eitaa logo
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
133 ویدیو
71 فایل
روزگار؛ روزگـار #نــهــج_الــبلاغــه است . تـــــاریــــخ #تــــکــــرار می شود... ارتباط با ما @infooPmeraj . .
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨اخلاق عظیم✨ 🍀پيغمبر اکرم صلوات الله علیه نرم خوترين آدم بود و انسان وقتی نرم‌خو شد
✨اخلاق عظیم✨ 🍀شما نگاه بکنيد به درخت‌ها آن درختانی که چوب‌های نرم و لطيفی دارند شاخه‌ها و برگ‌های بسياری دارند شما به درخت آبشار نگاه بکنيد چقدر شاخه و برگ دارد، خيلی هم لطيف است زمخت نيست درختان نرم شاخ و برگ زيادی دارند پس ای انسان اگر نرم خو شويد هواداران و هواخواهان فراوانی پيدا می‌کنيد به راحتی می‌توانيد دل‌ها را صيد کنید. ادامه دارد... 📚قلم، ۴‌. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۰۷ از سخنان امام ( ع ) اين سخن را امام ( ع ) هنگامي فرمود ڪه در بعضي از روزهاي جنگ
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۰۸ 💠از سخنان امام ( ع ) اين سخن را امام عليه السلام به هنگام اضطراب وشورش اصحابش در مورد حڪومت فرموده است : اي مردم همواره وضع من و شما آن طور بود ڪه من دوست مي داشتم . تا آنگاه ڪه نبرد شما را خسته و در هم ڪوفته ساخت . سوگند به خدا اعتراف مي ڪنم ڪه جنگ عده اي از شما را از ما گرفت و جمعي را باقي گذاشت اما بدانيد اين نبرد براي دشمنانتان ڪوبنده تر و خستگي آفرين تر بود من ديروز فرمانده و امير بودم ولي امروز مامور و فرمانبر شده ام ديروز نهي ڪننده و بازدارنده بودم و امروز نهي شده و بازداشته شده ام شما زندگي و بقاي در دنيا را دوست داريد . و من نمي توانم شما را به راهي ڪه دوست نداريد مجبور سازم 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_326 🌹 آیه 19 سوره آل عمران 🔹 إِنَّ
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 20 سوره آل عمران 🌷 فَإِنْ حَآجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِىَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُلْ لِّلَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ ءَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُواْ فَقَدِ اهْتَدَوْاْ وَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَاد ِ 🍀 ترجمه:پس اگر با تو به مجادله وستیز برخاستند، پس بگو: من و پیروانم روى به خدا تسلیم كرده ایم. و به اهل كتاب (یهود و نصارا) و اُمیّین (مشركان درس ناخوانده مكّه) بگو: آیا شما هم (در برابر خدا) تسلیم شده اید، پس اگر تسلیم شدند و اسلام آوردند همانا هدایت یافته اند، و اگر سرپیچى كردند وظیفه ى تو فقط رساندن دعوت الهى است، و خداوند به حال بندگان بیناست. 🌷 : با تو به مجادله و ستیز برخاستند 🌷 : پس بگو 🌷 : تسليم كردم 🌷 : روى خود را 🌷 : پیروی ام کردن 🌷 : اهل کتاب 🌷 : درس ناخوانده ها 🌷 : بينا 🌷 : بندگان 🔵 به دنبال بیان سرچشمه اختلافات دینی به گوشه ای از این اختلاف که همان بحث و جدال یهود و نصارا ، با صلی الله علیه و آله بود در این آیه اشاره می کند می فرماید: اگر با تو ، به مجادله و ستیز برخاستند پس بگو: من و پیروانم روی به خدا تسلیم کرده ایم. خداوند در این آیه به پیامبرش دستور می دهد که از مجادله با آنها دور کن و به جای آن به اهل کتاب که منظور یهود و نصارا هستند و امیین که در اینجا منظور مشركان درس ناخوانده مکه هستند بگو: آیا شما هم در برابر تسلیم شده اید؟ پس اگر تسلیم شدند و اسلام آوردند همانا هدایت یافته اند و اگر سرپیچی کردند وظیفه تو فقط رساندن دعوت الهی است. 🔵 منظور تسلیم زبانی و ادعایی نیست ، بلکه منظور تسلیم حقیقی و عملی در برابر حق است. و در پایان آیه می فرماید: به حال بندگان بیناست. از این آیه به خوبی روشن می شود که روش پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم هرگز تحمیل فکر و عقیده نبوده است. بلکه کوشش و مجاهدت داشته که حقایق بر مردم روشن شود و سپس آنان را به حال خود وا می گذاشته که خودشان تصمیم لازم را در پیروی از حق بگیرند. به معناى تسلیم حقّ بودن است. 🔹 پيام های آيه20سوره آل عمران 🔹 ✅ از خصلت هاى مخالفان انبیاست. «فأن حاجّوك» ✅ به مجادلات بى نتیجه و بیهوده، پایان دهید. «فأن حاجّوك فقل اسلمتُ» ✅ در گفتگوها، موضع خود و یاران خود را صریح اعلام كنیم. «فان حاجّوك فقل اسلمتُ... ومن اتبعن» ✅ پیروان واقعى ، كسانى هستند كه تسلیم خدا باشند. «اسلمتُ وجهى و من اتبعن» ✅ آنچه را در برابر گفتگوهاى مغرضانه حفظ مى‌كند، اتصال به خداوند است. «اسلمت وجهى للّه» ✅ با تمام وجود و با عشق و نشاط به خدا دل بسته اند. «وجهى للّه» ✅ توجّه ، باید هم به افراد با فرهنگ باشد و هم به عوام مردم. «اوتوا الكتاب و الامیّین» ✅ کتاب هاى آسمانى، یک سند فرهنگى ارزشمند براى جوامع بشرى است. در آیه مردم به دو دسته تقسیم شده اند؛ فرهنگیان وعوام. «اوتوا الكتاب و الامیّین» ✅ ، در سایه‌ى تسلیم بودن در برابر خداوند است. «فان اسلموا فقد اهتدوا» ✅ و به تنهایى كافى نیست، چه بسا علم باشد، ولى تسلیم نباشد. «اوتوا الكتاب... وان تولّوا» ✅ ما مأمور انجام وظیفه ایم، نه ضامن نتیجه. «انمّا علیك البلاغ» ✅ از طریق پیامبران، با مردم اتمام حجّت مى كند. «فانما علیك البلاغ» 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨اخلاق عظیم✨ 🍀شما نگاه بکنيد به درخت‌ها آن درختانی که چوب‌های نرم و لطيفی دارند شاخه‌ه
✨اخلاق عظیم✨ 🍀در صحرا يک چاله‌هايی است که اطرافش يک خاکريزه‌هايی مثل شکر جمع شده اين خاکريزه‌ها که خيلی نرم است دام مورچه خوار است ته آن دام و حفره مورچه خواری نشسته است مورچه‌ی بيچاره از همه جا بی‌خبر می‌آيد می‌بيند عجب جای نرم و گرمی است واردش می‌شود هر چه دست و پا می‌رود نه جلو می‌رود نه عقب می‌رود چون دست و پا می‌زند ريزه‌هایی از اين خاکريز‌ها می‌ريزد در چاله. 🍀 همين که در چاله ريخت مورچه خوار متوجه می‌شود که صيدش به دام افتاده، سريع می‌آيد و آن را صيد می‌کند يعنی اين جانور هم می‌داند اگر بخواهد صيدی داشته باشد بدون نرمی و نرمش امکان ندارد انسان‌ها هم همين طور هستند اگر بخواهند صيدی داشته باشند راهش همين نرمی و نرم خويی است  ادامه دارد... ‌ 📚قلم، ۴‌. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۰۸ 💠از سخنان امام ( ع ) اين سخن را امام عليه السلام به هنگام اضطراب وشورش اصحابش در
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۰۹ 💠از سخنان امام عليه السلام در بصره به عيادت علاءابن زيادحارثي ڪه از يارانش بود رفت و چون چشمش به خانه وسيع او افتاد فرمود : 💠۱.روش استفاده ازدنیا اين خانه با اين وسعت را در اين دنيا براي چه مي خواهي ؟ با اينڪه در آخرت به آن نيازمندتري آري مگر اينڪه بخواهي به اين وسيله به آخرت برسي يعني مهماني ڪني [ و مهمانان در آن را گرامي داري ] صله رحم نمائي و بدين وسيله حقوق [ لازم خود را ] اظهار ڪرده به مورد خود قرار دهي ڪه در اين صورت با اين خانه به آخرت نائل شده اي علاء گفت : اي اميرمؤمنان از برادرم عاصم بن زياد پيش تو شڪايت مي آورم فرمود : مگر چه ڪرده ؟ علاء پاسخ داد : عبائي پوشيده و از دنيا ڪناره گرفته است . امام ( ع ) فرمود : حاضرش ڪنيد . هنگامي ڪه آمد به او فرمود : 💠۲.برخورد با تفکر ترک دنیا اي دشمنک جان خود شيطان در تو راه يافته و هدف تير او قرار گرفته اي آيا به خانواده و فرزندانت رحم نمي ڪني ؟ تو خيال مي ڪني خداوند [ به ظاهر ] طيبات را بر تو حلال ڪرده اما [ در واقع ] دوست ندارد ڪه از آنها استفاده ڪني ؟ تو در پيشگاه خداوند بي ارزشتر از آني ڪه بدينگونه با تو رفتار ڪند [ عاصم گفت : اي اميرمؤمنان اما تو خود با اين لباس خشن و آن غذاي ناگوار به سر مي بري [ در حالي ڪه پيشوا و امام ما هستي ؟ و بر ما لازم است به تو اقتدا ڪنيم ] [فرمود : واي بر تو من مثل تو نيستم [ وظيفه من غير از شما است ] خداوند بر پيشوايان حق واجب شمرده ڪه بر خود سخت گيرند و همچون طبقه ضعيف مردم باشند تا نداري فقير او را هيجان نياورد ڪه سر از فرمان خداوند برتابد . 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_327 🌹 آیه 20 سوره آل عمران 🌷 فَإِن
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات21و22سوره آل عمران 🌷 إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بآیَِاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الْنَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ الْنَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ(21) أولئك الذين حبطت أعمالهم فى الدّنيا و الأخرة و ما لهم من ناصرين (22) 🍀 ترجمه: براستى كسانى كه به آیات خداوند كفر مى‌ورزند و پیامبران را به ناحق مى‌كشند وكسانى از مردم را كه فرمان به عدالت مى‌دهند مى‌كشند، پس آنان را به عذابى دردناک بشارت ده. (21) آنان کسانی هستند که اعمالشان در دنیا و آخرت تباه شده و هیچ یاورانی برای آنها نیست. (22) 🌷 : کفر می ورزند 🌷 : می کشند 🌷 : پیامبران 🌷 : فرمان می دهند 🌷 : عدالت 🌷 : پس آنان را بشارت ده 🌷 : دردناک 🌷 : نابود شد 🌷 : یاوران 🔵 انسان وقتی از فاصله گرفت و رنگ الهی را از دست داد به آیات خداوند کفر می ورزد و سقوط می کند و به هر کاری ممکن است دست خود را آلوده کند و حتی ممکن است دست به قتل انبیا و اولیای خدا بزند. آنچه برای خدا مهم است حق است آنها به غیر حق پیامبران را می کشند و کسانی که در جامعه به برپایی فرمان می دهند را هم می کشند. خداوند به پیامبر اسلام می فرماید: آنها را به عذابی دردناک بشارت ده. 🔵 در تفسیر مجمع البیان مى‌خوانیم: بنى‌اسرائیل در اول روز آن هم در یک ساعت، چهل و سه نفر از پیامبران الهى و یكصد و دوازده نفر از آمران به معروف را به درجه ى شهادت رساندند. البتّه ناگفته پیداست كه در زمان صلى الله علیه وآله گروهى كه انبیا را شهید كنند نبودند، ولى چون زنده‌ها به كار نیاكان خود راضى بودند، خداوند در این آیه، كسانى را كه به خاطر رضایت قلبى، شریک جرم نیاكان هستند، با خطاب «بشّرهم» مورد انتقاد قرار داده است. 🔵 گاهی وقت ها با یک خطا تمام اعمالش را از بین می برد. و آن چیزی که در دنیا و آخرت به انسان کمک می کند اعمال خوب آدمی می باشد وقتی همه اعمال خوب از بین برود دیگر یاری ندارد. 🔹 پيام های آیه21و22سوره بقره ✅ از اعتقادات انحرافى و كفرآمیز، اعمال خطرناكى همانند و كشتار انبیا سر مى زند. «یكفرون بآیات اللّه ویقتلون النبیین...» ✅ در شرایطى، اظهار لازم است؛ اگرچه به قیمت شهادت انبیا و اولیا باشد. ✅ براى حق پوشى، دست به كشتن پیامبران مى زنند. «یقتلون النبیّین» ✅ گاهى طاغوت ها براى كشتن اولیای با تبلیغات و شایعات و توجیهات، كار خود را حقّ جلوه مى دهند. «بغیر حقّ» ✅ گاهی یک تمام اعمال شخص را تباه می کند. ✅ برای گناهانی همانند قتل انبیا ، در کار نیست. ‌ 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨اخلاق عظیم✨ 🍀در صحرا يک چاله‌هايی است که اطرافش يک خاکريزه‌هايی مثل شکر جمع شده اين
✨اخلاق عظیم ✨  🍀نرم‌خویی از ويژگی‌های زيبای پيغمبر است. يکی دیگر از ويژگی‌های زيبای پيغمبر طبابت بود پيغمبر طبابت می‌کرد آشپزی نمی‌کرد فرق است بين آشپزی و طبابت، آشپز و طبيب. 🍀آشپز به ميل شما رفتار می‌کند می‌گويد قربان چه ميل داريد شما چربی خون داريد می‌گوييد من کله پاچه می‌خواهم يک کله پاچه‌ی‌ چرب می‌گذارد کنار شما يکی دو ساعت بعد سرگيجه می‌گيريد بيمارستان و بستری می‌گويند به آشپز می‌گویند چرا کله‌پاچه‌ به او دادی؟ می‌گويد خودش خواست ولی طبيب اصلا کار به ميل شما ندارد می‌گويد چه بايد ميل بکنيد چه نبايد ميل بکنيد. ادامه دارد... ‌ 📚قلم، ۴‌. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌