هیزکاران، ایمان به غیب است و این نخستین نقطه جدایی مومنان از غیر آنهاست، ویژگی دیگر آنها، برپا داشتن نماز است. نماز که رمز ارتباط با خدا است، مومنانی را که به جهان ماوراء طبیعت راه یافته اند در یک رابطه دائمی و همیشگی با آن مبدا بزرگ آفرینش نگه می دارد، آنها تنها در برابر خدا سر تعظیم خم می کنند، و تنها تسلیم آفریننده بزرگ جهان هستی هستند، و به همین دلیل دیگر خضوع در برابر بتها، و یا تسیلم شدن در برابر جباران و ستمگران، در برنامه آنها وجود نخواهد داشت.
چنین انسانی احساس می کند از تمام مخلوقات دیگر فراتر رفته، و ارزش آن را پیدا کرده که با خدا سخن بگوید، و این بزرگترن عامل تربیت او است.
کسی که شبانه روز حداقل پنج بار در برابر خداوند قرار می گیرد، و با او به راز و نیاز می پردازد، فکر او، عمل او، همه خدایی می شود، و چنین انسانی چگونه ممکن است برخلاف خواست او گام بردارد. مشروط بر اینکه راز و نیازش به درگاه حق، از جان و دل سرچشمه گیرد و با تمام قلب رو به درگاهش آورد.
نماز از علامتهای اولوالالباب
“… انما یتذکر اولوالالباب. الذین یوفون بعهدالله ولا ینقضون المیثاق. والذین یصلون ما امرالله به ان یوصل و یخشون ربهم و یخافون سوء الحساب. والذین صبروا ابتغاء وجه ربهم و اقاموا الصلوه … (رعد / ۱۹ تا ۲۲)
به درستی که صاحبان خرد متذکر می شوند – کسانی که به عهد خدا وفا می کنند و پیمان نمی شکنند – و کسانی که آنچه را خدا به پیوند آن امر کرده اطاعت می کنند و از خدا می ترسند و به سختی هنگام حساب می اندیشند و کسانی که در طلب رضای خدا راه صبر پیش می گیرند و نماز به پا می دارند…
در این آیات برای اولوالالباب (صاحبان مغز و اندیشه) صفاتی را بر می شمارد. از جمله صفات آنان – که پایان نیک و باغهای جاویدان بهشت به آنان وعده داده شده است – برپا داشتن نماز است و با این که در این آیات، وفای به عهد الهی، پیوندهای الهی و صبر را ذکر کرده و نماز را می توان از مصادیق آنها برشمرد ولی به طور جداگانه به آن اشاره شده و این به علت نقش فوق العاده ای است که نماز در طهارت روح و روان انسانها دارد و اهمیت فوق العاده ای را که خداوند برای آن قائل است می رساند.
نماز از نشانه های محسنین
“… هدی و رحمه للمحسنین. الذین یقیمون الصلوه و یوتون الزکوه و هم بالاخره هم یوقنون.” (لقمان / ۳ و۴)
…(قرآن) مایه هدایت و رحمت برای نیکوکاران است. کسانی که نماز بر پا می دارند و زکات را ادا می کنند و به آخرت یقین دارند.
در این آیه خدای متعال، قرآن که هیچ سخن باطلی در آن راه نداشته و محتوای مستحکمی دارد را مایه هدایت و رحمت نیکوکاران می داند و سپس نشانه های آنها را بیان می کند که اولین آنها برقراری پیوند محکم با خدا (اقامه نماز) است.
نماز غفیله
نماز غفیله از نماز های مستحبی است که بین نماز مغرب ونماز عشاء خوانده می شود ،دو رکعت است ودر
رکعت اول بعد از سوره حمد به جای سوره توحید این آیه را می خوانند:
"وَ ذَالنُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَی فِیالظُّلُمَاتِ أَنْ لَاإِلَهَإِلاَّأَنْتَ
سُبْحَانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کذَلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ."
ودر رکعت دوم به جای سوره توحید بعد از حمد این آیه را می خوانند:
"وَ عِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَیْبِ الَّتِی لَا یعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ وَ یعْلَمُ مَا فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ مَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ
الاَّ یعْلَمُهَا وَ لَا حَبَّةٍ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَ لاَ رَطْبٍ وَ لَا یَابِسٍ إِلاَّ فِی کتَابٍ مُبِینٍ.
ودر قنوت این نماز دعای زیر را بخواند وبه جای کلمه (کذا کذا)حاجت خود را ذکر کند.
»أَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْئَلُک بِمَفَاتِیحِ الْغَیْبِ الَّتِی لَا یعْلَمُهَا إِلاَّ أَنْتَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍوَآلِهِ وَ أَنْ
تَفْعَلَ بِی کذَا وَ کذَا» و به جای عبارت «کذَا وَ کذَا» حاجات خود را به زبان آورد و بعد از آن بگوید:
«أَللَّهُمَّ أَنْتَ وَلِیُّ نِعْمَتِی وَ الْقَادِرُ عَلَی طَلَبَتِی تَعْلَمُ حَاجَتِی فَأَسْئَلُک بِحَقِّ مُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍ
عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمُ السَّلَامِ لَمَّا قَضَیتَهَا لِی»
مراجع تقلید، این نماز را یکی از نمازهای مستحبی معرفی کرده اند و وقت انجام آن را ـ بعد از نماز مغرب تا
وقتی که سرخی طرف مغرب از بین برود ـ دانسته اند.
🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃
#نمازشبهشتمماهمبارکرمضان👇:
❇️دو رکعت، در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید و بعد از نماز هزار مرتبه " سبحان الله " بگوید.
♻️⚜ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: هر کس که این نماز را بخواند، هشت در بهشت به روی او باز می شود از هر دری که می خواهد داخل شود.
➖➖➖➖➖➖➖
@nafeleyeshab
🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃
1 - مکروهات لباس نمازگزار
1- مکروه است لباس نمازگزار دارای عکس انسان یا حیوان باشد.
2- پوشیدن لباس سیاه و چرک و تنگ.
3- پوشیدن لباس شرابخوار.
4- پوشیدن لباس کسی که از نجاست پرهیز نمی کند.
5- دست کردن انگشتری که نقش صورت دارد(158).
6- چیزی بر دهان بستن، هم برای مرد و هم برای زن(159).
7- نقاب برای زن.
8- پوشیدن لباس کسی که پرهیز از غصبی بودن لباسش نمی کند و باکی از پوشیدن لباس غصبی ندارد.
9- پیچیدن جامه بر خود(160).
2 - مکروهات مکان نمازگزار
1- حمام.
2- زمین نمکزار.
3- مقابل انسان.
4- مقابل دری که باز است.
5- در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور می کنند زحمت نباشد و چنانچه زحمت باشد حرام ولی نماز باطل نیست.
6- مقابل آتش و چراغ.
7- در آشپزخانه و هر جا که کوره آتش باشد.
8- مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد.
9- رو به روی عکس و مجسمه و چیزی که روح دارد، مگر آن که بر روی آن پرده بکشند.
10- در اطاقی که جنب در آن باشد.
11- در جایی که عکس باشد، اگر چه رو به روی نمازگزار نباشد.
12- مقابل قبر، روی قبر، بین دو قبر، در قبرستان(161).
هدایت شده از چگونه یک ((نماز خوب )) بخوانیم
سه شنبه های هرهفته برنامه ی چگونه یک نماز خوب بخوانیم روداریم هم اکنون میتوانید با کلیک بر روی لینک زیر به اتاق نماز خوب وصل شوید
http://eitaa.com/joinchat/1598685215Cd9e18a5794
http://eitaa.com/joinchat/1598685215Cd9e18a5794
((کانال بزرگ (( نماز شب ))
#احکام_روزه 👇 گروه اول: کسی که بخاطر مریضی نمیتواند روزه بگیرد مجازست از اول نیت روزه نکرده و سحری
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)
۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد:
💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد.
🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد،
الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت:
✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود.
ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت:
✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید.
ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است:
✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد.
۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد:
💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد.
🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد:
الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد:
✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد.
ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد:
✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد.
✳️ ملاحظات:
🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهلانگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است.
🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند.
🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود.
🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى كند، اشكال ندارد.
🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است.
#احکام_نموداری #احکام_نموداری_روزه_زن_باردار #روزه_زن_شیرده
مقام معظم رهبری
روزه بيمار کليوى
180. اينجانب بخاطر سنگ ساز بودن كليههايم به توصيه دكتر متخصص نبايد روزه بگيرم ولى دلم نمىآيد كه روزهام را افطار كنم با توجه به اينكه صرفاً با نوشيدن سه ليوان آب در يك يا سه نوبت عذرم برطرف مىشود آيا با اين وضعيت مىتوانم روزهام را ادامه بدهم؟
ج) اگر جلوگيرى از بيمارى کليه مستلزم نوشيدن آب يا ساير مايعات در طول روز باشد، روزه گرفتن بر شما واجب نيست و بلکه جايز هم نيست و با فرض نوشيدن آب، روزه باطل مىشود.
روزه بیمار کلیوى
۱۰۳: کسى که ناراحتى کلیه دارد و باید براى جلوگیرى از آن در طول روز، چندین بار از آب و مایعات استفاده کند، حکم روزه او چه مى شود؟
همه مراجع: اگر براى جلوگیرى از بیمارى کلیه، نیاز به نوشیدن آب یا سایر مایعات در طول روز باشد، روزه گرفتن بر او واجب نیست.[۱۸۳]
مقام معظم رهبری
روزه بيماران ديابتى
181. از آنجا که مبتلايان به مرض قند مجبورند هر روز يک يا دو بار آمپول انسولين تزريق کنند و نبايد در وعدههاى غذايى آنها تأخير و فاصله بيفتد، زيرا باعث پايين آمدن ميزان قند خون و در نتيجه نوعى تشنج و بيهوشى مىشود، لذا گاهى پزشکان به آنها توصيه مىکنند که در روز چهار نوبت غذا بخورند، خواهشمنديم نظر شريف خود را درباره روزه اين افراد بيان فرماييد.
ج) اگر بدانند که خوددارى از خوردن و آشاميدن از طلوع فجر تا غروب، به آنان ضرر مىرساند يا خوف ضرر داشته باشند، روزه گرفتن بر آنها واجب نبوده و بلکه جايز نيست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 تسبیحات حضرت زهراء (س) عامل عاقبت بخیری
- شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش می کنم ، زیرا نماز برترین عمل و ستون و اساس دین شما است .
- وقتی که بنده ای سجده می کند ، ابلیس فریاد می زند : وای بر من! او اطاعت کرد ، ولی من معصیت کردم ، او سجده کرد و من از این عمل سرباز زدم.
- گناهی که پس از آن مهلت یافتم تا دو رکعت نماز گزارم و از خدا اصلاح آن گناه را بخواهم ، مرا اندوهگین نکرد.
- نماز ستون دین است و اولین عمل انسان است که خدا بدان نظر می کند، اگر صحیح بود ، به سایر اعمال نیز نظر می فرماید و اگر صحیح نباشد در هیچ عمل دیگر نمی نگرد و کسی که تارک نماز باشد بهره ای از اسلام ندارد .
” نماز امام علی (ع)”
- بار خدایا! من نخستین کسی هستم که به حق رسیدم ، آن را شنیدم و پذیرفتم . هیچ کس مگر رسول خدا (ص) در نماز بر من پیشی نگرفت.
- بار خدایا! این نماز را که در پیشگاه تو به جای آوردم ، نه به جهت نیازی است که به آن داری و نه به خاطر میل و رغبتی است که در آن داری ، بلکه برای بزرگداشت و پذیرش فرمان تو است که مرا به انجام آن فرمان داده ای . خدایا! اگر در نماز من عیبی است ، یا رکوع و سجود آن ناقص است ، مرا باز خواست مکن و با پذیرش و آمرزش خود ، بر من تفضل و عنایت فرما. (
- چون وقت نماز فرا می رسید ، علی (ع ) بر خود می لرزید. به او می گفتند : یا امیر المؤمنین ! ترا چه شده است ؟ می فرمود: وقت ادای امانتی رسیده است که خداوند آن را بر آسمان ها ، زمین و کوه ها عرضه کرد ، آنها از قبول آن ابا کردند و از آن بیمناک شدند .
- امیر المؤمنین (ع) رکوع نماز را آن قدر طولانی می کرد که عرق از ساق پای وی جاری و زیر قدم های مبارکش تر میشد .
- هنگامی که برای حضرت علی (ع) مشکلی پیش می آمد ، به نماز پناه می برد و آیه « واستعینوا بالصبر و الصلوه » ( از صبر و نماز یاری جویید) را تلاوت می کرد .
- هنگامی که انسان در حال نماز است ، اندام ، لباسش و هر چه پیرامون اوست ، خدا را تسبیح می گویند .
- نماز ، قلعه و دژ محکمی است که نماز گزار را از حملات شیطان نگاه می دارد .
- نماز ، گناهان را مانند ریزش برگ درختان فرو می ریزد .
- اگر نمازگزار بداند که چقدر از رحمت خداوند را فرا گرفته است ، سرش را از سجده بر نمی دارد.
- پیامبر خدا (ص) نماز را به چشمه آب گرمی که در خانه است و شخص شبانه روز پنج بار خود را در آن شستشو دهد ، تشبیه کرده است . بدون تردید چرک و آلودگی در بدن چنین کسی باقی نخواهد ماند .
- ( بندگان مؤمن ) هنگامی که نماز می خوانند ، به نشان تواضع ، گونه ها را به خاک می سایند و برای اظهار کوچکی و خاکساری ، اعضای خود را بر زمین می گذارند.
4_6028084190182899919.mp3
2.22M
🔸ترتیل صفحه ۲۱۴ با صدای استاد حامد ولی زاده _مقام صبا
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای استاد عباس سلیمی
☘️☘️☘️☘️
* #شب_قدر #آیت_الله_بهجت #آیت_الله_غروی_اصفهانی #استغفار #توبه
تلاوت سوره قدر انسان را به درک ليلة القدر، نزديکتر و نزديکتر ميکند. خوشا به حال آن کساني که با این سوره انس داشتهاند و زياد ميخواندهاند. چون وقتي اين حرکت شروع شد دیگر پايان ندارد.
مرحوم آيت الله بهجت به اين سوره خيلي علاقه داشتند و از بعضي اساتيدشان، نقل ميکردند (شايد مرحوم کمپاني بوده) که وقتي ميپرسيدند از ایشان که شما چه ميخوانيد که اينقدر مشغول هستيد؟ نميگفت چه ميخوانم؛ ولی ميگفت: هر کسي در شبانه روز 1000 مرتبه سوره قدر بخواند، عمودي از نور بين او تا آسمان برقرار خواهد شد. چه انسی! چه لذتی! چه معرفتی! چه شهودی! چه درکی! چه يقينی! چه اطمينانی! چه ليلة القدری!!!
ولی اينها يک ورودی و لازمه دارد و آن طلب مغفرت از حق تعالي است. استغفار و طلب مغفرت، مقدمات توبه را فراهم ميکند؛ توبه، مقدمات فضل و رحمت الهي را؛ فضل و رحمت الهی مقدمه ميشود براي اتصاف به تهذيب و تزکيه؛ تهذيب و تزکيه، راه را بازتر و بازتر ميکند و شب قدر، شب عظيمي است. شب انس با خدا است. شب قدر است نه فقط براي رزق مادي، آنقدر سفرهها هست که انبياء ميدانستند چه بخواهند: «رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَينا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَکونُ لَنا عيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا» ديگر يک نفر نيستند.
🔸 انسان وقتي شروع ميکند، يک نفر است. خودش است و خودش. وقتي به باور رسيد فضا متفاوت ميشود. سفره بزرگتر ميشود. ديگر خودش نيست. یک تفکر است، يک حرکت و باور است. در يک مدار ديگر قرار ميگيرد. فقط مانع در گامهاي اوليه بسته بودن در است که فتحش با استغفار است و توبه، و برون رفت از تشتت فکري و به کار بستن اخلاص و صلاة و سجده.
حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری