eitaa logo
نقد قراءات - دکتر حامد شریعتی نیاسر
45 دنبال‌کننده
505 عکس
30 ویدیو
402 فایل
مطالبی در مورد قراءات قرآن و نقد آنها روشها اصول مبانی تاریخ و نیز معرفی کتاب و ... رزومه دکتر حامد شریعتی نیاسر: https://magiran.com/R440070
مشاهده در ایتا
دانلود
مجلة طلائع اللغة وبدائع الأدب Volume 1, Numéro 1, Pages 99-109 2020-06-01 موقف النحاة من القراءات القرآنية الكاتب : نورالدين دريم . الملخص نزل القرآن الكريم بلسان عربي مبين، متحديّا العرب الفصحاء على أن يأتوا بمثله، بل على أن يأتوا بآية من مثله، وصاحب نزول القرآن على النبي صلّى الله عليه وسلّم، ظهور ما اصطلح عليه في الدراسات القرآنية، القراءات القرآنية، وهي في مفهومها البسيط، جملة من التأديات الصوتية أو الصرفية أو النحوية، لبعض مفردات القرآن الكريم، وجاءت هذا القراءات لتسهيل نطق بعض المفردات القرآنية على ألسنة القبائل العربية؛ لأنّ ألسنتهم قد ألفت النطق الذي اعتادت عليه ألسنتهم، أما في مجال اللغة والنحو، فقد اتّخذها النحويون مادة للاحتجاج حين صاغوا قواعد العربية وصرفها. The Holy Qur’an was revealed with a clear Arabic tongue, challenging the eloquent Arabs to come up with the same, but rather to come up with a verse like it, and the companion of the descent of the Qur’an on the Prophet, may God’s prayers and peace be upon him, the emergence of what has been termed in Quranic studies, Quranic readings, which is in its simple concept, a sentence Of the vocal, grammatical or grammatical effects of some of the vocabulary of the Holy Qur’an. These readings were made to facilitate the pronunciation of some Qur’anic vocabulary on the tongues of Arab tribes; Because their tongues have become familiar with the pronunciation their tongues are accustomed to, but in the area of language and grammar, grammarians have taken them as material to protest when they formulate and distribute Arabic grammar. الكلمات المفتاحية القراءات القرآنية - النحاة https://www.asjp.cerist.dz/en/article/169450
دراسات معاصرة Volume 2, Numéro 1, Pages 136-142 2018-01-02 النحاة والقراءات القرآنية -دراسة أكاديمية لمنهج النحاة في القراءات المخالفة لقواعدهم- الكاتب : سعدالدين هشام . الملخص من المعلوم أنّ أفصح كلامٍ على الإطلاق هو كلام الله عزّ وجل وهو القرآن الكريم,لذا فهو الحجة الكبرى في النحو وعلوم اللغة ككل,لكن النحاة كان لهم رأي خاص في تناول بعض القراءات القرآنية المتواترة,وهذا البحث يركز على آرئهم ويبين مدى خطئها مع الأمثلة ,ليخلص إلى أن منهج القرآء كان أفضل من منهج النحاة في الإحتجاج بالقراءات القرآنية في إثبات القواعد النحوية. الكلمات المفتاحية النحوية؛ القراءات؛القرآنية؛القواعد؛خلل؛منهج https://www.asjp.cerist.dz/en/article/31991
توابل / ثقافات القراءات القرآنية... بين المستشرقين والنّحاة عبدالله أحمد اقرأ المزيد: https://www.aljarida.com/articles/1462272284858455400
ArticlePDF Available المستشرقون والقراءات القرآنية August 2015 August 2015 Authors: Saadoon Ahmed Ali Al- Iraqia Unevrsity https://www.researchgate.net/publication/312189904_almstshrqwn_walqraat_alqranyt
گروه مهاد یه دوره خوب برای اونایی داره که به هر دلیل در نگارش و تدوین پایان‌نامه/رساله به مشکل برخوردن. 🔗🔗دوره پایان‌نامه نویسی ویژه دانشجویان ارشد و دکتری علوم قرآن و حدیث توجه: دانشجویان سایر رشته می‌توانند هماهنگ کنند در صورتی که نسبت به موضوع امکان کمک باشد انجام می‌شود. ⏰📆طول دوره: از همین حالا تا زمان دفاع 📣📣 ویژگی: ❇️❇️ 1- کسانی که پروپزال خود را تصویب کرده‌اند ولی نمی‌دانند چگونه شروع کنند، تمام مراحل نگارش و تدوین پایان‌رساله را یاد خواهیم داد. ❇️❇️ 2- پشتیبانی کامل تا زمان دفاع 💶هزینه: هر فرد بسته به میزان نیاز و زمانی که صرف می‌شود متفاوت خواهد لذا خصوصی هماهنگ شود. 📣📣 25 درصد تخفیف برای کسانی که در دوره آموزشی ورد یا پروپزال نویسی ما شرکت کرده‌اند ای دی ایتا جهت هماهنگی و عضویت در گروه اختصاصی: @hosinafsardyr گروه آموزشی و پژوهشی مهاد کانال ایتا: @mehad1
❇️ در این برنامه با توجه به بافت لحنی قراء، صدایشان و برنامه هایی که در حوزه تلاوت در خواندن آنها مشاهده می کنیم، طبقه بندی جدیدی را ارائه می نماییم. ⚠️ در کشور مصر هرکس که بخواهد در حوزه تلاوت قرآن وارد عرصه صداوسیما شود، باید دارای سبک مستقلی باشد که بر این اساس بسیاری از قراء خود را صاحب سبک می دانند. اما بسیاری از افرادی که داعیه داشتن سبکی مستقل را دارند، صاحب سبک نیستند، بلکه دارای طریق جدید در تلاوت قرآن هستند. ✴️ تلاوت های قراء مصری از ابتدا تاکنون را می توانیم به سه گروه تقسیم کنیم. گروه اول کسانی که دارای مکتب مستقل هستند. گروه دوم کسانی که دارای سبک مستقل هستند و گروه سوم کسانی که دارای طریق مستقل هستند. وقتی از مکتب صحبت می کنیم می تواند هم پایگاه منطقه ای و هم جغرافیایی داشته باشد. به طور مثال استاد منشاوی از پایگاهی سبک خود را ارائه می کند که منطقه ای است. این منطقه در جنوب مصر دراستان سوهاج می باشد و پدر و برادر ایشان نیز همین سبک را ارائه نمودند. اما تجلی کامل آن در صدای استاد محمد صدیق منشاوی است. بنابراین مکتب منشاوی ها، مکتبی موروثی و منطقه ای است که در خانواده آنها بوده است. گاهی نیز در مکتب های تلاوت قرآن، به مکتب هایی برمی خوریم که ناشی از تفکر یک فرد نسبت به هنر تلاوت است.مثل مکتب استاد شعشاعی که بیشتر بر اساس القاء معانی یا تصویر المعانی شکل گرفته است. در این مکتب هدف قاری این نیست که جشنواره ای از نغمات را راه بیاندازد، بلکه با القاء معانی، الحان خود را ارائه می کند و هیچ تقیدی به این که مقامی را به شکل کامل اجرا کند، ندارد و بر اساس تعبیرات مختلف آیات قرآن و فراز و فرودهای مفهومی آیات، دست به اجرای نغمات و مقامات مختلف می زند. در بخش مکتب شاهد ظهور افرادی هستیم که از پایگاه منطقه ای و جغرافیایی سبک خود را ارائه نمودند. هم چنین افرادی که به شکل انفرادی و تفکر فطری خود نسبت به هنر تلاوت و هدفی که دنبال می کردند، سبک یا مکاتب جدید را ارائه نمودند. ✨️ مکتب در حقیقت شکل اولیه ای است که در ذهن یک نفر برای طراحی یک بنا ترسیم می شود و سبک ها از دل مکاتب بیرون می آیند. به طور مثال مکتب شرقیه، صعید، غربیه و ... جزو مهم ترین مکاتب کشور مصر هستن که هر کدام از آنها در درون خود قراء مختلف با سبک های گوناگون دارند. بسیاری از افراد صاحب سبک چیزی فراتر از سبک بوده و دارای مکتب مستقل هستند. اما خیلی ها دارای سبکی هستند که متفاوت از دیگران است و در دل مکاتب قبل جای می‌گیرد. خیلی ها نیز دارای طریق هستند که ظاهری از سبک‌های مختلف را تغییر داده و در این بخش صاحب اسم و عنوان شدند. طبق پژوهشی که در سال ۸۶ انجام دادیم، دریافتیم که یکی دیگر از دلایل تفاوت در خوانش قراء مختلف، این است که از استان های مختلف مصر هستند و در حقیقت قراء هم استانی، علیرغم تفاوت های موجود، در خوانش شباهت هایی نیز دارند. بر همین اساس است که طبق منطقه جغرافیایی استان های مختلف مصر، شاهد بروز مکاتب مختلفی همچون غربیه، شرقیه، صعید و .... هستیم که در هر یک از این مکتب ها نیز قاریان برجسته و به نامی حضور دارند. 💠 مکاتب در هنر تلاوت بیشتر از تعداد انگشتان دست نیستند و بین ۸ تا ۱۰ مکتب داریم. ولی در حوزه سبک چون منشعب از مکاتبند، بیش از۲۰ سبک داریم. قراء امروزی نیز بیشتر صاحب طریقند، چون بیشتر در نما و ظاهر سبک ها، تفاوت ایجاد کردند . 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 ترتیل : استاد حاج مهدی حسنی حافظ و مقری قراءات عشر ▪️ اجرا : جلسه هشتم کرسی تلاوت و آموزش تخصصی علوم قراءات قرآن کریم مشهد مقدس _ ۱۴۰۳٫۰۴٫۱۶ ▪️ تلاوت : آیات ۳۷ تا ۴۷ سوره بقره ▪️ به روایت : ورش از نافع مدنی 🔻 از طریق : شاطبیة ٫ الأزرق 🔻 با مد بدل : توسط 🔺 ذات الیاء : تقلیل (بلا خُلف) https://eitaa.com/GheraateQuran/5632
🔹 علم قرائات قرآن از چه جهاتی حائز اهمیت است؟ 🔹فراگیری این علم برای چه افرادی راهگشا و الزامی است؟ 🔹قاریان با چه ویژگی می‌توانند قرائات مختلف را در تلاوت خود اجرا کنند؟ 🔹آیا صرف تقلید قطعاتی از موارد اختلاف قرائاتِ تلاوت قاریان بنام و شهیر جهان اسلام، کار ارزشمندی است؟ 🔹جایگاه طرح «اِقراء» و صدور مجوز قرائات در آینده تربیت قاریان قرآن ایران اسلامی کجاست؟ حمیدرضا مستفید، مؤلف و دارای مدرک دکتری الهیات گرایش علوم قرآنی: 🔹در ایران می‌بینیم فردی فقط به این دلیل که نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن است و تلاوتی مثلاً از مرحوم منشاوی در فلان روایت شنیده است، همانند او قرائت حمزه را اجرا می‌کند! با این تصور که کار بزرگی انجام داده است یا در مسابقات و محافل ایران در حضور قاریان مصری، اردنی، سوری، قاری ایرانی که نه علم قرائات را می‌داند و نه حافظ قرآن است و صرفاً 10، 20 آیه به قرائت‌های مختلف حفظ کرده است، اجرا دارد در حالی که نمی‌داند برای قاریان آن کشورها، این تقلید کار بزرگی محسوب نمی‌شود، بلکه اینگونه وجهه فنی قاریان ایرانی را زیر سؤال می‌برد. متن کامل این گفت‌وگو و پاسخ به پرسش‌های فوق را در لینک زیر بخوانید iqna.ir/00HdfO 🌐Eitaa.com/eqrah_hassani
روش حیری نیشابوری در الکفایه فی التفسیر مقاله نویسنده مسئول: شاه‌پسند، الهه ؛ نویسنده: ملایی عشق‌آباد، زهرا ؛ معرفت دی 1398 - شماره 265 رتبه ب (وزارت علوم/ISC (‎9 صفحه - از 73 تا 81 ) کلیدواژه ها: چکیده: «الکفایه فی التفسیر» یا «کفایه التفسیر» اثر حیری نیشابوری (د.۴۳۱) مفسر، محدث، مقری و فقیه شافعی قرن پنجم نیشابور است. شناخت دقیق‌تر این تفسیر، به لحاظ جایگاهی که در میراث علمی نیشابور دارد، مهم است؛ چراکه بازه زمانی تالیف‌آن، عصری ممتاز در تاریخ علمی، سیاسی و مذهبی نیشابور است. این مقاله با رویکرد توصیفی تحلیلی و با هدف روش‌شناسی این تفسیر، سه نسخه خطی موجود از کفایه‌التفسیر را محور قرار داده و پس از مقایسه‌ای مختصر با الکشف والبیان ثعلبی نیشابوری (د.۴۲۷) که تفسیری روایی دانسته می‌شود، به این نتیجه رسیده که تفسیر حیری را تنها می‌توان ذیل تفاسیر جامع طبقه‌بندی کرد. استفاده توامان از آیات و روایات که به شکل‌های متنوعی در فهم آیه به کار رفته‌اند، توجه به آراء تفسیری مفسران متقدم و یا معاصر با نویسنده، برخورداری از رویکردهای کلامی و ادبی و نیز توجه خاص به قرائات، از ویژگی‌هایی بارز این تفسیرند. همچنین تفصیل در تفسیر آیات کلامی، نشان‌دهنده واکنش پویای مولف به فضای گفتمانی عصرش و نیز نوع واکنش‌های علمی اشاعره به عقاید کرامیه و معتزله در قرن چهارم است. خلاصه ماشینی: استادان و شاگردان حيري خطیب بغدادی در یادکرد استادان حیری، به این افراد اشاره داشته است: ابوطاهر محمدبن فضل‌بن محمدبن اسحاق‌بن خزیمه (د،387)؛ ابوالحسن احمدبن ابراهیم عبدَوی، حسن‌بن احمد مَخلَدی، احمدبن محمدبن اسحاق انماطی، احمدبن محمدبن عمر خفاف(د،395)؛ ابو الحسن ماسَرجِسی (د،384)؛ محمدبن عبدالله‌بن حمدون (د،390)؛ محمدبن احمدبن عبدوس مزكي، ابوبکر جوزقی (د،388)؛ ابوعلی زاهربن احمد سرخسی (د،389)؛ ابوالهیثم محمدبن مکی کُشمیهَنی (د،389)، که از او صحیح بخاری سماع کرده است؛ ابوالفضل محمدبن حسین حدادی مروزی، ابونعیم عبدالملک‌بن حسن اسفراینی (د،400) و ابوعبدالرحمن سلمی (د،412) (خطیب بغدادی، ۱۴۲۲ق، ج7، ص317). » ‏(حیری، بی‌تا ـ ب، اوراق 14ب، 138 الف ؛ همو، بي‌تا ـ ج، ورق272 الف) آغاز شده است که نشان می‌دهد این تفسیر تقریر شاگرد اوست، این فرد همان ابن‌زنجویه است که چنان‌که گذشت، تفسیر حیری را با سماع از خود او به نگارش درآورده است. مطالبی که حیری از این گروه نقل می‌کند نیز مؤید همین برداشت است ‏(حیری، بی‌تا ـ الف، اوراق 136ب، 62 الف). دیدگاه معتزله در رابطه با مخلوق بودن قرآن را بیان كرده و به‌ منظور مردود شمردن این دیدگاه که مصداق ذکر قرآن باشد، مقصود از آن را پیامبر دانسته است (حیری، بی‌تا ـ الف، ورق39 الف). حیری آیات، روایات و نیز اقوال مفسران را به عنوان منبعی برای تفسیر در نظر داشته است، به نقل قرائات مختلف و توجیه آنها توجه ویژه داشته، و ذیل آیات کلامی تفصیل در اظهارنظر را از دست نداده است. http://noo.rs/Tz3KU
🔹 ترتیل : شیخ احمد الحاج قاسم مُقری قراءات عشر (امارات) https://eitaa.com/GheraateQuran/5814 🎙 صوتی ⏰ ۳ دقیقه و ۹ ثانیه ▪️ تلاوت : سوره مبارکه عبس ▪️ به روایت : ابن ذکوان از ابن عامر 🔻 از طریق : شاطبیة https://eitaa.com/GheraateQuran/5813 👇
1_1306443694.pdf
21.31M
متن PDF کتاب حلیة القرآن سطح یک نوشته استاد سید محسن موسوی بلده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره یس : هُمْ وَأَزْوَاجُهُمْ فِی ظِلَالٍ عَلَى الأرَآئِکِ مُتَّکِئُونَ ﴿٥٦﴾ 🔺 به روایت: حفص از عاصم کوفی 🔸 مد متصل (توسط) : الأرَآئِکِ 🔻 اختلافات با حفص ➖➖➖➖ ▪️ به روایت : ورش از نافع مدنی 🔸 نقل و حذف : ۱_ موصولی : الأرَآئِکِ (الَارَآئِکِ) ۲_ مفصولی :_ 🔸 مدود بر حسب (رتبه) : ۱_ مد لازم (اشباع۶) : _ ۲_ مد متصل (طول) : الأرَآئِکِ ۳_ مد عارضی (قصر٫توسط٫طول) : ۴_ مد منفصل (طول) : _ ۵_ مد بدل (قصر٫توسط٫طول) : ملاحظه : در اینجا مد بدل و مد عارضی با یکدیگر منطبق شده اند و لیکن چون رتبه مد عارضی بالاتر است ، اولویت با انتخاب میزان کشش مد عارضی است و البته شرایط اجتماع مد بدل و عارضی را نیز باید در نظر گرفت. ➖➖➖➖ ▪️ به روایت : خلف از حمزه کوفی 🔸 فرش الحروف : ظِلَالٍ (ظُلَلٍ) 🔸 سکت برای تحقیق٫نبر همزه: الف ) شاطبیة ۱_ موصولی : _ ۲_ مفصولی : _ ب ) طیبة النشر ۳_ روی مدّ منفصل :_ ۴_ روی مدّ متصل : الأرَآئِکِ 🔸 مد متصل (طول) : الأرَآئِکِ ➖➖➖➖ ▪️ به قرائت : ابوجعفر مدنی 🔸 حذف همزه مضموم بین کسره و واو : مُتَّکِئُونَ (مُتَّکُونَ) ✓ ملاحظه: ابوجعفر (بلاخلاف) ؛ همزه مضموم بعد از کسره که بعد آن واو نیز باشد را حذف و ضمّه آن را به حرف ماقبل داده است. 🔸 صله میم جمع (قصر) : هُمْ (هُمُو) ، أَزْوَاجُهُمْ (أَزْوَاجُهُمُو) 🔸 مدود : ۱_ مد متصل (توسط) : الأرَآئِکِ ۲_ مد منفصل (قصر) : _ ➖➖➖➖ https://eitaa.com/GheraateQuran/5833
29.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎗تواتر قرآن در عین تعدد قرائات 🏆توضیح از استاد دکتر مستفید 📚هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران(شمال) 🌐Eitaa.com/eqrah_hassani
💢مدرسه تابستانی از پیشنهاده تا دفاع در ایرانداک برگزار می‌شود  🔹دومین مدرسه تابستانی از پیشنهاده تا دفاع، هفته آخر مرداد و هفته اول شهریورماه ۱۴۰۳، به صورت حضوری و مجازی در ایرانداک برگزار می‌شود. ادامه مطلب را اینجا بخوانید: 👇👇 https://www.msrt.ir/fa/news/87011 ♻️ با ما همراه باشید http://eitaa.com/msrt_ir 🆔@msrt_iri
همراهان گرامی، سلام از آنجایی که دوره های پروپزال نویسی و پایان نامه نویسی اکثر مباحث به صورت خصوصی با هر فرد انجام می شه، اگر کسانی مایل به شرکت هستند، می توانند شرکت کنند. دوره ورد نیز سه جلسه تشکیل شده و فایل ها موجوده، اگر بخواهید می توانید توی این دوره هم شرکت کنید. 🔗🔗دوره تابستانه آموزش word یکشنبه ها ساعت 17 تا 19 https://eitaa.com/mehad1/410 🔗🔗دوره تابستانه پروپزال نویسی حرفه‌ای : ارشد: دوشنبه ها ساعت 17 تا 19 دکتری: شنبه ها ساعت 18 تا 20 https://eitaa.com/mehad1/411 همراه این دو دوره به صورت رایگان کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش نیز آموزش داده می شود. 🔗🔗دوره پایان‌نامه نویسی https://eitaa.com/mehad1/424 گروه آموزشی و پژوهشی مهاد کانال ایتا: @mehad1