eitaa logo
نقد الحاد و آتـِـئیسمــ 🚫
1.4هزار دنبال‌کننده
11 عکس
5 ویدیو
4 فایل
📨نقد الـحاد و آتئیسمـ 🔵 علم‌ و دین 🔵 شبهات 🔵 مقالات و کتب علمی اینستاگرام: instagram.com/_u/naghde_elhad ارتباط: @Mahjuoor
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸بیشتر بودن ارث مرد از زن از اشکالاتی که از سوی ملحدان به اسلام می شود، این پرسش است👌 چرا مرد بیش از زن ارث می برد؟ دلیل آن‌چیست؟🤔 ✍ پاسخ کوتاه روایی: در جواب نخست، که در بسیاری از مصادر حدیثی دست اول آمده، معصوم چنین پاسخ می دهد: مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ وَ هِشَامٍ جَمِيعاً عَنِ الْأَحْوَلِ قَالَ: قَالَ ابْنُ أَبِي الْعَوْجَاءِ مَا بَالُ الْمَرْأَةِ الْمِسْكِينَةِ الضَّعِيفَةِ تَأْخُذُ سَهْماً وَاحِداً وَ يَأْخُذُ الرَّجُلُ سَهْمَيْنِ قَالَ فَذَكَرَ ذَلِكَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع- فَقَالَ إِنَّ الْمَرْأَةَ لَيْسَ عَلَيْهَا جِهَادٌ وَ لَا نَفَقَةٌ وَ لَا مَعْقُلَةٌ وَ إِنَّمَا ذَلِكَ عَلَى الرِّجَالِ فَلِذَلِكَ جُعِلَ لِلْمَرْأَةِ سَهْماً وَاحِداً وَ لِلرَّجُلِ سَهْمَيْنِ. 👈در روایتی به سند صحیح از امام صادق(ع) سؤال می‌شود که چرا زن که ضعیف‌تر است و احتیاج به حمایت بیشترى دارد، باید از ارث یک سهم داشته باشد و مرد که از حیث قواى بدنى و جسمانى قوی‌تر از اوست، باید دو سهم از میراث میت را تصاحب نماید؟ امام(ع) در پاسخ می‌فرماید: به دلیل این‌که مرد تکالیف بیشترى داشته و مسئولیت‌هاى سنگین‌ترى بر دوش دارد. مرد باید به جهاد برود و مخارجى را در این زمینه متحمل شود، مرد باید علاوه بر مخارج خود، مخارج زندگى همسر خود را نیز تأمین نماید. مرد در ردیف عاقله است و باید در جنایت خطایى بستگان خود، با پرداخت مال، معاونت نماید در حالى که زن چنین وظایفى را ندارد.👉 📚 الكافي، ج۷- ص۸۵- ۳، و التهذيب ج۹- ص۲۷۵- ۹۹۳، و علل الشرائع ج۵۷۰- ۳. 📚 به طرق مشابه: الفقيه ج۴- ص۳۵۰- ۵۷۵۷؛ المحاسن ص۳۲۹- ۸۹. 📚وسائل الشیعه ج ۲۶ ص ۹۳؛ المعقلة- الدية" الصحاح (عقل) - ۵- ۱۷۷۰". گذشته از این زنان ویژگی هایی دارند که هیچ مردی ندارد؛ به عنوان نمونه👇👇 ✍در مواقعی برخی از زنان خدمت پیغمبر صلوات الله علیه و آله می رسیدند و فکر می کردند نسبت به آنها کم لطفی شده و به مردها عنایت بیشتری شده، اما حضرت ص جواب می دادند، یکی از آن اخبار این خبر است: عن محمد بن الحسن، عن الصفار عن محمد بن الحسين بن أبي الخطاب، عن الحكم بن مسكين، عن أبي خالد الكعبي عن أبي عبد الله عليه السلام أن رسول الله صلى الله عليه وآله قال: أيما امرأة دفعت من بيت زوجها شيئا من موضع إلى موضع تريد به صلاحا نظر الله إليها، ومن نظر الله إليه لم يعذبه، فقالت أم سلمة: يا رسول الله صلى الله عليه وآله ذهب الرجال بكل خير فأي شئ للنساء المساكين؟ فقال عليه السلام: بلى إذا حملت المرأة كانت بمنزلة الصائم القائم المجاهد بنفسه وماله في سبيل الله، فإذا وضعت كان لها من الاجر ما لا يدري أحد ما هو لعظمه، فإذا أرضعت كان لها بكل مصة كعدل عتق محرر من ولد إسماعيل، فإذا فرغت من رضاعه ضرب ملك كريم على جنبها وقال: استأنفي العمل فقد غفر لك 👌فرمود كه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) فرمود هر زنى در خانه شوهر براى اصلاح چيزى را جابجا كند خداى عز و جل به او نظر كند و هر كه خدا به او نظر كند عذابش نكند ام سلمه عرض كرد مردها همه خوبيها را بردند زن‌هاى بيچاره چه خوبى دارند؟ فرمود آرى چون زنى آبستن شود مقام روزه‌دار و شب زنده‌دار و مجاهد با خود و مالش را در راه خدا دارد و چون بزايد اجرى دارد كه كس عظمت آن را نداند و چون طفل را شير دهد بهر مكى ثواب آزاد كردن يك بنده از اولاد اسماعيل دارد و چون از شير دادن فارغ شود فرشته‌اى پر بر پهلويش زند و گويد كار خود را از سر گير كه آمرزيده شدى.👉 📚وسایل الشیعه، ج۱۵ ص۱۷۵، از امالی شیخ صدوق. البته در سوی مقابل نیز خدمت مرد به خانواده و همسر در روایاتی ستوده شده است. ✅اما جواب عقلی-نقلی دیگر نباید تصور شود که نامساوی بودن حقوق با عدالت ناسازگار است؛ زیرا که عدالت با مساوات متفاوت است. برای مثال اگر بخواهیم عدالت را رعایت کنیم فرضا به یک بچه ی چهار ساله یک قرص نان بدهیم و به یک مرد بزرگسال سی ساله هم یک قرص نان بدهیم، مساوات را رعایت کرده ایم، ولی آیا آن مرد سی ساله با یک قرص نان سیر می شود؟؟ و یا در مثال دیگر اگر به دو کارمند که یکی وظایف بسیاری دارد، و دیگری که وظایف کمتری دارد، یک حقوق را بدهیم، مساوات رعایت شده، اما آیا این عدالت است. ✅ پاسخ عقل، و نیز آنچه از آیات قرآن، و برخی از روایات فهمیده می شود: باید حقوق و وظایف متناسب باشد. و لذا چنانکه در اسلام برخی از وظایف مرد بیشتر است، برخی از حقوق او نیز بیشتر است. 📚 نمونه آیات: بقره، آیه۲۳۸ نقد الحاد و آتئیسم @naghde_elhad
نقد الحاد و آتـِـئیسمــ 🚫
دیدگاه آیت الله حیدری دربارۀ آیین های عزاداری و شعائر حسینی (ع) ✅ @alhaydarii_fa @naghde_elhad
🔺 معیارهای تشخیص شعائر دینی 🔹 در اصل اینکه برگذاری مراسم عزاداری برای سرور و سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام) امری ممدوح و ضروری است و از مصادیق بارز تعظیم شعائر الهی به شمار می رود تردیدی نیست و این نوع جلسات و آیین ها روز به روز هم باید بیشتر و پرشورتر برگذار شوند، اما یکی از مسائلی که باید پیرامون آن تأمل صورت گیرد، مصداق این شعائر است؛ یعنی کدام عمل مصداق شعائر حسینی محسوب می شود و کدام عمل محسوب نمی شود! در این باره باید افزود یکی از وظائف و مسئولیت های مراجع و علمای بزرگ و متخصّص - که آگاه به شرایط زمانی و مکانی هستند – این است که به روش علمی و اجتهادی و با در نظر گرفتن جوانب امر، مصادیق این شعائر را مشخص کنند تا از ورود بدعت ها و افعال نامناسب به حریم مقدّس شعائر دینی و مذهبی جلوگیری شود. برای تشخیص و جدا ساختن شعائر ممدوح دینی از رفتارهای ناپسند غیر شرعی، حداقل دو ملاک و شرط را باید در نظر گرفت: 1️⃣ ملاک اول اینکه: منطبق با موازین شرعی باشند؛ چرا که امام حسین (علیه السلام) اساساً برای احیاء آموزه های دینی قیام نمودند و نه برای زیرپاگذاشتن آنها! 2️⃣ ملاک دوم: اینکه از انجام آن رفتار و افعال، نقض اهدافی که سید الشهداء (علیه السلام) برای تحقق آنها جهاد کردند لازم نیاید. ✅ @alhaydarii_fa 🆔 @naghde_elhad
. . ✍سـ؁ــوال؛ ♨️امام حسین علیه السلام میدانستند که شهید می شوند، آیا با وجود دانستن این امر حرکت به سمت کوفه خودکشی و خود را به هلاکت انداختن نیست؟♨️ ✘پاسـ؁ـخ مختصـ؁ـر و مفـ؁ـید ✘ 💠🍂در نظر داشته باشید که جان حضرت اباعبدالله الحسین چه درصورت ماندن در کعبه و چه درصورت حرکت به سمت کوفه در خطر بوده است. و دولت اموی عده ای را مامور ساخته بود که حضرت را در حین طواف بکشند و یا حداقل او را دستگیر کنند وبه نزد بزید ببرند. که درصورت دستگیری هم جان حضرت بخطر می افتاده. 📚📖: الارشاد 2/67 🖊پس جان حضرت در هرصورت در خطر بوده!و حرکت به کوفه فقط به قصد پیشگیری از شکسته شدن حرمت کعبه🕋 بواسطه کشته شدن ایشان بوده است. 🌺🍃نڪـ؁ـتہ🌼🍂 حتی اگر امام حسین علیه السلام به ظاهر هم بیعت می کرد باز آن حضرت را شهادت می رساندند همچنانکه امام به ابن عباس که او را از رفتن به عراق منع می کرد 💍فرمـ؁ـود: ای فرزند عباس این قوم مرا رها نخواهند کرد و هر جا باشم بر من سخت خواهند گرفت تا به اجبار بیعت کنم و مرا بکشند. 📔📖:مناقب، ج4ص 290 💠🍂آیه قرآن می گوید:و انفقوا فی سبیل الله و لاتلقوا بایدیکم الی تهلکه (195بقره) 🔎🔎🔎در اول ایه بحث از ”انفاق در راه خدا و فداکاری“ است و سپس می گوید با دستان خودتان خودتان را به هلاکت نیفکنید. 🖊این یعنی اگر از فداکاری در راه خدا کوتاه بیایید خود را به هلاکت انداخته اید❗️ 🗞🖊در نتیجـ؁ـه؛ اگر💫ابی عبـ؁ـدالله الحـ؁ـسین💫جان خود را در راه آگاه سازی جامعه ی اسلامی نسبت به ناحق بودن خلیفه ستمگری چون یزید نمی دادند آن وقت بود که از انفاق در راه خدا کوتاه آمده بودند و به هلاکت می افتادند 🔴🔚پس هلاکت یعنی انفاق نکردن در راه خدا❗️ ✏️ ✏️✏️ ✏️✏️✏️ ‍ ✔️imam-sadeq.com ✾✾═══════════✾✾ @Naghde_elhad ✾✾═══════════✾✾
💡 ! ☑️ ( ) 💠🌼🍃علم ائمه علیهم السلام؛ به دو نوع تقسیم می شود. 🖊1-علم عادی که مانند سایر مردم این علم را دارند 🖊2- علم غیبی (علم غیبی هم خود به دونوع علم به قضاءمحتوم وعلم به قضاء غیر محتوم تقسیم میشه) ✍اما توضیح قضــای محتــوم وغیر محتــوم❗️ اگر در یک جمله بخواهیم توضیح بدهیم قضای محتوم یعنی 👈غیر قابل تغییر هست 👉 🏴🏴🏴امام باتوجه به علمشان به قضای محتوم می دانستند که مرگشان فرارسیده و این قضا تغییر پذیر نیست واز نوع محتوم هست در هرصورت ایشان به شهادت میرسیدند.🏴🏴🏴 🗞🖊نتیجــه: علم غیبی امام هم گواهی بر محتوم بودن قضا میداده است یعنی تغییر ناپذیر است. 🍃🌸🍂اما قضاء غیر محتوم قابل تغییر هست مثلا قضا بر مرگ شخصی در شب عروسی اش بوده است و حضرت عیسی پیش بینی کرد این واقعه را! اما آن فرد برخلاف پیش بینی حضرت عیسی زنده ماند. بعدا که علت رااز ایشان پرسیدند مشخص شد صدقه ای که آن خانواده داده بودندقضا را تغییر داده است. آن حضرت فرمودند صدقه باعث تغییر بلامی شود( بحار، ج 2ص 131، دارالاحیاء ، بیروت) نتیجــه ڪــلی ایڹ پستـــــ 📜؛ از آنجایی که قضای محتوم تغییر ناپذیر است حتی درصورت علم به این قضا انسان نمی تواند از آن جلوگیری کند و باید به وظیفه ش عمل کند. ✏️ ✏️✏️ ✏️✏️✏️ ✔️imam-sadeq.com @naghde_elhad
🔹 جذب مردم با کدام تصویر از اسلام: اسلام عقلانی یا اسلام خشن و خرافی؟! ➖ باید آگاه باشیم که دشمنان اسلام، قرآن، پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) تلاش می کنند تا به مردم دنیا، از اسلام یک چهرۀ خشن، خرافی و عقل ستیز نشان دهند! از یک سو اسلام سنّی را با ایجاد فرقه هایی همچون القاعده، النصره و داعش، مشمئزکننده و وحشتناک جلوه می دهند، و از سوی دیگر آن قرائت از اسلام شیعی را تبلیغ می کنند که تصویری زشت و خردگریز از دین و مذهب ترسیم می کند. ❗️ البته قصد ندارم نیت خوانی کنم و وارد این بحث بشوم که دشمن، شخص یا جریان خاصّ شیعی را به وجود آورده یا نه، بلکه منظورم این است که 👈 ما نباید اجازه بدهیم خرافات، بدعت ها و اعمال خلاف عقل و فطرت، چهرۀ زیبا و نورانی اسلام و تشیّع را مکدّر و نازیبا سازد! بلکه باید سعی کنیم تا از اسلام، برداشت و قرائتی را به جهانیان معرفی کنیم که عقل و شعور و فطرت انسان ها بدان تمایل و گرایش پیدا کند. 👉 مثلاً واضح است که تصویر خشن، وحشتناک، عقب مانده، ضدّ عقل و مخالف فطرتی که داعش از اسلام و تسنّن به نمایش گذارده را، هیچ انسان سلیم النفس و خردمندی در عصر حاضر نمی تواند بپذیرد! @alhaydari @naghde_elhad
⚠️کتاب‌های انتقادی درباره اسلام و تشیع و ... ✍دکتر حسن انصاری، (مورخ و پژوهشگر مؤسسه تحقيقات عالی پرینستون امریکا) 🔹بعید می‌دانم کسی اهل اینترنت و کتاب باشد و تاکنون دهها سایت حاوی کتاب های قابل دانلود درباره اسلام و تشیع با مضامین انتقادی را ندیده باشد. بسیاری از این کتاب ها را که برخی کتاب های ضاله می خوانندشان و برخی کتاب های ممنوعه یک ویژگی مشترک دارند: این قبیل کتاب ها اگر هر نوع ارزشی را بتوان برای برخی از‌ آنها قائل شد مثلا شجاعت در بیان و یا جنبه های ادبی و فلان و بهمان اما تقریبا همگیشان این ویژگی مشترک را دارند که کتاب هایی اند که عالمانه نوشته نشده اند. 🔹محتوای این کتاب ها در بسیاری از موارد از بی اطلاعی نویسندگانشان و در برخی موارد دیگر دست کم از عدم وجود تخصص لازم در حوزه های تاریخ و مذهب و کتاب و ادبیات اسلامی حکایت دارند. تا آنجا که من دیده ام این نویسندگان که در غالب موارد معلوم نیست کجا تحصیل کرده اند و سابقه دانشگاهی و علمیشان چیست و بر پایه چه سطحی از دانش و آشنایی با زبان های مورد نیاز دست به قلم شده اند چنین می نماید که دورادور چیزهایی شنیده اند و یا تکه و پاره و اینجا و‌آنجا مطالبی خوانده اند و بعد به حساب خود درباره حقیقت اسلام و تشیع به کشفیاتی دست یافته و بر خود لازم می بینند که خلقی را از "جهالت" دیانت ورزی برهانند. 🔹نیک که بنگرید می بینید بیشتر این نویسندگان مقلد وار یکی دو کتاب اسلامشناسان غربی را ناقص و بدون در نظر گرفتن مقدمات خوانده اند و بعد گمان برده اند که این سخنان دیگر وحی الهی است و چون و چرا ندارد و اجماعی است و نظر همه متخصصان فن است. باید به این جماعت گفت: حفظت شیئا و غابت عنک اشیاء. سنت اسلام شناسی در غرب تنوع دارد و تاریخنگاری ساحت جزمی گرایی نیست. 🔹سنت اسلامشناسی سنت نقد و اصلاح مستمر است و همه جور متاعی هم در آن یافت می شود و بسیاری از آنچه شما بدان استنادی ناقص کرده اید بارها و بارها از سوی دانشمندانی دیگر در همین سنت مورد انتقادهای جدی قرار گرفته است. به هرحال وصله و پینه کردن مطالبی ناقص و بدون مقدمات لازم در بحث ها و بدون داشتن تخصص مورد نیاز برای مطالعه تاریخ و ادبیات دینی نتیجه اش می شود این چنین کتاب هایی با عناوین چشم خیره کن و دهان پر کن و البته بی محتوا. طبیعی است که هرگونه نقدی لازمه اش تخصص لازم و در فضای گفتگویی خردمندانه و بی تعصب است. چیزی که متأسفانه غالب این نوع کتاب ها تا آنجا که من دیده ام فاقد آنند. 🔹آنچه بسیاری از این نوع نویسندگان کتاب های به اصطلاح ممنوعه درباره اسلام و تشیع دست کم تاکنون نوشته اند از نقطه نظر علمی حائز هیچ اهمیتی نیست. این حکمی است که می توانم به عنوان یک متخصص در رشته تاریخ و اندیشه دینی دست کم درباره آنچه از این نوع کتاب ها تاکنون خوانده ام با اطمینان خاطر بگویم. 🔹مطالعه نوشته ها و تحقیقات تاریخی سنت های اسلامشناسی در غرب راه و رسم خودش را دارد و این شیوه ای نیست که گویا نویسندگان کتاب هایی که بدانها اشاره کردم با آن آشنا باشند. این نوع نوشته ها ممکن است خواننده ناآشنا را مدتی درگیر خود کند اما روشن است که اهل علم به این قبیل نوشته ها اعتنایی ندارند و این است سبب اینکه معمولا هم مورد انتقاد و ردیه نویسی قرار نمی گیرند. در واقع به چیزی گرفته نمی شوند و حق هم همین است. نقد الحـاد و آتئیسمـْـ 🆔 @Naghde_Elhad
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات! ◾️ آیت الله سید کمال حیدری (بخش اول) 🔹 در ایّام محرم، چه اعمالی را مُجازیم انجام بدهیم؟! پس از اینکه از منظر قرآن و به کمک روایات مشخص و اثبات شد که ایام مربوط به امام حسین (ع) مصداق بارز «ایام الله» است، سؤالی که پیش می آید این است که در این روز یا روزها چه اعمالی را باید انجام داد و به دیگر سخن، چگونه باید این ایام را یادآوری و احیاء نمود؟!: «وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيّامِ اَللّهِ»؛ ابراهیم/ 5 (و «ايّام اللَّه» را به آنان ياد آوری کن!). 🔸 در پاسخ باید گفت خود اهل بیت (ع) به ما فرموده اند که در این ایام چه کنیم. باید ببینیم خود معصومین (ع) چه موارد و مصادیقی را به عنوان شعائر الهی و حسینی برای ما معیّن نموده اند. یکی از کارهای مهمی که شیعیان باید در ایام محرم انجام دهند، به تصریح روایات، برپایی مراسم حزن و اندوه و ذکر مصیب برای سید الشهدا (ع) است. در برخی احادیث بیان شده که چطور عزاداری کنیم و چه اعمالی را به عنوان «شعائر الله» انجام دهیم. کارهایی از قبیل جزع، گریه، آه و ناله، فریاد، یادآوری و بازگویی رنج ها و مصیبت هایی که به اصحاب کربلا وارد شده و غیره. ⁉️ پس از بیان این مقدمه، یک سؤال اساسی مطرح می شود و آن اینکه آیا ما مُجازیم علاوه بر مواردی که در نصوص معتبر دینی وارد شده، برخی مصادیق احیاء و عزاداری را از پیش خودمان بر آنها بایفزاییم یا خیر؟! 👈 به عنوان مثال، آیا هر کسی حقّ دارد به بهانۀ شعائر حسینی صدای سگ در بیاورد، همچون حیوانات راه برود، قمه بزند و سر خودش و کودک شش ماه اش را بشکافد تا خون جاری شود، خودش را در حوضچۀ گل آلود بیاندازد، روی آتش و خار راه برود، خودش را زیر سم اسبان بیاندازد و از این قبیل اعمال؟! 👉 به بیان دیگر، همۀ ما شعائر حسینی را «عبادت» می دانیم، حال با این وجود آیا حق داریم علاوه بر آنچه که اهل بیت (ع) به ما فرموده اند، مصادیق جدیدی را از روی سلیقه و میل خودمان برای آن اختراع کنیم؟! به عنوان نمونه، آیا ما اجازه داریم نماز را هر طور که دوست داریم بخوانیم یا اینکه آن را باید فقط همان طوری به جا آوریم که پیامبر (ص) فرموده است؟!: «صَلّوا کما رَأَیتُمُونِی أُصَلّی»؛ بحار الأنوار، ج ۸۲، ص ۲۷۹ (همان‌گونه که می‌بینید من نماز می‌خوانم، نماز بخوانید). @alhaydari 🆔 @naghde_elhad
🔹 مصادیق شعائر حسینی، توقیفی است یا غیر توقیفی؟! آیا مشخص نمودن مصادیق شعائر دینی در ایام محرم، «توقیفی» است یا «غیر توقیفی»؟ یعنی ما فقط حق داریم همان طور که ائمه (ع) برای ما تعیین نموده اند عزاداری کنیم یا مجازیم برخی از مصادیق را هم خودمان به آن ها اضافه کنیم؟! یک عالم، مجتهد و مرجع دینی باید مبنای خودش را در این باره مشخّص کند؛ یعنی باید برای اثبات توقیفی یا غیر توقیفی بودن این اعمال جدید، دلیل بیاورد. اگر کسی با استدلال اثبات کرد که مصادیق شعائر حسینی (ع) توقیفی است، در این صورت بسیاری از کارهایی که امروزه در ایام محرم انجام می شود - اما اهل بیت (ع) آنها را به جا نیاورده اند - از اساس باطل و مصداق بدعت محسوب می شود! طبق این مبنا، به این دلیل که مثلاً هیچیک از ائمه (ع) نه قمه زده اند و نه کسی را به قمه زنی و شکافتن سر خود توصیه نموده اند، عمل «قمه زنی» بدعت در دین و مذهب قلمداد شده و حرام می گردد! یعنی هر عملی که نصّ شرعیِ معتبر در اثبات صحّت آن وجود نداشته باشد، خطّ قرمز محسوب شده و عمل به آن جایز نمی باشد. اما در مقابل، اگر کسی بگوید موارد ذکر شده از سوی اهل بیت (ع) همچون حزن و گریه و زاری صرفاً از باب مثال و بیان برخی از مصادیق بوده، و لذا باب افزودن مصداق های جدید برای آن مفتوح است، در واقع مبنای غیر توقیفی بودن شعائر حسینی را اخذ نموده است. 🔘 ادامه دارد... 📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة @alhaydari 🆔 @naghde_elhad
💠بہ نامـ خـدا ✍ فهرستی برگزیده از آخرین پست ها و مطالب کانال در دو بخش متن و مدیا تقدیم شما اعضای گرامی می شود. ⚫️لطفا در نشر این لیست ما را یاری کنید. ➖➖➖➖➖ 🔵 بخش متون: ▫️ارتباط باور های دینی و معنوی با سلامتی جسمی، ذهنی و اجتماعی بیماران مبتلا به سرطان. t.me/Naghde_Elhad/4307 ▪️راه های تاثیرگذاری دین و معنویت روی سلامتی، متفاوت اما مکمل یکدیگر هستند. t.me/Naghde_Elhad/4308 ▪️ افراد سالمندی که احساس نزدیکی به دارند، از حس سلامتی برخوردارند . t.me/Naghde_Elhad/4316 ▪️ایمان به خدا و دینداری با نرخ بقای بیشتر بیماران، پس از عمل پیوند کبد، در ارتباط است. t.me/Naghde_Elhad/4351 ▫️پایانی بر ادعای معروف آتئیست‌ها مبنی بر ازلی بودن انرژی و پیدایش جهان از هیچ یا همان پیدایش جهان از خلاء کوانتومی: t.me/Naghde_Elhad/4323 ▪️ایمان به خدا تاثیر مثبت شگرفی روی درمان بیماران روانی دارد. t.me/Naghde_Elhad/4329 ▫️دو مغالطه جدید: 1️⃣مغالطه؛ توسل به احتمالات 2️⃣مغالطه؛ می‌تواند باشد پس هست! t.me/Naghde_Elhad/4331 ▫️پایانی بر ایده‌ی پیدایش خود به خودی جهان از هیچ طبق مکانیک کوانتومی. t.me/Naghde_Elhad/4358 t.me/Naghde_Elhad/4359 ▫️مقاله؛عمر سنجی سنگ ها و زمان زمین شناختی؛ (روش های بدست آوردن عمر زمین) t.me/Naghde_Elhad/4378 ▪️برهان| اثباتِ گزاره نظریِ «واجب الوجود، موجود است» t.me/Naghde_Elhad/4513 ▪️ t.me/Naghde_Elhad/4379 ▫️علم تجربی چیزی را اثبات نمیکند| اثبات، یک دروغ بزرگ است. t.me/Naghde_Elhad/4396 ▪️سازگاری یا ناسازگاری علوم تجربی و منابع احادیث دینی؟! t.me/Naghde_Elhad/4399 ▫️اختراعات مسلمانان که جهان مدرن را شکل داد. t.me/Naghde_Elhad/4520۵ ▪️ t.me/Naghde_Elhad/4407 t.me/Naghde_Elhad/4408 🔹آتئیسم وﺗﺠﺎوز جنسی. 1️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4411 2️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4416 ▫️وقتی برهان فطرت توسط منابع معتبر تایید میشود. t.me/Naghde_Elhad/4437 🔸 روانشناسی دین. 1️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4443 2️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4445 3️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4460 ▫️دیدگاه قرآن و اسلام پیرامون کروی بودن زمین چیست؟ آیا علم یا دین اعلام کرده‌اند که زمین مسطح و تخت است؟ t.me/Naghde_Elhad/4447 ▪️ﺁﺗﺌﯿﺴﻢ ﻭﺷﺮﺍﺏ ﺧﻮﺍﺭﯼ 1️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4466 2️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4480 ▫️هرکس قرآن را مدافع جنگ و خشونت بداند هیچ چیزی از قرآن نمی‌داند! t.me/Naghde_Elhad/4487 ▫️چه گوارا قهرمان یا ماشین کشتار؟ t.me/Naghde_Elhad/4299 ▪️آتئیسم و برده داری 1️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4497 2️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4528 ➖➖➖➖➖ 🔴 بخش ویدیو و صوت: ▫️📺 مستند زیبای «مسئله خدا» تضاد و یا عدم تضاد بین علم و دین، منشاء تنظیم ظریف قوانین عالم را از زبان دانشمندانی همچون پاول دیویس، جان لنکس و ... بشنوید. t.me/Naghde_Elhad/4493 ▪️📺ویدیو تایید ایمان فطری به خدا توسط ریچارد داوکینز. t.me/Naghde_Elhad/4446 ▪️📺ویدیو پیدا کردن شواهدی برای وجود روح توسط پزشکان. t.me/Naghde_Elhad/4424 ▫️📺 ویدیو بسیار زیبا راجع به تنظیم شدگی ثابت های کیهانی t.me/Naghde_Elhad/4401 ▪️🎙آیا پنهان بودن خدا توجیه کننده الحاد می باشد؟ t.me/Naghde_Elhad/4360 ▫️📺نابودی استدلال استفن هاوکینگ در مورد پیدایش جهان از هیچ در کمتر از دو دقیقه. t.me/Naghde_Elhad/4343 🔸 📺مستند آمار به"مرد و زن"در ارتش آمریکا. 1️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4339 2️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4342 3️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4348 ▫️📺چرا شر وجود دارد؟|پاسخ حسین نصر t.me/Naghde_Elhad/4312 ▪️📺ثابت کیهانی چیست؟ t.me/Naghde_Elhad/4300 ▫️📺پیچیدگی باورنکردنی برای تشکیل ساده ترین شکل حیات! معقول ترین نتیجه ای که می توان از این پیچیدگی حیرت آور گرفت چیست؟تصادف؟! t.me/Naghde_Elhad/4503 ▪️🎙نشست علمی با موضوع کیهان شناسی - الهیات|دکتر گلشنی t.me/Naghde_Elhad/4510 ▫️📺 ویدیوی سخنان عده ای از دانشمندان در حمایت از خدا، دین و عدم تضاد بین علم و دین. t.me/Naghde_Elhad/4489 🔖 نقد الحــاد و آتئــیسمـ °•°•ڪلیڪ ڪنید•°•° ➕ http://t.me/joinchat/BWlNBjvJtPfJETUesUcuyQ
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات! ◾️ آیت الله سید کمال حیدری (بخش دوم) ... ⚫️ ملاکِ تعیین مصادیقِ مسائل شرعی و شعائر حسینی چیست؟! 🔹 در پاسخ به این نگرش (غیر توقیفی بودن مصادیق شعائر حسینی) و بر فرض صحّت آن – چنانچه کسی بدان قائل باشد - لازم است یک مطلب بسیار مهم علمی و فقهی را مطرح کنیم و آن اینکه: 🔅 تعیین مصادیق برای مسائل و عبادات شرعی بر دو قسم است: ➖ یک قسم آن از سنخ «قضایای شخصیّه» است که به خود انسان «به عنوان یک فرد» مربوط می شود؛ به عنوان مثال، در مسألۀ وجوب نفقه برای اهل و عیال، شارع مصادیق آن را معیّن ننموده بلکه آن را به عرف مردم ارجاع داده است؛ یعنی مصادیق آن را به عهدۀ خود انسان گذاشته تا از میان آنچه که در عرف جامعه معمول است، مواردی را که خودش صلاح می داند انتخاب و إعمال کند. ➖ اما قسم دیگرِ آن که صبغۀ عام و فراگیر دارد، مربوط می شود به «قضایای دینی، مذهبی و اجتماعی»، و نه «مسائل شخصی و فردی»! با توجه به دو نوع مصادیق مذکور، سؤال این است که شعائر حسینی، یک «قضیۀ شخصی» می باشد یا امری است که به کلّ مکتب اهل بیت (ع) ارتباط می یابد؟! پاسخ آن روشن است؛ چرا که در فرهنگ تشیّع، امام حسین (ع) نماد مکتب اهل بیت (ع) بوده و امور مربوط به ایشان به همۀ مسلمانان تعلّق می یابد، نه اینکه به فرد یا جریانی معیّن اختصاص داشته باشد! 👈 اکنون که مشخّص شد مسائل مربوط به امام حسین (ع) یک امر عامّ دینی و مذهبی است، باید افزود تعیین مصادیق احیاء و بزرگداشت ایام محرّم به عنوان شعائر حسینی (ع)، باید از سه معیار و شرط مهم و اساسی برخوردار باشد؛ وگرنه قطعاً مصداق بدعت و خرافه خواهد بود! 👉 🆔 @Naghde_elhad
1⃣ معیار اوّل: هماهنگی با کلّ منظومۀ دینی و مذهبی! 🔸 اولین شرط آن است که هر مصداقی از مصادیق شعائر حسینی باید با مجوعۀ معارف دینی و مکتب اهل بیت (ع) منسجم و هماهنگ باشد؛ یعنی به این شکل نباشد که یکی از اصول و مبانی اصلی دین و مذهب را زیر سؤال ببرد و نقض کند! اسلام، دینی است که تمام بخش ها و اجزاء آن با یکدیگر مترابط است و کسی نمی تواند فعلی را بدون توجه به سایر ابعاد و ساحت های آن انجام دهد. «فقه» اسلام باید با «نظام اخلاقی»، و اخلاقِ آن باید با «منظومۀ فکری و اعتقادی» آن هماهنگ و مرتبط باشد. بنابراین یکی از وظائف عالم دین یا اسلام شناس این است تشخیص بدهد فلان عملی که عدۀ معدودی در مراسم عزاداری بجا می آورند – مثلاً صدای سگ در آوردن – با اصول قطعیِ تبلیغیِ اسلام سازگار است یا نه؟! 🆔 @Naghde_elhad