eitaa logo
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
131 ویدیو
71 فایل
روزگار؛ روزگـار #نــهــج_الــبلاغــه است . تـــــاریــــخ #تــــکــــرار می شود... ارتباط با ما @infooPmeraj . .
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۶ قسمت اول (در اصول كافى ج 1.ص 131.آمده است كه اين سخنرانى در شهر كوفه ايراد شد در
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۸۶ قسمت دوم 💠2.والاتر از صفات پديده ها خدا فرزندى ندارد تا فرزند ديگرى باشد، و زاده نشده تا محدود به حدودى گردد، و برتر است از آن كه پسرانى داشته باشد، و منزّه است كه با زنانى ازدواج كند. انديشه ها به او نمى رسند تا اندازه اى براى خدا تصوّر كنند، و فكرهاى تيزبين نمى توانند او را درك كند، تا صورتى از او تصوّر نمايند، حواس از احساس كردن او عاجز ، و دست ها از لمس كردن او ناتوان است و تغيير و دگرگونى در او راه ندارد، و گذشت زمان تأثيرى در او نمى گذارد، گذران روز و شب او را سالخورده نسازد، و روشنايى و تاريكى در او اثر ندارد. خدا با هيچ يك از اجزاء و جوارح و اعضاء و اندام، و نه با عرضى از اعراض، و نه با دگرگونى ها و تجزيه، وصف نمى گردد. براى او اندازه و نهايتى وجود ندارد، و نيستى و سرآمدى نخواهد داشت، چيزى او را در خود نمى گنجاند كه بالا و پايينش ببرد، و نه چيزى او را حمل مى كند كه كج يا راست نگه دارد، نه در درون اشياء قرار دارد و نه بيرون آن، حرف مى زند نه با زبان و كام و دهان، مى شنود نه با سوراخ هاى گوش و عضو شنوايى، سخن مى گويد نه با به كار گرفتن الفاظ در بيان، حفظ مى كند نه با رنج به خاطر سپردن، مى خواهد نه با به كار گيرى انديشه، دوست دارد و خشنود مى شود نه از راه دلسوزى، دشمن مى دارد و به خشم مى آيد نه از روى رنج و نگرانى، به هر چه اراده كند، مى فرمايد «باش»، پديد مى آيد نه با صوتى كه در گوش ها نشيند، و نه فريادى كه شنيده مى شود، بلكه سخن خداى سبحان همان كارى است كه ايجاد مى كند. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_291 🌸 آیه 274 سوره بقره 🌸 الَّذِي
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 🌸 آیه 275 سوره بقره 🌸 الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِى يَتَخَبَّطُهُ الْشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الْرِّبَا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الْرِّبَا فَمَنْ جَآءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّنْ رَّبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْنَّارِ هُمْ فِيهَا خاَلِدُونَ 🍀 ترجمه:كسانى كه ربا مى خورند، (در قیامت از قبرها) بر نمى خیزند مگر همانند برخاستن كسى كه بر اثر تماس شیطان، آشفته ودیوانه شده است. این به آن سبب است كه گفتند: خرید و فروش نیز مانند ربا است. در حالى كه خداوند خرید و فروش را حلال و ربا را حرام كرده است. پس هركسی كه موعظه اى از پروردگارش به او رسید و (از رباخوارى) خوددارى كرد، آنچه در گذشته بدست آورده مال اوست، و كار او به خدا واگذار مى‌شود. امّا كسانى كه (به رباخوارى) بازگردند، آنان اهل آتش خواهند بود و در آن جاودانه مى مانند. 🔴 در لغت به معناى زیادى وافزایش است. و در شریعت اسلام به معناى زیاده گرفتن در وام یا زیاده گرفتن در خرید و فروش است. مورد ربا، یا پول است یا کالا است. گاهى پول را قرض مى دهد و بیشتر از آنچه داده باز پس مى گیرد، كه این رباى در وام است و گاهى کالایی را مى‌دهد و مقدار بیشترى از همان جنس را تحویل مى‌گیرد، كه این نیز در مواردى ربا مى‌شود. ، به كسى تشبیه شده كه شیطان او را خبط كرده است. 🔴 : به معناى افتادن و برخاستن و عدم تعادل به هنگام حركت است. رباخوار در همچون دیوانگان محشور مى شود، زیرا كه در دنیا روش او باعث به هم خوردن تعادل جامعه گردیده است. ثروت پرستى، چشم عقلش را كور كرده و با عمل خود چنان اختلافات طبقاتى و كینه را بر مى انگیزد كه و كینه سبب انفجار شده و اصل مالكیّت را نیز متزلزل مى‌كند. براى این افراد، گویا ربا اصل و خرید و فروش فرع است، فلذا مى گویند: بیع و هم مثل رباست و تفاوتى ندارند. انتقاد از رباخوارى، ربا گرفتن و ربا دادن، از ابتداى اسلام مطرح بوده است. 🔴 در سوره روم كه در مكّه نازل شده است، مى فرماید: «و ما اوتیتم من ربا لیربوا فى اموال النّاس فلایربوا عند اللّه» یعنى آنچه به قصد مى‌دهید تا براى شما در اموال مردم بیفزاید، بدانید كه نزد خداوند افزون نمى‌شود. سپس در سوره ى آل عمران با فرمان «لاتأكلوا الرّبا» از آن نهى گردیده و بیشترین انتقاد از رباخوارى در همین آیات آمده است. ضمناً آیه «وأخذهم الرّبا وقد نُهوا عنه» یادآور مى شود كه در مذهب یهود نیز «ربا» حرام بوده، همچنان كه این حرمت در تورات ذكر شده است. آیات مربوط به ربا، به دنبال آیات آمد، تا دو جهت خیر وشر را كه توسط مال و ثروت پدید مى آید مطرح كند. 🔴 هر آثار خوبى كه انفاق دارد، مقابلش آثار سوئى است كه ربا در جامعه پدید مى آورد. به همین جهت مى فرماید: «یمحق اللّه الرّبا و یُربِى الصّدقات» خداوند ثروت بدست آمده از ربا را نابود، ولى صدقات را افزایش مى‌دهد. 🔴 از گناهان كبیره است. حضرت على علیه السلام وقتى با رباخوارى مواجه شد، از او خواست توبه كند، وقتى توبه كرد او را رها نمود و به دنبال آن فرمود: رباخوار را باید از عمل خود توبه دهند، همچنان كه از شرک توبه مى دهند. از امام باقر علیه السلام نقل شده است كه فرمود: خبیث ترین درآمدها، رباخواری است. خداوند، فرد رباخوار، وكیل ربا، شاهد ربا و كاتب ربا را لعنت نموده است. ◀️ ادامه دارد... 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨صاحبان مغز✨ 🌸اگر به گونی سيب زمينی نگاه کنيد، می‌بيند گاهی خيلی درشت هستند وقتی آن
✨صاحبان مغز✨ 🌸کسانی که يک پوسته بی مغز هستند، هميشه در معرض يک آفت هستند خودشان را همرنگ شرايط و پيرامونشان می‌کنند شما دو تا دانه در باغچه بکاريد يکی مغز داشته باشد و يکی مغز نداشته باشد، دانه‌ای که مغز دارد، بعد از مدتی جوانه می‌زند و بالا می‌آيد. دانه‌ای که مغز ندارد و پوسته خالی است، جوانه نمی‌زند اگر خاک را هم کنار بزنيد، دانه را پيدا نمی‌کنيد چون مغز نداشته، همرنگ شرايط پيرامون خود شده است، يعنی خاک شده است . 📚آل عمران، ۱۹۰. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۶ قسمت دوم 💠2.والاتر از صفات پديده ها خدا فرزندى ندارد تا فرزند ديگرى باشد، و زا
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۸۶ قسمت سوم 💠3.شناخت قدرت پروردگار پيش از او چيزى وجود نداشته و گر نه خداى ديگرى مى بود. نمى شود گفت «خدا نبود و پديد آمد» كه در آن صورت صفات پديده ها را پيدا مى كند، و نمى شود گفت «بين خدا و پديده ها جدايى است» و «خدا بر پديده ها برترى دارد» تا سازنده و ساخته شده همانند تصوّر شوند، و خالق و پديد آمده با يكديگر تشبيه گردند. مخلوقات را بدون استفاده از طرح و الگوى ديگران آفريد، و در آفرينش پديده ها از هيچ كسى يارى نگرفت، زمين را آفريد و آن را بر پا نگهداشت بدون آن كه مشغولش سازد، و در حركت و بى قرارى، آن را نظم و اعتدال بخشيد، و بدون ستونى آن را به پاداشت، و بدون استوانه ها بالايش برد، و از كجى و فرو ريختن نگهداشت و از سقوط و درهم شكافتن حفظ كرد، ميخ هاى زمين را محكم، و كوه هاى آن را استوار، و چشمه هايش را جارى، و درّه ها را ايجاد كرد. آنچه بنا كرده به سستى نگراييد، و آنچه را توانا كرد ناتوان نشد. خدا با بزرگى و قدرت بر آفريده ها حاكم است، و با علم و آگاهى از باطن و درونشان با خبر است، و با جلال و عزّت خود از همه برتر و بالاتر است، چيزى از فرمان او سرپيچى نمى كند، و چيزى قدرت مخالفت با او را ندارد تا بر او پيروز گردد، و شتابنده اى از او توان گريختن ندارد كه بر او پيشى گيرد، و به سرمايه دارى نياز ندارد تا او را روزى دهد. همه در برابر او فروتنند، و در برابر عظمت او ذليل و خوارند. از قدرت و حكومت او به سوى ديگرى نمى توان گريخت، كه از سود و زيانش در امان ماند. همتايى ندارد تا با او برابرى كند، و او را همانندى نيست كه شبيه او باشد. اوست نابود كننده پديده ها پس از آفرينش كه گويا موجودى نبود. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_292 🌸 آیه 275 سوره بقره 🌸 الَّذِ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 🔴 ربا خواران ، در همچون ديوانگان محشور می شوند. امام صادق علیه السلام علت تکرار آیات ربا را آماده سازی ثروتمندان برای کار خیر و می داند. همچنان كه درباره ى علّت تحریم ربا گفته اند: رباخوارى مانع جریان پول در مسیر تولید و كارهاى عام المنفعه است و به جاى تلاش و فكرو بازو،فقط از سود بهره گیرى مى‌شود، لذا ربا تحریم شده است. از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه فرمودند: «لو كان الرّبا حلالا لترك الناس التجارات» اگر حلال بود، مردم كسب و كار را رها مى‌كردند. و از امام رضا علیه السلام نیز روایت شده است كه فرمودند: اگر ربا شیوع پیدا كند راه قرض دادن بسته مى شود. ضمناً چون احتمال در دام ربا افتادن در امور اقتصادى زیاد است، در حدیث مى‌خوانیم: «من اتّجر بغیر فقه فقد ارتطم فى الربا» هركسی بدون دانش و آگاهى از مسائل تجارى وارد شود، گرفتار ربا مى شود. 🔴 : گرفتن پول اضافى، بدون انجام كارى مفید و یا مشاركت در تولید، نوعى و اجحاف است كه موجب پیدایش دشمنى و قساوت مى‌شود. ربا دهنده به جهت بدهى‌هاى تصاعدى، گاهى ورشكست و مجبور به قبول انواع ذلّت ها و اسارت ها مى‌شود. ، تعادل جامعه را به هم زده و موجب تقسیم جامعه به دو قطب مستكبر و مستضعف مى‌شود. با توجّه به این آثار تخریبى، نه تنها در شریعت ، بلكه در تمام ادیان آسمانى ربا تحریم شده است. امّا بعضی به بهانه هایى مى‌خواهند ربا را توجیه كنند و به دنبال راه فرار هستند. ربا، آثار تخریبى خود را دارد هرچند كه جوامع انسانى آن را در سیستم اقتصادى خود پذیرفته باشند. علّت پیشرفت جوامع، توجّه به علم و صنعت است، نه اینكه موجب ترقّى آنها شده باشد. 🔹 پيام های آیه275سوره بقره 🔹 ✅ ، از تعادل روحى و روانى برخوردار نیستند و جامعه را نیز از تعادل اقتصادى خارج مى سازند. «كما یقوم الذى یتخبّطه الشیطان» ✅ ، قدرت تصرف بر درون انسان را دارد. «یتخبّطه الشیطان من المَس» ✅ توجیه ، راه را براى انجام گناه باز مى كند. «انّماالبیع مثل الربا» ✅ تا قبل از ابلاغ ، مسئولیّتى نیست. «فمن جائه موعظة من ربّه» ✅ ، در جهت پند و تربیت مردم است. «جائه موعظة من ربّه» ✅ قانون امروز، شامل گذشته افراد نمى‌شود. «فله ما سَلف» ✅ از ناآگاهان چشم پوشی مى‌شود، ولى از آگاهانِ مغرض و مُصرّ هرگز. «ومَن عاد فاولئك اصحاب النّار» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨صاحبان مغز✨ 🌸کسانی که يک پوسته بی مغز هستند، هميشه در معرض يک آفت هستند خودشان را ه
✨صاحبان مغز✨ 🌸  انسان هم اگر مغز نداشته باشد، هر روز در جامعه يک جور ظاهر می‌شود و از بهره عقلی خودش بهره‌ای نمی‌برد بخاطر همين به رفتار و زندگی ديگران نگاه می‌کند و مثل آنها زندگی می‌کند. کسی که اهل مغز باشد می‌گويد: چرا من خودم را همرنگ جماعت بکنم؟ چرا ديگران همرنگ من نشوند؟ 🌸در دنيا هيچ کس مثل حضرت علی علیه‌السلام مورد بی‌عدالتی قرا نگرفت و هيچ کس هم به اندازه حضرت علی علیه‌السلام از عدل و دادگری سخن نگفت چرا ؟ زيرا خودش را همرنگ جماعت نمی‌کرد. زيرا صاحب مغز بود و پوسته نبود. 📚آل عمران، ۱۹۰. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۶ قسمت سوم 💠3.شناخت قدرت پروردگار پيش از او چيزى وجود نداشته و گر نه خداى ديگرى م
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۸۶ قسمت چهارم 💠4-  معاد و آفرينش دو باره پديده ها نابودى جهان پس از پديد آمدن، شگفت آورتر از آفرينش آغازين آن نيست. چگونه محال است در صورتى كه اگر همه جانداران جهان، از پرندگان و چهارپايان، آنچه در آغل است و آنچه در بيابان سرگرم چراست، از تمام نژادها و جنس ها، درس نخوانده و انسان هاى زيرك، گرد هم آيند تا پشّه اى را بيافرينند، توان پديد آوردن آن را ندارند، و راه پيدايش آن را نمى شناسند، كه عقلهايشان سرگردان و در شناخت آن حيران مى مانند، و نيروى آنها سست و به پايان مى رسد، و رانده و درمانده باز مى گردند، آنگاه اعتراف به شكست مى كنند، و اقرار دارند كه نمى توانند پشّه اى بيافرينند و از نابود ساختنش ناتوانند. و همانا پس از نابودى جهان تنها خداى سبحان باقى مى ماند، تنهاى تنها كه چيزى با او نيست، آنگونه كه قبل از آفرينش جهان چيزى با او نبود، نه زمانى و نه مكان، بى وقت و بى زمان. در آن هنگام مهلت ها به سر آيد، سال ها و ساعت ها سپرى شود و چيزى جز خداى يگانه قهّار باقى نمى ماند كه بازگشت همه چيز به سوى اوست. پديده ها، چنان كه در آغاز آفريده شدن قدرتى نداشتند، به هنگام نابودى نيز قدرت مخالفتى ندارند، زيرا اگر مى توانستند پايدار مى ماندند. آفرينش چيزى براى خدا رنج آور نبوده و در آفرينش موجودات دچار فرسودگى و ناتوانى نشده است. موجودات را براى استحكام حكومتش نيافريده، و براى ترس از كمبود و نقصان پديد نياورده است. آفرينش مخلوقات نه براى يارى خواستن در برابر همتايى بود كه ممكن است بر او غلبه يابد، و نه براى پرهيز از دشمنى بود كه به او هجوم آورد، و نه براى طولانى شدن دوران حكومت، و نه براى پيروز شدن بر شريك و همتائى مخالف، و نه براى رفع تنهايى. سپس همه موجودات را نابود مى كند، نه براى خستگى از اداره آنها، و نه براى آسايش و استراحت، و نه به خاطر رنج و سنگينى كه براى او داشتند، و نه براى طولانى شدن ملال آور زندگيشان، بلكه خداوند با لطف خود موجودات را اداره مى فرمايد، و با فرمان خود همه را بر پا مى دارد، و با قدرت خود همه را استوار مى كند. سپس بدون آن كه نيازى داشته باشد بار ديگر همه را باز مى گرداند، نه براى اينكه از آنها كمكى بگيرد، و نه براى رها شدن از تنهايى تا با آنها مأنوس شود، و نه آن كه تجربه اى به دست آورد، و نه براى آن كه از فقر و نياز به توانگرى رسد، و يا از ذلّت و خوارى به عزّت و قدرت راه يابد 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_293 🌸 #آیه_275_سوره_بقره_بخش_2 🔴 ر
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 🌸 آیه 276 سوره بقره 🌸 يَمْحَقُ اللَّهُ الْرِّبَاْ وَيُرْبِى الْصَّدَقَاتِ وَاللَّهُ لَايُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ 🍀 ترجمه:خداوند ربا را به تدریج از بین می برد و صدقات را افزایش مى‌دهد و خداوند هیچ انسان كافرِ گنهكارى را دوست نمى دارد. 🌷 : از محق به معنای نقصان تدریجی است یعنی به تدریج از بین می برد 🌷 : افزایش می دهد 🌷 : آنکه پیوسته گناه می کند 🌺 یمحق الله الربا:خداوند ربا را به تدریج از بین می برد. این آیه یادآور مى‌شود كه هرچند رباخوار به قصد انباشتن ثروت، از دیگران ربا مى‌گیرد، ولى بركت و آثار خوبى كه باید ازدیاد مال داشته باشد از ربا مى گیرد. لازم نیست خود مال رَبَوى از بین برود، بلكه اهدافى كه از افزایش ثروت در نظر است از بین می رود. چه بسیار ثروتمندانى كه از سرمایه خود، هیچ نوع راحتى و و یا محبوبیّتى به دست نمى آورند. 🌺 و یربی الصدقات: و صدقات را افزایش می دهد. در نظامى كه در آن ، صدقه و قرض الحسنه رایج باشد، آن جامعه از بركات زیادى برخوردار است. در آن نظام، مأیوس نبوده و اغنیا در فكر جمع آوری بیش از حد نیستند. محرومان به فكر انتقام و سرقت، و اغنیا نگران حراست و حفاظت اموال خود نمى باشند و از یک تعادل نسبى همراه با الفت و رحمت و تفاهم و امنیّت برخوردار خواهد بود. 🌺 و الله لا یحب کل کفار أثيم: و خداوند هيچ انسان کافر گناهکاری را دوست ندارد. رباخوار بسیار ناسپاس و گنه کار است. خود را از بین می برد و عباداتش باطل و حرص و طمع خواهد داشت. 🔹 پيام های آیه276سوره بقره 🔹 ✅ به رشد ظاهرى خیره نشوید، نظام اقتصادى بر اساس ربا روبه نابودى است. «یمحق اللّه الربا» ✅ نابود كردن مال ، از سنّت هاى الهى است. «یمحق اللّه الربا» ✅ رواج و ، سبب رشد و استوارى اقتصاد است. «یربى الصدقات» ✅ ، از رحمت و محبّت الهى محروم است. «انّ اللّه لایحبّ كلّ كفّار اثیم ✅ ، بسیار ناسپاس و گنه‌كار است. او با گرفتن ربا خود را ضامن مردم، زندگى خود را حرام، عباداتش را باطل، و حرص و طمع قساوت را بر خود حاكم مى گرداند. «كفّار اثیم» ‌ 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
✨توابین✨ 🍀بچه‌ها وقتی می‌خواهند راه رفتن یاد بگزرند چند قدم می‌روند و زمين می‌خورند ولی زمين نمی‌مانند و دوباره بلند می‌شوند. مسائل معنوی هم همينطور است. هرکس بخواهد سالک و راهرو بشود، در ابتدا چند روز حال خوشی دارد و بعد زمين می‌خورد، غفلت می‌کند، نبايد ناراحت بشود، بايد دوباره بلند بشود. خدا به چنين کسی تواب می‌گويد. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۶ قسمت چهارم 💠4-  معاد و آفرينش دو باره پديده ها نابودى جهان پس از پديد آمدن، شگف
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۸۷  (اين سخنرانى پس از جنگ نهروان در سال 37 هجرى در كوفه ايراد شد) 💠1.خبر از حوادث آينده آگاه باشيد آنان كه پدر و مادرم فدايشان باد، از كسانى هستند كه در آسمان ها معروف، و در زمين گمنامند. هان اى مردم در آينده پشت كردن روزگار خوش، و قطع شدن پيوندها، و روى كار آمدن خردسالان را انتظار كشيد، و اين روزگارى است كه ضربات شمشير بر مؤمن آسان تر از يافتن مال حلال است، روزگارى كه پاداش گيرنده از دهنده بيشتر است. و آن روزگارى كه بى نوشيدن شراب مست مى شويد، با فراوانى نعمت ها، بدون اجبار سوگند مى خوريد، و نه از روى ناچارى دروغ مى گوييد. و آن روزگارى است كه بلاها شما را مى گزد، چونان گزيدن و زخم كردن دوش شتران از پالان آه آن رنج و اندوه چقدر طولانى، و اميد گشايش چقدر دور است 💠2.ضرورت اطاعت از رهبرى اى مردم مهار بار سنگين گناهان را رها كنيد، و امام خود را تنها مگذاريد، كه در آينده خود را سرزنش مى كنيد. خود را در آتش فتنه اى كه پيشاپيش افروخته ايد نيفكنيد، راه خود گيريد، و از راهى كه به سوى فتنه ها كشانده مى شود دورى كنيد. به جانم سوگند كه مؤمن در شعله آن فتنه ها نابود شود. امّا مدّعيان دروغين اسلام در امان خواهند بود. همانا من در ميان شما چونان چراغ درخشنده در تاريكى هستم، كه هر كس به آن روى مى آورد از نورش بهرمند مى گردد. اى مردم سخنان مرا بشنويد، و به خوبى حفظ كنيد، گوش دل خود را باز كنيد تا گفته هاى مرا بفهميد. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_294 🌸 آیه 276 سوره بقره 🌸 يَمْحَق
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الْصاَّلِحاَتِ وَأَقَامُواْ الْصَّلَاةَ وَ ءَاتَوُاْ الْزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَاهُمْ يَحْزَنُونَ 🍀 ترجمه:همانا كسانى كه ایمان آورده اند و كارهاى نیكو انجام داده اند و نماز برپا داشته و زكات پرداخته اند، پاداششان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و ترسى بر آنها نیست و غمگین نمى شوند. 🔴 این آیه، برابر رباخواران كه «كفّار اثیم» هستند، سیماى مؤمنان را ترسیم مى‌كند كه عمل صالح انجام داده و نماز را بر پاى مى‌دارند و زكات پرداخت مى‌كنند. تا اشاره به این باشد كه زمینه ى برچیده شدن ربا در جامعه، توجّه به ایمان وعمل صالح و احیاى نماز وزكات است. 🔴 مردم چهار گروهند: 1⃣ گروهى ایمان آورده و عمل صالح انجام مى‌دهند كه اینان «مؤمنانند». 2⃣ گروهى، نه ایمان آورده ونه كار شایسته انجام مى‌دهند كه اینان «كافرانند». 3⃣ گروهى ایمان دارند، ولى عمل صالح ندارند كه اینان «فاسقانند». 4⃣ گروهى ایمان ندارند، ولى اظهار ایمان مى‌كنند و در ظاهر كار نیک انجام مى‌دهند كه اینان «منافقانند». 🔴 اگر رباخواران از خدا و مردم بریده اند، امّا در مقابل، كسانى هستند كه اهل ایمان و عمل صالح بوده و از طریق نماز، با خداوند مرتبط مى‌باشند و با پرداخت زكات با مردم پیوند دارند. 🔹 پيام های آیه277سوره بقره 🔹 ✅ در كنار مسائل عبادى وفردى، به مسائل اقتصادى ومردمى نیز توجّه دارد. نماز وزكات در كنار هم مطرح هستند «اقاموا الصلاة و ءاتوا الزكاة» ✅ ذكر و بعد از عمل صالح، نشانه آن است كه در میان كارهاى شایسته حساب این دو جداست. «عملوا الصالحات و اقاموا الصلاة و اتوا الزكاة» ✅ تشویق به دنبال تهدید بدكاران، یک اصل تربیتى است. «لهم اجرهم عند ربّهم» ✅ انسان باهوش كسى است كه در محاسبات، تنها به موجودى امروز كه در دست دارد نگاه نکند، بلكه به آینده وذخیره هایى كه نزد است توجّه داشته باشد. «عند ربّهم» ✅ پروردگار، به مؤمنانى كه اهل عمل صالح و وزكات هستند ، نظر ویژه اى دارد. كلمه «ربّهم» اشاره به لطف خاصّ اوست. ✅ وعده هاى الهى، انگیزه ى عمل صالح است. «لهم اجرهم عند ربّهم» ✅ امنیّت و واقعى، در سایه ى ایمان و عمل صالح و پیوند با خدا و مردم است. «لاخوف علیهم و لا هم یحزنون» ✅ عوامل ، ایمان، عمل صالح، نماز وزكات است. «امنوا و عملوا الصالحات و اقاموا الصلوة و اتوا الزكوة... لاخوف علیهم ولا هم یحزنون» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨توابین✨ 🍀بچه‌ها وقتی می‌خواهند راه رفتن یاد بگزرند چند قدم می‌روند و زمين می‌خ
✨توابین✨ 🍀گاهی خدا دست از سر شما برمی‌دارد تا بفهميد اين چند قدمی هم که آمديد دست خودتان نبود. راننده‌های کاميون وقتی می‌خواهند بفهمند چرخشان کم باد است، دستشان را از روی فرمان برمی‌دارند و اگر فرمان به طرفی متمايل شد، معلوم می‌شود که چرخ کم باد است. خدا دستش را از سر انسان بر می‌دارد تا بفهمد کمبود دارد. 📚بقره، ۲۲۴. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۷  (اين سخنرانى پس از جنگ نهروان در سال 37 هجرى در كوفه ايراد شد) 💠1.خبر از حوادث
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۸۸ 💠1.سفارش به پرهيزكارى اى مردم، شما را به پرهيزگارى، و شكر فراوان در برابر نعمت ها، و عطاهاى الهى، و احسانى كه به شما رسيده سفارش مى كنم، چه نعمت هايى كه به شما اختصاص داده، و رحمت هايى كه براى شما فراهم فرمود شما عيب هاى خود را آشكار كرديد و او پوشاند، خود را در معرض كيفر او قرار داديد و او به شما مهلت داد.   💠2.ارزش ياد مرگ مردم شما را به ياد آورى مرگ، سفارش مى كنم، از مرگ كمتر غفلت كنيد، چگونه مرگ را فراموش مى كنيد در حالى كه او شما را فراموش نمى كند و چگونه طمع مى ورزيد در حالى كه به شما مهلت نمى دهد مرگ گذشتگان براى عبرت شما كافى است، آنها را به گورشان حمل مى كردند، بى آن كه بر مركبى سوار باشند، آنان را در قبر فرود آوردند بى آن كه خود فرود آيند. چنان از ياد رفتند گويا از آباد كنندگان دنيا نبودند و آخرت همواره خانه شان بود آنچه را وطن  خود مى دانستند از آن رميدند، و در آنجا كه از آن رميدند، آرام گرفتند، و از چيزهايى كه با آنها مشغول بودند جدا شدند، و آنجا را كه سرانجامشان بود ضايع كردند. اكنون نه قدرت دارند از اعمال زشت خود دورى كنند، و نه مى توانند عمل نيكى بر نيكى هاى خود بيفزايند. به دنيايى انس گرفتند كه مغرورشان كرد، چون به آن اطمينان داشتند سر انجام مغلوبشان كرد. 💠3.ضرورت شتاب در نيكوكارى ها خدا شما را رحمت كند پس بشتابيد به سوى آباد كردن خانه هايى كه شما را به آبادانى آن فرمان دادند، و تشويقتان كرده، به سوى آن دعوت كرده اند، و با صبر و استقامت، نعمت هاى خدا را بر خود تمام گردانيد، و از عصيان و نافرمانى كناره گيريد، كه فردا به امروز نزديك است. وه چگونه ساعت ها در روز، و روزها در ماه، و ماه ها در سال، و سال ها در عمر آدمى شتابان مى گذرد . 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_295 🌷 #آیه_277_سوره_بقره 🌸 إِنَّ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 یاَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِىَ مِنَ الْرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ 🍀 ترجمه:اى كسانى كه ایمان آورده اید! تقواى الهى پیشه كنید و آنچه را از (مطالبات) ربا باقى مانده است، رها كنید، اگر ایمان دارید. 🔴 در آیات قبل به مفاسد اشاره شد كه ربا فرد و جامعه را از تعادل خارج و آشفته مى كند؛ «یتخبّطه الشیطان» وروشن شد كه ربا در حقیقت كم شدن است، نه زیاد شدن؛ «یمحق الربا» اكنون نهى از ربا را صریحاً بیان مى كند. رباخواری از عادات زمان جاهلیت بود که صدر اسلام به آن آلوده بودند که این آیه آنان را نهی می کند «یا أيها الذين ءامنوا اتقوا الله:ای کسانی که ایمان آورده اید! تقوای الهی پیشه کنید» 🔴 « و ذروا مابقى من الربا إن كنتم مؤمنين:آنچه از باقی مانده است رها کنید، اگر ایمان دارید» در تفاسیرِ مجمع البیان و المیزان نقل شده است كه وقتى آیه تحریم ربا نازل شد، بعضى از صحابه از مردم مقدارى طلب از بابت ربا داشتند، آنها در مورد طلبكارى خود، از صلى الله علیه وآله كسب تكلیف كردند و آیه فوق نازل شد. 🔹 پيام های آیه278سوره بقره 🔹 ✅ رباخوارى، از عادات زمان جاهلیّت بود كه صدر اسلام نیز به آن آلوده بودند. «یا ایها الذین آمنوا... ذروا» ✅ ، مرحله اى بالاتر از ایمان است. «یا ایها الذین آمنوا اتّقوا اللّه» ✅ ، مالک بهره نمى شود واسلام سود رَبَوى را به رسمیّت نمى شناسد. «ذروا مابقى من الربا» ✅ لازمه ى و ، صرف نظر كردن از مال حرام است. «ان كنتم مؤمنین» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨توابین✨ 🍀گاهی خدا دست از سر شما برمی‌دارد تا بفهميد اين چند قدمی هم که آمديد
✨توابین✨ 🍀آنهايی که می‌خواهند دوچرخه سواری ياد بگيرند، يک کسی ترک را می‌گيرد و طرف پا می‌زند و يک دفعه رهايش می‌کند و او می‌افتد، اين کار لازم است. خدا هم همينطور است، بعضی اوقات ما را می‌گيرد و بعد رها می‌کند و مهم اين است که وقتی افتاديم دوباره بلند بشويم. 📚بقره، ۲۲۴. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✊در شـب پیـروزی انقـلاب 🙏همـه با هـم و یکصـدا ⏰ساعـت 21 امشـب 🎤الله اکبـر 🇮🇷🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا