eitaa logo
نفحات الانس
4.3هزار دنبال‌کننده
645 عکس
342 ویدیو
3 فایل
ادرس در پیام رسانهای مختلف https://takl.ink/Ostad_sepidnameh ادمین موسسه صدرا جهت ثبت نام در دروس تخصصی @sadra45 ادمین پاسخگو به سوالات و پیشنهادات @YaTahoor
مشاهده در ایتا
دانلود
برای دنبال کردن کانال صدرا در پیامرسانهای مختلف وارد لینک زیر شوید https://takl.ink/Ostad_sepidnameh/ ادمین ثبت نام🌹 @sadra45
پاسخ به سوالات.mp3
20.01M
به سوالات۱ ۱۴۰۲/۱۱/۶ :۲۰:۵۰
🎙بنا به درخواست عزیزان از این به بعد پاسخ به سوالات در فایل جداگانه ضبط میشه
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
النجم الثاقب42.mp3
36.97M
🌺((من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه))اگرکسی بمیرد وامام زمان خود رانشناسدبه مرگ جاهلیت مرده است🌺 کتاب شریف نجم الثاقب از جناب محدث نوری چهل ودوم توسل به ساحت مقدس امام زمان علیه اسلام پیرامون مشکلات ظاهری و باطنی ۱۴۰۲/۱۱/۷ زمان فایل:  ۳۰:۴۸دقیقه
❤️جلسه 42 النجم الثاقب موضوع: ضرورت توسل به ساحت مقدس امام زمان علیه اسلام 🔥بحثی پیرامون مشکلات ظاهری و باطنی ❤️در نشر مطالب کوشا باشیم❤️ https://eitaa.com/nafahat256
💥نظرات و پیشنهادات و سوالات خود را میتوانید به آی دی زیر ارسال کنید تا در جلسه پاسخ داده بشه @YaTahoor
⚜️بسم‌الله الرحمن الرحیم⚜️ خلاصه نجم الثاقب جلسه ۴۲ 💠 ما باید یک سنت حسنه‌ای را که در زندگیمان آغازش کنیم.اینکه ابتدای روزمان با نام امام زمان(ع) شروع شود و نیت باطنی مان این باشد که کارهای ظاهری‌مان را با توسل به امام زمان(ع)انجام دهیم. 🔸مثلاً یک کشاورز برای اینکه یک محصولی را به دست بیاورد باید زمین مرغوب،بذر مرغوب را برای کشت انتخاب کند،ابی فراهم کند و به این صورت شرایط را فراهم کند.اما صرف فراهم کردن شرایط،این کشاورز قطعاً به محصول دلخواه خودش نمی‌رسد.چون خداوند باید آن رزقش را نازل کند. 🔹وقتی انسان شرایطی را فراهم کرد،می‌بیند خداوند در آن علت‌ها(در آن شرایطی که ما مهیا کردیم) اثری ایجاد می‌کند و آن اثر است که منجر می‌شود به اینکه کشاورز به محصول دلخواه خودش برسد. 🔸پزشک به تنهایی یکی از شرایط شفاست، علاوه بر آن مراعات‌های غذایی،رعایت آداب طبی و مناسبات دیگری باید رعایت شود.با رعایت همه ی این‌ها،همزمان دست توسلی هم به ساحت قدسی امام زمان(ع)باید داشته باشد،تا آقا آثاری را به این شرایط افاظه کند.تا از کانال این پزشک شفا افاضه بشود.. 💥نگاه ما باید به امام باشد نه به پزشک.چون پزشک فقط یک وسیله است. 🔹این باید در ذهن ما جا بگیرد که منبع فیاض انسان کامل است،ایشان است که کارها را درست می‌کند‌ 🔸تا زمانی که این عقیده در ذهن ما ریشه ندوانده باشد مدام مشکلات در زندگی انسان همینطور پیچیده و پیچیده‌تر می‌شوند. 🔹وقتی انسان توجهش کامل از حضرت بقیه الله ارواحنا فدا منصرف شود،چه بسا مشکلاتش از حالت ظاهری به مشکلات باطنی سیر پیدا بکند.و در ظاهر هیچ مشکلی در زندگیش وجود نداشته باشد. این شخص چون اهل باطن نیست به مشکلاتش آگاه نمی‌شود. 🔸وقتی مشکلات در مرتبه ظاهر نمایان است این یک امتیازی ست که خداوند به شخص می‌دهد تا یک تلنگری بخورد و به دامن امام خودش برگردد. 🔹اما اگر هیچ امیدی به شخص نباشد، معمولا به این صورت است👈🏻که مشکلاتش از لحاظ ظاهری حل می‌شود و این شخص مشکلات باطنی پیدا می‌کند. 🔸انسان نماهایی که از لحاظ باطنی از امام خودشان بریده می‌شوند چه بسا ظاهر زندگیشان هیچ گونه گرهی نداشته باشد. ولی باید بدانند این مشکلات از ظاهر به باطن فرو رفته است. 🔹مشکلات انسان وقتی قوی می‌شوند تبدیل به مشکلات باطنی می‌شوند.و وقتی ضعیف می‌شوند در مرتبه ظاهر تجلی می‌کنند. 🔸اینکه شخص از لحاظ باطن از امام خودش بریده است و کارهای فتنه‌گری در جامعه میکند،نگاهش هرزه ست، قلبش محل بذرهای ابلیس می‌شود و به فکر مکر و خُدعه است هیچگونه حضور قلبی در نماز ندارد، نماز صبحش قضا می‌شود و اصلاً به فکر حلش هم نیست،اینها مشکلات عظیمی است که انسان بعد از مرگ شدتشان را متوجه می‌شود. 🔹این اصل در حکمت متعالیه اثبات شده که عالم باطن از عالم ظاهر به مراتب قوی‌تر است و شدت وجودیش بیشتر است. 💥حکمت متعالیه👈🏻 فلسفه الهی ست که ارتباط با مکاشفات دارد. 🔸لذت شهوت در عالم دنیا که بالاترین لذت است، در برابر پایین‌ترین لذت عالم برزخ،اصلا به حساب نمی‌آید. 🌀جناب ملا هادی قدس سره فرمودند:ادراکات انسان در برزخ صد برابر قوی می‌شوند.معنایش این است که انسان اگر در این دنیا یک درصد لذت می‌برد،در برزخ این یک درصد تبدیل به صد درصد می‌شود. 🔹می‌بینیم همین لذت جنسی که جامعه را به آشوب کشیده و این همه بی بندو باری در جامعه به وجود آورده است، به این علت است که این افراد به دنبال این هستند که لذتی بچشند.حال این لذت دو برابر شود قتل و عام واقع می‌شود.اگر این لذت سه برابر،یا ده برابر،یا بیست برابر شود چطور؟ اصلاً از عقل ما خارج است. 💥می‌فرمایند لذات برزخی صد برابر لذت‌های دنیایی قوی است. 🔸شخاصی که در سیر و سلوک اند و درست قدم برمی‌دارند،میبینید هیچگونه توجهی به دنیا نمی‌کنند،چون با لذاتی مواجه شدند که اصلاً نظیرشان در دنیا نیست. 🔹تا انسان اهل باطن نشود از مشکلات درونی خودش آگاه نیست و نمی‌داند چه بلایی سرش آمده است. 🔸ما چون اهل ظاهریم مشکلات ظاهری خیلی به چشممان می‌آید. 🔹چرا مشکلات ظاهری ایجاد می‌شود؟ دلیلش در قرآن آمده است:وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّبِيٍّ إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ ما هیچ پیامبری را برای قومی نفرستادیم مگر اینکه آنها را به سختی‌های ظاهری و باطنی گرفتار ساختیم،شایدبازگردند چرا سختی برایشان ایجاد کردیم؟ 🔸برای اینکه وارد تضرع و انابه شوند,چون می‌خواهیم که این‌ها بازگردند. 💥مشکلات برای این است که انسان متنبه شود،تلنگر بخورد و برگردد. 🔹جناب فیض در کتاب وافی فرمودند:خدایا توفیق فهم روایات را به ما بده. مشخص است که روایات همین حالت ظاهری نیستند و یک معنایی دارند که اهلش آن را می‌فهمند.
قسمت دوم نجم‌الثاقب جلسه ۴۲ 💠در یک روایتی آمده: مریضی فرزند به علت گناه والدین است. آیا معنای گناه این است که مثلا غیبت یا چشم چرانی کردند که فرزندشان مریض شده است؟میتواند به این معنا هم باشد ،نمیگوییم نیست.اما یک معنای لطیف تری هم دارد. 🔹مثلاً گاهی والدین انسان‌های صالح و مطهری‌اند و امیدی هست که به مدارج روحانی دست پیدا کنند.اما توجهی به امور معنوی آنگونه که شایسته درجه خودشان است نمی‌کنند،و هنوز توجهشان به امام خودشان متمرکز نشده است،در این درجه برایشان گناه محسوب می‌شود.اما نه گناه شرعی که در قیامت عقابشان کنند. 🔸گناه یعنی فعل یا ترک فعلی که انسان را از رشد باز دارد 🔹 عدم توجه به امام برای این افراد که استعدادش را در دنیا داشتند که به امام برسند،گناه تلقی می‌شود. 🔸حال فشار به این فرزند وارد می‌کنند تا اشک این پدر و مادر در بیاید،تا حالت اضطرار برایشان ایجاد شود و قلبشان بشکند و به امام پناه ببرند،و امام در ذهن آن دکتر تصرف کند تا دارویی که مناسب است را تجویز کند بعد در آن داروها تصرف شود و فرزند شفا پیدا کند. 🔹در احوالات شیخ رجب علی خیاط آمده،ایشان مریض شدند،هنگامی که قرص ها را آوردند که بخورند،شهود کردند که قرص‌ها می‌گفتند که یابن الحسن آیا شیخ را شفا دهیم یا نه؟ 🔸مشکلات ظاهری برای این است که به ما یک تلنگری بزند که شما یک صاحب کاری هم دارید که باید به او پناه ببرید. 🔹انسان باید به جایی برسد که بدون اینکه مشکلاتی در زندگیش باشد دستش از دامن امامش جدا نشود و تمام توجهش به امامش باشد،برای اینکه رشد کند. 💥تنها هدف زندگی انسان این است که به امام زمان برسد. 🔸انسان تا هدفی در زندگیش نباشد حرکت نمی‌کند. 🔹خداوند در قرآن فرمودند:ما مشکلاتی ایجاد می‌کنیم در زندگی شما تا تضرع بکنید. 🔸آیه قرآن: فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ. هنگامی که فراموش کردند آن چیزی که به ایشان تذکر دادیم. فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ.دیگر دروازه‌های هر چیزی را از نعمات بر آنها گشودیم( یعنی مشکلات را از بین بردیم و رزها نازل شد) 🔹این سنت استدراج است و طرف فریب می‌خورد. خداوند یک بار،ده بار،صد بار به سراغ انسان آمد،اما انسان توجهی نکرد. می‌بیند مشکلاتش همه از بین رفت و زندگی عادی و حیوانی خودش را پیش می‌برد. 🔸حَتَّىٰ إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا. حتی به جایی می‌رسند که خوشحال می‌شوند که چقدر زندگی خوب شد. أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ. به یکباره مرگ به سراغشان می‌آید. 🔹حال این شخص که تمام مشکلات ظاهری‌اش حل شده، آیا ارتباط اش با امام زمان(ع)خوب شد؟ امور معنویش درست شد ؟خیر .چون گره ها در باطنش بود،و مشخص است که گرفتار سنت استدراج شد. 💥استدراج یعنی درجه درجه پایین رفتن و سقوط کردن. مشکلاتش به حدی قوت پیدا کردند و شدید شدند که دیگر در دنیا نمایان نیستند چون باطنی شدند. 🔸یک اصل👈🏻 هر موجودی که قوی شود باطنی می‌شود. 🔹اموات چون ارتقا پیدا کردند،در عالم دنیا نمایان نیستند و باطنی شدند و انسان باید ادراکات باطنی‌اش به فعلیت رسیده باشد که بتواند با اموات ارتباط برقرار کند. 🔸مشکلات انسان وقتی شدت وجودی پیدا کنند دیگر باطنی می‌شوند،این قلب دیگر قفل شده. که در قرآن فرمود :ختم الله علی قلوبهم. 🔹شخصی که قلبش ختم شده،به مردم ستم می‌کند اختلاس می‌کند,خداوند می‌فرماید این خیلی عذاب شدید و عظیمی است.که در قیامت متوجه اش میشوند. 🔸خداوند می‌فرماید بلا این است که انسان باطن و قلب خودش را از دست بدهد،نه اینکه خودرو اش آتش بگیرد یا منزلش ویران شود که اینها بلا نیستند. 🔹ما وقتی مشکلات ظاهری به سراغمان آمد باید سریع به امام پناهنده بشویم. مثلاً بگوییم آقا به سمت این پزشک می‌رویم اما امیدی به او نداریم.امید ما به این است که شما حلش کنید. 🔸وقتی توسل کردی،بعد دو روز،ده روز،بیست روز نباید ناامید شوی.باید آنقدر این در را زد که باز شود. 🔹وقتی صبح از خواب بیدار شدیم به یاد حضرت باشیم.نیت ما این باشد که امروز را طوری شروعش کنیم که یک قدمی باشد به سمت رسیدن به امام، که اگر انسان اینطور باشد دیگر مشکلات باطنی برایش ایجاد نمی‌شود. 💥مشکلات باطنی به دلیل عدم ارتباط با امام زمان است که ایجاد می‌شود. 🔸شخصی که مدام به امام توسل و تضرع بکند و همیشه متوجه حضرت باشد،در بزنگاه،یعنی زمانی که نزدیک است وارد یک خطایی شود امام دستش را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد که وارد خطا شود. 🔹نکته این است که ما در زندگیمان باید اهل تلاش باشیم و بدانیم که ما فقط داریم شرایط را فراهم می‌کنیم که به خواسته‌هایمان برسیم.اما عطا کننده آن خواسته،افاضه کننده آن فیض، که ما به دنبالش هستیم،امام آن زمانیست که ما داریم در آن زمان زندگی می‌کنیم،امام قطب عالم است. 💥خداوند هر آنچه را که بخواهد به افراد بدهد از کانال امام می‌دهد. ✨والحمدلله رب العالمین ✨
❤️اطلاعیه ان شاالله فردا راس ساعت شش و نیم صبح بصورت انلاین جلسه 43نجم الثاقب پیرامون شناخت امام زمان علیه السلام برگزار می شود علاقه مندان وارد لینک زیر شوند https://eitaa.com/nafahat256
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
النجم الثاقب ج43.mp3
32.16M
🌺((من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه))اگرکسی بمیرد وامام زمان خود رانشناسدبه مرگ جاهلیت مرده است🌺 کتاب شریف نجم الثاقب از جناب محدث نوری چهل وسوم توسل به معصومین علیهم السلام به نیت بهبودی ارتباط با امام عصر ارواحنا فداه در ارتباط تصاویر و معانی در خواب بودن دنیا ۱۴۰۲/۱۱/۸ زمان فایل:  ۳۳:۲۹دقیقه
❤️جلسه 43النجم الثاقب در احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف موضوع: 💥ضرورت توسل به معصومین علیهم السلام به نیت بهبودی ارتباط با امام عصر ارواحنا فداه 💥بحثی در ارتباط تصاویر و معانی 💥بحثی در خواب بودن دنیا https://eitaa.com/nafahat256
💥نظرات و پیشنهادات و سوالات خود را میتوانید به آی دی زیر ارسال کنید تا در جلسه پاسخ داده بشه 🌺عزیزان جناب استاد فرصتشون محدوده , کار علمی ومطالعه و وتحقیق وتالیف وتدریس و ... دارن لطفا سوال درموردتعبیرخواب یاسوال شخصی نپرسید ؟ فقط سوالات مربوط به دروس استادرا بپرسید؟ با سپاس ازشما بزرگواران @YaTahoor
⚜️بسم‌الله الرحمن الرحیم⚜️ خلاصه ی نجم الثاقب جلسه ۴۳ 💠اهل معرفت هر کدام از ذوات اقدس معصومین(ع)را به جهت یک عمل خاصی در نظر می‌گیرند.البته این به این معنا نیست که در ابعاد دیگر نمی‌شود به ایشان توسل کرد. 🔸مثلا حضرت امام رضا(ع)را به عنوان کسی که امور سفر به دست اوست معرفی کردند.کسی که راه را گم کرده است به حضرت رضا(ع)متوسل شود مشکلش حل می‌شود.که این امر هم شامل راههای ظاهری می‌شود و هم راه‌های باطنی. 🔹کسی که نیاز به قضا و داوری دارد امیرالمومنین علی(ع)در اینجا یک شانیت خاصی دارد 🔸کسی که مریضی لاعلاج دارد و نیاز به مداوا دارد به امام کاظم(ع)توسل کند از این باب راحت‌تر به نتیجه می‌رسد. 🔹توسل به امام جواد(ع)برای رزق و روزی توصیه شده است. 🔸امام زمان ارواحنا فدا برای مطلق حوائج می‌شود به ایشان رجوع کرد.در تمام ابعاد ما به ایشان متوسل شویم آن حاجت ما رفع می‌شود. 🔹امام زمان(ع)قطب عالم است و محل رجوع تمام خلایق از لحاظ ظاهری و باطنی است 🔸انسان با توسل به نتیجه می‌رسد اگر👈🏻۱)در توسل جدی باشد.۲) توسل مستمر داشته باشد.استمرار در توسل خیلی اهمیت دارد. 🔹علت اینکه گاهی توسل مستمر نداریم و مدت کوتاهی از آن دست می‌کشیم👈🏻 این است که زود ناامید می‌شویم و ناامیدی یک القاء شیطانی است. 🔸در قرآن فرمود:الشَّيطانُ يَعِدُكُمُ الفَقرَ.شیطان به شما وعده فقر می‌دهد. در باب توسل،وعده فقر ابلیس به این معناست که مدام در ذهن ما تلقین می‌کند که تو با این توسل به جایی نمی‌رسی.ادامه دادنش وقت تلف کردن است.و اصلاً جوابی نمی‌گیری.شاید اصلاً قرار نباشد به تو جوابی بدهند. و آنقدر القا می‌کند تا از مسیر خارج شویم تا به هدف خودش برسد.و ما به هدف خودمان نرسیدیم. 🔹در قرآن فرمود: وَ أ لَّوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لاَ َسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً. اگر بر این طریقه استقامت می‌ورزیدند همانا ما به آنها آب زلال شیرین را می‌چشاندیم. 🔸حضرت سجاد(ع)فرمود:اگر انسان یک عملی را چه کم و چه زیاد،مستمر انجام دهد این عمل کم در نهایت نتیجه می‌دهد. یک عمل را حداقل باید یک سال روی آن استقامت داشته باشید تا یک دور برایش ایجاد شود. 🔹توسل به امام زمان(ع)مقید به وقت خاصی نیست،امام زمان(ع)سازنده باطن ما است. 🔸ما برای اینکه در این دنیا رشد کنیم و به شکوفایی استعدادهای خاص خودمان دست پیدا کنیم نیازمند به این هستیم که دائماً متوسل به آقا امام زمان(ع)باشیم. 🔹انسان به مقدار آن استعدادهایی که داشته و به شکوفایی نرسیده در قیامت دچار خسران می‌شود. 🔸اگر کسی متوسل شود به امام زمان(ع) تمام ابعاد وجودی‌اش رشد پیدا می‌کند و این یک ضرورت است. 🔹اینکه ما برای حاجت‌های دنیایی خودمان به امام زمان(ع)متوسل شویم امر پسندیده‌ای است.اما نباید وقتی حاجت گرفتیم،توسل قطع شود 👈🏻چون نیاز اصلی ما هنوز برطرف نشده است و باید به حدی توسل کرد که تمام استعدادها شکوفا شود. 🔸وقتی انسان تمام استعدادهایش شکوفا شد دیگر واسطه و حجابی بین او و امام نیست و آن شخص در یک توجه دائمی به امام خودش به سر می‌برد که همچین شخصی سعادتمند دنیا و آخرت است. 🔹آیا میتوانیم به بقیه معصومین هم اختصاصا متوسل شویم ؟بله.اما باید سمت و سوی توسل به ائمه هدی به این نیت باشد که دست ما را در دست امام زمان(ع) قرار دهد،و محبت و شوق ما نسبت به آقا شدید بشود. 🔸هر چقدر ما به آن منبع قدرت و نور و حیات و علم و زیبایی نزدیک‌تر شویم، حالات آن منبع در درون ما نمایان می‌شود.و گره‌های ظاهری و باطنی مان از بین می‌رود. 🔹زیارت معصومین هم هرگاه می‌رویم باید به این نیت باشد که رابطه ما با حضرت ولی عصر(ع)قوی شود. 🔸هارون الرشید یک نامه‌ای برای حضرت موسی بن جعفر(ع)فرستادند و در آن نامه نوشته بود که موعظه ام کن اما مختصر.👈🏻امام کاظم(ع)در یک بند نوشتند:هر آنچه را که می‌بینی در آن برای تو موعظه‌ای است. تمام امور زندگی موعظه است،هر چیزی که می‌بینی یک درسی دارد اما مهم این است که تو درس‌ها را بگیری و بفهمی. 🔹در پیرامون ما لحظه به لحظه وقایعی دارد محقق می‌شود که اصلاً بهشان توجه نداریم.وقتی از این عالم خارج شدیم متوجه می‌شویم که خداوند در قالب چه اتفاقاتی داشت با ما حرف می‌زد. 💥نکته مهم👈🏻 اینکه هرگاه در یک واقعه‌ای ما حاضر شدیم بدانیم که در آن واقعه برای ما یک درس اختصاصی است. 🔸مثلا در جاده ممکن است ببینید دو خودرو با هم تصادف کردند،افرادی روی زمین افتادند و برخی ممکن است وفات کرده باشند.این واقعه یک کلاس خصوصی شماست.که شما در این موقع دو حالت دارید: ✨۱: از این واقعه یک درس یا یک دستورالعملی می‌گیریم و تغییر روش میدهیم و حرکت جدیدی را آغاز می‌کنیم. ✨۲:واقعه را می‌بینیم،تحلیلش می‌کنیم،اما آن واقعه را به خودمان ارجاعش نمی‌دهیم. و متمرکز می‌شویم در آن واقعه.و متمرکز نمی‌شویم در ارتباط آن با واقعه با باطن خودمان👈🏻 که به این می‌گویند انحراف در رویت وقایع.
قسمت دوم نجم‌الثاقب جلسه ۴۳ 💠زمانی دچار انحراف ذهنی می‌شویم 👈🏻 که ما از آن واقعه،از آن آیه و نشانه،هیچ درسی نگرفته باشیم. 💥این یک اصل است👈🏻 هر آنچه که می‌بینی و ادراک می‌کنی یک ارتباطی با ما دارد.و آنچه را که نمی‌بینی و ادراک نمی‌کنی آن چیز ربطی به ما ندارد. 🔸خداوند در قرآن فرمود: وَكَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ و چه بسیار آیات و نشانه هایی در آسمانها و زمین هست که این‌ها از کنارش عبور می‌کنند. 🔹در حالی که یک پیام الهی در همان واقعه برای این شخص که غافلانه دارد از کنارش عبور می‌کند موجود است. 🔸اولیای خدا از همین طریق دستورالعمل‌های مختلفی به دست می‌آورند،و وقتی آن را انجام می‌دهند ارتقا پیدا می‌کنند. 🌀روایت از امیرالمومنین👈🏻النَّاسِ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا مردم همه خوابند وقتی می‌میرند بیدار می‌شوند. 🔹این روایت را نباید ما حمل بر مجاز کنیم و بگوییم مردم گویا در خوابند نه اینکه واقعاً در خواب باشند. 🔸ما هم اینک واقعا داریم خواب می‌بینیم. چطور شما در خواب یک رویایی را مشاهده می‌کنید وقتی بیدار می‌شوید دنبال معبر می‌گردید و تمام جزئیاتی که در خواب دیدید را برایش نقل می‌کنید؟ چون می‌دانید همه چیز دارای معناست. 🔹معبر یعنی کسی که از صورت ظاهری خواب عبور می‌کند، و به معنای باطنی‌اش پی می‌برد. 💥نکته مهم👈🏻 همه ما می‌دانیم آن تصاویری که در خواب می‌بینیم دلالت می‌کنند به یک معانی و خود تصاویر مد نظر نیستند.و در حقیقت از طریق این خواب یک درسی می‌گیریم. 🔸کسانی ارتباط تصاویر با معانی را می‌دانند که خودشان اهل معنا باشند که اصطلاحا آنها را اهل معرفت یا عارف می‌نامند. 🔹همین الان ما داریم تصاویر را می‌بینیم اما به معانی پی نمی‌بریم چون هنوز ما علم به تعبیر و بالاترش به علم تاویل نرسیدیم. فلذا تصاویر را که می‌بینیم غرق در تصاویر می‌شویم و نمیدانیم این تصویر اشاره‌ایست به یک معنا. 🔸و چون به معنا پی نبردیم فکر می‌کنیم که این تصویرها مستقل هستند. تصاویر به صورت مستقل نباید مورد لحاظ قرار بگیرند بلکه ما باید آنها را با عنوان پل‌هایی برای رسیدن به معانی دیگر در نظر بگیریم. 🔹مثلاً شما در منزلت نشستی و درب منزلتان را به سرعت و با محکمی می‌زنند این دو حالت دارد: ✨۱) می‌گویید عجب صدای آزاردهنده‌ای،این صدا گوشم را آزار می‌دهد و دوباره که در می‌زنند می‌گویید این صدا چقدر تکرار می‌شود.غرق در صدا می‌شوید. ✨۲) می‌گویید چه کسی پشت در است؟و برای ما اهمیت دارد.در اینجا ما به صوت صدا توجه نکردیم و دانستیم که صوت صدا اهمیتی ندارد.بلکه این صوت دلالت می‌کند به یک مسئله بالاتری و آن وجود یک شخصی پشت در است و می‌خواهد وارد شود میرویم در را برایش باز می‌کنیم.( پس ما از صوت عبور کردیم و به معنا رسیدیم) 🔸دنیا خواب است و تمام تصاویری که ما مشاهده می‌کنیم حکم همان در کوبیدن را دارند.که باید از تصاویر عبور کنیم و به معانی برسیم. 🔹وقتی شما تمام زندگی گذشته‌ات را در ذهنت مرور کنی،و خواب هایت را هم مرور کنی،می‌بینی از لحاظ صورت های ذهنی هیچ تفاوتی با هم ندارند.و همه به صورت یک تصویر درون خیال ما هستند.پس مشخص می‌شود که دنیا و عالم خواب از یک جنس‌اند.و چیزی که در درون ما از دنیا باقی می‌ماند دقیقاً در تراز یک خواب است. 💥نتیجه:ما هر آنچه را که در این عالم می‌بینیم یک نشانه است و دارد به ما یک درسی می‌دهد و یک معنایی را به ما منتقل میکند افراد در این زمینه دو دسته‌اند:۱) برخی خواب را می‌بینند و غرق تصاویر شدند که به این فریب میگویند ۲)برخی از خواب عبور می‌کنند و به معانی می‌رسند. 💥خداوند در قرآن فرمود: فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا مراقب باشید که دنیا شما را فریب ندهد. ✨والحمدلله رب العالمین✨
❤️اطلاعیه ان شاالله فردا راس ساعت شش و نیم صبح بصورت انلاین جلسه 44نجم الثاقب پیرامون شناخت امام زمان علیه السلام برگزار می شود علاقه مندان وارد لینک زیر شوند https://eitaa.com/nafahat256
لینک کانال نفحات در این کانال جلسات بصورت صرفا تایپ شده بارگذاری می شوند https://eitaa.com/joinchat/2956329575C732b8180e0
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
النجم الثاقب44.mp3
34.85M
🌺((من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه))اگرکسی بمیرد وامام زمان خود رانشناسدبه مرگ جاهلیت مرده است🌺 کتاب شریف نجم الثاقب از جناب محدث نوری چهل و چهارم خواب بودن زندگی دنیایی عطسه امام عصر علیه السلام امر به معروف و ونهی از منکر ۱۴۰۲/۱۱/۹ زمان فایل:  ۳۶:۱۸دقیقه
❤️جلسه 44النجم الثاقب در شرح احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه موضوع 💥در خواب بودن زندگی دنیایی 💥ماجرای عطسه امام عصر علیه السلام 💥ضرورت امر به معروف و ونهی از منکر https://eitaa.com/nafahat256
⚜️بسم‌الله الرحمن الرحیم⚜️ خلاصه نجم الثاقب جلسه ۴۴ 💠ما در زندگی دنیوی در حال رویت یک خواب طولانی هستیم و هر چیزی که در عالم دنیا در حال رویت اش هستیم دارای تعبیراند. 🔸در قرآن اصحاب کهف یک نمودی از اهل دنیاست. که سیصد و اندی سال در آن غار در خواب به سر بردند. که خداوند فرمود: نقلبهم ذات الیمین و ذات الشمال.ما اصحاب کهف را به سمت چپ و راست حرکتشان می‌دادیم. زمانی که بیدار شدند،تمام این ۳۰۰ سال برای این اشخاص به اندازه یک روز یا پاره‌ای از روز گذشت. 🔹انسان وقتی می‌خوابد توجهش به سمت عالم باطن می‌رود و از زمان و حرکتی که در این عالم در حال وقوع است حالت غفلت به او دست می‌دهد.چون توجهی به آن نمی‌کند به همین جهت زمان برای او خیلی سریع می‌گذرد. 🔸در سوره مومنون آمده که انسان‌ها وقتی از قبر برمی‌خیزند و وارد محشر می‌شوند از آنها پرسیده می‌شود (کم لبثتم فی الارض عدد سنین؟) که چند سال در زمین بودید؟ و آنها پاسخ می‌دهند(يَوۡمًا أَوۡ بَعۡضَ يَوۡمٖ)روزی یا پاره‌ای از روز. 🔹از این دو ایه متوجه می‌شویم که حال انسان هنگام برانگیخته شدن از قبر،مانند حال کسی است که از دنیا خارج شده است. 💥مثلا: ما وقتی از عالم دنیا وارد برزخ میشویم وقتی به دنیا توجه کنیم،میگوییم ما زمان اندکی در دنیا بودیم. همین حالت را وقتی از عالم برزخ عبور کردیم و وارد قیامت شدیم،داریم.که از ما می‌پرسند شما چقدر در دنیا بودی؟میگوییم روزی یا پاره‌ای از یک روز. 🔸وقتی انسان در قیامت مبعوث می‌شود،توجه به دنیا که می‌کند می‌بیند که خیلی سریع گذشت.چرا به این صورت است؟ چون در دنیا در خواب بود فکر می‌کرد بیدار است. 🔹همین حالا ما در دنیا،در حال رویت یک خواب طولانی هستیم.اما وقتی بیدار می‌شویم خودش را کوتاه نشان می‌دهد 🔸تا زمانی که ما در ظرف یک عالمی قرار گرفتیم،آن عالم برای ما جدی و اصل است و همینطور طولانی است.اما وقتی از ظرفش خارج می‌شویم می‌بینیم که آن عالم کوتاه و فرعی بوده و جدی هم نبود. 🔹بارها در عالم خواب برای ما پیش آمد که در ماجراهایی قرار می‌گیریم و تصاویر متعددی میبینیم آنقدر که آن عالم برای ما اصل میشود و طولانی میگذرد و اتفاقات در انجا برایمان خیلی جدی بوده. اما وقتی بیدار می‌شویم می‌بینیم که یک خواب بوده وزمان خیلی سریع گذشته و همچین جدی نبوده. 🔸ما در این عالم در حال رویت یک خواب هستیم و هر آنچه که در حال مشاهده‌اش هستیم دارای تعبیر و تفسیر است. 🔹بزرگان وقتی با یک ماجرایی مواجه می‌شوند،تنها به صورت ظاهریش نگاه نمی‌کنند واز آن ماجرا پی به معنا می‌برند. و معمولا وقایع را تعبیر به خیر می‌کنند. 💥تفالوا بالخير تجدوه- همواره فال نيك بزنيد تا آن را بيابيد . 🔸حضرت رسول صلوات الله علیه فرمودند: حسن ظن داشته باشید به خدا.حتی اگر یک سنگی در مسیرتان قرار گرفت آن را به خیر تعبیرش کنید. 🔹در ماجرای صلح حدیبیه: یکی از نمایندگان مشرکین به نام سهل بن عمر برای مذاکره نزد رسول خدا می اید،که به ظاهر این ماجرا بسیار نشدنی و پیچیده است.اقا نامش را پرسید و ایشان گفت سهل بن عمر.اقا فرمودند کار بر ما راحت شد. 🔸در اینجا آقا خود شخص را در نظر نگرفت و اسمی که دارد به سمتش می آید را نظر گرفت. و از این ماجرا ما متوجه می‌شویم که برخوردی که اقا با این واقعه می‌کند برخورد تعبیری است و این واقعه را از لحاظ ظاهری در نظر نگرفت. 🔹انسان عاقل کسی است که علاوه بر اینکه خواب‌ها را دارای تعبیر و تفسیر می‌داند ماجراهایی که در طول روز برایش واقع می‌شوند را هم دارای تعبیر می‌داند. 🔸اما ارتباط بین تصویر و معنا را فهمیدن مشکل است انسان باید طوری رفتار کند که وارد توهم نشود که هرچه که به ذهنش رسید را به عنوان تعبیر بپذیرد.چون نیاز به الهامات باطنی دارد .
قسمت دوم نجم‌الثاقب جلسه ۴۴ 💠یکی از بزرگان فرمودند: وقتی از منزل برای انجام کاری خارج میشوی، میبینی نانی روی زمین افتاده. تعبیرش این است که در این مسیری که دارید می‌روید رزق و روزی است. 🔸می‌فرماید اگر در عالم رویا نانی به شما بدهند،تعبیرش رزق و روزی است. نان برکت است. 🔹در سفینةالبحار یک بحث نسبتاً طولانی در مورد نان و قداست نان داریم و در روایات نان و احترامی که به آن باید گذاشت خیلی مهم است ✨روایت داریم که یک قومی به نان بی‌احترامی کردند و عذابی بر آنها نازل شد. 🔸حضرت آدم وقتی در این عالم دنیا شد،اولین اتفاقی که برایش افتاد این بود که عطسه کرد. خداوند در آنجا میفرماید: یرحمکم الله یا آدم.ای آدم خدا بر تو رحمت فرستاد. 🔹عطسه نمودی از رحمت است. از لحاظ طبی بادهایی که در سر و در نقاط بدن است از طریق عطسه خارج می‌شوند، ک به یک نحوی سلامت جسم انسان را تضمین می‌کند و این یک امر مثبت است. 🔸معمولا مردم وقتی کسی عطسه می‌کند می‌گویند صبر آمد.به این معنا که نباید این کار را انجام دهیم. در صورتی که بالعکس است،وقتی انسان عطسه می‌کند این دال بر برکت است. 🔹جناب فیض در وافی فرمودند:رسول خدا(ص) فرمود وقتی در یک جمعی سخنی گفته می‌شود،اگر یک شخصی عطسه کند این عطسه دلالت بر حقانیت آن سخن میکند. 🔸عطسه آدابی دارد.که جناب فیض حدیثی در وافی فرمودند:هر کدام از شما عطسه کرد بگوید الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین. وقتی این جمله را می‌گویید یک موجودی خلق می‌شود که تا قیامت به نیابت این عطسه کننده ذکر می‌گوید. و دیگران موظفند به آن کسی که عطسه کرد بگویند:یرحمکم الله. خداوند بر تو رحمت نازل کند. و آن شخص در جواب می‌گوید غفر الله لنا و لکم.که این دعا اثر مثبت دارد و آن شخص را غرق در نور میکند. 🔹سه در آداب اسلامی جایگاه نیکی دارد و دال بر برکت و مورد رحمت و مغفرت قرار گرفتن است. 🔸اگر در محضر امام،آقا عطسه کرد می‌گویید: صلی الله علیک.و نباید به امام بگویید یرحمکم الله.چون امام خودش مظهر رحمت خداست.و خلیفة الله است و ایشان مردم را رحم میکند. 🌀روایت: آنگاه امام حسن عسکری ع فرمود چون مهدی از شکم مادر خود بر زمین افتاد او را دیدم که به زانو درآمده است و دو سبابه خود را بلند نمود آنگاه عطسه کرد پس فرمود:الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله عبدا ذکر الله غیر مستنکفاً ولا مستکبرا. 🔸آقا امام زمان وقتی متولد شد اولین واقعه ای که برای جسم مبارکشان پیش آمد عطسه بود. تاویلش چیست؟یعنی با یمن و برکت وارد این عالم شدند و این مولود یک مولود مبارکی است. آنچه که در زندگی بر ایشان پیش اید همه‌اش پر از برکت و نور و رحمت است. 🔹اگر شخصی مورد دعا و عنایت امام زمان ع قرار بگیرد این شخص سرنوشتش یک سرنوشت ارتقاییست. 🔸پدر بزرگوار شیخ صدوق، از آقا امام زمان ع خواستند که فرزند با برکتی را نصیبش کند و آقا دعا کردند.و این فرزند شیخ صدوق می‌باشد.که تقریباً ایشان ۲۰۰ تالیف دارد و خیلی از احادیث مهم را ایشان به ما رساندند. و بدن مبارکشان را دیدند که بعد از چند صد سال سالم مانده. و این از اثر دعای امام زمان ع است. 🌀روایت از نسیم خادم(خادم امام حسن عسکری):فرمود بعد از ولادت امام زمان ع من نزد امام عطسه کردم.ایشان به من فرمود یرحمکم الله.خدا بر تو رحمت تو نازل کند. پس مسرور شدم. آقا امام زمان به من فرمود آیا تو را بشارت دهم در این عطسه‌ای که کردی؟ گفتم بله.فرمودند: او امان است از مردن تا سه روز. ✨والحمدلله رب العالمین✨
💫 توسل به امام زمان (علیه السلام) سازنده‌ی باطن ماست. برای اینکه در این دنیا ساخته شویم، رشد کنیم و به شکوفایی استعدادهای خاص خودمان دست پیدا کنیم نیازمند توسل دائمی به ایشان هستیم. 💥و چنانچه استعداد های ما شکوفا نشود به ازای آن استعدادها در قیامت دچار خسران می‌شویم. 📖شرح کتاب نجم الثاقب/جلسه۴۳ https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨توسل به حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه موجب شکوفا شدن استعداد های باطنی می شود. 🌼در نشر مطالب کوشا باشیم🌼 جهت ثبت‌نام به آیدی زیر پیام دهید⇩ 💌 @sadra45 https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8