eitaa logo
ٖؒ﷽‌ کانال رسمے ختم نهج‌البلاغـہ ıllıllı
241 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
259 ویدیو
9 فایل
یار بی پرده از در ودیوار در تجلی است یا اولی الابصار ✨✨✨🌌🌌🌌 انتقادات و پیشنهادات @nehzati_14 کپی با ذکر منبع آزاد. ✅ تاسیس کانال ۱۳۹۹/۱۲/۲ در این کانال ختم دور چهارم نهج‌البلاغه شروع شد.
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش موضوعات مهم خطبه ۶۴ تا خطبه ۵۹.mp3
3.03M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۶۴ تا خطبه ۵۹ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1068500379.m4a
2.57M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ ضرورت پرهیز از خشم و انتقام 2⃣ 🎙حجت الاسلام http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽‌ کانال رسمے ختم نهج‌البلاغـہ ıllıllı
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 #حکمت194 ⭕️ ضرورت پرهیز از خش
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔷 ضرورت پرهیز از خشم و انتقام (2) 🔰 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۱۹۴ می فرمایند: چون خشم گيرم، كى آن را فرو نشانم در آن زمان كه قدرت انتقام ندارم، كه به من بگويند. «اگر صبر كنى بهتر است» يا آنگاه كه قدرت انتقام دارم كه به من بگويند: «اگر عفو كنى خوب است». 🔻وقتی عصبانی هستی به عنوان یک مسؤول، تصمیمی ‌نگیر اقدامی نکن و تا خشمت آرام نشده حرفی نزن. 🔻 خوب چه کنیم عصبانیت ما فرو خورده شود؟ حضرت می فرمایند: تو بر نفس مسلط نخواهی شد مگر با یاد فراوان قیامت و بازگشت به سوی خدا. 🔻اگر انسان یاد مرگ و قیامت و اینکه باید یک روز در محضر خداوند از مثقال ذره خیر و شری که انجام می دهد پاسخ بدهد تنش می لرزد و در عصبانیت حرف نمیزند اقدامی نمی کند که خدایی نکرده ظلم و بی‌عدالتی شود. 🔻در نامه ۳۱ ، بند ۱۵ که نامه امام علی (علیه السلام) به فرزند عزیزشان امام حسن (علیه السلام) است. حضرت درباره خشم و فرو بردن خشم عبارتی دارند فوق العاده شیرین و جذاب می‌فرمایند: "خشم را فرو خور که من جرعه ای شیرین تر از آن ننوشیدم و پایانی گواراتر از آن ندیدم با آن کس که با تو درشتی کرده نرم باش که امید است به زودی در برابر تو نرم شود." 🔻 اگر ما بتوانیم همین آموزه‌ها را امروز برای خودمان تکلیف تفکر و تامل قرار دهیم، ما کجا عصبانی می شویم؟ از چه کسانی ؟ به چه بهانه هایی؟ وقتی عصبانی می شویم چه حرف میزنیم؟ چه عکس العملی نشان می دهیم؟ وقتی این حرف ها و این عکس العمل ها از ما صادر می‌شود چه عواقب تلخی در دیگران در محیط و حتی در وجدان خودمان دارد؟ 🔻 حالا بیاییم برعکسش کنیم، اگر یاد مرگ و قیامت و حسابرسی دقیق و بی تعارف خداوند در قیامت بیفتیم وقتی عصبانی می شویم حرف نمی زنیم تصمیم نمی گیریم، رفتاری انجام نمی دهیم از ترس آنکه عاقبت شوم آن دامنگیر ما نشود در این شرایط از اشتباه و خطا و بدی که دیگران درحقمان کردند خیلی راحت می گذریم و این همان شیرین ترین جرعه ای است که مولا علی (علیه السلام) به امام حسن فرمود. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (48).mp3
8.67M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و هفتاد و چهارم : از خطبه ۵۸ تا خطبه ۵۴ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌹سهم : خطبه ۵۸ تا ۵۴ ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : (در سال ۳۸ هجری، پس از ماجرای حکمیّت و شنیدن شایعات فراوان در نکوهش خوارج فرمود: ) 🔹خبر از آينده شوم خوارج ♦️"سنگ حوادث و بلا بر شما ببارد، چنانکه اثری از شما باقی نگذارد، آيا پس از ايمانم به خدا و جهاد کردنم در رکاب رسول خدا به کفر خويش گواهی دهم؟ اگر چنين کنم گمراه شده و از هدايت شدگان نخواهم بود. پس به بدترين جايگاه رهسپار شويد و به راه گذشتگان بازگرديد. آگاه باشيد، به زودی پس از من به خواری و ذلّت گرفتار می شويد و شمشير برّنده بر شما مسلّط می گردد و به استبدادی دچار خواهيد شد که برای ديگر ستمگران راه و رسم حکومت قرار خواهد گرفت. می گويم : سخن امام(علیه السلام) که فرمود: «وَلابَقِیَ مِنْکم آبرٌ» سه گونه روايت شده است: اوّل - آن گونه که ما آورده ايم، آبِرٌ، از باب «يأبرالنّخل» به معنای اصلاح کننده آمد. دوم - «آثِر» نقل شد يعنی بازگوکننده حديث و اين نقل به نظر من بهتر است، گويا امام(علیه السلام) می فرمايد: از شما خبردهنده ای باقی نماند. سوم - «آبز» با «ز» نيز روايت شد به معنای هلاک شونده، پرش کننده، که به هلاک شونده «آبز» گويند." ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : (در سال ۴۰ هجری، روزهای آخر عمر شریف خود در نکوهش و هشدار کوفیان فرمود) 🔹خبر از سلطه ستمگری بی باك ♦️آگاه باشيد، پس از من مردی با گلوی گشاده و شکمی بزرگ، بر شما مسلّط خواهد شد که هر چه بيابد می خورد و تلاش می کند آنچه ندارد به دست آورد او را بکشيد، ولی هرگز نمی توانيد او را بکشيد. آگاه باشيد، به زودی معاويه شما را به بيزاری و بدگويی من وادار می کند. بدگويی را به هنگام اجبار دشمن اجازه می دهم که مايه بلندی درجات من و نجات شماست، امّا هرگز در دل از من بيزاری نجوييد که من بر فطرت توحيد تولّد يافته ام و در ايمان و هجرت از همه پيش قدم تر بوده ام. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : ( برخی این خطبه را به آغاز سال ۳۷ هجری نسبت به تحرکات معاویه در بصره، در یکی از روزهای جنگ صفین نسبت می دهند) 🔹ياد مبارزات دوران پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) در صفين ♦️در رکاب پيامبر خدا(صلی الله علیه و آله) بوديم و با پدران و فرزندان و برادران و عموهای خود جنگ می کرديم، که اين مبارزه بر ايمان و تسليم ما می افزود و ما را در جادّه وسيع حقّ و صبر و بردباری برابر ناگواری ها و جهاد و کوشش برابر دشمن ثابت قدم می ساخت. گاهی يک نفر از ما و ديگری از دشمنان ما مانند دو پهلوان نبرد می کردند و هر کدام می خواست کار ديگری را بسازد و جام مرگ را به ديگری بنوشاند. گاهی ما بر دشمن پيروز می شديم و زمانی دشمن بر ما غلبه می کرد. پس آنگاه که خدا راستی و اخلاص ما را ديد، خواری و ذلّت را بر دشمنان ما نازل و پيروزی را به ما عنايت فرمود، تا آنجا که اسلام استحکام يافته، فراگير شد و در سرزمين های پهناوری نفوذ کرد. به جانم سوگند، اگر ما در مبارزه مثل شما بوديم، هرگز پايه ای برای دين استوار نمی ماند و شاخه ای از درخت ايمان سبز نمی گرديد. به خدا سوگند، شما هم اکنون از سينه شتر خون می دوشيد و سرانجامی جز پشيمانی نداريد. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌹سهم : خطبه ۵۸ تا ۵۴ ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : ( در سال ۳۷ هجری در آستانه جنگ صفین، برخی مدارا کردن امام علیه السلام را دیده و علت را پرسیدند در پاسخ آنان فرمود:) 🔹توضيحاتی پيرامون جنگ صفين ♦️اينکه می گوييد خويشتن داری از ترس مرگ است، به خدا سوگند، باکی ندارم که من به سوی مرگ روم يا مرگ به سوی من آيد و اگر تصوّر می کنيد در جنگ با شاميان ترديد دارم، به خدا سوگند هر روزی که جنگ را به تأخير می اندازم برای آن است که آرزو دارم عدّه ای از آنها به ما مُلحق شوند و هدايت گردند. و در لابلای تاريکی ها نور مرا نگريسته به سوی من بشتابند، که اين برای من از کشتار آنان در راه گمراهی بهتر است، گر چه در اين صورت نيز به جرم گناهانشان گرفتار می گردند. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : ( در سال ۳۷ هجری به هنگام شروع جنگ صفین این سخنرانی را ایراد فرمود.) 🔹وصف روز بيعت ♦️مردم همانند شتران تشنه ای که به آب نزديک شده و ساربان رهاشان کرده و عِقال (پای بند) از آنها گرفته، بر من هجوم آوردند و به يکديگر پهلو می زدند، فشار می آوردند، چنانکه گمان کردم مرا خواهند کشت، يا بعضی به وسيله بعض ديگر می ميرند و پايمال می گردند. پس از بيعت عمومی مردم، مسأله جنگ با معاويه را ارزيابی کردم، همه جهات آن را سنجيدم تا آن که مانع خواب من شد، ديدم چاره ای جز يکی از اين دو راه ندارم: يا با آنان مبارزه کنم و يا آنچه را که محمّد(صلی الله علیه و آله) آورده انکار نمايم، پس به اين نتيجه رسيدم که تن به جنگ دادن آسانتر از تن به کيفر پروردگار دادن است و از دست دادن دنيا آسان تر از رهاکردن آخرت است. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
گزارش موضوعات مهم خطبه ۵۸ تا خطبه ۵۴.mp3
3.98M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۵۸ تا خطبه ۵۴ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1069669562.mp3
2.57M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ پرهیز از بخل ورزی 🎙حجت الاسلام http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽‌ کانال رسمے ختم نهج‌البلاغـہ ıllıllı
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 #حکمت195 ⭕️ پرهیز از بخل ورزی
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔷 پرهیز از بخل ورزی 🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: (در سر راه از كنار مزبله اى عبور مى كرد.) اين همان است كه بخيلان به آن بخل مى ورزند (و در روايت ديگرى نقل شد كه) اين چيزى است كه ديروز بر سر آن رقابت مى كرديد. 🔻در حکمت ۱۹۵ می‌خوانیم مولا علی (علیه السلام): در سر راه از کنار زباله‌دانی عبور می کردند فرمودند : "این همان چیزی است که بخیلان به آن بخل می ورزند." در روایت دیگری نقل شده که حضرت فرمورد: این چیزی است که دیروز بر سر آن رقابت می‌کردید. 🔻 همانگونه که ملاحظه می فرمایید این حکمت از حکمت‌ها و بیاناتی است که مولا درصددند باطل بی ارزش و پست و فریبنده دنیا را برای انسان مؤمن برملا کند تا انسان در دنیا باشد و از دنیا استفاده کند ولی با دنیا و گرفتار دنیا نباشد. 🔻در حکمت ۱۳۲ نهج البلاغه قبلاً خوانده‌اید که مولا علی (علیه السلام) در تعبیر زیبای دیگری این بی ارزشی دنیا را اینگونه بیان فرمود: خدا را فرشته ای است که هر روز بانک می زند : "بزایید برای مردن، فراهم آورید برای نابود شدن و بسازید برای ویران گشتن." هیچ کس در دنیا متولد نمی شود مگر آنکه یک روز میمیرد، هیچ چیزی جمع‌آوری نمی شود مگر آنکه نابود خواهد شد و هیچ کاخ و ساختمانی ساخته نمی شود مگر آنکه روزی ویران می شود. مهم است که انسان مؤمن حواسش به فانی بودن دنیا و بی ارزش بودن این دنیا پی ببرد و حواسش جمع باشد. البته از همین دنیا باید با این حواس جمعی برای آخرت خود استفاده کند. 🔻 اگر عزیزان خواستند این نگاه در وجودشان نهادینه شود، کافیست خطبه ۱۱۱ نهج‌البلاغه را با توجه بخوانند. مولا در این خطبه نکات بسیار دقیق و تلنگر های بسیار مؤثر دارند که من گوشه ای از آن را می خوانم: "همانا من شما را از دنیای حرام می ترسانم زیرا در کام شیرین و در دیده انسان سبز و رنگارنگ است، در شهوات و خواهش های نفسانی پوشیده شده و با نعمت های زودگذر دوستی می ورزد، با متاع اندک زیبا جلوه می‌کند و در لباس آرزوها خود را نشان می‌دهد و با زینت غرور خود را می آراید. شادی آن دوام ندارد و کسی از اندوه آن ایمن نیست. دنیا بسیار فریبنده و بسیار زیان رسانند است. دگرگون می‌شود و ناپایدار است. فناپذیر و مرگبار است و کشنده ای تبهکار. آنگاه که به دست آرزومندانش بیفتد و با خواهشهای آنان دمساز شود می نگرند که جز سرابی بیش نیست که خدای سبحان فرمود: "زندگی چون آبی است که از آسمان فرو فرستادیم و به وسیله آن گیاهان فراوان روید، پس خشک شده؛ باد آنها را پراکنده کرد و خدا بر همه چیز قادر و توانا است." 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (49).mp3
5.23M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و هفتاد و پنجم : از خطبه ۵۳ تا خطبه ۵۱ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌹سهم : خطبه ۵۳ تا ۵۱ ┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄ 📜 🔹وصف قربانی ♦️ کمال قربانی در اين است که گوش و چشم آن سالم باشد. هرگاه گوش و چشم سالم بود، قربانی کامل و تمام است، گرچه شاخش شکسته باشد و با پای لنگ به قربانگاه آيد. (منظور امام(علیه السلام) از کلمه «مَنْسَک» در اينجا «قربانگاه» است.) ┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : ( در یکی از روزهای عید قربان این خطبه را ایراد فرمود که اکثر شارحان، خطبه ۵۲ و۵۳ را یکی می دانند که در خطبه های قبل برگزیده مطلب آن آمده است.) 1⃣ تعريف دنيا ♦️آگاه باشيد! گويا دنيا پايان يافته و وداع خويش را اعلام داشته است. خوبی هايش ناشناخته مانده، به سرعت پُشت کرده، می گذرد. ساکنان خود را به سوی نابود شدن می کشاند و همسايگانش را به سوی مرگ می راند. آنچه از دنيا شيرين بود تلخ شده و آنچه صاف و زلال بود تيرگی پذيرفت و بيش از ته مانده ظرف آب ريخته شده از آن باقی نمانده است، يا جرعه ای آب که با آن عطش تشنگان دنيا فرو نخواهد نشست. ای بندگان خدا! از سرايی کوچ کنيد که سرانجامِ آن نابودی است. مبادا آرزوها بر شما چيره گردد، مپنداريد که عمر طولانی خواهيد داشت. 2⃣ والايی نعمتهای قيامت ♦️ به خدا سوگند! اگر مانند شتران بچّه مرده، ناله سر دهيد و چونان کبوتران، نوحه سرايی کنيد و مانند راهبان زاری نماييد و برای نزديک شدن به حق و دسترسی به درجات معنوی و آمرزش گناهانی که ثبت شده و مأموران حق آن را نگه می دارند، دست از اموال و فرزندان بکشيد سزاوار است، زيرا برابر پاداشی که برايتان انتظار دارم و عذابی که از آن بر شما می ترسم، اندک است. به خدا سوگند! اگر دل های شما از ترس آب شود و از چشم هايتان با شدّت شوق به خدا، يا ترس از او، خون جاری گردد و اگر تا پايان دنيا زنده باشيد و تا آنجا که می توانيد در اطاعت از فرمان حق بکوشيد، در برابر نعمت های بزرگ پروردگار، به خصوص نعمت ايمان، ناچيز است. ┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : ( در سال ۳۷ هجری، پس از ورود به صحرای صفین برای در اختیار گرفتن آب فرات خطاب به خط شکنان سپاه فرمود:) 🔹فرمان خط شكستن و آزاد كردن آب فرات ♦️شاميان با بستن آب، شما را به پيکار دعوت کردند. اکنون بر سر دو راهی قرار داريد: يا به ذلّت و خواری بر جای خود بنشينيد و يا شمشيرها را از خون آنها سيراب سازيد تا از آب سيراب شويد. پس بدانيد که مرگ در زندگیِ توأم با شکست شماست و زندگی جاويدان در مرگ پيروزمندانه شماست. آگاه باشيد! معاويه گروهی از گمراهان را همراه آورده و حقيقت را از آنان می پوشاند، تا کورکورانه گلوهاشان را آماج تير و شمشير کنند. ┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
گزارش موضوعات مهم خطبه ۵۳ تا خطبه ۵۱.mp3
2.29M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۵۳ تا خطبه ۵۱ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1070777304.m4a
3.37M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ عبرت آموزی از اتلاف اموال1⃣ 🎙حجت الاسلام http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽‌ کانال رسمے ختم نهج‌البلاغـہ ıllıllı
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 #حکمت196 ⭕️ عبرت آموزی از اتل
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔷 عبرت آموزی از اتلاف اموال (1) 🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: مالی که نابودی آن تو را پند می دهد، در واقع از دستت نرفته است. 🔻 نکته‌ای که در این حکمت هست این است که همه چیز در دنیا برای انسان عاقل موعظه و پند است، باعث بیداری و هوشیاری است، انسان را از غفلت نجات می دهد. 🔻درباره موعظه و وعظ در نهج البلاغه نکات بسیار جالبی داریم که من به ۱۰ نکته اشاره می کنم: 1⃣ در خطبه ۸۶ نهج البلاغه مولا علی (علیه السلام) می فرمایند : خوشبخت کسی است که از دیگران پند بگیرد و زندگی دیگران برای او مایه موعظه و عبرت باشد. 2⃣ در نامه ۳۱ نهج البلاغه است. مولا علی (علیه السلام) در این نامه خطاب به فرزند عزیزشان می فرمایند: بهترین تجربه آن تجربه ای است که مایه وعظ و پند گرفتن تو بشود. 3⃣ مولاعلی (علیه السلام) مایه احیای قلب را موعظه می دانند و به امام حسن (سلام الله علیه) در نامه ۳۱ می فرمایند: «أَحْيِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ» ؛ پسرم! قلب خودت را با موعظه زنده کن . معلوم می شود قلب انسان در روزمرّگیهای دنیا و توجه به زرق و برق دنیا و مشکلات این دنیا دچار مرگ معنوی می‌شود که احیای این قلب از مرگ معنوی به موعظه است. 4⃣ موعظه هم با شرایطی بر انسان اثر می گذارد و قلب را احیا می‌کند . یک شرط آن است که موعظه کننده خودش عامل باشد. شرط دیگر آن است که موعظه شنونده هم آماده و پذیرنده باشد و خودش را برای پذیرش این موعظه از هر حجاب و مانعی پاک کرده باشد. لذا در خطبه ۱۹۳ که معروف به خطبه متّقین است می خوانیم که در اثناء مواضعی که مولا علی (علیه السلام) در قالب اوصاف متّقین می‌کردند، آن کسی که در ابتدا درخواست و التماس از حضرت کرد که متّقین را توصیف کند آنقدر آمادگی روحی داشت و از طرفی چون موعظه کننده هم شخص شخیص امیرالمؤمنین بود، آن شخص که نامش هَمّام بود صیحه ای زد و در همان جلسه جان داد. حضرت بالای سر پیکر بی جانش که آمدند فرمودند: « أَ هَكَذَا تَصْنَعُ الْمَوَاعِظُ الْبَالِغَةُ بِأَهْلِهَا » ؛ آیا مواعظ رسا که از گویندگان اهل عمل بر می آید با اهل آن چنین کاری را می‌کنند که با هَمّام کرد؟ 5⃣ کسی که موعظه می کند اما خودش از موعظه اثری نمی‌برد خسران کرده. حضرت در حکمت ۱۵۰ می‌فرماید : از کسانی نباش که در موعظه مبالغه می کنند ولی خودشان پند نمی‌گیرند. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (50).mp3
6.07M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و هفتاد و ششم : از خطبه ۵۰ تا خطبه ۴۷ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192