💥 شهادت زن در اسلام
چرا در آیه ٢٨٢ بقره گفته شد : شهادت دو زن برابر با شهادت یک مرد است.
📢 پاسخ به شبهه در چند پست بعد
➰ خواهیم دید : با توجه به مسئولیتهای مدنی و کیفری و تهدیدهایی که بر علیه شاهد وجود دارد، امر شهادت نوعی تکلیف است، که زن از این #تکلیف به طور نسبی #معافیت یافت ... [ نه اینکه حقش تضییع شده باشد]
✅ @Antikafaar
☑️ @naghdeelhad
کانال نقد الحاد
💥 شهادت زن در اسلام چرا در آیه ٢٨٢ بقره گفته شد : شهادت دو زن برابر با شهادت یک مرد است. 📢 پاسخ
💥 علل نصف بودن شهادت زن
« وَ اسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجٰالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونٰا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتٰانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدٰاءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْدٰاهُمٰا فَتُذَكِّرَ إِحْدٰاهُمَا الْأُخْرىٰ ... »
«دو نفر از مردان خود را به گواهى بگيريد و اگر دو مرد نبودند، یک مرد و دو زن از ميان كسانى گواه كنيد كه مورد رضايت و اطمينان شما هستند، تا اگر يكى از آن دو انحراف یافت ( با فراموشی يا اشتباه) ، ديگرى به يادش آورد.
📗 بقره ـ ٢٧٢
✍ تشریح علل این مسئله :
1⃣ ضعف حافظهٔ انسان نسبت به مسائلی که با آن سر و کار ندارد :
✍ استاد مطهری :
شرط دیگر برای شاهد این است که شاهد باید ضَبّاط [ ضبط کن] باشد.
شاهدی نباشد که ضبطش خوب نیست، مثل این که نسیان و فراموشی زیاد دارد.
انسان به هر موضوعی که زیاد توجه دارد، در موضوعات مورد علاقهاش، حفظ و ضبطش خوب است ولی در موضوعاتی که مورد علاقهاش نیست طبعا کمتر به یادش میماند.
مسائلی که مورد شهادت واقع میشود ـ از جمله همین چیزی که قرآن در این آیه ذکر کرده است ـ مسائلی است که از حدود کارهای زن خارج است، کارهای بیرونی است.
البته اسلام آن زنی را میگوید که طبق دستور خود اسلام عمل میکند که اشتغال و سرگرمیاش بیشتر به کارهای داخلی و بچهداری و تربیت فرزند و شوهرداری و خانهداری و این جور چیزهاست و مسائل بیرون که مثلا برادرش یا شوهرش یا همسایه ها با هم معاملهای کردند و در آن معامله قراردادشان این گونه بود یا نبود، از موضوعاتی است که طبعا مورد توجه او نیست.
چون طبعا مورد توجهش نیست، حفظ در آن جا ضعیف است.
آیه قرآن هم تکیه اش روی موضوع حفظ و ضبط است
از این جهت این جور فرمود : «اَنْ تَضِلَّ اِحْدیهُما فَتُذَکرَ اِحْدیهُمَا الاُْخْری» دو زن باشند نه یکی، برای این که اگر یکی از آنها یادش نبود دیگری به یادش بیاورد.
📚 زن و مسایل قضایی و سیاسی، ج ۱، ص ۱۶ ـ ١٧
🌐 jvan.me/1D13
🌐 jvan.me/1D14
2⃣ تاثیر احساسات و عواطف زنان :
✍ استاد مطهری :
عواطف زن از عواطف مرد قویتر است
باب شهادت و باب قضاوت با احساسات سر و کار دارد یعنی ممکن است زن در یک موردی که باید شهادت بدهد حقیقت یک جور حکم کند ولی احساساتش جور دیگری حکم کند
مثلا یک التماس و یک خواهش و یک گریه آن کسی که شهادت علیه او تمام میشود کافی است که روح او را منقلب کند.
این نه مربوط به ضعف عقل است و نه مربوط به ضعف ایمان و ضعف عدالت، بلکه مربوط به این حالت احساساتی بودن است.
این امر در میان خود مردها هم هست.
ما بعضی از مردها را میگوییم مردهای احساساتی. این معنایش این نیست که چون اینها احساساتی هستند پس عقلشان یا ایمان و تقوایشان از مردهای دیگر کمتر است، بلکه جوشش و تأثر آنها بیشتر است.
این احتمال هست که در باب شهادت، علت این که در مواردی که شهادت یک مرد کافی است گفتهاند به جای او دو زن باید شهادت بدهند این است که زن بیشتر از مرد متأثر میشود.
آیه قرآن هم که فرمود: «اَنْ تَضِلَّ اِحْدیهُما فَتُذَکرَ اِحْدیهُمَا الاُْخْری» ما این را بر نسیان و فراموشی زن حمل کردیم، گفتیم ممکن است او در مطلب گم شود و گمراه شود از باب این که فراموش کند، دیگری به یادش بیاورد.
ممکن هم هست مقصود ـ که بعضی دیگر از مفسرین گفتهاند ـ این باشد که «اَنْ تَضِلَّ» یعنی زن گمراه شود نه از باب این که فراموش کند، بلکه از نظر این که احساساتش به یک طرف برود، آن دیگری یادآوریاش میکند که نه، مطلب این جور است. وقتی آن دیگری یادآوری اش کند جلوی احساساتش را میگیرد
📚 زن و مسایل قضایی و سیاسی، ج ۱، ص ۱۸ ـ ١٩
🌐 jvan.me/1D1g
Why are women more emotional than men?
It is actually due to the wiring in a female’s brain
چرا زنان از مردان احساسی ترند؟ در حقیقت به خاطر ساختار مغز زنان است.
📘 دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا
🌐 https://sites.psu.edu/siowfa15/2015/12/04/why-are-women-more-emotional-than-men/
ادامه دارد •••
✅ @Antikafaar
☑️ @naghdeelhad
❓آیا شرکت در عزاداری محرم افراد را افسرده می کند؟
دکتر سید علی مرعشی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در مصاحبه ای که با ایرنا داشت، در پاسخ به این سؤال که "آیا این ادعا که شرکت در عزاداری محرم افراد را افسرده می کند آیا مبنایی از صحت دارد یا خیر؟" چنین گفت:
✅ در پژوهشی که در این زمینه انجام دادیم به افرادی که در آیین عزای امام حسین (ع) شرکت می کردند و کسانی که شرکت نمیکردند (به عنوان گروه شاهد) پیش از شروع دهه اول محرم پرسشنامه افسردگی 'بک' داده شد و پس از پایان دهه اول محرم دوباره هر دو گروه مورد آزمون قرار گرفتند (پیشآزمون ـ پسآزمون).
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه بیان کرد: بر اساس نتایج این پژوهش، مقایسه میانگین نمره افسردگی 2 گروه در تحلیل واریانس، در میان شرکتکنندگان، کسانی که افسردگی نداشتند پس از عزاداری هم افسرده نشدند، و نمره افسردگی افراد افسرده پس از شرکت در آیین عزای امام حسین (ع) کاهش یافته و میانگین آن به زیر حد طبیعی رسیده بود.
وی گفت: بنابراین فرض افسرده شدن به دلیل شرکت در عزاداری محرم رد، و بلکه خلاف آن تایید شد به این معنی که شرکت در عزاداری محرم برای سلامت روانی مفید است و سبب کاهش افسردگی یا بهبود آن میشود.
مرعشی بیان کرد: اما چگونه شرکت در یک جلسه غم انگیز باعث کاهش افسردگی می شود؟ این جلسات چه فرقی با بقیه جلسات غمانگیز دارند؟
این پزشک و متخصص روانشناسی با اشاره به 6 مکانیزم پیشنهادی بر اساس مکانیزم های مورد قبول در مکاتب روانشناسی عرفی بیان کرد: از جمله این مکانیزم ها این است که افراد، برون ریزی یا تخلیه هیجانی می کنند و این باعث می شود هیجانات منفی باقیمانده تقلیل یابد. همچنین اگر کسی احساس گناه حلنشدهای دارد، ممکن است گرایش به افسردگی پیدا کند اما با شرکت در عزاداری و امید به رحمت خدا، این امید احساس گناه را تا حدی خنثی و افسردگی را برطرف می کند.
مرعشی افزود: یکی از دلایل افسردگی احساس تنهایی است؛ شرکت در آیین عزاداری امام حسین (ع) همراه با خیل عظیمی از افراد باعث می شود فرد خودش را تنها نبیند و خود را عضو یک گروه منسجم بزرگی بنام گروه عزاداران امام حسین (ع) تلقی کند و به این ترتیب احساس حمایت اجتماعی می کند.
همچنین از دیگر مکانیزم های پیشنهادی این است که ضعف سرمایههای معنوی سبب افزایش آسیبپذیری روانی از جمله استعداد افسردگی میشود؛ در عزاداری سیدالشهدا (ع)، حجم بالایی از سرمایههای معنوی قابل اکتساب است.
وی بیان کرد: افراد افسرده یا در معرض ابتلا به افسردگی، در آیین عزاداری حسینی این فرصت را مییابند تا مصایب خود را با مصایب امامشان که او را از خود بهتر میدانند مقایسه کرده و از دیدگاه شناختی بزرگنمایی مصایب خود را متوقف کنند. آنها در این روند متوجه میشوند که عزیزتر از آنها در درگاه خداوند تعالی مشکلات بزرگتری داشته است و این تحمل مشکلات را برای عزاداران آسان میکند.
این پزشک و متخصص روانشناسی با بیان اینکه یکی از دلایل افسردگی احساس پوچی، بیهدفی و بی معنایی است ادامه داد: در آیین سوگواری سیدالشهدا (ع)، فرد این فرصت را مییابد تا همسو با ایشان زندگی پرمعناتر و هدفمندتری را شروع کند و به این ترتیب از افسردگی فاصله میگیرد.
نتایج پژوهش مذکور در مجله دستاوردهای روانشناختی دانشگاه شهید چمران اهواز دوره چهارم شماره یک سال 1392 چاپ و منتشر شده است.
www.irna.ir/fa/News/83029018
☑️ @naghdeelhad
هدایت شده از کانال نقد الحاد
▫️ ﷽
❌ شبهه
محرم و صفر میشن ۶۰ روز
+
۱۰ روزمشهادت اماما
+
شهادت حضرت معصومه،زینب،خدیجه
+
دههی فاطمیه(۱۰روز)
+
شبهای قدر(۴روز)
=۸۷روز ماتم و غم در سال
اگر ۷۰ سال عمر کنی،۱۶ سال از عمرت،روزهای غم وماتم اجباریه که دین بهت تحمیل کرده.
بعد میگن چرا ایرانیا یکی از غمگین ترین مردمان جهانند.
✅ پاسخ
♦️ اولا باید دانست که اندوه با گریه متفاوت است و به اصطلاح گریه اعم از اندوه است.
❇️ گریه انواعی دارد: گریه از روی درد، از روی ذوق و شادمانی، گریه از روی عشق و محبت، گریه ی به خاطر فراق و هجران و نیز گریه به خاطر اندوه. البته هر کدام از این انواع تقسیمات دیگری نیز دارند.
👈 واضح است: گریهای که مثلا از روی عشق باشد نه تنها اندوه زا نیست، بلکه نشاط آفرین و بهجت زاست.
♦️ احساس سبک باری و نشاطی که پس از مناجات عاشقانه با خدا یا با ائمه اطهار ع ایجاد می شود، تجربه ای است که هرکس یک بار طعم آن را چشیده باشد، مشتاق تکرار آن شده است.
☑️ @naghdeelhad
♦️ در عزاداریهای در محرم و عاشورا دیده میشود، در اثر نشاط زاید الوصف ایجاد شده برای سینه زنان و گریه کنندگان امام حسین ع، ناخودآگاه گعده هایی پر از خنده و قهقهه پس از جلسه شکل می گیرد که از دید بعضی با حرمت جلسه سازگاری ندارد.
🔹 ثانیا در تمام ۶۰ روز محرم و صفر و یا روزهای دیگری که نویسنده متن فوق اشاره کرده، مردم به گریه و عزاداری مشغول نیستند، بلکه تنها یکی دو ساعت در روزهای عزا به جلسات و هیئات میروند و بقیه روز را مانند روزهای دیگر سپری میکنند.
یادآوری میشود: از منظر پیشوایان دین، مومن واقعی کسی است که حتی اگر اندوهگین باشد، باید چهره اش، پرنشاط و شادمان باشد. (نهج البلاغه، حکمت، 333)
🔹 ضمناً باید توجه داشت که آمارهایی که در فضای مجازی منتشر می شود و ایرانیان را افراد غمگینی معرفی می کنند، هیچ یک مستند نیست و ساخته و پرداخته دشمنان ایران و اسلام ستیزان است.
☑️ @naghdeelhad
🔲 نظر آرتور شوپنهاور از بزرگان الحاد واستاد فردریش نیچه راجع به زنان:
🔺درکل، #زنان سروته بی ذوق و مادی و یکسره اصلاح ناپذیر هستند و همین گونه باقی خواهند ماند ! همین مراتب بیهوده و بی معنی ما ( که به #زنان اجازه می دهد در مقام ومنزلت والقاب شوهر شریک شریک شوند ) است که محرک جاه طلبی های #ناکسانه و #لئیمانه ی آنان می شود. گذشته از این ، به خاطر همین بی ذوقی و بی فرهنگی #زنان است که جامعه مدرن، یعنی جایی که #زنان تقدم و تقدس بی حد وحصر دارند، در راه #زوال و #انحطاط افتاده . این سخن ناپلئون باید معیار تعیین موقعیت اجتماعی #زنان قرار گیرد که #زنان هیچ منزلتی ندارند.
📕جهان و تاملات فیلسوف ،صفحه 67
#نظر_بزرگان_الحاد_راجع_به_زنان
🎓محقق عزیز : بانو R1
🎨 گرافیست عزیز : بانو Helma
☑️ @naghdeelhad
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌روایت فوق اشاره به قرآن جمع آوری شده توسط علی علیه السلام است که در هنگام ظهور توسط امام زمان علیه السلام ، ارائه می گردد . این قرآن از نظر آیات با قرآن کنونی تفاوتی ندارد ، تفاوت در موارد دیگری چون ترتیب نزول ، شان نزول ، تاویل آیات و ... است که تفصیل مطلب را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2056
⛔️ متن شبهه ⛔️
" قسمتی از خاطرات کلنل اف استیون کول از اولین فرمانده نظامی بریتانیا در ایران:
آنها (ایرانیها) خیلی ساده لوح و زود باورند. مهربانند و سخت کوش. هر حاکمی که بخواهد به آنها مستبدانه حکم فرماید راحت میتواند آنها را با بازی با باورهایشان فریب دهد و بر آنها حاکم شود ولی اگر حاکمی بخواهد برایشان دل بسوزاند و حق را بر مردم دهد او را سرنگون میکنند. مردمانی اند مستحق ظلم.
یادم نمی رود وقتی چای را از هند به مزارع طبرستان بردیم و کشت کردیم و با شکر مخلوط کردیم و به خوردشان دادیم وقتی سود سرشاری بدست آوردیم روحانی بزرگشان حاج ملا محمد کرمانی نزد من امد و گفت اگر میخواهی به تجارت شکر و چایت در ایران ادامه دهی باید چهار یک سودت را به من بدهی. من اورا ضعیف پنداشتم و به او خندیدم و از عمارت بیرون انداختم. بعد از چند ماه گزارش امد که دیگر در ایران مردم چای نمینوشند. باورم نمیشد. چطور ممکن بود. اکثر مردم به چای معتاد بودند.
بعد از پاره ای تحقیقات فهمیدیم میرزای کرمانی چای و شکر را نجس و نوشیدنش را حرام اعلام کرده و مردم هم چشم و گوش بسته فقط مطیع.
کلی به این ملت نفهم خندیدم.
او (میرزای کرمانی) را به عمارت فرا خواندیم.
به او گفتم حیف که چای را حرام کردی اگر راه برگشتی بود و میشد هنوز سودی از چای بدست اوریم چهار یک تو را پرداخت میکردیم.
میرزا خندید و گفت تو عهدنامه را بنویس حرام و حلالش با من.
او این فتوا را داد که اگر شکر (حبه قند) را به چای برسانند و بعد در دهان بگذارند نجاستش بر کنار میرود وچای و شکر از حالت حرام خارج میشود.
اینگونه باز حرامی به حلال تبدیل شد و ما و میرزا به سودمان رسیدیم و مردم به رضایت خدایشان.
یادم هست وقتی همین میرزای کرمانی شیاد مرد، باز همان مردم عکس او را در ماه میدیدند.
نمیدانم چگونه خلقتی هستند قوم پارس.
هر کس که به آنها خوش خدمتی کنند را دزد میخوانند و هر کس انها را بفریبد را در ماه و خورشید می بینندش.
شاید اعراب برای تضعیف ایران آنها را مسلمان کردند.
یادم نمیرود مردم شکر (حبه قند) را بین انگشتان میگرفتند و بزور آن را به چای ته استکان میرساندند تا پاک شود بعد بخورند و من فقط به انها میخندیدم و ته بسته های شکرم مینوشتم "شکر پاک میرزایی"
نمیدانم این ملاها و میرزاها در آینده چه بر سر این ملت زود باور بیاورند.
کاش رستگار شوند."
🔴 در پاسخ به شبهه
"قسمتی از خاطرات کلنل اف استیون کول در مورد چای و قند !!" :
1️⃣ این داستان در هیچ منبع معتبری یافت نشد و جستجوی فارسی و انگلیسی "کلنل اف استیون کول" نتیجه خاصی در بر نداشت !
2️⃣ با جستجوهای انجام گرفته ، در آن دوره مرجع تقلید بزرگی به نام "ملا محمد کرمانی" یافت نشد!
3️⃣ تنها شخصیت مطرح تاریخی که عبارت "میرزای کرمانی" ما را به آن می رساند ، میرزا رضای کرمانی قاتل ناصرالدین شاه است که نه روحانی بوده و نه فتوا می داده است !
yon.ir/klnl2
4️⃣ اولین بار در سال ۱۲۶۱ ، حاج محمد اصفهانی کشت چای در ایران را آغاز نمود که به عللی رونق و توسعه نیافت و در سال ۱۲۷۹ ، با تلاش محمد میرزای چایکار ملقب به کاشف السلطنه کشت چای در لاهیجان و کلارآباد آغاز گردید که ارتباطی با انگلیس نداشته است !
yon.ir/klnl3
5️⃣ فتوایی مبنی بر نجاست چای و شکر یافت نشد و نزدیک ترین مورد به این ادعا ، تحریم قند و کالاهای روسی توسط میرزای شیرازی است که در مقطعی خاص و جهت پیشگیری از سلطه اقتصادی اجانب بوده و ارتباطی با داستان ادعا شده ندارد .
yon.ir/klnl4
6️⃣ این متن مقدمه ای طولانیست تا در انتهای آن غرض اصلی نویسنده در قالب یک جمله بیان شود و آنهم تلاش برای القای تضعیف ایران با اسلام است . همان داستان تکراری دادن اطلاعات غلط و گرفتن نتیجه غلط و دلخواه!
☑️ @naghdeelhad
💢عادت کرده ایم یا رسانه ها ما را به این ماجرا عادت داده اند که با دیدن این تصاویر خودمان را #تحقیر کنیم.
مدام در فضای مجازی هویت ایرانی خودمان را در مقایسه با اروپا و آمریکا له میکنیم.
اینجا ایران نیست
سواحل آمریکاست، خیلی ها نمیخواهند این تصویر از غرب در ایران دیده شود.
☑️ @naghdeelhad
💬 پروفسور ادوین کانکلین
زیست شناس و جانور شناس نامدار آمریکایی:
🍃 احتمال پیدایش حیات بر اثر #تصادف، قابل مقایسه با احتمال بوجود آمدن یک کتاب فرهنگ لغت قطور بر اثر انفجار در یک چاپخانه میباشد.
The probability of life originating from #accident is comparable to the probability of the Unabridged Dictionary resulting from an explosion in a printing factory
📚 http://yon.ir/ByGLA
#Just_God
☑️ @naghdeelhad
چرا اولین دستور قرآن در باب رعایت حجاب؛ کنترل نگاه است؟
انسان ذاتا میل به دیده شدن، تمجید و خودنمایی دارد اما این خودنمایی و دیده شدن اگر عامل شکل گیری قیاسهای باطل، تبرج و ایجاد فاصله و شکاف عمیق طبقاتی در بین مردم شود؛ حرام است. دقیقا بر همین اساس خداوند متعال کنترل نگاه را اولین دستور حجاب مطرح کرده است.
بعبارت دیگر اگر شما در برابر خودنمایی جنس مخالف؛ نگاه خود را از او دریغ کنید، جنس مخالف که سعی در دیده شدن دارد، برخلاف خواسته اش دیده نمیشود! همین امر باعث میشود وی روش دیگری برای خودنمایی بیابد و آن پوشش است! واضح است. وقتی فرد دارای رفتار و پوشش نامتعارف، از سوی جنس مخالف با عدم استقبال مواجه شود، دیگر رفتارهای خود را تکرار نمیکند.
اگر زنی به اصطلاح بی حجاب است؛ ریشه این بی حجابی در واقع استقبال مردان است! این مردان هستند که با عدم کنترل نگاه؛ در حق زنان جامعه ظلم کرده اند. نگاه کردن مردان مهر تایید بر بی حجابی زنان زده است. مقصر اصلی بی حجابی؛ مردان جامعه هستند. حتی اگر زنی بخواهد بی حجاب باشد، مادامی که مردان جامعه نگاه خود را کنترل کنند؛ زن از بی حجابی دور خواهد شد، چون دیده نمیشود، و دیده نشدن برای زنان بزرگترین شکست است.
زمانیکه مردی با عدم نگاه، یک زن را از بی حیایی نجات داد، همانند کسیست که تمام بشر را نجات داده است! کنترل نگاه مردان، دلیل پاکی زنان است. و پاکی زنان یعنی نجات نسل بشر. از این روست که قرآن کریم ثمره حجاب را دیده شدن زنان بیان میکند.
☑️ @naghdeelhad
26.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝 بررسی مهم و جالب توجه شبهه ی ازدواج نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم، با ام المومنین زینب بنت جحش (رض) توسط استاد طباطبایی [[ در پاسخ به ملحد مسعود انصاری ]]
🔺این کلیپ #زیبا را حتما مشاهده و برای دوستان و اعضای خانواده هم ارسال نمائید.
🔍 #تیم_تحقیقاتی_کانال [ دروغها و خرافات ملحدین ]
☑️ @naghdeelhad
اسلام؛ عامل بقای خاک آریایی
پای سخن زرتشتیان کشورمان که بنشینیم؛ مدام صحبت از عشق به وطن میکنند. جوری نشان میدهند که حاضرند در لحظه جان خود را برای میهن فدا کنند. از انواع جملات احساسی بگیریم تا انواع نمادها با عناوین ملیگرایی و ناسیونالیسم را یدک میکشند. اما وقتی شرایط حال و یا حتی گذشته را بررسی کنیم میبینیم زرتشتیان عزیز مقیم ایران آنگونه که مدعی هستند در صحنه دفاع از میهن فعال نبوده اند.
هموطن زرتشتی برای یکبار هم که شده پندار نیک را لحاظ کن؛ اندیشه صحیح کن؛ مگر ایران و نژاد آریایی برای تو مهم نیست؟ پندار نیک کدام مکتب و کدام ایدئولوژی را در زمان فعلی؛ حافظ آب و خاک و ناموس این سرزمین میداند؟ در شرایطی که دشمنان قسم خورده ایی چون صهیونیسم جهانی و گرگ صفتان دیگر از زمین و آسمان در صدد تجاوز و شقه کردن کشور ما هستند؛ حضور کدام جوانان و با چه تفکری ضامن اعتلا و بقای ایران من و شما بوده و هم اکنون نیز هست؟ آیا جز تفکر اسلامی؟ اسلام برای شما هرچه هم نداشته باشد، لااقل مدافع خاک آریایی شما بوده است.
☑️ @naghdeelhad