eitaa logo
نقد علی اکبر رائفی پور
1.9هزار دنبال‌کننده
391 عکس
213 ویدیو
3 فایل
نقد و بررسی توهمات یک شومن مذهبی 🔸️گروه نقد و نظرات https://eitaa.com/joinchat/4210753847Cb57e129398 مدیر: @borhanian
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۴. می گوید‌ «مگر معصوم نمی‌گوید اشتباهات یک نفر را خصوصی به او بگویید؟ اول بپرسیم» از چه کسی بپرسیم؟ مگر حضرتعالی اصلاً راهی برای ارتباط مستقیم با خودتان گذاشتید که استعلام کنیم؟ مگر موسسه تحت امرتان اصلاً پیامهای ما را به شما میرساند؟ اگر هم میرساند مگر اصلاً پاسخی برای منتقدان و پرسشگران مهیا کرده است؟ از کدام تذکر خصوصی حرف می‌زنید وقتی خودتان هیچ سازوکاری برای آن طراحی نکردید و صرفاً عده‌ای مجیزگو پشت تلفن نشاندید تا هر نقدی مطرح میکنیم فقط بگویند «کلیپها تقطیع شده است»؟ 🔸ملاحظه کنید که ۹ دقیقه سخن رائفی‌پور هیچ ارتباطی با مطلبی که درباره شوخی‌های اهلبیت گفته بود نداشت و خودش مصداق نشر اشتباهات و پاک کردن شیشه با دستمال کثیف است. چه حکیمانه فرمودند که من كثر كلامه كثر خطاؤه (بحار الأنوار ج ۷۱ ص ۲۹۱) @naghd_raefi
📌آقای جواد ابوالقاسمی این مطلب را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است. 💡به جناب ابوالقاسمی عرض میکنیم: ۱. حکایت رائفی‌پور، مساله یک اشتباه جزئی ساده نیست. مساله یک رویه غلط است. مساله یک سبک از بیخ و بُن نادرست و کژراهه است. مساله ورود غیرمتخصص در مباحث تخصصی است. مساله اظهارنظر کردن در هر موضوع و مساله‌ای است‌. اگر صرف همین نحوه بیان بد رائفی‌پور بود مطمئن باشید کسی صدایش درنمی‌آمد. ولی خطاهای علمی و روشی این جوان، به قدری زیاد است که شبهه تعمد را تداعی میکند. ده‌ها اشکال به این جوان وارد است و در این کانال، پیش چشم همگان است. ۲. جناب ابوالقاسمی! فرض کنیم یک سنی یا یک وهابی با استناد به این گزارش، اشکالی بر حضرت علی(ع) وارد میکرد. میدانم اولین پاسخ شما این بود که روایت مذکور سند ندارد و قابل احتجاج نیست. حالا چه شده که این نقل را تلقی به قبول کردید؟ پس آنهمه درس رجال و درایه که خواندید چه شد؟ ۳. ما بارها تذکر دادیم. نتیجه‌ای ندیدیم. تغییری در سبک و رویه رائفی‌پور مشاهده نشده. آسیب این جریان، بعدها مشخص میشود که دیگر خیلی دیر است و از دست هیچکس کاری برنمی‌آید. @naghd_raefi
📌اینکه همه چیز را نمیشود علنی بیان کرد حرف درستی است. اینکه فرهنگ کنونی، سخن‌گفتن از برخی موضوعات را روا نمیداند هم متین است. اما اینکه رائفی‌پور واقعه را طوری بیان کرد که مخاطب، درک دیگری از ادب ائمه داشته باشد هم اشکال واردی است آنهم به این نحو که به همه اهلبیت تعمیم داد و قصه را منحصر در یک امام نکرد. احتمالاً مقصود رائفی‌پور این داستانی است که در زهرالربیع آمده: «روي أنه جاء رجل إلى علي (ع) فقال له إن لي إمرأة كلما جامعتها تقول قتلتنی قتلتني. فقال اقتلها بهذه القتلة و علي إثمها»(زهرالربیع، ص ۹) اجازه بدهید ترجمه کنم تا قضاوت عادلانه‌تر شود: 《مردی به امام علی گفت وقتی با همسرم مجامعت میکنم میگوید مرا کشتی، مرا کشتی. حضرت فرمود: به این نحو او را بکش، گناهش گردن من》 این قصه را قبل از جزایری، ابشیهی شافعی(م ۸۵۰ ق) و قبل از او نیز، ابن‌عبدربه(م ۳۲۸ق) نقل کرده‌اند.(المستطرف في كل فن مستظرف، ج ۱ ص ۴۶۵ و العقد الفرید ج ۷ ص ۱۵۵) و بعید نیست جزایری از این مآخذ گرفته باشد. 💡حالا اینکه آیا مضمون این قصه(که هیچ سندی ندارد) را نمیشود در جمع پیران نود ساله گفت یا نه؟ قضاوت با خواننده متفکر منصف @naghd_raefi
📌از دیشب کلیپی منتشر شد گویای آنکه تیم موسسه مصاف و شخص آقای رائفی‌پور در پی انتقادات گسترده علیه مطلبی که درباره شوخی‌های اهلبیت گفته بود توضیحی را مجدداً ضبط و به فیلم اصلی چسبانده و آنرا بعنوان کلیپ اصلی منتشر کردند(اینجا) و از دیشب، دوستان متعددی این کلیپ را برای بنده ارسال کردند ولی طبق اصول اخلاقی و به حکم حمل به صحت کردن کار مومن، به همه دوستان عرض کردم شاید مطالب مرتبط در آن جلسه را به همدیگر چسباندند تا قرائن کلام، در کنار هم باشد. امروز یکی دیگر از دوستان که مدعی بودند تخصصشان مهندسی صدا است با قاطعیت گفتند این فیلم، همان فیلم اصلی جلسه نیست و بخش دومش ضبط شده و به بخش اول، چسبانده شده. بنده فیلم اصلی جلسه را در ۴ آذر دیدم(اینجا) از دقیقه ۶۳ و ۴۰ ثانیه که بحث شوخی‌های اهلبیت را مطرح کرده تا آخر جلسه، هیچ سخنی از توضیحات بعدی رائفی‌پور در کلیپ اول نبود. حقیقتاً شوکه شدم و در بهت و حیرت هستم. آیا رائفی‌پور با همکاری همان تیم تخصصی‌اش توضیحات جدیدی را ضبط کرده و به سخنان نزاع‌برانگیزش چسبانده و تحت عنوان کلیپ اصلی منتشر کردند؟ پرسش مهم این است که اگر این توضیحات در همان جلسه گفته شده چرا در فیلم اصلی ۴ آذر چنین توضیحاتی وجود ندارد؟ آیا معقول است توضیحات روشنگر و ابهام‌زُدای رائفی‌پور را از فیلم اصلی جلسه حذف کنند و بعداً مدعی شوند در جلسه بوده و خودمان حذفش کردیم؟ آیا رائفی‌پور به دنبال نقدهای فراوان، و به غرض دفاع از خودش، یک دقیقه و نیم توضیحات بعدی را ضبط کرده و مدعی شده در همان جلسه آنها را گفته ولی دیگران تقطیع کردند؟ اگر رائفی‌پور چنین کاری کرده باشد به نقطه پایان رسیده و میخ بی‌اعتباری و بطلان به خود و موسسه مصاف زده است و مهمتر آنکه وجود تزویر و جعل و تدلیس را در خود و موسسه‌اش اثبات کرده است. باز منتظریم تا موسسه مصاف به این پرسشهای مهم پاسخ بگوید و خود و مدیر موسسه را از اتهام تدلیس و دروغ و نیرنگ، تبرئه کند. @naghde_tavahhomaat
📌مطالعات من قد نمیدهد که بدانم از چه تاریخی و بر اساس چه نص معتبر یا دلیل معقول یا شاهد خِرَدپسندی، یک طلبه میتواند به مقامی برسد که از وقایع روز قیامت خبر بدهد. باز نمیدانم با چه ملاک و معیاری، رائفی‌پور، مبلغ دین بوده و شده؟ مبلغ شاید باشد ولی آنچه گفته به کدامین دلیل، دین بوده؟ باز نمیدانم کسانی که به اندازه عمر رائفی‌پور دیانت معقول و مستند و استوار را ترویج کردند چرا میزان محسوب نشدند؟ البته ما در کانال تابش آگاهی، یقه همه آن روحانیونی را که فرمودید اراجیف نشر میدهند گرفتیم. ولی اینها هیچکدام دلیلی بر این نیست که رائفی‌پور با آنهمه خطا و اشتباه و تفسیر نادرست و بیان غلط و تحلیلهای ذوقی، بشود میزان سنجش مبلغین. تعقل هم نعمت بزرگی است... @naghd_raefi
📌 آثار و نتایج منولوگ رائفی‌پور و فرار از گفتگو و امتناع از شنیدن نقدها و طفره از بحث علمی دو طرفه را ببینید. میوه این خودرایی و تکبر علمی و جهل مرکب این شده که مریدانش حاضرند بگویند جمهوری اسلامی حق مطلق نیست ولی منتقدان رائفی‌پور باطل مطلق هستند. 🔸️آیا اینها نشانه‌های ظهور یک فرقه خطرناک نیست که بارها هشدار دادیم؟ @naghd_raefi
7.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 جناب ایشان گویا بحث و مناظره با آقای علوی تهرانی را پذیرفتند. درباره این فایل منتشر شده چند نکته به اختصار عرض میکنم: ۱. شما مدعی هستید اهل مناظره‌اید ولی در موضوع خودش با آدم مرتبطش مناظره میکنید. میشود بفرمایید آدم مرتبط با موضوع را چگونه کشف میکنید؟ ۲. چرا از عدم حضور سیاسیون برای مناظره با شما اینگونه تلقی کردید که از شما ترسیدند و حرفی برای گفتن ندارند؟ شاید آنها نیز شما را آدم مرتبط با موضوع، تشخیص ندادند. آیا واقعاً جنابعالی متخصص برجام یا دلار یا محیط زیست هستید؟ ۳. نفس وجود شما و سخنرانی در هر موضوعی، دوقطبی را از سالها پیش ایجاد کرده است. فرد تحصیل‌نکرده درس نخوانده شاگردی نکرده‌ای که در همه مسائل دینی از فقه و تفسیر و کلام و تاریخ و حدیث و... ورود کرده قطب مقابل متخصصان درس خوانده نیست؟ ۴. خوب است تا قبل از مناظره، تکلیف اتهام بزرگ تدلیس در فیلم جلسه ۴ آذر را روشن کنید و الا خوب است آقای علوی تهرانی بعنوان اولین پرسش همین را از شما بپرسد که آیا مجدد ضبط کرده و چسباندید یا خیر؟ @naghd_raefi
گفتگو با یکی از شیفتگان رائفی پور.pdf
568K
📌 گفتگوی مختصر بنده با یکی از شیفتگان علی‌اکبر رائفی‌پور. این یکی از صدها نمونه از پامنبری‌های رائفی‌پور است که به خوبی طرز تفکر مریدان ایشان را نشان می‌دهد. نقد علمی را تخریب میدانند. معتقدند منتقدان رائفی‌پور حتی یک صدم او هم خدمت نکردند و تاثیر نداشتند(حالا از کجا فهمیده من نمیدانم!) منتقدان رائفی‌پور در سنگر دشمن هستند. نقد رائفی‌پور موجب «حبط» همه اعمال صالحه و خدمات انسان می‌شود. چون دیگران تذکر ندادند ما هم وظیفه‌ای نداریم. از طرفی مدعی است رائفی‌پور بسیار تاثیرگذار است ولی در آخر می‌گوید نقد او خیلی مهم نیست و موضوعات مهمتری هم هست! جالب است خودش هم معترف است رائفی‌پور اصلاح‌شدنی نیست! 💡این محصولات را مقایسه کنید با بزرگانی همچون حضرت امام و علامه طباطبایی که نه تنها از نقد و چالش علمی، خوشحال می‌شدند بلکه اگر در کلاس درس می‌دیدند شاگردان، ساکتند و حرفشان را نقد نمی‌کنند ناراحت می‌شدند و تذکر می‌دادند. @naghd_raefi
CamScanner ۰۱-۲۷-۲۰۲۳ ۲۲.۱۶.pdf
2.91M
📌چرا ترک فرقه، سخت است؟ بخشی از کتاب فریب در فرقه‌ها که پیشتر معرفی کرده بودم را اسکن کردم جهت مطالعه عمومی و ایجاد رغبت برای مطالعه کتاب. پنج عاملی که مارگارت سینگر ذکر کرده تا حد زیادی میتواند چرایی تعصب افراد داخل فرقه را نشان بدهد. اگر با هواداران رائفی‌پور گفتگو کرده باشید یا گفتگو کنید به خوبی متوجه میشوید در مقابل همه ادله و شواهد حاکی از اشتباه و خطای رائفی‌پور، مقاومت میکنند و تمام تلاش و کوشش خود را برای توجیه و دفاع از گفته‌های او بکار میگیرند. مهم آنست که ثابت شود منتقدان او در اشتباهند و استاد، حرفش متین و مستند است. تقریباً نمیشود موردی را پیدا کنید که به خطای او اقرار کنند. چرا؟ چون گویا دست بیعت با او دادند و تصور میکنند مجاز نیستند هیچ خطا و اشتباهی را در او قبول کنند. در یک مورد که بابت یک ادعای بزرگ رائفی‌پور از موسسه مصاف مطالبه سند کرده بودم پاسخ دادند آن مطلب طبق تحقیقات استاد بوده و اسنادش قابل نشر نیست! یعنی ای مخاطب! صرفاً بشنو و بپذیر حتی اگر هیچ کتاب و شاهد و سندی، حرف رائفی‌پور را تایید نکند. 💡آیا اینها نشانه‌های ظهور یک فرقه در جامعه ایران مدرن نیست؟ @naghd_raefi
📌 مریدان رائفی‌پور از آقای اصغر طاهرزاده این پرسش را مطرح کردند که گویا ناظر به کانال ماست. البته دیدم پرسش و پاسخهای زیادی درباره ایشان از آقای طاهرزاده شده ولی فقط درباره همین مطلب منتشره میخواهم یک نکته عرض کنم: مصافیان این را به غرض تایید مرادشان منتشر کردند ولی از قضا نفس این پرسش و پاسخ نشان میدهد هواداران و مریدان رائفی‌پور به حدی از علم و سواد و دانش و آگاهی و تحقیق و بینش دینی و معرفت اسلامی نرسیدند که قدرت تشخیص درست و نادرست را داشته باشند لذا دست به دامان فرد دیگری شدند که از قضا چیزی بیشتر از رائفی‌پور ندارد و نقطه برجسته علمی خاصی ندارد که بتواند مستند واقع شود. این پرسش و پاسخ، شاهدی بر عرض بنده است که بارها گفتم تربیت‌شدگان منبرها و نوارهای رائفی‌پور اگر صد سال هم پای درس او باشند نه به عمق فکری دست می‌یابند و نه قدرت تفکر مستقل و نه توانایی سنجش صحیح و سقیم در مباحث دینی. حالا طرفداران رائفی‌پور چرا از نقدهای ما به استادشان دلخور شدند من نمیدانم! اگر پاسخی هست منتشر کنند اگر نیست، حتماً به هوش باشند که پا در مسیر خطرناکی گذاشتند. @naghd_raefi
17.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌نیمچه‌عالم‌هایی که خطرشان از جاهلها بیشتر است... @naghd_raefi
📌تصویر بالا تشییع جنازه بهمن فرزانه، مولف و مترجم بیش از سی کتاب از آثار ادبی قرن بیستم و مسلط به چهار زبان است. 📌تصویر پایین هم سخنرانی علی اکبررائفی پور است. 💡جامعه ای که در آن سخنان ژورنالیستی و ماورایی و تحلیلهای تخیلی با شوق و اشتیاق، شنیده شود و مردمش به اوهام و تخیلات خطبای خود دل بسپارند و ذهن و قلب خود را به داستانهای خیالی و افسانه های دینی و مذهبی بدهند محکوم به درجا زدن هستند. ملتی که کتاب نخواند تا ابد، در زندان جهل، خواهد ماند. @naghd_raefi