eitaa logo
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
131 ویدیو
71 فایل
روزگار؛ روزگـار #نــهــج_الــبلاغــه است . تـــــاریــــخ #تــــکــــرار می شود... ارتباط با ما @infooPmeraj . .
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۲۳ 💠از سخنان امام عليه السلام اين سخن را به هنگام تلاوت اين آيه فرموده : يا ايها ال
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۲۴ 💠از سخنان امام ( ع ) ڪه در آن از ظلم و ستم تبري مي جويد [ وداستان آهن تفتيده و برادرش عقيل را بازگو مي ڪند ] سوگند بخدا اگر شب را بر روي خارهاي سعدان بيدار بسر برم و يا در غلها و زنجيرها بسته و ڪشيده شوم برايم محبوبتر است از اينڪه خدا و رسولش را روز قيامت در حالي ملاقات ڪنم ڪه به بعضي از بندگان ستم ڪرده و چيزي از اموال دنيا را غصب نموده باشم . چگونه به ڪسي ستم روا دارم آنهم براي جسمي ڪه تار و پودش به سرعت بسوي ڪهنگي پيش مي رود [ و از هم مي پاشد ] و مدتهاي طولاني در ميان خاڪها مي ماند . سوگند بخدا عقيل برادرم را ديدم ڪه به شدت فقير شده بود و از من مي خواست ڪه يک من از گندمهاي شما را به او ببخشم . ڪودڪانش را ديدم ڪه از گرسنگي موهايشان ژوليده و رنگشان بر اثر فقر دگرگون گشته گويا صورتشان با نيل رنگ شده بود . عقيل باز هم اصرار ڪرد و چند بار خواسته خود را تڪرار نمود من به او گوش فرادادم خيال ڪرد من دينم را به او مي فروشم و به دلخواه او قدم برمي دارم و از راه و رسم خويش دست مي ڪشم [ اما من براي بيداري و هشداريش ] آهني را در آتش گداختم سپس آن را به بدنش نزديک ساختم تا با حرارت آن عبرت گيرد ناله اي همچون بيماراني ڪه از شدت درد مي نالند سر داد و چيزي نمانده بود ڪه از حرارت آن بسوزد به او گفتم : هان اي عقيل زنان سوگمند در سوگ تو بگريند از آهن تفتيده اي ڪه انساني آن را به صورت بازيچه سرخ ڪرده ناله مي ڪني اما مرا به سوي آتشي مي ڪشاني ڪه خداوند جبار با شعله خشم و عضبش آنرا برافروخته است تو از اين رنج مي نالي و من از آتش سوزان نالان نشوم ؟ از اين سرگذشت شگفت آورتر داستان ڪسي است ڪه نيمه شب ظرفي سرپوشيده پر از حلواي خوش طعم و لذيذ به درب خانه ما آورد ولي اين حلوا معجوني بود ڪه من از آن متنفر شدم گويا آن را با آب دهان مار يا استفراغش خمير ڪرده بودند به او گفتم : هديه است يا زڪات و يا صدقه ؟ ڪه اين دو بر ما اهل بيت حرام است . گفت نه اين است و نه آن بلڪه هديه است به او گفتم : زنان بچه مرده بر تو گريه ڪنند آيا از طريق آئين خدا وارد شده اي ڪه مرا بفريبي ؟ دستگاه ادراڪت به هم ريخته ؟ يا ديوانه شده اي ؟ و يا هذيان مي گوئي ؟ بخدا سوگند اگر اقليمهاي هفتگانه با آنچه در زير آسمانها است به من دهند ڪه خداوند را با گرفتن پوست جوي از دهان مورچه اي نافرماني ڪنم هرگز نخواهم ڪرد و اين دنياي شما از برگ جويده اي ڪه در دهان ملخي باشد نزد من خوارتر و بي ارزشتر است . علي را با نعمتهاي فناپذير و لذتهاي نابودشدني دنيا چه ڪار از به خواب رفتن عقل و لغزش هاي قبيح به خدا پناه مي بريم و از او ياري مي جوئيم . 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_342 🌹 آیات 38تا41 سوره آل عمران 🌹
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات 38تا41 سوره آل عمران 🌹 بخش سوم 🌸 هنالك دعا زکریا ربه قال رب هب لی من لدنك ذرية طيبة إنك سميع الدعآء (38) فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَآئِمٌ يُصَلِّى فِى الِْمحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَ سَيِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِيّاً مِّنَ الصالحينَ (39) قال رب أنى يكون لی غلام و قد بلغنى الكبر و امرأتى عاقر كذلك الله يفعل ما يشآء (40) قال رب اجعل لى ءاية قال ءايتك ألا تكلم الناس ثلاثة أيام إلا رمزا و اذكر ربك كثيراً و سبح بالعشى و الإبكار (41) 🔴 در جلسه های قبلی ترجمه و توضیح آیات 38تا41 سوره آل عمران را بیان کردیم در این جلسه پیام های این آیات را بیان می کنیم. پس ابتدا دوجلسه قبلی مطالعه شود سپس این جلسه مطالعه شود. 🔹 پیام های آیات38تا41سوره آل عمران 🌷 حالات انسان و ساعات ، در استجابت آن مؤثر است. «هنا لك دعا زکریا» 🌷 می تواند پیامبر خدا را تحت تأثیر قرار دهد. «هنا لك دعا زكريا» 🌷 در خواست و نسل پاک، سنت و روش انبياست. «هب لی... ذریة طيبة» 🌷 ارزش ذريه و ، به پاکی آنهاست. «ذریة طيبة» 🌷 دعاى خالصانه از پاک مستجاب می شود. «دعا زکریا...فنادته الملائكة» 🌷 در اديان گذشته نیز بوده است. «یصلی فی المحراب» 🌷 محراب ، از قداست خاصی برخوردار است. محل نزول مائده آسمانی؛ وجد عندها رزقا و محل استجابت دعاست. «فنادته الملائکة... فى المحراب» 🌷 ، زمينه ى نزول فرشتگان است. «نادته الملائکة و هو يصلى فى المحراب» 🌷 اراده ى بر هر چیزی غلبه دارد. پیری پدر و عقیمی مادر، مانع فرزنددار شدن نیست. «ان الله یبشرك بيحيى» 🌷 گاهی نامگذاری افراد از طرف خداست. «یبشرك بيحيى» 🌷 از نعمت ها و بشارت های الهی است. «يبشرك بيحيى» 🌷 یکدیگر را تصدیق می کنند. «مصدقا بكلمة من الله» 🌷 نشانه اى از قدرت خداست، نه فرزند خدا «بكلمة من الله» 🌷 از آینده هر کسی خبر دارد. «سیدا و حصورا و نبیا» 🌷 و کنترل تمایلات جنسی ، مورد ستایش خداوند است. «حصورا» 🌷 در نومیدی بسی امید است. «انی یکون لی غلام... کذلك يفعل ما يشاء» 🌷 اراده فوق اراده ها و اسباب طبيعى است. «يفعل ما يشاء» 🌷 خدايى كه مى تواند زبان را هنگام تکلم با مردم ببندد و هنگام ذکر خدا باز کند، می تواند از پدری پیر و مادری عقیم نیز فرزندی به دنیا بیاورد. «کذلك الله يفعل ما يشاء... إلا تكلم الناس» 🌷 ، به دنبال رسیدن به مقام یقین و شهود هستند. «اجعل لی آیة» 🌷 هر چه لطف بیشتر می شود ، باید یاد او نیز بیشتر شود. «و اذکر ربک کثیرا» 🌷 در میان ذکرهای خداوند، جایگاه خاصی دارد. «و اذکر ربک... و سبح» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨مهربان باشیم✨ 🌸ما گاهی برعکس عمل می‌کنيم می‌بينيم چه کسی محکم است، آن را شل کنيم، چه
✨مهربان باشیم✨ 🌸شما بايد خدمت کنيد تا خدا به شما خدمت کند، خدا می‌فرماید: حالا که کمک خوب است چرا شما کمک نمی‌کنید؟ اگر بد است، چرا از من می‌خواهيد؟ مگر می‌شود خدا فردا پناهگاه ما باشد در حالیکه ما پناهگاه هيچ کس نبوده‌ايم. بالاخره ما در زندگی مشکل داريم و رو به خدا دست بلند می‌کنيم ، خدا می‌فرماید: به فرياد کسی رسيده‌ای که من تو را دستگيری کنم؟ فريادرسی خدا وقتی به اوج خودش می‌رسد که شما به فرياد کسانی که به فریادت نرسیده‌اند رسيده باشيد. 📚الرحمن، ۶۰‌. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۲۴ 💠از سخنان امام ( ع ) ڪه در آن از ظلم و ستم تبري مي جويد [ وداستان آهن تفتيده و ب
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۲۵ 💠از دعاهاي امام عليه السلام ڪه با آن از خدا مي خواهد از همگان بي نيازش ڪند .پروردگارا آبرويم را با بي نيازي نگهدار و شخصيتم را در اثر فقر ساقط مگردان . ڪه از روزي خواران تو درخواست روزي ڪنم و از اشخاص پست خواستار عطوفت و بخشش باشم به ستودن آن ڪس ڪه ڪمڪم مي ڪند مبتلا گردم و به مذمت و بدگوئي از آنڪه به من نمي بخشد آزمايش شوم و تو در ماوراي همه اينها سرپرست مني ڪه ببخشي و يا منع نمائي و تو بر همه چيز قادري انک علي ڪل شي قدير. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_343 🌹 آیات 38تا41 سوره آل عمران 🌹
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات42و43سوره آل عمران 🌸 وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ ياَمَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاَكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفاَكِ عَلَى‏ نِسَآءِ الْعاَلَمِينَ (42) یا مریم اقنتی لربك و اسجدى و اركعى مع الراكعين (43)‏ 🍀 ترجمه: و هنگامى كه فرشتگان گفتند: اى مریم! همانا خداوند تو را برگزیده و پاک ساخته وبر زنان جهانیان برترى داده است. (42) ای مریم! برای پروردگارت خضوع کن و سجده بجای آور و با رکوع کنندگان رکوع کن. (43) 🌷 : فرشتگان 🌷 : برگزیدن ، انتخاب کردن و خالص شدن 🌷 طهرک: تو را پاک و تطهیر کرده اشاره به مقام عصمت حضرت مریم علیه السلام دارد. 🌷 : زنان 🌷 : جهانيان 🌷 : قنوت کن ، قنوت یعنی اطاعت است. 🌷 : برای پروردگارت 🌷 : سجده کن، گذاشتن پیشانی بر روی زمین به معنی خضوع است. 🌷 : رکوع کن، رکوع نماز به معنای خضوع و تواضع است. 🌷 : همراه 🌷 : رکوع کنندگان 🌸 این آیات گفتگوی فرشتگان با حضرت مریم علیه السلام را بیان می کنند. در آیه42سوره آل عمران سه کمال داده شده به حضرت مریم علیه السلام بیان می شود: 1⃣ : خداوند تو را برگزیده 2⃣ : خداوند تو را پاک و تطهیر کرده 3⃣ : و خداوند تو را بر زنان جهانیان برتری داده است. 🌸 كلمه «اِصطفاك‏»، هر جا همراه حرف «على‏» باشد، به معناى مقدّم‏بودن و سرآمدشدن است و هر جا بدون آن باشد، به معناى انتخاب است. در تفاسیری مانند مجمع البیان مى‏ خوانیم كه سرآمد زنان جهان چهار نفرند: فاطمه علیه السلام ، مریم، خدیجه و آسیه در روایات اهل‏بیت علیهم السلام نیز آمده است كه مریم سرآمد زنانِ زمان خود بود، ولى فاطمه علیها السلام سرآمد زنان در طول تاریخ است. البتّه خداوند حكیم هرگاه شخصى را بر مى‏ گزیند، به جهت لیاقت‏ها و قابلیّت‏هاى ویژه‏ى اوست. آیه 43 سوره آل عمران سه دستوری که خداوند از حضرت مریم علیه السلام خواسته را بیان می کند: 1⃣ : براى پروردگارت خضوع کن (قنوت) 2⃣ : و سجده به جای آور 3⃣ : و با رکوع کنندگان رکوع کن. 🔴 خداوند در آیه 42 سوره آل عمران سه نعمت را بیان می کند و در آیه 43 سه دستور را بیان می کند. پس هر نعمتی مسئولیتی به دنبال دارد. 🔹 پيام های آیات42و43سوره آل عمران 🔹 ✅ ، با غیر انبیا نیز سخن مى‏‌گویند. «قالت الملائكة یا مریم» ✅ مى‏ تواند به مقام ولیّة اللّهى برسد و خداوند براى او پیام بفرستد. «انّ اللّه اصطفاكِ» ✅ ، هم در كمالات برگزیده شد و هم بر سایر زنان برترى یافت. به همین جهت جمله «اصطفاكِ» دوباره تكرار شده است. ✅ معصوم بوده است. «طهّركِ» ✅ حضرت مریم الگوى است. «اصطفاكِ على نساء العالمین» ✅ باید تواضع و عبادتشان بیشتر باشد. یا مریم اقنتی... ✅ ، رکوع و سجود، بهترین راه شکر است. ✅ باید تنها برای پروردگار باشد. لربك ✅ ، مايه ى تربيت انسان است. ✅ جماعت و عبادت دسته جمعی ، قبل از اسلام نيز بوده است. ✅ حضور در اجتماعات عبادى و اجتماعاتى كه مردان نيز حضور دارند سفارش شده است. مع الراكعين به شرط آنکه زنان، مانند مریم رفتار کنند.
✨ مواظب باشیم✨ 🌼ما نه با حافظ هم زبان هستيم و نه هم زمان. زبان ما با زبان او زمان ما با زمان او متفاوت است حالا زمان دست ما نيست بالاخره آن در يک قرنی آمده ما در يک قرن ديگری، اما زبان دست ما است ما می‌توانيم با حافظ هم زبان شويم و تا هم زبان نشديم حق هيچ گونه قضاوتی درباره‌ی او نداريم و هر قضاوتی درباره‌ی او داشته باشيم صحيح و صواب نيست. 🌼 يک آيه‌ای در قرآن کريم وجود دارد که اگر فقط همين يک آيه را داشت يعنی تمام قرآن همين يک آيه بود جوامع بشری اصلاح می‌شد و آن آيه هم اين است «وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» 📚اسراء، ۳۶. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۲۵ 💠از دعاهاي امام عليه السلام ڪه با آن از خدا مي خواهد از همگان بي نيازش ڪند .پرو
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۲۶ 💠 از خطبه هاي امام ( ع ) ڪه در تنفر از زرق و برق دنيا ايراد فرموده [ دنيا ] سرائي است ڪه بلاها آن را احاطه ڪرده و به بي وفائي و مڪر معروف است حالاتش يڪنواخت نمي ماند و ساڪنانش ايمن نيستند . احوالش گوناگون و حالاتش گذرنده زندگي در آن مذموم و امنيت در آن غير ممڪن است اهل آن همواره هدف تيرهاي بلا هستند ڪه مرتبا به سوي آنها پرتاب مي شود و با مرگ نابودشان مي سازد . اي بندگان خدا بدانيد شما و آنچه در آن از اين دنيا هستيد در همان راهي قرار داريد ڪه پيشينيان شما بودند همانها ڪه عمرشان از شما طولاني تر و سرزمينشان آبادتر و آثارشان از شما بيشتر بود ناگاه صداهايشان خاموش نيروها و حرڪتهاشان راڪد اجسادشان ڪهنه سرزمينشان خالي و آثارشان مندرس گرديد قصرهاي بلند و محڪم و بساط عيش و پشتيهاي نرم و راحت آنها به سنگ و آجر و لحدهاي گورستان تبديل شد همان گورهائي ڪه بناي آن بر خرابي گذارده شده و با خاک آن را محڪم ڪرده اند محل قبرها به هم نزديک و ساڪنان آنها از هم غريب و دور در ميان محله وحشت زدگان و فارغ بالهاي گرفتار و مشغول قرار دارند . با وطنهاي خود انس نمي گيرند و همچون همسايگان با هم ارتباطي ندارند با اينڪه به هم نزديڪند و خانه هايشان در ڪنار هم قرار دارد چگونه مي توانند با هم ديدار ڪنند در حالي ڪه فنا و فرسودگي با سينه خود آنها را در هم ڪوبيده و سنگ و خاڪها آنان را خورده اند .در پيش خود مجسم سازيد ڪه شما نيز مانند آنها خواهيد شد و در گرو همان قبر و در دل همان وديعه گاه قرار خواهيد گرفت . چگونه خواهيد بود آنگاه ڪه امور پايان پذيرد [ و دوران برزخ تمام شود ] مردگان از قبرها برخيزند آنجا است ڪه هر ڪس از آنچه از پيش فرستاده آگاه مي شود و به سوي خداوند ڪه مولا و سرپرست همگان است باز مي گردند و افتراها و سخنهاي نابجائي ڪه در دنيا دست آويزشان بود به دردشان نمي خورد 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_344 🌹 آیات42و43سوره آل عمران 🌸 وَإ
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه44سوره آل عمران 🌷 ذَلِكَ مِنْ أَنْبَآءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلاَمَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ 🍀 ترجمه:اینها از خبرهاى غیبى است كه ما به تو وحى مى‏ كنیم، حال آنكه تو نزد آنان نبودى، هنگامی كه قلم‏هاى خود را (براى قرعه كشى) مى‏ افكندند تا (معلوم شود كه كدام یک) كفالت مریم را بر عهده بگیرد ونزد آنها نبودى آنگاه كه با هم كشمكش مى‏كردند. 🌷 :خبرهاى مهم و غيبى 🌷 : ما وحى می کنیم 🌷 : بسوى تو 🌷 : پیش آنان 🌷 : می انداختند،می افکندند 🌷 : قلم هايشان 🌷 : كفالت کند،سرپرستی کند 🌷 : نزاع می کردند 📚 🦋 این آیه خطاب به پیامبر اسلام می فرماید:ذلك من انبآء الغيب نوحيه اليك : اینها از خبرهای غیبی است که ما به تو وحی می کنیم، منظور از قصه و زکریا و گفتگوی فرشتگان با آنها می باشد. همانگونه كه اشاره شد، پیش از تولّد مریم مادرش نذر كرده بود كه فرزندش خادم بیت المقدّس باشد. لذا پس از تولّد، نوزاد را در پارچه‏ اى پیچیده و به بیت المقدس آورد و به بزرگان بنى‏ اسرائیل گفت: این کودک نذر بیت المقدس است. اما بزرگان بنی اسرائیل فقط از میان پسران خادمان بیت المقدس را می پذیرفتند. 🦋 اما چون این از خانواده‏اى بزرگ و محترم بود، مریم را پذیرفتند ولی بر سر گرفتنِ سرپرستى نوزاد نزاع سختى در گرفت هر کدام می گفتند من سرپرستی او را برعهده می گیرم و بنا بر قرعه شد. و ما کنت لدیهم إذ يلقون أقلامهم أيهم يكفل مريم و ما کنت لدیهم إذ يختصمون: حال آنکه تو نزد آنان نبودی هنگامی که قلم های خود را می افکندند تا معلوم شود که کدام یک کفالت را بر عهده بگیرد و نزد آنها نبودی آنگاه که با هم کشمکش می کردند. این علما بر روی قلم ها اسامی خودشون نوشتند و در آب فرو می بردند هر که قلمش بر بالای آب می ماند کفالت مریم را بر عهده می گرفت بعد از اینکه قلم ها را در آب فرو بردن همه قلم ها در آب فرو رفتن فقط یک قلم بر بالای آب ماند آن هم قلمی که بر روی آن اسم نوشته بود. 🔹 پیام های آیه44سوره آل عمران 🔹 ✅ از طرف خدا بر گوشه‏اى از غیب آگاه مى‏ شوند. «من انباء الغیب» ✅ حكایت‏هاى ، تنها از طریق وحى براى رسول خدا كشف شد و قبل از آن نه در كتابى بود و نه در سینه‏اى. «من انباء الغیب» ✅ یكى از راههاى شناخت تاریخ پیشینیان، است. «ذلك من انباء الغیب» ✅ یكى از راههاى حلّ اختلاف، قرعه است. ✅ بزرگان، در قبول مسئولیّت‏هاى با هم رقابت مى‏كنند. «ایّهم یكفل مریم» 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۲۶ 💠 از خطبه هاي امام ( ع ) ڪه در تنفر از زرق و برق دنيا ايراد فرموده [ دنيا ] سر
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۲۷ 💠 از دعاهاي امام ( ع ) ڪه در آن از خداوند تقاضاي هدايت به خير وسعادت مي ڪند پروردگارا تو براي دوستانت مانوس ترين مونس هائي و براي توڪل ڪنندگانت بهترين برطرف ڪننده مشڪلات درون دل آنان را مي داني و از اسرار ضميرشان آگاهي و از اندازه ديد چشمانشان باخبري اسرار آنها برايت مڪشوف و قلوبشان به تو متوجه است و اگر غربت آنان را به وحشت اندازد ياد تو مونس تنهائي آنهاست و اگر مصائب و مشڪلات بر آنان فروبارد به تو پناه مي آورند چه اينڪه مي دانند زمام امور به دست تو است و سرچشمه آنها به فرمان تو پروردگارا اگر از بيان خواسته خود عاجز شوم و يا در پيداڪردن راه و رسم درخواست خود نابينا گردم تو مرا بر مصالح خويش راهنمائي ڪن و قلبم را به سوي آنچه رشد و صلاح من است رهبري فرما ڪه اين ڪار از هدايتهاي تو به دور نيست و برآوردن چنين خواسته هائي براي تو تازگي ندارد . پروردگارا با عفو و بخشش خود با من رفتار ڪن نه با عدل و دادگريت. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_345 🌹 آیه44سوره آل عمران 🌷 ذَلِكَ
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات 45و46 سوره آل عمران 🌸 إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ ياَمَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهاً فِى الْدُّنْيَا وَ الْأَخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِين َ(45) و یکلم الناس فی المهد و کهلا و من الصالحين (46) 🍀 ترجمه: هنگامی كه فرشتگان گفتند: اى مریم! همانا خداوند تو را به كلمه ای از سوى خویش به نام مسیح، عیسى پسر مریم، بشارت مى دهد. او كه در دنیا و آخرت آبرومند و از مقرّبان است.(45) و در گهواره و در میانسالی با مردم سخن می گوید و از شایستگان است.(46) 🌷 : تو را بشارت می دهد 🌷 : آبرومند 🌷 : مقربان درگاه الهی 🌷 : سخن می گوید 🌷 : مردم 🌷 : گهواره 🌷 : میانسالی 🌷 : شایستگان 🦋 این آیات بشارت تولد حضرت عیسی علیه السلام به حضرت مریم علیه السلام را بیان می کند إذ قالت الملائکة يا مريم إن الله يبشرك بكلمة منه اسمه المسيح عيسى ابن مريم: هنگامی که فرشتگان گفتند: ای مریم همانا تو را به کلمه ای از سوی خویش به نام مسیح، عیسی پسر مریم ، بشارت می دهد. قرآن، از حضرت عیسى به «كلمة» یاد می کند كه در فرهنگ قرآن، به معناى «مخلوق» مى باشد. نظیر آیه 109 سوره كهف كه مى فرماید: «قل لو كان البحر مداداً لكلمات ربّى لَنَفد البحر قبل ان تنفد كلمات ربّى» اگر دریاها براى نوشتن كلمات الهى مُركّب شوند، دریاها تمام مى شوند، ولى كلمات الهى به پایان نمى رسد. 🦋 نام او را هم تعیین می کند اسمش مسیح، عیسی پسر مریم است. مسیح به زبان عبرانی مشیحا و به معنای مبارک است. این آیه هم کلمة و هم پسر مریم آمده یعنی مخلوق خدا هست و فرزند خدا نیست زیرا عده ای بعدها فکر خواهند کرد که مسیح پسر خداست در حالی که خداوند مخلوق نیست که بخواهد فرزندی داشته باشد. وجیهاً فى الدنیا و الآخرة و من المقربین: او که در دنیا و آخرت آبرومند و از مقربان است وصف وجیهاً فی الدنیا و الآخرة در تنها براى حضرت عیسى علیه السلام آمده و در مورد شخص دیگرى این صفت گفته نشده است. 🦋 و یکلم الناس فی المهد و کهلا و من الصالحين: و در گهواره و در میانسالی با مردم سخن می گوید و از شایستگان است. سخن گفتن در گهواره ، هم معجزه است و هم پیشگویی از آینده و هم اینکه سبب اثبات پاکی و قداست علیه السلام به مردم است زیرا ایشان همسری نداشته است. آنجا که خدا بخواهد برای اثبات قداست و پاکی اولیای خود و رفع اتهام از آنان ، زبان کودکان را به سخن گفتن باز می کند. همانطور که در ماجرای یوسف و زلیخا یک کودک به اذن خداوند سخن گفت و رفع اتهام از یوسف کرد. 🔹 پيام های آیات45و46 سوره آل عمران 🔹 ✅ مقام به آنجا مى رسد كه خداوند از طریق فرشتگان با وى سخن مى گوید. «اذ قالت الملائكة یا مریم» ✅ ، نعمت است. «یبشّرك» ✅ عیسى خدا نیست، مخلوق خداست، ولى مخلوقى بس بزرگ و ناشناخته. «كلمة منه» ✅ براى اولیاى خود قبل از تولّدشان نامگذارى مى كند. «اسمه المسیح» ✅ كسى كه از مریم متولّد شده چگونه مى تواند فرزند خدا باشد؟ «عیسى بن مریم» ✅ وجاهت دنیوى نیز یک است و كسب آن مانعى ندارد. «وجیهاً فى الدنیا» ✅ کسی که می تواند به ، بدون داشتن همسر فرزند دهد، می تواند در گهواره، زبان کودک او را به سخن گفتن باز کند. یکلم الناس فی المهد ✅ آنجا که بخواهد برای اثبات قداست و پاکی اولیای خود و رفع اتهام از آنان ، زبان بسته کودک را باز می کند. ✅ در کودکی نیز می توان پیام الهی را به دیگران رساند. ✅ آنجا که بخواهد، کودک همانند بزرگسالان سخن می گوید. فی المهد و کهلا ✅ از مادری صالحه چون ، فرزندی مثل عیسی پدید می آید. من الصالحین 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۲۷ 💠 از دعاهاي امام ( ع ) ڪه در آن از خداوند تقاضاي هدايت به خير وسعادت مي ڪند پرو
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۲۸ 💠 از سخنان امام ( ع ) ڪه به بعضي از اصحابش اشاره مي ڪند . خداوندبه او خير دهد ڪه ڪژيها را راست ڪرد و بيماريها را مداوا نمود سنت را به پاداشت و فتنه را پشت سر گذاشت با جامه اي پاک و ڪم عيب از اين جهان رخت بربست به خير و نيڪي آن رسيد از شر و بدي آن رهائي يافت وظيفه خويش را نسبت به خداوند انجام داد و آنچنان ڪه بايد از مجازات او مي ترسيد خود رفت و مردم را بر سر چندراهي باقي گذاشت ڪه نه گمراهان در آن هدايت مي يافتند و نه جويندگان هدايت به يقين راه خويش را پيدا مي ڪردند . 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_346 🌹 آیات 45و46 سوره آل عمران 🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات 47و48 سوره آل عمران 🌸 قَالَتْ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِى وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِى بَشَرٌ قَالَ كَذَلِكَ اللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَآءُ إِذَا قَضَى أَمْراً فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ(47) و یعلمه الکتاب و الحكمة و التوراة و الإنجيل (48) 🍀 ترجمه: (مریم) گفت: پروردگارا! چگونه براى من فرزندى باشد، در حالى كه هیچ انسانى با من تماس نداشته است؟ خداوند فرمود:چنین است خداوند، او هر چه را بخواهد مى آفریند. هرگاه اراده كارى كند، فقط به آن مى گوید: باش، پس موجود مى شود. (47) و خداوند به او کتاب و حکمت و تورات و انجیل را تعليم مى دهد. (48) 🌷 : فرزند 🌷 : از مس به معنای تماس می آید. 🌷 : هر چه بخواهد 🌷 : اراده کند 🌷 : به او تعليم مى دهد 🌸 موضوع این آیات در ادامه آیات جلسه قبلی می باشد هنگامی که فرشتگان به حضرت مریم علیه السلام بشارت ولادت حضرت عیسی علیه السلام را به او دادند. قالت رب أنى يكون لی ولد و لم یمسسنی بشر گفت:پروردگارا چگونه برای من فرزندی باشد ، در حالی که هیچ انسانی به من تماس نداشته است؟ {قال كذلك الله يخلق ما يشآء إذا قضى أمرا فإنما يقول له کن فیکون: خداوند فرمود: چنین است ، او هر چه را بخواهد می آفریند. هر گاه اراده کاری کند، فقط به آن می گوید: باش، پس موجود می شود.}اراده ى خداوند سبب پیدایش وآفرینش موجودات است و مى تواند بدون اسباب و وسیله مادّى نیز بیافریند. او سبب ساز و سبب سوز است، گاهى تأثیر چیزى را از آن مى گیرد و گاهى به چیزى اثر مى بخشد. پیدایش وبقا و آثار همه چیز بسته به اراده و خواست اوست. 🌸 و یعلمه الکتاب و الحکمة و التوراة و الإنجيل:خداوند به کتاب و حکمت و تورات و انجیل را تعلیم می دهد. منظور از یعلمه الکتاب به قول بعضی مفسران آموزش خط و نوشتن است و منظور از الحکمة: آگاهی بر مصالح و مفاسد اشیا و افعال و اخلاق و عقاید است ، خواه آثار دنیوی باشد، خواه اخروی باشد. تورات کتاب حضرت موسی علیه السلام و تورات کلمه عبری است و به معنای است و انجیل کلمه ای یونانی به معنای بشارت است و کتاب حضرت عیسی علیه السلام می باشد. 🔹 پيام های آیات47و48سوره آل عمران ✅ آفرینش از راه غیر معمول، كار تازه اى نیست و عوامل طبیعى نیز منحصر در امور شناخته شده نیستند. «كذلك» ✅ دست براى آفرینش باز است. آفریدن از راه اسباب طبیعى و غیر طبیعى براى خداوند یكسان است. «یخلق ما یشاء» ✅ شرط آفرینش، اراده ى حتمى الهى است. «قضى امراً... كن فیكون» ✅ یکی از اصول و شرایط رهبری الهی ، داشتن آگاهی های لازم است. آگاهی بر اساس و و کتاب آسمانی است. «یعلمه الكتاب و ...» ✅ رهبر هر زمانی باید به حوادث و قوانین گذشته نیز آگاه باشد. به عیسی علیه السلام، تورات موسی علیه السلام را آموخت. «و التوراة» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۲۸ 💠 از سخنان امام ( ع ) ڪه به بعضي از اصحابش اشاره مي ڪند . خداوندبه او خير دهد ڪ
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۲۹ 💠 از سخنان امام ( ع ) پيرامون بيعت مردم با او در امر خلافت شريف رضي مي گويد : نظير اين سخن با تعبيرهاي ديگري قبلا گذشت . شما [ براي بيعت ] دستم را گشوديد و من بستم . شما آن را به سوي خود ڪشيديد و من آن را برگرفتم پس از آن همچون شتران تشنه ڪه روز وعده آب به آبخورگاه حمله ڪنند و به يڪديگر پهلو زنند به گردم ريختيد آنچنانڪه بند ڪفشم پاره شد عبا از دوشم افتاد و ضعيفان پايمال گرديدند سرور و خوشحالي مردم آن روز به خاطر بيعت با من چنان شدت داشت ڪه ڪودڪان به وجد آمده و پيران خانه نشين با پاي لرزان خود براي ديدار منظره اين بيعت به راه افتاده بودند بيماران براي مشاهده بر دوش افراد سوار شده و دوشيزگان نو رسيده [ بر اثر عجله و شتاب ] بدون نقاب در مجمع حاضر شده بودند 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_347 🌹 آیات 47و48 سوره آل عمران 🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 49 سوره آل عمران 🌸 و رَسُولاً إِلَى‏ بَنِى إِسْرَائيلَ أَنِّى قَدْ جِئْتُكُمْ بَِايَةٍ مِّنْ رَّبِّكُمْ أَنِّى أَخْلُقُ لَكُمْ مِّنَ الْطِّينِ كَهَيْئَةِ الْطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْىِ الْمَوْتَى‏ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِى بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَأَيَةً لَّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُّؤْمِنِينَ‏ 🍀 ترجمه:و (او را به) پیامبرى به سوى بنى‏ اسرائیل (فرستاد) كه همانا من از سوى پروردگارتان براى شما نشانه‏اى آورده‏ ام. من از گل براى شما (چیزى) به شكل پرنده مى‏ سازم، پس در آن مى‏ دمم، پس به اراده و اذن خداوند پرنده‏اى مى‏ گردد. و همچنین با اذن خدا كور مادرزاد و مبتلایان به پیسى را بهبود مى‏ بخشم و مردگان را زنده مى‏ كنم واز آنچه مى‏ خورید و آنچه در خانه‏ هایتان ذخیره مى‏ كنید به شما خبر مى‏ دهم، قطعاً در آن (معجزات) براى شما نشانه ای است اگر ایمان داشته باشید. 🌷 : پیامبر ، فرستاده 🌷 : برای شما آورده ام 🌷 : نشانه 🌷 : خلق مى کنم 🌷 : گل 🌷 : به شکل 🌷 : پرنده 🌷 : از نفخ و به معنای دميدن در چیزی 🌷 : بهبود مى بخشم 🌷 : کور مادرزاد 🌷 : بیمارى پیسی 🌷 : خبر می دهم 🌷 : مى خوريد 🌷 : ذخيره مى کنید 🌷 : خانه هایتان 🌸 این آیه اشاره به معجزات حضرت عیسی علیه السلام دارد. {و رسولا إلى بنى إسرائيل: و (او را به) پیامبری به سوی بنی اسرائیل (فرستاد)} هر چند بنی اسرائیل در صف اول کسانی هستند که مأموريت هدايت آنها را داشت ولی مأموريت دعوت جهانى داشته است. سپس می فرماید:او مأمور بود به آنها بگوید: {أنى قد جئتكم بآية من ربكم: همانا من از سوی پروردگارتان برای شما نشانه اى آورده ام.} 🌸 از آنجا که دعوت در حقیقت به سوی حیات و زندگی حقیقی است در این آیه هنگام شرح معجزات حضرت مسیح علیه السلام نخست به ایجاد حیات و زندگی در موجودات بی جان به فرمان خداوند اشاره می کند: {أنى أخلق لكم من الطين كهيئة الطير فأنفخ فيه فيكون طيرا بإذن الله: من از گل برای شما چیزی (مجسمه ای) به شکل می سازم، پس در آن می دمم، پس به اراده و اذن خداوند پرنده ای می گردد.} سپس به بیان دومین معجزه یعنی درمان بیماری های صعب العلاج می پردازد و می فرماید: {و أبرئ الأكمه و الأبرص: و کور مادر زاد و مبتلایان به پیسی را بهبود می بخشم} شک نیست که این موضوع مخصوصا برای پزشکان و دانشمندان آن زمان معجزاتی غیر قابل انکار است. 🌸 در سومین معجزه به زنده کردن مردگان اشاره می کند. {و أحى الموتى بإذن الله: و به اذن خداوند مردگان را زنده می کنم} و در چهارمین معجزه به موضوع خبر دادن از اسرار نهانی اشاره می کند. {و أنبئكم بما تأكلون و ما تدّخرون فى بيوتكم: و از آنچه می خورید و آنچه در خانه هایتان ذخیره می کنید به شما خبر می دهم.} و در پایان به تمام این چهار معجزه اشاره و می فرماید: { إن فى ذلك لأية لكم إن كنتم مؤمنين: قطعا در آن برای شما نشانه ای است اگر ایمان داشته باشید.} یعنی همه این ها نشانه این است که حضرت مسیح از یک منبع غیبی الهام می گیرد و به وصل است. و او پیامبر خداست. 🌸 با توجه به این آیه و آیات مشابه پیامبران و اولیای خداوند به فرمان و اجازه می توانند به هنگام لزوم در جهان آفرینش تصرف کنند و بر خلاف عادت و جریان طبیعی، حوادثی بوجود آورند. این آیه پاسخ محکمی است برای فرقه و همه کسانی که ادعا می کنند که پیامبران و امامان نمی توانند شفا دهند و می گویند توسل به آنها شرک است بلکه این آیه خط بطلانی بر افکار غلط آنها می کشد که فرستادگان و اولیای خداوند به اذن متعال می توانند شفا دهند و توسل به آنها راه نجات است و شرک نیست. 🔹 پيام های آیه49سوره آل عمران 🔹 ✅ ، جلوه‏اى از ربوبیّت خدا و در راستاى هدایت وتربیت انسان‏هاست. «جئتكم بایة من ربّكم» ✅ اولیاى با اذن او قدرت تصرّف و تغییر در نظام آفرینش را دارند. «انفخ فیه فیكون طیراً باذن اللّه» ✅ علم غیب دارند وحتى به جزئیات زندگى مردم آگاهند. «انبئكم بما تأكلون و ما تدّخرون فى بیوتكم» ‌ 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨ مواظب باشیم✨ 🌼ما نه با حافظ هم زبان هستيم و نه هم زمان. زبان ما با زبان او زمان ما با
✨ مواظب باشیم✨ 🌼 قرآن می‌فرماید چيزی را که نسبت به آن چيز سررشته ندارید، احاطه و اشراف و آگاهی کامل نداريد دنبال نکنید چراکه فردای قیامت بر اساس این آيه مواخذه خواهيم کرد داريم که «وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ» (صافات/۲۴)  🌼مردم دارند در صحرای محشر حرکت می‌کنند دستور می‌آيد که آن‌ها را متوقف بکنيد نگهشان بداريد، ما از اين‌ها سوال داريم بايد پاسخ بدهند می‌گويند شما چرا مکانيک شدی؟ شما که نسبت به مکانيکی سررشته‌ای نداشتيد چرا دست به آچار شدی دل و روده‌ی ماشين مردم را ريختب پايين و بعد هم سر هم بندی کردی، بعد هم رفت در جاده آتش گرفت مگر ما به تو نگفته بوديم «وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ». 📚اسراء، ۳۶. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۲۹ 💠 از سخنان امام ( ع ) پيرامون بيعت مردم با او در امر خلافت شريف رضي مي گويد : نظ
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۳۰ 💠از خطبه هاي امام ( ع ) پيرامون مسائل گوناگون ▫️۱. پرهیزگارے و عمل ترس از خداڪليد گشایش هر دري است و ذخيره رستاخيز و سبب آزادي از هر گونه بردگي [ شيطان ] و نجات از هر گونه هلاڪت. در پرتو تقوا طالبان پيروز و فرارگنندگان رهائي مي يابند و با آن به هر هدف و آرزوئي مي توان رسيد مردم! عمل ڪنيد [ تا هنگامي ] عمل [ شما به پيشگاه خدا ] بالا مي رود و توبه نفع مي بخشد و به دعاهاي شما ترتيب اثر داده مي شود [ عمل ڪنيد تا زماني ڪه ] احوال آرام و قلمهاي [ فرشتگان براي نوشتن اعمال ] در جريان است به انجام اعمال صالح مبادرت ورزيد پيش از آنڪه عمرتان پايان يابد يا بيماري مانع گردد و يا تير مرگ شما را هدف قرار دهد . ▫️۲.ضرورت یادمرگ چه اينڪه مرگ از بين برنده لذات است و مڪدرڪننده تمايلات و فاصله افڪن ميان شما و اهدافتان ديدارڪننده اي است دوست نداشتني حريفي است مغلوب ناشدني جنايتڪاري است تعقيب نڪردني هم اڪنون دامهايش بر دست و پاي شما آويخته و ناراحتيها و مشڪلاتش شما را احاطه نموده تيرهايش شما را هدف قرار داده تسلطش بر شما عظيم است و حملاتش پي درپي ڪمتر ممڪن است تيرش به هدف اصابت نڪند و ضربه اش ڪارگر نشود چقدر نزديک است ڪه سايه هاي مرگ و شدت دردهاي آن و تيرگي بيهوشي ها و ظلمت سڪرات و تالمات خروج روح از تن و تاريڪي زمان چشم به هم گذاشتن و ناگواري آن شما را فراگيرد .خوب پيش خود مجسم سازيد ڪه ناگهان مرگ به شما حمله ور مي شود و شما را حتي از گفتن سخن آهسته ساڪت مي سازد . دوستان مشاورتان را از گردتان پراڪنده مي ڪند آثارتان را محو و خانه هايتان را معطل مي گذارد وارثان شما را برمي انگيزاند تا ارث شما را تقسيم ڪنند اينها يا دوستان خاصي هستند ڪه نمي توانند به هنگام مرگ به شما نفعي ببخشند و يا نزديڪان غمزده اي ڪه نمي توانند جلوي مرگ را بگيرند و يا مسروران و شماتت ڪنندگاني ڪه از مرگ شما غم به خاطر راه نمي دهند. ▫️۳. سفارش به نیڪو ڪارے تلاش و ڪوشش با جديت و ڪوشش [ در انجام اعمال نيک ] بپردازيد براي اين سفر آماده شويد و زاد و توشه از اين منزل فراوان برگيريد . دنيا شما را مغرور نسازد چنانڪه پيشينيان و امتهاي گذشته را در اعصار و قرون قبل مغرور ساخت همانها ڪه شير از پستان دنيا دوشيدند و به غفلتهاي آن گرفتار شدند مدت آن را به پايان بردند و تازه هاي آن را ڪهنه ساختند . ولي سرانجام مسڪنهاي آنها گورستان و ثروتهاشان ميراث براي ديگران گرديد هم اڪنون ڪسي ڪه نزد آنان برود وي را نمي شناسند و به آنها ڪه برايشان مي گريند اهميت نمي دهند و به ڪساني ڪه آنان را مي خوانند پاسخ نمي گويند . از زرق و برق دنيا برحذر باشيد ڪه غدار است و مڪار فريبنده است و حيله گر بخشنده اي است منع ڪننده پوشنده اي است برهنه سازنده آرامش آن بي دوام مشڪلاتش بي سرانجام و بلاهايش جاوداني و قطع ناشدني ست ▫️۴. دنیا و زاهدان قسمتي ديگر از اين خطبه ڪه در توصيف زاهدان است . آنها گروهي از مردم دنيا بودند اما اهل آن نبودند يعني در دنيا بودند اما همچون ڪساني ڪه در آن نبودند به آنچه درک مي ڪردند عمل مي نمودند و از آنچه بايد برحذر باشند پيشي مي گرفتند آنها جز با ڪساني ڪه اهل آخرت بودند نشست و برخاست نداشتند مي ديدند ڪه دنياپرستان مرگ اجساد را بزرگ مي شمرند اما اينها مرگ قلبهاي زندگان را بزرگتر مي دانند 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_348 🌹 آیه 49 سوره آل عمران 🌸 و
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات 50و51سوره آل عمران 🌸 وَمُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَىَّ مِنَ الْتَّوْرَاةِ وَلِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِى حُرِّمَ عَلَيْكُمْ وَجِئْتُكُمْ بَِايَةٍ مِّنْ رَّبِّكُمْ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ(50) إن الله ربى و ربكم فاعبدوه هذا صراط مستقيم (51) 🍀 ترجمه: (عیسى فرمود:) و آنچه را پیش از من از تورات بوده ، تصدیق می کنم و (آمده ام)تا بعضى از چیزهایى كه بر شما حرام شده بود را حلال كنم. و ازجانب پروردگارتان براى شما نشانه اى آورده ام. پس، تقواى خداوند پیشه کنید و از من اطاعت كنید. (50) قطعا که خداوند ، پروردگار من و پروردگار شماست، پس او را عبادت کنید که این راه مستقیم است. (51) 🌷 : تصدیق کننده 🌷 : آنچه پیش از من بوده 🌷 : تا حلال كنم 🌷 : آورده ام 🌷 : تقوا پیشه کنید 🌷 : و از من پیروی کنید 🌷 : پروردگارم 🌷 : پروردگار شما 🌷 : او را عبادت کنید 🌷 : بعضی از راه ها و مسیرها بسیار وسیع هستند به اینگونه مسیرها و راه ها ، صراط گفته می شود. 🌸 این آیه، ادامه آیه قبلی است حضرت عیسی علیه السلام فرمود: «و مصدقا لما بین یدی من التوراة و لأحل لكم بعض الذى حرم عليكم: و آنچه را پیش از من از بوده تصدیق می کنم و آمده ام تا بعضى از چیزهایی که بر شما حرام شده بود را حلال کنم.»یهود به خاطر ستم هایی که در زمان حضرت موسی علیه السلام مرتکب شده بودند به عنوان جریمه بعضی از چیزها را بر آنها ممنوع کرد در آیه 146 سوره انعام، خداوند مى فرماید: به خاطر ستم یهودیان، آنان را تنبیه و هر حیوان ناخندار را بر آنان تحریم كردیم و همچنین چربى و پیه گاو و گوسفند را جز مقدارى كه به استخوان و روده ها و كمر آنها چسبیده است، حرام ساختیم. شاید منظور از حرامهایى كه با آمدن علیه السلام حلال مى شود، همین موارد باشد. 🌸 «و جئتکم بآیة من ربكم: و از جانب پروردگارتان برای شما نشانه ای آورده ام.» منظور از آیه همان نشانه و معجزات و دلایل علیه السلام که ثابت می کند او پیامبر خداست. منظور از تقوای الهی یعنی خود را از گناهان و نافرمانی و عواقب آنها حفظ کنید و با اطاعت کردن ، خداوند را برای خود حفظ کنید به این خاطر می فرماید «فاتقوا الله و اطیعون: پس خداوند را تقوا پیشه کنید و از من اطاعت کنید» 🌸 حضرت عیسی علیه السلام در ادامه می فرماید: «إن الله ربى و ربكم فاعبدوه هذا صراط مستقيم: قطعا كه ، پروردگار من و پروردگار شماست پس او را بپرستید که این راه مستقیم است.» بر خلاف انجیل های تحریف شده امروزی ، که از خداوند به عنوان پدر عیسی علیه السلام نام می برند قرآن جمله ربی و ربكم را از زبان حضرت عیسی علیه السلام نقل می کند یعنی من عیسی بن مریم همانند سایر مردم مخلوق و بنده ی خدا هستم. همه پیامبران مانند همه مردم مخلوق و بنده ی خداوند هستند با این تفاوت که آنها پیامبر خدا و دارای عصمت می باشند. پس خداوند نه فرزندی دارد و نه از کسی زاییده شده و این تفکر انحرافی و شرک آلود که عیسی پسر خداست بعدها توسط بعضی از مسیحیان مطرح شد. حال که بناست راهی را طی کنیم راه و بندگی او را بپذیریم که راهی مستقیم و بدون انحراف است. 🔹 پيام های آیات50و51سوره آل عمران ✅ ، یكدیگر را قبول دارند و تصدیق مى كنند. «و مصدّقا...» ✅ ، یک جریان است و همه‌ى انبیا داراى هدفى یکسان هستند. «و مصدّقا لما بین یدىّ من التوراة» ✅ وعده ى محرومیّت زدایى، رفع محدودیّت ها و اعطاى آزادى هاى صحیح و معقول، رمز استقبال مردم است. «لاحلّ لكم بعض الّذى حرّم علیكم» ✅ بعضى از محدودیّت ها در سابق، جریمه‌ى موقّت الهى بوده اند، نه حكم دائمى الهى. «لاحلّ لكم بعض الّذى حرّم علیكم» ✅ همان گونه كه داراى ولایت تكوینى هستند و قدرت تصرّف در هستى را دارند؛ «اخلق لكم» صاحب ولایت تشریعى نیز هستند وقانون وضع مى‌كنند. «لاحلّ لكم...» ✅ تنها كسى حقّ دارد قانون را عوض كند كه رسول خدا و داراى معجزه باشد. بعد از جمله «احلّ لكم» جمله «جئتكم بآیة» آمده است. ✅ معجزه از شئون ربوبیّت الهى و براى هدایت وتربیت مردم است. «آیة من ربّكم» ✅ لازمه‌ى ، اطاعت از پیامبر است. «فاتّقوا اللّه و اطیعون» ✅ فلسفه ی عبادت ما این است که خداوند پروردگار ما هست. «ان الله ربی و ربكم فاعبدوه» ✅ علیه السلام در مخلوق بودن و تحت تربیت بودن، همانند سایر مردم است. ✅ و بندگی خدا، راه مستقیم سعادت است. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸