eitaa logo
نبض قلم | علی امیری
992 دنبال‌کننده
848 عکس
673 ویدیو
5 فایل
✓انعکاس دیدگاه اندیشه ورزان فکری _سیاسی ایران و جهان ✓سکوی آزاد اندیشی و تضارب آرا ✓ آموزش دانش سیاسی و تحلیل ارتباط با بنده: @Ali_Amiri0731 طلبه حوزه علمیه قم پژوهشگر فقه سیاسی و علوم سیاسی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴امام جمعه باید با همه رفتار پدرانه داشته باشد [توصیه دوم] رفتار پدرانه‌ی با همه است. در نماز جمعه‌ی شما همه جور آدمی شرکت میکنند؛ با همه شما پدرانه رفتار کنید، همه فرزندان شما هستند. بله، ممکن است شما به آن جوان انقلابی، جوان مجاهد و جهادگر، علاقه‌ی بیشتری داشته باشید ــ حق هم همین است، عیبی ندارد ــ امّا آن کسی هم که این جوری نیست، او هم پسر شما است، او هم فرزند شما است؛ با همه. انسان در داخل خانه‌ی خودش هم ممکن است یک وقت به یکی از بچّه‌ها به یک دلیلی علاقه‌ی بیشتری داشته باشد، امّا نباید پدریِ خودش را از دیگران سلب بکند. رفتار پدرانه با همه؛ همه‌ی آنها فرزند شما هستند. این جشن غدیر در تهران خیلی چیز عجیبی بود! نمیدانم شما دیدید یا خیر؛ من خودم در تلویزیون نگاه کردم دیدم؛ بعضی‌ها هم که رفته بودند، آمدند برای ما تعریف کردند. دیدید چه جوری در این جشن میلیونی، همه جور آدمی شرکت کردند؟ اینها طرف‌دار دینند، اینها دوست دارند دین را. بنده یک وقتی در یکی از این سفرهای استانی به جمع علمای محترم آن استان که جلسه داشتیم با آنها، گفتم؛ گفتم امروز یا دیروز که من می‌آمدم، دُور و بَر این ماشین، بین اینهایی که اظهار محبّت میکردند و بعضی‌هایشان گریه میکردند ــ خب جمعیّتی می‌آیند اظهار محبّت میکنند ــ کسانی بودند که اگر شما مثلاً با آنها برخورد کنید ممکن است احتمال ندهید که اعتقاد به دین هم حتّی داشته باشند، امّا این جوری است؛ معتقدند به دین.(بیانات امام خامنه ای در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور ۱۴۰۱/۵/۵ ) 👈 @nabzqalam
🔴 آنان که چند ماه اخیر "برای دختران ایرانی" اشک تمساح ریختند و همه جور کاسبی با آن کردند امروز برای تداوم کاسبی خود با گازهای سمی به "جان دختران نوجوان ایرانی" در مدارس افتاده اند! تا وقتی که دختران در ایران با امکانات بالا در حال تحصیل و پیشرفت هستند بازار آنها کساد است. ✍علی امیری 👈 @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 نباید دختران به مدرسه بروند چون این آمار و ارقام نمی گذارد آنها کاسبی کنند حتی تو شبکه خودشان یک کارشناس منصف از زیر دست شان در می رود و این گونه رسوا می شوند... ✍علی امیری 👈 @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ضرغامی نمی شود رابطه گردشگران را با دنیا قطع کرد/ افراط در اقدامات ضد جاسوسی گردشگری را از رونق می اندازد. 🔸وزیری که از برخی گروه های فشار که ویژگی اصلی آنها سطحی نگری و هوچی گری ست نمی هراسد و به جای چاپلوسی های خانمان برنداز حاکم بر کشور به دنبال رونق، توسعه و کارآمدی حوزه فعالیت خود است که در نهایت بجای منافع شخصی منافع نظام و مردم تامین شود_ولو با بخشی از ادبیات و مواضع مبهم او همراه نباشیم_ قابل تقدیر است. و امیدواریم جناب دکتر رئیسی همچنان این مشی ارزش قائل شدن برای استقلال فکری و کنشگری بدون ترس و لرز نیروهای خود را حفظ کند و به هوچی گری ها توجه نکنند. 🔹خطر اساسی برای اسلام و انقلاب ناکارآمدی متولیان و دستگاه هاست نه اقدام شجاعانه برای تغییر وضعیت اسفبار گردشگری ... ✍علی امیری 👈 @nabzqalam
🔸بایدخیلی‌مراقب‌خودمان‌ باشیم؛ هیچ‌کس‌ضمانت‌ دُرُست‌ماندن، تا دم‌ مرگ‌ را ندارد... @nabzqalam
🔸این مجموعه چشم نواز که می بینید دو هزارمین مدرسه ساخت بنیاد برکت است که امروز در ساری افتتاح شده که از قضا مدرسه است. ✍علی امیری 👈 @nabzqalam
💢سیدجواد طباطبایی؛ مردی که پروژه فکری‌اش را تمام کرد و رفت ....💢 🔹برای نسل بنده سیدجواد طباطبایی فقط یک اندیشمند نیست، او مظهر است و همین است که او را مهم می‌کند، ولو اینکه اشتباه بگوید ... 🔹در دهه‌های هفتاد و هشتاد که دوران دگردیسی فکری بخش زیادی از انقلابیون از سروش و ملکیان و مجتهد شبستری و کدیور و فنایی و دیگران بود، سید جواد سفت بر سر حرف اول خود که همان «تجدد ایرانی» یا «مدرنیته ایرانی» بود، ایستاد. 🔹او هیچگاه از انقلاب اسلامی تجلیل نکرد و دهه‌ها بر روزه سکوت خود صبر ورزید، ولی به ابتذال در اندیشه‌ورزی هم در نغلتید؛ در زمانی که می توانست از با استقبال از خیل کسانی که خود را «روشنفکر» می خواندند، یارگیری سیاسی کند، این کار را نکرد. او همه اینها را غربزدگانی می‌دانست که درکی از مفهوم «دولت ـ ملت ایرانشهری» ندارند و در پی تجددی تقلیدی‌اند؛ نه تأسیسی. او تلاش می کرد درست بنویسد؛ فارسی بنویسد؛ دقیق بنویسد؛ به خاطر مخالفتی که با انقلاب اسلامی دارد به هر رطب و یابسی چنگ نزند؛ مبتذل نشود. او در مقابل تجزیه‌طلبها ایستاد، او جریانها پان‌ترکیسم و پان‌عربیسم را به چالش کشید و البته پته بی‌سوادی بسیاری از روشنفکران دگردیس شده را بارها به روی آب انداخت. او در مقابل مدیریت شهری تکنوکراتها که شهرها را تبدیل به زیست‌گاه غریبه‌ها کرده بود، خروخشید. تلاش کرد از ایرانشهری بگوید و مرز آن را با ناسیونالیسم که پدیده‌ای مدرن در اروپای معاصر است، روشن کند. او از ملت ایران سخن می گفت در حالی که آن را قرن‌ها مقدم بر دولت ـ ملت مدرن می‌دانست. 🔹سیدجواد طباطبایی برای نسل منی که با انقلاب حیات معنوی پیدا کرده است، مخالفی سرسخت بود. از نظر چون منی که مسئله‌ام عقلانیت انقلابی است، سیدجواد طباطبایی چشمی برای دیدن انقلاب اسلامی و تبار تاریخی آن است و به تبع، آینده روشن آن نداشت، ولی هر چه بود مانند دیگر مخالفینِ به ظاهر اندیشه‌ایِ انقلاب اسلامی، مبتذل و دم دستی نبود و درک خوبی از قواعد دعوای فکری و اندیشه‌ای داشت. 🔹سالها بود که درباره ابعاد اندیشه هویت ملی ایرانیان و ایده ایرانشهری‌اش با دوستان مباحثه داشتیم. من تعریفی از روشنفکری ارائه کرده بودم که ایشان نیز جزو این جریان قرار می‌گرفت، هرچند با دیگرانشان فاصله فاحشی داشت. از نظر من «شاه بیت جریان روشنفکری» در طول حیات دویست و چند سال خود، یه جمله بیشتر نبوده و نیست و آن «لزوم تحقق مدرنیته و تجدد در ایران است»؛ از ملکم خان و آخوندزاده گرفته تا سروش، ملکیان و شایگان و شبستری و کدیور و فیرحی، نعمت الله فاضلی و حسین عظیمی و سریع‌القلم و محسن رنانی و همه و همه برای این مقصود، راهبردهایی ارائه کرده و البته ملاحظات در نظر گرفته‌اند، سید جواد هم تزی غیر از این نداشت، هرچند درصدد بود فرآیند تجدد را از دل هویت تاریخی ما برویاند و از اخذ عاریتی مدرنیته‌ی اروپایی اجتناب کند . 🔹تنها نقطه ابهام نظریه‌اش به نظر ما، لوازم قاطع نظریه‌اش درباره انقلاب اسلامی بود. نقطه ای که دهه‌ها مسکوت رها کرده بود و لبه‌ی تیز نقدهایش را بیشتر متوجه شیخ فضل‌الله و جلال آل احمد و شریعتی کرده بود. در مقابل، همیشه از مشروطه در حد اعلی تمجید می‌کرد. به گمانش اولین انقلاب ملی در مشروطه به وقوع پیوسته بود و آن این بود که هویت ملی ما ایرانیان پس قرنها بروز در قالب ادب فارسی، در مشروطه مجال یافته بود در صورتی جدید به ظهور و خودآگاهی برسد و آن «صورت قانون‌خواهی» بود... 🔹اما حوادث اخیر نیمه سال 1401، برای سیدجواد طباطبایی خوابی دیگر دیده بود که من آن را می‌نامم. سیدجواد کتومی که تاکنون در لفافه با انقلاب اسلامی مواجه شده بود، به یکباره از «انقلاب ملی دوم» سخن گفت؛ «انقلابی ملی علیه انقلاب اسلامی»؛ انقلاب ملیِ بدونِ رهبری که علیه سیاست‌نادانانی است که کمر به نابودی ایران بسته‌اند یعنی ملایان و چپ‌گراها !!! از صراحتش متن سی صفحه‌ای‌اش علیه انقلاب اسلامی خوشم آمد. این همان سیدجوادی بود که ما می‌شناختیم و انتظارش را داشتیم. خوشحالم که قبل از رفتنش به دیار باقی، «پروژه‌اش را تمام کرد...»؛ پروژه‌ای که هرچند نکات ظریف و مهمی در هویت و سنت ما دیده بود، ولی متأسفانه در دیدن پدیده بزرگی به نام انقلاب 57 عاجز و کور بود. ✅معتقدم پروژه فکری سیدجواد طباطبایی به خاطر همین عجزش، جای زیادی در آینده تمدنی ایران ندارد، ولی امیدوارم که جریان روشنفکری و توسعه‌خواه ایرانی با خواندن آثار ایشان، از ابتذال اندیشه‌ای که امروز با آن دست به گریبان است، رها شود و عمق یابد و لااقل از «ایده تجدد عاریتی» عبور کند و به ایده «تجدد درونزای ایرانی» ارتقا یابد. باشد که از این طریق، اشتراک‌های بیشتری بر سر مسئله‌های ایران پیدا کنیم ... ✍علی محمدی 👈 @nabzqalam
🔺کلید نجات اقتصاد روسیه در راه ایران 🔹سفیر ایران در مسکو از سفر قریب‌الوقوع الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه به ایران خبر داد. این نخستین سفر رییس بانک مرکزی روسیه به ایران است. 🔹خانم نابیولینا در جریان بحران اوکراین ضمن حفظ ارزش پول روسیه، در عملکردی شگرف توانسته است ارزش پول ملی روسیه را در مقابل تحریم‌های روسیه افزایش دهد. ✅ پ.ن؛ آیا روسیه در روزهای سخت به کمک ایران می آید؟ .. آیا روسیه بیش از پیش نشان خواهد داد که مانند برخی قدرت های استکباری سر ستیز با ارزش های الهی و اسلامی را ندارد و مسیر بزرگان انقلاب در تعامل با روسیه کامل مسیر درستی بوده است؟.. ✍علی امیری 👈 @nabzqalam
📙حضرت حق در این گفتار از سلوک راهبردی متولیان در تعامل با مردم می گوید 🔸فبما رحمةٍ‌ من‌ الله‌ لِنتَ‌ لهم‌ ولو کنتَ‌ فظاً‌ غلیظ‌ القلبِ‌ لانفضوا من‌ حولک‌ فاعف‌ عنهم‌ واستغفرلهم‌ و شاورهم‌ فی‌الامر فاذا عزمت‌ فتوکل‌ علی‌الله‌ ان‌ الله‌ یحب‌ المتوکلین. به‌ رحمت‌ الهی، با آنان‌ نرمخو و پرمهر شدی. اگر تندخو و سخت‌دل‌ بودی‌ بی‌شک‌ از پیرامون‌ تو پراکنده‌ می‌شدند، از آنان‌ درگذر و برایشان‌ آمرزش‌ بخواه‌ و در کارها با آنان‌ مشورت‌ کن‌ و چون‌ تصمیم‌ نهائی‌ را گرفتی‌ بر خدا توکل‌ کن‌ که‌ خداوند، توکل‌کنندگان‌ را دوست‌ می‌دارد. /آل‌ عمران‌ / 159/ (انتشار افکار مختلف به معنای تایید یا رد نیست بلکه اینجا محفلی برای تضارب اندیشه هاست)😅😅😅 👈 @nabzqalam
📚قال رسول الله (ص) أمرنی‌ ربی‌ بمداراة‌ الناس‌ کما أمرنی‌ بأدأ الفرائض. پروردگارم‌ مرا به‌ مدارا و نرمی‌ با مردم‌ دستور فرمود، همچنان‌که‌ به‌ انجام‌ واجبات‌ امر فرمود. /الکافی‌ /ج 2/ 👈 @nabzqalam
🔴 انقلاب اسلامی ایران نظریات علمی در زمینه انقلاب ها را به هم ریخت 🔸خانم تدا اسکاچپل از جمله متفکران و نظریه پردازان در عرصه تحلیل انقلاب‌ها است وی متولد 1947م در میشگان آمریکاست و دکتری خود را در سال 1976م از دانشگاه هاروارد اخذ کرده است و از استادان برجسته دانشگاه کمبریج انگلستان می‌باشد. 🔹وی مطالعه‌ی بسیار جدی و عمیق درباره‌ی سه انقلاب روسیه، چین و فرانسه و مقایسه‌ی آنها با یک‌دیگر و انتشار کتاب‌ها و مقالات متعدد در این حوزه منتشر و سبک تحلیلی او از شهرت خاصی برخوردار است. 🔸از جمله نظریه‌های مطرح تحلیل انقلاب ها در محافل علمی جهان، نظریه‌ی خانم تدااسکاچ‌پل در کتاب "دولت‌ها و انقلاب‌های اجتماعی" است که قبل از انقلاب ایران نوشته شده و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979م منتشر شده است. بخش مهمی از نظریه وی این است که انقلاب ها به صورت جبری، غیر ارادی و غیرآگاهانه اتفاق می افتند. ✅ اسکاچپل سه سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1982م با نوشتن مقاله‌ای با عنوان "دولت تحصیل‌دار و اسلام شیعه در انقلاب ایران" می‌نویسد: "اگر در واقع بتوان گفت که یک انقلاب در دنیا وجود داشته که عمدا و آگاهانه توسط یک نهضت اجتماعی توده‌ای ساخته شده است تا نظام پیشین را سرنگون سازد، به‌طور قطع آن انقلاب، انقلاب ایران علیه شاه است. انقلاب آنها صرفا نیامد، بلکه به‌صورت و منطقی شد.[ شکاری، عبدالقیوم؛ نظریه‌ی دولت تحصیل‌دار و انقلاب اسلامی، چاپ اول، صص 108] 🔹خانم اسکاچپل نظریه خود را خراب نمی کند می گوید انقلاب اسلامی ایران با قواعد متعارف قابل تحلیل نیست و یک استثنا تاریخی است. 🔸بسیاری از نظریه پردازان انقلاب ها معتقدند انقلاب در ایران با محاسبات تحلیلی مدرسه ای و قواعد تخصصی دم دستی قابل پیش بینی نبود و امتداد و ارتقای آن تا کنون هم بسیار قابل تامل و فراتر از قواعد علمی موجود است 👈این روزها برخی افراد عجولانه و با ساده اندیشی های فاحش، بدون تامل در تاریخ انقلاب ها و بررسی نظریات متخصصان این عرصه و فهم عمیق از صف آرایی های پیچیده تمدنی و تاریخی و افق بلندی که انقلاب ما نشانه گرفت و به هدف زد شروع به حرف های کرده اند که حقیقتا بجز نشان دادن تهی بودن مشت شان در این زمینه های فوق تخصصی حاصل دیگری ندارد. ✍علی امیری 👈 @nabzqalam
🔴 پخش سریال معاویه به نفع هر کسی باشد صد در صد به ضرر حکام عرب و اربابان مستکبر آنان است 🔸خلافت و امامت در اندیشه اهل سنت، جانشین نبوت در حفظ دین و سیاست دنیاست. در این اندیشه هیچ گاه دین از دنیا جدا نیست و حاکم اسلامى چون 'نایب'، 'تابع' و 'خلیفه' پیامبر(ص) است و قبل از هر چیز ضامن استمرار شریعت و احترام و اجراى آن است. ماوردى از متفکرین برجسته اهل سنت امامت را جانشین نبوت در حفظ دین و سیاست دنیا تعریف کرده است.(الاحکام السلطانیه, ص 5) و از تعاریف مشهور خلافت؛ ریاست عامه در امور دین و دنیا به نیابت از پیامبر(ص) است (مبادىء نظام الحکم فى الاسلام). 🔹بعد از امپراتوری عثمانی و کنار رفتن خلافت اسلامی بخش های مختلف جامعه نخبگانی اهل سنت در رویای تلاش های را رقم زدند و نماد این کنشگری و بازگشت به خویشتن از سید جمال و محمد عبده ها تا جنبش خلافت و حزب التحریر و اخوان المسلمین و گروه های گوناگون همگی در پی نزدیک کردن ذهنیت جهان اهل سنت به سمت خلافت اسلامی بوده است. 🔸اما به دلائل مختلف از جمله تسلط کامل مستکبران بر جهان اهل سنت و نظام سیاسی سکولار و پادشاهی که با شگردهای مختلف مانع از همراهی توده مردم با این ایده شده است، این بازگشت به نظام سیاسی خلافت را برای آنها از سطح رویا جلوتر نرفته است و در کنار این موانع در خدمت گرفتن علمای هم سو با نظام سیاسی سکولار و توجیه توده مردم توسط آنان جهت پذیرش نظام پادشاهی عرصه را بر کنش‌گران بشدت تنگ کرده است و عملا نتوانسته اند توده مردم سنی را مانند جهان تشیع پای حکومت اسلامی بکشانند و این مهم را به نتیجه مطلوب برسانند. ✅ اما در این میان سران جاهل سرسپرده عرب از روی کینه توزی های فرقه ای دست به ساخت فیلم خلیفه دوم عمر بن خطاب زدند و با تحریف های آشکار تاریخی یک الگوی فوق مثبت در اختیار توده مردم تحقیر شده و بریده از اعتقادات خود قرار دادند که به عقیده بنده جنبش های خلافت خواهی و جهادی را جان تازه بخشید و تحرکات زیادی را در سراسر جهان اسلام به وجود آورد. امروز هم این خطای راهبردی از طرف عربستان سعودی با ساخت فیلم معاویه در حال تکرار شدن است. آنها واقعیت معاویه را نشان نخواهند داد بلکه چهره ای مثبت، صحابی، متنفذ، مقتدر، معنوی و یک خلیفه تمام عیار را به تصویر خواهند کشید. و این الگو در میان جهان تحقیر شده و عقب نگه داشته شده و بی صاحب اهل سنت موجی از خلیفه خواهی و بازگشت به نظام سیاسی صدر اسلام _با قرائت سنی آن_ را ایجاد خواهد کرد و نتیجه این ایده به نفع هر کسی باشد در تضاد صد در صدی با حکومت های وابسته و سکولار و اربابان مستکبر آنان است و باید منتظر موج سنگین گفتمان اسلام گرایی و مضاعف باشند... ✍علی امیری 👈 @nabzqalam