✨بسمالله الرحمن الرحیم✨
خلاصه نجم الثاقب جلسه
#۵۱
💠بحث در مورد نام مبارک احمد بود.احمد از حمد می آید و حمد در جایی به کار گرفته میشود که یک موجودی باشد که دارای صفات ویژه ی کمالی باشد،که هر کس او را میبیند به خاطر آن صفات ویژه ی کمالی او را ثنا و ستایش میکند،ان ثنا و ستایش را حمد میگویند.
✨حضرت رسول(ص)در قرآن با نام احمد از ایشان یاد شده.
🔹شاخصه شخصیت رسول خدا به گونه ای بود که هر کسی با ایشان مواجه میشد،ان حضرت را ثنا میکرد.و دست خود انسان نیست.
🔸ایشان در تمام کمالات در اوج قرار گرفته،و هر انسانی به دنبال کمالات است.
تمام تلاش ها و فعالیت های که ما در طول روز انجام میدهیم همه برای رسیدن به یک کمال خاصی هست.
🔹اعراب جاهل مثل ابوجهل و ابولهب که مقابل خدا می ایستادند،در روایت داریم: که اینها شبانگاه بدون اطلاع از همدیگر،میرفتند و صوت رسول خدا را گوش میکردند و مجذوب میشدند.
🔸به حدی حضرت صوت ها تاثیر گذار بودند،که هر کسی صوت ها را گوش میداد حضرت رسول(ص) را شایسته ثنا و ستایش میدانست.
🔹ما در بین ائمه هدی(ع) هم میبینیم که معصومین هم تمام مردم جامعه ستایش شان میکردند،حتی کسانی که حضرات را به شهادت رساندند.
🔸معصومین از لحاظ خصایص جسمانی هم در حد اعلا بودند و اشخاصی که در مرتبه ظاهر بودند ایشان را از لحاظ آن قامت مبارکی که داشتند،ستایش میکردند.
🔹تمام کمالات در حضرت بقیة الله ارواحنافدا موجود است
که هر کسی توفیق اش را پیدا کند با حضرت مواجه شود،مجذوب ایشان شده و دیگر به زندگی عادی بر نمیگردد.چون با زیبایی خاصی مواجه میشود که نظیرش در هیچ جایی نیست.
💥تعریف قوه و فعل
🔸در علم فلسفه هر موجودی که قابلیت تبدیل شدن به یک چیز بالاتر را داشته باشد،ان استعداد ویژه اش که درونش است را به عنوان 👈🏻قوه از آن یاد میکنند.
✨مثلا دانه ی گندم این قوه و نیرو را دارد که خوشه ی گندم بشود.
دانه ی گندم این نیرو را ندارد که نخل خرما بشود،چون قوه اش را ندارد.
🔹وقتی دانه گندم به نهایتش رسید،یعنی به آن چیزی که باید بشود رسید و خوشه ی گندم شد،به این بُعد میگویند👈🏻 بالفعل.
🔸ما این قدرت را داریم که خلیفة الله بشویم،اما هنوز نشدیم و بالقوه ایم.و بالقوه شایسته ثنا هستیم.
به هر میزانی که استعداد هایت را شکوفا کردی و رشد کردی،شایسته ثنا هستی.
🔹ما زمانی میتوانیم از یک دانه به عنوان مجد و ثنا یاد کنیم که آن دانه رشد کند و ثمر دهد.
اما تا زمانی که دانه هست،همچین شانیتی را دارد که یک زمانی بیاییم و او را ثنا کنیم اما بالقوه.
اما زمانی که رشد کرد و ثمر داد،ثنای ما بالفعل است.
🔸حسرت انسان در قیامت👈🏻وقتی انسان قیامتش قیام میکند،باطن خودش را شهود میکند میبیند چه استعدادهای نادری در درونش بود که اگر حق آن را ادا میکرد به کجاها که میرسید.
همه در قیامت میبینند که به امام زمان(ع)میتوانستند متصل شوند،چون قوه اش را داشتیم،اما تن ندادیم و به فعلیت اش نرساندیم.در اینجا انسان مدیون و بدهکار خودش میشود.
✨به اندازه ای که انسان بدهکار خودش میشود،وارد درد و رنج میشود.
🔹امام کسی ست که اسوه است و اسوه بودن یک شخص زمانی تثبیت میشود که راه ارتباطی بین راهرو و رهبر باشد.که اگر هیچ ارتباطی با رهبر ما نداشته باشیم،ان رهبر ما نیست.
🔸فرض کنید شخص در یک زندانی یک تلفن همراه اش است که هیچ اطلاعی ندارد که این تلفن چیست؟بعدها که آزاد میشود و به سمت خانواده میرودبه او میگویند چرا تماس نگرفتی؟میگوید راه نداشت که تماس بگیرم.بهش میگویند یکی از قابلیت های این تلفنی که دستت بود این بود که میتوانستی با آن تماس بگیری.حالا چقدر این شخص آه میکشد؟!
آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم.
🔹چیزی که در حقیقت در حال وقوع است اینکه امام در بین ما هست،احوالات همه ی ما را به صورت خصوصی رصد میکند.امام همچین سعه ی وجودی دارد،بی نهایت است.
🌀روایت از امام معصوم(ع): امام آن ها در بازار هایشان ورود میکند،در فرش هایشان گام میگذارد،در مجالس آنها شرکت میکند،ولی کسی او را نمیشناسد.
و این جاست که انسان در قیامت بهت زده میشود وقتی متوجه میشود که پرونده من یک پرونده خصوصی بود و احوالات تک تک ما برای امام اهمیت دارد تا زمانی که انسان بخواهد.
🔸یک وقت شخصی از گردونه خارج شده و وارد زندگی حیوانی شدو همه چیز را رها کرد،این دیگر میشود یک شخص بی اهمیت.چون در رتبه حیوانات قرار گرفته است.
🔹ما چطور میتوانیم امام را ثنا بگوییم؟ایا حمد و ثنایش امام بالفعل است؟یعنی ظهور پیدا کرده و همه دارند حمدش را میگویند؟ یا بالقوه است؟
🔸یک پاسخ اش این است👈🏻همه دارند حمد امام را میگویند.مثلا در مورد خصلت های امام سخن میگویند و همه شروع میکنند به ثنا کردن امام.این حمد تقلیدی است و ارزش اش خیلی پایین و نازل است.
🔹یک ثنا که تقلیدی نیست.و گویا همه دارند امام را به خاطر صفات کمالیش به صورت مستقیم ثنا میگویند.که در اینجا یک بحثی باز میشود.
قسمت دوم نجمالثاقب جلسه ۵۱
💠هر انسانی کمالاتی در وجودش هست.این کمالات در وجود تک تک افراد شدت و ضعف دارد
در نظام وجود اصلا کسی پیدا نمیشود که هیچ کمالی نداشته باشد.
چون عدم صفات کمالی به منزله عدم است.
کمال وجود است ومقابلش عدم است.عدم محض وجود ندارد.
🔸شما در زیارت جامعه کبیره میخوانید:هر خیری هست،شما معدن اش هستید.
معدن به معنای اصل و مبدا است.معدن،منبع افاضه است.
🔹امام هادی میفرمایند:«إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ»
اگر از خیری ذکر شود،اول آن خیر شمایید.
🔹مثلا یک شخصی کافر است،اما بخشنده است.بخشندگی آن بُعد خیریت این شخص است.و شما از بخشنده بودنش میگویید.ان کفرش را که بُعد نقص اش هست را کاری نداریم.
🔸عرفا معمولا خیر مردم را میبینند.به همین جهت است مردم را دوست دارند.اما انسان های که پایین اند،معمولا جنبه ی سلبی و نواقص را میبینند،مثلا میگویند فلانی بد اخلاق است.
✨هر شخصی جنبه ی خیری دارد و ما باید آن جنبه ی خیرش را ببینیم.
🔹شخصی که بخشنده هست،این یک نمود و ظهوری از بخشندگی هست.این رفتار خوش یک اصلی دارد
🔸که میفرماید إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه
اگر از خوبی یاد شود، آغاز و ریشه و شاخه و سرچشمه و جایگاه نهایتش شمایید
🔹مثلا شخص خوش اخلاق است،و همه مردم او را دوست دارند.میفرماید:این که شما دارید میبینید،یک تصویری در آینه هست.شما صاحب تصویر را ندیدی.
صاحب تصویر اصل و معدن خوش رفتاری است.این شخصی که خوش رفتار است،خوش رفتاری از خودش نیست.ایشان فقط یک آینه است که دارد دیگری را نشان میدهد.
🔸برخی رفتارهای خوش را،علم،جود،زیبایی و...را به خود شخص اسناد میدهند در حالی که این شخص فقط یک آینه است که دارد صاحب آن تصویر و صفت را نشان میدهد.
🔹اما برخی آن رفتار خوش را اسنادش میدهند به آن معدن و اصلش. و میگویند او چقدر زیباست که به این صورت جلوه کرده است.
🔸ما وقتی در مقابل صفات کمالی یک شخصی قرار میگیریم و از فضایل اش سخن میگویم،چه بدانیم چه ندانیم داریم ثنای امام را میگوییم.
🔹اهل حجاب فکر میکنند دارند مجد و ثنای یک انسان عادی را میگویند.اما اهل باطن مردم را رصد میکنند که دارند همدیگر را حمد میگویند،میبینند که این حمد دارد به سمت امام عصر به سمت آن معدن و اصل میرود.
✨پس امام احمد است.بالقوه نیست و بالفعل است.
🔸انسان وقتی به این بُعد توجه میکند یکی از امراض قویه باطنیاش از بین میرود و آن مرض باطنی عجب است.
🔹چرا انسان دچار عُجب میشود؟ چون صفات زیبایی را در خودش میبیند و به خودش اسناد میدهد.و میگوید من چقدر زیبا هستم.
💥عُجب از گناهان کبیره است و انسان را مستقیم وارد جهنم میکند.و باعث میشود هیچ کدام از اعمال انسان پذیرفته نشوند.هر چقدر این شخص با کمال تر شود،فرو تر میرود.
🔸رشد معنوی برای شخصی که در مقام عجب است جنبه استدراجی دارد.و هر چه شدت عباداتش که بیشتر میشود به ضررش تمام میشود چون هر چه کمالاتش بیشتر نمایان میشود،خودخواهی و خودبینیاش هم بیشتر میشود.و منیت اش شدت میگیرد.
🔹خطاش کجاست؟خطاش آنجاست که صفات یک شخص دیگری را دارد به خودش اسناد میدهد.این صفات امام است که در وجود تو جلوه کرده و باید امام را ثنا بگویی نه خودت را.
💥دوری از امام بدترین حالت ممکن برای انسان است.چون انسان وقتی از امام دور شود از اصل و حقیقت خودش دور شده است.
🔸عجب موجب میشود که انسان از امام دور شود و صفات را به خودش اسناد دهد و این موجب میشود انسان وارد وادی غَصب شود.
در فقه غَصب موجب بطلان عبادت میشود.
🔹اگر شخصی صفات را غصب کند نمیگوییم نمازش باطل است اما این شخص صفات را به خودش اسناد داد و وارد یکی از مریضیهایی روحی میشود به اسم خودبینی و خودپسندی.
💥خودبینی و خودپسندی موجب میشود عبادات از لحاظ باطنی پذیرفته نشوند.
✨بین مقبولیت عبادت و صحت عبادت تفاوت است.
🔸شخصی که عجب دارد،از لحاظ ظاهری نمازش درست است اما از لحاظ باطنی حد نصاب پذیرش را ندارد.چون صفات امام را غصب کرد و به خودش اسناد داد.
🔹جمع بندی: بحث در مورد احمد بود کسی که شایسته ثناست.
امام لحظه به لحظه دارد ستایش میشود و همه دارند امام را ستایش میگویند اما خودشان توجه ندارند.
🔸دانستن و ندانستن ما تاثیری در صورت مسئله ندارد اما روی روحیات خودمان اثر دارد.اگر من بدانم دارم امام را ستایش میگویم به ایشان نزدیکتر میشوم.
🔹اگر با این دیدگاهی که امروز القا کردیم شخصی بیاید و روی باطن خودش کار کند که هر گاه شخصی را ستایش میگوید از ظاهر این قالب عبور کند و امام را در مقابل خودش قرار دهد و بگوید این صفتی که در این آقا نمایان شد،یک میلیاردم صفت شماست.و شما چقدر زیبایی.این خودش یک توسل باطنی هست و حجابها را از بین میبرد و موجب میشود انسان همیشه با امام مواجه باشد.
✨والحمدلله رب العالمین✨
🛑🛑🛑
سوالات ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
۱. سوالی داشتم راجب قمردر عقرب , چند روز دیگه قمر در عقرب شروع میشه ومن هم یه سری برنامه ها روباید تو حیاط زیر آسمان انجام بدهم از یکی از اساتید شنیدم در موقع قمر در عقرب حتی ستارها به شکل عقرب در می آیند میخواستم بدونم با توجه به اینکه برنامه چهل روزه من با قمر در عقرب برخوردداره
آیا آسیب میبینم وقتی در مقابل ستارها قرار بگیرم ؟
۲.یکی از دوستام فرزندش با اجنه در ارتباط بوده جوری که از کارو زندگی نا امید شدخواست خودکشی کنه
فرد عارف وزاهدی اومد منزلشون و دعاهای مخصوصی خواند الحمدلله حالشون بهترشد و گفته که دیگه اجنه درمنزلشون نیست ولی بعداز اون مرتب وسایل خانه خراب میشن یا میسوزند یا شکسته میشن ,امکان هست مرتبط به این موضوع باشه وعلت چی میتونه باشه ؟
۳.آیه انا بشر مثلکم... اگر ائمه اطهار فقط از نظر بشروظاهر شبیه ما هستن و از سایر ابعاد با ما تفاوت دارن ,چطور میتونن الگوی بشریت باشند وقتی من تشابهی بین خودم و الگو نبینم امیدی ندارم که بخوام حتی به او نزدیک بشم چه برسه به اینکه اعمالم با اعمال ایشون سنجیده بشه!!!و چطور اعمال ما با اون بزرگواران سنجیده میشه؟ودر مورد فرمایش حضرت رسول ص در مورد جناب سلمان که سلمان منا اهل بیت هم بیاناتی بفرمایین تا ان شاءالله بهره ببریم
۴. راههای رسیدن به خدا به تعداد آدم هاست مثلا یکی با توکل یکی با حسن ظن ویکی با توسل و.... می خواهم بدونم نظر استاد در این مورد چیه؟تازگی هر کاری می خوام بکنم به خودم می گویم بلاتشبیه اگه خدا بود این کار را می کرد یانه ؟ این جوری انگار خوبتر تشخیص می دهم کارم الهی است یا شیطانی؟می خوام بدونم آیا درست فکر کردم یا دارم اشتباه می کنم
۵.چرا با این که روزها تمام تلاش خود را می کنیم تا گناه نکنیم و نمازها اول وقت... همه چی را رعایت می کنیم تا نافرمانی از خدا نشه
ولی خواب خوب نمی بینیم؟و یکی هم این که چیزهایی که درخواب می بینیم همان اعمال ما در عالم برزخ است...پس برزخ هر کسی طبق خوابهایی که می بیند خواهد بود؟
۶.چه دستورالعملی برای به خواب دیدن علما معتبر هست؟
اگر دعاهای گفته شده را بخوانیم ولی خواب فلان شخص را نبینیم آیا این هم مانند برآورده نشدن بعضی حاجات دلایلی داره؟
مثلا گفته شده ۳ شب فلان دعا خوانده بشه و اگر نشد تا هفت شب ادامه بدیم اگه نشد باید چیکار کرد؟ باید مانند توسلات مستمر انجام بشه تا فرد مورد نظر را خواب ببینیم؟
۷.آیا کسی که در این دنیا مورد شفاعت انسان کامل قرار گرفت رشد او در سیر تا لقاء الله حتمی است ؟
۸. بیماری وجود است و اگر مریضی شفا بگیره ، بیماری منتقل میشه به کسی دیگه. اگر فرد وفات کنه نتیجه این بیماری چی میشه؟ اون هم از این عالم میره؟
۹.تغییر نام در تغییر سرنوشت موثره؟
۱۰.طبق فرمایش جناب استاد،اسمی که برای فرزند از باطن عالم میجوشه و به والدین میرسه،مختارند،استفاده کنند.اگه استفاده نکنند چی میشه؟
یعنی کلا اون فرزند تو زندگیش دچار مشکل میشه،چون از نظر اسمی جایی قرار نگرفته که در باطن عالم براش درنظر گرفته شده؟
یعنی براساس حروف ابجد اون فرزند جزو اشخاص حادثه آفرین میشه؟
یعنی اون اسم با باطن اون شخص هماهنگی کامل پیدا نمیکنه؟
۱۱.باتوجه به سخنان امروزاستاد،۱۹اسم سوره بدون ال آمده وبقیه سوره ها با ال.... آمده.چه رمزی درآن نهفته است؟؟
نام ۱۱سوره نام پیامبران است( البته با نام سوره قریش)
۱۲.ابجد اسم شریف 'فاطر' ۲۹۰ هست
ابجد اسم بنده ۲۹۰ هست
آیا تکرار این اسم مبارک در گشایش های معنوی و مادی ، برای بنده
اثری دارد ؟
۱۳.ببخشید استاد میگن اسامی فرزندان به پدر ومادر القا میشود پس چرا بعضی از اسما که خوب هست بعد این اتفاقها می افتد؟
۱۴.معیاردرستی و نادرستی گزاره های علمی، صحت مواد و صور علمی است که دومی را علم منطق برعهده دارد. اما صورعلمی رانیز انسان ممکن الخطا طراحی کرده است ازکجا که در آنها نیزخطانکرده باشد؟
اغلب درپاسخ به این سوال میگویند مبنای این صور بدیهیات هستند اما بعضا می بینیم عالمی امری را بدیهی و دیگری همان امررا غیربدیهی می داند.برفرض در صحت صور اشکالی نباشد امادرتطبیق بین گزاره ها و صورتها امکان خطای عام نیز ممکن است. پس ازکجا به قطعی بودن گزاره های علمی اطمینان کنیم؟ آیا تمام علوم عقلی و نقلی و تجربی تا اطلاع ثانوی علم اند؟
۱۵.اگرخدابخواهد، مخلوقات هستند و اگر نخواهد، مخلوقات نیستندلذا مخلوقات مستقل ازخدا نیستند اما زوج بودن 4 یا بدبودن دروغ یاجا نشدن بزرگتردرکوچکتر و...اینها مستقل از نظر خداهستند آیا قوانین علمی واخلاقی مستقل ازخدا هستندوخدانیز باید تابع علوم باشد؟
۱۶.عرفا میگویند عالم مظهراسماءالله است آیا شیطان مظهراسم مضل خداست؟ اگر بله، مضل درشیطان به معنی گمراه کردن و دعوت به زشتی است درحالیکه مضل درخدابه معنی رها کردن طرف به حال خودش است واین دوباهم متفاوت اندپس شیطان مظهر کدام اسم خداست؟
❤️اطلاعیه
ان شاالله فردا راس ساعت شش و ربع صبح بصورت انلاین جلسه 52نجم الثاقب پیرامون شناخت امام زمان علیه السلام برگزار می شود
علاقه مندان وارد لینک زیر شوند
https://eitaa.com/nafahat256
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
النجم الثاقب 52.mp3
32.62M
🌺((من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه))اگرکسی بمیرد وامام زمان خود رانشناسدبه مرگ جاهلیت مرده است🌺
#شرح کتاب شریف نجم الثاقب از جناب محدث نوری
#استادسپیدنامه
#جلسه پنجاه و دوم
#امام اصل و حقیقت زیبایی ها
#در آیینه بودن انسانها
#زیبایی های منحصر به فرد امام علیه السلام
#نائل شدن به مقام احمد
۱۴۰۲/۱۱/۲۳
زمان فایل: ۳۳:۵۸دقیقه
❤️جلسه 52النجم الثاقب در شرح احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه
موضوع
💥امام اصل و حقیقت زیبایی ها
💥در آیینه بودن انسانها
💥زیبایی های منحصر به فرد امام علیه السلام
💥نائل شدن به مقام احمد
https://eitaa.com/nafahat256
🌹اطلاعیه
عزیزان برای دسترسی راحتتر به فایلهای النجم الثاقب در شرح احوالات امام عصر اروحنا فدا وارد لینک زیر شوید
https://eitaa.com/najmoalsagheb313
✨بسمالله الرحمن الرحیم✨
خلاصه نجم الثاقب جلسه ۵۲
💠بحث پیرامون یکی از اسامی حضرت حجت(ع)که نام شریف احمد بود،احمد به معنای بسیار ستایش شده میباشد
🔸هر خیر و کمالی را که ما مشاهده میکنیم،معدن اش انسان کامل است.
🔹کمالاتی که از افراد بشر میبینیم همه از انسان کامل است.و هر کسی به نسبت خودش دارد یک کمالی از ایشان نشان میدهد.
🔸همه انسان ها دارای صفت کمالی هستند.حالا یک شخصی کمتر و یک شخصی بیشتر کمالات را داراست.ان صفت در اصل از امام است.
🔹احمد بودن امام زمان(ع)بالفعل است. هم اینک دارد حمد میشود و تمام افراد بشر دارند ثانیه به ثانیه امام را حمد میگویند.
🔹گاهی اوقات حمد لسانی و زبانی است.گاهی اوقات به صورت حالی و وصفی است👈🏻مثلاً یک حالت ستایشی در درون ما نسبت به مخاطبمان ایجاد میشود گرچه به زبان نیاوریم،این ستایش باطنی است و پیگیری اش کنیم،به امام عصر میرسیم گرچه انسان نداند.
🔸شما نظام وجود را ملاحظه کنید،میبینید سرشار از کمالات است.
تمام حرکاتی که میبینید، نیروی محرکه اش محبت است .
💥مثلا:شما یک آهویی میبینید که از درندهای در حال گریز است.اهل حجاب میگویند آهو ترسیده و نیروی محرکه اش ترس است.ابن عربی میفرماید:اهل باطن اینطور نگاه نمیکنند و میگویند این آهو به دلیل حب بقاست که فرار میکند و محبت است که او را فرار میدهد.
🔹محبت همیشه نسبت به کمال است نه نقص.هیچ موجودی به نقص علاقمند نیست.هر موجودی محبتی در درون وجودش پیدا میشود که متعلق این محبت یک صفت کمالی است.
🔸افرادی که به سمت دشت و جنگل و دریا حرکت میکنند،اینها را دارای کمالاتی دیدند و کمال است که آنها را جذب میکند.که میگویند عجب درخت زیبایی یا عجب دریای قشنگی.
اینها ناخواسته لب به ستایش امام میگشایند گرچه نمیدانند.
دائم الوصلیم اما بیخبر در پی اصلیم اما بیخبر
🔹هر حقیقتی که در این عالم میبینیم دارای یک منبع و معدن است که منبعش انسان کامل است.
🔸نکته: اینکه حالات روحانی که انسان در طول روز میچشد این حالات مدام در حال تغییر است.
حضرت رسول(ص)فرمودند کار به فواق ناقه تغییر میکند
فواق ناقه: دوشیدن شیر است که شخص زمانی پستان شیر را پایین میآورد تا شیر جاری شود و دوباره این کار را تکرار میکند تا شیر جاری شود،این فاصله زمانی خیلی اندک را فواق ناقه میگویند.
میفرماید انسان یک لحظه میتواند حالاتش دگرگون شود.
🔹انسان حالات روحانی اش تابع توجهاتش است.
مثلاً یک شخصی فیلمی نگاه میکند،این فیلم لحظات مختلفی دارد گاهی صحنه غمگین میشود بیننده اشکش جاری میشود،صحنه عوض شد میخندد،صحنه عوض شد حالت ترس به او دست میدهد،صحنه دیگر حالت اضطراب به او دست میدهد. به همین جهت فرمودند انسان نباید هر نوع فیلمی ببیند.
🔸ابن سینا در عقاید خودشان نوشتند:من با خودم عهد بستم داستان سرایی(رمان) را نخوانم
رمان منبعث از قوه خیال است و آن شخصی که داستان مینویسد خیالات خودش را به ما تزریق میکند.
🔹داستان دو قسم است:۱)داستانهای خیالی۲)داستانهای واقعی .
داستانهای واقعی را باید خواند چون تجربه ایجاد میکند و انسان از آن درس میگیرد.
🔸اما داستانهایی که حاصل تخیلات یک نویسنده است را نباید انسان بخواند.چون طبق آن خیالات حالات روانی ما تغییر پیدا میکند و این سبب میشود نفس از حالت اعتدال خارج میشود.
🔹وقتی ما به امری توجه میکنیم حالات روانی ما طبق آن چیزی که به آن توجه کردیم تغییر پیدا میکند.
🔸ما نسبت به اطرافیان خود دو نوع دیدگاه میتوانیم داشته باشیم ۱)یکی دیدگاه سوءظن ۲)دیگر دیدگاه حسن ظن
🔹اگر ما توجهمان را درصفات منفی اطرافیان خود متمرکز کنیم،در این حالت باطن ما هم منفی میشود. و منفی باطن ما را از حالت ستایشگری خارج میکند.و وقتی انسان از حالت ستایشگری خارج شود ارتباطش با امام عصر قطع میشود.
🔸وقتی ما صفات کمالی را زباناً یا باطنا ستایش میکنیم آن صفت یک شعاعی از انوار امام زمان(ع)بود که باطن ما داشت در حقیقت امام را ستایش میکرد اما خودمان متوجه نبودیم.و یک توجه باطنی و سری با امام برای ما ایجاد میشود.
🔹وقتی ما صفات منفی را در نظر میگیریم،باطن ما دارد نقص را مشاهده میکند و شروع میکند به نکوهش کردن.نکوهش حالت دافعه ایجاد میکند و نفس انسان را از حقیقت نظام هستی دور میکند و موجب میشود حالت مذمومی در نفس ایجاد شود که نفس را ضیق و تنگ میکند.
🔸کمالات وسیع کننده است و نواقص محدود کننده است نقص وجود نیست،عدم است. و موجب محدودیت و ضیق شدن نفس میشود.
🔹چرا جهنمیها در جهنم در فشار قرار میگیرند؟
جهنم اینطور نیست که یک دشت وسیع پر از آتش باشد که شخص در هرجایی از ان خواست قرار بگیرد و بسوزد.
جهنم به این صورت است که شما یک میخ پولادین را در پولاد فرو میکنید.چنان نوکش در فشار قرار میگیرد. میفرمایند دلیلش تنگی نفس خود انسان است، به همین دلیل مکانهای وسیع هم برای این اشخاص تنگ میشود.
قسمت دوم نجم الثاقب جلسه ۵۲
💠وقتی انسان از کمالات دور میشود باطنش در فشار قرار میگیرد و تنگ میشود
جهنم دورترین مکان نسبت به امام عصر است
حضرت امیر(ع)در مورد جهنم فرمودند:دارٌ لَیس فیها رحمتهٌ.جهنم عالمی است که هیچ رحمتی در او نیست.
و ما ارسلناک الا رحمةللعالمین. یعنی در آنجا ظهورات انسان کامل را به صورت کمالی نمیبینید.
در دنیا است که انسان میتواند بگوید مستغاث بک یبن الحسن.در آنجا ارتباط و انسان کامل قطع میشود.
🔸استاد جوادی حفظ الله میفرمایند: برخی از افراد احقابی در دوزخ میسوزند.هر حاقبی ۸۰ سال است.
۸۰ سال به حساب اخروی یک روزش میشود هزار سال.که ضربش کنیم چند میلیون سال میشود.
🔹علتش این است که این شخص در دنیا از امام دور بوده و فقط منفیها را میدید.مثبتها را نمیدید. این شخص ارتباطش را با امام قطع کرد.
این شخص از لحاظ باطنی قبیح المنظر است،صورتش زشت است.
🔸قاعده نظام هستی این نبود که این شخص به صورت ناقص الخلقه متولد شود.چون خداوند احسن الخلق را ایجاد میکند.
🔹در قرآن انسان را پرهیز داد از اینکه سوءظن داشته باشد
اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ
اثم در فارسی یعنی گناه.معنای عربی آن وسیع تر است و اثم به معنای اعمالی است که حرکت انسانی را متوقف میکند.
🔸به گناه میگویند ذنب.چون دنبالهدار است.اینطور نیست شخصی غیبتی کند تمام شود،این عمل در چرخه ی تولید قرار میگیرد و عقوبت دارد.
در سوء ظن،اثم هست.یعنی حرکت ارتقایی ات را متوقف میکند و دیگر نمیتوانی رشد کنی.
🔹اگر شخصی به شما بدی کرد شما باید آن صفت کمالی اش را جستجو کنید.و آن را لحاظ کنید تا باطنت وارد ستایش شود.که وقتی وارد ستایش شد دارد امام را ستایش میکند.
🔸حضرت عیسی در مسیری با همراهان خود میرفتند،تا اینکه به یک مزبلهای میرسند،که یک سگی در آنجا مرده و بوی تعفنش همه جا را گرفته بود.آقا این سگ را نگاه میکند و میگوید عجب دندانهای زیبایی.
🔹اولیای خدا نواقص را نگاه نمیکنند و فقط کمالات را نگاه میکنند چون کمالات ظهور دهنده تجلیات خداوند است و اینها میخواهند خدا را ببینند.
نقص یعنی حد و حد یعنی عدم.وقتی نقص میبینی،یعنی هیچ چیز را میخواهی در نظر بگیری و باطنت خالی میشود.
🔸اگر انسان وارد این دستورالعمل شد و فقط کمالات را نگاه کرد،در این صورت خودش احمد میشود.
🔹وقتی شما یک شخصی را ستایش میکنید انعکاسی از کمالات او در درون شما ایجاد میشود
🔸انسان به هر چیزی توجه کند با آن متحد میشود و شما در آن زمان نمودی میشوید از کمالات و زیباییها و ذاتاً در حال حمد خودتان قرار میگیرید.
🔹ارتباط با انسان کامل نیازمند به سنخیت است وقتی ایشان احمد است کسی میتواند به ملاقاتش رود که خودش هم احمد باشد
🔸زمینه اینکه انسان احمد شود این است که کمالات را ببیند نه نواقص
🔹همه دارند ستایش میگویند,اما استمرار در ستایش برای یک فرد نیست.و اکثری حالت منفیات را بیشتر میبینند.
حال انسان زمانی خوب میشود که انوار و کمالات را ببیند،چون کمالات موجب ستایش میشود و ستایش انبساط و ارتباط با منبع نظام هستی ایجاد میکند و همینطور این شخص گسترده و گستردهتر میشود.
🔸شخصی که منفیات را میبیند باطنش از کمالات تهی میشود و این باطن ضعیف میشود و حالت نورانیتش از بین میرود.
🔹توجه به نواقص استرس التهاب و اضطراب و ترس ایجاد میکند و حالات معنوی انسان را از بین میبرد که این یکی از خطرات است.حضور قلب را از بین میبرد و پراکندگی ایجاد میکند که این خودش دور کننده انسان از آن منبع فیاض نظام هستی است.
🔸این اسمی که حضرت بقیه الله ارواحنا فدا به نام احمد دارند این یک نشانه است که میگوید میخواهید به سمت ما بیایید به کمالات توجه کنید.
وقتی شما یه کمالی را به دست آوردید چه بخواهید چه نخواهید شما ستایش شده هستید و میشوید آینهای که دارد آن منبع فیاض نظام هستی را نشان میدهد.
🌀در روایات داریم فرمودند :با اشخاصی مجالست کنید که دیدن آنها شما را به یاد خدا میاندازد و این را برای عوام گفتند.
دیدن آنها شما را به یا امام زمان(ع)می اندازد.این را برای خواص گفتند.
چون عوام،انسان کامل را از خدا جدا میدانند.میگویند یا خدا یا انسان کامل.
اما خواص میدانند که انسان کامل تارو پود وجودش اسماء الهی هست.
🔸یک شخصی که خیلی خوش رفتار است این شخص در مقابل امام قطرهایست در مقابل اقیانوس بینهایت.
🌀جمع بندی؛ ما در عالمی زندگی میکنیم که زیباییهای سرشاری داریم و این زیباییها حدودی دارند.کسی که به حد توجه کند خودش محدود میشود و کسی که به زیبایی توجه کند خودش زیبا میشود.
🔸انسان کامل زیبایی نظام هستی است کسی که به این زیباییها توجه کند در حقیقت دارد به آن حقیقت نظام هستی توجه میکند.
✨والحمدلله رب العالمین ✨
روح قدسی .mp3
3.66M
✨روح امام زمان ﷺ روح قدسی است روح قدسی یکی از خصایصش این است که اگر میلیونها موجود به او توجه کنند، او همزمان به تک تک آنها توجّه خاصّ می کند ....
👌ادامه این مبحث را در جلسه ۱۹ شرح نجم الثاقب دنبال بفرمایید.
🎙#پادکست #صوتکوتاه
⚘️استادسپیدنامه
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
❤️اطلاعیه
ان شاالله امشب راس ساعت ۲۱و۴۵ دقیقه بصورت انلاین جلسه 53نجم الثاقب پیرامون شناخت امام زمان علیه السلام برگزار می شود
علاقه مندان وارد لینک زیر شوند
https://eitaa.com/nafahat256
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
النجم الثاقب53.mp3
31.66M
🌺((من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه))اگرکسی بمیرد وامام زمان خود رانشناسدبه مرگ جاهلیت مرده است🌺
#شرح کتاب شریف نجم الثاقب از جناب محدث نوری
#استادسپیدنامه
#جلسه پنجاه و سوم
#تولی و تبری سبب محبت می شود
#توجه به امام سبب زیبایی باطن و قطع ارتباط سبب زشتی آن می شود
#نائل شدن به مقام احمد
۱۴۰۲/۱۱/۲۴
زمان فایل: ۳۲:۵۸ دقیقه
❤️جلسه 53النجم الثاقب در شرح احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه
موضوع
💥تولی و تبری سبب محبت می شود
💥توجه به امام سبب زیبایی باطن و قطع ارتباط سبب زشتی آن می شود
💥نائل شدن به مقام احمد
https://eitaa.com/nafahat256
✨بسمالله الرحمن الرحیم ✨
خلاصه نجمالثاقب جلسه
#۵۳
💠محبت به امام زمان(ع)نیازمند به دو عامل است:۱) تبری۲)تولّی. دو نیروی مثبت اند و ارتقا دهنده(جاذبه و دافعه).
🔹راه ندارد ادعای محبت یک شخصی را داشته باشید اما نسبت به اطرافیانش تبری و تولی ای پیش نیاد.
یعنی نسبت به دشمنانش تبری و نسبت به دوستانش تولی.
🔸ما در واقعه کربلا ظهور تام تبری و تولی را میبینیم.که هم نیروی جاذبه هست و هم نیروی دافعه.
🔹جامعه کنونی،اختلاط در آن بسیار فراوان است و میبینیم همه به دو جبهه تقسیم شدند:حق و باطل.
که جبهه ی باطل بسیار ظهور پیدا کرده است.
💥که یک نمونه 👈🏻شرکت دیجی کالا.که روش اش دشمنی با اهل بیت(ع) است.که به ساحت قدسی ایشان بخصوص حضرت زهرا (ع) جسارت میکند.مثلا کفش های تولید کردند که نام مبارک خانم را روی این کفش ها گذاشتند و از این موارد.....
وظیفه ی ما تحریم همچین شرکت هایی است.
🔸این شرکت دشمنی ست که دارد نسبت به امام زمان(ع) دشمنی میکند.
روا نیست با این شرکت ها معامله کرد و تقویتشان کرد.
🔹و هر کسی باید به وظیفه ی خودش عمل کند،و افراد خانواده را از این جریان آگاه کند.نسبت به اهل بیت نباید بیخیال بود
بیطرف در این عالم وجود ندارد: انسان یا یزیدی ست یا حسینی.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🌀بحث پیرامون نام مبارک احمد بود
در جلسه گذشته گفتیم انسان حالات باطنیاش حاصل توجهات نفسانی اش است.
🔸مثلاً در قوه خیال خودمان به صورت ترشی توجه کنیم میبینیم آب زیر زبان جاری میشود.
🔹انسان دو توجه میتواند داشته باشد:۱)توجه منفی۲)توجه مثبت.
توجه منفی موجب منفی شدن باطن میشود.
🔸توجه به رذایل و رفتارهای یک شخص و یا به ابعاد منفی خودمان به صورت افراطی موجب میشود انسان به سمت بدبینی ناامیدی،افسردگی و عدم جذم و عزم رود و سست و فشل میشود.
در سیر و سلوک اینطور نباید باشد،یک شخصی مدام به عیبهای خودش توجه کند.
🔹توجه بیشتر باید به سمت نعمتهای الهی باشد تا حالت شکرگزاری ایجاد شود
اگر ما فقط نواقص را ببینیم در این صورت حالت کفران ایجاد میشود و انسان افسرده میشود
🔸درستش این است که انسان با توجه به نعمتهای الهی و بر اساس آن دریافتهای الهی و قدرت معنوی که خداوند به او داده,بیاید نواقصش را خورد خورد درست کند.
🔹اشخاصی که کمالات زندگی را مشاهده میکنند انسانهای سهل گیری هستند. کسی که سهلگیر باشد نظام هستی هم به او سهل میگیرد
🔹انسان سختگیر کسی است که نسبت به مسائل خیلی تیز و شکننده برخورد میکند و از کنار مسائل به راحتی عبور نمیکند.این شخص چون سختگیر است نظام هستی هم به او سختگیری میکند
🔸کسانی که نواقص را میبینند نمیتوانند با احمد ارتباط بگیرند.چون احمد کمالات و زیباییها و داشتههاست و شخصی که به نواقص توجه میکند نمیتواند با یک امر وجودی در ارتباط باشد.
🔹انسان بدون اتصال به امام مانند یک نهریست که این نهر از آن منبع قطع شده. این نهر بعد از مدتی تبدیل به مرداب میشود و زشتی هایش آشکار میشود،گندیده و فاسد میشود.
اما وقتی نهر به منبع متصل باشد همیشه زلال است و همه قصد دارند از آن بنوشند.انسانها جذبش میشوند.
🔸انسان به نفسه بدون اتصال به امام یک موجود زشت است.
🔹جناب ملاصدرا فرمودند:انسان جسمانیةالحدوث است.از همان ابتدای خلقت اش از ماده ساخته شده،از همان نطفه،موجود سافل پست.که حضرت امیر(ع)فرمود:تعجب میکنم از انسان که چرا متکبر است؟در اول آبی گندیده بود و در آخر لاشهای گندیده و در وسط ظرفی از نجاسات.
این اشارهایست به بعد مادی و سافل انسان بدون اتصال به منبع غیب.
🔸اما آیا انسان فقط این است؟ نه.انسان اگر آن بُعد ملکوتی اش لحاظ شود.حضرت امیر علی(ع) فرمود:که شیطان از باطن آدم غافل بود,که اگر باطن آدم را میدید که چه باطن ملکوتی دارد قهرا سجده میکرد.اما او خاک را دید و گفت من از آتشم و درخشانم.و او او تاریک است.من از او برترم.
قسمت دوم نجمالثاقب جلسه ۵۳
💠ما تا زمانی متصل به امام باشیم باطناً زیبا هستیم اما وقتی اتصالمان قطع شود در بعد ملکوتی زشت میشویم.
🔸در قرآن می فرماید: فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ ۚ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ ۖيَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا ۗ.
شیطان سراغ آدم رفت و قصد کرد لباس را از تن آدم در بیاورد برای اینکه زشتیهای او را به او بنمایاند و تحقیرش کند.
🔹اما خداوند میخواهد زشتیهای انسان نهان شوند و زیباییهایش آشکار شوند
✨حزب الله به سمت زیبا شدن است و حزب طاغوت به سمت زشت شدن است
🔸شیطان برای اینکه زشتیهای ما را آشکار کند لازم است ما را از منبع زیباییها قطع کند.
همینطور به سمت عالم طبیعت روان شویم.ماده جایگاه همه زشتیهاست چون اتصال به عالم غیب ندارد.
🔹همین که اتصال ما از امام قطع شد آن حالت کمالی ما از بین میرود و حالتهای زشتی آشکار میشوند.
در این صورت انسان به زشتیهای خودش آگاه میشود مثلاً میبیند حسادتش،حرصش،شهوت و غضبش جلوه کردند.
🔸احمد به کسی میگویند که وقتی به او توجه میکنی حالاتت مثبت میشود و زمانی توجه ات را از او برمیداری تمام حالات مثبت را از دست میدهی و تبدیل به حالات منفی میشود.
🔹یکی از بزرگان سه شبانه روز ریاضت خیلی سنگینی را در حرم امام رضا(ع)متحمل شدند.که به یکباره حالتی بهشان دست داد که باطن را دیدند.و دیدند مردم برخی صورتهای حیوانی دارند و امام روی ضریح مثل یک تختی نشسته و دست میکشد روی سر مردم و همه را تبدیل به انسان میکند.این اشخاص از حرم که دور میشدند دوباره شکلشان برمیگشت.
چون تا زمانی که در حرم بودند،توجه به امام داشتند و باطنشان زیبا میشد.وقتی از حرم خارج میشدند توجه میکردند به چیزهایی که نباید توجه کنند و دوباره زشتیهایشان آشکار میشد.
🔸هدف شیطان این است که در ما حالت زشت ایجاد کند و انسان را بیآبرو کند.
🔹وعلم آدم اسماء کلها_ ما به آدم اسماء را تماماً آموزش دادیم و علوم را در درون او نهادینه کردیم،که کمالات در درون او آشکار شود
🔸توسل به امام رشد دهنده تمام کمالات وجودی انسان است و قطع توسل موجب رشد کردن تمام مفاسد اخلاقی میشود.
🔹افرادی که در مسیر علمی هستند اما با امام ارتباطی ندارند،اینها از افراد عادی خیلی گزندهتر میشوند،و خطرشان از انسانهای عادی خیلی بیشتر است.
🔸انسان اگر ارتباطش با امام قطع شود کثرت عبادات و علوم برایش مضر است. چون اینها موجب و غرور وعجب و ریا میشود.
🔹اما اگر اتصال حقیقی با امام باشد هر چقدر عبادت بکنی به ضعف وجودی خودت که عدم منیت است پی میبری. اینکه من هیچ چیز نیستم و همه چیز امام است بیشتر پی میبری.
و هر چقدر علوم بیشتری به دست بیاوری به نیستی خود بیشتر پی میبری.
🔸انسان خودبینیاش به جایی میرسد که در مقابل امام میایستد مانند ابن ملجم. عبادت خودش را با عبادت امیرالمومنین(ع)میسنجید و میدید از لحاظ ظاهری شبیه همند.و به خودش همچین اجازه داد که بر فرق مولا شمشیر بکشد. امام را جسد دید در صورتی که او الله بود.
🔹بدون توسل به امام مسیر بیراهه است و انسان به جای اینکه در دامن امام قرار بگیرد در دامن شیطان قرار میگیرد و خودش هم نمیداند.
🔸انسان باید خیلی مراقب باشد.به گمان اینکه دارد خودسازی میکند شیطان سازی نکند.و این افراد قدرت تشخیص ندارند و حرف حق را نمیپذیرند و توجیهش میکنند.
🔹چرا قدرت تشخیص ندارند؟چون امام نور است و هر چقدر نزدیک نور شوی تشخیص ات بیشتر میشود و در مقابل از نور فاصله بگیری تشخیص ات ضعیفتر میشود.
🔸اشخاصی هستند که حتی لای قرآن را باز نمیکنند و میگویند مسیر علمی در اولویت است.اینها یک طرف قضیه را گرفتند.
🔹حَفِظتَ شَیئاً وَ غَابت عَنکَ أشیـَاءُ
یک چیزهایی را گرفتی و چیزهایی را از دست دادی و امان از دست این افرادی که همیشه حق به جانبند خطا هم میکنند باز هم حق به جانبند.
🌀جمع بندی: اسم امام احمد است یعنی بسیار ستایش شده و بسیار با کمال و معدن کمالات.
هر گاه توجه کردی به ایشان،خودت زیبا میشوی وهر گاه غافل شدی از ایشان میبینی که خیالاتت چقدر زشت اند.خیالات حیوانی،کینه و کدورت،شهوات. و لجنزاری در باطن انسان ایجاد میشود.چون ارتباطش از امام قطع شده.
🔸ما از طریق قوه خیال میتوانیم زشتی و زیبایی خودمان را بفهمیم.
🔹قوه خیال تلویزیون باطن انسان است و باطن را نمایان میکند
✨اگر قوه خیال انسان نور را نشان داد،اشک را جاری کرد، قلب را متصل کرد این باطن زیباست.
✨ اما اگر لشکری از شهوات آمدند و خیالات هرز امدند،مشخص است باطن حیوان شده است
🔸کسانی که دائماً در محضر امامند،میدانند که کوچکترین بیتوجهی به امام در قیامت تبدیل به دریاهایی از تاریکی میشود.
✨والحمدلله رب العالمین✨
🌹اطلاعیه
عزیزان برای دسترسی راحتتر به فایلهای النجم الثاقب در شرح احوالات امام عصر اروحنا فدا وارد لینک زیر شوید
https://eitaa.com/najmoalsagheb313
.
♨️ پرونده دیجیکالا در مرحله تحقیقات مقدماتی
سخنگوی قوه قضائیه:
🔹اتهام مدیرعامل دیجی کالا مبنی بر توهین مقدسات است که قرار قانونی از نوع وثیقه برای ایشان صادر شد و با صدور قرار قبولی وثیقه ایشان آزاد شدند. اکنون پرونده ایشان در مرحله تحقیقات مقدماتی است.
📌 خبر فوری سراسری
@fori_sarasari
💥در فایل اخیر استاد اشاره ای به جریان دیجی کالا داشتند فایل اخیر را گوش دهید
✨توسل و توجّه به امام زمان علیه السلام باطن انسان را زیبا و نورانی می کند
و دوری از ایشان موجب تاریکی و تیرگی قلب و باطن انسان خواهد شد.
⚘️#استادسپیدنامه
💿شرح کتاب نجم الثاقب ۵۳
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
❌علت دعواهای زیاد در منزل...
#پذیرفتن_وسوسه
#گناه
⚘️استاد سپیدنامه
https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8