eitaa logo
نهج البلاغه
36.9هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
2.8هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
🌆 در نهج البلاغه 9⃣1⃣ بخش نوزدهم 🌍 🌌 به ‌طور کلی مردم در دنیا دو دسته ‌اند. دسته ‌ای که به ‌غیرا ز زندگی دنیوی به چیزی نمی ‌اندیشند و همه همتشان در جمع ‌آوری مال و ثروت متمرکز شده است. این گروه هیچ ‌گاه آسایش و قرار ندارند و همواره در حرص و ولع به سر می ‌برند. در مقابل، دسته ‌ای دیگر که دنیا و امکانات آن را برای ساختن زندگی آخرت می ‌دانند، همه سعی و تلاششان برای آبادانی جهان آخرت است. آنها با کمترین سطح زندگی دنیا آسایش و آرامش حقیقی دارند و در حقیقت، هر دو جهان از آنِ آنهاست. 🌺 علی علیه السلام در این باره می ‌فرماید : «مردم در دنیا دو دسته ‌اند: یکی آن‌ فرد که در دنیا برای دنیا کارکرد و دنیا او را از آخرتش بازداشت. او بر بازماندگانش از تهی‌ دستی هراسان و از تهی‌ دستی خویش در امان است. این شخص زندگانی خود را در راه سود دیگران از دست می ‌دهد. دوم آن‌ فرد که در دنیا برای آخرت کار می‌کند و نعمت ‌های دنیا نیز بدون تلاش به او روی می ‌آورد. پس بهره هر دو جهان را چشیده و مالک هر دو جهان می ‌گردد و با آبرومندی در پیشگاه خدا صبح می ‌کند و حاجتی را از خدا نمی‌ خواهد، جز آنکه روا می‌ گردد». 📚 👈 ادامه دارد.... 🔶 @Nahj_Et
202030_988449484.mp3
875.5K
صوت بسیار زیبا و دلنشین خطبه دوم نهج البلاعه 🎧 حتما این صوت تاثرگذار رو گوش بدید. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹دنيايى كه عمرش در برابر جهان آخرت بسيار ناچيز است، همان‌گونه كه در حديثى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم: «مَا الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ‌ إِلَّا مِثْلُ‌ مَا يَجْعَلُ‌ أَحَدُكُمْ‌ إِصْبَعَهُ‌ فِي الْيَمِّ‌ فَلْيَنْظُرْ بِمَ‌ يَرْجِعُ‌؛ عمر دنيا در برابر آخرت مانند اين است كه يكى از شما انگشت خود را در دريايى فرو كند (و سپس بيرون آورد) در اين حال نگاه كند ببيند چه اندازه از آب دريا بر انگشت او باقى مانده». اين هشدارى است به همۀ دنيا طلبان و آنها كه به آخرت و زندگى جاويدان پشت كرده‌اند تا بدانند چه چيز به دست مى‌آوردند و چه چيز را از دست مى‌دهند پایان 🔶 @Nahj_Et
🌃 در نهج البلاغه 0⃣2⃣ بخش بیستم "بخش پایانی" 🌟 مَثل هایی از دنیای حرام ✨ سخنان کوتاه علی علیه‌ السلام در نهج ‌البلاغه پیرامون هویت دنیای حرام، آن ‌قدر شگفت و پرمحتواست که هر انسانی با اندک دقت و تأمّل، درس ‌های بسیاری از آنها می ‌گیرد. برای مثال ایشان در جایی می‌ فرماید : «دنیای حرام چون مار سمّی است؛ پوستش نرم است، ولی سمّ کشنده در درون دارد. نادان فریب‌ خورده به آن نزدیک می‌ شود و هوشمند عاقل از آن دوری می‌ گزیند». 💯 ایشان در جای دیگر، از دنیای حرام چنین تشبیه می‌آورد : «به خدا سوگند دنیای حرام آلوده شما، در دیده من از استخوان خوکی که در دست بیماری جذامی باشد، پست ‌تر است». 📚 🔶 @Nahj_Et
🧡 علی علیه السلام : 🍑 أَلَا فَمَا يَصْنَعُ بِالدُّنْيَا مَنْ خُلِقَ لِلْآخِرَةِ وَ مَا يَصْنَعُ بِالْمَالِ مَنْ عَمَّا قَلِيلٍ يُسْلَبُهُ وَ تَبْقَي عَلَيْهِ تَبِعَتُهُ وَ حِسَابُهُ 🌰 حسابرسی نهایی : آگاه باشید! با دنیا چه می كند كسی كه برای آخرت آفریده شده است؟ و با اموال دنیا چه كار دارد آن كس كه به زودی همه اموال او را مرگ می رباید و تنها كیفر حسابرسی آن بر عهده انسان باقی خواهد ماند. 🔶 @Nahj_Et
🌸 علی علیه السلام : 🌻 و من كلام له (عليه السلام) : إِنَّ أَكْرَمَ الْمَوْتِ الْقَتْلُ 🌼 گرامی ترین مرگ : و همانا گرامی‌ ترین مرگها كشته شدن در راه خداست. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹در حديثى در كتاب شريف كافى از امير مؤمنان على عليه السلام مى‌خوانيم كه «إنَّ‌ الْعٰالِمَ‌ الْعٰامِلَ‌ بِغَيْرِهِ‌ كَالْجٰاهِلِ‌ الْحٰائِرِ الَّذىٖ‌ لاٰ يَسْتَفيٖقُ‌ عَنْ‌ جَهْلِهِ‌؛ شخص عالمى كه به علمش عمل نكند مانند جاهل سرگردانى است كه از بيمارى جهل بهبود نمى‌يابد. سپس حضرت در همان روايت مى‌فرمايد: «بَلْ‌ قَدْ رَأيتُ‌ أنَّ‌ الْحُجَّةَ‌ عَلَيْهِ‌ أعْظَمُ‌ وَ الْحَسْرَةُ‌ أدْوَمُ‌؛ بلكه حجت الهى را بر او بزرگ‌تر و حسرت او را پايدارتر ديدم». همين عبارت با اندك تفاوتى در ذيل خطبۀ 110 نهج‌البلاغه نيز آمده است. 🔶 @Nahj_Et
🌾 علی علیه السلام : 💐 و من كلام له (عليه السلام) لَا تُدْرِكُهُ الْعُيُونُ بِمُشَاهَدَةِ الْعِيَانِ وَ لَكِنْ تُدْرِكُهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِيمَانِ 🌷 خداشناسی : دیده ها هرگز او را آشكار نمی بینند، اما دلها با ایمان درست او را درمی یابند. 🔶 @Nahj_Et
🌞 علی علیه السلام : 🌿 فَإِنَّمَا أَنْتُمْ كَرَكْبٍ وُقُوفٍ لَا يَدْرُونَ مَتَي يُؤْمَرُونَ بِالسَّيْرِ 🌺 دنیا خانه کوچ : همانا شما چونان كاروانی هستید كه در جایی به انتظار مانده و نمی دانند در چه زمانی آنان را فرمان حركت می دهند. 🔶 @Nahj_Et
⭐️ علی علیه السلام : ✨ و من كلام له (عليه السلام) : حَثِيثٌ لَا يَفُوتُهُ الْمُقِيمُ وَ لَا يُعْجِزُهُ الْهَارِبُ 🌟 عدم رهایی از مرگ : آنها كه در نبرد مقاومت دارند، و آنها كه فرار می كنند، هیچ كدام را از چنگال مرگ رهایی نیست. 🔶 @Nahj_Et
💠🔹در حديث ديگرى در غرر الحكم از همان حضرت مى‌خوانيم: «عِلْمٌ‌ لا يُصْلِحُكَ‌ ضَلاٰلٌ‌ وَ مٰالٌ‌ لا يَنْفَعُكَ‌ وَبٰالٌ‌؛ دانشى كه تو را اصلاح نكند گمراهى است و ثروتى كه تو را (در راه خشنودى خدا) سودى نبخشد بدبختى است». اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور از «جهل» صفات جاهلانه‌اى مانند غرور و تكبر و خودخواهى و سودجويى و رياكارى باشد؛ هر گاه علم با اين صفات نكوهيدۀ جاهلانه همراه گردد عالم را به نابودى مى‌كشاند، همان‌گونه كه در طول تاريخ مصاديق زيادى دارد 🔶 @Nahj_Et