي دوستي و فاميلي يا مصلحت انديشي هاي دنيايي يا نفع طلبي هاي مادّي يا كينه ورزي هاي شخصي. حضرت می فرماید: مَنْ أعْطَى فِي اللَّهِ وَمَنَعَ فِي اللَّهِ وَأحَبَ فِي اللَّهِ وَأبْغَضَ فِي اللَّهِ فَقَدِ اسْتَكْمَلَ الْإِيمَانَ؛[۳۱] هركس در راه خدا عطا كند و در راه خدا منع كند و در راه خدا دوستي كند يا دشمني نمايد، ايمانش را به كمال رسانده است. نيز: الْمُؤْمِنُ مَنْ كَانَ حُبُّهُ لِلَّهِ وَبُغْضُهُ لِلَّهِ وَأخْذُهُ لِلَّهِ وَتَرْكُهُ لِلَّهِ؛[۳۲] مؤمن، كسي است كه دوستي و دشمني و گرفتن و نگرفتنش، براي خدا باشد. در خطبه اي كه ريشه پيدايش فتنه ها را بيان مي كند، به تعصب ها و حمايت هاي بدون معيار الهي از افراد گمراه اشاره مي کند و مي فرمايد: وَيَتَوَلَّى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَيْرِ دِينِ اللَّهِ؛[۳۳] كساني با افرادي ديگر، بر اساس غيردين خدا، همبستگي و دوستي مي كنند. (پيوند هاي غيرمكتبي) حضرت، در يك جا برادري بر مبناي معيارهاي خدايي را مي ستايد (أنْتُمُ الْأنْصَارُ عَلَى الْحَقِ وَالْإِخْوَانُ فِي الدِّينِ)[۳۴] و در جاي ديگر، از برادری ها و پيوند هاي مكتبي حمايت مي كند (وَإِنَّمَا أنْتُمْ إِخْوَانٌ عَلَى دِينِ اللَّهِ).[۳۵] ✍ پس، كسي دين دار است كه براي همة كارها و روابط و مواضعش، مبناي ديني و محمل و مستند مكتبي داشته باشد و بتواند كارهايش را به حساب خدا و براي او انجام دهد؛ به بیان دیگر، مكتبي عمل كند و نه سياسي و باندي یا حزبي و گروهي. __________________________________ [۳۱]. تمیمی آمدی، غرر الحكم ودرر الکلم، ح ۹۰۳۱. [۳۲]. همان، ح ۱۷۴۲. [۳۳]. نهج البلاغه، خطبه ۵۰. [۳۴]. همان، خطبه ۱۱۳. [۳۵]. همان، خطبه ۱۱۸.
🔟 تعادل در حال خشم و رضا بعضي ها اگر از چيزي يا كسي خوششان مي آيد، همة عيوب و زشتي ها و خلاف هاي او را ناديده مي گيرند يا اگر از فردي بدشان آيد، به جهت بغض، از حدّ حق و عدالت فراتر مي روند. اعتدال، شاخصة دين داري است؛ انسان معتدل، نه در حالت غضب به بيراهه مي رود و بيهوده مي گويد و نه در حالت رضا، به باطل و بيراهه مي گرود. امير مؤمنان-علیه السلام- مي فرمايد: ثَلَاثَةٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ فَقد اسْتَكْمَلَ ْإِيمَانُه: مَنْ إِذَا رَضِيَ لَمْ يُخْرِجْهُ رِضَاهُ الي بَاطِلٍ وَإِذَا غَضِبَ لَمْ يُخْرِجْهُ غَضَبُهُ عَنِ الْحَقِّ وَإِذَا حَكَمَ لَمْ يأخُذ مَا لَيْسَ لَهُ؛[۳۶] سه چيز است كه در هركه باشد، ايمانش به كمال رسيده است: كسي كه هرگاه در حال رضايت است، خشنوديش او را به باطل نكشد؛ هرگاه خشمگين است، غضبش او را از حق به در نبرد و هرگاه حكم مي كند، آنچه را كه حق او نيست، نگيرد. نيز: ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ فَقَدْ أكْمَلَ الْإِيمَانَ: الْعَدْلُ فِي الْغَضَبِ وَالرِّضَا، وَالْقَصْدُ فِي الْفَقْرِ وَالْغِنَى، وَاعْتِدَالُ الْخَوْفِ وَالرَّجَاء؛[۳۷] سه چيز است كه در هركس باشد، ايمانش را كامل ساخته است: عدالت در حال غضب؛ رضا و ميانه روي در حال فقر و ثروتمندي؛ توازنِ بيم و اميد. ✍ دين دار، از دو حالتِ افراط و تفريط، دور است و توازن، بر انديشه و قضاوت و عملش حاكم مي باشد. __________________________________ [۳۶]. علي بن محمد ليثي واسطي، عيون الحكم والمواعظ، ج ۱، ح ۴۵۷۷. [۳۷]. همان، ح ۴۵۷۳.
1⃣1⃣ دوري از هواپرستي پيامبر خدا-صلی الله علیه و آله- و اولياي دين، جهاد با نفس و مبارزه با هواي نفساني را جهاد اكبر ناميده اند. خيلي ها به واسطه هواي نفس و شهوت و تمايلات نفساني، از دايرة دين خارج مي شوند. دين دار، كسي است كه بر نفس امّاره مهار زند و بر خويشتن امير باشد؛ نه آن كه اسير نفس گردد. در اين زمينه ، كلمات حضرت بسيار است؛ از جمله: ـ طَاعَةُ الشَّهْوَةِ تُفْسِدُ الدِّينَ؛[۳۸] پيروي از شهوت، دين را تباه مي سازد. ـ مَا أصْلَحَ الدِّينَ كَالتَّقْوَى وَمَا أهْلَكَ الدِّينَ كَالْهَوَى؛[۳۹] هيچ چيز مانند تقوا، دين را به صلاح نمي رساند و هيچ چيز مثل هواي نفس، دين را نابود نمي كند. ـ لَا دِينَ مَعَ هَوًى؛[۴۰] با هواي نفس، دين باقي نمي ماند. ـ الْمُؤْمِنُ أمِيرٌ عَلَى نَفْسِهِ مُغَالِبٌ هَوَاهُ وَحِسَّهُ؛[۴۱] مؤمن، بر نفس خويش امير است و بر هواي نفس و حسّ خود، غلبه دارد. __________________________________ [۳۸]. همان، ح ۵۸۰۰. [۳۹]. همان، ج ۲، ح ۸۸۴۹. [۴۰]. همان، ح ۹۷۰۲. [۴۱]. همان، ج ۱، ح ۲۰۶۷.
2⃣1⃣ دين داري واقعي؛ نه زباني خيلي ها دَم از دين مي زنند؛ ولي باورهاي ديني در عمق وجودشان رسوخ نكرده است. سيد الشهداء-علیه السلام- مردم را بردگان دنيا دانسته كه دين، تنها بر زبانشان جاري است و اگر گرفتار امتحان شوند، شمار دين داران اندك مي شود. حضرت علي-علیه السلام- در يكي از خطبه ها، زبان به نکوهش انسان های ضعیف الایمان گشوده و فرموده: مردم به اندكي از دنيا كه مي رسند، شاد مي شوند؛ ولي مقدار زيادي از آخرت كه از دستشان مي رود، غصّه نمي خورند و یا براي اندك دنيايي كه از دست مي دهند، آشفته مي شوند و آخرت را از ياد مي برند. ایشان در ادامه مي افزايد: وَصَارَ دِينُ أحَدِكُمْ لُعْقَةً عَلَى لِسَانِهِ؛[۴۲] دين هريك از شما، لقلقة زبانش شده است. دين داري شخص، بايد ريشه دار و همه جانبه باشد؛ نه تنها زباني يا تا وقتي كه منافع دنيوي اش تأمين شود. _________________________________ [۴۲]. نهج البلاغه، خطبه ۱۱۳.
3⃣1⃣ امر به معروف و نهي از منكر در تعاليم ديني، اين دو فريضة الهي، اسمي الفرائض و والاترين واجبات به شمار آمده، به وسيلة اين دو فریضه، واجبات ديگر بر پا مي شود (بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ). اگر كسي نسبت به انجام اين دو واجب، كوتاهي كند و برايش مهم نباشد، دچار ضعف ايمان است. تلاش در راه احياي معروف و مبارزه با منكرات، شاخصة دين داري است. امير مؤمنان-علیه السلام- در سخن جامعي كه به مراتب سه گانة قلبي، زباني و عملي امر به معروف و نهي از منكر مي پردازد، درباره كساني كه نه در قلب، از منكرات بدشان مي آيد، نه به زبان اعتراض مي كنند و نه اقدام عملي دارند، آنان را مرده هاي زنده نما مي داند: وَمِنْهُمْ تَارِكٌ لِإِنْكَارِ الْمُنْكَرِ بِلِسَانِهِ وَقَلْبِهِ وَيَدِهِ فَذَلِكَ مَيِّتُ الْأَحْيَاءِ. [۴۳] ابوذر غفاري، الگويي براي دين داران واقعي است كه اهل امر به معروف و نهي از منكر بود و در اين راه، تبعيد شد و در تبعيدگاه ربذه، غريبانه به شهادت رسید. علي-علیه السلام- در بدرقة ابوذر، در حمايت از اين تعهد و دين داري اش فرمود: يَا أبَاذَرٍّ إِنَّكَ غَضِبْتَ لِلَّهِ فَارْجُ مَنْ غَضِبْتَ لَهُ إِنَّ الْقَوْمَ خَافُوكَ عَلَى دُنْيَاهُمْ وَخِفْتَهُمْ عَلَى دِينِكَ؛[۴۴] اي اباذر! تو براي خدا خشم گرفتي. پس، به همان خدا اميدوار باش كه برايش خشم كردي. اين جماعت، از تو بر دنيايشان ترسيدند؛ ولي تو از اينان بر دين خويش ترسيدي. چنين است كه اگر كسي نگران ضربه به دين باشد، به وظيفة امر به معروف و نهي از منكر عمل مي كند؛ چون در ترك اين وظيفه، اعتقادات و اخلاق و ديانت مردم لطمه مي بيند و فساد همه جا را مي گيرد. ✍دين دار، كسي است كه در برابر بي ديني ها و منكرات بي تفاوت نباشد و احساس مسئوليت كند. __________________________________ [۴۳]. همان، حكمت ۳۷۴. [۴۴]. همان، خطبه ۱۳۰
4⃣1⃣ ظلم ستيزي از توصيه هاي حضرت علی-علیه السلام- در بستر شهادت، حمايت از مظلوم و مبارزه با ظالم بود؛ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَلِلْمَظْلُومِ عَوْناً. [۴۵] به تعبير حضرت امير-علیه السلام- هم ظلم و بيداد، دين را نابود مي کند و هم بي تفاوتي در برابر ستم ظالمان؛ إِنَ الْبَغْيَ وَالزُّورَ يُوتِغَانِ الْمَرْءَ فِي دِينِهِ وَدُنْيَاهُ؛[۴۶] تجاوز و ناروا، دين و دنياي انسان را نابود مي سازند. در خطبة معروف جهاديّه، با اشاره به اينكه مردان غارتگر معاويه به مناطق مسلمان نشين حمله كرده، خلخال و زيورهاي زنان را به غارت برده اند و كسي در مقابل آنان ايستادگي نكرده، مي فرمايد: فَلَوْ أنَّ امْرَاً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعدِ هَذَا أسَفاً مَا كَانَ بِه مَلُوماً بَلْ كَانَ بِهِ جَدِيراً؛[۴۷] اگر مسلماني پس از اين واقعه از غصه بميرد و دق كند، جاي ملامت نيست؛ بلكه سزاوار است كه مسلمان، از اين درد بميرد. غيرت ورزي در برابر ظلم متجاوز، شاخصة دين داري است و كسي كه برايش فرقي نكند، دين ندارد. همچنان كه پيامبر فرمود: هر كس صبح كند، در حالي كه به امور مسلمانان اهتمام نورزد، مسلمان نيست (فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ). __________________________________ [۴۵]. همان، نامه ۴۷. [۴۶]. همان، نامه ۴۸. [۴۷]. همان، خطبه ۲۷.
5⃣1⃣ پرهيز از مردم آزاري از شاخصه هاي واضح و حتمي دين داري، پرهيز از آزاررساندن به مسلمانان است. پيامبر خدا-صلی الله علیه و آله- فرمود: مسلمان، كسي است كه مسلمانان از دست و زبان او در امان باشند؛ الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ. [۴۸] اين سخن را حضرت امير-علیه السلام- در يكي از خطبه هاي آغاز خلافتش نقل فرمود و ضمن فراخواندن مسلمانان به انجام فرايض و پرهيز از محرمات و رعايت حلال و حرام الهي، بر مراعات حقوق مسلمانان تأكيد نمود و از آزار مسلمان برحذر داشت و بر رعايت امر خدا در مورد بندگان و بلاد توصيه نمود و حتي حقوق حيوانات را يادآور شد.[۴۹] ________________________________ [۴۸]. محمد محمدی ری شهری، ميزان الحكمه، ح ۸۷۷۸. [۴۹]. نهج البلاغه، خطبه ۱۶۷.
6⃣1⃣ موارد ديگر حضرت در سخناني حکیمانه درباره دین دار واقعی و نشانه های دین داری مي فرمايد: ـ لَا دِينَ لِخَدَّاعٍ ؛[۵۰] نيرنگ باز، دين ندارد. ـ لَا دِينَ لِسَيِ ءِ الظَّنِ؛[۵۱] بدگمان، دين ندارد. ـ دَلِيلُ دِينِ الرَّجُلِ وَرَعُهُ؛[۵۲] گواه دين داري مرد، پرهيزکاري اوست. ـ الدِّينُ يَصُدُّ عَنِ الْمَحَارِمِ؛[۵۳] دين، انسان را از حرام ها باز مي دارد. ـ ثَلَاثٌ هُنَّ مِنْ كَمَالِ الدِّينِ : الْإِخْلَاصُ وَالْيَقِينُ وَالْقَنَاعَةُ؛[۵۴] سه چيز، نشانة كمال ايمان است: اخلاص، يقين و قناعت. ـ إِنَ الدِّينَ لَشَجَرَةٌ أصْلُهَا الْإِيمَانُ بِاللَّهِ وَثَمَرُهَا الْمُوَالاةُ فِي اللَّهِ وَالْمُعَادَاةُ فِي اللَّهِ؛[۵۵] دين، همانند درختي است كه اصل و ريشة آن، ايمان به خداست و ميوة آن، دوستي در راه خدا و دشمني در راه خداوند است. گواه اين سخن، عمل امير مؤمنان-علیه السلام- و مسلمانان ديگر در جبهه هاي جهاد است. امام، صحنه هاي درگيري مسلمانان با دشمنان را ترسيم مي كند و مي فرمايد: ما در ركاب پيامبر-صلی الله علیه و آله- با پدران و فرزندان و برادران و عموهايمان [كه در جبهة شرك بودند،] مي جنگيديم و اين نبرد با مخالفان، بر ايمان و تسليم ما مي افزود (مَا يَزِيدُنَا ذَلِكَ إِلَّا إِيمَاناً وَتَسْلِيماً). [۵۶] اين، همان ولايت و برائت مكتبي در برخورد با خودي و بيگانه است. ✍ از مجموع اين چند حديث، برمي آيد كه پرهيز از نيرنگ و حيله گري و بدگماني، داشتن ورع و پارسايي، پرهيز از حرام هاي الهي، اخلاص، يقين، قناعت، موالات و معادات (تبري و تولي)، از شاخصه هاي دين داري است. _________________________________ [۵۰]. علي بن محمد ليثي واسطي، عيون الحكم والمواعظ، ج ۲، ح ۹۹۴۴. [۵۱]. همان، ح ۹۸۷۲. [۵۲]. همان، ج ۱، ح ۴۹۸۱. [۵۳]. همان، ح ۳۳. [۵۴]. همان، ح ۴۵۷۰. [۵۵]. همان، ح ۳۷۳۵. [۵۶]. نهج البلاغه، خطبه ۵۶.
✍ كلامي جامع افزون بر همة موارد يادشده، سخني شيوا و سرشار از نكته، از امير مؤمنان-علیه السلام- در نهج البلاغه آمده كه مجموعه اي از خصلت هاي مؤمن راستين را بيان مي كند و از دوگانگي حرف و عمل، ظاهر و باطن یا ادعا و رفتار پرهيز مي دهد كه همه اين اوصاف را مي توان در زمرة شاخص هاي دين داري برشمرد. بخشي از اين كلام نوراني، به قرار ذیل است: لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ وَ[يَرْجُو] يُرَجِّي التَّوْبَةَ بِطُولِ الْأَمَلِ يَقُولُ فِي الدُّنْيَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِينَ وَيَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِين إِنْ أعْطِيَ مِنْهَا لَمْ يَشْبَعْ وَإِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ يَقْنَعْ يَعْجِزُ عَنْ شُكْرِ مَا أُوتِيَ وَيَبْتَغِي الزِّيَادَةَ فِيمَا بَقِيَ. يَنْهَى وَلَا يَنْتَهِي وَيَأمُرُ [النَّاسَ بِمَا لَمْ يَأتِ ] بِمَا لَا يَأتِي. يُحِبُّ الصَّالِحِينَ وَلَا يَعْمَلُ عَمَلَهُمْ وَيُبْغِضُ الْمُذْنِبِينَ وَهُوَ أحَدُهُمْ يَكْرَهُ الْمَوْتَ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِ وَيُقِيمُ عَلَى مَا يَكْرَهُ الْمَوْتَ مِنْ أجْلِه...؛[۵۷] از كساني مباش كه بدون عمل، به آخرت اميدوار است و توبه را با آرزوهاي طولاني به تأخير مي اندازد. در دنيا حرف زاهدانه مي زند، ولي عملش در دنيا، دنياگرانه است. اگر از دنيا برخوردار شود، سير نمي شود و اگر تهيدست گردد، قناعت نمي كند. از شكرِ آنچه دارد، ناتوان است؛ ولي در پي زيادي است. نهي مي كند، ولي خودش دست از گناه نمي كشد. امر مي كند، ولي خودش انجام نمي دهد. صالحان را دوست دارد، ولي مثل آنان عمل نمي كند. گنهكاران را دشمن مي دارد، در حالي كه خودش از گنهكاران است. به جهت گناهان بسيارش، از مرگ خوشش نمي آيد؛ ولي به همين حالت كه هست، باز گناه مي كند.. . . اين موعظة بلند، بخش هاي سودمند ديگري هم دارد كه شايسته است مطالعه شود. از آنچه در همين بخش ياد شد، مي فهميم که دين دار، كسي است كه: ـ براي رستگاري آخرت، عمل صالح انجام دهد؛ ـ از گناهانش زود توبه كند؛ ـ بين گفتار و رفتارش همگوني وجود داشته باشد؛ ـ اهل قناعت و شكر باشد؛ ـ به آنچه امر مي كند، خودش هم عمل كند؛ ـ اگر از گناهي نهي مي كند، خودش مرتكب آن نشود؛ ـ اگر نيكان را دوست دارد، درعمل به آنان اقتدا كند؛ ـ اگر از اهل معصيت بدش مي آيد، خودش گناه نكند؛ ـ و اگر از پيامدهاي گناه نگران است، فوري گناهان را ترك كند . در يك كلمه، دين دار كسي است كه اهل ايمان، تقوا، اخلاص، عمل صالح، عامل به واجبات، تاركِ محرّمات، در پي رضاي خدا، رها از سلطة نفس امّاره و امرکننده به معروف و نهي کننده از منكر باشد. آری، شاخص عيني و الگوي عملي، امام علي-علیه السلام- است كه زندگي و سيره اش، آينه قرآن و دين است. بايد علي شناس بود، تا به شاخصه هاي دين داري رسيد. __________________________________ [۵۷]. نهج‌البلاغه، حكمت ۱۵۰.
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حال‌و‌هوای چایخانه حرم‌رضوی در ایام میلاد امام رئوف @TasnimNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥جوابیه عالی ابوذر روحی به بهمن بابازاده خبرنگار اصلاح طلب در مورد کپی بودن آهنگ سلام فرماندهتحلیل سیاسی و جنگ نرم http://eitaa.com/joinchat/1560084480C6ad9c44032
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ایستگاه‌های مترو در کشورهای مختلف چگونه‌اند؟ 🆘 @Roshangari_ir
هدایت شده از روشنگری
✖️دومین نفتکش ۲۴۰ م.دلاری ساخت ایران از 4 سفارش تحویل این کشور شد. ارزش قرارداد این چهار کشتی، تقریباً معادل به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ است. هیچ رسانه ای به شما نمی‌گوید که جزء ۵ کشور سازنده نفتکش هست. چون ما باید بدبخت نشان داده شویم. 💬 Hamed Sarrafpour 🆘 @Roshangari_ir
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛واکنش عجیب به کلمات قرآن در یکی از روستاهای سودان که مردمش اهل سحر و جادو هستند یاد صحنه ای از فیلم حضرت سلیمان می‌افتیم که شیاطین بعد حضور حضرت سلیمان از وجود مردم خارج میشدند... @Afsaran_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
🔴 چرا میگن رضاخان روحت شاد؟ 🔻 یک روز رضاخان به مازندران مسافرت کرد، قرار شد یک روز در بابل توقف نماید،ولی خیلی از مردم بخاطر مصادره املاکشان توسط شاه به گدایی افتاده بودند، شهردار به خاطر اینکه رضاخان گدایان شهر را نبیند آنهاراجمع و درحمامهای عمومی شهرزندانی کرد تا رضاخان از شهر خارج شود،ولی بدلیل بارندگی شدید رضاخان ۳ روز در شهر ماند، پس از رفتن رضاخان وقتی در حمام ها را باز کردند,متاسفانه ۶۰_۷۰ نفر به دلیل نرسیدن غذا و نبود هوا از گرسنگی وخفگی مرده بودند. منبع:تاریخ20ساله ایران/حسین مکی(نماینده مجلس در زمان پهلوی)/جلد۶/صفحه۱۰۱_۱۰۲ @Afsaran_ir
هدایت شده از همراهان کیانمهر
↲شهیدعلی‌خلیلی: یه‌رفیقی‌برای‌خودت‌انتخاب‌کن،که‌هروقت‌ کنارش‌بودی،نتونی‌گناه‌کنی! خجالت‌بکـشی‌وبه‌حرمت‌پاک‌بودن‌کارهای رفیقـت‌دست‌به‌گـناه‌نزنی..!
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌🎥 رهبر انقلاب: می‌گویند مردم نسبت به دین بی‌اعتقاد شده‌اند... این یکی از آن محاسبات صد درصد غلط است؛ امروز گرایش مردم به انقلاب و به دین از روز اوّل انقلاب یقیناً بیشتر است. ۱۰_کیلومتری ۳میلیون_نفری 🆘 @Roshangari_ir
بسم الله ✨ *ویژه‌‌ماه‌محرم* 💠 "قربانی‌های خود را ارزشمند بدانید. آنها اسبابی هستند برای عبور شما از صراط" ✍ پیامبر اسلام ص 🐑 الحمدلله قربانی های مشارکتی شما در سالها و ماه های و ایام گذشته ذبح و توزیع گردید و سبب شادی و رفع نیاز خانواده های نیازمند شد که خیلی خیلی دعاگویتان بودند. 👈 باتوجه به درخواست متعدد و مشارکت عزیزان برای مشارکت در ذبح قربانی ، جهت تقرب به خداوند ورفع بلا از تمام انسانها خصوصا مردم ایران و شادی روح گذشتگان و توزیع بین خانواده‌های نیازمند ، در نظر داریم هزینه قربانی را جمع آوری نماییم: جهت قربانی چهارم : 👈 کل نیاز: ۴۰۰ سهم ۱۰٫۰۰۰ تومانی 👈 تامین شده: ۰ سهم 👈 سهم مانده: ۴۰۰ سهم یاعلی مدد 💎 شماره کارت : 5894631502484512 به نام ابوالفضل نبوی فرصت را از دست ندهید بهترین مشارکت با حداقل مبلغ فقط حداقل ۱۰هزار تومان
هدایت شده از رادار انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 عذاب ملت مسلمانی که کاری به حکومت نداشته باشند... 🔹 قابل توجه کسانی که دم از اسلام و امام حسین (ع) می‌زنند ولی موضع سیاسی ندارند! ✅ به رادار انقلاب بپیوندید: @Radar_enghelab
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نتیجه تضعیف پلیس توی جامعه این میشه که طرف این طوری برا پلیس لات بازی درمیاره رفته نشسته روی ماشین پلیس میگه باید شوهرمو آزاد کنید تا بیام پایین :| شوهرش از اونور نعره میکشه بیا پایین 🏴 @Roshangari_ir
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این فیلم پاسخ به کسانیه که میگن؛ چرا امامزاده داود(ع) جلوی ورود سیل به حرمش را نگرفت. ✍️ رسول امینی🇮🇷 🏴 @Roshangari_ir