ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(34).mp3
2.3M
🔈ختم گویای #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز.
🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام)
🔷سهم روز نهم : از حکمت ۸۴ تا حکمت ۹۲
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽ کانال رسمے ختم نهجالبلاغـہ ıllıllı
🔈ختم گویای #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷سهم روز نهم : از حکمت ۸۴
🌹 سهم #روز_نهم : از حکمت ۸۴ تا ۹۲ #نهج_البلاغه
─┅•═༅𖣔✾🍃🌼🍃✾𖣔༅═•┅─
📒 #حکمت84 : باقی ماندگان شمشير و جنگ، شماره شان بادوامتر و فرزندان شان بيشتر است.
─┅•═༅𖣔✾🍃🌼🍃✾𖣔༅═•┅─
📒 #حکمت85 : كسی كه از گفتن نمی دانم روی گردان است، به هلاكت و نابودی می رسد.
─┅•═༅𖣔✾🍃🌼🍃✾𖣔༅═•┅─
📒 #حکمت86 : انديشه پير در نزد من از تلاش جوان خوشايندتر است.
(و نقل شده كه تجربه پيران از آمادگی رزمی جوانان برتر است.)
─┅•═༅𖣔✾🍃🌼🍃✾𖣔༅═•┅─
📒 #حکمت87 : در شگفتم از كسی كه می تواند استغفار كند و نااميد است.
─┅•═༅𖣔✾🍃🌼🍃✾𖣔༅═•┅─
📒 #حکمت88 : امام باقر (علیه السلام) از حضرت اميرالمؤمنين (علیه السلام) نقل فرمود:
« دو چيز در زمين مايه امان از عذاب خدا بود؛ يكی از آن دو برداشته شد. پس ديگری را دريابيد و بدان چنگ زنيد. اما امانی كه برداشته شد رسول خدا (صلی الله علیه وآله) بود. و امان باقيمانده، استغفار كردن است. که خدای بزرگ به رسول خدا فرمود: «خدا آنان را عذاب نمی كند در حالیکه تو در ميان آنانی و عذابشان نمی كند تا آن هنگام كه استغفار می كنند.»
(اين روش استخراج نيكوترين لطايف معنی و ظرافت سخن از آيات قرآن است)
─┅•═༅𖣔✾🍃🌼🍃✾𖣔༅═•┅─
📒 #حکمت89 : كسی كه ميان خود و خدا را اصلاح كند، خداوند ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد و كسی كه امور آخرت را اصلاح كند، خدا امور دنيای او را اصلاح خواهد كرد و كسی كه از درون جان واعظي دارد، خدا را بر او حافظی است.
─┅•═༅𖣔✾🍃🌼🍃✾𖣔༅═•┅─
📒 #حکمت90 : فقيه كامل كسی است كه مردم را از آمرزش خدا مأيوس و از مهربانی او نااميد نکند و از عذاب ناگهانی خدا ايمن نسازد.
─┅•═༅𖣔✾🍃🌼🍃✾𖣔༅═•┅─
📒 #حکمت91 : همانا اين دلها همانند بدنها افسرده مي شوند، پس براي شادابی دلها، سخنان زيبای حكمت آميز را بجوييد.
─┅•═༅𖣔✾🍃🌼🍃✾𖣔༅═•┅─
📒 #حکمت92 : بی ارزش ترين دانش، دانشی است كه بر سر زبان است و برترين علم، آنچه در اعضا و جوارح آشكار است.
─┅•═༅𖣔✾🍃🌼🍃✾𖣔༅═•┅─
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
گزارش حکمتهای ۸۴_۹۲.mp3
4.99M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۸۴ تا حکمت ۹۲
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
202030_1462342853.mp3
7.03M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت3 / بخش اول
⭕️ بخل 4⃣
🔺روش برخورد با بخیل در حوزه مدیریتی و مسئولیتی
🎙حجت الاسلام مهدوی_ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌹شرح #حکمت3
🔴 بخش چهارم:
🔶6.2 روش برخورد با بخیل در حوزۀ مدیریتی و مسئولیتی
🔸6.2.1 امیرالمؤمنین به ما آموختهاند که مدیران و کارگزاران حکومت اسلامی اولاً به هیچ بخیلی (کسی که بخل ملکۀ وجودی او شده است) نباید مسئولیتی بدهند. در بند 3 خطبۀ 131 فرمودند: «همانا دانستید که سزاوار نیست بخیل بر ناموس و جان و غنیمتها و احکام مسلمین، ولایت و رهبری یابد و امامت مسلمین را عهدهدار شود، تا در اموال آنها حریص گردد»؛ یعنی اگر بخیل حاکم شد، دائماً به مردم فشار میآورد تا اموال آنها را تصاحب کند.
🔸6.2.2 نکتۀ دوم اینکه مدیران جامعه حتی حق مشورتکردن با بخیل را ندارند. امیرالمؤمنین در بند 6 از نامۀ 53 به مالک اشتر مینویسند: «بخیل را در مشورتکردن دخالت نده که تو را از نیکوکاری بازمیدارد و از تنگدستی میترساند.»
🔸6.2.3 امیرالمؤمنین به مقابله با احتکار بازرگانان بخیل اشاره میکنند: «احتکار یعنی حبسکردن مایحتاج عمومی در زمانی که مردم به آن احتیاج دارند، با هدف افزایش قیمت.» ایشان در فصل سیمای بازرگانان و صاحبان صنایع از بند 8 نامۀ 53، به مالک اشتر مینویسند: «این را هم بدان که در میان بازرگانان، کسانی هم هستند که تنگنظر و بدمعامله و بخیل و احتکارکنندهاند، که تنها با زورگویی به سود خود میاندیشند.»
✅نکته: اگر بخل واقعاً بخل باشد، در همۀ مصادیق زشت و بد است؛ اما در همۀ زبانها، در کلام فصیح وقتی میخواهند از صفت خوبی خیلی تعریف کنند، گاهی آن را به صفتی بد تشبیه میکنند؛ مثلاً ممکن است از انسانهای موفق و خوبی که برای وقت خود برنامهریزی دارند، شنیده باشید که من در صرف وقت خودم خیلی بخیل هستم. یعنی حاضر نیستم وقت تلف کنم. هدرندادن وقت خصلت خیلی خوبی است؛ اما برای نشاندادن اوج این خوبی، آن را به یک بدی در ذهن مخاطب، تشبیه میکند؛ یا میگویند فلان شخص در احترام به پدر و مادر خیلی وسواس دارد. میدانیم که وسواس خصلت خیلی بدی است؛ اما منظور این است که در احترام به پدر و مادر خیلی مراقب است و خواسته اوج این خوبی را برساند، آن را در قالب خصلت بدی که در ذهن مردم جلوه کرده است، بیان میکند و البته از جنبۀ حساسیت و دقت آن.
🔷با این نگاه، امیرالمؤمنین در حکمت 234 یکی از تفاوتهای زن و مرد را همین میدانند و میفرمایند: «برخی از نیکوترین خلقوخوهای زنان، زشتترین اخلاق مردان است؛ مانند تکبر، ترس، بخل. هرگاه زنی متکبّر باشد، بیگانه را به حریم خود راه نمیدهد و اگر بخیل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ میکند و چون ترسان باشد، از هر چیزی که به آبروی او زیان رساند فاصله میگیرد.» در این حکمت، بخل بهمعنای بخل بد نیست. اینکه زن در قبال زحمات شوهرش و اموال و دارایی او خیلی حساس است که هرجایی خرج نشود و به هرکسی داده نشود و حیف و میل نشود و هدر نرود، خیلی صفت خوبی است.
🔷اگر بند 6 نامۀ 53 (موضوع مشورتنکردن با بخیل) و موضوع حکمت 234 (تفاوت بانوان و آقایان) را کنار هم بگذاریم، به نکتۀ جالبی میرسیم: مولا در بند 17 نامۀ 31 به فرزند خودشان اماممجتبی(ع) مینویسند: «با زنان مشورت نکن.» دلیل آن چیست؟ در بند 6 نامۀ 53 فرمودند: «مدیران با بخیل مشورت نکنند»؛ چون بخیل واقعی تنگنظر است و نمیخواهد بگذارد از کنار این مسئول خیری به مردم برسد.
🔷چرا گفته با زن مشورت نکن؟ اولاً منظور مشورت در امور اجتماعی است و ثانیاً زن بهخاطر عشقی که به همسرش دارد و محافظت بیش از حد از اموال و دارایی خودش و همسرش، اگر مشاور شود ناخواسته طبق طبیعتش عمل میکند و این آثار سوئی دارد؛ لذا در حوزۀ کلان با زنان مشورت نکن، مگر زنی که این خصلت خودش را مدیریت کند و در حوزههای فردی و در جایگاه مناسب خودش به کار ببرد.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🔷🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷🔷
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
#حدیث
✍امام حسن مجتبی (ع): قلب زنگار می گیرد و با صلوات این زنگار کنار می رود و دل صیقلی می شود ..
📚وسائل الشیعه، ج۴، ص۱۲۱۶
✨سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان صلوات✨
✨الّلهُمَّ صَلِّ عَلَے مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ✨
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🍃 معرفی یاران امام حسین علیه السلام
🥀 قیس بن مسهر صیداوی
قيس بن مُسهِر صَيداوى، يكى از ياران امام حسين عليه السلام بود كه در نهضت كوفه، نقش بسيار فعالى داشت. وى بارها از كوفه براى امام عليه السلام پيام بُرد و پيام امام عليه السلام را براى كوفيان، باز آورد. تا این که در آخرین ماموریت خود، توسّط حُصَين بن تميم (نُمَير)، دستگير و به دستور ابن زیاد به شهادت رسید.
صیدا، طایفه ای از اسد هستند. قیس، فرزند مسهِر (مسهَّر) بن خالد اسدی صیداوی، مردی شریف و در قبیله ی خود به بزرگواری و شخصیت نام برده می شد. او از یاران شجاع، ثابت قدم، با اخلاص و وفادار رسول خدا و اهل بیت بود.[۱]
فعالیتهای قیس در نهضت حسینی
قیس در نهضت امام حسین علیه السلام، نقش بسيار فعالى داشت. از جمله فعاليت هاى اوست:
۱. رساندن دعوت نامه كوفيان به امام حسین در مكه:
بعد از مرگ معاویه، شیعیان در منزل سلیمان بن صرد خزاعی جمع شدند و نامه هایی پی در پی به امام حسین علیه السلام نوشتند و در آن خواستار بیعت با ایشان شدند. قیس همراه عبدالرحمان بن عبدالله ارحبی حامل دومین نامه کوفیان به سوی امام حسین علیه السلام در مکه بود.[۲]
۲. همراهى با مسلم بن عقیل در سفر به كوفه:
قیس پس از رساندن نامه کوفیان به امام حسین علیه السلام در مکه، همراه مسلم بن عقیل راهی کوفه شد. مسلم ابتدا به مدینه رفت و دو نفر راهنما برای خود انتخاب کرد و راه کوفه را در پیش گرفت. آن دو مسلم را از بیراهه بردند و راه را گم کردند. تشنگی شدیدی بر آنان غلبه کرد و از ادامه راه بازماندند. پس از آن که راه را پیدا کردند با اشاره علایم راه را به مسلم نشان دادند و خود در اثر تشنگی جان سپردند. مسلم پس از پیمودن راه به محلی که معروف به مضیق بوده رسید و نامهای به امام نوشت و به وسیله قیس بن مسهر ارسال داشت.
متن نامه چنین بود: اما بعد، من از مدینه با دو تن راهنما به کوفه رهسپار شدم. آن دو از راه کناره گرفته و راه را گم کردند. تشنگی بر ایشان سخت شد. دیری نپایید که از دنیا برفتند. ما به راه خود ادامه دادیم تا آنگاه که به آب رسیدیم جز رمقی مختصر برای ما نمانده بود و این آب در دره خبث است و به نام مضیق خوانده میشود و من این راه را به واسطه این جریان به فال بد گرفتم از این رو چنانچه اجازه دهید مرا از رفتن بدین سفر معذور دارید و دیگری را به جای من بفرستید والسلام.
امام حسین علیه السلام در پاسخ او نوشت: اما بعد، من از آن بیم دارم که چیزی جز ترس نباشد که تو را وادار به استعفا کرده است. پس اندیشه مکن و همان راهی که تو را فرستادهام در پیش گیر. همین که مسلم نامه حضرت را خواند گفت: من هرگز از جان خود بیمناک نیستم. پس بیدرنگ راه کوفه را در پیش گرفتند.[۳]
۳. رساندن نامه مسلم از كوفه به امام حسین در مكه.
۴. بردن نامه امام به كوفیان و شهادت قیس:
امام حسين علیه السلام در منزلگاه «بطن الرمه» (مكانى در منطقه حاجز) نامه اى خطاب به كوفيان نوشت كه در آن، خبر از حركت خويش به سوى كوفه بود. نامه را به قيس بن مسهر سپرد تا به كوفه برساند. اما قيس در منطقه قادسيه، توسط حصين بن نمير كه از سران سپاه كوفه بود دستگير شد. براى اين كه مضمون نامه و اسامى اشخاص به دست دشمن نيفتد، قيس بن مسهر نامه را از بين برد. او را نزد عبيدالله بن زياد بردند. تلاش والى كوفه براى دستيابى به نام كسانى كه مخاطب نامه بودند بى نتيجه ماند.[۴] ابن زياد از او خواست كه يا نام اشخاص را بگويد يا بر منبر رود و در حضور مردم حسين بن على و امام حسن و على بن ابى طالب را لعن كند وگرنه كشته خواهد شد. وى رفتن بر منبر را پذيرفت اما وقتى شروع به سخن كرد پس از حمد و ثناى الهى بر حسين بن على و امام حسن مجتبى و اميرالمؤمنين رحمت فرستاد و عبيدالله زياد و پدرش را لعنت كرد و مردم را به يارى سيدالشهدا فراخواند. وقتى خبر به ابن زياد دادند، دستور داد او را بالاى قصر برده از آنجا به زير افكندند، که در نتیجه به شهادت رسید.[۵]
رسیدن خبر شهادت قیس به امام حسین
در تاریخ طبری آمده است: [امام حسين عليه السلام به چهار مردى كه از كوفه آمده بودند،] فرمود: «به من خبر دهيد كه آيا فرستاده ام نزد شما آمد؟» گفتند: چه كسى؟ فرمود: «قيس بن مُسهِر صيداوى». گفتند: آرى. حُصَين بن تميم، او را دستگير كرد و نزد ابن زياد فرستاد. ابن زياد به وى دستور داد تا تو و پدرت را لعنت كند. قيس بر تو و پدرت، درود فرستاد و ابن زياد و پدرش را لعنت كرد و مردم را به يارى تو دعوت نمود و از آمدنت خبر داد. آنگاه ابن زياد، دستور داد و از بالاى قصر، به پايين پرتاب شد. چشمان حسين عليه السلام اشك آلود شد و نتوانست جلوى اشك هايش را بگيرد و فرمود: «...رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا»؛[۶] برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آنه
ا در انتظار [شهادت] هستند و هرگز [عقيده خود را] تغيير نداده اند. بار خدايا! بهشت را منزلگاه ما و آنان، گردان و ميان ما و آنان در محل استقرار رحمتت و پاداش هاى ذخيره شده و مرغوب، جمع گردان».[۷]
همچنین آمده است که امام حسین علیه السلام پس از آن فرمود: «قيس، دليرانه به استقبال شهادت رفت و تا پاى جان ايستاد و تزلزلى نيافت».[۸]
نام قیس در «زيارت رجبيه» و «زيارت ناحيه» -که زیارتنامه های امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا هستند- چنين آمده است: السلام علی قيس بن مسُهِر صَيداوى!
پانویس
۱- زندگانی امام حسين علیه السلام، جلد 2، ص 138.
۲- قیس بن مسهر صیداوی، دائره المعارف طهور، بازیابی: 26 دی ماه 1391.
۳-سید محسن امین، سیره معصومان، ج4 نقل از سایت شهید آوینی، بازیابی: 26 دی ماه 1391.
۴- حياة الامام الحسين علیه السلام، ج3، ص62، انصارالحسين، ص107.
۵- ارشاد مفيد، ص 220.
۶- سوره احزاب، آيه 23.
۷- دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاریخ؛ ج4، ص387 به نقل از تاریخ طبری، ج۵، ص۱۶۵ در دسترس در حدیث نت.
۸- فرهنگ عاشورا، جواد محدثی.
✨سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان صلوات✨
✨الّلهُمَّ صَلِّ عَلَے مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ✨
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام◼
🎬 #استاد_فرحزاد
✨سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان صلوات✨
✨الّلهُمَّ صَلِّ عَلَے مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ✨
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
⚫️چرا به امام حسن(ع)، کریم اهل بیت گفته میشه؟
✿ امام مجتبی(ع) در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند.
📚 منتهی الآمال ، ج۱ ، ص۴۱۷
✿ روزی عربی به نزد ایشان آمد و درخواست کمک کرد و امام دستور دادند که آنچه موجود است به او بدهند و قریب ده هزار درهم موجود را به آن اعرابی بخشیدند.
📚 منتهی الآمال، پیشین ، ص۴۱۸
✿ هیچ فقیر و مسکینی از در خانه حضرت ناامید برنگشت و حتّی خود ایشان به سراغ فقرا میرفتند و آنها را به منزل دعوت میکردند و به آنها غذا و لباس میدادند.
📚 حقایق پنهان ، ص۲۶۸
✨سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان صلوات✨
✨الّلهُمَّ صَلِّ عَلَے مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ✨
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
امام حسن مجتبی(ع) چگونه به شهادت رسیدند؟
✍درباره علت شهادت امام حسن مجتبی(ع) باید عرضه داشت که معاویه لعنت الله بعد از انعقاد پیمان صلح با آن وجود مقدس و کناره گیری امام مجتبی علیه السلام از جایگاه خلافت، بر عالم اسلام مستولی شد و یکی پس از دیگری مواد پیمان صلح را زیر پا گذارد و آنها را محو کرد.
✍محمدحسین رجبی دوانی، استاد تاریخ اسلام دانشگاه امام حسین(ع) به مناسبت شهادت امام حسن(ع) در یادداشتی که در کانال شخصی خود منتشر کرد، به علت و نحوه شهادت امام حسن مجتبی(ع) پرداخته است:
✍درباره علت شهادت امام مجتبی(ع) باید عرضه داشت که معاویه لعنت الله بعد از انعقاد پیمان صلح با آن وجود مقدس و کناره گیری امام مجتبی علیه السلام از جایگاه خلافت، بر عالم اسلام مستولی شد و یکی پس از دیگری مواد پیمان صلح را زیر پا گذارد و آنها را محو کرد.
✍اما یکی از مواردی که معاویه تعهد داد این بود که جانشین برای خود تعیین نکند و خلافت بعد از آن به امام حسن علیه السلام برسد و اگر امام حسن علیه السلام در قید حیات نبود خلافت به امام حسین علیه السلام برسد.
معاویه نمی توانست این مورد را با حضور و زنده ماندن و در حیات امام حسن مجتبی علیه السلام مطرح و عملی کند از سوی دیگر هم متوجه شد که امام علیه السلام با پذیرش صلح اگر چه حکومت را از دست داده است ولی مانع بزرگی برای تحقق اهداف نهایی او مبنی بر هدم اسلام شده است. بنابراین تصمیم گرفت امام حسن مجتبی علیه السلام را از سر راه بردارد. لذا چندین نوبت اقدام کرد به مسموم کردن امام مجتبی علیه السلام.
اما قدرت بدنی امام علیه السلام این سم ها را پس می زد و در امام اثر نمی کرد تا اینکه طبق نقل ها از امپراطوری روم سمی مهلک و سفارشی تهیه کرد و از طریق جعده دختر اشعث بن قیس که همسر امام علیه السلام بود به امام سلام الله علیه سم خوراند.
معاویه لعنة الله به جعده پیغام داده بود که اگر تو با این سم حسن علیه السلام را از سر راه من برداری و او را مسموم کنی این پاداش ها در انتظار توست: ازدواج با یزید و یکصد هزار درهم وجه نقد.
جعده با این وسوسه حاضر به این خیانت بزرگ شد و امام مجتبی علیه السلام را مسموم کرد و این سم در امعا و احشا آن وجود مقدس اثر گذاشت و امام را به شدت از پای در آورد.
آن حضرت چندین روز در بستر بیماری بود، البته متوجه خیانت جعده نیز شد و به او فرمود تو این کار را کردی ولی بدان خیری از زندگی نخواهی دید و هر آنچه به دست بیاوری برای درمان خود از دست خواهی داد و به این ترتیب امام مجتبی علیه السلام با خیانت جعده و توسط معاویه لعنة الله مسموم شد و به شهادت رسید.
بعد از شهادت حضرت، معاویه پول را برای جعده فرستاد ولی پیغام داد که ما جان یزید را بیشتر از اینها دوست داریم و خواست که به او برساند تو که به فرزند رسول خدا رحم نکردی و او را از میان برداشتی، قطعا اگر تحریک شوی فرزند معاویه یعنی یزید لعنه الله را از بین خواهی برد.
درباره روز و ماه و سال شهادت امام حسن علیه السلام ما نقلهای متفاوتی داریم و به طور قطع و یقین نمی توان نظر داد. نقلی که شیخ مفید و شماری از بزرگان شیعه آن را مطرح کرده اند بر این مبناست که آن حضرت بیست و هشت صفر سال پنجاه هجری به شهادت رسیده است، اما نقل دیگری که گروهی دیگر از علمای شیعه آوردند شهادت آن حضرت را در هفتم صفر ذکر کرده اند. سال شهادت هم متاسفانه برای ما دقیقا معلوم نیست برخی گفتند سال چهل و نه ، پنجاه و پنجاه و یک هم گفته شده و غیر از این ها هم ذکر شده است ولی به نظر می رسد که سال پنجاه صحیح تر باشد.
✨سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان صلوات✨
✨الّلهُمَّ صَلِّ عَلَے مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ✨
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🏴 هفتم صفر، سالروز شهادت غریبانه کریم اهلبیت، امام حسن مجتبی(علیهالسلام) تسلیت.
🖤زیارت امام حسن مجتبی(علیهالسلام)🖤
بسم الله الرحمن الرحیم
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمینَ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَهَ الزَّهْراَّءِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یاحَبیبَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یاصِفْوَهَ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یااَمینَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یاحُجَّهَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یانُورَ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یاصِراطَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یابَیانَ حُکْمِ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یاناصِرَ دینِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَاالسَّیِدُ الزَّکِىُّ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَاالْبَرُّ الْوَفِىُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَاالْقاَّئِمُ الاْمینُ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَاالْعالِمُ بِالتَّأویلِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَاالْهادِى الْمَهْدِىُّ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الطّاهِرُ الزَّکِىُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا التَّقِِیُّ النَّقِىُّ
السَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْحَقُّ الْحَقیقُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الشَّهیدُ الصِّدّیقُ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یااَبا مُحَمَّدٍالْحَسَنَ بْنَ عَلِی وَ رَحْمَهُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ
✾أللَّھُمَصَلِّ؏َلیمُحَمَّدوَآلِمُحَمَّدوَ؏َـجِّلْفَرَجھُم✾
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(35).mp3
2.68M
🔈ختم گویای #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز.
🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام)
🔷سهم روز دهم : از حکمت ۹۳ تا حکمت ۹۹
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
ٖؒ﷽ کانال رسمے ختم نهجالبلاغـہ ıllıllı
🔈ختم گویای #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷سهم روز دهم : از حکمت ۹۳
🌹سهم #روز_دهم : از حکمت ۹۳ تا ۹۹ #نهج_البلاغه
─┅•═༅𖣔✾🍃🌹🍃✾𖣔༅═•┅─
📒 #حکمت93 : كسی از شما نگويد: «خدايا از فتنه به تو پناه می برم، زيرا كسي نيست كه در فتنه ای نباشد، لكن كسی كه می خواهد به خدا پناه برد، از آزمايشات گمراه كننده پناه ببرد، همانا خدای سبحان می فرمايد: (بدانيد كه اموال و فرزندان شما فتنه شمايند.)
معنی اين آيه آن است كه خدا انسانها را با اموال و فرزندانشان می آزمايد، تا آن كس كه از روزی خود ناخشنود، و آنكه خرسند است، شناخته شوند، گرچه خداوند به احوالاتشان از خودشان آگاه تر است، تا كرداری كه استحقاق پاداش يا كيفر دارد آشكار نمايد، چه آنكه بعضی مردم فرزند پسر را دوست دارند و فرزند دختر را نمي پسندند و بعضی ديگر فراوانی اموال را دوست دارند و از كاهش سرمايه نگرانند».
─┅•═༅𖣔✾🍃🌹🍃✾𖣔༅═•┅─
📒 #حکمت94 : (از امام پرسيدند (خير) چيست؟ فرمود:)
« خوبي آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان، و بردباري تو بزرگ و گران مقدار باشد، و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشي، پس اگر كار نيكي انجام دهي شكر خدا بجا آوري، و اگر بد كردي از خدا آمرزش خواهي. در دنيا جز برای دو كس خير نيست، يكي گناهكاري كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكاري كه در كارهاي نيكو شتاب ورزد».
─┅•═༅𖣔✾🍃🌹🍃✾𖣔༅═•┅─
📒 #حکمت95 : هيچ كاری با تقوی اندك نيست و چگونه اندك است آنچه كه پذيرفته شود؟
─┅•═༅𖣔✾🍃🌹🍃✾𖣔༅═•┅─
📒 #حکمت96 : نزديكترين مردم به پيامبران، داناترين آنان است به آنچه که آورده اند.
سپس اين آيه را تلاوت فرمود: (همانا نزديكترين مردم به ابراهيم آنانند كه پيرو او گرديدند، و مومناني كه به اين پيامبر خاتم گرويدند.)
(سپس فرمود:) دوست محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) كسي است كه خدا را اطاعت كند هر چند پيوند خويشاوندي او دور باشد، و دشمن محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) كسي است كه خدا را نافرماني كند، هر چند خويشاوند نزديك او باشد.
─┅•═༅𖣔✾🍃🌹🍃✾𖣔༅═•┅─
📒 #حکمت97 : (صدای مردی از حروراء را شنید كه نماز شب می خواند و قرآن تلاوت مي كرد) فرمود:
« خوابيدن با يقين، برتر از نمازگزاردن با شك و ترديد است».
─┅•═༅𖣔✾🍃🌹🍃✾𖣔༅═•┅─
📒 #حکمت98 : چون روایتی را شنيديد، آن را بفهمید و عمل كنيد، نه بشنويد و نقل كنيد، زيرا راويان علم فراوان، و عمل كنندگان آن اندكند.
─┅•═༅𖣔✾🍃🌹🍃✾𖣔༅═•┅─
📒 #حکمت99 : (شنيد كه شخصی گفت انّا لله و انا اليه راجعون)
فرمود: «اين سخن ما كه مي گوييم (ما همه از آن خداييم) اقراري است به بندگي، و اينكه مي گوييم (بازگشت ما به سوي او است) اعترافی است به نابودی خويش».
─┅•═༅𖣔✾🍃🌹🍃✾𖣔༅═•┅─
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
گزارش موضوعات مهم حکمت ۹۳ تا ۹۹.mp3
3.67M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۹۳ تا حکمت ۹۹
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
202030_1935692458.mp3
4.77M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت3 / بخش دوم
⭕️ تعریف ترس
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🌹 شرح #حکمت3
🔴 بخش پنجم
🔰امیرالمؤمنین در بخش دوم از حکمت سوم میفرمایند: «وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ»؛ ترسوبودن نوعی کمبود شخصیت است.
🔻تعریف ترس
🔹ما در فارسی معمولاً هم خوف و هم جُبْن را ترس معنی میکنیم. خوف و جُبْن با هم تفاوت دارند. اگر منبع ترس عقلایی و الهی باشد، غالباً تعبیر به خوف میشود؛ لذا در فرهنگ دینی ما خوف از خدا کمال است. در قرآن کریم میخوانیم: «ولِمَن خَافَ مَقامَ رَبّه جَنَّتان»؛ برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد دو بهشت قرار داده شده است. اما اگر منشأ ترس عقلایی نباشد و وهمی باشد، معنای ترس جُبْن میشود و جبن یعنی زبونی و خفت و ناتوانی نفس در برابر خطر؛ حال چه خطر واقعی باشد، مثل خطر حملۀ دشمن ( کسی که بهجای دفاع از دین و ناموسش در برابر حملۀ دشمن، از او میترسد، جبن دارد) چه خطر وهمی باشد، مثل ترس از تاریکی یا ترس از میت که نشانۀ نقص شخصیت است.
⭕️بنابراین جبن یعنی زبونی نفس در برابر خطر، در جایی که باید شجاعت نشان دهد.
🔻ریشۀ ترس
🔹امیرالمؤمنین در بند 6 نامۀ 53، ریشۀ ترس را مانند ریشۀ بخل و حرص، نوعی بدگمانی و سوءظن به خدای متعال میدانند: «همانا بخل و ترس و حرص، غرائز گوناگونی هستند که ریشۀ آنها بدگمانی به خدای بزرگ است.»
🔻ترس مجاز
🔹لذا در نهجالبلاغه، تنها ترسی که مجاز و بلکه حسن شمرده شده، ترس از خداست. در بند 3 خطبۀ 160، امیرالمؤمنین میفرمایند: «بهگمان خود ادعا دارد که به خدا امیدوار است. به خدای بزرگ سوگند که دروغ میگوید. چه میشود او را که امیدواری در کردارش پیدا نیست؟! پس هرکس به خدا امیدوار باشد، باید امید او در کردارش آشکار شود. هر امیدی جز امید به خدای تعالی ناخالص است و هر ترسی جز ترس از خدا نادرست است.»
🔻ثمرۀ ترس
🔹 امیرالمؤمنین ثمرۀ ترس بهمعنای جبن را ناامیدی معرفی میفرمایند. در حکمت 21 میفرمایند: «ترس با ناامیدی همراه است.» یکی از ویژگیهای بندگان خوب خدا نترسیدن است، در زمانی که ریشۀ ترس الهی نیست. امام وقتی مالک اشتر را برای فرمانداری مصر اعزام میکنند، در نامۀ 38 که خطاب به مردم مصر است، دربارۀ ویژگیهای مالک میفرمایند: «در لحظههای ترس، از دشمن روی نمیگرداند. بر بدکاران از شعلههای آتش تندتر است.»
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🔷🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷🔷
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🖤 امام صادق علیه السلام فرمودند:
🍃 هرکس که خداوند خیرش را بخواهد حب #امام_حسین علیه السلام و حب زیارتش را در قلب او می اندازد
و هر که را خداوند بدیش را بخواهد، بغض نسبت به امام حسین علیه السلام و بغض زیارت آن حضرت را در قلب او می اندازد.
📖 وسایل الشیعه، جلد14،صفحه496
#حدیث
✨سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان صلوات✨
✨الّلهُمَّ صَلِّ عَلَے مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ✨
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192
🍃 معرفی یاران امام حسین علیه السلام
🥀 میثم تمار
میثم تمّار ده روز قبل از ورود امام حسین علیه السلام به کربلا به دار آویخته شد و به شهادت رسید.
میثم تمّار اسدی کوفی ازیاران امام علی علیه السلام،امام حسن علیه السلام وامام حسین علیه السلام که پیش از واقعهء کربلا درکوفه به شهادت رسید.
به خاطر خرما فروشی به تمّار معروف بود.
میثم تمّار فرزند یحیی ازصحابه حضرت علی ابن ابیطالب بوداو وخاندانش درکوفه می زیستند و نسبت کوفی او از اینجاست.
ابن عباس از او درس تفسیر خواند.
مختار ابن ابو عبیده ثقفی درس مبارزه را از او در زندان یاد گرفت.
بعد از شهادت مسلم و هانی دستگیر و محبوس و پس از مدّتی یزید ملعون امر کرد او را دار بزنند.
به جایی رسید که به علوم مختلف تفسیر،کلام،فقه وغیره دست یافت.
میثم تمّار سخنور، مفسّرقرآن، راوی حدیث، همنشین و رازدار حضرت علی علیه السلام بود.
میثَم تمّار اَسَدی کوفی، از یاران امام علی(ع)، امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع)، که پیش از واقعه کربلا در کوفه به شهادت رسید. از جزئیات زندگی میثم، اطلاعات روشنی در دست نیست. او در کوفه خرمافروشی میکرد. کرامات و پیشگوییهایی به او نسبت دادهاند. او به دستور ابن زیاد به دار آویخته شد. مرقد میثم تمار، در نزدیکی مسجد کوفه قرار دارد.
مشخصات فردی
نام کامل میثم بن یحیی تمار اسدی
لقب ابوسالم، ابوصالح
محل زندگی کوفه
وفات ۲۲ ذیالحجه ۶۰ق ، کوفه
علت وفات به دستور ابن زیاد به دار آویخته شد
مدفن عراق، کوفه
✨سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان صلوات✨
✨الّلهُمَّ صَلِّ عَلَے مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ✨
http://eitaa.com/nahgolbalaghe_192