با نام رضا گره گشایی بکنیم...
#پویش_مردمی_پنجره_فولاد
مشارکت در ساخت ۸۰واحد مسکونی در سرپل ذهاب
ارسال کمک های نقدی:
6037 6919 8004 2170 (پنجره فولاد)
@Panjerehfulad
@naghareh_khaneh
🔸مرامنامه شیوای انقلابیگری؛ از پنجره شعر و از حنجره مطیعی
🔻محمدجواد میری
▫️شعرخوانی #میثم_مطیعی در نماز عید فطر رویدادی است هم ادبی و هم سیاسی و هم معنوی.
▫️ادبی است، اما نه از قبیل شبشعرهای خنثای سازمانی یا انجمنهای خسته و تشریفاتی. شعرش میراثدار شجاعت دِعبلان دار بر دوش علیه ضحّاکان مار بر دوش است. عصاره حقطلبی ناصرخسروهاست و امتداد دادخواهی و دشمنستیزی شاعران انقلاب. شعری «ایرانی» است چون به فن و بیان بسندگی ندارد و رنگ حکمت و حماسه دارد.
▫️سیاسی است، اما نه از جنس سیاسیون اهل بده بستان یا رسانههای محافظهکار ملی و جناحی. سیاسی است، اما سفارشی نه. همه قوا را نقد میکند و همه اهالی #صف_اول را مخاطب «نصیحت» دینی و انقلابی خود قرار میدهد. سیاسی است چون رسانه بیمها و امیدهای مردم انقلابی است و لسان صدق دلسوزان مستقل.
▫️#فریاد_مردم است چون پژواک رسای صداهای سانسورشده توسط رسانههای دشمن دانا و دوست نادان است. پس عجیب نیست اگر برخی اهالی صف اول، یک سال به آن هجمه ببرند و سال دیگر محتاطانه در برابر آن سکوت کنند، اما رهبر حکیم انقلاب آن را بستایند و نمازگزاران صفوف مرصوص انقلاب، هر سال از آن به وجد بیایند و حتی برایش کف هم بزنند.
▫️و شعرخوانی میثم مطیعی رویدادی معنوی است، اما نه از نوع خلسههای بیخاصیت اسلام فردی و سکوت عافیتجویانه تنزهطلبان مقدسمآب. معنوی است چون از نماز عید فطر الگویی برای تجمعات و آیینهای «عبادی سیاسی» میسازد. دیانتش عین سیاستش است؛ تذکردهنده رسالتها و ارزشهاست و آیینه آرمانها و امیدها. دینی است چون اساساً شعری است آیینی که بر زبان یک مداح اهل بیت (ع) جاری میشود. اما از آنگونه اشعار آیینی است که نه فقط اهل بیت را میستاید، بلکه اهل بیت نیز آن را ستودهاند؛ شعری دشمنشکن و دوستپرور، ظلمستیز و عدالتخواه، طنین توحید و طعن طاغوت.
▫️و ماحصل همهی اینها، از شعرخوانی میثم مطیعی رویدادی راهبردی در عرصه فرهنگ عمومی ساخته است. آن چه شاعران شجاع و خوشسخن و جوان انقلابی میسرایند و میثم مطیعی میخواند، چکیدهای است هوشمندانه از مهمترین ظرفیتها و ضرورتهای روز ایران اسلامی. گرچه در اندیشکدهها و شوراهای رسمی و مراکز سندنویسی تدوین نشده است، اما سندی راهبردی است و برخلاف همه سندهای راهبردی و بالادستی، بسیار شیوا و شیرین هم هست. و این یعنی مرور مرامنامه و مانیفست بهروز انقلاب و جوانان مؤمن انقلابی، از پنجره شعر -این زبان ژنتیک ایران اسلامی- و از حنجره میثم مطیعی.
کانال قدس در بله:
ble.im/quds_daily
@naghareh_khaneh
29 خرداد، سالروز درگذشت دکتر علی #شریعتی
استاد حسن #رحیم_پور ازغدی
🔻اگر كسى بنشيند و بحث هاى #امام(ره) و مرحوم دکتر شريعتى را مطابقت دهد و تفاوت هاى لفظى را كنار بگذارد و به محتوى توجه كند، به نكات جالبى ميرسد.
مثلاً بحث "امّت و امامت" شريعتى از نظر بنده كاملاً تئوريزه كردن روشنفكرى و آكادميك نظريه "#ولايت_فقيه" امام است. "امّت و امامت " و نقدهايى كه به ليبرال دمكراسى لائيك ميكند را برويد درست بخوانيد، مي بينيد همان نظر امام است. نگاه دكتر را به مسأله كشف و نصب و جعل و انتخاب و انتصاب ببينيد، همان نظر امام است."#اسلام_آمريكايى- #اسلام_ناب" امام ، به "تشيع صفوى-تشيع علوى" شريعتى خيلى نزديك است.
🔻حدود بيست سال پيش، آن موقع ها كه سرحال بودم، بعد انقلاب و همان اوائل عمر سياسى ام، حدود سى چهل مورد از بحث هاى شريعتى را استخراج كردم كه دقيقاً ديدگاههاى امام است كه شريعتى آنها را با ادبيات آكادميك و روشنفكرى تبيين ميكند. دقيقاً همان ها است. البته الفاظ متفاوت است و اشتباه ها و خطاهايى هم حتماً دارد كه همه طبيعتاً اشتباه دارند.
🔻مثلا با توجه به مبحث #صدور_انقلاب امام، به اين سخنان شريعتى توجه كنيد كه ميگويد:
" يك ايدئولوژى انقلابى كه آمده تا تمدن حاكم بر جهان را اصلاح كند، نبايد در يك سرزمين ، پشت هيچ سيم خاردار، هيچ مرز اعتبارى و هيچ دولت-ملّتى متوقف شود، و الّا خواهد پوسيد. چون عشق، عدالت، حقيقت، ارزشها و انسانيت ، همگى مفاهيمى جهانى، فرانژادى و فراملى اند. اگر پيامبر ما براى همه بشريت و براى هميشه مبعوث شد، پس هدف ما همه جهان است، چنانچه موعود آزادى بخش ما جهانى است. در قرن فكر و كتاب و قلم و رسانه و عصر ارتباطات، هيچ چيز نميتواند نهضت انقلابى اسلام را در يك كشور محدود كند. ما بايد جهانى شويم...."
اينها را قبل از شروع نهضت اسلامى توده ها ميگويد و بوى بيدارى را از راه دور استشمام ميكند.
بخشی از سخنرانی استاد رحیم پور با عنوان "رفورميزم و توسعه، يا #ايدئولوژى و انقلاب؟" سال١٣٨٨
@naghareh_khaneh