eitaa logo
ٖؒ﷽‌ کانال رسمے ختم نهج‌البلاغـہ ıllıllı
252 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
259 ویدیو
9 فایل
یار بی پرده از در ودیوار در تجلی است یا اولی الابصار ✨✨✨🌌🌌🌌 انتقادات و پیشنهادات @nehzati_14 کپی با ذکر منبع آزاد. ✅ تاسیس کانال ۱۳۹۹/۱۲/۲ در این کانال ختم دور چهارم نهج‌البلاغه شروع شد.
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش موضوعات مهم خطبه ۷۲ تا خطبه ۶۹.mp3
3.94M
🔊 گزارش موضوعات مهم از خطبه ۷۲ تا خطبه ۶۹ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1065899634.mp3
2.44M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ راه به کار گرفتن قلب 🎙حجت الاسلام http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔷 راه به کار گرفتن قلب 🔰 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۱۹۳ درباره تربیت نفس می‌فرمایند:" قلب ها گاهی اقبال دارند گاهی ادبار دارند، یعنی گاهی به سمت یک امری مثل معنویت مثل مستحبات کشش دارند گاهی میل ندارند و پشت می کنند. آن وقت که اقبال دارند مستحبات را بر آنها تحمیل کنید و وقتی ادبار داشتن دست از آنها بردارید." 🔻 اين یکی از نشانه‌های عقلانیت در دین داری است. مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۷۰ فرمود: «لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً» ؛ جاهل را نمیبینی مگر آنکه یا در حال افراط است یا در حال تفریط. 🔻 عقلانیت در مقابل جهالت است ، یعنی انسان عاقل در همه امور آن خط اعتدال مصلحت حقیقی را که دین تشخیص داده رعایت می‌کند. معنویات هم یکی از اموری است که انسان به آن کشش دارد. 🔻اما معنویات دو دسته است: 1⃣ گاهی در ذیل واجبات تعریف می‌شود. 2⃣ گاهی مستحبّات. 🔸 ۱. واجبات را نمی شود معطل به میل نفس کرد، لذا امیرالمؤمنین (علیه السلام) به ما آموخته در مسأله واجبات امر الهی را باید در هر شرایطی انجام داد. 🔸 ۲. امّا در مستحبات با نفس خود مدارا کنید یعنی آنها را وقتی که آمادگی دارند، کشش دارند، میل دارند، رغبت دارند به قول حکمت ۱۹۳ اقبال دارند ، ببرید به سمت مستحبات. به محض اینکه قلب احساس خستگی، احساس ادبار داشت، مستحبات را از آنها بردارید تا هم به قول ما زدگی ایجاد نشود هم خاطره شیرینی در نفس بماند برای عطش بعدی. 🔻این مسأله امروز در جامعه ما خیلی نمود دارد شاید برخی از زدگی ها و فرار نسل جوان از معنویات، به خاطر افراطی است که یا خودشان یا مربیان یا والدین در دوران نوجوانی داشتند. مثلاً در دعای ندبه الحمدالله به برکت انقلاب اسلامی در کشور ما رایج شد. اما دعای ندبه های بسیار طولانی و مفصّل. خوب کسی ممکن است واقعاً تمام آن دو ساعت را با لذت تمام بنشیند استفاده کند اما یک نفر هم مثل من ضعیف باشد همان اوایل لذّت ببرد و کم کم احساس خستگی و انزجار یواش یواش بکند. 🔻این حکمت به ما راهبرد داده می گوید شما تا آن جایی از دعای ندبه که با اقبال و آرامش استفاده می کردی استفاده کن و به محض اینکه دیدی قلبت کشش ندارد همانجا دعای ندبه را ببند ادامه نده. هیچ واجب نیست دعای ندبه تا آخرش خوانده شود. بنده خودم شخصاً هنوز هم در این سن این کار را می کنم، می‌روم اگر دیدم توفیق دارم شرکت می‌کنم، اگر دیدم مداح محترم خیلی طولش داد و من ممکنه دل و روحم خسته شود خودم تند ادامه دعا را می‌خوانم و میروم یا همان جا (کتاب) دعا را می بندم و جلسه را ترک می کنم. 🔻امیدوارم این نگاه و این عقلانیت که امیرالمؤمنین (علیه السلام) به ما یاد داده اند، باعث شود آرام‌ آرام ظرفیت فردی و جمعی ما برای مستحبات و کارهای خیر افزایش پیدا کند. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (46).mp3
8.02M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و هفتاد و دوم : از خطبه ۶۸ تا خطبه ۶۵ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۶۸ تا ۶۵ ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : (پس از آنكه محمّد بن ابی بكر در مصر در سال ۳۸ هجری شهيد شد فرمود:) 🔹ستودن هاشم بن عتبه برای فرمانداری مصر پس از شهادت محمد بن ابی بكر ♦️می خواستم هاشم بن عُتبه را فرماندار مصر کنم، اگر او را انتخاب می کردم ميدان را برای دشمنان خالی نمی گذارد و به آنها (عمرو عاص و لشکريانش) فرصت نمی داد، نه اينکه بخواهم محمدبن ابی بکر را نکوهش کنم، که او مورد علاقه و محبّت من بوده و در دامنم پرورش يافته بود. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : (وقتی در ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری ماجرای سقيفه را به امام رساندند پرسيد: انصار چه گفتند پاسخ شنيد كه انصار گفتند: زمامداری از ما و رهبری از شما مهاجرين انتخاب گردد. پس امام عليه السّلام فرمود) 🔹ردّ استدلال انصار و قريش نسبت به امامت در سقيفه ♦️چرا با آنها به اين سخن رسول خدا(صلی الله علیه و آله)استدلال نکرديد که آن حضرت درباره انصار سفارش فرمود: با نيکان آنها به نيکی رفتار کنيد و از بدکاران آنها در گذريد. [پرسيدند: چگونه اين حديث انصار را از زمامداری دور می کند؟. پاسخ داد:] اگر زمامداری و حکومت در آنان بود، سفارش کردن درباره آنها معنايی نداشت. [سپس پرسيد: قريش در سقيفه چه گفتند؟. جواب دادند: قريش می گفتند ما از درخت رسالتيم، امام(علیه السلام) فرمود:] به درخت رسالت استدلال کردند، امّا ميوه اش را ضايع ساختند. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : (در يكی از روزهای آغازين جنگ صفّين در سال ۳۷ هجری برای لشكريان خود ايراد فرمود) 🔹 آموزش تاكتيكهای نظامی ♦️ای گروه مسلمانان! لباس زيرين را ترس خدا و لباس رويين را آرامش و خونسردی قرار دهيد. دندان ها را بر هم بفشاريد تا مقاومت شما برابر ضربات شمشير دشمن بيشتر گردد. زِرِه نبرد را کامل کنيد، پيش از آنکه شمشير را از غلاف بيرون کشيد چند بار تکان دهيد، با گوشه چشم به دشمن بنگريد و ضربت را از چپ و راست فرود آوريد و با تيزی شمشير بزنيد و با گام برداشتن به پيش، شمشير را به دشمن برسانيد و بدانيد که در پيش روی خدا و پسر عموی پيغمبر(صلی الله علیه و آله)قرار داريد. پی در پی حمله کنيد و از فرار شرم داريد، زيرا فرار در جنگ، لکه ننگی برای نسل های آينده و مايه آتش روز قيامت است. از شهادت خرسند باشيد و به آسانی از آن استقبال کنيد. به آن گروه فراوان اطراف خيمه پر زرق و برق و طناب در هم افکنده (فرماندهی معاويه) به سختی حمله کنيد و به قلب آنها هجوم بريد که شيطان در کنار آن پنهان شده، دستی برای حمله در پيش و پايی برای فرار آماده دارد، مقاومت کنيد تا ستون حق بر شما آشکار گردد. «شما برتريد، خدا با شماست و از پاداش اعمالتان نمی کاهد». ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : (در سال ۳۸ هجری پس از پايان جنگ صفّين در مسجد كوفه اين سخنرانی را ايراد كرد) 🔹خدا شناسی «شناخت صفات خدا» ♦️ستايش خداوندی را سزاست که صفتی بر صفت ديگرش پيشی نگرفته تا بتوان گفت، پيش از آنکه آخر باشد اوّل است و قبل از آن که باطن باشد ظاهر است. هر واحد و تنهايی جز او اندک است. هر عزيزی جز او ذليل و هر نيرومندی جز او ضعيف و ناتوان است. هر مالکی جز او بنده و هر عالمی جز او دانش آموز است، هر قدرتمندی جز او گاهی توانا و زمانی ناتوان است. هر شنونده ای جز خدا، در شنيدن صداهای ضعيف کر و برابر صداهای قوی، ناتوان است و آوازهای دور را نمی شنود. هر بيننده ای جز خدا، از مشاهده رنگ های ناپيدا و اجسام بسيار کوچک ناتوان است. هر ظاهری غير از او پنهان و هر پنهانی جز او آشکار است. مخلوقات را برای تقويت فرمانروايی و يا برای ترس از آينده يا ياری گرفتن در مبارزه با همتای خود و يا برای فخر و مباهات شريکان و يا ستيزه جويی مخالفان نيافريده است. بلکه همه آفريده های او هستند و در سايه پرورش او، بندگانی فروتن و فرمانبردارند. خدا در چيزی قرار نگرفته تا بتوان گفت در آن جاست و دور از پديده ها نيست تا بتوان گفت از آنها جداست. آفرينش موجودات او را در آغاز ناتوان نساخته و از تدبير پديده های آفريده شده باز نمانده است. نه به خاطر آنچه آفريده قدرتش پايان گرفته و نه در آنچه فرمان داد و مقدّر ساخت دچار ترديد شد. بلکه فرمانش استوار و علم او مستحکم و کارش بی تزلزل است. خدايی که به هنگام بلا و سختی به او اميدوار و در نعمت ها از او بيمناکند. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
گزارش موضوعات مهم خطبه ۶۸ تا ۶۵.mp3
3.96M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۶۸ تا خطبه ۶۵ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1067162747.m4a
2.7M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ ضرورت پرهیز از خشم و انتقام 1⃣ 🎙حجت الاسلام http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔷 ضرورت پرهیز از خشم و انتقام (1) 🔰 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۱۹۴ می فرمایند: چون خشم گيرم، كى آن را فرو نشانم در آن زمان كه قدرت انتقام ندارم، كه به من بگويند. «اگر صبر كنى بهتر است» يا آنگاه كه قدرت انتقام دارم كه به من بگويند: «اگر عفو كنى خوب است». 🔻امیرالمومنین (علیه السلام) در حکمت ۱۹۴ نهج البلاغه درباره موقعیت فرو خوردن خشم و انتقام نگرفتنی که ارزشمند و فضیلت است نکته جالبی دارند. می‌دانید که از نگاه مولا علی (علیه السلام) و اسلام، گذشت کردن از کسی که به ما بدی کرده، در شرایطی که ما قدرت بر تلافی و انتقام داریم مصداقی از مصادیق شکر نعمت قدرت معرفی شده . 🔻 حضرت در حکمت ۱۱ نهج البلاغه می‌فرمایند: اگر بر دشمنت دست یافتی ، بخشیدن او را شکرانه نعمت پیروزی قرار بده. لذا در حکمت ۱۹۴ هم اینگونه می‌فرماید : وقتی که خشم می گیرم، چه زمانی آن را فرونشانم؟ آیا در آن زمان که اصلاً قدرت انتقام ندارم تا به من بگویند اگر صبر کنی بهتر است یا آن هنگام که قدرت برای انتقام دارم تا به من بگویند اگر عفو کنی بهتر است. 🔻 بنابراین انتقام نگرفتن از روی عجز و نداشتن قدرت انتقام فضیلتی نیست. هنر این است که انسان وقتی قدرت تلافی دارد و می تواند از جایگاه خودش، از اعتبار خودش برای انتقام از کسی که یک جایی خطا یا اشتباهی علیه او کرده استفاده کند ولی ببخشید و عفو کند آنجا خیلی ارزشمند است. 🔻لذا مولا علی (علیه السلام) در آخرین بند از نامه مفصل به مالک اشتر در همین رابطه این گونه فرمودند: باد غرورت، جوشش خشمت، تجاوز دستت و تندی زبانت را در اختیار بگیر و با پرهیز از شتابزدگی و فرو خوردن خشم خودت را آرامش بده تا خشمت فرو بنشیند و اختیار نفس در دست تو باشد. 🔻 وقتی عصبانی هستی به عنوان یک مسؤول، تصمیمی ‌نگیر و اقدامی نکن و تا خشمت آرام نشده حرفی نزن. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (47).mp3
7.39M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و هفتاد و سوم : از خطبه ۶۴ تا خطبه ۵۹ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌹سهم : خطبه ۶۴ تا ۵۹ ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : تشويق به عمل صالح 🔹 شتافتن به سوی اعمال پسنديده ♦️ای بندگان خدا! تقوا پيشه کنيد و با اعمال نيکو به استقبال أجل برويد. با چيزهای فانی شدنی دنيا آنچه که جاويدان می ماند خريداری کنيد. از دنيا کوچ کنيد که برای کوچ دادنتان تلاش می کنند. آماده مرگ باشيد که بر شما سايه افکنده است. چون مردمی باشيد که بر آنها بانگ زدند و بيدار شدند و دانستند دنيا خانه جاويدان نيست و آن را با آخرت مبادله کردند. خدای سبحان شما را بيهوده نيافريد و به حال خود وا نگذاشت. ميان شما تا بهشت يا دوزخ فاصله اندکی جز رسيدن مرگ نيست. زندگی کوتاهی که گذشتن لحظه ها از آن می کاهد و مرگ آن را نابود می کند، سزاوار است که کوتاه مدّت باشد. زندگی که شب و روز آن را به پيش می راند به زودی پايان خواهد گرفت. مسافری که سعادت يا شقاوت همراه می برد، بايد بهترين توشه را با خود بردارد. از اين خانه دنيا زاد و توشه برداريد که فردای رستاخيز نگهبانتان باشد. بنده خدا بايد از پروردگار خود بپرهيزد، خود را پند دهد و توبه را پيش فرستد و بر شهوات غلبه کند، زيرا مرگ او پنهان و پوشيده است و آرزوها فريبنده اند و شيطان همواره با اوست و گناهان را زينت و جلوه می دهد تا بر او تسلّط يابد. انسان را در انتظار توبه نگه می دارد که آن را تأخير اندازد و تا زمان فرا رسيدن مرگ از آن غفلت نمايد. وای بر غفلت زده ای که عمرش بر ضدّ او گواهی دهد و روزگار او را به شقاوت و پستی کشاند. از خدا می خواهيم که ما و شما را برابر نعمت ها مغرور نسازد، و چيزی ما را از اطاعت پروردگار بازندارد و پس از فرا رسيدن مرگ دچار پشيمانی و اندوه نگرداند. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : روش برخورد با دنيا ♦️آگاه باشيد، دنيا خانه ای است که کسی در آن ايمنی ندارد، جز آنکه به جمع آوری توشه آخرت پردازد و از کارهای دنيايی کسی نجات نمی يابد. مردم به وسيله دنيا آزمايش می شوند؛ پس هر چيزی از دنيا را که برای دنيا به دست آورند از کفشان بيرون می رود و بر آن محاسبه خواهند شد و آنچه را که در دنيا برای آخرت تهيّه کردند به آن خواهند رسيد و با آن خواهند ماند. دنيا در نظر خردمندان چونان سايه ای است که هنوز گسترش نيافته، کوتاه می گردد و هنوز فزونی نيافته کاهش می يابد. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : ( در سال ۴۰ هجری روزهای آخر عمر شریف امام علیه السلام در کوفه در پاسخ به برخی از تهدیدها و کشته شدن ناگهانی فرمود:) 🔹موضع گيری امام برابر تهديد به قتل و ترور ♦️پروردگار برای من پوششی استوار قرار داد که مرا حفظ نمايد، هنگامی که عمرم بسر آيد، از من دور شده و مرا تسليم مرگ می کند که در آن روز نه تير خطا می رود و نه زخم بهبود می يابد. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌹سهم : خطبه ۶۴ تا ۵۹ ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : ( در سال ۳۸ هجری، پس از پایان جنگ نهروان، نسبت به آینده خوارج فرمود: ) 🔹نهی از كشتار خوارج ♦️بعد از من با خوارج نبرد نکنيد، زيرا کسی که در جستجوی حق بوده و خطا کرد مانند کسی نيست که طالب باطل بوده و آن را يافته است. (مَنظور امام علیه السلام از گروه دوم معاويه و ياران او هستند.) ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : ( در پایان جنگ با خوارج، در سال ۳۸ هجری شخصی گفت: ای امیرالمومنین! خوارج همه نابود شدند:) 🔹خبر از تداوم تفکر انحرافی خوارج ♦️نه سوگند به خدا هرگز ، آنها نطفه هايی در پشت پدران و رَحِمِ مادران وجود خواهند داشت، هر گاه که شاخی از آنان سر برآورد قطع می گردد، تا اينکه آخرين شان به راهزنی و دزدی تن در می دهند. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : (در سال ۳۸ هجری به هنگام حركت برای جنگ با خوارج شخصی گفت، خوارج از پل نهروان عبور كردند امام فرمود:) 🔹خبر از قتلگاه خوارج ♦️"قتلگاه خوارج اين سوی نهر است؛ به خدا سوگند، از آنها جز ده نفر باقی نمی ماند و از شما نيز ده نفر کشته نخواهد شد. منظور امام(علیه السلام) از «نطفه» آب نهر است که از فصيح ترين کنايه در رابطه با آب است، هر چند زياد و فراوان باشد. ما به اين مطلب در گذشته، در مورد مسأله ای شبيه همين مطلب اشاره کرده ايم." ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
گزارش موضوعات مهم خطبه ۶۴ تا خطبه ۵۹.mp3
3.03M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۶۴ تا خطبه ۵۹ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1068500379.m4a
2.57M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ ضرورت پرهیز از خشم و انتقام 2⃣ 🎙حجت الاسلام http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔷 ضرورت پرهیز از خشم و انتقام (2) 🔰 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۱۹۴ می فرمایند: چون خشم گيرم، كى آن را فرو نشانم در آن زمان كه قدرت انتقام ندارم، كه به من بگويند. «اگر صبر كنى بهتر است» يا آنگاه كه قدرت انتقام دارم كه به من بگويند: «اگر عفو كنى خوب است». 🔻وقتی عصبانی هستی به عنوان یک مسؤول، تصمیمی ‌نگیر اقدامی نکن و تا خشمت آرام نشده حرفی نزن. 🔻 خوب چه کنیم عصبانیت ما فرو خورده شود؟ حضرت می فرمایند: تو بر نفس مسلط نخواهی شد مگر با یاد فراوان قیامت و بازگشت به سوی خدا. 🔻اگر انسان یاد مرگ و قیامت و اینکه باید یک روز در محضر خداوند از مثقال ذره خیر و شری که انجام می دهد پاسخ بدهد تنش می لرزد و در عصبانیت حرف نمیزند اقدامی نمی کند که خدایی نکرده ظلم و بی‌عدالتی شود. 🔻در نامه ۳۱ ، بند ۱۵ که نامه امام علی (علیه السلام) به فرزند عزیزشان امام حسن (علیه السلام) است. حضرت درباره خشم و فرو بردن خشم عبارتی دارند فوق العاده شیرین و جذاب می‌فرمایند: "خشم را فرو خور که من جرعه ای شیرین تر از آن ننوشیدم و پایانی گواراتر از آن ندیدم با آن کس که با تو درشتی کرده نرم باش که امید است به زودی در برابر تو نرم شود." 🔻 اگر ما بتوانیم همین آموزه‌ها را امروز برای خودمان تکلیف تفکر و تامل قرار دهیم، ما کجا عصبانی می شویم؟ از چه کسانی ؟ به چه بهانه هایی؟ وقتی عصبانی می شویم چه حرف میزنیم؟ چه عکس العملی نشان می دهیم؟ وقتی این حرف ها و این عکس العمل ها از ما صادر می‌شود چه عواقب تلخی در دیگران در محیط و حتی در وجدان خودمان دارد؟ 🔻 حالا بیاییم برعکسش کنیم، اگر یاد مرگ و قیامت و حسابرسی دقیق و بی تعارف خداوند در قیامت بیفتیم وقتی عصبانی می شویم حرف نمی زنیم تصمیم نمی گیریم، رفتاری انجام نمی دهیم از ترس آنکه عاقبت شوم آن دامنگیر ما نشود در این شرایط از اشتباه و خطا و بدی که دیگران درحقمان کردند خیلی راحت می گذریم و این همان شیرین ترین جرعه ای است که مولا علی (علیه السلام) به امام حسن فرمود. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (48).mp3
8.67M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و هفتاد و چهارم : از خطبه ۵۸ تا خطبه ۵۴ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌹سهم : خطبه ۵۸ تا ۵۴ ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : (در سال ۳۸ هجری، پس از ماجرای حکمیّت و شنیدن شایعات فراوان در نکوهش خوارج فرمود: ) 🔹خبر از آينده شوم خوارج ♦️"سنگ حوادث و بلا بر شما ببارد، چنانکه اثری از شما باقی نگذارد، آيا پس از ايمانم به خدا و جهاد کردنم در رکاب رسول خدا به کفر خويش گواهی دهم؟ اگر چنين کنم گمراه شده و از هدايت شدگان نخواهم بود. پس به بدترين جايگاه رهسپار شويد و به راه گذشتگان بازگرديد. آگاه باشيد، به زودی پس از من به خواری و ذلّت گرفتار می شويد و شمشير برّنده بر شما مسلّط می گردد و به استبدادی دچار خواهيد شد که برای ديگر ستمگران راه و رسم حکومت قرار خواهد گرفت. می گويم : سخن امام(علیه السلام) که فرمود: «وَلابَقِیَ مِنْکم آبرٌ» سه گونه روايت شده است: اوّل - آن گونه که ما آورده ايم، آبِرٌ، از باب «يأبرالنّخل» به معنای اصلاح کننده آمد. دوم - «آثِر» نقل شد يعنی بازگوکننده حديث و اين نقل به نظر من بهتر است، گويا امام(علیه السلام) می فرمايد: از شما خبردهنده ای باقی نماند. سوم - «آبز» با «ز» نيز روايت شد به معنای هلاک شونده، پرش کننده، که به هلاک شونده «آبز» گويند." ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : (در سال ۴۰ هجری، روزهای آخر عمر شریف خود در نکوهش و هشدار کوفیان فرمود) 🔹خبر از سلطه ستمگری بی باك ♦️آگاه باشيد، پس از من مردی با گلوی گشاده و شکمی بزرگ، بر شما مسلّط خواهد شد که هر چه بيابد می خورد و تلاش می کند آنچه ندارد به دست آورد او را بکشيد، ولی هرگز نمی توانيد او را بکشيد. آگاه باشيد، به زودی معاويه شما را به بيزاری و بدگويی من وادار می کند. بدگويی را به هنگام اجبار دشمن اجازه می دهم که مايه بلندی درجات من و نجات شماست، امّا هرگز در دل از من بيزاری نجوييد که من بر فطرت توحيد تولّد يافته ام و در ايمان و هجرت از همه پيش قدم تر بوده ام. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : ( برخی این خطبه را به آغاز سال ۳۷ هجری نسبت به تحرکات معاویه در بصره، در یکی از روزهای جنگ صفین نسبت می دهند) 🔹ياد مبارزات دوران پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) در صفين ♦️در رکاب پيامبر خدا(صلی الله علیه و آله) بوديم و با پدران و فرزندان و برادران و عموهای خود جنگ می کرديم، که اين مبارزه بر ايمان و تسليم ما می افزود و ما را در جادّه وسيع حقّ و صبر و بردباری برابر ناگواری ها و جهاد و کوشش برابر دشمن ثابت قدم می ساخت. گاهی يک نفر از ما و ديگری از دشمنان ما مانند دو پهلوان نبرد می کردند و هر کدام می خواست کار ديگری را بسازد و جام مرگ را به ديگری بنوشاند. گاهی ما بر دشمن پيروز می شديم و زمانی دشمن بر ما غلبه می کرد. پس آنگاه که خدا راستی و اخلاص ما را ديد، خواری و ذلّت را بر دشمنان ما نازل و پيروزی را به ما عنايت فرمود، تا آنجا که اسلام استحکام يافته، فراگير شد و در سرزمين های پهناوری نفوذ کرد. به جانم سوگند، اگر ما در مبارزه مثل شما بوديم، هرگز پايه ای برای دين استوار نمی ماند و شاخه ای از درخت ايمان سبز نمی گرديد. به خدا سوگند، شما هم اکنون از سينه شتر خون می دوشيد و سرانجامی جز پشيمانی نداريد. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192