نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۹۲ قسمت یازدهم 💠16.قاطعيّت امام در نبرد با منحرفان آگاه باشيد خداوند مرا به جنگ ب
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۹۲ قسمت دوازدهم
💠18.خيره سرى و دشمنى سران قريش
من با پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) بودم آنگاه كه سران قريش نزد او آمدند و گفتند:
«اى محمد (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) تو ادّعاى بزرگى كردى، كه هيچيك از پدران و خاندانت نكردند، ما از تو معجزه اى مى خواهيم، اگر پاسخ مثبت داده، انجام دهى، مى دانيم كه تو پيامبر و فرستاده خدايى، و اگر از انجام آن سرباز زنى، خواهيم دانست كه ساحر و دروغگويى» پس پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) فرمود: «شما چه مى خواهيد» گفتند: «اين درخت را بخوان تا از ريشه كنده شود و در پيش تو بايستد»
پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) فرمود: خداوند بر همه چيز تواناست. حال اگر خداوند اين كار را بكند آيا ايمان مى آوريد و به حق شهادت مى دهيد گفتند: آرى، پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) فرمود: من بزودى نشانتان مى دهم آنچه را كه درخواست كرديد، و همانا بهتر از هر كس مى دانم كه شما به خير و نيكى باز نخواهيد گشت، زيرا در ميان شما كسى است كه كشته شده و در چاه «بدر» دفن خواهد شد، و كسى است كه جنگ احزاب را تدارك خواهد كرد. سپس به درخت اشاره كرد و فرمود: «اى درخت اگر به خدا و روز قيامت ايمان دارى، و مى دانى من پيامبر خدايم، از زمين با ريشه هايت در آى، و به فرمان خدا در پيش روى من قرار گير» سوگند به پيامبرى كه خدا او را به حق مبعوث كرد، درخت با ريشه هايش از زمين كنده شده، و پيش آمد كه با صداى شديد چونان به هم خوردن بال پرندگان، يا به هم خوردن شاخه هاى درختان، جلو آمد و در پيش روى پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) ايستاد كه برخى از شاخه هاى بلند خود را بر روى پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) و بعضى ديگر را روى من انداخت و من در طرف راست پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) ايستاده بودم، وقتى سران قريش اين منظره را مشاهده كردند، با كبر و غرور گفتند: «به درخت فرمان ده، نصفش جلوتر آيد، و نصف ديگر در جاى خود بماند» پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) فرمان داد. نيمى از درخت با وضعى شگفت آور و صدايى سخت به پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) نزديك شد گويا مى خواست دور آن حضرت بپيچد، امّا سران قريش از روى كفر و سركشى گفتند: «فرمان ده اين نصف باز گردد و به نيم ديگر ملحق شود، و به صورت اول در آيد»
پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) دستور داد و چنان شد.
من گفتم: لا اله الا اللّه، اى رسول خدا من نخستين كسى هستم كه به تو ايمان آوردم، و نخستين فردى هستم اقرار مى كنم كه درخت با فرمان خدا براى تصديق نبوّت، و بزرگداشت دعوت رسالت، آنچه را خواستى انجام داد. امّا سران قريش همگى گفتند: «او ساحرى است دروغگو، كه سحرى شگفت آور دارد، و سخت با مهارت است». و خطاب به پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) گفتند: «آيا نبوّت تو را كسى جز امثال على عليه السّلام باور مى كند»
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🦋 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_308 🦋 فضیلت و آثار و برکات سوره آل
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🦋 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_309
🦋 آیه 1 سوره آل عمران
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم الم (1)
🍀 ترجمه: به نام خداوند بخشنده ی بخشایشگر الف لام میم
🌷 #بسم_الله: به نام خدا
🌷 #الرحمن: رحمت عام خداوند
🌷 #الرحیم: رحمت خاص خداوند
🌷 #الم:به صورت الف لام میم خوانده می شود که از سه حرف الف و لام و میم تشکیل شده است که از اسرار قرآن کریم است.
🌺 بسم الله الرحمن الرحيم در سوره حمد خودش یک آیه است اما در سوره های دیگر به تنهایی یک آیه نیست مثل همین سوره که به همراه الف لام میم یک آیه است. هر ذات و حقیقتی اسم و صفاتی دارد برای مثال #گل_نرگس هم اسمی دارد و هم صفت هایی دارد اسمش نرگس هست و صفت هایش رنگ ، #لطافت و خوش عطر بودن آن است. ذات و حقیقت خداوند اسمی دارد و هم صفت هایی دارد اسمش #الله است و دو صفت از صفت های خداوند که در این آیه آمده است الرحمن و الرحیم است.
✅ اما معنای الله چیست؟
امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند: #الله یعنی کسی که پرستش می شود ، آن خدایی که مردم از فهم و حقیقت آن عاجز و حیران هستند.
🌺 #بسم_الله یعنی به نام خدا یعنی اینکه ما با نام خدا همه کارهایمان را شروع می کنیم و از او کمک می گیریم و این به این معناست که نام #خدا انرژی دارد نام ها می توانند به ما انرژی بدهند به همین دلیل اهل بیت علیهم السلام به ما گفتند که از حقوقی که بر عهده پدر و مادر است گذاشتن نام نیکو بر فرزندان است زیرا اسم ها می توانند بر خود #انسان و دیگران تأثير بگذارد.
🌺 در سخنی از امام صادق علیه السلام آمده است که رحمان و رحیم هر دو بر گرفته از واژه رحمت است پس هم رحمان و هم رحیم یعنی کسی که دارای رحمت و #مهربانی و بخشش است البته معنای رحمان یعنی رحمت عام خداوند که شامل همه مخلوقات می شود و رحیم یعنی رحمت خاص خداوند که شامل افراد خاصی می شود. اگر می بینید که انسان ها به یکدیگر مهربانی می کنند اگر می بینید پدر و مادر به فرزندشان محبت می کنند اگر می بینید زن و شوهر به یکدیگر مهربانی و محبت دارند اگر می بینید کبوتر دانه بر می دارد و در دهان بچه اش می گذارد همه این ها از #رحمت الهی سرچشمه می گیرد.
🌷 #پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر کار مهمی بدون نام خدا شروع شود بی پایان است.
🌷 امام علی علیه السلام می فرمایند: هنگامی که می خواهید کار کوچک یا بزرگ را انجام دهید در آغاز آن بسم الله الرحمن الرحيم بگویید.
🌷 در شروع هر کاری در خوردن ، خوابیدن ، نوشتن ، خواندن ، سوار شدن بر وسایل نقلیه و مسافرت رفتن و کارهای دیگر خواندن بسم الله الرحمن الرحيم سفارش شده است. اگر حیوانی بدون نام خدا ذبح شود مصرف گوشت آن حیوان حرام است و این به این دلیل است که خوراک #انسان باید جهت الهی داشته باشد.
🌺 #الف_لام_میم حروف مقطعه هستند یعنی جدا جدا خوانده می شوند. بعضی مفسرین این حروف را اشاره به اسم اعظم الهی و بعضی آن را از اسرار الهی دانستند. شاید مشهورترین و بهترین نظر درباره حروف مقطعه همین باشد كه بگوییم رمزى است میان خدا و پیامبرش. حروف مقطّعه «الم» در ابتداى شش سوره بقره، آل عمران، عنكبوت، روم، لقمان و سجده آمده است. #خداوند همانطوری که از دل خاک صدها نوع میوه و گل و گیاه می آفریند ، انسان هم خلق می کند ، با این حروف الفبا هم #معجزه یعنی قرآن نازل می کند.
🔹 پیام های آیه1سوره آل عمران🔹
✅ در آغاز هر کاری بسم الله الرحمن الرحيم بگوییم
✅ الف لام میم از #اسرار قرآن کریم است.
✅ هر #مهربانی و رحمتی است همگی از رحمت الهی سر چشمه می گیرند.
✅ #خداوند با همین حروف الفبا معجزه نازل می کند که قرآن است.
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨صبر و آرزو✨ 🍀ما نماز را ميسازيم و نماز هم ما را میسازد. نماز مثل خيمه است. يک وق
✨صبر و آرزو✨
🍀اينکه قرآن میفرماید از نماز کمک بگيريد اين بستگي دارد که ما چه نمازی ساخته باشيم، به همان اندازه به ما کمک میکند. تا چه خيمهای ساخته باشيم و چه نمازی خوانده باشيم. پس نماز میتواند کمک بکند بشرطی که نماز واقعی باشد. اين نماز برای ما که رشد نکرده ايم بزرگ است. حالا چرا بزرگ است؟ چون جزء ما نشده است.
📚معارج، ۵.
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۹۲ قسمت دوازدهم 💠18.خيره سرى و دشمنى سران قريش من با پيامبر (صلّى اللّه عليه و آ
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۹۲ قسمت سینزدهم
💠19 .الگوهاى كامل ايمان
و همانا من از كسانى هستم كه در راه خدا از هيچ سرزنشى نمى ترسند، كسانى كه سيماى آنها سيماى صدّيقان، و سخنانشان، سخنان نيكان است، شب زنده داران و روشنى بخشان روزند، به دامن قرآن پناه برده سنّت هاى خدا و رسولش را زنده مى كنند، نه تكبّر و خود پسندى دارند، و نه بر كسى برترى مى جويند، نه خيانتكارند و نه در زمين فساد مى كنند، قلب هايشان در بهشت، و پيكرهايشان سرگرم اعمال پسنديده است.
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🦋 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_309 🦋 آیه 1 سوره آل عمران 🌸 بسم ا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_310
🌹 آيه 2 سوره آل عمران
🌸 اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ
🍀 ترجمه:خداوند كه معبودى جز او نیست، زنده و برپا دارنده است.
🌷 #الله: خداوند
🌷 #لا: نيست
🌷 #اله: معبود
🌷 #إلا: جز
🌷 #هو: او
🌷 #الحى: زنده
🌷 #قَیّوم: پاینده ، قیوم به كسى گفته مىشود كه خود به دیگرى تكیه نداشته باشد، ولى دیگران به او تكیه دارند و یا قوامبخش همه چیز است.
🌸 دقیقا همین آیه در ابتدای آیه 255 سوره بقره که معروف به آیة الکرسی است آمده است در سوره آل عمران ، الله لا إله إلا هو الحی القیوم خود به تنهایی یک آیه است. کلمه #الله: نام ذات مقدس الهی است و کلمه #اله: درباره هر معبودی به کار می رود خواه حق باشد یا باطل باشد. اولین شعار و دعوت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نیز با همین جمله بود. همچنان که فرمود: هر کسی خالصانه شعار #توحید سر دهد ، وارد بهشت می شود و نشان اخلاص او آن است که گفتن لا اله الا الله او را از حرام های الهی دور کند.
🌸 امام صادق علیه السلام فرمودند: گفتن لا اله الا الله بهای بهشت است. در این آیه به معرفی الله می پردازد الله کیست؟ الله لا إلا هو: الله کسی است که غیر او معبودی نیست. سپس می فرماید الحی القیوم: کسی است که زنده و برپادارنده است. #الحی: زنده است. خداوند زنده ای است که زنده می کند. خداوند در آفریدن، تدبیر و تسلّط كامل دارد. موجودات دیگر، علم، حیات و قدرت مستقلّى ندارند. تنها خداوند ،زندهاى است كه زندگى هر موجود زنده وابسته به اوست.
🌸 در دعاى جوشن كبیر مى خوانیم: او قبل از هر زندهاى زنده وبعد از هر زندهاى زنده است. هیچ زندهاى شریک او نیست و به كسى نیاز ندارد. جان همهى زندهها و رزق آنها به دست اوست. #القیوم: برپا دارنده است. یعنی هر چیزی که در عالم برپاست خداوند است که آن را برپا کرده است. کلمه قیوم سه مرتبه در کل قرآن آمده است و در هر سه مورد در کنار کلمه حی قرار دارد.
🔹 پيام های آیه2سوره آل عمران 🔹
✅ #توحید، سرلوحهى كتب آسمانى است. «لااله الاّ هو»
✅ لا إله إلا الله شناسنامه هر #مسلمانی است.
✅ شرط معبود شدن، داشتن كمالات ذاتى است و تنها #خداوند است كه قائم به ذات خویش و بى نیاز مطلق است. «الحىّ القیّوم»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨صبر و آرزو✨ 🍀اينکه قرآن میفرماید از نماز کمک بگيريد اين بستگي دارد که ما چه نماز
✨صبر و آرزو✨
🍀 اگر نماز جزء وجودی انسان نشود انسان احساس خستگس میکند، اما خاشعين احساس خستگی نمیکنند. در آيهايی قرآن خاشعين را لطيف معنا میکند، قرآن میفرمايد: در بيابان گياهی وجود ندارد و خالی است وقتی باران میآيد گياهان رشد میکنند و بالا میآيند پس زمين خاشع هيچ چیز ندارد.
🍀انسان هم اگر واقعا به اينجا برسد که بفهمد چيزی ندارد و تهيدست است، آن وقت باران نماز آنرا سبز میکند، ديگر احساس سنگينی ندارد و راحت نماز را در خودش راه میدهد. باران وقتی در خاک میبارد فرو میرود ولی در آسفالت فرو نمیرود و آسفالت آن را پس میزند.
📚معارج، ۵؛ ۱۵۳، بقره.
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۹۲ قسمت سینزدهم 💠19 .الگوهاى كامل ايمان و همانا من از كسانى هستم كه در راه خدا از
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۹۳ (قسمت اول)
💠(گفته شد يكى از ياران پرهيزكار امام عليه السّلام به نام همّام گفت: اى امير مؤمنان پرهيزكاران را براى من آنچنان وصف كن كه گويا آنان را با چشم مى نگرم. امام عليه السّلام در پاسخ او درنگى كرد و فرمود: «اى همّام از خدا بترس و نيكوكار باش كه خداوند با پرهيزكاران و نيكوكاران است» امّا همّام دست بردار نبود و اصرار ورزيد، تا آن كه امام عليه السّلام تصميم گرفت صفات پرهيزكاران را بيان فرمايد. پس خدا را سپاس و ثنا گفت، و بر پيامبرش درود فرستاد، و فرمود:)
1.سيماى پرهيزكاران
پس از ستايش پروردگار همانا خداوند سبحان پديده ها را در حالى آفريد كه از اطاعتشان بى نياز، و از نافرمانى آنان در امان بود، زيرا نه معصيت گناهكاران به خدا زيانى مى رساند و نه اطاعت مؤمنان براى او سودى دارد، روزى بندگان را تقسيم، و هر كدام را در جايگاه خويش قرار داد. امّا پرهيزكاران در دنيا داراى فضيلت هاى برترند، سخنانشان راست، پوشش آنان ميانه روى، و راه رفتنشان با تواضع و فروتنى است، چشمان خود را بر آنچه خدا حرام كرده مى پوشانند، و گوش هاى خود را وقف دانش سودمند كرده اند، و در روزگار سختى و گشايش، حالشان يكسان است. و اگر نبود مرگى كه خدا بر آنان مقدّر فرمود:ه، روح آنان حتى به اندازه بر هم زدن چشم، در بدن ها قرار نمى گرفت، از شوق ديدار بهشت، و از ترس عذاب جهنّم. خدا در جانشان بزرگ و ديگران كوچك مقدارند، بهشت براى آنان چنان است كه گويى آن را ديده و در نعمت هاى آن به سر مى برند، و جهنّم را چنان باور دارند كه گويى آن را ديده و در عذابش گرفتارند. دل هاى پرهيزكاران اندوهگين، و مردم از آزارشان در أمان، تن هايشان لاغر، و درخواست هايشان اندك، و نفسشان عفيف و دامنشان پاك است. در روزگار كوتاه دنيا صبر كرده تا آسايش جاودانه قيامت را به دست آورند: تجارتى پر سود كه پروردگارشان فراهم فرمود:ه، دنيا مى خواست آنها را بفريبد امّا عزم دنيا نكردند، مى خواست آنها را اسير خود گرداند كه با فدا كردن جان، خود را آزاد ساختند.
2.شب پرهيزكاران
پرهيزكاران در شب بر پا ايستاده مشغول نمازند، قرآن را جزء جزء و با تفكّر و انديشه مى خوانند، با قرآن جان خود را محزون و داروى درد خود را مى يابند. وقتى به آيه اى برسند كه تشويقى در آن است، با شوق و طمع بهشت به آن روى آورند، و با جان پر شوق در آن خيره شوند، و گمان مى برند كه نعمت هاى بهشت برابر ديدگانشان قرار دارد،
و هر گاه به آيه اى مى رسند كه ترس از خدا در آن باشد، گوش دل به آن مى سپارند، و گويا صداى بر هم خوردن شعله هاى آتش، در گوششان طنين افكن است، پس قامت به شكل ركوع خم كرده، پيشانى و دست و پا بر خاك ماليده، و از خدا آزادى خود را از آتش جهنّم مى طلبند.
3.روز پرهيزكاران
پرهيزكاران در روز، دانشمندانى بردبار، و نيكوكارانى با تقوا هستند كه ترس الهى آنان را چونان تير تراشيده لاغر كرده است، كسى كه به آنها مى نگرد مى پندارد كه بيمارند امّا آنان را بيمارى نيست، و مى گويد، مردم در اشتباهند در صورتى كه آشفتگى ظاهرشان، نشان از امرى بزرگ است. از اعمال اندك خود خشنود نيستند، و اعمال زياد خود را بسيار نمى شمارند. نفس خود را متّهم مى كنند، و از كردار خود ترسناكند. هرگاه يكى از آنان را بستايند، از آنچه در تعريف او گفته شد در هراس افتاده مى گويد: «من خود را از ديگران بهتر مى شناسم و خداى من، مرا بهتر از من مى شناسد، بار خدايا، مرا بر آنچه مى گويند محاكمه نفرما، و بهتر از آن قرارم ده كه مى گويند، و گناهانى كه نمى دانند بيامرز»
🌴🌴🌴