حکمت۳۲.mp3
3.13M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت32
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽ کانال رسمے ختم نهجالبلاغـہ ıllıllı
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح #حکمت32 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/nahgolbal
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت32
🔷 ارزش و والایی انجام دهنده کار خیر
💠 و درود خدا بر امیرالمؤمنین فرمودند: "نيكوكار، از كار نيك بهتر است و بدكار از كار بد بدتر " .
🔻 در حکمت ۳۲ نهجالبلاغه شریف پیرامون خیر و شر، نکات فراوانی وجود دارد و اساساً امیرالمؤمنین (علیه السلام) واژه "خیر و شر" را بسیار استفاده کردند.
اگر ما با محوریت موضوع حکمت ۳۲ پیرامون خیر نکاتی را عرض بکنیم خودبهخود آنچه در مورد شر هم باید دانسته شود در مقابل آن فهم خواهد شد. نکاتی که متناسب با حکمت سی و دوم از نهج البلاغه قابل استفاده است عبارتند از :
1️⃣ راه رسیدن به خیر :
مولا علی(علیه السلام) در نامه سی و یکم خطاب به امام حسن (علیه السلام) می فرمایند: آن خیری که جز از راه شر نمی شود به آن دسترسی پیدا کرد اساساً هیچ خیری در آن نیست.
2️⃣ نیّت خیر:
در نامه ۳۱ به امام حسن (علیه السلام) مرقوم می فرمایند: «فإنَّ العطيَّةَ على قَدْرِ النِّيَّةِ »؛ همانا عطای الهی اندازه نیّت انسان هاست.
در حکمت ۹۷ هم پیرامون نیّت به معنای اعتقاد ، می فرمایند :«نَومٌ عَلَی یَقِینٍ خَیرٌ مِن صَلاَةٍ فی شَکٍ» ؛ اینکه انسان تا صبح بخوابد اما در حال یقین در اعتقاداتش باشد، بهتر است از اینکه تا صبح نماز بخواند در حالیکه در شکّ و تردید نسبت به امامش باشد.
3️⃣ فاعل و کننده کار خیر:
حضرت یک بار در نامه ۳۳ می فرمایند : «وَلَنْ يَفُوزَ بِالْخَيْرِ إِلاَّ عَامِلُهُ» ؛ با انجام کار خیر کسی جز کننده آن کار خیر رستگار نمی شود و به بهشت نمی رود.
یک بار هم در همین حکمت ۳۲ فرمودند: « فاعِلُ الْخيْرِ خيْرٌ مِنْهُ»؛ انجام دهنده کار خیر از خود کار خیر بهتر است.
4️⃣ عاقبت کار خیر :
حضرت در حکمت ۳۸۷ می فرمایند: « ما خَيْرٌ بِخَيْرٍ بَعْدَهُ النّارُ » ؛ عملی که بعدش آتش جهنّم باشد اصلاً خیر نیست.
5️⃣ ثواب کار خیر:
در حکمت ۱۱۴ مولا علی (علیه السلام) ثواب کار خیر را برتر از خود کار خیر می دانند و می فرمایند :
«وَ لَيسَ شَيءٌ بِخَيرٍ مِنَ الخَيرِ إلّا ثَوابَهُ» ؛ چیزی بهتر از خود کار خیر نیست مگر ثواب کار خیر.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 100.mp3
3.99M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 #سهم_روز_صدم خطبه ۲۳۸ تا ۲۳۶
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽ کانال رسمے ختم نهجالبلاغـہ ıllıllı
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 #سهم_روز_صدم خطبه ۲۳۸ تا ۲۳۶ http://eitaa.com/nahgolbalaghe
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صدم
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه238 : درباره حَكمين دو داور عراق و شام و نکوهش کوفیان فرمود:
1⃣ وصف شاميان
🔻شاميان درشت خويانی پست، بردگانی فرومايه اند كه از هر گوشه ای گرد آمده و از گروههای مختلفی تركيب يافته اند، مردمی كه سزاوار بودند احكام دين را بياموزند و تربيت شوند و دانش فرا گيرند و كارآزموده شوند و سرپرست داشته باشند و دستشان گيرند و آنها را به كار مفيد وادارند. آنان نه از مهاجرانند و نه از انصار و نه آنان كه خانه و زندگی خود را برای مهاجران آماده كرده و از جان و دل ايمان آوردند.
2⃣ نكوهش از انتخاب حكم
🔻 آگاه باشيد كه شاميان در انتخاب حكم، نزديك ترين فردی را كه دوست داشتند برگزيدند و شما فردی را كه از همه به ناخشنودی نزديكتر بود انتخاب كرديد، همانا سر و كار شما با عبدالله پسر قيس است كه می گفت: "جنگ فتنه است بند كمانها را ببريد و شمشيرها را در نيام كشيد". اگر راست می گفت پس چرا بدون اجبار در جنگ شركت كرد؟ و اگر دروغ می گفت پس متّهم است. برای داوری عبدالله ابن عباس را رو در روی عمروعاص قرار دهيد و از فرصت مناسب استفاده كنيد و مرزهای دوردست كشور اسلامی را در دست خود نگهداريد، آيا نمی بينيد كه شهرهای شما ميدان نبرد شده؟ و خانه های شما هدف تيرهای دشمنان قرار گرفته است.
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه237 : در كار خير شتاب كنيد
🔹سفارش به نيكوكاری
🔻پس عمل نيكو انجام دهيد حال كه زنده و برقراريد، پرونده ها گشوده، راه توبه آماده و خدا فراریان را فرا می خواند و بدكاران اميدِ بازگشت دارند عمل كنيد پيش از آنكه چراغ عمل خاموش و فرصت پايان يافته و اجل فرا رسيده و در توبه بسته و فرشتگان به آسمان پرواز كنند. پس هر كسی با تلاش خود برای خود از روزگار زندگانی برای ايام پس از مرگ، از دنيای فناپذير برای جهان پايدار و از گذرگاه دنيا برای زندگی جاودانه آخرت توشه برگيرد، انسان بايد از خدا بترسد زيرا تا لحظه مرگ فرصت داده شده و مهلت عمل نيكو دارد، انسان بايد نفس را مهار زند و آن را در اختيار گرفته از طغيان و گناهان باز دارد و زمام آن را به سوی اطاعت پروردگار بكشاند.
┄┄┅┅✿❀🍃🌹🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه236 : از هجرت و پیوستن به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) سخن می گوید:
🔹 ياد مشكلات هجرت
🔻خود را در راهی قرار دادم كه پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) رفته بود و همه جا از او پرسيدم تا به سرزمين "عرج" رسيدم.
(اين جملات در يك سخن طولانی آمده است، جمله "فاطا ذكره" در همه جا از او می پرسيدم) يكی از سخنانی است كه در اوج فصاحت قرار دارد، يعنی خبر حركت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) از ابتداء حركت تا پايان به من می رسيد، كه امام اين معنا را با كنايه آورده است)
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌳شجره آشوب« قسمت صدم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام
🔻رابطه مغیره با بنی امیه
در این قسمت، شواهدی از تاریخ بیان خواهد شد که نشان می دهد مغیره، چگونه با دربار بنی امیه ارتباط داشت و سابقه این ارتباط از چه زمانی است.
🔻 البته در این زمینه بعضی نکات، مثل روایت قبل نشانگر حمایت عجیب مغیره از بنی امیه و نفوذ او در جامعه اسلامی از طرف معاویه است. او بعد از صلح امام حسن، حاکم کوفه بود.
🔻کوفه از مهم ترین شهرهای جامعه اسلامی بود و مرکز تجمع شیعیان و مخالفان بنی امیه محسوب می شد. در واقع معاویه باید عنصری را برای این شهر می فرستاد تا بتواند به خوبی اوضاع را تحت کنترل خود درآورد و از قیام های شیعه در این شهر علیه بنی امیه جلوگیری کند.
🔻مغیره، اگرچه به ظاهر، هیچ شمشیری به نفع معاویه نزد، اما از لحاظ خدمات فکری از بهترین خادمان دربار کفر بود.آیا حضور 10 ساله مغیره در استانداری کوفه نشان از رابطه عمیق او با معاویه ندارد ؟
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
33.mp3
3.65M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت33
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽ کانال رسمے ختم نهجالبلاغـہ ıllıllı
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح #حکمت33 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/nahgolbal
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت33
🔷 اعتدال در بخشش و حسابرسى
💠 و درود خدا بر امیرالمؤمنین فرمودند: بخشنده باش امّا زياده روى نكن، در زندگى حسابگر باش امّا سخت گير مباش.
🔻 از آنجایی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) و در واقع اسلام حقیقی ، بر این باور است که انسان عاقل در هیچ چیزی اهل افراط و تفریط نیست، لذا در حکمت سی و سوم نهج البلاغه امیرالمؤمنین در مسأله مدیریت مالی می فرمایند : نه آنقدر دست بسته باش که خیر تو به هیچکس نرسد و نه آنقدر دست و دلباز و بیحساب و کتاب باش که با بخشش های بی حساب کتاب و هزینه کردن های بی حساب و کتاب دچار تنگدستی و گرفتاری بشوی.
🔻با این نگاه مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۳۳ میفرمایند: "بخشنده باش اما زیاده روی نکن. در زندگی حسابگر باش اما سخت گیر مباش".
🔻 انسان های مؤمن در همه شرایط باید مسیر اعتدال و میانه روی را پیدا کنند و بر همان مسیر طی طریق کنند. البته این مسأله مورد استثناء هم دارد و آن درباره اولیای خدا است. خود اهل بیت (علیهمالسلام) برای خودشان اصل را بر ایثار و گذشت می دانستند حتی نسبت به چیزی که به آن به شدت احتیاج دارند.
🔻 قرآن کریم، هم درباره انفاق اهل بیت (علیه السلام) در حد اعلیٰ آیاتی دارد که تعجّب همگان را بر می انگیزد.
در سوره مبارکه دهر یا انسان می فرماید: « وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً » ؛ غذای خودشان را اطعام میکنند به خاطر محبت خدا، به مسکین و یتیم و اسیر. و هم فرمود: «یُؤثِرُونَ عَلَی أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ» ؛ چیزی را که به شدت به آن نیاز دارند ایثار میکنند.
🔻 این مقام، مقام برترین است که همه ما ممکن نیست بتوانیم اینگونه اهل بخشش باشیم، این مقام بالایی است که ایمانی در کمالِ ایمان و یقینی در کمال یقین و تقوا یی در کمال تقوا میخواهد.
⚜ امیدوارم ما به مسیری که اهل بیت در قلّه آن هستند وارد شویم و حرکت کنیم.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 101.mp3
5.69M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 #سهم_روز_صد_ویکم از خطبه ۲۳۵ تا ۲۳۲
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽ کانال رسمے ختم نهجالبلاغـہ ıllıllı
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 #سهم_روز_صد_ویکم از خطبه ۲۳۵ تا ۲۳۲ http://eitaa.com/nahgolb
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز.سهم روز صد و یکم
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه235 : هنگام غسل دادن پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمود :
🔻پدر و مادرم فدای تو ای رسول خدا! با مرگ تو رشته ای بريد كه در مرگ ديگران نبريد، با مرگ تو رشته پيامبری و فرود آمدن پيام و اخبار آسمانی گسست، مصيبت تو ديگر مصيبت ديدگان را به شكيبایی واداشت و همه را در مصيبت تو يكسان عزادار كرد، اگر به شكيبایی امر نمی كردی و از بی تابی نهی نمی فرمودی، آنقدر اشك می ريختم تا اشكهایم تمام شود و اين درد جانكاه هميشه در من می ماند و اندوهم جاودانه می شد كه همه اينها در مصيبت تو ناچيز است. چه بايد كرد كه زندگی را دوباره نمی توان باز گرداند و مرگ را نمی شود مانع شد، پدر و مادرم فدای تو، ما را در پيشگاه پروردگارت ياد كن و در خاطر خود نگه دار.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه234 : ذعلب یمانی از احمد بن قتبیه، از عبدالله بن یزید، از مالک بن دحیحه نقل کرد که در حضور امام (علیه السلام) از علت تفاوتهای میان مردم پرسیدند امام (علیه السلام) فرمود:
🔹علل تفاوتها ميان انسانها
🔻علت تفاوت های ميان مردم، گوناگونی سرشت آنان است؛ زيرا آدميان در آغاز تركيبی از خاك شور و شيرين، سخت و نرم بودند، پس آنان به ميزان نزديك بودن خاكشان با هم نزديك و به اندازه دوری آن از هم دور و متفاوتند يكی زيباروی و كم خرد، ديگری بلندقامت و كم همّت، يكی زشت روی و نيكوكار، ديگری كوتاه قامت و خوش فكر، يكی پاك سرشت و بداخلاق، ديگری خوش قلب و آشفته عقل و آن ديگر سخنوری دل آگاه است.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه233 : هنگامی که "جعده بن حریره" خواهر زاده امام (علیه السلام) نتوانست در حضور آن حضرت سخن بگوید، فرمود:
1⃣ فصاحت و بلاغت اهل بيت(علیهم السلام)
🔻آگاه باشيد همانا زبان پاره ای از وجود انسان است، اگر آمادگی نداشته نباشد سخن نمی گويد و به هنگام آمادگی، گفتار او را مهلت نمی دهد. همانا ما اميران سخن می باشيم، درخت سخن در ما ريشه دوانده و شاخه های آن بر ما سايه افكنده است.
2⃣ علل سقوط جامعه انسانی
🔻 خدا شما را رحمت كند، بدانيد كه همانا شما در روزگاری هستيد كه گوينده حق اندك و زبان از راستگویی عاجز و حق طلبان بی ارزشند، مردم گرفتار گناه و به سازشكاری هم داستانند، جوانشان بداخلاق و پيرانشان گناهكار و عالمشان دورو و نزديكشان سودجويند، نه خردسالانشان بزرگان را احترام می کنند و نه توانگرانشان دست مستمندان را می گيرند.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه232 : عبدالله بن زمعه از یاران امام بود و درخواست مالی داشت، در جوابش فرمود:
🔹 احتياط در مصرف بيت المال
🔻اين اموال كه می بينی نه مال من و نه از آن توست، غنيمتی گردآمده از مسلمانان است كه با شمشيرهای خود به دست آوردند، اگر تو در جهاد همراهشان بودی، سهمی چونان سهم آنان داشتی وگرنه دسترنج آنان خوراك ديگران نخواهد بود.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌳شجره آشوب« قسمت صد و یکم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام
🔻1.هنگامی که پیامبر در غدیر خم، امام علی علیه السلام را به ولایت منصوب کرد، معاویه در حالی که به مغیره تکیه داده بود، به رسول خدا اعتراض کرد و گفت «ما به ولایت علی، اقرار نمی کنیم. ما گفتار محمد را تصدیق نمی کنیم.»
🔻این گزارش بیانگر، قدمت ارتباط مغیره با معاویه بود. آن ها از زمان رسول خدا با امیرالمومنین، دشمنی داشتند؛ در حدی که در واقعه غدیر خم نیز در کنار هم بودند و مغیره به عنوان حامی معاویه، هیچ گونه اعتراضی نسبت به صحبت وی نکرد و این نشان از رضایت او به گفتار معاویه دارد.
🔻 یک گزارش تاریخی دیگر می گوید معاویه در حال اعتراض به پیامبر، به مغیره و ابوموسی اشعری تکیه داده بود. این گزارش را در بخش های بعدی خواهیم آورد.
🔻2. مغیره از جمله افرادی است که به امام علی علیه السلام، ابقای معاویه در شام را در ابتدای خلافت حضرت پیشنهاد می کند. او از طرف معاویه، مأمور شد تا اطلاعاتی را از امام نسبت به معاویه دربیاورد. همین موضوع، تأییدی بر نفوذی بودن او از سوی بنی امیه است.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
4_6014717040776972978.mp3
4.51M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت34
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽ کانال رسمے ختم نهجالبلاغـہ ıllıllı
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح #حکمت34 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/nahgolbal
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت34
🔷 ترک آرزوها
💠 و درود خدا بر امیرالمومنین فرمودند: "بهترين بى نيازى، ترك آرزوهاست".
🔻امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در حکمت ۳۴ نهج البلاغه می فرمایند: «أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى» ؛ شریف ترین بی نیازی ترک کردن آرزوها است.
🔻مسأله آرزوها در مکتب ما از جمله در نهج البلاغه، ساختار موضوعی و مفهومی بسیار دقیقی دارد. از طرفی هر آرزویی خوب نیست و هر آرزویی بد نیست و آرزوهای خوب هم در یک شرایطی میتوانند آسیبزا باشند و آن وقتی است که طولانی و بیشتر ناظر به جنبه مادی و دنیوی باشد.
🔻اصل آرزو در زندگی انسان، جزء زندگی انسان است. انسانها انرژی و نیرو و امید خودشان برای حرکت، تلاش، مقاومت و مبارزه را به واسطه آرزوهایشان می گیرند. اگر انسان آرزوی به درد بخوری نداشته باشد، هیچ انگیزهای برای تلاش و سختکوشی و مبارزه و امثال این ندارد. همین امر میتواند دستاویزی باشد برای و نفس امّاره و ابلیس که ما را فریب بدهد و معطّل سراب کند. یعنی انسان برای رسیدن به آرزوها چون تلاش میکند، حالا اگر آرزوهایش را با توهّمات یا با آرزوهای بی ارزش جایگزین بکند تمام تلاشش مصروف یک مسیر غلط و پر خطایی میشود.
🔻در حکمت ۳۶ نهج البلاغه حضرت می فرماید : «مَنْ أَطَالَ الْأَمَلَ أَسَاءَ الْعَمَلَ» ؛ کسی که آرزوهایش طولانی باشد کارهایش زشت می شود. چون میخواهد به هر قیمتی به آن آرزو برسد، از طرفی آرزو هم خیلی بزرگ است و میداند در مسیر عادی و طبیعی و قانونی نمی تواند برسد، لذا دست به رفتارهای غیر عاقلانه غیر شرعی و غیر اخلاقی و عقلانی می زند ؛ سندسازی میکند، دروغ میگوید، تهمت میزند، فریب می دهد، باج می دهد و رشوه می دهد تا به آن آرزو برسد، لذا اعمالش را زشت می کند. به همین دلیل برای مسأله آرزوها باید خیلی خیلی متّکی به آموزههای دین عمل کرد.
🔻در این حکمت ۳۴ حضرت می فرمایند، انسان یکی از چیزهایی که به آن احساس نیاز می کند، آرزوهایش است. اگر بتواند از این آرزوهایی که سطح تعالی انسان را تنزّل می دهد کلاً دست بکشد، یعنی خودش را طوری تربیت کند که اصلاً دل بسته به این خواستهها نباشد خوب این بینیاز شده است.
چون انسان بی نیاز دو جور است انسانی که رسیده و دارد و توانمند شده و ثروتمند شده، دوم انسانی که خواسته و درخواست اینطوری ندارد و حاجت مادی ندارد. اینها هر دو بی نیاز هستند و بهتر از آن بی نیازی که به واسطه ثروت است و شریف تر از آن بی نیازی که به واسطه ی رسیدن به آرزوها به هر قیمتی است، ترک آرزوهاست؛ بنابراین «أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى».
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 102.mp3
4.97M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 #سهم_روز_صد_ودوم از خطبه ۲۳۱ تا ۲۳۰
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192