eitaa logo
موسسه فلسفه و عرفان نفحات
9.4هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
369 ویدیو
14 فایل
🔰مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات ▪️تحت نظارت آیت‌الله استاد سید یدالله یزدان‌پناه و اشراف حجج اسلام استاد علی امینی‌نژاد و استاد مصطفی رستمی ✒ مدیر کانال: @Nafahat_eri_admin 🌐 سایت: nafahat-eri.ir 👥 فضای مجازی: @Nafahat_eri 📞 تلفن: ۰۲۵-۳۲۹۱۳۴۴۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹فقاهت در تمام مسائل دینی 🗞شهید_مطهری_ره 🔸️ ما در اسلام غیر از مسئله علم و آموزش، دستور فقاهت در تمام شئون دینی داریم. این فقاهتی که در دین و در احادیث وارد شده است - همان طور که علما گفته‌اند - اختصاص به فقهِ در احکام ندارد، در تمام مسائل دینی ما موظفیم فقیه باشیم. 🔹 ما باید در توحید فقیه باشیم، در نبوت فقیه باشیم، در امامت فقیه باشیم، در معاد فقیه باشیم، در سیستم اخلاقی اسلام فقیه باشیم، در سیستم اجتماعی اسلام فقیه باشیم، در سیستم اقتصادی اسلام فقیه باشیم؛ در همه چیز مربوط به اسلام باید فقیه باشیم و از آن جمله در احکام اسلام هم باید فقیه باشیم. 📚حق عقل در اجتهاد، ص۹۲ 💢مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅مزایا: 🔸تحت نظارت استاد یزدانپناه و امینی نژاد 🔹پایش‌مستمر‌ومنظم‌پیشرفت‌ 🔸اعطای گواهینامه معتبر توسط موسسه نفحات و دانشگاه تهران 📚۱. دوره‌هــای‌عـــمـــومـــی: 🔸دوره مــنــطـق‌وفـلسفـه‌اســلامی 🔹دوره علم‌النفس‌وحکمت‌عملی 🔸دوره مقامات عارفان 🔹دوره عرفان اسلامـی 🔸دوره مــعـارف الـهـی۱ 📚۲. دوره‌های‌نیمه‌تخصصی‌وتخصصی: 🔹دوره بدایةالحکمه 🔸دوره نهایةالحکمه 🔹دوره تکمیلی نهایه 📔لینک‌دفترچه‌راهنما: 📌https://B2n.ir/Coursemanual 🔗لـــیـــنـــک‌ثـــبـــت‌نــــام : 📌https://lms.nafahat-eri.ir 📲پــاســـخ‌بــه‌سـوالات: 🆔@Amuzeshe_Nafahat_admin 📅مـــهـــلـــت‌ثـــبـــت‌نـام: تا ١٩ مرداد ۱۴۰۳ تمدید شد. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 🌐nafahat-eri.ir 📌https://eitaa.com/nafahat_eri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ | گمگشته ایم... 🔹 عمده این است که ما نمی‌شناسیم، نه خودمان را می‌شناسیم، نه خدایمان را می‌شناسیم، نه ایمان به خودمان داریم، نه ایمان به خدا داریم، نه باورمان آمده است که خودمان [چیزی] نیستیم و نه باورمان آمده است که همه چیز اوست. 🔹 همه بلاهایی که سر انسان می‌آید از این حبّ نفس است؛ [از این] که آدم خودش را دوست دارد. در صورتی که اگر ادراک کند و واقعیت مطلب را وجدان کند، نفس خودش چیزی نیست، مال غیر است؛ حب غیر است. منتها به غلط اسمش را «حبّ نفس» گذاشته‌اند. این غلط، انسان را خراب می‌کند. تفسیر سوره حمد، ص۱۰۷. 🏷 برگرفته از سایت جامع امام خمینی(ره). 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
📖 منتشر شد: همگام با اربعین تا ظهور ▫️کتاب همگام با اربعین تا ظهور اثر حضرت آیت‌الله یزدان‌پناه و با تدوین و نگارش حجت‌الاسلام مهدی صداقت منتشر شد. ▫️این کتاب که دربرگیرنده دو اثر از آیت‌الله یزدان‌پناه در موضوع اربعین است، به همت مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و توسط انتشارات آل‌احمد علیهم‌السلام در آستانه اربعین حسینی به چاپ رسیده است. ▫️چاپ اول این اثر با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در ۱۲۰ صفحه با قیمت ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود. 🗞 علاقمندان جهت خرید حضوری کتاب از روز سه شنبه ۱۴۰۳/٠۵/٢٣ به مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات مراجعه نمایند. زمان آغاز فروش این کتاب در فروشگاه اینترنتی نفحات، به زودی اطلاع رسانی خواهد شد. 💢مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات @Nafahat_eri
🔰 ثبت‌نام در طرح دعوةالحکمه ▫️معاونت بین‌الملل مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار می‌کند؛ 💠پنجمین کارگاه آموزشی دورۀ فشردۀ حکمت متعالیه (تحت اشراف حجت‌الاسلام‌ و المسلمین استاد علی امینی نژاد) 🏷 این دوره مخصوص طلاب برادر غیرایرانی و طلاب ایرانی زبان‌دان است. 🕐 زمان برگزاری: پنج شنبه‌ها از تاریخ ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ به مدت یک ترم تحصیلی ⏳مهلت ثبت‌نام: ۱۴۰۳/۵/۲۶ تا ۱۴۰۳/۶/۱۵ 🖥 ثبت‌نام: B2n.ir/beynolmelal_nfh 📱جهت ارتباط و دریافت پاسخ سؤالات خود نسبت به دوره می‌توانید با آیدی ذیل در پیام‌رسان ایتا در ارتباط باشید: @Ed_NIA1 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تیزر معرفی دورۀ دعوةالحکمه 🗞 با دوره دعوةالحکمه آشنا شویم. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 ثبت‌نام در طرح دعوةالحکمه به زبان اردو ▫️معاونت بین‌الملل مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار می‌کند؛ 💠دومین کارگاه آموزشی دورۀ فشردۀ حکمت متعالیه به زبان اردو (تحت اشراف حجت‌الاسلام‌ و المسلمین استاد علی امینی نژاد) 🏷 این دوره مخصوص طلاب برادر اردو زبان است 🕐 زمان برگزاری: پنج شنبه‌ها از تاریخ ۵ مهرماه لغایت ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۳ به مدت یک ترم تحصیلی ⏳مهلت ثبت‌نام: تا ۱۴۰۳/۶/۲۰ 🖥 ثبت‌نام: B2n.ir/hekmat2.nft 📱جهت ارتباط و دریافت پاسخ سؤالات خود نسبت به دوره می‌توانید با آیدی ذیل در پیام‌رسان ایتا در ارتباط باشید: @Ed_NIA2 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تیزر معرفی دورۀ دعوةالحکمه مخصوص طلاب اردو زبان 🗞 با دوره دعوةالحکمه به زبان اردو آشنا شویم. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙باز نشر 🔰 اربعین مقدمه پیوسته به ظهور 🏷 برگرفته از گفتاری از آیت‌الله یزدان‌پناه پیرامون مسأله اربعین 📖 توضیحات بیشتر را در کتاب همگام با اربعین تا ظهور بخوانید. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از استاد یزدان‌پناه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مثل اربعین 🏷 گوشه‌ای از جلسه هفتم درس سلوک اجتماعی 💠 کانال استاد یزدان‌پناه @ostad_yazdanpanah
هدایت شده از استاد یزدان‌پناه
🔰 برنامه سخنرانی حضرت استاد یزدان‌پناه در دهه آخر ماه صفر ▪️ صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی، مجلس روضه و سخنرانی استاد یزدان‌پناه برگزار می‌گردد. ⏱زمان: از شنبه ۳ شهریور، ساعت ۲۱ به مدت ۱۰ شب 🕌 مکان: گلشهر آمل، مسجد چهارده معصوم علیهم‌السلام 💠 کانال استاد یزدان‌پناه @ostad_yazdanpanah
🏷 یادداشت|توتالیتاریسم«شبه‌علم» حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب الله بابایی 1⃣ بخش اول اخیرا وزیر محترم علوم در جلسه معارفه، ضمن تأکید بر شعار وفاق ملی و ضرورت گفتگو بین انظار مختلف، ناخواسته به طرح یک طبقه‌بندی دوگانۀ «علم» و «شبه علم» پرداخته‌ و در یک رویکرد «تنبیهی» طیفی از دانش‌ها و دانشمندان را اساسا از جرگۀ علم خارج نموده است. وقتی این جملات جناب وزیر را در بارۀ «شبه علم» خواندم به یاد جملۀ رمون گراسفوگل افتادم آنجا که شکل‌گیری «خشونت معرفتی» در نهادهای آموزشی مدرن را مطرح نموده و می‌گوید: «خشونت معرفتی در این محافل دائما دانش‌های بومی را سرکوب می‌کند، و «جبر معرفتیِ اروپامحوری» دانش های غیراروپایی نظیر دانش‌های سیاهان و نیز دانش‌های بومی مناطق غیراوپایی را خرافه می‌پندارد و آن را از اساس انکار می‌کند.» شاید وزیر محترم علوم مدت‌هاست فضای حوزه‌های علمیه را در قم و مشهد و اصفهان از نزدیک ندیده باشند. واقعیت این است که مدتهای مدیدی است که جریان روشنفکری حوزوی در فهم علم جدید و مدرنیتۀ غرب، اعتماد خود را به روشنفکران سکولار و مترجمان ایدئولوژیک از دست داده، و دیگر برای علمی بودن‌اش معطل اجازۀ آنها نمی‌ماند. امروزه سطح پژوهش‌های آکادمیک در حوزه در عرصه‌های علوم انسانی بسیار جلوتر از دانشگاه‌های علوم انسانی در ایران و بلکه دانشگاه‌های متعدد در کشورهای اسلامی است. امروزه در مراکزی همچون دانشگاه ادیان مذاهب، دانشگاه مفید، موسسه امام خمینی ره، دانشگاه باقرالعلوم و نیز پژوهشگاه‌های مختلف حوزوی متون انگلیسی، آلمانی و گاه فرانسوی به خوبی خوانده می‌شود. مطمئن هستم که این مقدار از سطح آشنایی به زبان در برخی از دانشگاه‌ها حتی دانشگاه تهران وجود ندارد. بخش منابع لاتین در کتابخانه موسسه امام خمینی و دانشگاه ادیان مذاهب از جمله کتابخانه‌های فاخر در ایران به حساب می‌آید. بسیاری از فضلای حوزه در مجلات معتبر دنیا به زبان اصلی می‌نویسند و درعین حال برای گوش‌های شنوایی که بحمدالله در دنیای غرب فراوان وجود دارد، به آنچه که «علم واقعی» خوانده می شود، نقدهای روش‌شناختی مهمی مطرح می‌کنند. وزیر محترم علوم اگر می‌خواستند تعریضی به علما داشته باشند، شاید بهتر بود از کرونا شروع نمی‌کردند. مثال کرونا مثال خوبی برای اثباتِ واقعی بودن علوم جدید و شبه‌علم بودن علوم سنتی نیست. در باره کرونا هنوز آنچه در پستوی وزارتخانه‌ها و بیمارستان‌ها مانده، هنوز برملا نشده است. همه می‌دانیم که دست کم در مورد کرونا، فناوری‌‌های مدرن به تعبیر نوربرت الیاس، مرگ نزدیکان و عزیزان ما (که هنوز در سوگ‌شان می‌سوزیم) را آسان‌تر و البته غیرانسانی‌تر ساخت (مرگی بهداشتی ولی غیراخلاقی). در همان ایامی که دوستداران علم اصیل در وزارت بهداشت ایران، آموزه‌های سنتی را توهم و خرافه قلمداد می‌کردند و حتی اجازه استفاده از عسل را در بیمارستان‌های ما نمی‌دادند، چینی‌ها به اذعان ناظران در یک «رقابت ستودنی و تمدنی با آمریکایی‌ها» با استفاده از طب چینی و غذاهای مکمل سنتی، دوره‌های درمانی در بیمارستان ووهان را از 10 روز به 6 روز تقلیل می‌دادند و از بسیاری از مرگ‌های بی‌رویه جلوگیری می‌کردند. البته می‌دانم که نباید در برابر مقدورات علم جدید، مقاومت کرد و از همان مقدار از پیشرفت‌های غیرقابل انکار هم صرف نظر کرد، لیکن نباید کسی که قرار است مدیریت علم (البته نه مرجعیّت علمی) را در میانۀ انبوهی از دانشمندان و متفکران در حوزه و دانشگاه به دست بگیرد، از علم مدرن و نیز از فلسفۀ علم، چوب و چماقی برای حاشیه راندن دیگر علوم و دیگر عالمان درست کند، در حالی که در همان فلسفه علم در الگوهای تفسیری‌ و همین‌طور پارادایم‌ انتقادی‌ مرزهای میان علم و فرهنگ و نیز مرزهای بین علم و ایدئولوژی درهم ریخته شده و پایه‌های طبقه‌بندی‌های پوزیتویستی را بر هم زده است. ادامه 👇 https://eitaa.com/Habibollah_Babai 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 🌐nafahat-eri.ir 📌https://eitaa.com/nafahat_eri
🏷 یادداشت|توتالیتاریسم«شبه‌علم» حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب الله بابایی 2⃣ بخش دوم علاوه اینکه، آن علم واقعی و اصیلی که جناب آقای وزیر آن را آرزو می‌کنند از کجا می‌آید؟ منابع این علم چیست؟ داور نهایی این علم چه کسی و متعلق به کدامین دستگاه شناختی است؟ آقای وزیر حتما وضعیت آشفتۀ ترجمه‌های بی رویه در ایران در عرصه‌های علمی از جمله علوم انسانی را می‌داند و می‌دانند آنچه از ترجمه‌ها به محافل علمی ما سرریز می‌شود برآمده از اولویت‌های بازار، ناشران، و مترجمان است و نه متفکران. محافل علمی و دانشگاهی ما مرکزی برای«مطالعات ترجمه» ندارند، و نیز سیاستگذاری‌های روشنی در باب ترجمه‌های شده و مهم‌تر ترجمه‌های نشده (lost translations) ندارند. آنگاه ترجمه‌هایی که هیچ مرکز مطالعات ترجمه، اصول و فرایند آن را بررسی نمی‌کند (چیزی به نام «فلسفۀ ترجمه» و نیز «اخلاق ترجمه» نداریم)، پیامدهای فکری و فرهنگی آن را تحلیل نمی‌کند (چیزی به نام «جامعه‌شناسی ترجمه» نداریم)، و صرفا از برخی محفل‌های علمی در اروپای غربی و آمریکای شمالی آنهم فقط از زبان هژمون انگلیسی به نظام مفهومی ما انتقال می‌یابد، نمی‌تواند معیار و ملاکی برای تشخیص علم واقعی از شبه علم باشد. باید بدین نکته تأکید کرد آنچه که امروز وزیر محترم در ایران آن را شبه علم می‌نامد در دنیای غرب دست‌کم سابقه‌ای بیش از 60 سال دارد. برخی از این شبه‌علم‌ها مانند «سلامت معنوی»، «مراقبت معنوی»، «مددکاری دین‌پایه»، و نیز «الهیات عملی» (که بر پایه آموزه‌های معنوی و دینی در حوزه‌های علمیه مسیحی است) از نظریه عبور کرده و امروزه در برخی کشورهای اروپایی تبدیل به کلینیک‌ شده است. ما نباید واقعیت و ماهیت علم به ظاهر مدرن خودمان را پنهان کنیم. حقیقت آن است که ما شتابزده و ساده‌لوحانه تسلیم تک‌صدایی و تک‌گویی‌ها در علوم جدید شده‌ایم و خود را در تاریخ قدیم مدرنیتۀ غربی محبوس کرده‌ایم و از این رو همیشه حتی در تقلید از غرب نیز دچار عقب‌ماندگی‌های بسیاری شده‌ایم. بدین‌سان به نظر می‌رسد رویکرد سختِ حقوقی در امر سیاستگزاری علوم می‌تواند دلالت‌های خطرناکی داشته باشد و نوعی از انسداد علمی را در رقابت های علمی دانشگاهی بوجود آورد. جایی که رهبری امت اسلام در پی سیاست‌ها و استراتژی‌های تمدنی در عرصه‌های مختلف زندگی از جمله عرصه‌های مهم علمی می‌رود اولا باید به تنوع رویکردها و آزادی اندیشه و بیان در عرصه های علمی اعتنا کرد، و ثانیا باید به سامانه‌های جدید در خلق دانش‌های بومی، پژوهش‌های بومی، و علوم اسلامی بیش از پیش تأکید نمود. تقلیل تمام علم به دنیای حس و تجربه آنهم در نسخه‌های غربیِ قدیم، مسیر رشد علمی کشور را دشوارتر خواهد کرد. برای عبور از این تناقض، باید بر همان فراز نخست از سخنان وزیر محترم مبنی بر گفتگو پافشاری کرد. باید به گفتگوهای واقعی و متواضعانه تن داد، از سخنرانی‌ها و داوری‌های یک طرفه در مهم‌ترین مسئله‌های علمی و معرفتی پرهیز نمود، تا بتوان توأمان از علم جدید و علم سنتی در بازسازی گفتمان‌های جدید و پاسخ‌های نوآمد به نیازهای دنیای معاصر استفاده کرد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 🌐nafahat-eri.ir 📌https://eitaa.com/nafahat_eri
🖤 السلام علیک یا رسول الله 🖤 امام علی عليه السلام هنگامى كه مى خواست رسول خدا صلي الله عليه وآله را به خاك بسپارد در كنار قبر آن حضرت چنين عرضه داشت: صبر و شكيبايى زيباست ولى نه درباره تو و جزع و بى تابى زشت است اما نه بر فراق تو. مصيبت وفات تو بسيار سنگين و هر مصيبتى پيش از تو و بعد از تو در برابر آن كوچك و حقير. (حکمت ٢٩٢ نهج البلاغه) ⬛️ رحلت جانگداز پیامبر گرامی اسلام و شهادت مظلومانه سبط اکبرشان را به تمام مسلمانان جهان تسلیت عرض می‌نمائیم. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات @Nafahat_eri
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا الامام الرضا(ع) : أفضَلُ العَقلِ مَعرِفَةُ الإِنسانِ نَفسَهُ برترین خِرد، خودشناسى است. (بحار الانوار، ج۷۸، ص۳۵۲) شهادت امام رضا علیه السلام را تسلیت عرض می‌نمائیم. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات @Nafahat_eri
🔰 برنامه دروس حوزوی آیت‌الله یزدان‌پناه ▫️به اطلاع سروران گرامی می‌رساند زمان شروع دروس استاد یزدان‌پناه در سال تحصیلی ١۴٠٣ متعاقبا اعلام خواهد شد. ▫️شما عزیزان می‌توانید طبق برنامه در درس مد نظر به صورت حضوری شرکت نمایید. همچنین می توانید این دروس را به صورت برخط از طریق کانال "نسیم حکمت" در پیام‌رسان ایتا به آدرس ذیل دنبال کنید؛ @nasimehekmat 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 برنامه دروس حوزوی استاد امینی‌نژاد ▫️به اطلاع سروران گرامی می‌رساند دروس استاد امینی‌نژاد از یکشنبه اول مهرماه ۱۴۰٣ آغاز می‌گردد. ▫️شما عزیزان می‌توانید طبق برنامه در درس مد نظر به صورت حضوری شرکت نمایید. همچنین می توانید این دروس را به صورت برخط از طریق کانال "دروس استاد امینی‌نژاد" در پیام‌رسان ایتا به آدرس ذیل دنبال کنید؛ @dorous_ostad_amininejad 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 معرفی دروس علوم عقلی سال ١۴٠٣ (فهرست شماره ١) ▫️با توجه به درخواست‌های علاقه‌مندان، دروس حوزه علوم عقلی معرفی می‌شود. ▫️لازم به ذکر است که این لیست به زودی به روزرسانی و تکمیل می‌شود. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/joinchat/1085734937Cedd3e6f21f
🔰 درس مبانی و اصول حکمت عملی (اخلاق و سیاست) ⏱ هر روز ساعت ۱٠ تا ١١ (از شنبه تا چهارشنبه) 🕌مدرسه امام کاظم علیه السلام، مدرس ١٢۶ ▫️زمان آغاز: از یکشنبه اول مهرماه ۱۴۰٣ ▫️امکان شرکت مجازی برای خواهران نیز از طریق آی دی زیر فراهم است. @dorous_ostad_amininejad 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
باسمه تعالی درس رسائل انسان علامه طباطبایی (الانسان قبل الدنیا ، الانسان فی الدنیا ، الانسان بعد الدنیا) زمان: یکشنبه ها دو ساعت به غروب حضوری ویژه برادران مجازی ویژه خواهران مقدمات لازم برای شرکت در کلاس: 🔹 تسلط بر مباحث فلسفی در حد کتاب نهایة الحکمة 🔹تسلط بر مباحث نفس در حد تکملة نهایة الحکمة ⏱شروع کلاس یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ برای ثبت نام به آیدی زیر در پیام رسان ایتا پیام دهید: @MohammadSajjad_Ahmadi 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 📌https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 الگوی سلوک شرعی در راه خدا ✏️ رهبر انقلاب: ما در بین سلسله‌ی علمی فقهی و حِکمی خودمان در حوزه‌های علمیه یک جریان خاص‌الخاص داریم که میتواند برای همه الگو باشد... ✏️ این حرکت عظیم سلوکی و ریاضتی را نه با طرق من‌درآوردی و تخیّلی - مثل بعضی از سلسله‌ها و دکانهای تصوّف و عرفان و مانند اینها - بلکه صرفاً از طریق شرع مقدّس آن هم با خبرویت بالا، به دست آوردند. همین سلسله‌ی مرحوم آقای قاضی همه‌شان مجتهدین طراز اول بودند. ۱۳۹۱/۴/۲۶ 🗓 ۶ ربیع الاول، سالروز درگذشت آیت‌الله حاج میرزا علی آقای قاضی 💻 Farsi.Khamenei.ir
به مناسبت ۶ ربیع الاول سالگرد ارتحال آیت الله قاضی طباطبایی ره 📃 بازنشر گزارش | مختصات نحله عرفانی نجف اشرف ▫️عصر چهارشنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۲، شهر اصفهان شاهد برگزاری مراسم بزرگداشت سالک الی‌الله، آیت‌الله ناصری رحمه‌الله‌علیه بود. ▫️در این مراسم حضرت استاد، آیت‌الله یزدان‌پناه به بررسی مختصات نحله عرفانی نجف اشرف پرداختند که اهم مطالب ارائه شده توسط حضرت استاد، به شرح ذیل است؛ در هر مکتب عرفانی ممکن است یکی دو شخصیت بزرگ وجود داشته باشد که آن مکتب را به چشم بیاورند، اما در نحله نجف اشرف تمامی افراد آن از بزرگان و قله‌های عرفانی‌اند. این مکتب عرفانی مختصاتی دارد که سبب پرورش چنین الگوهایی شده است؛ ۱. اجتهاد بزرگان این نحله عرفانی همچون ملاحسینقلی همدانی، سید علی قاضی، علامه طباطبایی و علامه حسن‌زاده آملی، همگی مجتهدان تشیع هستند. اجتهاد در شریعت یکی از مختصات جدی در این نحله است. افزون بر اجتهاد در احکام، اجتهاد در سلوک نیز دارند، یعنی اجتهاد طریقت آن‌ها برآمده از اجتهاد شریعت است. این سبب می‌شود که نوع سلوک آن‌ها از مُرّ دین است و چیز افزونی ندارند. افزون بر این دو، اجتهاد در معارف دارند، یعنی حقیقت قرآن و روایات را بررسی می‌کنند. اجتهاد به حسب متن دینی دارند. ۲. توحید ناب توحید در نزد این نحله عرفانی، وحدت شخصیه وجود است. حقیقت این توحید ناب از قرآن کریم به دست آمده است که مرحوم علامه طباطبایی فرموده بودند: نگویید توحید عرفانی، بگویید توحید قرآنی. فهم این توحید با مباحث عمیق فلسفی و سنت معقول گره خورده است و تعامل عجیبی را برای سالک ایجاد می‌کند. بی‌خود نیست که همه این افراد به قله و اوج عرفان می‌رسند. این مولفه جدی است که نحله نجف را به عمق می‌کشاند. ۳. تعامل با ولایت بنده خبر دارم، نوع تعامل بزرگان این نحله با مسئله ولایت، بالاترین تعامل در میان بزرگان دینی ماست. اینان مغز ولایت و حقیقت آن را دریافته‌اند و نور ولایتی که در قلب این افراد است، متفاوت از دیگران است. ۴. نوع تعامل استاد و شاگرد در این مکتب، نوع تعامل استاد و شاگرد از دکان‌ها و انانیت‌ها و قیودات جداست. لذا در نوع حرکت این افراد نفسانیت وجود ندارد. ۵. نشر اندیشه در اجتماع بزرگان این نحله عرفانی به شکل باطنی و گاه به شکل عمومی در میان مردم هستند. اکنون معنویت موجود در ایران حاصل کار این نحله است و همه از لحاظ معنوی بر سر سفره این نحله نشسته‌اند. ▫️حضرت استاد در پایان سخنانشان پیرامون علم عرفان نظری و نیز ارتباط نحله عرفانی نجف با سیاست، نکات ارزشمندی را بیان کردند. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
شهادت امام حسن عسکری علیه السلام تسلیت باد. 🗞امام حسن عسکری علیه‌السلام: «إِنَّ اَلرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى اَلْأَمَانَةَ - وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ اَلنَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ اِتَّقُوا اَللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لاَ تَكُونُوا شَيْناً» هر يک از شما كه در دينش پارسا و در گفتارش راستگو باشد و امانت مردم را بپردازد و با آنان خوش اخلاقى نمايد، در اين صورت گويند: اين يک شيعه است! من از شنيدن آن جمله شادمان مى‌شوم. از خدا پروا نماييد و زينت و مايۀ سرافرازى ما باشيد نه مايۀ زشتى و سرافكندگى. 📚تحف العقول، ج۱، ص۴۸۷ 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri