حفظ سرمایه ها به عهده کیست ؟!
برخی از سرمایه های معنوی حوزه عبارتند از علما، اساتید، طلاب
یقینا یکی از سرمایه های معظم حوزه خراسان ،علمای بزرگ و آیات عظامی است که واجب الاحترام بوده و حفظ عرض و آبروی آنها بر همگان لازم است
گاه ظلم و تعرض به این سرمایه خواسته یا ناخواسته توسط نزدیکان این اعزه صورت میگیرد
منسوبین یا متوجه توالی فاسدهای اقدامات خود نبوده و متوجه نیستند که چه بلائی بر سر این سرمایه عظیم می آورند ،چرا که این عزیز را صرفا در لباس پدر ، پدر بزرگ، پدر همسر دیده ، ملک طلق خود دانسته و برای منافع خود از نردبان جایگاه ایشان بالا میروند در حالی که این سرمایه ها متعلق به اسلام ، حوزه و طلاب هستند این بزرگان متعلق به خودشان نیستند چه رسد ملک فرزند و داماد و نوه
این نابودگران سرمایه ها(منسوبین) اگر جاهلند، باید با تذکر آگاهشان کرد و اگر غافلند باید با لسان مطالبه بیدارشان کرد و اگر این دو اثر نداشت یقینا خائنند و باید با تازیانه نقدعمومی آنها را نواخت و با داس مطالبه همگانی این علفهای هرز را از پیرامون سرمایه ها هرس کرد و این یک وظیفه همگانی است
جریان نقد مبتنی بر منویات امام جامعه که "نقد ومطالبه محدود به هیچ فردی نیست "
بر خود لازم میداند بعد از تذکر به کسانی که با اقداماتی که شائبه رانت دارد با نقد و مطالبه به حفاظت از سرمایه های قویم شیعه اقدام نماید و این نقد و مطالبه را خدمتی به حوزه، بیوت و شخصیتهای حوزه میداند
لطفا هر جا رانت خواری ، سوء استفاده ، اقدامات خلاف قانون می شناسید جهت پیگیری امور با ما در میان بگذارید
https://eitaa.com/naghde_kh/418
#تشکر_قدردانی
قال الرضا علیه السلام :من لم یشکر المنعم من المخلوقین لم یشکر الله عزوجل
✳️یکی از مهمترین مولفه های قدرت و بالتبع اثر گذاری، نیروی انسانی است .
✅همراهی یکایک شما بزرگواران علیرغم همه مخاطرات ، برای جریان نقد باعث مباهات است
✅جریان نقد از ابتدا متکی به عموم اساتید و طلاب بوده و دست اندرکاران جریان جز خادمی جایگاه دیگری ندارند .
✅انعکاس صدای شما، پیگیری مشکلات شئون مختلف حوزویان اعم از اساتید ، مبلغین، پژوهشگران، مدیران، مسئولین آموزش، طلاب و... وظیفه ماست و در راه انجام وظیفه هر گونه هزینه اعم از زمان ، اعتبار و آبرو، پول و...را به جان خریده و در این مسیر هر گونه محدودیت و محرومیت را پذیراست .
✅۲۵۲۵ نفر اعضای مستقیم همراه با جریان نقد و عزیزان دیگری که غیر مستقیم با جریان در ارتباطند ، هر کدام یک سرمایه هستند و درخواست عاجزانه داریم که خادمین خود را در تبلیغ و ترویج گفتمان نقد یاری بفرمائید.
❇️عزیزان میتوانند نسبت به انعکاس نقدها به آی دی های زیر پیام بدن :
@Shekhejahadi
@mansouriGilani
@malakut
@ghiam89
با کانال نقد انقلابی حوزه همراه باشید 👇
ایتا
https://eitaa.com/naghde_kh/381
تلگرام
https://t.me/naghde_kh/19
🔴انجمن حجتیه : تحول مناسکی، تعبد عقایدی
◀️انجمن حجتیه یک انحراف شبه فرقه ای است که علیرغم هزینه های زیادی که برای مکتب اصیل شیعه ایجاد کرده هنوز در حال فعالیت است
◀️مسجد ، هیئت مذهبی، تولیدی های اقتصادی، بسترهای فعالیت انجمن است
❌تشدید فعالیتها در ظرفیت دهه فاطمیه
❌ دهه سازیهای مختلف با استفاده از شبکه ای از منبریها ،مداحهای غیر انقلابی و هیئات لاکچری، با هزینه های هنگفت قربانگاه جوانان عاشق اهل بیت علیهم السلام است .
⁉️شاخصهای انجمنی چیست؟
⁉️پروتکلها و سیاستهای جدیدشان چیست؟
⁉️آیا برخی فعالیتها و هیئات در مشهد متعلق به انجمن حجتیه است؟
⁉️حضور برخی علما در مجموعه های مذهبی با چه هدفی است ؟
✳️در لینک زیر ببینید 👇
https://eitaa.com/naghde_kh/422
✅به کانال نقد انقلابی حوزه بپیوندید
🔴انجمن حجتیه : تحول مناسکی، تعبد عقایدی
◀️انجمن حجتیه یک انحراف شبه فرقه ای است که علیرغم هزینه های زیادی که برای مکتب اصیل شیعه ایجاد کرده هنوز در حال فعالیت است
◀️مسجد ، هیئت مذهبی، تولیدی های اقتصادی، بسترهای فعالیت انجمن است
❌تشدید فعالیتها در ظرفیت دهه فاطمیه
❌ دهه سازیهای مختلف با استفاده از شبکه ای از منبریها ،مداحهای غیر انقلابی و هیئات لاکچری، با هزینه های هنگفت قربانگاه جوانان عاشق اهل بیت علیهم السلام است .
🕹اگر تا یک دهه قبل شاخصهای انجمن
تمرکز بر لعنهای علنی، عدم پرداختن به انقلاب، دعا نکردن برای امام و شهدا ، عدم استفاده از تصویر امامین انقلاب بود ،امروز دیگر آن شاخصها فرقان و معرِّف نیست ، چه اینکه در ابلاغ پروتکلهای جدید
🚫ورود به سیاست
🚫استفاده از تصاویر امامین انقلاب
🚫دعا برای امام و شهدا و...
نه تنها بلا مانع است حتی مورد تاکید نیز هست و با غلظت بیشتری اعلام میشود .
◀️شاید به علت شکست سیاستهایشان، در تقابل عریان با نظام به این نتیجه رسیده اند که زین پس برای کاهش هزینه های اعتباری برای فعالین انجمنی باید در لاک تقیه فرو رفته با تظاهر به همراهی با نظام از مواهب مادی مانند بودجه های مجموعه ها،
📢اعتباری مانند حضور در جایگاهها و مسئولیتهای کلیدی جهت تسهیل امور انجمن بهره مند گردند .
📢ورود به دنیای رسانه و حتی رسانه های وابسته به مجموعه های انقلابی، برگزاری همایشهای پر طمطراق اعم از عید غدیر و فاطمیه
📢پوشش چهره واقعی خود با دعوت از شخصیتهای حوزوی، حاکمیتی و علمی انقلابی نیز اخیرا در رفتارهای انجمنیها مشهود است .
✅انجمنیها علیرغم تحول مصلحتی در مناسک ، از نظر معرفتی هیچ تحولی را نپذیرفته ،در جلسات خصوصی خود عقاید انحرافی را فریاد میزند .
✳️اینکه هیئت آل یاسین در مشهد تا چندی قبل پاتوق اینگونه افراد بوده مشهور است و اگر این هیئت بخواهد انقلابی بودن خود را اثبات کرده و خود را از این اتهام تبرئه نماید راه طولانی در پیش دارد
❌با راه اندازی نمایشگاه نگین شکسته و بهره برداری رسانه ای از شخصیتهایی چون آیت الله شب زنده دار، صدیقی، مرتضوی
❌و همچنین جانمایی آیتم های انقلابی در برنامه
❌و جلودار کردن شخصیتهای موجه انقلابی در ارتباط با مجموعه ها و شخصیتهای انقلابی
نخواهد توانست چند دهه فعالیتهای خنثی، با حضور پر رنگ جریانهای انجمنی در این هیئت را جبران نماید و این اقدامات برای تبرئه آنها کافی نیست.
✳️محتمل است که گردانندگان اینگونه برنامه ها نیت خیر و حتی سابقه انقلابی نیز داشته باشند ، در این صورت باید با اهرمهای قویتر مانند
✅تبری جستن از انجمن حجتیه
✅برگزاری کلاسهای رد انجمن در حسینیه برای جوانان
✅برگزاری دوره های معرفتی با استفاده از اساتید مورد تایید حوزه و سازمان تبلیغات
✅حضور و فعالیت جدی در ظرفیتهای انقلابی
✅دعوت از سخنرانان و مداحانی که مشتهر به انجمنی نیستند
✅عضویت چند عضو حقوقی (نماینده ریاست سازمان تبلیغات، نماینده ای از طرف امام جمعه، رئیس کانون مداحان)
در هیئت امنای خود جهت تصمیمات اصلی هیئت
شائبه انجمنی بودن را از بین ببرند .
🔐یک سال پیش رو ،فرصتی است تا مسئولین، مامورین امنیتی، دغدغه مندان انقلابی با رصد فعالیتهای حسینیه آل یاسین به قضاوت منصفانه و مصاب بپردازند .
🔇پ.ن: از اینکه حتی یک نفر را از دایره انقلاب خارج کنیم ابا داریم اما پذیرش جریان خزنده انجمن حجتیه را هم با چند نمایش تبلیغاتی و شعار و شخصیت انقلابی حماقت میدانیم .
❇️حواستان را جمع کنید که نکند یکمرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیهایها همه چیزتان را نابود کردهاند. من به شما آقایان علاقهمندم ولی لازم میدانم گاهی که مسئلهای را میبینم تذکر دهم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
روحالله الموسوی الخمینی»
منبع: صحیفه امام ،ج۲۱،ص۵۷۹
✳️به کانال نقد انقلابی حوزه بپیوندید 👇
ایتا
https://eitaa.com/naghde_kh/422
تلگرام
https://t.me/naghde_kh/20
#تقدیر_تشکر
🔴در دوره جدید مدیریت متاسفانه با نیروهای مرکز ،چه آنها که رفتند و چه آنها که آمدند محترمانه برخورد نمی شد
🔴بسیاری از نیروهای زحمتکش مرکز که سالیان متمادی زحمت کشیدند
و عزیزانی که بازنشسته شدند و مورد احترام طلاب بودند هرگز تکریم و تودیع نشدند
❌حتی در برخی موارد عزلهای زننده و تحقیر آمیز در راهرو مرکز را نیز شاهد بودیم
✳️از اینکه الان مدیر محترم تغییر رویه داده و از نیروی خود تشکر کرده و تودیع محترمانه ای داشتند تقدیر و تشکر میکنیم و امیدواریم این رویه ادامه داشته و نسبت به همه خدمتگذاران طلاب اعم از مدیران مدارس، کارمندان در همه سطوح ، رانندگان و حتی عزیزان زحمتکش آبدارخانه و... ادامه یابد
✅چه اینکه حوزه باید الگو برای بقیه ادارات باشد و ظهور و بروز برخورد و تکریم اسلامی در حوزه پر رنگ تر باشد .
👌اینکه مدیر محترم حوزه گاه احوالی از کارمندان خود در همه سطوح بپرسد ،نظراتشان را بشنود، سر زده در اتاقشان حاضر شده خدا قوت بگوید ، برای تولد فرزندشان تبریک بگوید، برای مصیبت وارده به آنها تسلیت بگوید
❇️ به شدت میتواند به افزایش تعهد کاری ، تقویت دلبستگی سازمانی ، ایجاد احساس مطلوب به مجموعه ، اطاعت مبتنی بر محبت از مدیر ، انسجام تشکیلاتی و...منجر شود .
🔴اما آنچه همه این برکات را ذبح میکند ، بی توجهی و یا تبعیض است .
❌اینکه برای مجلس ترحیم پدر یا برادر فلان معاون، مدیر محترم با چندین ماشین تا منتهی الیه خراسان شمالی بروند ولی برای کارمند دیگر به یک پیام تسلیت آن هم نه از طرف مدیر در کانال حوزه بسنده شود تبعیض نابخشودنی است
https://eitaa.com/naghde_kh/423
⁉️پرسش وپاسخهائی نسبت به:
◀️هیئت آل یاسین
◀️سوگواره نگین شکسته
◀️انجمن حجتیه
✳️پس از انتشار مطلبی درباره تحرکات انجمن حجتیه و ابهامات درباره برخی هیئات مشهد حملات بی سابقه ای در حمایت از تفکرات انجمنی گاه از طرف حوزویان صورت گرفت که نشان دهنده پایین بودن سطح اطلاعات وتحلیلها بود
مجموعه های تبلیغی ،فرهنگی، علمی و امنیتی باید بیشتر توجه به رشد اینگونه تفکرات انحرافی باشند
⁉️در این بین سوالات و ابهاماتی هم نسبت به هیئت آل یاسین وسوگواره نگین شکسته مطرح بود که در ضمن ده سوال به آنها پاسخ خواهیم داد .
1⃣چرا این مجموعه خدوم را متهم به انجمنی میکنید؟
2⃣این مجموعه با مدیریت آیت الله شرعی که یک فرد انقلابی است مدیریت میشود چگونه ممکن است انحراف داشته باشد؟
3⃣این مجموعه برای امام وانقلاب دعا میکند وعکس آنها را هم نصب میکند دیگر از انقلابی گری چه میخواهید ؟
4⃣شما از هیئت اهل بیت انتظار دارید مثل نماز جمعه سیاسی باشد ؟
5⃣شما از افرادی مانند آیت الله صدیقی و شب زنده دار انقلابی تر هستید ؟ آنها این هیئت را تائید کرده اند
6⃣سوگواره نگین شکسته خیلی هم محتوای خوبی داره و بسیار قابل استفاده است چرا متهم میکنید ؟
7⃣چرا حوزه علمیه ،مدارس علمیه بسیج طلاب ،سازمان تبلیغات و...این مراسم را تبلیغ کردند ؟
8⃣چرا این حساسیت ها برای هیئات مذهبی دیگر نیست؟
9⃣چرا میخواهید کم کاری مجموعه های حاکمیتی و انقلابی را با تخریب این مجموعه فعال تبرئه کنید ؟
0⃣1⃣آیا این انتقادات با جذب حداکثری منافات ندارد ؟
✳️در کانال نقد انقلابی دنبال بفرمائید👇
https://eitaa.com/naghde_kh/424
پرسش و پاسخ "قسمت اول"
1⃣چرا این مجموعه خدوم را متهم به انجمنی میکنید؟
✅ج: متهم نکردیم ،گفتیم کسانی که ادعای انقلابی گری دارند با توجه به سابقه خنثی وبعضا جهت دار و حضور فعال برخی عناصر انجمنی در 17 سال گذشته ،الان باید اعتماد سازی کرده و فعالیتهای نرم افزاری خود را افزایش دهند
2⃣ این مجموعه با مدیریت آیت الله شرعی که یک فرد اقلابی ،پدر شهید و ...است مدیریت میشود چگونه میتواند انحراف داشته باشد؟
✅ج :اگر واقعا یک فردی با این سطح از همراهی با انقلاب این مجموعه را مدیریت میکرده توقع داریم که هم در مناسبات انقلاب ،هم درانتخاب سخنران ومداح ،هم در برگزاری جلسات معرفتی برای جوانان یکی از پایگاههای انقلاب در مشهد باشد در حالی که اصلا اینچنین تصوری نسبت به این مجموعه حتی دربین مستمعین آن نیست و در یک مقایسه با مجموعه ای مانند مهدیه مهر آباد که بدون بودجه های میلیاردی ،اسپانسرهای متمول و متولیی چون آیت الله شرعی انقلابی ، در حاشیه شهر توسط عده ای جوان کارگر اقدامات فوق العاده ای داشته که هیئت مذکور یک درصد از آن اقدامات را هم در پرونده خود ندارد اما برای تبلیغات آنچنانی و ارتباط با مسئولین بضاعتی ندارند .
لازم به ذکره که مدیریت حسینیه در اختیار فرزند آیت الله شرعی بوده نه خود ایشون .
3⃣این مجموعه برای امام وانقلاب دعا میکند وعکس آنها را هم نصب میکند دیگر از انقلابی گری چه میخواهید ؟
✅ج :حرکات نمایشی و سخت افزاری میتواند مصلحتی و تقیه ای باشد اتفاقا اگر انقلابیگری را در این اقدامات خلاصه کردیم منافق پروری رونق میگیرد و هر کسی تحت لوای این اقدامات نمایشی میتوانند خطرناک ترین تفکرات را پرورش داده و تحت امنیت عکس و دعا و... در امان بمانند .بلکه شاخص انقلابیگری در نرم افزار و تفکرات ترویج شده در آن مجموعه است
4⃣شما از هیئت اهل بیت انتظار دارید مثل نماز جمعه سیاسی باشد ؟
✅ج :خیر ،اگر چه سیاست و دیانت قابل تفکیک از یکدیگر نیستند لیکن کمترین توقع از هیئتی که ادعای انقلابیگری دارد این است که سخنرانها و مداحان مشتهر به انقلابی گری و موضوعاتی که لا اقل مبانی انقلاب از قرآن و حدیث را تبیین میکند در جلسات مطرح کند در حالی که اینگونه نیست کافی است که با شفافیت لیستی از سخنرانان ،مداحان، موضوعات مطرح شده را در این 17 سال منتشر نماید
5⃣شما از افرادی مانند آیت الله صدیقی و شب زنده دار و ... انقلابی تر هستید ؟ آنها این هیئت را تائید کرده اند
✅ج: اولا باید از این بزرگان سوال کرد با اینهمه ابهامات چگونه با حضور خود مخاطبین را به اشتباه می اندازند
ثانیا احتمال هم دارد برای این عزیزان این ابهامات برطرف شده باشد ولی دلیل نمیشود برای افکار عمومی شفاف سازی نشود . این عزیزان هیچ کدام نه مرجع تقلید دیگران هستند ،نه سیره آنها برای دیگران حجت است .
ثالثا حضور در یک مراسم روضه دلیل برای تائید تمامی حرکت یک جریان نیست .
به کانال نقد انقلابی حوزه بپیوندید 👇
https://eitaa.com/naghde_kh/425
✅پرسش و پاسخ "قسمت دوم"
6⃣سوگواره نگین شکسته خیلی هم محتوای خوبی داره و بسیار قابل استفاده است
✅ج: اولا باید تفکیک کرد بین محتوا ،مجریان و منطق تولید یک اثر
بلاتشبیه فیلم یوم العذاب(بانوی بهشت) محتوای فوق العاده ای داره و از نظرتاریخی هم مستند وهم مطلوبه اما به سفارش یاسر الحبیب (شیعه انگلیسی)و توسط کارگردان هالیوودی (ضد اسلام )ساخته شده ویقینا آتش تفرقه بین مذاهب را شعله ور خواهد کرد
ثانیا این نمایش از نظر محتوائی صرفا یک روضه مصور است با دیالوگهای ضعیف ،شخصیت پردازی ضعیف ، واژه پردازیهای تنش زا ،روایت بدون تحلیل ،با کمترین اثر گذاری بصیرتی و رفتاری در مخاطب وجز تحریک احساسات مثل همان مجالسی که در حسینیه آل یاسین برگزار میشود آورده ای برای مخاطب ندارد .
ثالثا منطق تولید این نمایش قبل از هر چیز تنزیه آل یاسین و تبلیغ آن است ،این نمایش محملی برای راضی کردن مسولین شهراست تا ظرفیتهای تبلیغی اعم از شهری و رسانه ای ،سرویس پیامکها و... را در اختیار یک هیئت بگذارند و اگر واقعا هدفشان ترویج معارف بود نیازی به اینهمه بولد کردن نام هیئت نبود و میتوانستند با اخلاص تمام ،بدون تمرکز بر تبلیغ هیئت چه در مقدمه نمایش در هر سیانس و چه در تبلیغات خیابانی این خدمت را به مومنین ارائه کنند .
7⃣چرا حوزه علمیه ،مدارس علمیه و بسیج طلاب این مراسم را تبلیغ کردند ؟
✅ج : با استفسار از مسئولین متوجه شدیم که نه رسانه های رسمی حوزه ونه بسیج طلاب ،نه سازمان تبلیغات و...هیچ گونه تبلیغ رسمی نداشته اند ،ممکن است برخی از افراد به صورت خود جوش اقدام به تبلیغ کرده باشند
8⃣چرا این حساسیت برای هیئات دیگر نیست؟
✅ج: برخی از هیئات مدعی انقلابیگری نیستند
برخی هیئات کنشگر و فعالیت اینچنینی ندارند
و برخی هیئات مشهور به برخی شائبه ها نیستند تا لازم باشد حساسیت به خرج داده بشه این هیئت هم مدعی است و هم فعالیت زیاد داره و هم مشهور به برخی شائبه هاست که چنانچه تغییر رویه داده ،مدیریتش عوض شده یا... لازم است شفاف سازی کنند
9⃣چرا میخواهید کم کاری مجموعه های حاکمیتی و انقلابی را با تخریب این مجموعه فعال تبرئه کنید ؟
✅ج: اولا کم کاری مجموعه ها به نوع مدیریت برمیگردد و ممکن است نسبت به برخی مجموعه ها صادق باشد ولی بسیاری از مجموعه ها بر اساس وظایف و رسالتهای خود فعالیتهای صدها برابری دارد لیکن چون گستره عملیاتی آن کل استان خراسان است ممکن است به چشم نیاید ،مانند اعزام هزاران مبلغ به کل استان، ساماندهی هزاران هیئت مذهبی ،تربیت صدا سخنران ،مداح،قاری ،راه اندازی صدها دارالقرآن ،برگزاری بیش از 600 جشن محوری فقط در دهه ولایت ،راه اندازی راه پیمائیها و تجمعات چندین هزار نفری در اعیاد و شهادات اهل بیت علیهم السلام و...
0⃣1⃣آیا این انتقادات به یک مجموعه با جذب حداکثری منافات ندارد؟
✅ج: انتقاد برای رفع عیوب مجموعه جهت تنویر افکار عمومی است و با عمل به راهکارهای ارائه شده این مجموعه میتواند خود را به عنوان یک مجموعه ارزشی تثبیت نماید ، جذب حداکثری به معنای جذب فرقه های انحرافی نیست
به کانال نقد انقلابی حوزه بپیوندید 👇
https://eitaa.com/naghde_kh/425
🔹حضور پر ابهام "آقازاده" حضرت آیت الله مرتضوی زید عزه در صد و چهل و سومین جلسه شورای عالی حوزه علمیه خراسان
🔴معلوم نیست این بزرگوار با چه مجوزی در این جلسات شرکت میکند
⁉️آیا از طرف رهبری به ایشان اجازه حضور داده اند ؟
⁉️آیا شورای عالی به ایشان اجازه حضور داده اند ؟
لازم به ذکر است که شورای عالی بر اساس قوانین حق این اجازه را ندارد
⁉️آیا به جای والد محترمشان شرکت میکنند ؟ طبق کدام قانون جایگزینی؟
⁉️آیا بدون هیچ مجوزی خود را بر جلسه شورا تحمیل میکنند؟
❌اینکه دبیر محترم و اعضای شورا به خاطر رعایت شان والدشان ایشان را منع از حضور نمیکنند ،حضور ایشان را توجیه نمیکند
✳️طلاب متوقعند اساتید خود را ملتزم به قوانین و احکام رهبری عزیز بدانند .
✅در صورت بی توجهی به این تذکرات دلسوزانه ، چاره ای جز این نخواهیم داشت که اساتید ، طلاب و حوزویان را در جریان برخی سهم خواهی های منسوبین این بزرگوار قرار دهیم .
والامر الیه...
✳️احترام امام زاده به متولی آن است✳️
✳️به کانال نقد انقلابی حوزه بپیوندید
ایتا
https://eitaa.com/naghde_kh/429
✳️مرقومه یکی از اساتید مبرز و انقلابی حوزه علمیه خراسان
✅ضمن تقدیر و تشکر از این استاد بزرگوار کانال نقد اعلام آمادگی خود را جهت انعکاس نظر اساتید ،مبلغین و طلاب حوزه اعلام میدارد .
باسمه تعالی
نکاتی پیرامون نمایش نگین شکسته
✳️نور ولایت در هر قلبی که لانه گزیند، لاجرم موجب سبزی و خرمی میشود. در این میان، محبت به مادر سادات، گوهری است که بهطور ویژه جلوهنمایی مینماید.
✳️این محبت مقدس در طول تاریخ، منشأ خدمات فراوانی شده و بسیاری از آثار فاخر شیعه صرفا جهت اداء دین به این محبت نورانی، آفریده شده و بخش اعظمی از جانفشانیها در مسیر إحیاء این محبت، صورت گرفته است. در زمان معاصر نیز بسیاری از اقدامات فرهنگی را میتوان بازتابی از این نور دانست.
✳️ نمایش «نگین شکسته» یکی از همین فعالیتهای فرهنگی است. نگارنده که خود، حضوری این نمایش را مشاهده نمود، به بهانه این تلاش ارزشمند، نکاتی را یادآور میشود؛
✳️امور مثبت فراوانی در این برنامه وجود داشت که نظم، تسلط مناسب بازیگران، پذیرایی قابل تقدیر، کیفیت بالای تجهیزات و ... گوشهای از این نکات زیباست، اما پس از پایان نمایش، سؤالاتی نیز در ذهن مخاطب بهوجود میآمد که با مطرح نمودن آن، شاید بتوان پاسخ مناسبی بهدست آورد؛
◀️1- کلیپی که قبل از شروع نمایش، و به عنوان معرفی حسینیه آل یاسین پخش شد، این حسینیه را بهطور کامل منتسب به انقلاب و در خدمت اهداف نظام معرفی نمود، حال سؤال اینجاست که آیا این انتساب در برنامههای سالانه این حسینیه قابل مشاهده است؟
◀️2- آیا شیوه ارائه این بخش از تاریخ و نحوه تدوین نمایشنامه، با اهداف انقلاب اسلامی همسو است؟ در اینکه محبت و ولایت آل الله اساس انقلاب و حکومت جمهوری اسلامی است، شکی نیست، اما در شرائط کنونی که وحدت کلمه اهمیت مضاعفی پیدا کرده و سفارش همیشگی امام امت بوده است، این نمایش چه نسبتی با وحدت کلمه میان مردم دارد؟ در این زمانه که دشمنان تنها راه شکست ایران را مخدوش نمودن وحدت ملی و برپایی اغتشاشات داخلی میدانند، این شیوه نمایش معارف، مخالف با اهداف دشمن ارزیابی میگردد یا موافق با آن؟
◀️3- اگر یک سنی وارد سالن نمایش شود، یا بر اثر تبلیغاتی که مسئولین حسینیه انجام داده و آدرس فضای مجازی حسینیه را بهطور عمومی اعلام کردند، در فضای مجازی، این نمایش را به نظاره بنشیند، چه عکسالعملی نشان خواهد داد؟ آیا از شیعه کینه به دل نمیگیرد و اگر بتواند در صدد انتقام برنمیآید؟ و آیا این همان طریقی است که امام صادق علیه السلام آن را موجب زینت اهل بیت علیهم السلام و مایه جذب قلوب مخالفین، معرفی نمود؟
◀️4- در یک سؤال کلیتر آیا این نوع نمایش، تعارضی با ضوابط تقیه و لزوم پایبندی به آن ندارد؟ در عصر کنونی که بسیاری از سخنرانیهای اشتباه، بهانه تکفیر و قتل شیعیان را فراهم آورده است، آیا این شیوه نمایش، جان و امنیت کسی را بهخطر نمیاندازد؟
◀️5- مقام معظم رهبری جلسهای را که نتیجهاش بغض نسبت به عامه اهل سنت باشد، جلسه مطلوب دینی نمیداند، آیا بهتر نبود با توجه به این دغدغه، نقش جهل قصوری در ارادت عامه اهل سنت به غاصبین خلافت، تبیین میشد تا زمینه ایجاد بغض و کینه بین مسلمین فراهم نیاید؟
◀️6- امیرالمؤمنین علیه السلام سبب اصلی سکوت خویش در وقایع پس از رحلت نبی مکرم اسلام را، حفظ وحدت امت معرفی مینماید، حال پرسیده میشود که این نمایش چقدر توانست سبب این سکوت را برای جامعه امروز، روشن نماید؟ و آن را قابل الگوگیری معرفی نماید؟
◀️7- آیا مطرح کردن این وقایع تاریخی در بین مردم، مناسب است؟ یا اینکه بنابر توصیه بزرگان جای طرح این اختلافات در میان نخبگان است؟
◀️8- پس از پایان نمایش، تنها توصیهای که گوینده متن دارد، دعا برای فرج میباشد. آیا اکتفاء به همین یک سفارش، افکار طیف انجمن حجیته را تداعی نمیکند؟ آیا بر اساس منظومه فکری امامین انقلاب، تنها وظیفه ما نسبت به ولایت اهل البیت دعا برای فرج است؟ آیا خود حضرت صدیقه کبری علیها السلام تنها به دعا اکتفا نمود؟
در پایان یادآور میشود که:
✅ اولا در تبیین معارف فاطمی، آیا ضرورتی نسبت به استفاده از قالب نمایش، احساس میشود؟
✅ ثانیا در صورت ضرورت استفاده از قالب نمایش، آیا نمیشود مانند روضهها که به حوادث پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بدون عبور از خط قرمزها اشاره میشود، استفاده نمود؟
❇️پ.ن: فرمایشات استاد ، بدون هیچ گونه دخل و تصرفی در کانال قرار داده شده .
به کانال نقد انقلابی حوزه بپیوندید 👇
https://eitaa.com/naghde_kh/430
25.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قال علی علیه السلام:
النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا... حکمت ۱۶۲
متاسفانه گاه سوء تفاهمها و کج فهمیها و گاه نفهمیها باعث تغییر نگاه، تغییر حب و بغضهای انسان و قضاوتهای او میشود
در جریان اخیر، اینگونه قضاوتها فراوان انجام شد
بعد از ۱۳ سال فعالیت و چندین سال تجربه برگزاری سوگواره توسط هیئت آل یاسین برای اولین بار اظهار و اعتراف صریح به انقلابی بودن در ضمن کلیپ بیش از ۱۵ دقیقه ای در ابتدای هر سیانس نمایشی با مستمعی بیش از ۱۰۰ هزار نفری صورت گرفت .
تا قبل از این اعتراف صریح ، چون این هیئت شهرت انقلابی نداشت هیچ توقعی هم از این هیئت مطرح نبود ،مثل دهها هیئتی که حتی ضد انقلاب هستند و هیچ مطالبه ای از آنها مطرح نمیشه
اما بعد از این داعیه انقلابیگری ، طبیعی است که مطالبه میشود جهت تنویر افکار عمومی ، اقداماتی در راستای این ادعا انجام بدن
پیشنهاداتی که برای اعتماد سازی داده شده را اجرا کنند تا مطمئن شویم این هیئت آنچنان که ادعا کرده انقلابی است
عده ای از طرفداران و مستمعین چندین ساله هییت آل یاسین ،این اعتراف به انقلابیگری را تقیه میدانند لیکن ما یقین به این مطلب نداریم و امیدواریم این ادعا صادقانه بوده ودر ادامه فعالیتهای هییت این ادعا به ثبوت برسد یقینا نفاق بدترین آفت دین و دینداران است و هیهات که خدمتگذاران به مجالس اهل بیت اینگونه باشند
البته حساب خدمتگذاران با اخلاص سوگواره و مستمعین این هیئت حسابشان از سیاستگذاران این مجموعه جداست
دهه فجر در راهه و هیئت انقلابی نمیتونه به این ظرفیت بی تفاوت باشه ،
منتظر اقدامات انقلابی این هیئت هستیم
https://eitaa.com/naghde_kh/431
⏪مردی از صحابه امیرالمؤمنین در جریان جنگ جمل، سخت در تردید قرار گرفته بود. او دو طرف را می نگریست.
⏪از یك طرف علی را می دید وشخصیتهای بزرگ اسلامی و از طرفی پیشتازان در اسلام،و مردان در میدان جنگهای اسلامی
آن كه حتی در روز سقیفه از جمله متحصّنین در خانه ی علی بود.
⏪این مرد در حیرتی عجیب افتاد
كدام یك حق است؟
امام علی علیه السلام فرمودند:
اِنَّكَ لَمَلْبُوسٌ عَلَیْكَ، اِنَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا یُعْرَفانِ بِاَقْدارِ الرِّجالِ، اِعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اَهْلَهُ وَ اعْرِفِ الْباطِلَ تَعْرِفْ اَهْلَهُ
⏪سرت كلاه رفته و حقیقت بر تو اشتباه شده. حق و باطل را با میزان قدر و شخصیت افراد نمی شود شناخت. این صحیح نیست كه تو اول شخصیتهایی را مقیاس قرار دهی و بعد حق و باطل را با این مقیاسها بسنجی: فلان چیز حق است چون فلان و فلان با آن موافقند و فلان چیز باطل است چون فلان و فلان با آن مخالف.
علی بعد از پیغمبر جوانی سی وسه ساله است با یك اقلیتی كمتر از عدد انگشتان، در مقابلش پیرمردهای شصت ساله با اكثریتی انبوه و بسیار. منطق اكثریت این بود كه راه بزرگان و مشایخ این است و بزرگان اشتباه نمی كنند و ما راه آنان را می رویم. منطق آن اقلیت این بود كه آنچه اشتباه نمی كند حقیقت است؛ بزرگان باید خود را بر حقیقت تطبیق دهند.
از اینجا معلوم می شود چقدر فراوانند افرادی كه شعارشان شعار تشیع است و اما روحشان روح تشیع نیست.
مجموعه آثار شهید مطهری . ج16 ص: 309
پ.ن:حضور این افراد در سوگواره ، دلیل تامی بر صحت جهت گیری هیئت آل یاسین نیست.
https://eitaa.com/naghde_kh/432