هدایت شده از کاروان انقلاب
ماه خوبان ماه شعـــبان
میرسد موسم گل های بستان میرسد
شاخ طوبی سر زد از خلـد
برین مژده اینک ماه غفــران میرسد
مولد بوالفضل و سجاد و
حسین یاورانی بهــــر قرآن میرسد
زادروز مهـــدی صاحب زمان
سروری بر اهــــل ایــمان می رسد
آغاز ماه مبارک شعبان،
ماه رسول خدا (ص) و اعیاد
شعبانیه را پیشاپیش
به همه مؤمنان و مسلمانان
شاد باش و تهنیت می گوییم ... 🌹
" اللهــــم عجـــل لولیک الفــــرج "
#دولت_انقلابی 👊
@dolate_enghelabi
ترجمه و شرح حکمت 127 نهج البلاغه: نکوهش کوتاهی در بندگی
وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ قَصَّرَ فِي الْعَمَلِ ابْتُلِيَ بِالْهَمِّ، وَ لَا حَاجَةَ لِلَّهِ فِيمَنْ لَيْسَ لِلَّهِ فِي مَالِهِ وَ نَفْسِهِ نَصِيبٌ.
و فرمود (ع): كسى كه در عمل كوتاهى كند به اندوه دچار گردد و خداوند را، به كسى كه خدا را در مال و جانش نصيبى نباشد، نيازى نيست.
دو راه خطا:
امام(علیه السلام) در این کلام حکمت آمیز نخست به سرنوشت کسانى اشاره مى کند که در انجام وظائف الهى خود کوتاهى مى کنند، مى فرماید: «کسى که در عمل کوتاهى کند، به اندوه گرفتار مى شود»; (مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ ابْتُلِیَ بِالْهَمِّ).
ممکن است این اندوه و غم در آستانه انتقال از این دنیا باشد که چشم برزخى پیدا مى کنند و سرنوشت رقت بار خود را مى بینند و فریادشان بلند مى شود و مى گویند: «(رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّى أَعْمَلُ صَالِحاً فِیمَا تَرَکْتُ); پروردگارا! مرا باز گردانید، شاید در برابر آنچه ترک کردم (و کوتاهى نمودم) عمل صالحى انجام دهم».(1)
نیز ممکن است اشاره به غم و اندوه در سراى آخرت باشد، همان گونه که قرآن از زبان آنها نقل مى کند که مى گویند: «(یَا حَسْرَتَا عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِى جَنْبِ اللهِ); اى افسوس بر من از کوتاهى هایى که در اطاعت فرمان خدا کردم».(2)
نیز شاید این غم و اندوه در خود دنیا باشد، زیرا گاه انسان بیدار مى شود و از کوتاهى هایى که کرده افسوس مى خورد و غم و اندوهى جان کاه او را فرا مى گیرد چرا که مى بیند دیگران با اعمال صالح سراى جاویدان خود را آباد کرده اند و او با کوتاهى هایش سراى جاوید خود را ویران نموده است. البته جمع میان این سه تفسیر نیز مانعى ندارد.
سپس امام(علیه السلام) در ادامه این سخن جمله پرمعنایى مى گوید که در واقع شرحى است از کوتاهى در عمل. مى فرماید: «خدا به کسى که در مال و جانش نصیبى براى او نیست، اعتنایى ندارد»; (وَلاَ حَاجَةَ لِلَّهِ فِیمَنْ لَیْسَ لِلَّهِ فِی مَالِهِ وَنَفْسِهِ نَصِیبٌ).
اشاره به این که کسانى مورد عنایت پروردگار در دنیا و آخرتند که از بذل جان و مال در راه خدا دریغ ندارند، و به بیان دیگر، ایمان و یقین و وفادارى خود را به اسلام در عمل ثابت مى کنند.
درست است که جان و مال همه از سوى خداست و اگر انسان در بذل آنها اقدام کند در واقع به خودش خدمت کرده است، زیرا خدا از همگان بى نیاز است; ولى خداوند روى الطاف بیکرانش آن را به عنوان حاجتى از سوى خود گرفته است.
این سخن درباره مؤمنانى که داراى مقامات بالا هستند نیست، آنها فقط نصیبى از جان و مالشان را در راه خدا صرف نمى کنند، بلکه هرچه دارند در راه خدا مى دهند.
جمله «لاَ حَاجَةَ لِلَّهِ» به معناى بى اعتنایى و اعراض خداوند از چنین افرادى است که چیزى از جان و مال را در راه او نمى بخشند، زیرا کسى که به چیزى یا شخصى نیاز ندارد طبعاً اعتنایى هم به او نمى کند، بنابراین جمله «لا حاجة...» با توجه به این که خدا به هیچ کس نیاز ندارد کنایه از بى اعتنایى است و منظور از بى اعتنایى این است که خدا آنها را از مواهب خاص و عنایات ویژه اش محروم مى سازد.
این تعبیر مانند بیان کنایه آمیز دیگرى است که در آیه 67 سوره «توبه» درباره منافقان آمده است: «(نَسُوا اللهَ فَنَسِیَهُمْ); آنها خدا را فراموش کردند و خداوند نیز آنها را فراموش نمود» یعنى از رحمت خود محروم ساخت.
بعضى از مفسران نهج البلاغه در تفسیر «نصیب» معناى دیگرى ذکر کرده اند که با ظاهر عبارت سازگار نیست. گفته اند منظور از «نصیب» کسانى هستند که خدا آنها را به بلاهایى در مال یا جانشان گرفتار مى کند و این ابتلا به بلا نشانه اعتناى پروردگار به آنهاست زیرا خداى متعال به کسى که اعتنا ندارد مصیبتى هم بر او وارد نمى کند; ولى روشن است که منظور از «نصیب» در مال و جان بذل بخشى از مال و جان در راه خداست نه گرفتار خسران مالى و بلاهاى نفسانى شدن.
از آنچه در تفسیر دو جمله بالا آمد روشن مى شود که هر دو با هم کمال ارتباط را دارند، زیرا کسانى که کوتاهى در عمل کنند (یعنى اعمالى دارند ولى کوتاهى مى کنند) خداوند آنها را مبتلا به غم و اندوه مى کند که این خود نوعى اعتناى به آنهاست و اما کسانى که مطلقاً عملى نداشته باشند; نه در بذل مال و نه در بذل جان خدا اعتنایى به آنها ندارد و حتى غم و اندوه بیدار کننده نیز بر آنان عارض نمى کند. از اینجا روشن مى شود کسانى که مانند ابن ابى الحدید این دو جمله را مستقل از یکدیگر شمرده اند راهى صحیح نپیموده اند.
پی نوشت:
(1). مؤمنون، آیه 99 و 100.
(2). زمر، آیه 56.
#حکمت شماره ۱۲۷ 🌴
همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀
@nahj97
هدایت شده از مؤسسه خیریه مردمی الغدیر
🌹بیست و یکم فروردین ماه،سالروز شهادت صیاد دلها امیر سپهبد علی صیاد شیرازی، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح،گرامی باد.
🕊شادی روحش صلوات
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| شرح حدیث اخلاق از #حضرت_سجاد توسط رهبر انقلاب
💐 آثار دنيوی و اخروی سخن نیکو:
🔸 افزايش رزق
🔹 تأخير در اجل انسان
🔸 محبوبيت درميان خانواده
🔹 ورود به بهشت
🌷 ولادت حضرت سجاد علیهالسلام مبارک باد
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از 🌷اینجا همه چی قاتیه🌷
🌿🌹🌹🌹🌿
بر حضرت سجاد و صفایش صلوات
او روح دعاست بر دعایش صلوات
از پرده غیب جلوه گر شد رخ او
بفرست برای رونمایَش صلوات
میلاد سیدالساجدین امام سجاد(علیه السلام) مبارک🌹
🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجٌِلْ فَرَجَهُمْ🌷
🌹🍃🌹🍃🌹
هدایت شده از آشپزی؛ ترفند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام لحظه باز کردن درب حرم آقا امام حسین ع هرچه دلت میخواهد نیت کن. التماس دعا🙏🙏🙏
ان شاءالله هرچی از امام حسین طلب کنی توی همین ماه عزیز به بهترین شکل ممکن بهش برسی الهی آمیین ..مارو هم دعا کنید😔
@eitaagarde 👈
هدایت شده از عماریون
♦️🔴♦️در پی تصمیم ترامپ احمق و قمارباز به اعلام تروریست بودن فرزندان امنیت آفرین مان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ما مردم ایران آمادگی داریم بطور داوطلبانه و مردمی تنگه هرمز را مسدود کنیم.
#داوطلبان_مردمی_بستن_تنگه_هرمز
#کمپین_من_هم_یک_پاسدارم
#من_یک_سپاهی_هستم
#من_هم_یک_سپاهیم
#اتحادیه_عماریون
@amaariyon
هدایت شده از کاروان انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تروریستها را بهتر بشناسید
📌 گوشهای از اقدامات تروریستی #آمریکا در نقاط مختلف جهان
🔹از قتل عام حدود ۶۰ میلیون نفر از سرخپوستان بومی تا کشتار ۱.۵ میلیون نفر در جنگ ویتنام ۲۵۰ هزار نفر در بمباران اتمی ژاپن و ۱ میلیون نفر در جنگ عراق و کشتار مردم سوریه بدست داعش و کشتار میلیونها انسان در نقاط مختلف جهان
آمریکا تروریست است یا سپاه ⁉️
#دولت_انقلابی 👊
@dolate_enghelabi
هدایت شده از مردان خدا 📿
سلام
از اغاز مبعث رسول اکرم 1398/1/14 برای اینکه قدمی در راه خوشحالی امام زمان برداریم ختم صلوات برگزار کردیم که انشاالله با حضور شماها قصد داریم تا ولادت حضرت قائم(عج) 1398/2/1 بیشترین صلوات رو برای تعجیل در فرج اقا و سلامتی ایشون جمع اوری کنیم .
📣📣📣📣📣
هر کی قصد شرکت داره به ایدی زیر پیام بده و تعداد صلواتی رو که میتونه تا ولادت حضرت قائم (عج)بفرسه اعلام کنه 👇👇👇👇
ایدی ایتا 👇👇
@Baghani
جمع کل صلوات ها تاکنون: بیش از(نه صد هزار ) #900000صلوات جمع شده کمک کنید انشالله ملیونی بشه
#9روز روز مانده به اتمام ختم
🍀صلوات بفرستید حاجت بگیرید🍀
#اَللّهُمَّ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
اجرتون با اقا 🌹
التماس دعا
@Baghani
ترجمه و شرح حکمت 128 نهج البلاغه: توصیهای بهداشتی
وَ قَالَ (علیه السلام): تَوَقَّوُا الْبَرْدَ فِي أَوَّلِهِ وَ تَلَقَّوْهُ فِي آخِرِهِ، فَإِنَّهُ يَفْعَلُ فِي الْأَبْدَانِ كَفِعْلِهِ فِي الْأَشْجَارِ، أَوَّلُهُ يُحْرِقُ وَ آخِرُهُ يُورِقُ.
و فرمود (ع): در آغاز سرما خود را از آن حفظ كنيد و در پايان آن بدان روى نهيد زيرا سرما با بدنها همان كند كه با درختان كند. در آغاز مى لرزاندشان و در پايان، برگشان را مى روياند.
سرماى زيانبار و سرماى مفيد:
امام(عليه السلام) در اين كلام حكيمانه خود دستور طبى مهم و كارسازى را بيان مى كند كه مراعات آن مى تواند از بسيارى از بيمارى ها پيش گيرى كند و بر نشاط و نمو جسم و روح انسان بيفزايد، مى فرمايد: «از سرما در آغاز آن (در پاييز) بپرهيزيد و در آخرش (نزديك بهار) از آن استقبال كنيد، زيرا در بدن ها همان مى كند كه با درختان انجام مى دهد; آغازش مى سوزاند و آخرش مى روياند و برگ مى آورد»; (تَوَقَّوُا الْبَرْدَ فِي أَوَّلِهِ، وَتَلَقَّوْهُ فِي آخِرِهِ; فَإِنَّهُ يَفْعَلُ فِي الاَْبْدَانِ كَفِعْلِهِ فِي الاَْشْجَارِ، أَوَّلُهُ يُحْرِقُ، وَآخِرُهُ يُورِقُ).
پاییز آغاز سرما است; سرمایى آمیخته با خشکى هوا که از گرماى تابستان و نبودن باران سرچشمه گرفته و به همین دلیل برگ هاى درختان پژمرده مى شوند و مى ریزند و به اصطلاح، مرگ طبیعت فرا مى رسد. همان مرگى که مولود خشکى و سردى است; ولى در آغاز بهار هوا رو به گرمى مى رود و معمولاً باران هاى پربارى مى بارد. آن رطوبت و گرمى دست به دست هم مى دهند و سبب شکوفه کردن درختان و برگ آوردن آنها و حیات طبیعت مى شوند. همان گونه که قرآن مجید مى فرماید: «(وَتَرَى الاَْرْضَ هَامِدَةً فَإِذَآ أَنزَلْنَا عَلَیْهَا الْمَآءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ کُلِّ زَوْج بَهِیج); و همچنین زمین را (در فصل زمستان) خشک و مرده مى بینى و هنگامى که آب باران بر آن فرو مى فرستیم، به جنبش در مى آید و رویش مى کند و از هر نوع گیاهان بهجت انگیز مى رویاند».(1)
بدن انسان ها نیز جزئى از این طبیعت و متأثر به آثار آن است; سرماى خشک پاییز بدن ها را ضعیف و نحیف و آماده بیمارى ها مى کند، بنابراین باید خود را پوشانید و از آن دور داشت; ولى سرماى ملایم آغاز بهار بعد از فصل زمستان که آمیخته با حرارت کم و رطوبت بسیار است به انسان نشاط و نیرو مى دهد و مایه نموّ و رشد بدن مى گردد، ازاین رو باید به استقبال آن رفت.
از آن گذشته در آغاز پاییز چون انسان به گرماى تابستان عادت کرده و باران کمتر باریده هوا آلوده است و انتقال انسان از آن گرما به سرما هرچند تدریجى است در بدن تأثیر مى گذارد و میکروب هاى بیمارى زا در آن نفوذ مى کند و ازاین رو آگاهان مى گویند: اگر آغاز پاییز باران هایى ببارد بیمارى ها کم مى شود; اما در پایان زمستان و آغاز بهار، بدن در مقابل سرما مقاوم شده، عوامل بیمارى زا بر اثر سرما و باران بسیار کم شده و استقبال از سرماى بهار نه تنها ضررى ندارد بلکه عامل نمو جسم و جان مى شود.
بوعلى سینا در کتاب طبى خود، قانون نیز به همین نکته اشاره کرده مى گوید: «بدن ها از سرماى بهار آن احساسى را ندارند که از سرماى پاییز مى کنند، زیرا هنگام سرماى بهار، بدن عادت به سرماى زمستان کرده و ازآن رو از آن آزار نمى بیند; ولى به هنگام سرماى پاییز بدن که عادت به گرما دارد از آن آزار فراوان مى بیند».(2)
البته خداوند ورود در فصول مختلف را تدریجى قرار داده تا مشکلات انتقال به حداقل برسد.
***
نکته:
مسائل بهداشتى و طبى در قرآن مجید و روایات:
امروزه کتاب هایى به نام طب النبى(صلى الله علیه وآله) و طب الائمة و طب الرضا(علیه السلام) در اختیار داریم که در آنها سخن از یک رشته دستورات طبى و بهداشتى نقل شده از معصومین(علیهم السلام) است، گاه نیز اشاراتى از قرآن مجید در آنها دیده مى شود; مثلاً امروز دانشمندان غذاشناسى آثار فوق العاده اى براى عسل قائلند و هرچه زمان مى گذرد خواص بیشترى براى آن در بهداشت و درمان بیمارى ها کشف مى کنند. این در حالى است که قرآن مجید در سوره «نحل» با صراحت مى گوید: (فِیهِ شِفَاءٌ لِّلنَّاسِ)(3) و همچنین تعبیرات دیگرى که پرده از روى مسائل بهداشتى و درمانى بر مى دارد; از جمله دستور معروف پیامبر(صلى الله علیه وآله) بر این که تا گرسنه نشده اید غذا نخورید و تا کاملاً سیر نشده اید دست از غذا بکشید(4) که در واقع ناظر به آیه شریفه (کُلُوا وَاشْرَبُوا وَلاَ تُسْرِفُوا) است.(5)
بسیارى از دستورهایى که در زمینه نوشیدنى ها و غذاهاى حلال و حرام وارد شده مربوط به تأثیرات خوب و بد آنهاست; تحریم شراب و مواد مخدر، تحریم گوشت حیوانات درنده، خوردن خون و گوشت مردار و ماهیانى که در آب مرده اند و امثال اینها همگى ارتباط نزدیکى با زیان هاى بهداشتى آنها دارد. توصیه به خوردن میوه ها و سبزى ها و دانه هاى غذایى ارتباط آشکارى با فوائد ب
هداشتى آنها دارد. روایات طبى نقل شده از پیغمبر اکرم و ائمه هدى(علیهم السلام) نیز با صراحت این مسائل را بازگو مى کند.
درست است که وظیفه دین و آیین، هدایت مردم به راه هاى راست و اعتقادها و برنامه هاى اخلاقى است و رسالت انبیا به عنوان طبیبان روحانى درمان انواع بیمارى هاى فکرى و اخلاقى است; ولى از آنجا که طب جسمانى نیز رابطه نزدیکى با طب روحانى دارد گاه به سراغ این امور نیز مى رفتند. به بیان دیگر مسائل مربوط به سلامت جسم رابطه نزدیکى با سلامت روح دارد ازاین رو سلامت جسم نیز مورد توجه اسلام بوده است که خود داستان مفصلى دارد و ورود در آن عرصه ما را از مقصود دور مى سازد.(6)
آنچه امام امیرمؤمنان على(علیه السلام) در این کلام حکیمانه اش بیان فرموده نیز ناظر به همین مطلب است; امام(علیه السلام) راه سلامت بدن را در فصل خزان و بهار نشان داده و دلیل آن را نیز بیان فرموده است، مى فرماید: سرماى پاییز و بهار با بدن ها همان مى کند که با درختان انجام مى دهد، زیرا هر دو شباهت زیادى با هم دارند.
این کلام حکمت آمیز، از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) به شکل دیگرى نیز نقل شده است; فرمود: «اِغْتَنِمُوا بَرْدَ الرَّبیعَ فَإنَّهُ یَفْعَلُ بِأبْدانِکُمْ ما یَفْعَلُ بِأشْجارِکُمْ وَاجْتَنِبُوا بَرْدَ الْخَریفِ فَإنَّهُ یَفْعَلُ بِأبْدانِکُمْ ما یَفْعَلُ بِأشْجارِکُمْ; سرماى بهار را غنیمت بشمرید که با بدن هاى شما همان مى کند که با درختان مى کند و از سرماى پاییز بپرهیزید که با بدن هاى شما همان انجام مى دهد که با درختان انجام مى دهد».(7)
شاعر نیز در این زمینه مى گوید:
گفت پیغمبر به اصحاب کبار * تن مپوشانید از باد بهار
چون که با جان شما آن مى کند * در بهاران با درختان مى کند .
پی نوشت:
(1). حج، آیه 5.
(2). کتاب قانون، ج 1، ص 83 .
(3). نحل، آیه 69 .
(4). بحارالانوار، ج 59، ص 290.
(5). اعراف، آیه 31 .
(6). براى توضیح بیشتر مى توانید به کتاب دائرة المعارف فقه مقارن، ج 1، ص 65-72 مراجعه نمایید.
(7). بحارالانوار، ج 59، ص 271، ح 69.
#حکمت شماره ۱۲۸ 🌴
همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀
@nahj97
هدایت شده از کاروان انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢کلیپ بیانات رهبر انقلاب درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
🔹کارنامه درخشان سپاه در میدان مجاهدت و مقاومت
💠سپاه؛ پاسدار انقلاب است.
#من_هم_سپاهی_ام
#سپاه_نماد_مبارزه_باتروریسم
#من_یک_سپاهی_ام
#دولت_انقلابی 👊
@dolate_enghelabi
هدایت شده از مردان خدا 📿
سلام
از آغاز مبعث رسول اکرم (ص) 1398/1/14 برای اینکه قدمی در راه خوشحالی امام زمان(عج) برداریم ختم صلوات برگزار کردیم که انشاالله با حضور شماها قصد داریم تا ولادت حضرت قائم(عج) 1398/2/1 بیشترین صلوات رو برای تعجیل در فرج آقا و سلامتی ایشون جمع آوری کنیم .
📣📣📣📣📣
هر کی قصد شرکت داره به آیدی زیر پیام بده و تعداد صلواتی رو که میتونه تا ولادت حضرت قائم(عج) بفرسته اعلام کنه 👇👇👇👇👇👇👇
@Baghani
جمع کل صلوات ها تاکنون: به بیش از(یک ملیون و پنجاه هزار ) #1050000صلوات رسیده
#6روز روز مانده به اتمام ختم
🍀صلوات بفرستید حاجت بگیرید🍀
#اَللّهُمَّ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
اجرتون با آقا 🌹
التماس دعا
#ختم_صلوات
@baghani
حکمت ۱۲۹ نهج البلاغه ؛ تأثیر عوامل زیست محیطى در سلامت (علمى، بهداشتى)
عِظَمُ الْخَالِقِ عِنْدَکَ یُصَغِّرُ الْمَخْلُوقَ فِی عَیْنِکَ.
امام(علیه السلام) فرمود: عظمت آفریدگار در نظر تو، مخلوق را در چشمت کوچک مى کند.
شرح و تفسیر
خدا را با عظمت بشناس تا همه چیز را کوچک بینى امام(علیه السلام) در این سخن حکیمانه اش رابطه نزدیکى را میان شناخت عظمت خداوند و کوچکى دنیا در نظر انسان بیان کرده، مى فرماید: «عظمت آفریدگار نزد تو مخلوق را در چشمت کوچک مى کند»; (عِظَمُ الْخَالِقِ عِنْدَکَ یُصَغِّرُ الْمَخْلُوقَ فِی عَیْنِکَ). همان گونه که در بیان سند این کلام حکیمانه گفته شد، امام(علیه السلام) در خطبه ۱۹۳ نیز آن را به عبارت دیگرى بیان فرموده و آن را یکى از صفات برجسته پرهیزکاران مى شمارد که خدا را به عظمت شناخته اند و ما سوى الله در نظرشان کوچک است. هرگاه انسان در دوران کودکى در خانه اى زندگى مى کرده که حوض کوچکى در آن وجود داشته چنانچه وقتى بزرگ مى شود او را به کنار استخرى ببرند، بسیار در نظرش جلوه مى کند; ولى اگر در کنار دریا بزرگ شده باشد، هرگاه او را در کنار آن استخر ببرند در نظرش کوچک مى آید.
همچنین کسانى که در خانواده فقیرى زندگى کرده اند هرگاه به ثروت مختصرى برسند خود را بسیار غنى مى بینند و به عکس اگر در خانواده ثروتمندى بزرگ شده باشند چنانچه به همان ثروت برسند آن را ناچیز مى شمرند.
بر همین اساس آنان که ذات پاک خداوند را با عظمت شناخته اند، یک عالم قدرت و جبروت، یک عالم علم و ملکوت، هنگامى که به قدرت هاى مخلوقات مى نگرند همچون قطره اى در مقابل دریا و یا کمتر از آن در نظرشان جلوه مى کند. به همین دلیل اگر بخواهیم در دنیا زهد پیشه کنیم و به مقامات مادى و ثروت ها و زرق و برق دنیا بى اعتنا باشیم باید سطح معرفت خود را نسبت به خداوند بالا ببریم که نتیجه قطعى عظمت خالق در نظر ما کوچک شدن مخلوقات است.
اگر مى بینیم امیرمؤمنان على(علیه السلام) مى فرماید: «وَاللهِ لَوْ أُعْطیتُ الاَْقالیمَ السَّبْعَةِ بِما تَحْتَ أفْلاکِها، عَلى أنْ أعْصِىَ اللهَ فی نَمْلَة أسْلُبُها جُلْبَ شَعیرَة ما فَعَلْتُهُ; به خدا سوگند اگر اقلیم هاى هفت گانه جهان را (در گذشته تمام دنیا را به هفت بخش که هر کدام نام اقلیم داشت تقسیم مى کردند) با آنچه در زیر افلاک قرار دارد به من بدهند که درباره مورچه اى ستم کنم و پوست جویى را از دهانش بیرون بکشم چنین کارى را نخواهم کرد»(۱).
دلیل این کلام امام(علیه السلام)همین است که خدا را با عظمت فوق العاده اى شناخته و تمام دنیا در نظر او از پوست یک جو یا از برگ درختى که در دهان ملخى باشد کوچک تر جلوه مى کند.
پی نوشت:
(1). نهج البلاغه، خطبه 224 .
منبع : پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
#حکمت شماره ۱۲۹ 🌴
همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀
@nahj97
هدایت شده از خوش خبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥وقتی جهاد طلاب در مناطق سیلزده شهروند پلدختری را از رفتارش پشیمان کرد
@khosh_khabarr
امیرالمؤمنین عليه السلام:
اگر از آنچه گذشته است عبرت مىگرفتى، آنچه را مانده است قدر مىدانستى .
و لَوِ اعتَبَرتَ بِما مَضى حَفِظتَ ما بَقِيَ
ميزان الحكمه جلد7 صفحه39
همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀
@nahj97
هدایت شده از اشعار فاطمی
🍄💐🌸🌼🌷🌹🌻🌺🍃🍄🍁🍀
#یقین_دارم که روزی خواهی آمد 🕋
@fatemi84
🔸🔹🔸🔹🔶🔷🔶🔷🔶🔹🔸🔹🔸
اباصـالـح نمیدانـم کجـایـی
به رضـوی یا زمین ذی طُوایی ۱
به خضـرایی و یا در جمکرانـی
و یا در کـاظمیـن و سامـرایـی
🌻«یقین دارم که روزی خواهی آمد»
تو را در آسمـان ها دیـده بودم
به راه کهـکشـان ها دیـده بودم
در اوج بیکـران ها دیـده بودم
در اعصـار و زمان ها دیـده بودم
🍁«یقین دارم که روزی خواهی آمد»
تو خورشیـد بلنــد آسمـانـی
چـراغ عـالـم افـروز جهـانـی
تو خصـم ظـالمـان و کافـرانـی
به هـم کوبنـدهی مستکبـرانـی
🍄«یقین دارم که روزی خواهی آمد»
تو محبـوب دل اهـل زمیــنی
شفــا بخـش قلـوب مؤمنینی
امیــد و کعبـه مستضعفیــنی
نگهـدارندهی ایـن ســرزمینی
🍀«یقین دارم که روزی خواهی آمد»
همه عالم پراز ظلم و ستم گشت
پُراز بت ها و طاغوت و صنم گشت
فساد و تیرگی، زشتی، عَلم گشت
سراسر اعتیاد و دود و دَم گشت
🌺«یقین دارم که روزی خواهی آمد»
بیا مهدی به ما یک دم نظـر کن
شب تاریک ما را هم سحـر کن
لباس رزم خود مولا به بـر کن
ندای من « أنا المهدیت » سـرکن
🌹«یقین دارم که روزی خواهی آمد»
تمام شیعـیان دائـم به یـادت
دعـا گویان که تا بینـند شادت
خـدا را کی دهد حکم جهـادت
جهان را پر کنی از عـدل و دادت
💐«یقین دارم که روزی خواهی آمد»
بیـا و پرچـم ایمـان بر افـــراز
بسـاط ظالمـان از بُن برانـداز
به دشمن چون یل آدینـه برتاز
شکـوه و فـرّ او در هم فرو سـاز
🌻«یقین دارم که روزی خواهی آمد»
بیا مهـدی که من مشتاق رویت
شبی عاکف شـوم در بزم کویت
چو مهمـانی نشینـم روبرویت
تمـام عـالمـی در جستجـویت
🌷«یقین دارم که روزی خواهی آمد»
بیــا و حاجت ما را روا کـن
تو درد دردمنـدان را دوا کـن
ز جمـع مؤمنین دفـع بلا کـن
قلوب عـاشقـانت باصفــا کـن
🌼«یقین دارم که روزی خواهی آمد»
حمید از عاشقان بی نشان است
ولیکن عشق او در دل نهـان است
ز درد او چه حاجت بر بیان است
بیـا که عمـر او کی جـاودان است
🌺«یقین دارم که روزی خواهی آمد»۲
🔹🔸🔹🔸🔷🔶🔷🔶🔷🔸🔹🔸🔹
حمیدرضا فاطمی - جمعه ۲ شهریور ۱۳۸۶ – ( دهم شعبان ۱۴۲۸ )
۱- بیت اول اشاره به ترجمه عبارتی از دعای ندبه است : لَیتَ شِعریٖ أینَ استَقَرّت بِکَ النَّویٰ، أبِرَضویٰ أم ذیٖ طُویٰ أو غَیرِها ...
۲ - این مصرع شعر از خودم نیست و از بس مجذوب آن شدم با عنایت آقا امام زمان (عج) تضمینش نمودم .
دریافت فایل pdf قابل چاپ در کانال :
#اشعار_فاطمی 🌹🌻🌸
🆔 @fatemi84
✅ http://fatemi84.blogfa.com
هدایت شده از کانون زبان ارم /مرتضی حیدری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای من؛
تولدت مبارک🌹
بهار ۸۰ سالگیات مبارک!🌹
💥تاریخ دقیق تولد امام خامنهای ۲۹ فروردین ۱۳۱۸ میباشد و
۲۴ تیر ماه تاریخ شناسنامهای تولد ایشان است.
➖🔝🍂اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج🍂🔝➖
➬ @mataleb_mazhabi313 ♡
#نشـرپـیامصـدقهجـاریهاست💯
هدایت شده از به سوی موعود🌷
📸 مهمترین اعمال نیمه شعبان👆
↶【به ما بپیوندید 】↷
🆔 @besuyemouood 👌
هدایت شده از راه بھشـتی 🇮🇷🇵🇸
ًًًًٍٍٍٚٚٚٚٚٚٚٚٚٚٚ
7866672_426.mp3
29.04M
مناجات #شعبانیه با نوای میثم مطیعی
🌱🌈براےهمہ #دعاڪنیم ✨
╭━━━━━━━━━━╮
||•🇮🇷 @rahe_bejesjti
╰━━━━━━━━━━╯