🌼داستان کوتاه آموزندا
✍بچه که بودم خیلی لواشک آلو دوست داشتم، برای همین تابستون که می شد مادرم لواشک آلو واسم درست میکرد, منم همیشه یه گوشه وایمیستادم و نگاه می کردم... سخت ترین مرحله ، مرحله ی خشک شدن لواشک بود...
لواشک رو می ریختیم تو سینی و می ذاشتیم رو بالکن، زیر آفتاب تا خشک بشه ... خیلی انتظار سختی بود، همش وسوسه می شدم ناخنک بزنم ولی چاره ای نبود بعضی وقتا برای خواسته ی دلت باید صبر کنی... صبر کردم تا اینکه بالاخره لواشک آماده شد و یه تیکه کوچیکش رو گذاشتم گوشه ی لپم تا آب بشه... لواشک اون سال بی نهایت خوشمزه شده بود... نمیدونم برای آلو قرمز های گوشتی و خوشطعمش بود یا نمک و گلپرش اندازه بود، هرچیبود انقدر فوق العاده بود که دلم نمی خواست تموم بشه...برای همین برعکس همیشه حیفم میومد لواشک بخورم ، می ترسیدم زود تموم بشه ...
تا اینکه یه روز واسمون مهمون اومد، تو اون شلوغی تا به خودم اومدم دیدم بچه های مهمونمون رفتن سراغ لواشکای من...لواشکی که خودم حیفم میومد بخورم حالا گوشه ی لپ اونا بود و صدای ملچ ملوچشون تو گوشم می پیچید... هیچی از اون لواشکا باقی نموند ، دیگه فصل آلو قرمز هم گذشته بود و آلویی نبود که بشه باهاش لواشک درست کرد...من لواشک خیلی دوست داشتم ولی سهمم از این دوست داشتن دیدنش گوشه ی لپ یکی دیگه بود...
تو زندگی وقتی دلت چیزی رو می خواد نباید دست دست کنی باید از دوست داشتنت لذت ببری چون درست وقتی که حواست نیست کسی میره سراغش و همه ی سهم تو میشه تماشا کردن و حسرت خوردن...
یکی از راه های پیشگیری و جلوگیری از ورود میکروب و ویروس به بدن که به تحقیق و تجربه حاصل شده استفاده از نمک دریای آسیاب شده ،به مقدار خیلی کم است.
چون اصلی ترین ورودی بدن ، دهان میباشد .لذا هنگامی که از منزل خارج میشوید مقدار خیلی کم (در حدی که شوری در دهان احساس شود) گرد نمک دریایی که آسیاب شده و به صورت پودر نرم و لطیف است را به صورت خشک در سمت گلو و فضای دهان به آرامی پرتاب کنید و تا برگشت به منزل چون این فضا آغشته به نمک شده اگر هم میکروب و ویروسی وارد دهان شود در همان ورود اولیه از بین میرود
البته باید موارد و نکات بهداشتی را در هر موقعیت و زمانی درست رعایت کرد.
❌ شبهه:
در بین دینهای الهی فقط اسلام است که با شراب مخالف است، در حالی که هیچکدام از ادیان دیگر چنین نظری ندارند!
✅ پاسخ:
شراب در تمام ادیان الهی ممنوع و نسبت به آن نهی وجود دارد و این بیان که شراب تنها در اسلام حرام است باور غلط و نادرستی است.
در یهودیت، نوشیدن مشروبات مستکننده و شراب و حتی انگور تازه یا خشک، به علت تأثیرات مخرب و زیانبار نهی شده است. (ر.ک: سفر پیدایش ۹:۲۰؛ پیدایش ۱۹:۳۱) بعنوان مثال در عهد عتیق، سفر لاویان، فصل دهم، فقره 8 و 9، چنین آمده است: «8- و خداوند هارون را خطاب کرده، گفت: 9- «تو و پسرانت با تو، چون به خیمه اجتماع داخل شوید، شراب و مُسْکِری منوشید مبادا بمیرید. این است فریضۀ ابدی در نسلهای شما.»
و یا در جای دیگری از عهد قدیم، سفر داوران، فصل13، فقره ی 4، چنین میگوید: «و الان باحذر باش و هیچ شراب و مسکری منوش و هیچ چیز نجس مخور.»
در شریعت یهود، با توجه به همین نکته ای که در سفر لاویان آمده و ما نیز به آن اشاره کردیم، حکم مجازات کاهنینی که شراب و دیگر مسکرات را مینوشیدند، مرگ عنوان شده است.
در مسیحیت هم وضع به همین گونه است. چرا که اولا، عهد عتیق که کتاب مورد قبول مسیحیان است شراب را حرام اعلام نموده و حکم به تحریم آن کرده است. علاوه بر عهد عتیق، در عهد جدید و انجیل هم چنین اعتقادی، یعنی حرمت شراب، پا برجاست! به عنوان مثال، در عهد جدید رساله پولس رسول به افسسیان، فصل5، فقره ی 18، چنین آمده است:
«مست شراب مشوید که در آن فجور است، بلکه از روح پر شوید.»
در آیین زرتشت هم ظاهرا وضع به همین منوال است. در ضمن پاسخ یکی از موبدان زرتشتی به پرسش یکی از مخاطبین چنین آمده است:
«سوال: آیا در گاتها و كتب دینی زرتشتیان ، نوشیدن مشروبات الكلی منع شده است؟
پاسخ: استفاده از هر گونه خوراك، نوشیدنی یا موادی كه موجب آسیب رساندن به جسم، جان و خردمندی انسان شود از دیدگاه اشوزرتشت ناشایست میباشد. در بینش اشوزرتشت تشخیص اثرات هر كدام از اینها بر وجود انسان، بستگی به خرد همگانی و دانش زمان دارد.»
با توجه به مطالب فوق میتوان صریحا ادعا نمود که شراب در تمام ادیان الهی ممنوع و حرام بوده و هست. اسلام هم از این قاعده مستثنا نیست. مرکز پاسخگویی به شبهات
یکایک سر شکست آن روز اما عهد و پیمان نه
غم دین بود در اندیشۀ مردم، غم نان نه
شبی ظلمانی و تاریک حاکم بود بر تهران
به لطف حضرت خورشید اما بر خراسان نه
کبوترهای گوهرشاد بودیم و صدای تیر
پریشان کرد جمع یکدل ما را، پشیمان نه
سراسر، صحن از فوج کبوترها چنان پر شد
که چندین بار خالی شد خشاب آن روز و میدان نه
یکی فریاد میزد شرمتان باد آی دژخیمان!
به سمت ما بیاندازید تیر، اما به ایوان نه
یکی فریاد سر میداد بر پیکر سری دارم
که آن را میسپارم دست تیغ و بر گریبان نه
برای او که کشتن را صلاح خویش میداند
تفاوت میکند آیا جوان یا پیر؟ چندان نه
دیانت بر سیاست چیره شد، آری جهان فهمید
رضاجان است شاه مردم ایران، رضاخان نه!
کلاه پهلوی هم کمکم افتاد از سر مردم
نرفت اما سر آنها کلاه زورگویان، نه!
گذشت آن روزها، امروز اما بر همان عهدیم
نخواهد شد ولی اینبار جمع ما پریشان، نه!
به جمهوری اسلامی ایران گفتهایم «آری»
به هر چه غیر جمهوری اسلامی ایران: «نه»
کجا دیدی که یک مظلوم تا این حد قوی باشد
اگرچه قدرت ما میشود تحریم، کتمان نه
دفاع از حرم یعنی قرار جنگ اگر باشد
زمین کارزار ما تلآویو است، تهران نه!
📝 #محمدحسین_ملکیان
#در_محضر_اهل_بیت
هر کسی رختخواب خودش
روانشناسان میگویند بچه باید در سالهای اول زندگی در کنار پدر و مادر بخوابد. اینطوری احساس امنیت و آرامش میکند. اما در سالهای بعد چه؟ وقتی بچهها بیشتر شدند، چه؟ از اینها که بگذریم گاهی به خانه اقوام و آشنایان میرویم یا در سفر جمعی هستیم و بچهها میخواهند در کنار هم بخوابند. در اردوهای مدرسهها و مسجدها هم این مسئله هست. پیامبر اعظم در یک جمله تکلیف را مشخص کردهاند:
الصَّبِیُّ وَ الصَّبِیُّ، و الصبیُّ و الصبیّة، و الصِبیَّةُ وَ الصبیّة یُفَرَّقُ بینهم فِی المضاجِعِ لِعَشْرِ سنینَ
بستر خواب کودکان دهساله: پسر بچه از پسر بچه، پسر بچه از دختربچه و دختربچه از دختربچه جدا میشود.
دهسالگی میشود سوم دبستان. به نظر ميرسد این حد نهایت است. وگرنه در برخی روایات ششسالگی را زمان جدایی بسترها دانستهاند.
✍علامه محمدتقی جعفری (رحمهالله علیه) میفرمودند:
عدهای از جامعهشناسان برتر دنیا در دانمارک جمع شده بودند تا پیرامون موضوع مهمی به بحث و تبادل نظر بپردازند.
موضوع این بود: ارزش واقعی انسان به چیست❓
برای سنجش ارزش خیلی از موجودات، معیار خاصی داریم.
مثلا معیار ارزش طلا به وزن و عیار آن است.
معیار ارزش بنزین به مقدار و کیفیت آن است. معیار ارزش پول پشتوانه آن است.
اما معیار ارزش انسانها در چیست❓
هر کدام از جامعهشناسان صحبتهایی داشتند و معیارهای خاصی را ارائه دادند.
بعد وقتی نوبت به بنده رسید، گفتم اگر میخواهید بدانید یک انسان چقدر ارزش دارد ببینید به چه چیزی علاقه دارد و به چه چیزی عشق میورزد.
کسی که عشقش یک خانه دو طبقه است در واقع ارزشش به مقدار همان خانه است.
کسی که عشقش ماشینش است ارزشش به همان میزان است.
اما کسی که عشقش خدای متعال است ارزشش به اندازه خداست.
علامه فرمودند: من این مطلب را گفتم و پایین آمدم.
وقتی جامعهشناسها صحبتهای مرا شنیدند برای چند دقیقه روی پای خود ایستادند و کف زدند.
۸وقتی تشویق آنها تمام شد من دوباره بلند شدم و گفتم:
عزیزان❗️ این کلام از من نبود.
بلکه از شخصی به نام علی (علیهالسلام) است.
آن حضرت در نهجالبلاغه میفرمایند:
«قِیمَةُ کُلِّ امْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ»
یعنی «ارزش هر انسانی به اندازه چیزی است که دوست میدارد.»
وقتی این کلام را گفتم دوباره به نشانه احترام به وجود مقدس امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) از جا بلند شدند و چند بار نام آن حضرت را بر زبان جاری کردند.
حضرت علامه در ادامه میفرمودند:
عشق حلال به این است که انسان مثلاً عاشق 50 میلیون تومان پول باشد.
حال اگر به انسان بگویند: آی! پنجاه میلیونی! چقدر بدش میآید❓
در واقع میفهمد که این حرف توهین در حق اوست.
حالا که تکلیف عشق حلال اما دنیوی معلوم شد ببینید اگر کسی عشق به گناه و معصیت داشته باشد چقدر پست و بیارزش است❗️
اینجاست که ارزش «ثارالله» معلوم میشود. خونی که در واقع آنقدر شرافت و ارزش پیدا کرده که فقط با معیارهای الهی قابل ارزشگذاری است و ارزش آن به اندازه خدای متعال است
#من_ماسک_میزنم
رهبر انقلاب: من وقتی میبینم بعضیها همین ماسک را نمیزنند، من از آن پزشک و پرستار واقعاً خجالت میکشم که آنها آن جور دارند فداکاری میکنند، آن وقت این آدم، جوان یا غیر جوان، حاضر نیست یک ماسک بزند.
۹۹/۴/۲۲
من باور نمی کنم که خدا وجود دارد
✍مردی برای اصلاح سر و صورتش به آرایشگاه رفت.
در بین کار گفت و گوی جالبی بین آنها در گرفت.
آنها در مورد مطالب مختلفی صحبت کردند.
وقتی به موضوع خدا رسید آرایشگر گفت: «من باور نمی کنم که خدا وجود دارد.»
مشتری پرسید: «چرا باور نمی کنی؟»
آرایشگر جواب داد: «کافیست به خیابان بروی تا ببینی چرا خدا وجود ندارد❓ شما به من بگو اگر خدا وجود داشت این همه مریض می شدند❓بچه های بی سرپرست پیدا می شد❓ اگر خدا وجود داشت درد و رنجی وجود داشت❓نمی توانم خدای مهربانی را تصور کنم که اجازه دهد این همه درد و رنج و جود داشته باشد.»
مشتری لحظه ای فکر کرد اما جوابی نداد چون نمی خواست جر و بحث کند.
آرایشگر کارش را تمام کرد و مشتری از مغازه بیرون رفت.
به محض اینکه از مغازه بیرون آمد مردی را دید با موهای بلند و کثیف و به هم تابیده و ریش اصلاح نکرده و ظاهرش هم کثیف و به هم ریخته بود.
مشتری برگشت و دوباره وارد آرایشگاه شد و به آرایشگر گفت: «میدونی چیه؟ به نظر من آرایشگرها هم وجود ندارند!»
آرایشگر گفت: «چرا چنین حرفی میزنی؟ من اینجا هستم. من آرایشگرم. همین الان موهای تو را کوتاه کردم.»
مشتری با اعتراض گفت: «نه آرایشگرها وجود ندارند چون اگر وجود داشتند هیچکس مثل مردی که بیرون است با موهای بلند و کثیف و ریش اصلاح نکرده پیدا نمی شد.»
آرایشگر گفت: «نه بابا! آرایشگرها وجود دارند موضوع این است که مردم به ما مراجعه نمی کنند.»
مشتری تاکید کرد: «دقیقا نکته همین است. خدا وجود دارد. فقط مردم به او مراجعه نمی کنند و دنبالش نمی گردند. برای همین است که این همه درد و رنج در دنیا وجود دارد.»
✍ نظر مراجع تقلید درباره وام ودیعه مسکن
آیتالله صافیگلپایگانی:
🔹️قرض به شرطِ بهره، ربا و حرام است و فرقی نمیکند چنین قرضی صرف کسب شود یا نشود.
آیتالله علوی گرگانی:
🔹️چون غالباً بانک اینگونه وامها را در قالب قرارداد جعاله به وامگیرنده میدهد و به نظر ما این نوع قرارداد در اینگونه وامها، دارای اشکال فقهی است، لذا دریافت این وام خالی از اشکال نیست.
🔹️اگر مستأجری برای اجاره خانه دچار اضطرار باشد، دریافت آن از باب اضطرار برای گیرنده اشکال شرعی ندارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روايت تلخ كرونا
🔺برخی حتی اگر خطر بيخ گوششان هم باشد اهمیت نمیدهند!
هدایت شده از بنیاد بین المللی غدیر
✅ با کلیک بر روی لینک زیر به پانزده نرم افزار اندرویدی درباره #غدیر با موضوعات متنوع دسترسی پیدا کنید:
http://aghadir.blog.ir/1398/05/16/نرم-افزارهای-غدیر
#بنیاد_بین_المللی_غدیر_البرز
🆔 @bonyadeghadir
💠امام باقر عليه السلام :
اِستَشِر في أمرِكَ الَّذينَ يَخشَونَ اللّه َ؛
در كار خود ، [فقط] با كسانى مشورت كن كه از خدا مى ترسند.
📚تحف العقول
⚫️ شهادت حضرتش را خدمت شما تسلیت عرض می نمایم