eitaa logo
ٖؒ﷽‌ کانال رسمے ختم نهج‌البلاغـہ ıllıllı
240 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
259 ویدیو
9 فایل
یار بی پرده از در ودیوار در تجلی است یا اولی الابصار ✨✨✨🌌🌌🌌 انتقادات و پیشنهادات @nehzati_14 کپی با ذکر منبع آزاد. ✅ تاسیس کانال ۱۳۹۹/۱۲/۲ در این کانال ختم دور چهارم نهج‌البلاغه شروع شد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌷🍃 ﷽ 🍃🌷🍃 🍃 بصائر علوی 💌 جایگاه رهبران وزمامداران در کلام ( ۵ ) 🔰 : شرایط لازم برای کارگزاران حکومت ⬅️ الف ) ایمان ،خدا محوری و تقوا گرایی ☘ او را به تقوا و ترس از خدا فرمان می دهد، و اینکه اطاعت خدا را بر دیگر کار ها مقدم بدارد، و آنچه در کتاب خدا، از واجب و مستحب آمده است، پیروی نماید، ⬅️ ب) حُسن سابقه، خوش نامی و اخلاق حسنه 🍁 بدترین وزیران تو کسانی هستند که وزیر اشرار پیش از تو نیز بوده اند.. ⬅️ ج)تجربه، اصالت خانوادگی و پیشگامی در دین، «=تعهد»؛ ✅ و کارگزاران دولتی را از میان مردمی باتجربه و باحیا از خاندان های شایسته برگزین که در مسلمانی، سابقه درخشانی دارند 📒 ، فرازهایی از ↩️ ادامه دارد ... ╔═ 🍃🌺🍃 ═══╗ eitaa.com/nahgolbalaghe_192 ╚═══ 🍃🌼🍃 ═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_729755258.mp3
4.71M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ زهد 3⃣ 🔺چرایی زهد (۲): زهد احمقانه، زهد عاقلانه/ جایگاه زهد 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽‌ کانال رسمے ختم نهج‌البلاغـہ ıllıllı
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 #حکمت4 ⭕️ زهد 3⃣ 🔺چرایی زهد (
🌹 شرح 🔴 قسمت هشتم 🔷2.1.2 زهد عاقلانه – زهد احمقانه بنابراین زهد از منظر امیرالمؤمنین به معنای بی رغبتی به دنیاست. رغبت به دنیا یعنی اسیر دنیا شدن. حالا اگر کسی خانه خوب، امکانات خوب و دنیای خوب داشته باشد؛ اما دلبسته نباشد و بهترین لذت را از آن ببرد، استفاده درست بکند اما وابسته و دلبسته نباشد این هیچ منافاتی با زهد ندارد. عدم درک این معنای دقیق از زهد باعث شده است تا در طول تاریخ غلبه به سمت زهد احمقانه و منفعلانه باشد، تا جایی که در خطبه ۲۰۹ نهج البلاغه قصه جالبی را می خوانیم . 🔻در خطبه ۲۰۹ آورده شده است که : امام امیرالمؤمنین پس از جنگ بصره با دعوت علاء بن زياد که ظاهرا هیچ سمت و پست دولتی نداشت وارد منزل او شد. وقتى خانه بسيار مجلّل و وسيع او را ديد، فرمود: «ای برادر تو با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی در حالی که در آخرت به آن محتاج تری . بعد بلافاصله فرمودند البته اگر زرنگ باشی می توانی با همین خانه بزرگ، آخرت خودت را هم بسازی . چگونه؟ حقوق الهی را پرداخت کنی، با اقوام و خویشاوندان خودت در این خانه صله رحم بکنی و مجالس برپا کنی. آنگاه تو می توانی با همین خانه وسیع به آخرت برسی.» وقتی این مرد از این نگاه مترقی دین که از زبان امیرالمؤمنین خارج شده بود خیلی خوشحال و خرسند شد ؛ از برادرش نزد مولا علی علیه السلام شکایت کرد. 🔻 حضرت وقتی دلیل شکایت را پرسیدند ایشان گفتند:« برادری دارم که عبایی به دوش انداخته است و از کار و کاسبی و زندگی کناره‌گیری کرده است و به عبادت مشغول است. حضرت علی علیه السلام که خانه وسیع این مرد را دیده و اصلا عصبانی نشد و حتی راه اینکه با همین خانه وسیع چگونه میتواند آخرت خودش را هم بسازد به او یاد داد، از شنیدن اینکه کسی زهد را دوری از دنیا و کار و کاسبی و حلال لذت ها معنی کرده است عصبانی شدند و فرمودند او را بیاورید. وقتی این مرد آمد حضرت با لحن خطاب و عتاب فرمودند: « ای دشمنک حقیر خویشتن، تو در تیررس شیطان قرار گرفته ای، آیا به زن و فرزندان خود رحم نمی کنی؟ آیا تو فکر می کنی که خدا نعمتهایش را حلال کرده اما دوست ندارد تو از آنها بهره ببری؟ تو درنزد خدا حقیر تر از آن هستی که با تو اینگونه رفتار کند». 🔻اما این نادان به جای اینکه متنبه بشود؛ اعتراض را به خود مولا برگرداند و گفت: یا امیرالمؤمنین! پس تو خود چرا با آن غذای جشب و آن لباس خشن زندگی می کنی؟ حضرت عصبانی شدند و فرمودند: وای بر تو! تو خودت را با من مقایسه نکن. و بعد یک قاعده گفتند که این مخصوص حضرت علی نیست؛ فرمودند: «خدا بر حاکمان حکومت اسلامی واجب کرده است که همواره وضع زندگی شان را در حد مردم ضعیف نگه دارند تا مردم طغیان نکنند» و بگویند که اگر ما نداریم رهبر ما هم مثل ما ساده زندگی می کند. 🔻مثل روزگارما، مردم می گویند اگر ما ساده زندگی میکنیم خوب رهبر ما هم ساده زندگی می کند ؛ روزی می گفتند اگر ما نداریم ، رجایی هم که رئیس‌جمهور ما است ساده زندگی می کند ، امام هم ساده زندگی میکند. 🔻 بنابراین یک زهد عاقلانه داریم که پشت آن یک حکمت و فلسفه درست خوابیده است و یک زهد احمقانه داریم که به خاطر برداشت غلط از دین برسر ما می آید. 🔷 2.1.3 جایگاه زهد: نکته تکمیلی در چیستی زهد جایگاه زهد است، در حکمت ۳۱ نهج البلاغه اینگونه فرمودند: «که ایمان چهار رکن دارد و اولین رکن از آن چهار رکن صبر است. خود صبر هم چهار رکن دارد که سومین رکن آن زهد است». امیرالمؤمنین فرمودند: «صبر بر چهار پایه استوار است،شوق و هراس، زهد و انتظار؛ و بعد در تبیین نسبت زهد با صبر فرمودند: «هر کس در دنیا زهد بورزد مصیبت ها را کوچک می شمارد.» 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_773211354.mp3
1.9M
🔈نهج البلاغه گویا 🌹سهم مطالعاتی روزانه نهج البلاغه ✅ از حکمت ۱۶۷ تا ۱۷۷ ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌹 سهم مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۱۶۷ تا ۱۷۷ ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 💠 خودپسندی مانع فزونی است. 📒 ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 💠 آخرت نزديك، و ماندن در دنيا اندك است. 📒 ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 💠 صبحگاهان، برای آنكه دو چشم بينا دارد روشن است. 📒 ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 💠 ترك گناه آسانتر از درخواست توبه است. 📒 ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 💠 بسا لقمه ای گلوگیر كه از لقمه های فراوانی محروم می كند. 📒 ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 💠 مردم دشمنِ چيزهایی هستند كه نمی دانند. 📒 ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 💠 آن كس كه از افكار و آراء گوناگون استقبال كند، صحيح را از خطا خوب شناسد. 📒 ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 💠 آنكس كه دندان خشم در راه خدا بر هم فشارد، بر كشتن باطل گرايان قدرتمند، توانمند گردد. 📒 ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 💠 هنگامی كه از چيزی می ترسی، خود را در آن بيفكن، زيرا گاهی ترسيدن از چيزی، از خود آن سخت تر است. 📒 ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 💠 بردباری و تحمل سختيها ابزار رياست است. 📒 ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 💠 بدكار را با پاداش دادن به نيكوكار آزار ده. 📒 ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ eitaa.com/nahgolbalaghe_192
1_876663800.mp3
2M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۱۶۷ تا ۱۷۷ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح « با علی تا مهدی » ┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄ eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 دعای روز ششم ماه مبارک رمضان 🌹 🔸 اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصیِتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهی رَغْبـةَ الرّاغبینَ. 🔸 خدایا، مرا در این ماه به خاطر نزدیک شدن به نافرمانی ات وامگذار و با تازیانه های انتقامت عذاب مکن و از موجبات خشمت دورم بدار،بحق احسان ونعمتهای بی شمار تو ای حد نهایی علاقه واشتیاق مشتاقان. ╔═ 🍃🌺🍃 ═══╗ eitaa.com/nahgolbalaghe_192 ╚═══ 🍃🌼🍃 ═╝
🌹 هدیه مهدوی 6⃣ جزء ششم قرآن به صورت فایل صوتی و بدون نیاز به دانلود. فقط کافيه روی لینک بزنید. این هدیه به دوستان نهج البلاغه ای عزیز و مخاطبین بزرگوار برای ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن است. https://b2n.ir/e29066 یاعلی مدد، التماس دعا ╔═ 🍃🌺🍃 ═══╗ eitaa.com/nahgolbalaghe_192 ╚═══ 🍃🌼🍃 ═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت ششم:«پیمان برادری» 🔻روزی پیامبر پیمان اخوت و برادری میان مسلمین برقرار کرد این کار در ایجاد وحدت و صفا و صمیمیت بین مسلمانان تاثیر شگرفی گذاشت. هنگامی که ایشان میان اصحاب خویش پیمان برادری برقرار کردند به آن حضرت عرض کردم : «ای رسول خدا در میان همه اصحاب خویش برادری ایجاد کردی ولی مرا تنها گذاشتی! ایشان فرمودند تو را برای برادری با خودم انتخاب کرده ام تو در دنیا و آخرت برادر من هستی و جایگاه تو نزد من همانند جایگاه هارون نزد موسی است». ✳️ سند افتخار 🔻ده سندافتخار از رسول خدا به یادگار دارم، که هر یک از آنها نزد من محبوب تر است از هر آنچه خورشید بر آن می تابد. رسول خدا به من فرمودند: 1. ای علی تو در دنیا و آخرت برادر من هستی. 2. روز قیامت در پیشگاه خداوند جبار، تو نزدیکترین خلایق به من هستی. 3. منزل تو در بهشت مقابل منزل من است؛ چونان که منزل دوستان خدا روبه روی هم است. 4. تو وارث من هستی. 5. پس از من تو وصی من در ادای وعده ها و انجام کار هایم خواهی بود. 6. در غیاب من تو حافظ و سرپرست خانواده من هستی. 7. تو امام و پیشوای امت من هستی. 8. تو برپادارنده عدالت در میان امت من هستی. 9. تو دوست من هستی و دوست من دوست خداست. 10. دشمن تو دشمن من و دشمن من دشمن خداست. 📚 منابع: ۱. الامالی شیخ مفید مجلس ۲۲ حدیث ۴ ۲. الخصال جلد ۲ صفحه ۴۲۹ ۳. الأمالی شیخ طوسی صفحه ۱۹۴ ۴. بشارة المصطفی صفحه ۲۱۶ 📘 کتاب علی از زبان علی ↩️ ادامه دارد... eitaa.com/nahgolbalaghe_192
1_774316911.mp3
1.29M
🔈 ریشه مظلومیت امیرالمومنین (۱) ✅ بزرگترین درد امیرالمومنین در حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️🌹انالله و اناالیه راجعون🌹◾️ با نهایت تاسف و تاثر خبر شهادت سردار حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را دریافت کردیم. این ضایعه را به محضر فرمانده کل قوا و خانواده و همرزمان آن مرد بزرگ و خداجو تسلیت عرض می کنیم و از خداوند برای روح بلند آن شهید عزیز، علو درجات و برای بازماندگان محترمش صبر و اجر مسالت داریم نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی حمیدرضا مهدوی ارفع ╔═ 🍃🌺🍃 ═══╗ eitaa.com/nahgolbalaghe_192 ╚═══ 🍃🌼🍃 ═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_879247141.mp3
2.92M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ ورع 1⃣ 🔺تعریف ورع و نسبت آن با تقوا 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽‌ کانال رسمے ختم نهج‌البلاغـہ ıllıllı
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 #حکمت4 ⭕️ ورع 1⃣ 🔺تعریف ورع
🌹 شرح 🔴 قسمت نهم 🔻امیرالمومنین علی علیه السلام در بخش چهارم از حکمت ۴ نهج البلاغه میفرمایند: «ورع سپر است». در نهج البلاغه ی شریف و غریب ده نکته پیرامون ورع بیان شده است که تلاش می کنیم به صورت یک هندسه ی منظم و نظام مند ارائه گردد. 🔷 1. تعریف ورع: ورع یعنی دوری کردن از منطقه ای که احتمال به حرام افتادن در آن وجود دارد. 🔹1.1 نسبت ورع با تقوا: نسبت ورع با تقوا را می شود دو جور بیان کرد: ورع مرتبه ی عالی تقوا است، چون تقوا یعنی "گناه نکردن و واجبات را انجام دادن" اما ورع یعنی "حتی نزدیک به گناه نشدن و جایی که شبهه ی حرام هم هست دوری کردن". از طرفی هم می شود گفت " تقوا یک چیز است و ورع چیز دیگری است، چون تقوا ترک کردن خود حرام است اما ورع ترک کردن چیزی است که شبهه ی حرام دارد." 🔻در نهج البلاغه در حکمت ۱۱۳ آمده است:«وَ لَا وَرَعَ كَالْوُقُوفِ عِنْدَ الشُّبْهَةِ » «هیچ ورعی مانند توقف هنگام شبهه ناک بودن امری نیست». 🔺 با این نگاه که ورع را از تقوا متفاوت بدانیم میشود ورع را یکی از شعبه های زهد دانست. 🔻حضرت امیر علیه السلام در خطبه ی ۸۱ می فرمایند : «ای مردم زهد ورزیدن عبارت است از 1. کوتاه کردن آرزوها 2. شکرگزاری کردن هنگامی که نعمتی به شما می‌رسد 3. ورع ورزیدن هنگام حرام ها». بنابراین با این نگاه می شود ورع را شعبه ای از زهد نامید. 🔹1.2 نسبت ورع با سایر ارزش‌های بنیادین اخلاقی : می‌دانیم که ارزش های اخلاقی ، هم ارزش و هم رتبه نیستند و برخی از آنها ارزش های بنیادینی هستند که با آمدنشان دین به کمال می رسد و با رفتنشان انسان کاملاً بی دین می شود؛ مثلاً درباره حیا در روایات داریم "لا دینَ لمَنْ لا حیاءَ لَه" ؛ کسی که حیا ندارد دین ندارد. با این نگاه ورع با ارزش‌های بنیادین اخلاقی نسبت هایی دارد که در نهج‌البلاغه چند موردش بیان شده است. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_753300588.mp3
1.24M
🌱 (۵) 🔴 دختری 12 ساله وچادری هستم وقتی بیرون ازخونم میرم میبینم که خیلی از دختران و زنان باحجاب نیستند ،حس خجالت بهم دست میده به نظر شما من باید تو اون موقع چه رفتاری داشته باشم 🎙بشنويد پاسخ حجت الاسلام مهدوی ارفع را 📺 برنامه تلویزیونی به توان خدا 🗓 ۲/بهمن/۹۶ ┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄ eitaa.com/nahgolbalaghe_192