eitaa logo
نقدنامه
557 دنبال‌کننده
372 عکس
268 ویدیو
9 فایل
درنگی بر دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی @majidrahimi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اولین کلاس واقعیت مجازی در دبیرستانی در ایالت فلوریدای آمریکا راه اندازی شد. 🔸 آموزش از طریق با آموزش مجازی که عموماً یک تجربه دو بعدی با دانش‌آموزانی است که در مقابل یک صفحه نمایش غیرفعال قرار می‌گیرند, متفاوت است. آنچه که دبیرستان آمریکایی راه‌اندازی می‌کند، کلاس‌هایی است که دانش‌آموزان و معلم‌شان در یک فضای کلاس واقعیت مجازی دور هم جمع می‌شوند و طوری با هم تعامل می‌کنند که گویی در یک ساختمان مدرسه فیزیکی هستند. 🔸 دانش‌آموزان می‌توانند در کلاس زیست‌شناسی با اندامهای موجودات کار کنند، در کلاس شیمی مولکول‌ بسازند، و برای کلاس تاریخ با هم سفرهای میدانی داشته باشند و در عین حال روش‌های فراگیر و کار با اشیاء سه بعدی و محیط‌های تعاملی را یاد بگیرند. @HOD8HOD @mostanad_spaider
هدایت شده از فکرت
💠 درآمدی بر سینمای شناختی؛ یازدهمین شماره مجله «خردورزی» منتشر شد به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری شناخت یازدهمین شماره مجله تخصصی «خردورزی»، ویژه‌نامه «اندیشه‌های شناختی سینما» منتشر شد. 📌لینک دانلود از سایت فکرت: 💢fekrat.net/?p=7808 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
خردورزی - شماره 11 - کم حجم.pdf
27.65M
🔰مجله «خردورزی» در این شماره شامل سه پرونده با عناوین و گفتگوهای زیر است: 📌سینما و فلسفه • گفت‌وگو با بهروز افخمی؛ سینما، عامل سرگرمی یا ساحل اندیشه؟ • گفت‌وگو با حسن عباسی؛ امتناع در حوزه، ابتذال در دانشگاه • گفت‌وگو با دکتر تورستن بوتز بورنشتاین؛ سینما، اندیشه‌هایی با صدای بلند • گفت‌وگو با دکتر مسعود معینی‌پور؛ سینما و مدیریت شناختی انسان 📌سینما و اجتماع • گفت‌وگو با مسعود ده‌نمکی؛ مهندسی فرهنگی، درمان سینمای ایران • گفت‌وگو با دکترسیدمحمد حسینی؛ تحقیر پدر در سینمای ایران • گفت‌وگو با دکتر رفیع الدین اسماعیلی؛ دفاع مقدس، ناب‌ترین ژانر سینمای انقلاب اسلامی • گفت‌وگو با سجاد نوروزی؛ تنبلی و تقدم پول بر هنر در سینمای ایران 📌دین و سینما • گفت‌وگو با نادرطالب‌زاده؛ فقدان مدیریت در سینمای ایران • گفت‌وگو با عباس محسن عبد علی المسفر؛ هری پاتر، میراثی عربی با روایت فانتزی • گفت‌وگو با سعید مستغاثی: سینمای آخرالزمانی؛ مسئله‌ی غرب، رسالت شرق •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | تیزر معرفی چهاردهمین شماره مجله خردورزی 📌 ویژه‌نامه «مذهب و جهان معاصر» 📥 فایل مجله را اینجا دانلود کنید 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
آیا بیان ضعف‌ها هم صدا شدن با دشمن است⁉️ 🔸️برخی از دوستان همیشه نگرانند و می‌گویند نقدهای شما هم صدایی با دشمن است و الان(انتخابات ریاست جمهوری، ایام ۲۲ بهمن، ایام اغتشاشات و اعتراضات و...) وقت نقد نیست؛ من به نظرم این سخن اشتباه است به چند دلیل: 1️⃣نقد به معنای زیر رو کردن ضعف‌ها منجر به تقویت مبانی و ریشه‌ها می‌شود و در مقابل انفعال منجر به پوسیدگی و از هم گسیختگی می‌گردد. 2️⃣ نقد پویایی و نشاط می‌آورد برای مردم جامعه اما در مقابل دعوت به سکوت افسردگی و رخوت می‌اورد. 3️⃣ عدم نقد مدیرانی را تربیت می‌کند که خطرناک‌تر از دشمن هستند و عملاً ریشه اصلی مشکلات همان‌ها می‌باشند و آن‌ها دائماً خصوصا در مواقع حساس سهم بررسی عملکرد خودشان مشکلات را هم به سمت دشمن نشانه می‌گیرند تا کسی متوجه ضعف آن‌ها نشود؛ در این جایگاه عدم نقد عین ظلم است؛ در چنین شرایطی صداهای مختلف شنیده نمی‌شود و عملاً یک دوقطبی شدید شکل می‌گیرد که درون آن‌ فکرهای پویا و فعال گم می‌شوند و دائما صدای اقلیتی متعصب شنیده می‌شود. 4️⃣دشمن به خوبی می‌داند ناقدان هیچ‌گاه با او همراه نمی‌شوند اما جهل یا بلاهت داخلی و شاید خائنان دائم می‌گویند نقد شما همراهی با دشمن است در صورتی که به نظر می‌رسد آن‌ها از چند چیز می‌ترسند: الف_ ضعف‌ها و فرصت‌هایی که سوزانده‌اند ب_ تلاش و کار زیاد به‌جای تکرار شعارها و سوزاندن مفاهیم و کلمات ج_ ظاهر شدن عدم تخصص بسیاری از افراد که به ناحق جایگاه‌های مهمی را غصب کرده‌اند. 🔸️در شرایط کنونی کشور جمعیت زیادی از مردم معترض شرایط کنونی هستند؛ باید به این اعتراض‌هایی که حد و حدود صبر نیز بر آن‌ها گذشته، پاسخ داد؛ پاسخ درست و منطقی. 🔸️جمعیت قابل توجهی از مردم شاید به خیابان‌ها نیامده باشند برای ملاحظاتی اما از این حجم از برآشفته شدن علیه حکمرانی حاکم ناراحت هم نیستند. 🔸️اگر اراده‌ و مطالبه‌ای عملی برای بازبینی ریشه‌ها برقرار بشود، حتماً با استقبال مردم مواجه خواهد شد در این میان نیز سهم دشمن را در نظر می‌گیریم، اما تمام مشکلات را ناشی از دشمنی دشمن نمی‌دانیم؛ 🔸️گفتگوی با مردم باید واقعی باشد و دلسوزانه، گفتگویی واقعی بدون اراده‌ای که بخواهیم حرف خودمان را به دیگران حقنه کنیم راهکاری است منطقی. 🔸️از سوی دیگر انجام فعالیت‌های رسانه‌ای بدون پشتوانه مردمی هرچند در ابتدا به کیفیت و کمیت رسانه‌های مقابل نمی‌رسد اما مسئله اصلی این راهکارها نیز عدم پشتیبانی سرمایه‌های مردمی است وسرمایه مردمی با زیستن در کنار مردم و شنیدن دغدغه‌ها و چاره‌اندیشی برای مشکلات حاصل می‌شود. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
♦️دیوار نگاره میدان ولیعصر پس از اصلاح ♦️مدیریت بحران شما در شرایط بحرانی ستودنی است😐 🔸️مادامی که می‌گوییم مشکل از ریشه هاست یعنی باید یک بازخوانی اصیل بر افکاری که سال‌ها در قلب این اجتماع شکل گرفته است و تمام کنش‌ها و واکنش‌های ما را مدیریت وجهت می‌دهد؛ انجام بدهیم. 🔸️بازخوانی افکاری که نه ریشه‌ای درست در مبانی رهبری دارد و نه منطبق بر معارف اسلامی و نه حتی تقلیدی درست از نظام‌های فکری غرب است. 🔸️هیچ اعتراض و اغتشاشی دفعی و به یک‌باره انجام نمی‌شود همان‌طور که کارهای تربیتی و آموزشی اینچنین است. 🔸️و دقیقاً به همین علت👆 برای انجام‌ کارهای هنری که بر دل بنشیند باید با قلب‌ها سخن بگوییم و آثار هنری که صرفاً سفارشی باشند و تلاشی برای بینش و تربیت هنرمندان نشده باشد عمدتاً عقیم هستند و بی‌فایده. 🔸️مادامی می‌توان از هنرمندان، اندیشه‌ورزان، جوانان و... انتظار بینش و همراهی داشت که بذری کاشته باشیم و منتظر محصولی باشیم، وقتیکه چیزی کاشت نشده چگونه انتظار برداشت داریم؟ 🔸️در چنین شرایطی نه مسئول دیوار نگاره مقصر است و نه و نه ؛ و نه آن برادری که احساس مسئولیت می‌کند و تمام وجود طیف مقابل را به لجن می‌کشد؛ 🔸️چالش و مسئله ریشه‌ها هستند، که یکی از آنها نهادهای عریض و طویلی هست که گنداب تنبلی آنها بالا زده است و حالا هیچ‌کس مسئولیت این طفلان گریز پایی را قبول نمی‌کند و دائم با وجود حی و حاضر بودن متولیان، مشکلات را به ناپدری و پدران همسایه نسبت می‌دهیم. پ.ن: تصویر متعلق به صفحه شخصی دکتر زهرا بابازاده است. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در کنار توجه به ریشه‌ها و مبانیِ مشکلات که مختصراً طی دو یادداشت قبلی توضیحاتی بیان شد؛ دشمن را هم خوب بشناسیم و از دشمنی‌های دشمن آگاه باشیم. لینک یادداشت اول: eitaa.com/naghdname_ir/400 لینک یادداشت دوم: eitaa.com/naghdname_ir/402 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به چهار دلیل مردم به حكومت‌ها ⁧ پشت⁩ می‌کنند: ۱- زیر پا گذاشتن (دوری از) ‏اصول ۲- پرداختن به فروع ۳- پیش انداختن [یعنی مناصب، حکومت، دولت و مسئولیت را به اراذلی بدهید که این‌ها اهلیت و صلاحیت ندارند] ۴- دور نگه داشتن برجستگان و متفکران. ‏⁧ ⁩ (ع) ‏غررالحکم، حكمت ۷۸۳۵، ص ۳۴۲ من لایحضره الفقیه، ج ٤، ص ۳۵۸ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
♦️خودگوییُ خود خندی 🔸طی سال‌های گذشته عده‌ای از افراد به اسم اسلام و انقلاب اما بیگانه حتی با مبانی بزرگان انقلاب، تلاش کردند فضای علمی و اندیشه‌ای علوم انسانی و اسلامی را با هیاهو به یک فضای یک‌صدا و خود گوییُ خود خندی تبدیل نمایند. 🔸در چُنین شرایطی مسلماً احترام به علم، اندیشه و عالم به حاشیه رانده می‌شود و صرفاً عده‌ای با مغز‌های فندق‌گونه مثل طوطی حرف‌هایی را که به اندازه کافی فهم و درک نکرده‌اند فریاد می‌زنند. 🔸در این شرایط نه بیان اندیشه جایگاه پیدا می‌کند، نه صدای عالم به‌جایی میرسد و نه دغدغه‌ی دغدغه‌مندان فهم می‌شود. 🔸نتیجه‌ی فضایی که بیان شد، له شدن عده‌ای انسان‌‌های دغدغه‌مند زیر چرخ پر سر و صدای آدم‌هایی بود که اسلام و ایران را ارثیه پدری می‌دانستند و هیچگونه نقد و انتقادی را برنمی‌تابیدند. 🔸ریشه‌ی شکل‌گیری این فضا به خوبی در بیان حضرت امیر علیه السلام بیان شده است: eitaa.com/naghdname_ir/404 🔸از سوی دیگر مسلماً مثل همیشه فضایی بسیار بکر برای دشمن فراهم بود برای تسخیر و مدیریت صنعت چاپ، نشر و ترجمه و گسترش ادبیات مد نظر خود. ✍مجید رحیمی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨از افراطیون پیروی نکن چون فسادگر و گناهکارند و اصلاح‌گر نیستند. 📚سوره شعرا آیات ۱۵۱-۱۵۲ ----‐----------------------------------- بگذارید صدا به صدا برسد 🔸️این روز‌ها کشور دچار دو گروهِ افراطی شدید شده است با بازی‌گردانی دشمنی که رسم دشمنی را خوب می‌داند؛ 🔸️در فضای ایجاد شده چُنین وانمود می‌شود که انگار تمام مردم همین دو گروهی هستند که به جان هم افتاده‌اند غافل از اینکه آدم‌های زیادی هستند در این جامعه که با هیچ کدام از این شیوه‌ها موافق نیستند، اما این حجم از هیاهو نمی‌گذارد صدا به صدا برسد. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️چقدر در انجام این کار موفق بوده‌ایم؟ 🔸️این روز‌ها چه کسانی تنور دوقطبی‌ها را گرم می‌کنند؟ 🔸️دشمن طرف‌دار دو قطبی‌سازی‌ها است و نهادهای فرهنگی هم بعضاً چون اعتقادی به تخصص و فکر نداشته‌اند دائماً اسیر رفتارهایی می‌شوند که این دوقطبی‌ها را تشدید می‌کند. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🔸️چرا با بهترین مبانی به ضعیف‌ترین عملکردها می‌رسیم⁉️ در چند سال اخیر گفتمان واحدی شکل گرفته است مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی فراتر از یک مرز و جغرافیا است و تماماً صحنه نبرد با تفکر غرب است. 🔸️در این صحنه نبرد چون در حال جهاد هستیم مسلماً هر مشکل و مسئله‌ای به‌وجود بیایید در راه جهاد و رسیدن به است و به‌نحوی لازمه‌ی راه است. 🔸️این برداشت مادامی که ما بتوانیم از جهت فقهی اثبات کنیم که تمام صحنه‌ی کشور صحنه‌ی نبرد است، صحیح است و در این شرایط مسائل و مشکلاتی که پیش بیاید حتماً توجیهات فقهی دارد. 🔸️فارغ از اختلاف نظر مبنایی که آیا می‌توانیم تمام صحنه کشور را بنامیم و احکام جهاد را برای به‌وجود آمدن مشکلاتی که شاید احتمالی نباشند و قابل پیش‌بینی باشد؛ صادر کنیم، چند سوال وجود دارد: 1️⃣در شرایطی که جمهوری اسلامی چهل‌ سال هزینه کرده است آیا بهتر نیست در وهله نخست مواجهه با دشمن را وظیفه بدنه نخستینی بدانیم که با شعارها و هزینه بالا رفته‌اند و مردم را در شرایطی که بدنه اصلی حس جنگ ندارد دعوت به مبارزه و جنگ ننماییم؟ 2️⃣وجود چنین شرایطی که بدنه اصلی آسوده باشد یا حداقل به اندازه‌ای که باید دغدغه نداشته باشد زمینه‌ساز است و این اسلام حداقلی اولاً نمی‌توان مسیر درست را طی کند و ثانیاً اگر با کسانی که مبانی اسلام ناب را به حداقل‌ها رساندند برخورد نشود تصوری پدید می‌آید که تمام توان همین است و بس؛ چرا که ما دم از بهترین مبانی زده‌ایم اما بعضاً ضعیف‌ترین عملکردها را ارائه داده‌ایم؛ آیا در چنین شرایطی مقابله با بدنه مسبب مهم‌ترین کار و اورژانسی‌ترین اقدام نیست؟ 3️⃣بر فرض صحت صحنه نبرد نامیدن تمام کشور و بروز صحنه جنگ، آیا فقه جهاد حکم نمی‌کند منافقان جبهه خودی آن‌هایی که سنگ راه اهداف هستند را کنار بزنیم؟ 4️⃣چرا در چنین شرایط حساس جنگی صرفاً آدرس را به دشمن می‌دهیم و خیلی کمتر سراغی از تفکر و مبارزه با آن که یقیناً خطرناک تر است نمی‌گیریم؟ 5️⃣مادامی که تمام صحنه کشور، صحنه جنگ باشد بدنه‌ی تمدن، اسلام و انقلاب را مردم، فرد فرد مردم شکل می‌دهند، اگر پاسخ به گره‌های ذهنی مردم داده نشود و آن‌ها بدون پاسخ بماند؛ مفاهیم اصیلی مثل تمدن تهی از معنا می‌گردند؛ نتیجه ادامه داشتن این روند لشکری سترگ خواهد شد که بعضاً عوامل داخلی نیز آن را سترگ نمی‌دانند. در شرایط فعلی کشور ضمن تاکید بر این موضوع که تمام کشور صحنه نبرد شده‌است و همه‌ی مردم درگیر هستند چگونه ممکن است بدون در نظر گرفتن مشکلات و گره‌های ذهنی مردم بگوییم مشکلات صرفاً ثمره فعالیت دشمن است و تمام می‌شود؟ 6️⃣جدای از همراهی بدنه مردم، سپر قرار دادن عده‌ای افراد برای پشتیبانی از اهداف اولاً اگر بدون پشتوانه مردمی باشد زودگذر است و ثانیاً باید قلب‌های افرادی که سپر قرار داده‌ شده‌اند همراه بشود؛ و الا نتایجی مانند اضطراب، نفرت و استرس حاصل می‌گردد. آیا صرفاً می‌توان با و آیینامه و... افراد را همراه کرد؟ ✍مجید رحیمی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🔸️اما این نه رسم صیانت بود و نه رسم مدیریت فضای مجازی... 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
♦️کورسوی امید را از بین نبرید 🌱ما را همه شب نمی‌برد خواب ؛ ای خفته روزگار دریاب 🔸️امید به آینده و حس امکان تغییر، مهم‌ترین رکن بقا و پویایی اجتماعات مختلف است. 🔸️در کشور ما با توجه به موقعیت‌های مختلف از انتخابات ریاست جمهوری گرفته تا معضلات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی جمع‌های مختلفی افکار متفاوتی را بیان می‌کردند و گاهی کار به مجادله و گفت‌وگوهای آتشین نیز می‌رسید. 🔸️زمانی که این گفت‌وگوها انجام می‌شد؛ شاید کمتر دقت می‌کردیم که چقدر نعمت بزرگی در دل آن گفتگوها نهفته است، نعمت امید به آینده و تغییر، بزرگ‌ترین ثمره‌ای بود که از وجود آن شاید غافل بودیم. 🔸️این روز‌ها در شرایط کنونی کشور هنوز هم معتقدم شنیدن صداهای مختلف و گفت‌وگو بهترین و مهم‌ترین راهکار است. 🔸️اما چند روز گذشته ۱_ مشاهدات میدانی ۲_ دقت در اندک گفت‌وگوهایی که به‌جایی مانده از لاشه‌های فضای آزاد مجازی ۳_هم‌نشینی با مردم در تاکسی‌ها و مکان‌های عمومی ۴_ کلاس‌های درسی در دانشگاه و مدارس ۵_جلسات صمیمی مسجد و.... من را به یک نتیجه و گزاره‌ای رسانده است که در صورت اثبات به شدت نگران‌کننده است. 🔸️در جمع‌های مختلفی که بیان شد، دیگر نه حرفی از تغییر است و نه سر و صدایی برای اعتراض و نه حتی شکایت و جدلی؛ صرفاً آنچه می‌بینم و تجربه می‌کنم است، سکوتی که امروز با کلی تلاش در یک جمع دانشجویی آن را شکستم؛ اما نتیجه جالبی نداشت، صرفاً سخن از بی‌فایده بودن و عدم نتیجه بود، 🔸️حرف‌هایی از جنس: بگیم که چی بشه؟ مگه تا حالا گفتن چی شده؟ خیلی از اینایی که الان ریختن کف خیابون همینا یه روز فقط یه اعتراض ساده داشتند... 🔸️جنس این پاسخ‌ها در حال ازدیاد است و هر کسی با ادبیات خودش پاسخ می‌دهد به نظر می‌رسد اگر چنین حس و حالتی فراگیر بشود خسران بزرگی دامان‌گیر جامعه خواهد شد که یقیناً نتیجه‌ی کفران نعمت‌ امیدهایی است که ناامید شدند. 🔸️بدون تعارف یکی از علل مهم این سکوت‌ها فیلترینگ یا صیانتی است که به بدترین شکل ممکن انجام شد و همه احساس کردند به به چقدر خوب صدای کسی هم درنیامد و اعتراض‌ها زیاد نشد غافل از اینکه سکوت‌ها بعضاً خطرناک‌تر از فریادها هستند. 🔸️کاش همان روز‌ها که عده‌ای تلاش کردند برای از بین بردن صداهای مختلف با هدف غلبه‌ی یک صدای واحد، اختلاف سلیقه و عقاید را بیشتر شکر می‌گذاردیم و اجازه‌ی بیان و گفت‌وگو فراهم می‌شد. 🔸️حالا نه اینکه امیدی نباشد، امید هست، اما آنچه مانده است را غنیمت بشماریم. ✍مجید رحیمی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
📎هر کاری می‌کنم، برای نابودی تو🔥 🔸️این روزها مشاهدات عینی متعددی را دوستان روایت می‌کنند از خیابان‌ها، مکان‌های عمومی، خوابگاه‌های دانشجویی و... که مسئله دیگر حجاب یا بی‌حجابی نیست. 🔸️موضوع این نیست که روسری روی سر باشد یا شال کمی عقب‌تر یا جلو‌تر بایستید، مسئله هرچند نادانسته و غافلانه اما یک لجاجت برخواسته از نفرت است. 🔸️موضوع این است، من هرکاری می‌کنم با آشفته‌ترین ظاهرها حاضر می‌شوم فقط برای نابودی تو. 🔸️در مواجهه و تحلیل این رفتارهم بسیاری آماده به کار هنوز هم معتقدند مشکل اساساً از دشمن آغاز شده است و ما همیشه تمام تلاش خود را برای حفظ ولایت و اسلام صرف کرده‌ایم و خداروشکر هیچ کم‌کاری نبوده است و هرآنچه هست خباثت دشمن است؛ در جلسات مختلف هم شعار می‌دهند ما پیرو ولایتیم و با ولایت تا شهادت ره‌سپاریم و... 🔻اما، آیا واقعا ریشه و شروع این نفرت از دشمن بوده است⁉️ 🔻یا دشمن زمین را مناسب کشت دیده و محصول خود را برداشته است⁉️ 🔸️ترسم از آن روزی است که به خاطر غفلت از ریشه‌ها بیش از پیش سرمایه‌های زیادی را بسوزانیم؛ 🔸️عدم علاج ریشه‌ها در کنار مبارزه و مقابله با دشمن برای آن‌هایی که درد غفلت‌ها را سال‌ها کشیده‌اند و فریاد زده‌اند و کمتر گوش شنوایی شنیده است؛ نفرت آفرین است. ✍مجید رحیمی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🎯 من بچه نیستم، ناراضی‌ام —  روی آوردن به کودک درون نه انکار واقعیت که واکنشی به شرایط نامطلوب است 🔻 اگر دهه‌های پیشین، روزگار بحران‌های بزرگ و رکودهای بزرگ بود، عصر ما را باید دوران "واپس‌روی بزرگ" نامید. 🔻واپس‌روی بزرگ همه نسل‌ها و ملت‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است و از چشم منتقدان ابربحرانی را به وجود آورده است که تازه پرده‌های اول آن را می‌بینیم. این واپس‌روی به زبان ساده یعنی عدم تمایل فراگیر جوانان برای پذیرفتن قواعد دنیای بزرگسالی. 🔻سرباززدن آن‌ها از کار، ازدواج، سیاست و مسئولیت، و در عوض، دلمشغول‌شدن به بازی، لگو، اسطوره‌های سینمایی و کارتونی و کنش‌های سیاسی سطحی و زودگذر. اما این تمام ماجرا نیست، مت آلت می‌گوید برای فهمیدن واپس‌روی بزرگ باید دید چطور بستر دنیایی که جوانان امروزه در آن پا به اجتماع می‌گذارند از بیخ و بن دگرگون شده است. 🔻 در واقع، شاید رفتارهای آن‌ها پاسخی درخور برای جهانی است که پیش روی خود می‌بینند. جهانی آکنده از ناامنی، بی‌ثباتی و بی‌کفایتی سیاسی. بنابراین، واپس‌روی بزرگ، شاید اصلا واپس‌روی نیست، بلکه تلاشی است برای استقامت در برابر مصائب فراوان جهان جدید.                                         ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://tarjomaan.com/neveshtar/10694/ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلف دانشگاه ⬆️ 🔸️مسئولین بنا هست ساکت بنشینند؟ 🔸️قرار نیست خط را از زودتر جدا کنید؟ 🔸️احساس نمی‌کنید برخی از نگرانند، معترضند و شاکی و اگر کمی حمایت شوند خودشان خط‌شان را از اغتشاش‌گران جدا می‌کنند؟ 🔸️احساس نمی‌کنید این سکوت و عدم تفاوت گسترده مردمی و این فضای و که گرفتار آن شده‌ایم خطر ناک شده است؟ 🔸️احساس نمی‌کنید که سکوت و بی‌تفاوتی یا عدم درک درست مسئولین از شرایط فعلی بیشتر را زیاد می‌کند؟ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. دریغ از یک عذرخواهی! 🔻جان کلام در تحلیل این روزهای ما همین سه دقیقه است… 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
💠 ۵۰ سال تاریخچه بازی و درآمد نجومی این صنعت 🔸️مادامی که می‌گوییم در تمام مسائل ریشه‌ها را بررسی کنید و به درمان اورژانسی بپردازید یعنی: 🔻 غفلت از یک صنعت فرهنگی و اقتصادی که اگر بیشتر به آن توجه می‌شد هم از لحاظ فرهنگی دستی در بین برندگان داشتیم و هم اینکه در دنیای جدید نظام‌های اقتصادی اسیر چند راهکار پوسیده و فرسوده اقتصادی برای عبور از مشکلات نمی‌شدیم؛ 🔻ضمن اینکه بر خلاف اعمال بسیاری عمل کردن به دستورات رهبری پرداختن به این حوزه‌های بر زمین مانده است و نه صرفاً زدن‌هایی که هر روز تهی تر از مبانی اصیل و اندیشه‌های ناب می‌شوند. eitaa.com/Andishnaak @naghdname_ir
علی ابن ابیطالب امام اول شیعیان در عهدنامهٔ مالک اشتر: إيَّاكَ وَ اَلدِّمَاءَ وَ سَفْكَهَا بِغَيْرِ حِلِّهَا فَإِنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ أَدْعَى لِنِقْمَةٍ وَ لاَ أَعْظَمَ لِتَبِعَةٍ وَ لاَ أَحْرَى بِزَوَالِ نِعْمَةٍ وَ اِنْقِطَاعِ مُدَّةٍ مِنْ سَفْكِ اَلدِّمَاءِ بِغَيْرِ حَقِّهَا وَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ مُبْتَدِئٌ بِالْحُكْمِ بَيْنَ اَلْعِبَادِ فِيمَا تَسَافَكُوا مِنَ اَلدِّمَاءِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فَلاَ تُقَوِّيَنَّ سُلْطَانَكَ بِسَفْكِ دَمٍ حَرَامٍ فَإِنَّ ذَلِكَ مِمَّا يُضْعِفُهُ وَ يُوهِنُهُ بَلْ يُزِيلُهُ وَ يَنْقُلُهُ. نامهٔ ۵۳ نهج‌البلاغه 🔸️مراقب خون‌ها و ناروا ريختن آن باش كه هیچ چيزى چون ريختن خون ناروا: ۱_ زمینه‌ساز عقوبت ۲_پیامدش بزرگ و نابودکنندهٔ نعمت ۳_ قطع‌کنندهٔ دوران‌ها نیست. 🔸️و نخستین داوری خداوند سبحان در روز رستاخيز در ميان بندگان دربارهٔ خون‌هايى است كه از يكديگر ريخته‌اند. 🔸️ پس حكومت خود را با ريختن خونى به حرام نيرومند مكن كه این کار قدرت را به ناتوانى و سستى كشاند، بلكه آن را نابود و به دیگران منتقل خواهد ساخت. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🔸️در دنیا هیچ‌کاری سخت‌تر از و نیست، هیچ کاری هم آسان‌تر از تملق و نیست! 🔸️در صداقت و صمیمیت،‌ حتی‌ اگر‌ یک درصد دروغ و باشد، فوری نغمه‌ ناسازش بلند می شود و کار را به رسوایی می‌کشاند. 🔸️چاپلوسی،‌ هر چقدر هم که نتراشیده و زننده باشد‌ دست‌کم نیمی از آن همیشه به نظر می‌ آید!  🔸️ربطی هم به موقعیت اجتماعی آدم‌ها و یا‌ این طبقه و آن‌ طبقه‌ ندارد، همه را در بر می‌گیرد. فئودور_داستایوفسکی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🔴 ألْحَمْدُ للهِ الَّذي أكْرَمَنَا بِالشَّهَادَةِ به این سپاسگزاری زینب صبور(س) از خداوند زیاد فکر کنید! خداوند (ع) را به تبع آن خون خدا، با شهادت تکریم کرده است! واقعا تکریم! روز چهلمی که می رفت دوباره اغتشاش احیاء و سند طلبکاری شود، دشمن احمق درون حرم شاهچراغ از این ملتِ مظلوم کشته می گیرد! حالا ببینید چگونه شهادت آن مظلومان، کرامت خود را برای هزارمین بار به ما نشان می دهد. ملت یکپارچه با حضورِ متحدش کار را تمام می کند. خداوند را سپاسگزایم که ملت ما را با شهادت گرامی داشت! محسن قنبریان 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
📎شاه‌چراغ، نتیجه‌ی کدام لج‌بازی‌هاست⁉️ 🔻هرکسی ‌که ایران و انسان برای او واقعا اهمیت و جایگاه داشت از روز فوت خانم تا حادثه‌ی برای هر خونی که ریخته شد غمگین است. 🔻ناموس وطن، ناموس است چه مهسا امینی باشد چه بانو و گل دختری که در شاه چراغ بودند. 🔻اگر دلمان برای ایران، انسان و خون‌های ریخته شده می‌تپد بر این دوقطبی کمتر بدمیم و به دنبال راهکار صحیح باشیم، حادثه مهسا امینی حاصل بی‌تدبیری مسئولان بود و حادثه شاه‌چراغ نتیجه افراط آن‌هایی که خط اعتراض را به اغتشاش کشاندند. 🔻ما، هم از مسئولینی که با و ریشه‌ و هیزم‌های اولیه این حادثه و هزاران امید از دست رفته را جمع کردند طلب‌کار و دلگیریم و همچنین از آن‌هایی که جلو افتادند به نام اعتراض تنور اغتشاش را آنچنان گرم کردند که امثال اینچنین سوء استفاده کند. 🔻ما معترضیم به تمام این دو قشری👆 که خون مردم را بازیچه دست خودشان کرده‌اند و با دوقطبی که ایجاد کردند نگذاشتند صدای دیگری شنیده شود. ✍مجید رحیمی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🌐فشار اجتماعی و حافظه کاذب ✔️فشار اجتماعی نمونه‌ای است که می‌تواند خاطره‌ی کاذب در ذهن ما ایجاد کند. ✔️زمانی که دیگران قاطعانه در مورد اتفاقی که مدتی پیش رخ داده است نظر می‌دهند، حتی اگر آن اتفاق رخ نداده باشد مغز ما شروع به تصویر سازی می‌کند و این اتفاق را بازسازی می‌کند. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🔻از دیشب این خط خبری را پیش گرفتند که آن فاجعه حرم شیراز: کارخودشان است! 🔻اصلا پدیده عجیب، سخن جدید یا بدیعی نیست. متعدد سابقه دارد. سه نمونه تاریخی را یادآور میشوم. ۱. سال ۱۳۵۷ وقتی ارتش در مقابل دانشگاه تهران دانشجویان و مردم را به گلوله بست، مردم پنجه هایشان در خون افراد مضروب و شهید می زدند و لباس خونین را بالا میگرفتند. حتما تصاویر مرا دیده اید.فرح پهلوی بعدها در مصاحبه گفت: کاراست! انقلابیون گوسفند به بالاتر از خیابان دانشگاه میبردند و ذبح می کنند و آن خون را جای مردم جا می زنند! ۲. وقتی فاجعه هفده شهریور ۱۳۵۷ در میدان ژاله رخ داد، گفتند: کاراست! استدلال این بود که یک عده از فلسطین توسط یاسرعرفات آمده بودند تا مردم را به رگبار ببندند!!! ۳. از همه مهمتر این مورد است. در بهمن سال ۱۳۵۷ وقتی همافران نیروی هوایی برخلاف انتظار ارتشی ها به دیدار امام رفتند و انتشار آن تصویر مشهور شاکله ارتش را فروپاشند! گفتند: کاراست. استدلال این بود که یک عده جوان انقلابی لباس فرم همافران را پوشیده و از مسجد به سمت مدرسه محل اقامت امام رفته اند! بیعت کنندگان اصلا ارتشی نیست! این جماعت سابقه طولانی در انحراف افکار دارند و اصلا امر جدیدی نیست. د.اع.ش بیانیه رسمی مفصل صادر و مسئولیت را پذیرفته است اما د.اع.شی های داخلی قبول نمی کنند!اتفاقا کار خودتان استشمایی که از خارج و داخل زمینه ناامنی را فراهم کردید..جهل مرکب مناسبی برای سواری دادن است... ✍علیرضا زادبر 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir